Sunday 25 April 2010 Show No. 888
NIEUW
Asia - Light The Way
- There Was A Time
Van "Omega" (Frontiers,
2010)
Puntige plaat van deze herrezen supergroep, opvolger van de comebackplaat
"Phoenix", die sommige oude fans 'te soft' vonden.
"Omega" klinkt vooral heel vertrouwd. Opvallend is dat Wetton
zich de laatste tijd wat meer met zijn Christelijk-zijn lijkt te hebben
beziggehouden. Misschien als gevolg van zijn overwonnen hart- en
alcoholproblemen? "Light The Way" is een vlotte symfonische
A.O.R.-song met prachtig gitaarwerk van Steve Howe, die de muziek leverde
voor dit nummer (in totaal zijn er twee nummers waar Howe aan meeschreef -
de overige stukken zijn van de tandem Downes - Wetton). "There Was A
Time" is een even sfeervol als doorvoeld meet ballad-gericht nummer,
waar Howe ook weer opmerkelijk fris gitaarwerk in laat horen, naast
gedrage keyboards van Downes.
NIEUW
Jeff Beck - Lilac Wine
- Nessun Dorma
Van
“Emotion & Commotion” (Rhino / Warner, 2010)
Onder leiding van producer
Steve Lipson (waarbij Trevor Horn een oogje in het zeil hield) kiest
gitarist Jeff Beck op zijn nieuwe studioalbum voor een melodieuze en zelfs
orkestrale benadering. Hij vaart op dit album dan ook een beduidend
kalmere koers, waarbij er minder 'commotion' in z'n spel zit, maar des te
meer 'emotion'. “Lilac Wine” was in de jaren '60 een hit voor Nina
Simone, maar is intussen bekender in de uitvoering door die andere Jeff (Buckley),
maar word hier ook erg mooi gezongen door de Ierse zangeres Imelda May.
Het nummer loopt naadloos over in het orkestrale “Nessun Dorma”, de
laatste aria uit de zwanenzang van Puccini, de opera “Turandot”.
Solstice - Oberon's Folly
Van “Spirit” (Festival Music, 2010)
De nieuwe plaat van Solstice,
opvolger van het 14 jaar geleden verschenen “Circles”, is eindelijk
een feit.. Muzikaal brengt de groep nog steeds positieve hippie-symfo met
heerlijk gitaarspel
van Andy Glass, mooie vocalen van zangeres Emma Brown en de onmisbare
viool, bespeeld door Jenny Newman. Als extraatje is er voor de snelle
beslissers een DVD bij het
album gestoken met
een volwaardig concert uit 2009. Dat alleen al is de prijs meer dan waard.
“Spirit” is zeker zo'n plaat die naarmate je hem vaker draait zijn
geheimen zal blootgeven - en Solstice zal zeker een van de (vele)
hoogtepunten worden op het Loreley festival.
Cleveland, Barry - You'll Just Have To See It To Believe
- Stars Of Sayulita
Van "Hologramatron" (MoonJune Records, 2010)
Barry Cleveland is een
gitaarinnovator, die al enkele platen heeft gemaakt in stijlen als world,
ambient en progressieve jazzrock. Zo bracht hij ooit het ambiente en
impressionistische Mythos uit voor Larry "Synergy" Fast's Audion
label. Zijn laatste plaat Hologramatron begeeft zich meer in de
progressieve jazzrock, maar dan wel met duidelijke songstructuren (zoals
twee eigenwijze sixties covers onderstrepen). De broeierige muziek wordt
vooral gedomineerd door Michael Manring's
zoemende bas en de gitaaracrobatiek van Cleveland, die wel wat weg heeft
van David Torn. Cleveland gebruikt overigens naast reguliere akoestische
en elektrische gitaren ook de Moog Guitar en de GuitarViol. Info:
http://www.barrycleveland.com/
PREHISTORIE
Wishbone Ash - Warrior / Throw Down The Sword
Van
“Argus – Deluxe Edition” (Island Records, 1972/2002)
Wishbone Ash is een Britse
formatie, met een zeer herkenbaar twin-guitar geluid. Hoogtepunt zijn wel
deze twee zachtjes in elkaar overlopende tracks, waarbij op het hoogtepunt
toetsenist
John Tout, van Renaissance, een mooi bed neerlegt voor de gitaarsolo's.
Ultravox - Vienna
In het voorjaar van 2009 kwam
Ultravox, voor het eerst sinds Live Aid (1985) weer bij elkaar. Sindsdien
zijn de albums met Midge Ure als zanger geremasterd en opnieuw uitgebracht
(de vroege albums met John Foxx waren al eerder aan de beurt geweest). Er
zijn geen plannen voor nieuw materiaal, dus verwacht op 26 april in het
Amsterdamse Paradiso louters hits en classics, van “Vienna” tot
“Dancing With Tears in My Eyes”.
CONCERTAGENDA
/ IN HET NIEUWS:
Marillion - This Town Trilogy
Van “Holidays In Eden” (EMI, 1991)
Ondanks dat Marillion het in
2010 rustig aan wilde doen, gaat dat toch niet helemaal lukken. Na
gevraagd te zijn voor het High Voltage Festival is de groep nu ook de
support act voor de Deep Purple-tour in november. Ook is er bekend gemaakt
dat in april 2011 het volgende Marillion Weekeinde weer zal plaatsvinden
in Port Zélande. En dan komt er een nieuwe DVD-box aan met opnamen van
het Marillion Weekeinde 2009. Verder is Pete Trewavas te bewonderen met
Transatantic op 20 mei in 013 Tilburg. En niet te vergeten: Marillion is
de headliner van het Loreley Night of the Progs Festival op 4 september in
St. Goarshausen. Dus genoeg reden om weer eens wat te draaien van de band.
We duiken in het “Holidays in Eden”- album middels dit “This
Town”-drieluik, aangezien deze plaat het thema van het komende Marillion
Weekeinde zal worden en de eerste avond integraal zal worden gespeeld...
Jennifer Batten's Tribal Rage - Zulu Wedding
Van "Momentum" (Mondo Congo/USG, 1997)
De voormalige gitariste van
Michael Jackson, die ook ooit tourde met Jeff Beck, geeft maandag 26 april
een masterclass op het conservatorium in Enschede en 's avonds verzorgt ze
in haar eentje een optreden in Atak, waarbij ze meespeelt met filmbeelden.
Ze noemt dat een 'One Woman Multimedia Show'. Op deze CD speelt ze met een
trio. En hoe! Jennifer heeft een mooie fluïde stijl, die ze gebruikt voor
het spelen van ongrijpbare melodieën, waaronder Ricky wolkings fretloze
bas gromt en zoemt, over een op Afrikaanse muziek geïnspireerde levendig
percussieve drumpartij van Glen Sobel.
NIEUW/PROMO
Thiemens, Pim - Fear Of The Dark II
- Life Is Stronger Than Fear
-
Man Must Explore
- Keep On Going
Van "Cédez Le Passage" (Warthogproductions, 2010)
Vorig jaar, tijdens het interview dat we hadden met de gebroeders Thiemens,
alias W2Warthog, liet Pim Thiemens al een stukje horen van zijn soloalbum,
dat onlangs na tien jaar noeste arbeid verscheen. Het is een puur
soloproduct, waarop de muzikant alles zelf heeft ingespeeld, dus net als
bij W2Warthog ook de via elektronische pads gecreëerde drums. Thiemens'
muziek ligt enigszins in het verlengde van het relaxte solowerk van David
Gilmour in de jaren '70, dat wil zeggen: sfeervol, met een bluesy tic.
Uiteraard staat zijn gitaarwerk centraal, maar er is ook veel ruimte voor
omgevingsgeluiden die de songs naadloos in elkaar over doen gaan, ietwat
vergelijkbaar met conceptplaten van Roger Waters en Pink Floyd (let maar
op de hond!), vandaar dat er gekozen is voor een blokje van vier in elkaar
overlopende tracks. Meer informatie op
http://www.warthogproductions.nl/
FEMALE
- FRONTED PROGRESSIEVE METALSPECIAL
Krypteria
- The Promise
Van het album “Bloodangels Cry”
(Synergy, 2007)
Krypteria
is een Duitse
symfonische metalband uit Aken. De band is in 2003 als 'project'
opgericht. Sinds 2005 werd Krypteria een echte band, met zangeres Ji-In
Cho. In juli van dat jaar komt het eerste album uit. Dit “Bloodangels
Cry” is het derde. Vorig jaar verscheen de opvolger “My Fatal Kiss”.
After Forever – Eccentric
Van “Invisible Circles” (2004)
After Forever was een Nederlands band met invloeden
uit death
metal,
progressieve
metal
en klassieke
muziek.
After Forever wordt internationaal gezien als één van de topbands binnen
dit genre en heeft tienduizenden CD's verkocht. De groep heeft niet alleen
bijna alle podiums van Nederland betreden, maar tourde ook door Europa en
Zuid-Amerika. Op 5 februari 2009
kondigde de band aan ermee te
stoppen. Dit “Invisible Circles” is het vierde van de vijf verschenen
albums.
Autumn
- Blue Wine
Van het album “My New Time” (Metal Blade, 2007)
Autumn is een rockband
uit Friesland, opgericht in1995.
In het algemeen wordt de muziek van Autumn tot de gothic rock
gerekend, maar de band haalt ook invloeden uit progressieve
rock,
alternative
rock
en metal.
Op 27 april 2007 kwam het derde album, “My New Time” uit. Intussen is
vorig jaar met “Altitude” een succesvolle opvolger verschenen.
Sunday 18 April 2010 Show No. 887
OPENER
Pink Floyd – In The Flesh
Van “The Wall” (EMI, 1979)
Roger Waters gaat eind dit
jaar, in het kader van het dertig-jarige jubileum, dit album live
vertolken. De tournee begint in de VS en zal volgend jaar in Europa te
bewonderen zijn.
NIEUW
Steve Lukather & Edgar Winter - Song For Jeff
Van "Live" (MIG, 2010)
In het jaar 2000 stonden
gitarist/zanger Lukather en saxofonist/toetsenist/zanger Winter zowel op
het Bospopfestival als op het North Sea Jazz Festival. Een deel van het
Xymphonia-team zag het duo in Weert aan het werk, vooral omdat er dat jaar
een brede prog-line-up aldaar was te zien. In Den Haag echter werden er
opnamen gemaakt, die een kleine tien jaar later eindelijk op DVD
verschijnen. Natuurlijk staat Winters bekendste nummer
"Frankenstein" op het programma, helaas uitgerekt tot een nogal
vervelende medley. Verder worden er bluescovers als Jimi Hendrix'
"Red House" (die geen credit op de hoes krijgt!) gespeeld,
alsmede dit enige echte kippenvelmoment: "Song For Jeff". Deze
instrumentale ballad van Lukathers solo-album "Candyman" (1994)
is natuurlijk opgedragen aan Jeff Porcaro, de toen nog niet zo lang
daarvoor overleden Toto-drummer. Stilistisch ligt de song echter in de
lijn van een andere Jeff, juist: Beck! Dit jaar staat Lukather opnieuw op
Bospop in het tweede weekend van juli, met een tijdelijk gereformeerde
Toto.
NIEUW
Ange - Voyage En Autarcie
Van "Le Bois Travaille, Même
Le Dimanche" (Art Disto, 2010)
En Christian Decamps, hij
gaat stug door met zijn Ange. En hij is nog immer lang van stof. Ook op
dit spiksplinternieuwe album staat zijn expressieve zang centraal, in
nummers die soms elektronisch en (progressief) poppy aandoen, maar op veel
andere momenten in een moderne symfonische rockstijl zijn gegoten. In
dergelijk intrigerend vormgegeven nummers is niet alleen veel
sfeer(wisseling) ingebouwd, er is ook ruimte voor fraai gitaarspel. Mooi
geproduceerd ook: groots en ruimtelijk, met Decamps stem natuurlijk
prominent vooraan.
NIEUW
Frequency Drift -
-
11.41 a.m. - Awakening
Van respectievelijk "Personal Effects (Part One)" (Musea
Parallele, 2008) en "Personal Effects (Part Two)" (Cyclops,
2010)
In de laatste iO Pages
besprak Erik Neuteboom deel twee van dit tweeluik van het Duitse Frequency
Drift. Deel één hadden we even gemist, maar dat was wel degelijk op
diverse plaatsen gerecenseerd, o.a. op Progwereld. We pakken beide delen
vanavond dan ook maar meteen samen. De (mannelijke) instrumentalisten en
een zangeres zijn gefascineerd door SF-films als "Blade Runner"
en hebben een muzikaal SF-verhaal geschreven dat is uitgebeeld door een
striptekenares. De muziek is sferisch en veelal ingetogen, met soms een
stevige uitbarsting (zonder dat progmetal echt in de buurt komt). Gezien
de opbouw van de werken houdt men van Roger Waters' "The Pros &
Cons Of Hitch Hiking", maar zeker ook van Marillion - en dan zowel
"Misplaced Childhood" als werk uit de latere Hogarth-periode.
Deel één is een eigen-beheer-werk dat door Musea is opgepikt en heeft
wat kinderziektes die aan dit eigen-beheer-ontstaansproces kunnen worden
toegeschreven. Deel twee klinkt productioneel professioneler, zit (meer
nog dan deel één0 vol Wateriaanse geluidseffecten en kent naast een
aantal fraaie gitaarsoli ook sfeervol spel op aanvullend instrumentarium,
zoals viool en een uitstapje naar Arabische zang.
NIEUW
(JAZZROCK)
Cobham, Billy - Two For Juan
Van "Palindrome" (BMH,
2010)
Superdrummer en onder andere
mede oprichter van het Mahavishnu Orchestra Billy Cobham is een aantal
jaren geleden begonnen met een herinterpretatie van zijn werk onder de
titel “Fruit From The Loom”. “Palindrome” is de tweede CD in deze
reeks en bevat ondermeer nieuwe uitvoeringen van nummers van “Total
Eclipse”, “Flight Time” en “Focused”, gecombineerd met nieuw
werk. Cobham werkt tegenwoordig met een grote bezetting waarin onder
andere gitarist Dean Brown met lekker bluesy en Latin-getint spel opvalt,
terwijl de ooit als hardhitter bekend staande slagwerker opvallend soepel
en relaxed zijn drumset bespeelt. Op http://www.billycobham.com/html/index.php
is overigens te zien dat de tournee rond deze plaat de band afgelopen week
naar Nederland bracht.
AOR
Journey - Still They Ride
Van het album “Escape” (CBS, 1981)
Journey is een Amerikaanse
melodieuze hardrockband, die veel succes had aan het eind van de jaren
zeventig en begin jaren tachtig. De groep is in 1973 opgericht door Gregg
Rolie (toetsen), Neal Schon (gitaar) (beiden afkomstig uit de band van
Carlos Santana), Ross Valory (basgitaar) en George Tickner (slaggitaar).
Het viertal werd in het begin aangevuld met de drummer Prairie Prince van
The Tubes. Hij werd echter al snel vervangen door Aynsley Dunbar (ex-Frank
Zappa).
Journey breekt door in Amerika met de komst
van leadzanger Steve Perry. Tickner en Dunbar hebben de groep dan
inmiddels al verlaten en Dunbar is vervangen door Steve Smith. Eind jaren
'70 verlaat Gregg Rolie de band en wordt vervangen door Jonathan Cain (ex-The
Babys).
OPENER
TWEEDE UUR
Pendragon – Breaking the Spell
Van “Window Of Life” (Toff, 1993)
Het is alweer een kleine 17 jaar geleden dat
dit album uitkwam! Het is toch wel een van Pendragon’s beste albums
gebleken. Zo speelt voorman Nick Barrett enkele bijzonder gevoelige
gitaarsoli op dit album.
LIVETIP
The Zombies – Time Of The Season
Van “Live At The Bloomsbury Theatre
De band The Zombies ontstond
begin jaren zestig min of meer bij wijze van grap maar na het winnen van
een plaatselijke liedjeswedstrijd gingen de leden het serieus opvatten. De
voornaamste leden van The Zombies waren in de jaren '60 toetsenist Rod
Argent, zanger Colin Blunstone en gitarist Paul Atkinson.
Er werden enkele hits uitgebracht waaronder “She’s Not There”
en “Tell Her No” maar de band slaagde er niet in hier een succesvol
vervolg aan te geven.
In 1967 besloten The Zombies te stoppen maar daarvoor gingen de heren nog
eenmaal de studio in, leidend tot het meesterwerk “Odessey And
Oracle”. Met nummers als “This Will Be Our Year” en “Time Of The
Season” (dat een reusachtige hit werd nadat de band al lang niet meer
bestond) geldt dit album nog steeds als klassieker voor liefhebbers van
psychedelische pop terwijl het ook een bron van inspiratie was en is voor
honderden bands die in de voetsporen van The Zombies wilden treden.
Blunstone en Argent treden alweer heel wat jaren samen op en besloten
uiteindelijk de naam The Zombies weer te gaan gebruiken voor hun
gezamenlijke activiteiten. Op zaterdag 24 april treden The Zombies op in
de Hengelose Metropool
LIVETIP
Van het album “Astra”
(Geffen, 1985)
Asia's derde album
“Astra” moet fans inverwarring hebben gebracht. Zanger John Wetton was
tijdens een deel van de tournee rond het tweede album “Alpha”
vervangen door Greg Lake van ELP, maar op “Astra” is gewoon
Wetton weer te horen, terwijl gitarist Steve Howe wel verdwenen was. Die
had met ex-Genesis-gitarist een andere supergroep opgericht: GTR. Toch
werd “Astra” geliefd onder fans, door songs als de hoopvolle rocker
“Go” en het majestueuze “Voice of America." Qua verkoopcijfers
bleef de plaat echter ver achter bij de twee voorgangers, met als gevolg
dat Asia vijf jaar niets van zich liet horen. Sinds enkele jaren treedt de
groep weer in de eerste gloriebezetting op en komende week verschijnt een
tweede studio-album sinds de reunie: “Omega”. Asia treedt op 1 mei op
in De Pul in Uden.
LIVETIP
Van
het album “Second Life Syndrome” (Inside Out, 2005)
Riverside is een progressieve rockband uit
Polen. Vergelijkingsmateriaal genoeg: Anathema, Dream Theater, Marillion,
Opeth, Pink Floyd, Pain of Salvation, A Perfect Circle en Porcupine Tree
zijn wel namen die je met Riverside kan vergelijken. De band speelde
afgelopen jaar voor een uitverkochte De Pul en Hedon. In totaal zijn bij
de vijf Nederlandse en Belgische shows 3000 mensen komen kijken
Als supports neemt Riverside de Engelse progrockers van Pure Reason
Revolution en het Amerikaanse Jolly mee Op 23 april is dit trio te
aanschouwen in 013 te Tilburg.
STICK-SPECIAL
Oxygene8 - Close Your Eyes
- Freak Of Chance
C.C.A. -
- I'll Be There
Van "Freak Of Chance"
(Eigen Beheer/CDBaby, 2007) en "Not Different But Not The Same"
(Eigen Beheer/CDBaby, 2008)
In 2003 debuteerde het trio
Linda Cushma, Frank D'Angelo en drummer Tim Alexander als Oxygene8 met het
fraaie Poetica, waarop de puntige progressieve rock vooral opviel door
Linda's Chapman Stick en zang. Gitarist D'Angelo verdween naar de
achtergrond en in 2007 maakte Linda
en Tim met o.a. gitarist Steve Parrish met Oxygene8 de EP “Freak Of
Chance”, waarop ook Tony Levin te horen is (in opener “Close Your Eyes”).
Laatstgenoemde nummer is in een iets ander arrangement ook te horen op
“Not Different But Not The Same” van het trio Cushma en Alexander
vormen met de Spaanse Stick-bespeler Guillermo Cides. De in een geweldig
hoesje gestoken CD van het trio dat zich kortweg C.C.A. noemt, bevat nog
een ander nummer van “Freak Of
Chance”, plus een bewerking van een nummer van het Trey Gunn-project
Quodia. De muziek heeft wel wat van het uptempo werk van Martha & The
Muffins (waarmee Levin ook eens speelde) en heeft uiteraard door de
inbreng van de Stick ook de nodige King Crimson-referenties. Ondertussen
is D'Angelo weer terug om dit jaar met Cushma een nieuwe plaat met
Oxygene8 te maken. Zie o.a. http://www.cdbaby.com/cd/cca
SLOT TWEEDE UUR
Sagrado
– Central Sun of the Univers
Van de verzamelaar “A
Celebration Anthology” (Sonhos & Sons, 2001)
Deze compilatie geeft een
goed beeld van de eerste paar platen van de Braziliaanse band, rond welke
het de laatste tijd erg rustig is. De groep maakt heerlijke pure
symfonische rock met prominent gebruik van viool.
Sunday 11 April 2010 Show No. 886
VERTIGO SWIRL SPECIAL
SONOLAB
Aphrodites
Child The Wedding Lamb
Kraftwerk
Ruckzuck
Brave New World Soma
Between
And The Waters Opened
Agitation Free
Dilaogue and Random \ Laila (pt 1 and 2)
Aphrodites Child All Seats Were Occupies
Between
Uroboros
Xymphonia
Een van de meest collectable labels onder vinyl liefhebbers is het VERTIGO
label. en dan wel de SWIRL versie.
Eind jaren zestig is dit label door Philips opgericht als tegenhanger van
de toen opkomende progressieve labels als EMI's harvest en Decca's Deram
label. Vertigo zal doet het echter het beste met de wat hardere bands en
hun stal paardje in de begin jaren zijn bands als Black Sabbath en Status
Quo.
Net als de tegenhangers is
design een belangrijk onderdeel van de charme van het label. Zo had men
het idee om de credits de tracklisting op 1 label te drukken en op het
andere label een hypnotisch zwart wit design, het befaamde swirl logo.
Ook zijn de releases vaak gestoken in attractieve hoezen o.a, van de hand
van Roger Dean of Hypgnosis. Er worden niet alleen in de UK albums
uitgebracht ook op het continent is het label actief. Zo worden in
Duitsland een aantal zeer interessante platen uitgebracht, waaronder
Lucifer’s Friend met toekomstig Uriah Heep vocalist John Lawton, Between
en Odin. Ook in Nederland is het label actief en weet voor het sub-label
Nephenta Earth and Fire te contracteren. Maar ook Nederlands grootste prog
band Kayak zal op Vertigo verschijnen.
In het begin is er nog veel ruimte voor experimentele muziek, maar
naarmate er meer commercieel succes met een aantal bands wordt geboekt is
er minder ruimte voor.
Als in 1972 philips wordt opgeslokt door het phonogram label zal langzaam
aan het befaamde swirl label verdwijnen en plaats maken voor het spaceship
label hoewel dit niet in alle landen direct gebeurt, zo verschijnen er bv
in talie nog albums met het swirl design ver in de jaren zeventig.
Commercieel doet het label goede zaken met bands als Thin Lizzy, Dire
Straits en ook in de latere jaren met Metallica en Tears For Fears. Voor
deze special houden we echter vast aan de voor pogrock liefhebbers de
meest interessante periode, het SWIRL tijdperk. Met meer dan honderd
release is het natuurlijk onmogelijk om alles te laten horen, en zal dit
een steekproef zijn uit de vele interessant te releases in chronologische
volgorde.
Colosseum
- Elegy
De eerste release op het label was Colloseum, een band zijn die
op phonogram al redelijk succesvol was. Valentyn Suite laat ons een mix
van jazz en rock horen en is van hogstaande kwaliteit. Maar dat is niet zo
bijzonder mt oa. David Greenslade, John Hiseman en Dick Heckstal-Smith in
hun gelederen.
De diversiteit is een van de dingen die Vertigo zo bijzonder maakt, het
label was niet vies van een experiment en had zeker een eclectische
release schema.
Mann,
Manfred 's Chapter Three -
Mister you're a better man Than I
Een andere grootheid die ook al de nodige hits had geschoord in
de jaren 6 was Manfred Mann. Manfred wilde breken met het commerciële
format en met Chapter Three waar oa ook Micky Hugg in is te vinden maken
ze claustrofobische jazz rock. Pas na jaren zullen de platen een redelijke
cult status verwerven, maar in die tijd werden ze behoorlijk vergruisd.
Desalnitemin zou deze formatie toch nog een tweetal platen maken voor
Vertigo. Ook de meer commerciële opvolger van deze formatie de Earth Band
is in eerste instantie op Vertigo te vinden.
Black
Sabbath -
Black sabbath
Het grootste succes heeft Vertigo in de begin jaren met een
onwaarschijnlijke band Black Sabbath. En zijn hiermee de grondleggers van
de Heavy Metal. De debuut plaat kan met recht progressieve rock worden
genoemd, vooral het logge gitaarwerk is ongehoord in die tijd. De tweede
release van Black Sabbath heeft een ongekende hit die tot een van de
klassiekers in de pop muziek hoort Paranoid, hoewel in vergelijking met
hun debuut deze plaat veel minder spannend is.
Naast Black Sabbath heeft het label ook een andere grootheid in hun
gelederen Rod Steward, vers uit The Faces. Hoewel de muziek die de heer
Steward in de begin periode kwalitatief wel een stuk beter is en dichter
bij de bleus rock dan de middle of the road crap van zijn latere jaren.
Fairfield
De volgende band die we draaien is Fairfield Parlor, een
doorstart van de si-xties psychedelische band Kaleidoscope. Home To Home
is hun enige plaat voor het label, hoewel er wel een opvolger is
opgenomen. Een van de grote manco’s aan deze plaat is dat in 1970 de
soft psychedelica van de band eigenlijk al een gepasseerd station was. De
soms zoete liedjes met een folkie inslag zijn teveel verbonden aan de
jaren zestig. Dit doet echter niet af aan de kwaliteit van de plaat.
Gracious
- Heaven
De eerste echte prog release komt van Gracious die met hun
conceptuele debuut plaat ! Nummers als Heaven en Hell zijn duidelijk beïnvloed
door King Crimson. De Mellotron zal dan ook prominent aanwezig zijn en de
muziek is bij vlagen erg donker. Een opvolger zal echter niet meer bij
Vertigo verschijnen, wat waarschijnlijk te danken is aan de tegenvallende
verkoop.
Uriah
Heep -
Gypsy
Een andere band die van origine een Vertigo band is is Uriah
Heep. De eerste twee albums van deze hard rock band staan garant voor een
flinke dosis opzwepende rock gedomineerd door gitaar en orgel. Natuurlijk
is het trademark geluid al aanwezig, hoewel er nog wel hard geschaafd moet
worden. De zang is echter al top vooral de harmonieën en hoge uithalen.
Het Nummer Gypsy wat we draaien is nog steeds een live favoriet. Op hun
tweede album Salisbury legt de band de lat al zeer hoog, vooral het
titelnummer dat over de 15 minuten is kan worden gezien als een fijn
stukje progressieve muziek en heeft zelfs een heus orkest.
Tijdgenoten May Blitz doen het minder goed met hun op Wishbone Ash geïnspireerde blues rock, zijn zullen na twee tegenvallende albums op het label de handdoek al in de ring gooien.
Nucleus
- Elastic Rock
Jazz-Rock en Blues is een genre waar Vertigo zeker de ruimte
aan geeft. Affinity is een van deze bands rond zangeres Linda Hoyle.
Vergelijkingen met Julie Driscol kunnen wel worden gemaakt. Nucleus is
misschien een van de meest muzikaal interessante bands. Deze band rond
trompetist Ian Carr, Carl Jenkins, John Marshall en Chris Spedding neigt
toch meer richting Jazz hoewel Elastic Rock een zeer atmosferische plaat
is. Met deze debuut plaat legt de band direct de lat zeer hoog en zal dit
met een aantal opvolgers voor het label maar moeilijk kunnen evenaren. Ian
Carr zal ook steeds meer de teugels in handen nemen. Op dit debut zijn de
composities nog merendeel van de overige leden, maar dit zal snel
veranderen en vanaf de derde plaat komt de muziek alleen nog van Ian’s
hand en zal de band naam ok langzaam veranderen in Ian Carr’s Nucleus.
Van de debut plat draaien we het titel nummer en dit s zeker een aanrader.
Cressida
- Lisa
We slaan een aantal releases over waaronder de Deep Purple
afsplitsing Warhorse met ex lid Nick Simper en Juicy Lucy met o.a.
toekomstig Whitesnake gitarist Mick Moody om het in de familie te houden
die een paar matige platen voor het label mogen maken. Ook Patto is een
band die op Vertigo een paar platen mag maken, naast Mike Patto heeft deze
band ster gitarist Ollie Halsall in de gelederen. Ook Gentle Giant Beggars
Opera en Gravy Train mogen rond deze tijd hun debuut platen voor vertigo
maken, maar meer hierover later. We komen nu aan bij Cressida. In 1971
maken zij hun tweede album Asylum, voor Vertigo en dit is een van de
juweeltjes op het label. In tegenstelling tot hun debuut op Vertigo een
jaar hiervoor (ook een zeer aangename plaat overigens) zijn de nummers
langen en is door het aanstellen van een nieuwe gitarist dit instrument
ook iets prominenter aanwezig. De muziek is het beste te vergelijken met
een mix van Procol Harum, Moody Blues en Rare Bird. De aangename zang is
een plus bij deze schotse band.
Still
Life
- Time
Een van de meest obscure albums op Vertigo is die van Still
Life. Tot voor kort was er niet veel bekend over deze band. En na het
verschijnen van dit titelloze debuut verdween dit kwartet ook weer in
obscuriteit. Muziekaal is het klassieke Engelse prog gedomineerd door het
Hammond orgel. De vergelijkingen met de eerste line-up van Deep Purple en
Uriah Heep zijn er terecht, hoewel Still Life toch zeker een meer proggy
aanpak heeft. Het nummer Time is een van de betere nummers van de plaat.
Jade
Warrior -
Windweaver
Een band die zo’n beetje de meeste platen voor het Vertigo
label heeft gemaakt is Jade Warrior. Dit is wederom een bijzondere band.
Met hun mix van rock en etnische invloeden zijn zij zo ongeveer de eerste
band die wereld muziek maken. Er wordt veel gebruik gemaakt van fluit en
dat geeft de muziek ook een oosters tintje. De band zal ook steeds meer
gaan experimenteren en uiteindelijk ook voor het Island label een hand vol
albums gaan maken. Jade Warrior was echter niet de eerste band die gebruik
maakte van wereld invloeden. Assagai is een band die voor een groot deel
uil leden van Nigeriaanse afkomst zijn. De muziek is echter voor het
grootste deel van de hand van de Jade Warrior leden. Deze combinatie
levert echter geen hoogstaande plaat op en een tweede album blijft daarom
ook netjes in de archieven.
Magna Carta - Time For Leaving
Ondertussen hebben ook Nucleus, Patto, May Blitz en Uriah Heep hun
tweede releases voor Vertigo afgeleverd en zien we o.a. de debuut platen
van Catapilla en Nirvana. Een band die het ook erg lang volhoud en nog
steeds bestaat is Magna Carta. In hun begin periode hebben zij dan ook een
paar zeer verdienstelijke folk-rock platen gemaakt voor het label. Met hun
debuut voor Vertigo, Seasons, dat het lange titelnummer bevat leveren ze
een van hun beste platen af. Bijgestaan door verschillende gast
muziekanten waaronder Rick Wakeman. Deze is ook weer van de partij op de
opvolger Songs from Wasties Orchard. Heerlijke akoestisch getinte folk
rock.
Gentle
Giant -
Wreck
De volgende release is er een die natuurlijk niet mag missen in
de collectie van een zich zelf respecterende prog liefehebber, de tweede
release van Gentle Giant. De band rond de Schulmman broers laat een
hoogstaande muzikaliteit horen gevoed door de Multi-instrumentaliteit van
de leden. Er wordt dan ook regelmatig van instrument gewisseld door de
leden, en live is Gentle Giant zeker een spektakel.
Tudor Lodge
- Willow Tree
Aan de andere zijde van het muzikale spectrum vinden we de meest
zeldzame Vertigo release het debuut album van Tudor Lodge. Waarschijnlijk
dat de nogal extravagante hoes die in 6 delen kan worden uitgevouwen de
potentiële koper tegenhoudt. De muziek is nogal zoete folk met gladde
orkestratie, hoewel de plaat zeker zijn charme heeft. Mocht je een
origineel exemplaar op de kop willen tikken dan ben je al snel een modaal
maand salaris kwijt. Voor de helft heb je overigens de enige release van
heavy rockers Dr. Z, ook weer in een nogal over the top hoes.
Earth
and Fire -
21st Century Show
Een van de Nederlandse releases op Vertigo en dan wel op het
Engelse sub label Nephenta is de eerste Earth and Fire. In Nederland had
men al een bescheiden hitje met het nummer Seasons, dus dacht met om het
ook maar eens te proberen in de UK. Natuurlijk week men af van
het artwork van de Nederlandse release (het luciferboekje) en stak
men de plaat in een zeer mooie Roger Dean hoes. Helaas mocht dit niet
helpen en gingen er maar een gering aantal exemplaren over de toonbank.
Ook de andere non UK bands op Nephenta zouden een zelfde lot hebben. En na
4 releases werd het sub-label alweer opgedoekt.
Gravy Train - Messenger
Het tweede album van Gravy Train is wederom een klein juweeltje. Een
iets meer commerciëlere sound en de fluit wat meer voor in de mix
geschoven zorgt ervoor dat het allemaal iets avontuurlijker klinkt. Ook is
er meer aandacht voor de vocalen. Kortom een stap vooruit sinds hun
debuut. Messenger is het meest proggy nummer met o.a. een Mellotron.
Beggars Opera
- Silver Peacock
Ook de tweede plaat van Beggars Opera voor het label is zeker een
vooruitgang. De scherpe randjes zijn er af en wordt minder gebruik gemaakt
van klassieke thema’s en meer in eigen kunnen geloofd. Dit wordt dan ook
wel gezien als Beggar’s Opera’s beste release.
Gentle Giant
- Three Friends
Na een aantal singer-songwriter en blues albums, waaronder Ian
Matthews, Paul Jones en Linda Hoyle komen we voor een tweede keer uit bij
Gentle Giant. Met Three friends maken zij wederom een behoorlijke stap
vooruit en vooral het korte titelnummer is een hoogstaand liedje gedragen
door de Mellotron en sterke samenzang.
Catarpila
Nog zo’n unieke band is Catapila met saxofonist Robert
Calvert. Je raad het al de muziek heeft daardoor ook een behoorlijke jazz
tik, maar dan wel met een flinke dosis psychedelica. Dit in combinatie met
de vaak hese en woordloze zang van Amanda Meek zorgen voor een spookachtig
geluid. Je raad het al, ook deze band zal na deze release er de brui aan
geven en zien we Robert opduiken in Hawkwind.
Jackson
Tevens de tweede en laatste plaat voor Verigo is Ragamuffin’s
Fool van Jackson Heights. De band rond ex Nice lid Lee Jackson en ex
Crimson lid Mike Giles. Het debut was een redelijk slap album, deze plaat
is net iets beter met een paar aangename nummers. Progressieve pop is een
term die niet zou misstaan. Maar er wordt uiteindelijk uit te veel vaatjes
getapt om een constante sound te behouden. Men zal er dan ook al snel de
brui aan geven.
Gentle
Giant - Think of me with Kindness
Natuurlijk keren we nog een keer terug naar Gentle Giant. Hun
vierde album voor Vertigo, Octopus, doet
er weer een schepje boven op en bevat klassiekers als Knots en Boys in the
band, maar ook Think of me with kindness is een heerlijk nummer.
Lucifer's
Friend -
Summer
Dream
Odin Tribute To Frank
Ook in ons buurland zijn een aantal bands gestrikt, een van de
meest succesvolle is Lucifer’s Friend. Hun heavy prog sound doet het
goed bij onze Oosterburen en met een zanger als John Lawton. Van origine
is Lucifer’s Friend een studio band, maar dit veranderd al snel na
lokaal succes. Hun tweede album Where the groupies killed the blues is dan
ook een zeer gedegen album. En bevat zelfs een nummer dat kan worden
omschreven als heavy kamer muziek! Jaren voordat een band als Univer Zero
er was.
We blijven nog even in Duitsland met Odin wederom een eenling met een
Duits Engelse line-up. Er worden ook te veel stijlen bewandeld om het een
constante plaat te maken. Men gaat van Heavy rock naar jazz-rock.
Er komen nog een aantal platen in de UK uit op het swirl label, waaronder van singer-songwriter Jim Croce, Rod Steward. Progressive brass band Lighthouse, maar ook wederom een paar non UK bands. Zo wordt het Griekse Aphrodite’s Chils’s 666 album, een dubbelaar een onwaarschijnlijke hit en ook de eerste 2 Krafwerk platen zien een Engelse release als low-price dubbelaar. Wat overigens de laatste swirl release in de UK is. Hier hebben we een aantal nummers van kunnen horen in de Sonolab uitzending. Ook hoorden we in dat programa muziek van het duitse Agitation Free, Between en Brave New World. Het Europese mainland zal overigens nog wel even doorgaan met de Swirl labels, in Italië bijvoorbeeld een aantal Sensational Alex Harvey Band platen, de eerste Van der graaf generator etc.
Ramases - Long
Long Time
De afsluiter is een van de meest bijzondere releases, origineel niet
verschenen in Engeland. De tweede plaat van Ramases. Hun debuut plaat had
een groot deel van de eerste 10CC line-up in hun gelederen, maar op deze
plaat zijn deze muzikanten vervangen door een graat aantal sessie
muziekanten en een orkest. Glass Top Coffin is dan ook een zeer orkestrale
plaat geworden en verder gaat dan het geluid van The Enid.
Sunday 4 April 2010 Show No. 885
IN
HET NIEUWS
Emerson,
Van
“Brain Salad Surgery” (Atlantic, 1973)
Afgelopen
donderdag zou de tour 'An Intimate Evening with Keith Emerson and
starten in de VS. Alles stond
opgesteld op het podium in Cleveland. De soundcheck was 's middags
geweest, mensen werden toegelaten tot de zaal... maar ongeveer een uur na
de geplande aanvangstijd werd het concert afgelast en konden de mensen
onverrichtterzake naar huis met de mededeling dat door onvoorziene
omstandigheden het concert niet door ging. Ook het concert
van vrijdag is intussen afgelast zonder verdere opgave van redenen. Wel is
door het management aangegeven dat de resterende shows vanaf 5 april
gewoon doorgaan.... we zullen zien.
De geruchtenmolen laat ons weten dat volgens een van de beveiligers van de
zaal in Cleveland de soundcheck niet zo soepel is verlopen en het nog al
stroef liep op het persoonlijke vlak tussen Emerson en Lake.... Tja, wat
daar dan weer van waar is...
Karnataka - The Serpent And The Sea
Van "The Gathering Light" (Immrama Records (= eigen beheer),
2010)
In februari besteedden we al
aandacht aan dit nieuwe album van de Britse symfofolkband, maar volgens
ons is hij nu pas goed verkrijgbaar.. Dit nummer is het hoogtepunt van het
album. Met z'n even volle als transparante synth-sferen doet het sterk
denken aan Iona. Ook de sterke folky melodie had zo uit de Iona-koker
kunnen komen. En dan hebben we het nog niet gehad over de goddelijke
meeslepende gitaarsolo...
REMASTER
Buggles - We Can Fly From Here - Part I
-
Dion
-
We Can Fly From Here - Part II
Van "Adventures In Modern Recording" (Carrere, 1981/ZTT, 2010)
In
1997 verscheen in Japan de tot dusver enige CD-release van het tweede
Buggles-album “Adventures In Modern Recording”. Zoals het informatieve boekje bij de zojuist verschenen officiële
remaster ons leert was dit eigenlijk een soloproduct van Trevor Horn,
aangezien Geoffrey Downes de band tijdens de opnames had verlaten om zich
bij Asia te voegen. Het zou ook het laatste album worden, want Horn
realiseerde zich dat zijn kracht meer in het produceren dan in het
componeren lag. Toch is deze plaat en zeker deze remaster zowel voor het
progressieve publiek als voor Horns carrière van belang. Zo bevat de CD
10 bonustracks (waarvan 3 ook op de Japanse versie stonden), met daarbij
het tweedelige “We Can Fly From Here”, een compositie die Buggles aan
Yes aanboden, omdat men de kwaliteit van de songs van deze grootmacht
minder vond worden. In plaats van het mini-epos te gebruiken werden Horn
en Downes gevraagd zich bij Yes te voegen om de zojuist opgestapte Jon
Anderson en Rick Wakeman te vervangen. Het resultaat was “Drama”, waar
genoemde song echter niet op stond, hoewel het wel live werd gespeeld en
te horen is op “The Word Is Live” (2005). Nu dus voor het eerst de
oorspronkelijke, prima klinkende demo-versie, aangezien de Buggles na het
uiteenvallen van Yes het stuk niet op het daarna verschenen
“Adventures” zetten. Voor Horn was “Adventures” een soort opstap
naar een uiterst succesvolle
producerscarrière, die eigenlijk al tijdens de promotie van het album
begon, ondermeer toen “Lenny” een onverwachte hit werd en Horn
gedwongen werd de song voor TV te spelen. Hiervoor vroeg hij het dan nog
onbekende ABC om als backingband te fungeren... Overigens hoeven de
eigenaren van de peperdure Japanse versie geen afstand van hun exemplaar
te doen. Die
versie bevat namelijk wel de teksten en heeft tevens een veel scherpere
weergave van de oorspronkelijke hoes.
Van “In Blau” (Spiegelei, 1982)
Na twee Engelstalige albums
verraste Anyone’s Daughter met het Duitstalig gezongen “In Blau”.
Onder de fans van de band wordt dit gezien als een van de hoogtepunten in
Anyone's Daughters carrière, vooral door de stukken “Tanz und Tod”,
“La La” en “Nichts Für Mich”, dat u nu gaat horen..
IN
HET NIEUWS
Gabriel, Peter: We Do What We're Told (Milgram's)
Van "So" (Charisma/Virgin, 1986)
In Frankrijk zendt men een
schokkende TV-show uit, waarin nietsvermoedende deelnemers stroomschokken
geven aan mensen die foute antwoorden geven, dit op aandringen van de
showmaster. Klinkt bekend, hè. Het experiment uit de jaren '60 van
Milgram was al eens onderdeel van een Franse (!) speelfilm en het
inspireerde Peter Gabriel tot de song “We Do What We're Told”, dat al
in 1983 live werd gespeeld, maar pas in 1986 in de studio werd vastgelegd.
Uiteraard
hebben de commerciële omroepen in Nederland de Franse uitzending met de
nodige sensatie gebracht.
CONCERTTIP
Grobschnitt - Ernie's Reise
Van “Rockpommel's Land”, (Brain, 1977/Revisited, 2007)
Komende maanden staan er weer
een aantal concerten gepland van de band en deze zullen in het teken staan
van de conceptplaat “Rockpommel's Land”uit 1977:
jawel, het album wordt dus integraal vertolkt. Grobschnitt is op
zaterdag 29 mei in Osnabrück te bewonderen.
CONCERTTIP
Saga - Crown of Thorns
Van
het album “The Human Condition” (Inside Out, 2009)
Met de nieuwe zanger Rob
Morati (ex-zanger van Final Frontier) werd een waardig opvolger van
Michael Sadler gevonden. Dit ondanks het feit dat de stem heel ander is
als die van Sadler.
Saga treedt komende week twee maal in Nederland op:
Op 8 april in Zoetermeer in De Boerderij
en op 10 april in Uden in De Pul.
CONCERTTIP
Uriah Heep - Woman In The Night
Van het album “Fallen Angel”
(Castle, 1978)
De licht-progressieve
hardrockgroep Uriah Heep is vernoemd naar de schurk uit de roman “David
Copperfield” van Charles Dickens. “Fallen Angel” is het twaalfde
Uriah Heep-album. Het verscheen in 1978 en is het derde en laatste met
John Lawton als zanger, die in 1976 David Byron opvolgde. Uriah Heep doet
een aantal optredens in deze contreien de komende tijd:
12/04 Heerlen, Parkstad Limburg
13/04 Zoetermeer, De Boerderij
15/04 Munster, Jovel
REISSUE:
Yamashta, Stomu - Mysteries Of Love
Van “Go Too” (Arista, 1977/Esoteric, 2009)
Na
het succesvolle “Go”-album en “Go Live From Paris” werd het
“Go”-project afgesloten met “Go Too” (1977). Het
soul- en funkgehalte werd flink opgevoerd en het prog-element raakt
daardoor wat ondergesneeuwd maar los beoordeeld van zijn voorgangers is
dit nog zeker een erg aangenaam, lekker swingend album. “Mysteries Of
Love” is de licht symfonische ballade van het album met, als het goed
is, een voor de verandering goed doserende Al DiMeola gitaarsolo. Puike
heruitgave van Esoteric.
HERUITGAVE
Wigwam - Fairyport
-One More Try
Van "Fairyport" (Love Records, 1971/ Esoteric Recordings 2010)
Wigwam was een Finse groep
die tussen 1969 en 1977 een soort mengsel van (proto)prog, psychedelica en
jazzrock maakte en was een van de weinige, zo niet de enige Finse groep in
dat tijdvak die buiten de landsgrenzen bekendheid genoot. Bekendste lid is
achteraf de virtuoze bassist Pekka Pohjola (1952-2008). Hij was geen
mede-oprichter, maar kwam pas bij het tweede album 'aan boord', het door
excentriekeling Kim Fowley geproduceerde "Tombstone Valentine"
uit 1970. Dit is de opvolger daarvan die een jaar later verscheen. Dit
"Fairyport" is het meest progressieve tot dan toe, vooral te
danken aan Pohjola, die verantwoordelijk was voor het componeren van de
langere stukken. Esoteric Recordings brengt naast enkele solo-albums van
Pohjola ook Wigwam-albums opnieuw uit. Deze heeft een live-bonustrack van
een kleine twintig minuten. Dat is een stuk dat vooral naar spacerock
neigt. Vanavond focussen we op de meest progressieve elementen van het
album. Beide gekozen nummers hebben een groovy orgelsolo, in het
titelnummer voorafgegaan door een jazzy pianosolo. "One More Try"
kent orkestraal geproduceerde refreinen, die haast een voorbode zijn op
wat Ken Scott met Happy The Man deed.
Marillion - Easter
Van “Seasons End” (EMI, 1989)
Marillions paasnummer kan
natuurlijk niet ontbreken. Naast het feit dat het een
prachtig nummer is hebben we het niet eens iedere Pasen gedraaid.
Het staat met vandaag meegerekend maar vijf maal in ons playlist-archief...
Afkomstig van het album waarop Steve Hogarth debuteerde als zanger, nu
alweer 21 jaar geleden! Mogen we er even aan helpen herinneren dat Fish
maar een jaar of acht die positie vervulde?
Simple
Minds: East At Easter
Van "Sparkle In The Rain" (Virgin, 1985)
Van de plaat waarop de
Schotten de bombast van Steve Lillywhite ontdekten, waarmee ze afstand
namen van de symfonische elegantie van ”New Gold Dream”.
PROGRESSIEVE FOLKROCK
Fairport Convention - Eastern Rain
“What We Did On Our Holidays” (Island, 1969)
Voordat de band zo'n beetje in haar eentje de Engelse folkrock
'uitvond' was het met name een band die goed de vinger aan de pols van de
tijd had. Met name op het het debuutalbum uit 1968 klonk de band als een
Britse Jefferson Airplane. En hoewel de eerste sporen van een origineel
folkrock geluid duidelijk te horen zijn op de opvolger “What We Did On
Our Holidays”, dat vroeg in 1969 verscheen, met dank aan zangeres Sandy
Denny's eigen song “Fotheringay” en de traditional “She
Moved Through The Fair”, valt er ook deze bewerking van een song van
Joni Mitchell (die toen nog nagenoeg onbekend was) te horen.
Van het album “Heritage & Visions” (eigen beheer, 1994)
Galleon is een Zweedse band,
oorspronkelijk opgericht in 1985, die toen nog opereerde onder de naam
Aragon. Een ingezonden eerste demo viel in 1989 in goede aarde, behalve de
naam kon niet door de beugel. Er was immers al een ons niet onbekende
Australische band, die zo heette. Het duurde uiteindelijk tot 1993 voordat
een eerste album verscheen: “Lynx”. Magnum opus tot nu toe is “From
Land To Ocean” uit 2003. Tegelijkertijd was het ook een struikelblok om
verder te gaan. Pas na vier jaar volgde een nieuw album, “Engines Of
Creation”.