• Sunday 08 Oktober 2017 Show No. 1270

  • NIEUW
    Roberto, Dante - All Change
    - Usea
    Van "The Circle" (eigen beheer, 2017)

    “The Circle” is de eerste 'solo'-plaat van de Italiaanse muziekleraar, componist en toetsenist Dante Roberto. fans van Keith Emerson (Emerson, Lake & Palmer) en Jordan Rudess (Dream Theater, Liquid Tension Experiment) zullen hiervan likkebaarden. Ondanks dat 's mans virtuositeit vaak geëtaleerd wordt is (vooral op de fragmenten waarop hij concertpiano speelt is dat aan zijn fijnzinnige aanslag af te horen) is dit niet alleen een album voor toetsenfreaks. U zag waarschijnlijk al dat 'solo' tussen aanhalingstekens stond en dat is niet voor niets, want we horen hier toch regelmatig echt een bánd spelen, met dank aan bassist Salvatore Amati, drummer Alessandro Napolitano en de gitaristen Luca Nappo, Salvatore Russo en Alex Milella. Een vaste luisteraar viel het op dat we wel erg vaak met vergelijkingen komen, maar dat is toch handig om muziek snel te duiden. In het driedelige openingsstuk "Dante Suite" horen we evidente knipogen naar het jarenzeventigwerk van Mike Oldfield, in "Usea" dat u straks hoort, laat gistarist Luca Nappo zich van zijn meest Joe Satriani-achtige kant horen voordat Roberto zelf zijn toetsenvirtuositeit toont. Eerst hoort u "All Change", dat na een bombastisch ELP-achtig toetsenbegin een jazzy en jazzrockende weg inslaat. Door die nooit tot citaten vervallende invloeden creatief te combineren, weet Roberto een kleurrijk en afwisselend album te creëren.
    Website: https://www.facebook.com/Falanto2017/ .

    NIEUW
    Everything Everything - New Deep
    - White Whale
    Afkomstig van "A Fever Dream" (RCA Victor/Sony, 2017)

    "A Fever Dream" is alweer het vierde album van Everything Everything sinds deze Britse groep in 2007 werd opgericht. Een opvallend kenmerk hierbij is dat deze CD's allemaal met dezelfde bandformatie, dus zonder enige personeelswisseling gemaakt zijn. De muzikanten schijnen voormalige musicologiestudenten te zijn, wat de diverse invalshoeken in de muziek verklaart. Die muziek wordt wel 'smartrock' genoemd, waarbij het belangrijkste element de hoge, ietwat opgefokt overkomende zang is. Het blijkt een goede benaming, want de over het algemeen compacte composities zitten slim in elkaar, waarbij catchy melodieën ondersteund worden door arrangementen die zowel binnen de prog als de techno goede sier zouden kunnen maken. Toch staan op alle platen ook meer ingetogen stukken, dus ook op "A Fever Dream", waaronder de vanavond gedraaide slotstukken "New Deep" en "White Whale".
    Websites:
    http://www.everything-everything.co.uk/
    https://nl-nl.facebook.com/EverythingEverythinguk/ .

    NIEUW
    Hampshire And Foat - Galaxies Like Grains Of Sand
    Van het album "Galaxies Like Grains Of Sand" (Athens Of The North, 2017)

    Hampshire And Foat: dat klinkt als een nieuwe Britse detective serie of een stand-up comedy duo. Warren Hampshire is gitarist van de Britse psychedelische indierockband The Bees, Greg Foat is een toetsenist die met name actief is in de Britse jazz-scene. Onlangs hebben we trouwens nog muziek laten horen van het album "Girl And Robot With Flowers" van The Greg Foat Group. Gezamenlijk hebben ze nu een album gemaakt dat qua sound misschien wel het best te omschrijven valt als ambient-jazz, met hier en daar een toefje Krautrock. De zacht glijdende strijkers doen ons een beetje denken aan Brian Eno's “Music For Airports”. De krautrock-trekjes en de psychedelische kant komen het meest naar voren op de openings- en tevens titeltrack van het album, “Galaxies Like Grains Of Sand”, bijna lounge-achtige variatie op Pink Floyds “Time”.
    Website: https://aotns.bandcamp.com/album/galaxies-like-grains-of-sand .

    NIEUW
    Gilmour, David – A Boat Lies Waiting (live)
    – Coming Back To Life (live)
    Van “Live At Pompeii” (Colombia, 2017)

    In 1972 verscheen de befaamde concertfilm “Live At Pompeii” van Pink Floyd. De opnames vonden plaats in het befaamde amfitheater in Rome en werden gefilmd in 1971. In 2016, 45 jaar na de opnamen, keerde Pink Floyd-gitarist David Gilmour terug naar ditzelfde theater voor 2 concerten. Deze week (wederom 45 jaar later, in dit geval na verschijning van de bioscoopfilm) verscheen de registratie van deze concerten. Naast een reguliere dubbel-CD is er ook een Blu-ray en dubbel-DVD verkrijgbaar, alsmede een fraai boxje met 2 Blu-rays en 2 CD's. David Gilmours “Live At Pompeii” is een audiovisueel spektakel met lasers, pyrotechniek, en een gigantisch scherm, waarop speciaal gemaakte filmpjes de nummers aanvullen, zoals we gewend zijn van de grootmeester van de stadionconcerten. Saillant detail is dat dit de eerste rockconcerten in dit antieke Romeinse amfitheater waren met publiek. Naast een aantal nummers van het toen net verschenen studio-album “Rattle That Lock” werd er natuurlijk uitgebreid teruggeblikt naar het verleden met veel klassieke Pink Floyd-nummers. Eén nummer overlapt met de Pink Floyd-film: “One Of These Days”. Overigens wel jammer dat de twee eerste studio-albums van Gilmour net als bij zijn vorige tournee compleet werden genegeerd. Afgelopen maand kom men al een deel van het concert bewonderen op het grote doek van de bios. Nu dus ook in je eigen huiskamer. We hebben een tweetal nummers uitgekozen. “A Boat Lies Waiting”, waarvan het origineel te vinden is op het recente “Rattle That Lock” en “Coming Back To Life”, origineel van het alweer 23 jaar oude Pink Floyd-album “The Division Bell”.
    Website: http://www.davidgilmour.com/ .

    IN HET NIEUWS
    Moody Blues, The - Evening: a) The Sunset b) Twilight Time
    Van het album "Days Of Future Passed" (Deram, 1967)

    Op 10 november is het precies 50 jaar geleden dat een zeer invloedrijk album is verschenen: “Days Of Future Passed” van The Moody Blues. Het is een van de eerste concept-albums en het is zeker het eerste album vol muziek die je met recht symfonische rock mag noemen. Bijna iedereen kent wel de grote hits “Tuesday Afternoon” en natuurlijk “Nights In White Satin”, maar wat het album zo bijzonder maakt is dat het echt één geheel is. Het vertelt het verhaal van de cyclus van één dag van ochtendgloren tot nacht, die je dan ook weer kunt beschouwen als de cyclus van het leven van begin tot eind. Om het jubileum te vieren verschijnt er in november een 2CD+1DVD set met op de eerste CD het album, op de tweede achttien bonustracks en op de DVD zowel een surround mix als een hoge resolutie-stereomix. Naar het zich laat aanzien is die laatste de originele stereomix en dat zou op zich wel bijzonder zijn, want die is al sinds de jaren 70 niet meer uitgebracht. De surround mix is overigens dezelfde die in 2006 op SACD is verschenen, maar aangezien die niet meer voor een fatsoenlijke prijs is te vinden, is het mooi dat deze nu ook weer beschikbaar komt. Maar er is nog meer nieuws: The Moody Blues zijn genomineerd om opgenomen te worden in de Rock And Roll Hall Of Fame en gezien de populariteit van de Britse band in de VS en het eerder genoemde jubileum lijkt het ons sterk dat de leden daar niet in worden opgenomen. Ook de generatiegenoten van The Zombies zijn overigens genomineerd.
    Website: http://www.moodybluestoday.com/ .

    IN MEMORIAM TOM PETTY
    Petty and The Heartbreakers, Tom – Good Enough
    Van “Mojo” (Reprise, 2010)

    Rockzanger Tom Petty is op 2 oktober op 66-jarige leeftijd in het UCLA ziekenhuis in Santa Monica overleden aan de gevolgen van een hartaanval. Petty was er zondagavond opgenomen, een kleine week nadat hij in de fameuze Hollywood Bowl in Los Angeles een Amerikaanse tournee ter ere van het veertigjarig jubileum van zijn trouwe begeleidingsband The Heartbreakers had afgesloten. Vooal in eigen land was Petty sinds het eind van de jaren zeventig een grootheid in de rockmuziek die hits had met The Heartbreakers. Niet alle albums die Petty uitbracht waren even sterk, maar “Full Moon Fever”, dat hij maakte met de Brit Jeff Lynne (van Electric Light Orchestra), was met liedjes als “Free Fallin'” en “I Won't Back Down” een artistiek en commercieel succes. Petty had Lynne tijdens een Britse tournee ontmoet en er bleek een klik. Lynne haalt Petty bij een samenwerkingsproject tussen Bob Dylan, George Harrison en Roy Orbison waarvoor hij de productie doet. Als The Traveling Wilburys scoort dit gezelschap beroemdheden in 1988 een grote hit met “Handle With Care”. (Bron: De Volkskrant) Uit 2010 stamt het album “Mojo”, het twaalfde album van Tom Petty and The Heartbreakers. Albumafsluiter “Good Enough” is een van de weinige nummers in het Heartbreaker-repertoire die prima in ons programma passen.
    Website: http://www.tompetty.com/

    LIVE-TIP
    Parsons Project, Alan - Snake Eyes (single edit)
    Afkomstig van "The Turn Of A Friendly Card" (Arista, 1980 / Legacy/Sony, 2015)

    Op vrijdag 17 november a.s. staat The Alan Parsons Live Project in het Rabotheater te Hengelo. Voor dit concert zijn de sta- en zitplaatsen inmiddels uitverkocht, waarbij de website van het theater belangstellenden verwijst naar het concert op 15 november in De Vereeniging te Nijmegen, waarvoor nog wel plaatsen beschikbaar zijn. Wij duiken de geschiedenis in met een singleversie van "Snake Eyes", oorspronkelijk afkomstig van "The Turn Of A Friendly Card" uit 1980, die te vinden is op de Deluxe 35th Anniversary Edition uit 2015.
    Website: http://alanparsonsmusic.com/

    ALBUM VAN DE MAAND
    Sky Architect – Dune
    Van "Nomad" (FREIA Music, 2017)

    “Nomad” is alweer het vierde album van de uit Rotterdam afkomstige band Sky Architect en hoewel initieel het idee was om een album te maken met compactere songs liep het toch weer anders. Afstand maakte het lastig om samen het album te schrijven en op te nemen. Maar nu is "Nomad" dam verschenen. Tijdens recente live-shows, waaronder eentje in de Hengelose Metropool, werden er al een aantal stukken van gespeeld. Het werd al snel duidelijk dat het complexere werk de band het beste ligt. "Nomad" is niet een album dat al gelijk bij de eerste luisterbeurten zijn geheimen prijs geeft, het heeft even nodig om echt in je brein te settelen. Maar als dat eenmaal is gebeurd, valt er veel te genieten. Zoals gezegd, Sky Architects sound is stevig zonder dat het overigens is dicht geplamuurd. De beide gitaristen Ton Luchies en Wabe Wieringa (de laatste tekent ook voor de productie van het album) vullen elkaar prima aan. De ritmesectie met bassist Guus van Mierlo en drummer Christiaan Bruin legt een solide basis, hoewel de productie wel een beetje het subtiele van hun spel, zoals dat live te horen is, eruit heeft gehaald. Toetsenist Rik van Honk kleurt de boel mooi in maar staat ook ritmisch zijn mannetje op een wijze zoals we dat van de vroege Gentle Giant-albums kennen getuige het album opener “Wasteland”. Naar mate het album vordert word je dieper meegezogen en heeft “Nomad” het effect dat ook de albums van bijvoorbeeld het Amerikaanse Astra heeft en is er zeker een verwantschap wat duidelijk hoorbaar is in het slotnummer “Into Singularity”. Hierin tekent Van Honk ook nog eens voor de bugelsolo aan het slot, waarmee dit nummer qua sfeer wel wat weg heeft van de muziek van de Zweedse band Anekdoten. “Nomad” is zeker een album dat met kop en schouders boven het maaiveld uitsteekt en hoge ogen gaat gooien in de jaarlijsten.
    Website: http://skyarchitect.squarespace.com/

    NIEUW
    Crosby, David - She's Got To Be Somewhere
    - Here It's Almost Sunset
    Van "Sky Trails" (BMG, 2017)

    De nu 76-jarige David Crosby mag dan de laatste jaren stennis geschopt hebben met zijn oude Crosby, Stills, Nash & Young-maten, tegelijkertijd is hij creatiever dan (misschien wel) ooit! In minder dan vier jaar tijd verschenen drie platen die alle drie tot hoogtepunten in zijn solocarrière gerekend mogen worden. Het mooie is dat ze onderling ook nog tamelijk verschillend zijn. Voorganger "Lifehouse" (2016) was, anders dan je misschien zou verwachten gezien de productie door Snarky Puppy-voorman Michael League, uiterst ingetogen. De eerste van de drie, "Croz" (2014), kende o.a. door de intensieve medewerking van James Raymond (Crosby's zoon) hier en daar wat parallellen met CPR. CPR staat dan ook voor Crosby, Pevar & Raymond. Het debuut van dat trio, uit 1998 alweer, markeert het begin van Crosby's artistieke wedergeboorte. Op "Sky Trails" klinkt de jazzpopgetinte sound van CPR nog een stuk meer dan op "Croz" door. Dat kan nauwelijks aan het feit liggen dat Jeff Pevar ook meedoet, want zijn rol is zeer beperkt hier. Wel is naast CPR-drummer Steve Distanislao een rij prominente cracks uit de studiomuzikantenscene aanwezig (o.a. gitarist Dean Parks, saxofonist en EWI-speler Steve Tavaglione), die de ook van CPR bekende aan Steely Dan verwante jazzpopsound prachtig neerzetten. Overigens is ook Snarky Puppy op één track te horen en leveren Becca Stevens en Jacob Collier, die Crosby via League leerde kennen, hun bijdragen. Opvallend is de aanwezigheid van een cover van Crosby's oude vriendin Joni Mitchell. Het van Mitchells meesterwerk "Hejira" afkomstige "Amelia", waarin de condenssporen uit de albumtitel ter sprake komen, krijgt een ingetogen bewerking die vrij trouw aan het origineel blijft. Qua intimiteit een van de momenten dat "Sky Trails" het dichtst in de buurt komt van "Lighthouse". Voor de rest valt er ook veel te genieten voor diegenen die de afgelopen weken de muziek van Album van de Maand september, "On Track" van Damanek, als traktatie hebben ervaren. In "She's Got To Be Somewhere" horen we Jacob Colliers typische harmoniezang, op "Here It's Almost Sunset" speelt Steve Tavaglione met zijn sopraansax een vergelijkbare rol als Branford Marsalis op de eerste Sting-soloplaten en, inderdaad, als Marek Arnold bij Damanek.
    Website: https://www.davidcrosby.com/

    NIEUW
    Focus – Song For Eva
    Van “The Focus Family Album” (eigen beheer, 2017)

    Deze dubbelaar bevat 20 nummers waarvan er 15 niet eerder zijn uitgebracht. Dit betreft originele nummers, outtakes van de "Focus X"-sessies, alsmede uit de sessies voor de nog te verschijnen opvolger daarvan. Een Focus-nummer wordt steeds afgewisseld met een solo-nummer van de leden van de huidige bezetting: naast oude getrouwen Thijs van Leer (orgel, fluit) en Pierre van der Linden (drums) zijn dat Menno Gootjes (gitaar) en Udo Pannekeet (basgitaar). Pierre van der Linden vormt met de Focus-leden zónder Van Leer tevens het trio Swung, waarvan ook twee stukken te horen zijn. De muziek van Swung stamt uit studiojams die het trio opnam op dagen dat Van Leer later in de studio arriveerde. Eén van de hoogtepunten van de dubbelaar is het machtige "Song For Eva", dat begint met een gedichtrecitatie van Van Leer om vervolgens ruimte te bieden aan prachtige gitaar-, fluit- en Hammondsoli. Het was te lang om nog op "Focus X" te passen. Opvallend is ook de blues "Fine Without You" met gastzang van de Michel van Dijk-achtig klinkende Jo de Roeck.
    Website: http://www.focustheband.com/ .

    HERUITGAVE
    Inoue, Akira - Kick-It-Out!
    - Christiania Boem
    Afkomstig van "Cryptogram" (Express, 1982 / USM Japan, 2017)

    In september vierde Akira Inoue zijn 64ste verjaardag in de vorm van twee concerten. Onder de musici die hem begeleidden en die tevens op zijn in oktober te verschijnen nieuwe CD te horen zullen zijn, bevonden zich John Giblin en David Rhodes. De medewerking van deze en talloze andere westerse muzikanten kenmerkt al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw het werk van deze Japanse toetsenman, zanger en componist. Dat was al te horen op de platen die we de laatste jaren af en toe onder de aandacht brachten, maar wordt nog eens bevestigd door de heruitgaven van zijn eerste vijf LP's op SHM-CD's. Zo zijn op zijn tweede plaat, "Cryptogram" uit 1982, naast diverse klasse-instrumentalisten uit Japan, onder andere genoemde Giblin, Stuart Elliot, Ian Bairnson en Jon Kelly te horen. Inoue's muziek zou je kunnen samenvatten als "Nik Kershaw meets Ippu-Do", mede door de fraaie mengeling van synthi-pop, fusion en progressieve rockelementen in een vaak typische Japanse setting. Toch hoor je ook elementen van de muziek van Peter Gabriel, waarmee Inoue jaren later nog de dubbel-CD "Snow Flake" zou maken. Wie weet draaien we binnenkort iets van zijn nieuwe CD, nu eerst aandacht voor twee stukken van "Cryptogram", het haast jazzrockachtige "Kick-It-Out!" en het ietwat met The Buggles vergelijkbare "Christiania Boem" (op CDJapan vertaald als "Kristiania Bohemians Edvard Munch No Sakebi".
    Website: http://www.akira-inoue.com/ .

    (OP)NIEUW / LIVE-TIP
    Chapman, Daisy - The Decalogue
    Van “Good Luck Songs” (Songs & Whispers, 2017)

    Vijf jaar geleden maakten we middels het album “Shameless Winter” voor het eerst kennis met de Britse singer-songwriter Daisy Chapman. Met haar krachtige stem, klassiek getint pianospel en boeiende begeleiding waarin strijkers domineren maakte ze gelijk indruk. Haar live-optredens verstevigden die indruk nog meer en konden we niet wachten tot ze met een nieuw album zou komen. "Good Luck Songs" is er dan nu eindelijk, anderhalf jaar nadat ze er een internetfondsenwervingscampagne voor had opgezet. Maar wie geduld heeft word beloond want Chapman heeft wederom een sterk album afgeleverd, op een bijna geruststellende wijze helemaal in lijn met haar vorige twee albums. Haar stem is nog steeds haar grootste kracht, gekoppeld aan sterke melodieën en boeiende arrangementen en teksten. Nadat we eerder al twee tracks lieten horen vinden we het hoog tijd om nog weer wat van dit album te draaien in de vorm van het intense “The Decalogue”. Op 23 november is Daisy Chapman weer eens in Osnabrück te aanschouwen, tijdens de Grolsch Songnight in de Lagerhalle aldaar.
    Website: http://www.daisychapman.com/ .

    LIVE-TIP
    Long Distance Calling – Ductus
    Van “The Flood Inside” (Superball Music, 2013)

    Het uit Münster afkomstige Long Distance Calling is van oorsprong een instrumentale postrock- of zo u wilt postprog-band, die debuteerde in 2007. Voor het vierde album "The Flood Inside" werd er een zanger ingelijfd, Marsen Fischer. Toch was niet meer dan één derde van het album vocaal, waaronder één stuk dat gezongen werd door externe kracht Petter Carlsen. Drie jaar later, in 2016 verscheen de opvolger "TRIPS". U gaat luisteren naar “Ductus”, een hoofdzakelijk instrumentaal nummer, met een spanningsopbouw volgens postrock-stramien. Het voldoet dan ook aan alle voorwaarden die het genre met zich meebrengt, waarmee de oudste volgers van de band vast ook tevreden gehouden zijn. Long Distant Calling is het vroorprogramma bij het concert van Fates Warning, op 18 januari in Turock te Essen.
    Website: http://www.longdistancecalling.de/ .
  •