• Sunday 10 Februari 2019 Show No. 1336

  • HERUITGAVE
    Last Detail, The – So Many Nights
    – Kingdom's Road
    Van “At Last... The Tale And Other Stories” (Freia Music, 2019)

    Voor de eind-veertigers onder ons die opgroeide ten tijde van de befaamde 'SI-periode' is de band The Last Detail geen onbekende. In het kielzog van de Britse neoprog-beweging was er in ons landje ook genoeg te genieten met bands als Egdon Heath, Achet Aton en deze uit Den Haag afkomstige band. Door Freia Music is er nu een mooi overzicht als dubbel-CD uitgebracht met zo goed als het complete oeuvre van de band. De muzikanten waren vóór de oprichting van The Last Detail al jaren actief in de muziek. Zo maakte toetsenist Julian Driessen al een LP met de band Ywis. Na het uiteenvallen daarvan formeerde hij samen met ex-Ywis-maatje Herman Ruijters en de broers Ruud (zang) en Peter Stoker (bas) de band Year And Day. Na één demo is het avontuur met deze bezetting alweer voorbij, maar het legde wél de fundering voor The Last Detail. Julian en Ruud besloten verder te gaan en met toevoeging van gitarist Bart Feis was de eerste line-up van The Last Detail een feit. Als snel werden Bert de Bruijne en René Kerst opgenomen in de band en werden er wat demo's opgenomen, die worden opgepikt door Freia Music. Labelbaas Peter Lindenbergh zorgde ervoor dat ze in een betere studio een aantal nummers opnieuw konden opnemen en gebruikte één van die opnamen voor het derde deel van de “Exposure”-serie, die up and coming bands de gelegenheid gaf zich te profileren. Helaas zagen de laatst toegetreden leden niets in live optreden en werd bassist Peter Stoker teruggevraagd en Andy de Zeeuw als drummer. Met deze bezetting neemt men het eerste volwaardige studio album, “At Last... The Tale” op. De goed in het gehoor liggende neoprog ligt nog het dichtst in de buurt bij de muziek van Saga. Geen wonder dat de Hagenezen in 1990 gevraagd worden als support act voor de Canadese band. The Last Detail dook dat jaar ook weer de studio in om een EP op te nemen. Dit werd één van de eerste uitgaven van het kersverse SI Music-label. Maar de druk op de band blijkt te groot en zo valt The Last Detail eind 1991 uit elkaar. Maar het verhaal is zeker nog niet klaar. Julian, Ruud en Bert gaan verder als Timelock maar dat is een ander verhaal. We gaan luisteren neer een tweetal nummers van deze compilatie.
    Websites:
    https://thelastdetailnl.bandcamp.com/
    https://www.facebook.com/FREIAmusiccom/ .

    NIEUW
    Thelen, Stephan - Fractal Guitar
    Afkomstig van "Fractal Guitar" (MoonJune Records, 2019)

    De in de V.S. geboren Zwitserse gitarist/componist Stephan Thelen is momenteel vooral bekend als lid van de band Sonar, die op zijn laatste twee platen David Torn te gast had. Tevens schrijft hij muziek voor onder andere het Kronos Quartet en The Mannheimer Schlagwerk. Voor zijn soloproject wilde hij de nadruk leggen op een bepaald effect, dat hij "fractal guitar" noemt. Het is een soort ritmische verschuiving/vertraging (delay) met een hoog feedback-niveau dat een waterval aan verschuivende/vertragende patronen in vreemde maatsoorten creëert. Tevens wilde hij voor dit project samenwerken met zo veel mogelijk gelijkgestemde snarenkunstenaars en dat is hem behoorlijk gelukt. De CD, die natuurlijk "Fractal Guitar" moest gaan heten, herbergt bekende en minder bekende gitaristen als de genoemde David Torn, de geregeld in ons programma te horen cloud-gitarist Jon Durant, Markus Reuter, Henry Kaiser en MoonJune-collega Barry Cleveland. Een van de grondleggers voor dit soort muziek is ongetwijfeld Robert Fripp geweest met zijn soloalbum "Exposure" en King Crimsons comeback "Discipline". De vijf lange composities op "Fractal Guitar" kennen dan ook een zekere verwantschap aan de Frippertronics en de bekende ritmepatronen, maar leggen meer de nadruk op het totaalgeluid. 'Ritmische ambient' is wat dat betreft een geschikte omschrijving, die zeker voor het gedraaide titelnummer zal opgaan. Maar er zijn ook wel degelijk momenten dat er behoorlijk gierende, jankende gitaren voorbijkomen, zoals in "Urban Nightscape". Duidelijk een plaat voor liefhebbers van touchguitars en aanverwanten (lees: King Crimson, Herd Of Instinct etc.).
    Websites:
    http://www.stephanthelen.com/
    https://stephanthelen-moonjune.bandcamp.com/releases .

    NIEUW
    Rustin Man - Our Tomorrows
    - The World's In Town
    Van "Drift Code" (Domino, 2019)

    Rustin Man, waar kenden we dat ook weer van? Oh ja, dat was de naam die voormalig Talk Talk-bassist Paul Webb bleek te hebben aangenomen voor zijn samenwerking met Portishead-zangeres Beth Gibbons. Het duo bracht ons de stemmige plaat "Out Of Season", alweer bijna 17 jaar geleden. Nu is daar 'out of the blue' een nieuw album: "Drift Code". Zonder Gibbons, maar wel weer met medewerking van drummer Lee Harris, met wie Webb zowel in Talk Talk als in .O.Rang samenwerkte. Op "Drift Code" bespeelt Webb maar liefst een dozijn instrumenten: naast basgitaar ook diverse 'vintage' instrumenten uit de gitaar- en toetsenfamilies. Daarnaast wordt hij bijgestaan door bespelers van divers koper- en strijkinstrumentarium. Het album heeft daardoor een zeer 'organisch geluid', zoals dat wel genoemd wordt. Sfeervol en herfstig. Meest opvallende wel is dat Webb zelf zingt. Zijn ietwat curieuze stemgeluid doet nog het meest denken aan Robert Wyatt op een andere toonhoogte, met soms een randje Bowie-op-leeftijd. Zijn zang geeft het geheel een extra melancholiek karakter, dat door de nostalgische hoes vervolmaakt wordt. Op die hoes prijkt grappig genoeg een Nederlands draaiorgel, gefotografeerd (in de jaren vijftig?) in Den Haag op het kruispunt Spui/Spuistraat/Lange Poten/Hofstraat (een bord dat naar Rijswijk verwijst is duidelijk zichtbaar). In het voor u uitgezochte "Our Tomorrows" legt Harris een zeer herkenbare drumtrack neer in late Talk Talk-stijl. Het is een van de weinige associaties met de 'moederband'.
    Website: https://www.rustinman.com/ .

    NIEUW
    Red Bazar - Nothing Left
    - The Parting
    Van "Things As They Appear" (White Knight, 2019)

    "Things As They Appear" is de opvolger van het in 2016 verschenen "Tales From The Bookcase". Het is Red Bazars vierde album en het tweede waarop Peter Jones (bekend van Tiger Moth Tales, tevens de huidige toetsenist van Camel) de zang verzorgt. De teksten op de voorganger waren nog gebaseerd waren op Jones' favoriete boeken: werelden van fictie, historie en fantasie. De titel van het nieuwe album maakt duidelijk dat we deze keer met beide benen in de huidige tijd staan. De teksten zijn donker van karakter en geven blijk van de grimmige sfeer zoals die op dit moment met name lijkt te heersen in het Verenigd Koninkrijk. Je zou bijna kunnen stellen dat Red Bazar met "Things As They Appear" een Brexit-soundtrack heeft gemaakt. En op zich past dat wel bij het stevige geluid van Red Bazar, dat zo ergens tussen progrock en progmetal laveert. Stevig gitaarwerk en ronkende baspartijen met daar tussen door de nodige toetsenpartijen. Die zijn nu ook weer niet door Peter Jones gespeeld (wat hij overigens live wél doet) maar door Red Bazars 'voormalige' toetsenist Gary Marsh. Resultaat is een album dat je qua thematiek niet echt vrolijk stemt maar muzikaal wel degelijk in beweging weet te krijgen.
    Website: http://www.redbazar.co.uk/ .

    HET DEBUUT / HERUITGAVE
    Gungfly (Rikard Sjöblom's) - Rumbling Boxes
    Van “Please Be Quiet” (eigen beheer, 2009);
    heruitgegeven als onderdeel van de box “Rumbling Box (2006 – 2016)” (Inside Out / Sony Music, 2018)

    Na het opheffen van Beardfish trok voorman Rikard Sjöblom de naam Gungfly weer uit de kast. Onder die naam had hij in 2009 en 2011 al eens twee albums gemaakt. De eerste helemaal in zijn eentje, de tweede met hulp van een ritmesectie, bestaande uit de gebroeders Rasmus en Petter Diamant. Dat duo is ook weer van de partij bij het sinds 2017 als Rikard Sjöblom's Gungfly opererende gezelschap. Daarvan verscheen dat jaar "On Her Journey To The Sun” en onlangs de opvolger "Friendship", waar we afgelopen november al aandacht aan gaven. Vanavond gaan we terug naar het debuut van Gungfly. Dit debuut “Please Be Quiet” uit 2009 was ook te vinden in de box “Rumbling Box (2006 – 2016)” die vorig jaar verscheen. Daarvan het nummer “Rumbling Boxes”.
    Website: http://www.rikardsjoblom.com/ .

    NIEUW
    Focus - Mazzel
    - Winnie
    Van "Focus 11" (eigen beheer, 2019)

    De tijd dat Focus actief is sinds de heroprichting is ondertussen veel langer dan dat Thijs van Leer onder de Focus-vlag successen vierde met Jan Akkerman. "Focus 11" is het vierde reguliere studio-album dat sindsdien verscheen. En opnieuw is de organist/fluitist met een andere bezetting de studio ingedoken. De ook in de seventies aanwezige drummer Pierre van der Linden was er al vrij snel weer bij, gitarist Menno Gootjes kennen sinds de vorige plaat - nieuw is de virtuoze jazzbassist Udo Pannekeet, die Van Leers schoonzoon Bobby Jacobs opvolgde. Zijn fretloze spel geeft een fraai zoemende ondergrond aan Gootjes' diepgevoelige spel in de instrumentale ballad "Winnie". "Mazzel" is een van de meest kunstige composities van dit werkstuk: fascinerend hoe de diverse partijen door elkaar verweven zijn. Focus is de laatste jaren bijzonder veel op tournee en ook nu weer. De groep is speciale gast van Marillion tijdens het Marillion Weekend op Port Zélande, eind maart. Opmerkelijk, daar Marillion diverse Weekenden heeft afgesloten met een ludieke cover van de Focus-hit "Hocus Pocus". Ook is de Focus op 28 maart te aanschouwen in Luxor Live te Arnhem en op 4 mei in Hedon, Zwolle.
    Website: http://www.focustheband.com/ .

    NIEUW
    Jackson, Joe – Big Black Cloud
    – Strange Land
    Van het album “Fool” (earMUSIC, 2019)

    Joe Jackson heeft een uit duizenden herkenbare stem, net zoals bijvoorbeeld Sting, Joe Cocker of Phil Collins. "Na vele muzikale geniale uitspattingen is er weer contact met zijn voormalige bandleden. Met hen maakt Jackson een comeback in de popscene. Inmiddels heeft hij wel moeten zoeken naar een nieuw label, maar voor earMUSIC weet hij wel een juweeltje te maken: “Fools” is een prachtig popalbum. Lekkere felle uitspattingen gaan weer gepaard met melodieuze poplijnen zoals in “Absolute Fabulous” of het mooie, lieve “Dave”, waarvoor Jackson weer een prachtige zanglijn wist te smeden. Maar weinig collega's kunnen zich op dit punt met hem meten. Ook “Strange Land”, “Friend Better” of het mondiaal muzikale titelstuk zijn prima songs. Jackson levert méér in allerlei opzichten. Zowel muzikaal als met zijn maatschappelijk getinte teksten weet Jackson nog goed mee te gaan en is dit zeker een van de beste albums die hij de afgelopen jaren heeft afgeleverd." (naar mpodia.nl) Joe Jackson gaat naar aanleiding van dit album én zijn 40-jarige artiestenjubileum ook uitgebreid op tournee, wat hem voor vijf concerten naar Nederland brengt, die overigens alle vijf al zijn uitverkocht:
    17 maart 2019 Groningen, Oosterpoort
    4 april 2019 Utrecht, TivoliVredenburg
    7 april 2019 Amsterdam, Paradiso
    8 april 2019 Amsterdam, Paradiso
    10 april 2019 Enschede, Muziekcentrum

    Website: http://joejackson.com/ .

    ALBUM VAN DE MAAND / LIVE-TIP
    King Crimson – Starless (live)
    Van “Meltdown – Live In Mexico” (Discipline Global Mobile, 2018)

    In februari eens een keer geen studio-release als Album van de Maand, maar een document van een band die in 2019 Abraham ziet: King Crimson. Een kat schijnt 9 levens te hebben. De legende zegt dat de eerste 3 de speelse fase van haar levens vormen, de daaropvolgende 3 de dwalende en de laatste 3 de huiselijke. Zou dit ook voor King Crimson opgaan? En in welk leven zijn Robert Fripp en co. nu eigenlijk beland? Volgens de liner notes in het recentste live-document “Meltdown – Live in Mexico” is de band nu beland in fase 8.4! Zeker is dat het gezelschap gedrevener is dan ooit tevoren. En vooral Fripp heeft veel plezier in het materiaal dat er avond na avond gespeeld wordt. De achtmansformatie toert al een aantal jaar gestaag met een set die continu in de steigers staat. Geen avond is hetzelfde en de materiaalkeuze is soms verrassend. Zo komt er veel voorbij van de vergeten periode, ten tijde van de albums “Lizard” en “Islands”. Dat de line-up nu drie drummers heeft, doet overkill vermoeden. Ze vullen elkaar echter eerder aan dan dat men elkaar in de weg zit. Dit komt mede doordat de drie onderling totaal verschillen van spelstijl. “Meltdown – Live In Mexico” is een overzicht van de 5 concerten die in juli 2017 in het Teatro Metropolitan te Mexico City werden gegeven. Het is bij elkaar zo'n kleine 3,5 uur aan muziek. Daarnaast zit er ook een Blu-ray in de set met de audio in 5.1 surround sound en een concertfilm van de optredens. Het 50-jarige jubileum zal de karmozijnen koning vieren door exact 50 concerten te geven dit jaar, met als kroon op zijn lange carrière drie concerten in de Royal Albert Hall. Zouden er dan nog wat ex-leden een cameo doen? Onder die concerten zijn er ook twee in de Nijmeegse Vereeniging aangekondigd, op 22 en 23 juni. Er zijn nog kaarten, maar wees er snel bij, want de verkoop gaat snel. We geen nu terug naar een van de meest populaire periodes van de band met het nummer “Starless”, afkomstig van het zevende album “Red”, altijd een van de hoogtepunten van de concerten.
    Website: https://www.dgmlive.com/ .

    LTERUGBLIK OP 2018
    Auri – The Space Between
    Van “Auri” (Nuclear Blast, 2018)

    Het debuutalbum van het Fins-Britse trio Auri was één van de meer verrassende ontdekkingen van het afgelopen jaar. Toetsenist Tuomas Holopainen en multi-instrumentalist Troy Donockley (die samen ook in de symfonische metalband Nightwish zitten) werkten samen met zangeres Johanna Kurkela al jaren gezamenlijk aan muziek maar vonden eindelijk de tijd om die ook daadwerkelijk op te nemen. Gezien de achtergrond zou je muziek verwachten met een metal-insteek maar is het eindresultaat veel meer in de richting van de proggetinte folkklanken van Troy Donockley’s solo werk. AURI is duidelijk niet over één nacht ijs gegaan en heeft een bijzonder sfeervol album afgeleverd dat bij vlagen zelfs een donker, mysterieus sfeertje heeft. Album-opener “The Space Between” valt op door het gitaarwerk van Troy Donockley en de drums en vioolpartijen ingespeeld door Frank van Essen (Iona, Celestial Fire).
    https://www.facebook.com/AURlband/ .

    HERUITGAVE
    Tubes, The - Don't Want To Wait Anymore (live)
    - Spaghetti Overture (live)
    Afkomstig van "Bondage At The Bush" (Secret Records, 2005, 2011/2018)

    In 2005 verscheen de CD "Wild In Londen", een live-registratie van The Tubes tijdens de op het wilde westen geïnspireerde show in de Shepherds Bush Empire op 6 december 2004. De 14 tracks tellende schijf werd in 2011 opnieuw uitgebracht onder de titel "Wild West Show - Wild In London", dit keer met het complete concert als toetje op dvd. Het vorig jaar uitgebrachte "Bondage At The Bush" bevat diezelfde DVD, maar dit keer ook alle 25 nummers op dubbel-cd. Wellicht sprak het wildwestthema niet meer zo aan en werd daarom in de titel en het SM-getinte hoesontwerp de link gelegd met de extravagante shows van de band rondom Fee Waybill uit de jaren 70 van de vorige eeuw. Voor de fans maakt het niet uit: die zullen het ongetwijfeld prachtig vinden dat ze nu het complete concert ook op CD (of eventueel dubbel-LP) hebben. Ter gelegenheid van dit memorabele feit draaien we een van de prijsnummers, het van "The Complete Backwards Principle" afkomstige "Don't Want To Wait Anymore", aangevuld met een deel van de "Spaghetti Overture", waarin fragmenten verwerkt zijn van onder meer "Once Upon A Time In The West". Voor wie overigens liever wat nieuwer live-materiaal willen is er ook goed nieuws: eind vorig jaar verscheen de dubbel-CD "Mondo Pulp - Live In Europe 2016".
    Website: http://www.thetubes.com/  .
  •