• Sunday 19 Augustus 2018 Show No. 1313

  • LIVE-TIP / HERUITGAVE / VERWACHT
    Gryphon - Wallbanger
    Afkomstig van "Raindance" (Transatlantic Records, 1975 - in 1997 door Castle Communication samen met "Red Queen To Gryphon Three" (1974) op 1 CD gezet) en van “Raindances” (Esoteric Recordings, 2018)

    41 jaar na de laatste LP, "Treason" uit 1977, verschijnt zeer binnenkort een nieuwe plaat van Gryphon, treffend getiteld "Reinvention". Enkele leden van de oorspronkelijke groep zullen ter gelegenheid hiervan ook weer optreden, voornamelijk in Engeland. Maar ook Nederland wordt aangedaan: op 1 december in Fluxus te Zaandam, op uitnodiging van Roots Aan De Zaan. Er schijnen ook plannen te bestaan om een reünieconcert uit 2016 op DVD uit te brengen. Gryphon was een opvallende band in de progressieve rockscene van de jaren zeventig, vooral door het gebruik van kromhoorns, fagotten en andere blaasinstrumenten naast het standaardinstrumentarium waarin Mellotrons en Moogs heersten. Opvallend genoeg hebben we in Xymponia nauwelijks aandacht besteed aan deze genregenoten van Gentle Giant. Een episch stuk als "(Ein Klein) Heldenleben" van "Raindance" uit 1975 had beslist een van onze shows kunnen verrijken. Om een beetje in de stemming te komen van de nieuwe CD maken we het goed met "Wallbanger" van hetzelfde album. Dat is ook te vinden op de 2CD-set die Esoteric Recordings komende week gaat uitbrengen, waarop de eerste vier Gryphon-LP's zijn verzameld onder de titel “Raindances: The Transatlantic Recordings 1973 – 1975”.
    Website: http://www.thegryphonpages.com/ .

    NIEUW / HERUITGAVE
    Goldfrapp – Tigerman
    Goldfrapp feat. Dave Gahan – Ocean
    Van het album “Silver Eye (Deluxe Edition)” (Mute Records, 2017/2018)

    Op haar inmiddels zevende album zoekt Alison Goldfrapp samen met Will Gregory de disco op: wild escapisme en het uitgaansleven. Goldfrapp laafde zich in haar muzikale carrière altijd al aan uiteenlopende muziekstijlen. Van de folktronica op debuut “Felt Mountain” (2000) tot stevig in het zadel zittende electropop en weer terug. Met “Silver Eye” maakt het duo de balans op en besluit vooral feestend door het leven te gaan. Op “Silver Eye” levert het tweetal geen saaie herhalingsoefening, maar zoekt naar een evenwicht tussen de verschillende Goldfrapps die eerder al naar voren kwamen. Die zoektocht mocht dan best wel even duren, het resultaat is er dan ook naar. Het album verscheen oorspronkelijk al in maart 2017. Vorige maand kwam er een nieuwe editie op de markt, met een compleet andere coverafbeelding en een tweede schijf met remixen en alternatieve versies. Onder die laatste categorie valt het heropgenomen “Ocean”, ditmaal in duet met Depeche Mode-voorman Dave Gahan. (met quotes uit de recensie van Philippe De Cleen in Written in Music)
    Website: https://www.goldfrapp.com/ .

    NIEUW
    Herman, Benjamin - Opronology
    - Mon Histoire
    Afkomstig van "Project S" (Roach Records / Dox Records, 2018)

    Saxofonist Benjamin Herman is ongetwijfeld een van de meest productieve muzikanten in Nederland. Als solo-artiest, als onderdeel van diverse bands, waaronder natuurlijk New Cool Collective, maakte hij sinds half jaren 90 tientallen albums. Met zijn nieuwste album "Project S" maakt hij echter pas zijn debuut in Xymphonia. De muziek werd gebruikt bij een documentaire over de legendarische auto Citroën SM, die uitgerust was met een Maserati-motor. Aanvankelijk zouden tien stukken alleen op cassette en later als download en LP worden uitgebracht, maar na aandringen van onder andere winkelketen Plato/Concerto volgde in mei ook een CD. In recensies wordt de muziek omschreven als een combinatie van Serge Gainsbourg en Fausto Papetti. Met de lome muziek van Gainsbourg heeft vooral het heerlijke baswerk van Manuel Hugas veel gemeen. Zelf horen we echter ook veel overeenkomsten met de orkestrale Soft Machine-plaat "Land Of Cockayne" uit 1981. De stemmige arrangementen voor The City Of Prague Philharmonic Orchestra zijn een mooie ondergrond voor Hermans melancholieke saxofoon- en fluitpartijen. Maar net als op genoemde Soft Machine-LP, dat in feite het eerste soloalbum voor toetsenist Karl Jenkins was, vormen keyboards een net zo belangrijk element in het geheel. Toetsenman/co-producer/co-componist Alexander van Popta heeft daarbij de beschikking over onder meer een Mellotron en klavecimbel. Vandaar dat we denken dat luisteraars van dit programma zich uitstekend kunnen vermaken met "Project S".
    Website: http://www.benjaminherman.nl/ .

    NIEUW
    Big Big Train - A Mead Hall In Winter (live)
    Van "Merchants Of Light" (English Electric Recordings, 2018)

    De drie uitverkochte Big Big Train-concerten in het vrij kleine King's Place in augustus 2015 smaakten naar meer. En na twee jaar wachten kwam dat er ook: voor opnieuw drie Londense concerten was opnieuw een enigszins afwijkende concertlocatie gekozen: de voormalige kerk Cadogan Hall, thuishonk van het Royal Philharmonic Orchestra. Ook deze concerten, voor 950 personen per avond, raakten uiteindelijk uitverkocht en trokken fans vanuit de hele wereld. Het zag er namelijk nog steeds niet naar uit dat de multi-nationale groep met diverse zeer druk bezette professionele muzikanten snel op tournee zou gaan. Toch gaat dat er van komen! We zijn nu bijna een jaar verder en ondertussen heeft de groep een headline show gegeven op het Night Of The Prog Festival. Ook is er een Britse tournee aangekondigd rond de release van het nieuwe studio-album in 2019, waarna de rest van Europa, de VS en Canada in 2020 zullen volgen. Het lijkt ons sterk dat dan ook de 5-koppige blazerssectie, wel steeds aanwezig op de aangehaalde al gegeven concerten, mee zal gaan. Sowieso zal de komende plaat stilistisch en thematisch ietwat afwijken van de reeks albums die met "The Underfall Yard" begon, zo liet bandleider Greg Spawton al weten. Het nu verschenen live-album "Merchants Of Lights", met opnamen geselecteerd uit de Cadogan Hall-concerten, is dus ook te beschouwen als de afsluiting van een periode. En tevens het laatste werk dat is vastgelegd met oerlid Andy Poole. Een kleine overlap met eerdere live-documenten is aanwezig, middels live-favorieten als "East Coast Racer", maar in de twee jaar sinds de King's Place-shows waren er maar liefst drie studio-albums verschenen. Uit die door de bank genomen iets meer folk-invloeden bevattende albums zijn enkele juweeltjes gelicht om live te worden vertolkt. Een enthousiast ontvangen hoogtepunt is de afsluiter van de eerste helft van de set: het een kwartierlange "A Mead Hall In Winter", dat een geraffineerde opbouw combineert met een heus vraag-en-antwoord-meezingrefrein. Tevens is er een passage waar drummer Nick D'Virgilio helemaal uit z'n dak gaat. Een rode draad wordt gevormd door een onder andere op ronkend orgel (OK, door Rikard Sjöblom uit een NORD-keyboard getoverd, maar daarom niet minder vet klinkend) thema. De magnifieke blazerssectie heeft echter het eerste woord, eer violiste Rachel Hall het pad voor zanger David Longdon effent. De albumtitel "Merchants Of Light" komt overigens uit de tekst van dit werk en verwijst naar hen die verantwoordelijk waren voor De Verlichting.
    Website: http://www.bigbigtrain.com/ .

    HERUITGAVE
    Bark Psychosis - Shapeshifting
    Afkomstig van "Codename: Dustsucker" (Fire Records, 2004/2018)

    Volgens velen was Bark Psychosis een van de grondleggers van de muziekstroming die als postrock wordt aangeduid. Met het album "Hex" had de formatie rondom multi-instrumentalist Graham Sutton in 1994 een brug geslagen tussen atmosferische muziek, vergelijkbaar met de latere platen van Talk Talk, en ingetogen, broeierige rock. In 2004, na diverse wisselingen in de bezetting, diende zich pas in de vorm van "Codename: Dustsucker" een opvolger aan, hoewel de band in de tussentijd wel diverse EP en singles had uitgebracht en Sutton actief was in vergelijkbare groepen als O.Rang en Boymerang. Opvallende naam op de nieuwe plaat was Talk Talk-drummer Lee Harris, die ook in compositorisch opzicht betrokken was. Vorig jaar werd het debuut heruitgebracht op LP en CD, afgelopen mei was "Codename: Dustsucker"aan de beurt met een zelfde aanpak. Van die plaat draaien we het in meerdere opzichten opvallende "Shapeshifting", het nummer wordt namelijk niet door Sutton maar door Rachel Dreyer gezongen, terwijl het tevens een van de weinige uptempo stukken van het gezelschap is.
    Website: https://barkpsychosis.bandcamp.com/ .

    AFSLUITER EERSTE UUR
    Styx - Pieces Of Eight / Aku-Aku
    Van "Pieces Of Eight” (A&M, 1978 / Audio Fidelity, 2017)

    Het Amerikaanse label Audio Fidelity brengt met enige regelmaat klassieke albums uit in een nieuwe, hoogwaardige master, de laatste tijd veelal als Hybrid Stereo SACD. Niet altijd zitten daar voor Xymphonia interessante albums tussen maar nu heeft het achtste album van de Amerikaanse band Styx de Audio Fidelity-aanpak gekregen, Dit “Pieces Of Eight” verscheen in 1978, een jaar na het grote succesalbum “The Grand Illusion”. En ook deze opvolger verkocht in grote aantallen, geholpen door de hitsingles “Sing For The Day” en “Blue Collar Man”. De titeltrack gevolgd door de dromerige instrumental “Aku-Aku” vormen de sterke afsluiting van dit veelgeroemde melodieuze rockalbum. Overigens werden beide genoemde albums acht jaar geleden integraal achter elkaar vertolkt tijdens een concertreeks door de VS. Daarvan scheen in 2011 een fraaie registratie op DVD en Blu-Ray.
    Website: http://styxworld.com .

    HERUITGAVE
    Browne, Duncan - Things To Come
    Afkomstig van ""The Wild Places"/"Streets Of Fire"" (Music On CD, 2018)

    Vorig jaar verscheen "Planet Earth: The Transatlantic/Logo Years 1976-1979", met daarop de albums die wijlen Duncan Browne maakte met Metro en als solo-artiest op het Logo-label. Al eerder waren die soloplaten, "The Wild Places" en "Streets Of Fire", op één CD verschenen, maar daar ontbrak wegens ruimtegebrek één nummer. Onlangs ondekten we dat er eerder dit jaar een nieuwe versie van deze compilatie verschenen was op Music On CD. Dit keer betreft het een dubbel-CD en hoewel de hoestekst anders doet vermoeden zijn nu wel beide LP's compleet weergegeven. Wij hebben "Things To Come" geselecteerd. Het uptempo nummer, afkomstig van "Streets Of Fire" uit 1979, is vooral een mooie showcase voor het duo Simon Phillips en John Giblin, zonder uiteraard het uitwaaierende gitaarspel van Browne en het toetsenwerk van Tony Hymas te kort te willen doen.
    Website:
    http://www.insyncnet.com/duncan/ (tribute-site)
    https://nl-nl.facebook.com/duncanbrownefans/ .

    VOORPROEFJE
    Perry, Steve - No Erasin'
    Van het nog te verschijnen album “Traces” (Concord Records, 2018)

    Afgelopen week werd de comeback van Steve Perry aangekondigd. Op 5 oktober zal namelijk wereldwijd zijn nieuwe album “Traces” worden uitgebracht. De openingstrack “No Erasin’” is nu al vrijgegeven. Daarin begroet de voormalige Journey-zanger zijn fans met de openingszin 'I know it’s been a long time comin’.' De song is een emotionele thuiskomst en een warm onthaal van de iconische stem en mede-schrijver van Journey-hits als “Don’t Stop Believin’” en solo-successen als “Oh Sherrie” en “Foolish Heart”. “Traces” is geproduceerd door de zanger zelf, in samenwerking met Thom Flowers en is Perry’s meest kwetsbare en eerlijke album tot nu toe. In de teksten komt een zwaar onderwerp als uitzonderlijk verlies aan bod, maar ook thema's als hoop en schoonheid passeren de revue. Het album bevat negen nieuw geschreven stukken die het gehele spectrum van menselijke emoties beslaan. Het bevat tevens een cover van The Beatles’ “I Need You”.
    Website: https://steveperry.com/ .

    ALBUM VAN DE MAAND AUGUSTUS
    Not A Good Sign - Hidden Smile
    Van "Icebound" (eigen beheer, 2018)

    Wat is er nu passender bij deze weersomstandigheden dan een Album van de Maand met de titel "Icebound"? Of geven wij daar niet zo'n goed teken mee af? Not A Good Sign is toevalligerwijs de naam van de voortbrengers ervan. Deze Italiaanse band werd ooit opgericht als het vehikel voor de meer toegankelijke output van het componerende duo Paolo "SKE" Botta (toetsen) en Francesco Zago (gitaren) en bevriende muzikanten, die voor het label AltrOck Productions 'moeilijker' RIO-getinte muziek maken in bands als Yugen. De eerste twee albums van Not A Good Sign, het titelloze album uit 2013 en "From A Distance" uit 2015, verschenen op het sublabel Fading Records, plaats voor meer melodieuze progressieve rock. Stabiel was Not A Good Sign nooit, want vlak voor de release van het debuut stapte de eerste bassist al op. Zago kapte er meteen na de release van "From A Distance" mee, waar hij dus nog wel op te horen was. Nu is de derde CD verschenen, "Icebound", die compositorisch bijna geheel op Botta leunt, met één bijdrage van Zago's opvolger Gian Marco Trevisan. Helaas heeft wéér een bandlid dezelfde 'move' menen te moeten maken, want nu is de fantastische zanger Alessio Calandriello vertrokken. Hij zingt op "Icebound" nog ongeveer de helft - de rest wordt vocaal ingevuld door Trevisan. Die heeft wel een minder markante, minder gevoelvolle stem dan de ook van La Coscienza Di Zeno bekende Calandriello. "Icebound" verschijnt ook niet meer op AltrOck/Fading, een label dat ons veel frisse blikken op Italoprog voortgebracht, die toch naadloos aansluiten op die traditie. Dat geldt gelukkig ook weer voor het in eigen beheer uitgebrachte "Icebound". Het album is wat grilliger dan de voorgangers en zeker niet zo pakkend als het veelgeroemde debuut. Het kent meer onheilspellende passages die uiteindelijk toch weer verslavend blijken te zijn. Een cursus hoe je stekelige en complexe instrumentale passages kunt inpassen in een toch min of meer songmatige structuur. Gian Marco Trevisans gitaarstijl sluit naadloos aan op die van Zago (denk vooral ook aan diens spel op "Twilight" van The Night Watch) en refereert duidelijk aan Robert Fripps seventiesstijl. Bijdragen zijn er verder van ex-Van Der Graaf Generator-saxofonist David Jackson (hij is d'r maar druk mee) en violiste Eloisa Manera. Het album bevat ook enkele geheel instrumentale composities. Vier ultrakorte, die min of meer dienst doen als verbindingsstukjes en het 9 minuten lange, spannende "Hidden Smile", waarin de instrumentalisten schitteren zonder dat het een 'showing-off' wordt.
    Websites:
    https://www.notagoodsign.org/
    https://notagoodsign.bandcamp.com/album/icebound.

    IN HET NIEUWS
    Rush – Natural Science (live)
    Van “Different Stages – Live” (Anthem / Atlantic Records, 1998)

    Geddy Lee (Rush) brengt later dit jaar een boek uit waarin hij vertelt over zijn basgitaren. In Geddy Lee's Big Beautiful Book Of Bass doet de Canadees een boekje open over zijn collectie en de verhalen achter de instrumenten. Het maar liefst vierhonderd pagina’s tellende boek verschijnt op 4 december via uitgeverij Harper Collins. Lee kreeg daarvoor hulp van zijn bandgenoot Alex Lifeson en expert in 'vintage' instrumenten Terry Foster. Voor het boek werden ook veel van Lee’s collega’s geïnterviewd, onder wie John Paul Jones (Led Zeppelin), Adam Clayton (U2), Robert Trujillo (Metallica), Bill Wyman (Rolling Stones), Les Claypool (Primus en Bob Daisley (o.a. Ozzy Osbourne, Gary Moore). (bron: Progwereld) Wij laten Lee vanavond horen in een opname van “Different Stages – Live”. Deze 3CD-set is het vierde van de in totaal elf livealbums van Rush, uitgebracht in 1998. Er werd materiaal gebruikt vanop optredens uit 1978 (Hammersmith Odeon, Londen; “A Farewell To Kings”-tournee., 1994 (de “Counterparts”-tournee) en 1997 (“Test For Echo”-tournee).
    Website: https://www.rush.com/ .

    LIVE-TIP
    David Crosby – What Makes It So
    Van “Lighthouse” (GroudUp Music / Verve, 2016)

    De carrière van David Crosby is ongeëvenaard. Al zes decennia lang is de Californische muzikant actief: als een van de oprichters van The Byrds in het midden van de jaren '60, Crosby, Stills & Nash en Crosby, Stills, Nash & Young en als soloartiest. De folkrockpionier werd in 2009 opgenomen in de prestigieuze Songwriters Hall of Fame, maar wil van geen ophouden weten. De zeventiger bevindt zich momenteel in een artistiek bijzonder productieve en ook kwalitatief hoogstaande piek. In korte tijd verschenen er drie sterke en onderling stilistisch ook nog behoorlijk verschillende albums. Het twee jaar geleden verschenen “Lighthouse” is de middelste van dat stel. Bovendien is er al weer een nieuw album in de maak. Op 25 augustus is Crosby een van de artiesten die op het Once In A Blue Moon Festival in het Amsterdamse Bos te aanschouwen zijn. Ook DeWolff zal daar aantreden. Van het genoemde album nu “What Makes It So”, waarop ook Snarky Puppy-leden Michael League en Cory Henry te horen zijn.
    Website: https://davidcrosby.com/ .

    EEN BEETJE HOLLANDS GLORIE
    Nightwish - Ghost Love Score (live)
    Van het live-document "Showtime, Storytime" DVD (Nuclear Blast, 2013)

    De befaamde rechterkolom op YouTube laat suggesties zien voor andere video's om te bekijken en als je je daar aan overgeeft kan het soms zijn als of je Alice bent die in het konijnenhol valt. En zo kwamen we van Auri, het project van Nightwish toetsenist Tuomas Holopainen samen met zijn vrouw en met Troy Donockley (ook lid van Nightwish) bij een live-video van Nightwish, opgenomen op Wacken Open Air 2013. Niet een echt verbazingwekkende suggestie maar dat kunnen we wel zeggen van wat we zagen en hoorden. Opgenomen tijdens het eerste jaar dat de Nederlandse Floor Jansen (ReVamp, ex-After Forever) als zangeres actief was, maar nog net voor dat ze in oktober van dat jaar 2013 zou worden gepresenteerd als vast nieuw bandlid. Het nummer dat we zagen was “Ghost Love Score”, origineel van het meest succesvolle Nightwish-album “Once” uit 2004. Het is ook misschien wel het meest symfonische werk tot op dat moment van de Finse band. Floor Jansens uitvoering is gerust een masterclass in dameszang in een metalcontext te noemen, want ze laat een uitgebreide schakering aan klankkleuren horen: de ene keer engelachtig, dan weer met de nodige agressie en hier en daar zelfs in klassieke zangstijl. Het schijnt dat ze met name door haar uitvoering van dit nummer door de fanatieke Nightwish-fans in de armen is gesloten als DE zangeres voor Nightwish, waarbij het slot vaak een 'Floorgasm' word genoemd. Het hele optreden op Wacken Open Air 2013 is ook op CD, DVD en Blu-Ray verschenen bij Nuclear Blast onder de titel "Showtime, Storytime".
    Website: http://nightwish.com/ en
    Dit nummer op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=JYjIlHWBAVo .

    VERWACHT
    Albion - When I See The Light
    Van het album “The Indefinite State Of Matter” (Lynx Music, 2012)

    Albion komt, zes jaar na het album "The Indefinite State of Matter" op 22 september met een nieuw studioalbum. Deze krijgt de titel "You'll Be Mine", bevat 7 nummers en komt uit bij Lynx Music. Op het nieuwe album is (wederom) een nieuwe zangeres te horen: Anna Batko. De Poolse groep wisselt mooie instrumentale passages af met prachtige, melodieuze gitaarsolo’s en zang. De vergelijking met Quidam is gauw gemaakt, omdat Katarzyna Sobowiczs stem dicht in de buurt komt bij die van Emila Derkowska.
    Website: http://www.albionsound.pl/ .
  •