• Sunday 12 November 2017 Show No. 1275

  • NIEUW
    Kansas - Paradox (live)
    - Opus Insert (live)
    Van "Leftoverture Live & Beyond" (InsideOut, 2017)

    Het met vers bloed geïnjecteerde Kansas deed Europa wegens 'terrorismedreiging' dan wel niet aan met de tournee die volgde op de uitgave van "The Prelude Implicit" (2016), getourd werd er wel degelijk. Uit opnamen van de Amerikaanse optredens is nu een live-dubbelaar samengesteld. Zoals de titel al doet vermoeden staat er een complete uitvoering van: "Leftoverture" (1976) op. Dit in het kader van het 40-jarig jubileum van wat door velen als het sterkste Kansas-album wordt beschouwd. Van het niet misselijke nieuwe album worden drie van de sterkste songs gespeeld en de rest van de set bestaat uit stukken van de eerste drie albums en de succesvolle opvolger van "Leftoverture": het nu 40 jaar oude "Point Of Know Return" (1977). De vraag is natuurlijk: hoe klinkt nieuwe zanger Ronnie Platt in de oude door Steve Walsh ingezongen stukken? De fans kunnen gerust zijn: hij kwijt zich uitstekend van zijn taak, al mist hij nét dat randje rauwheid en klinkt hij nét wat minder intens en soulvol dan Walsh in zijn topjaren. Maar het scheelt echt weinig. Zoals bekend is de (mede-)producer van "The Prelude Implicit", Zak Rizvi , nu toegetreden tot de band als extra gitarist, wat van Kansas een septet maakt. Rizvi beperkt zich nu tot die rol, want er is een beroep gedaan op de originele "Leftoverture"-producer Jeff Glixman om "Leftoverture Live & Beyond" zo authentiek mogelijk te laten klinken. Van de dubbelaar kiezen we twee nummers die zelden ("Paradox" van "Point Of Know Return") of niet ("Opus Insert" van "Leftoverture") te horen zijn geweest in Xymphonia.
    Website: http://www.kansasband.com/.

    NIEUW
    Barbieri, Richard - New Found Land (live)
    Afkomstig van "Variants.1" (eigen beheer, 2017)

    Begin maart van dit jaar draaiden we een nummer van "Planets + Persona", de nieuwe CD van voormalig Japan-, Rain Tree Crow- en Porcupine Tree-toetsenman Richard Barbieri. Blijkbaar heeft hij de smaak te pakken, want onlangs kondigde hij aan een serie platen uit te gaan brengen, waarop stukken die niet op reguliere albums pasten, live-opnames en herbewerkingen van oud materiaal komt te staan. Deze eenvoudig uitgebrachte "Variants" zullen uiteindelijk in een apart te bestellen luxe verzamelbox worden gestoken. "Variants.1" bevat derhalve nieuwe nummers die ontstonden tijdens de "Planets + Persona"-sessies, een herbewerking van het Japan-nummer "The Experience Of Swimming" (een b-kantje van een dubbel-single dat op de remaster van "Gentlemen Take Polaroids" te vinden is), een live-improvisatie en een in juli opgenomen live-versie van het nummer "New Found Land" van het meest recente album. Naar dat stuk, dat ruim een minuut langer duurt dan de studio-versie, gaan we vanavond luisteren.
    Websites:
    https://www.facebook.com/RichardBarbieriOfficial
    https://richardbarbieri.bandcamp.com/ .

    NIEUW
    Hammill, Peter - The Descent
    Van "From The Trees" (Fie! Records, 2017)

    Sinds Van Der Graaf Generator in 2005 een doorstart maakte zijn de soloplaten van voorman Peter Hammill ook echt complete solo-aangelegenheden. Op zijn jarenlange violist van dienst, Stuart Gordon, kán hij ook geen beroep meer doen: de ook van The Korgis bekende Gordon overleed 3 jaar geleden. Compleet solo betekent niet dat Hammills ambitieniveau lager ligt, zoals wel bleek uit het in 2014 verschenen conceptuele werk "...All That Might Have Been..." , dat een stream-of-conciousness-achtige inslag had zonder echte songstructuren. Wat dat betreft is opvolger "From The Trees" veel conventioneler, met tien songs van tussen de drieënhalf en 5 minuten. Hammills stem is weer zoals vertrouwd omgeven door zelf vaak met kopstem ingezongen harmonieën, en door 's mans eigen gitaar- en keyboardspel. In het slotnummer "The Descent" roepen keyboardsounds etherische sferen op, wat de song als geheel een lading meegeeft waarmee de gemiddelde symfoliefhebber misschien nog het meest overtuigd kan worden van de kwaliteiten van de Britse bard, die afgelopen zondag zijn 69ste verjaardag vierde.
    Websites:
    http://sofasound.com/
    en http://peterhammill.com

    HERUITGAVE
    Pineapple Thief, The - Punish Yourself
    Van "Abducted At Birth" (Cyclops, 1999 (onder de titel "Abducting the Unicorn"), Kscope 2017)

    Bruce Soord begon The Pineapple Thief ooit als eenmansproject toen hij nog gitarist was van de psychedelische rockband Vulgar Unicorn. Eind vorige eeuw had hij de behoefte helemaal vanuit zichzelf wat te doen en liet het eerste resultaat, de song "Private Paradise", horen aan de labelbaas van Cyclops, waar Vulgar Unicorn zijn platen op uitbracht. Die stimuleerde hem om een heel album te maken, dat uiteindelijk onder de titel "Abducting The Unicorn" (met verwijzing naar de moederband in de naam dus) verscheen. De duizend geproduceerde exemplaren leken een donker leven op een magazijnplank tegemoed te gaan... totdat in iO Pages een vrij positieve recensie verscheen. Het zorgde ervoor dat er nét genoeg exemplaren werden verkocht om een vervolg mogelijk te maken. Met dit "137" zou The Pineapple Thief drie jaar later echt van de grond komen en uitgroeien tot band, die een steeds belangrijker rol in Soords leven zou gaan spelen. Vulgar Unicorn was inmiddels verleden tijd. Kscope brengt het debuut nu onder gewijzigde titel, zonder Vulgar Unicorn-verwijzing uit als "Abducted At Birth". Bij terugbeluistering valt op dat de invloedsferen én de zangstijl van Soord nog behoorlijk anders waren. We horen namelijk nog duidelijk invloeden van Smashing Pumkins terug - iets dat toch wel verdwenen is uit The Pineapple Thiefs muziek - vermengd met Radiohead-trekjes, waarbij je voornamelijk moet denken aan "The Bends" (pre-"OK Computer" dus zelfs). Die songs worden afgewisseld met instrumentale, spacey, meer psychedelisch getinte klankweefsels, wat het album een vrij duaal karakter geeft. Overigens volgt deze heruitgave op de voet van de live-release "Where We Stood", die als DVD/CD-combinatie en Blu-Ray verkrijgbaar is.
    Website: http://pineapplethief.com/ .

    JAZZROCK / WERELD VOL MUZIEK
    ExhiVision – Lilith
    Van “Beyond The Earthbound” (Universal, 2008)

    ExhiVision is een Japanse supergroep, geformeerd door gitarist Akira Wada. in eigen land bekend van de jazz-fusiongroep Prism. In het verleden hebben we al eens wat gedraaid van het debuutalbum van de band, dat in 2004 verscheen. Er zijn echter nog twee albums gemaakt. In 2007 verscheen “Overexposure”, dat uitermate lastig verkrijgbaar is. Als afronding kwam er in 2008 een liveplaat waarop de kracht van de band het best tot recht komt. Je hoort mooie duellen tussen gitarist Wada en toetsenist Hiroyuki Namba - en let ook op het spetterende basspel van Toshi Nagai (ex-Gerard). “Beyond The Earthbound” is in 2008 opgenomen in de befaamde Silver Elephant club in Tokyo. Jammer dat ExhiVision nooit grotere bekendheid heeft gekregen. We gaan luisteren naar “Lilith” waarvan de studio versie op “Overexposure” is te vinden.
    Website: http://www.prismjapan.com/profile/akira/ .

    NOG EVEN GEDULD HEBBEN
    Riversea - Wiser
    Van ""Out Of An Ancient World" (eigen beheer, 2012)

    Het Britse Riversea werkt gestaag verder aan een tweede album. Toetsenist Brendan Eyre en zanger Marc Atkinson zijn druk met het mixen daarvan, samen met bassist/producer David Clements. Dat mixen en masteren moet voor de kerst klaar zijn, waarna er in januari een pre-order campagne zal starten en het album in februari uit zal komen. Tot die tijd moeten we het nog met het debuut doen en in dit geval de ballade “Wiser”, met als gastgitarist Ashley Mulford van Sad Café.
    Websites:
    http://riversea-band.com/
    https://www.facebook.com/riverseamusic/ .

    VERGETEN ALBUM
    Janison Edge – Beneath The Boy
    Van “The Service Of Mary Goode” (Gargoyle, 1998)

    The Final Chapter Alweer bijna 20 jaar geleden verscheen “The Service Of Mary Goode” van Janison Edge. Dit was eigenlijk een doorstart van Shadowland, waarin we twee leden van die band, Mike Varty (toetsen) en Ian Salmon (gitaar) terugvinden. De oprichting was het gevolg van het feit dat Clive Nolan en Carl Groom Shadowland in de ijskast parkeerden. De muziek ligt duidelijk in het verlengde van het laatste Shadowland-album, met als opvallend verschil dat we bij Janison Edge zang van een vrouw, namelijk Sue Element, horen. Als drummer werd Landmarq-lid Dave Wagstaffe aangetrokken en als bassist Paul Brown van Medicine Man. Met dit gemêleerd gezelschap is het makkelijk te raden waar het muzikaal naar toe gaat: naar neo-prog met typische jarennegentig-trekjes. Denk hierbij voornamelijk aan de tweede periode van Landmarq, met Tracy Hitchings dus, aan Magenta maar ook in de steviger passages van Arena. Het bleef echter bij dit ene album; Ian Salmon zou later toetreden tot Arena en Varty richtte Credo op. Ook was Varty eventjes lid van Landmarq en live-toetsenist bij Fish. Beide worden herenigd in de Mick Pointer Band toen deze ging toeren met Marillions complete debuutalbum “Script For A Jester's Tear” op de setlist. We gaan luisteren naar “Beneath The Boy”.
    Website: https://nl-nl.facebook.com/Mike-Varty-Music-109567279224729/ .

    IN MEMORIAM HANS VERMEULEN
    Sandy Coast – Just A Friend
    Van “Sandy Coast” (Polydor, 1971)

    De Nederlandse zanger en componist Hans Vermeulen is overleden. Hij stierf, zeventig jaar oud, in Thailand, waar hij al sinds jaren woonde. Met zijn band Sandy Coast had Vermeulen al in de jaren zestig en zeventig hits als “I See Your Face Again”, “Capital Punishment” en “True Love That's A Wonder”. Daarna richtte hij Rainbow Train met bandleden als Jan Rietman, Dianne Marchal en Anita Meyer. Hij schreef en zong mee op Meyers eerste nummer 1-hit “The Alternative Way”. (bron RTL Boulevard) “Just A Friend “ was de tweede single die van het derde Sandy Coast-album “Sandy Coast” uit 1971 werd getrokken. Van datzelfde album kwam ook “True Love That's A Wonder”.
    Website: http://www.hansvermeulen.nl/

    LIVE-TIP
    Leap Day – Deucalion
    Van het album “From The Days Of Deucalion Chapter 2” (Oskar, 2015)

    Voor de vijfde keer wordt in De Uthof in Siegerswoude het Northern Prog Festival georganiseerd. Al vele bands uit binnen- én buitenland hebben de afgelopen jaren het publiek getrakteerd op progressieve rock in diverse verschijningsvormen. Dit jaar wordt weer een mix geboden van jong aanstormend talent uit eigen land en gereputeerde namen. Vanaf drie uur 's middags kan je gaan genieten van achtereenvolgens Novatia (NL), organisator Leap Day (NL), Nice Beaver (NL), Il Castello Di Atlante (IT) en JunXion (NL). Meest recente studiowerk van Leap Day is het tweede deel van het concepttweeluik "From The Days Of Deucalion", gebaseerd op het boek "Worlds In Collision" van Immanuel Veilokovsky. We denken hier het meest rijpe en complete Leap Day-album tot nu toe gehoord te hebben. De zang van Jos Harteveld, die live altijd al prima was, komt nu ook in de studio beter tot recht en we horen in een welluidende productie het volle toetsenspel van Gert van Engelenburg en Derk Evert Waalkens een aangenaam huwelijk aangaan met de warme gitaarpartijen van Eddie Mulder.
    Website: http://www.leapday.nl/
    Info over het festival op de nieuwspagina van de Leap Day-site: http://www.leapday.nl/news.htm

    ALBUM VAN DE MAAND
    RTFACT - The King, The Master, And The Timekeeper
    Afkomstig van "Life Is Good" (AFL Music, 2017)

    RTFACT is een Russisch-Amerikaans project dat debuteert met de CD "Life Is Good". Componist Yuri Volodarsky heeft hiervoor onder de naam Yuri Volodarsky & Friends echter al wel een drieluik afgeleverd met de platen "Revelation", "Without A Word" en "Hot Dozen". Die 'friends' waren onder anderen bekende musici als Eric Marienthal en Mike Miller. Ook op "Life Is Good" treffen we zo'n eclectisch gezelschap, zoals zangers Jeff Scott Soto, Nad Sylvan en Will Champlin, gitaristen Oz Noy en Jeff Kollman, saxofonist/fluitist Gary Meek en drummer Joel Taylor, naast onder andere enkele Russische toetsenmannen. De muziek is al net zo veelzijdig: van de van Spock's Beard bekende Gentle Giant-zangpartijen tot typische A.O.R.-melodieën en van Keith Emerson-achtige bombast, inclusief orkesten en koren, tot een Vaudeville-uitstapje. De vergelijking met het eveneens internationale Intelligent Music Project ligt voor de hand, maar RTFACT is een stuk excentrieker. Zo is het vanavond gedraaide "The King, The Master, And The Timekeeper" een aan Emerson, Lake & Palmer opgedragen (met de nadruk op de eerste) progressieve rocker, waarin gezien dit eerbetoon een ogenschijnlijk misplaatste maar wel erg mooie jazzrockende gitaarsolo is verstopt.
    Websites:
    https://rtfact.bandcamp.com/
    https://www.facebook.com/RTfact-148298752404156/ .

    HET DEBUUT
    Bush, Kate - Wuthering Heights
    Van "The Kick Inside" (EMI, 1978)

    In 1978 maakte de wereld voor het eerst kennis met Kate Bush middels haar debuutsingle “Wuthering Heights”. Het verhaal is bij velen bekend: als tiener werd ze 'ontdekt' door David Gilmour, ze tekende al 1975 een contract bij EMI om vervolgens pas in 1978 haar debuutsingle, gevolgd door haar eerste album "The Kick Inside" uit te brengen. Begeleid door een scala aan muzikanten waarvan een groot deel ook op de albums van The Alan Parsons Project te horen was en geproduceerd door Andrew Powell (die de orkestarrangementen deed voor The Alan Parsons Project) is “Wuthering Heights” nog steeds een van de meest tot de verbeelding sprekende debuut-singles aller tijden. Niet alleen doordat het geïnspireerd is door Emily Bronte's gelijknamige roman, maar misschien nog wel meer door Kate Bush' opzienbarende stem.
    Website: http://www.katebush.com/ .

    IN MEMORIAM LIAM DAVISON
    Mostly Autumn - ... Just Moving On / We Come And We Go
    Van "The Last Bright Light" (Cyclops, 2001)

    Vorig weekend bereikte ons het trieste bericht dat ex-Mostly Autumn-gitarist Liam Davison plotseling was overleden, kort voor zijn 50ste verjaardag. Davison was vanaf het prille begin de tweede gitarist binnen Mostly Autumn, met name verantwoordelijk voor de slide-gitaarpartijen. Ook was hij af en toe te horen op platen van anderen, zoals het ook in deze uitzending opgevoerde “Out Of An Ancient World” van Riversea. Afgezien van een onderbreking in 2007, toen hij werkte aan een solo-album (dat uiteindelijk pas in 2011 verscheen onder de titel “A Treasure Of Well-Set Jewels”) maakte hij tot 2014 deel uit van Mostly Autumn. Als eerbetoon aan hem draaien we vanavond de eerste twee tracks van Mostly Autumns derde album “The Last Bright Light” uit 2001, waarin Davisons slide-gitaarspel een nadrukkelijk rol vervult.
    Website: http://www.mostly-autumn.com .

    KOUDE NACHTEN.... / ACTUEEL
    Wetton, John - Cold Is The Night
    Afkomstig van "Caught In The Crossfire" (EG Records, 1980 / Avalon, 1999)

    Na het ontbinden van UK en voordat hij Asia oprichtte verscheen van John Wetton in 1980 zijn eerste solo-LP "Caught In The Crossfire". Met behulp van drummer Simon Kirke, gitarist Martin Barre en saxofonist Malcolm Duncan nam hij samen met producer John Punter (bekend van onder andere Judie Tzuke, Japan, Johnny Cougar, Sad Café, Roxy Music en David Sylvian) en de op het titelnummer opduikende Phil Manzanera tien composities op. Hierop is duidelijk dat Wetton het meer in de radiovriendelijke, op stadions toegesneden rockpop zocht dan in de progressieve muziek die hij voorheen met UK en King Crimson maakte. Het openingsnummer heet niet voor niets "Turn On The Radio". Toch zit er in veel nummers een bepaalde gedrevenheid en agressie, die van zijn debuut ook een persoonlijk statement maken. Goede voorbeelden hiervoor zijn het voor UK geschreven "When Will You Realize", "Paper Talk" en het titelnummer. Wij kiezen echter voor het in deze periode toepasselijke "Cold Is The Night". Net als op het merendeel van de overige songs speelt Wetton zelf de lead-gitaar. Hij is tevens de enige toetsenman op de plaat en laat in deze ballade fraaie Mellotrongeluiden horen. Overigens worden sinds kort enkele albums van de in januari overleden Wetton opnieuw uitgebracht, waaronder het live-document "Akustika - Live In Amerika", dat samen met "Akustika II - Return To Amerika" als dubbelaar verschijnt.
    Website: http://www.johnwetton.com/ .

    LIVE-TIP
    Steven Wilson – Ancestral
    Van “Hand. Cannot. Erase.” (Kscope, 2015)

    Steven Wilson creëert al sinds eind jaren tachtig ambitieuze, dromerige composities die zwaar leunen op Pink Floyd, Van Der Graaf Generator en Yes. Naast een solocarrière leidt de Britse multi-instrumentalist ook de bands Porcupine Tree en No-Man. Ook als producer, componist en sessiemuzikant is hij zeer actief voor onder meer Opeth, Marillion en Dream Theater. Op 5 maart treedt hij op in het Colosseumtheater in Essen en op 7 maart geeft Steven Wilson een show in AFAS Live. De shows zijn onderdeel van zijn 'To The Bone Tour' die in het teken staat van zijn eerder dit jaar verschenen nieuwe studioalbum. Wij gaan vanavond twee jaar terug in de tijd, toen “Hand. Cannot. Erase.” verscheen. Van dat album het nog niet eerder door ons gedraaide “Ancestral”.
    Website: http://stevenwilsonhq.com/ .
  •