• Albums Of The Month 2020

  • Januari

    Wyatt, Frank & Friends - "Zeitgeist" (eigen beheer, 2019)

    Zo'n vijf jaar geleden wilde Frank Wyatt een soort Happy The Man-reünie op poten zetten in de vorm van nieuwe muziek gemaakt door zijn oude vrienden. Aanvankelijk zou dit onder de vlag van Pedal Giant Animals geschieden, maar door omstandigheden, zoals Wyatts slechte gezondheid en computerproblemen, werd het voor hem steeds logischer om er een soloproject van te maken. Die omstandigheden leidden er ook toe dat het tot november 2019 duurde voordat "Zeitgeist", zoals het album uiteindelijk is gaan heten, het daglicht zag. Uiteraard horen hierop veel van de kenmerken die de muziek van Happy The Man, Oblivion Sun en Pedal Giant Animals zo uniek maakte. Dat geldt uiteraard voor het titelnummer, waarin Wyatt met Stan Whitaker en Kit Watkins herenigd wordt. Maar ook de ietwat jazzrockende "Twelve Jumps" met "Crafty Hands"-drummer Ron Riddle roept goede herinneringen op. Naast genoemde musici duiken ook andere voormalige HTM- en Oblivion Sun-leden op, zoals de eerste zanger Cliff Fortney, de laatste toetsenman David Rosenthal, en drummers Chris Mack en Joe Bergami. Toch is "Zeitgeist" wel degelijk een Frank Wyatt-CD geworden. Hij was namelijk al tijden bezig een klassieke compositie te schrijven. Gedurende het project voelde het logisch voor hem deze compositie toe te voegen. Het vierdelige "Perelandra", geïnspireerd op C.S. Lewis' "Space Trilogy" is een gedurfde onderneming, waarop Wyatt gesamplede instrumenten via zijn keyboards tot leven brengt. Voldoende redenen om dit in eigen beheer uitgebrachte "Zeitgeist" tot Album van de maand januari te bombarderen.
    Website: Frank Wyatt Music

    Februari

    Magnum – "The Serpent Rings" (SPV / Steamhammer, 2020)

    Het werd wel eens tijd om de band Magnum in de spotlight te zetten en dat kun je natuurlijk het beste doen door het spiksplinternieuwe, volwassen 21ste Magnum-werkstuk Album van de Maand te maken.

    “The Serpent Rings” is het 21ste studioalbum van de Engelse band Magnum en alweer het tiende album voor SPV. De kern van Magnum, opgericht in 1972, wordt gevormd door Tony Clarkin en Bob Catley. Clarkin schrijft alle nummers, zorgt voor de productie en de mix en is tevens de gitarist van de band. Dat is niet veranderd sinds het debuut, "Kingdom Of Madness” uit 1978. Ook zanger Bob Catley is er al vanaf de oprichting bij. De sound van Magnum is op het halverwege januari verschenen album "The Serpent Rings" nog altijd uit duizenden herkenbaar: het tapijt van keyboards en gitaar waarover Catley zijn karakteristieke zangpartijen uitstrooit. Catley klinkt iets heser dan vroeger, maar is nog altijd prima bij stem. Clarkin staat daarbij in zijn songs zoals altijd garant voor veel gevoel voor melodie en schrijft veelal meezingbare refreinen. Inmiddels is na 20 jaar trouwe dienst bassist Al Barrow vertrokken en vervangen door Pink Cream-bassist Dennis Ward. Geen onbekende voor de band: hij speelde ook de baspartijen op het in 2008 verschenen soloalbum “Immortal” van Bob Catley.

    Het gaat er op “The Serpent Rings” iets harder toe dan op de voorgaande albums. De orkestraties zijn daarbij overigens niet van de lucht en toetsenist Rick Benton laat zich hierbij zeker niet onbetuigd. Zonder veel te soleren is zijn geluid toch een van de dragende factoren voor het bandgeluid. Tekstueel is er aandacht voor hebzucht, het vernietigen van onze planeet en zelfverklaarde redders van de mensheid. De Tolkien-achtige hoes, prima passend bij het filmische karakter van veel van de nummers, is wederom gecreëerd door Rodney Matthews. Zoals gewoonlijk zijn er verwijzingen te ontwaren naar eerdere Magnum-albumhoezen, waaronder die van “On A Storyteller's Night”. Het begrip 'progressieve en symfonische rockmuziek' krijgt in ons radioprogramma Xymphonia een brede invulling – en daar hoort aandacht voor een band als Magnum zeker bij. Toegegeven: houden van een pompend rockgeluid en van de karakteristieke zangstem van Bob Catley is wel een pre.

    Magnum is op 5 april te aanschouwen in De Pul in Uden.
    Website: Magnum

    March

    Spiral Orchestra – "Atlas Ark" (eigen beheer, 2019)

    Het Zwitserse Spiral Orchestra debuteerde afgelopen zomer met “Atlas Ark”. Dit is een instrumentaal sci-fi-conceptalbum over het moment waarop de mensheid de aarde moet verlaten en aan boord gaat van gigantische ruimteschepen, waarvan de Atlas Ark de eerste is. Dit niet geheel originele verhaal is op zich niet zo belangrijk, behalve dan dat het als kapstok heeft gediend voor de muzikale fantasie van gitarist/componist/producer Thomas Chaillan. Die heeft zich daarbij uitbundig laten gaan, waarbij de muziek moest passen bij het grote epische verhaal dat word neergezet. En dat is Chaillan ook zeker gelukt, want Spiral Orchestra biedt met “Atlas Ark” symfonische rock pur sang. Het grote orkestrale gebaar wordt niet geschuwd, waarbij de grandeur van de klassieke filmsoundtracks van John Williams of Jerry Goldsmith nooit ver weg is. Die sound wordt gecombineerd met melodieuze, maar ook bij vlagen virtuoze symfonische rock. Soms zijn er wat lichte jazzrock-elementen te horen, waardoor we soms een beetje aan Isildurs Bane op z'n meest toegankelijk moeten denken. Die link wordt versterkt door het feit dat er in totaal ruim 20 muzikanten actief zijn op dit album, met naast de standaard-rockbezetting de nodige klassieke strijkers en blazers. Maar wat bij beluistering met name opvalt is hoe ontzettend sterk de composities van Thomas Chaillan in elkaar zitten. Samen met de welluidende productie maakt dat “Atlas Ark” een album is dat een waar genot is om naar te luisteren. Tot nu toe is Spiral Orchestra nog redelijk onopgemerkt gebleven binnen de progrockscene maar we hopen dat we met het toekennen van het predicaat Album Van De Maand daar een klein beetje verandering in kunnen brengen.
    Websites: Spiral Orchestra
    Bandcamp
    Facebook

    April

    Golden Caves - "Dysergy" (eigen beheer, 2020)

    Hoewel de CD-presentatie vanwege de corona-crisis is uitgesteld, verscheen afgelopen maand wel gewoon het tweede volledige album van Golden Caves. Werd voorganger "Collision" (2017) alsmede de debuut-EP "Bring Me To The Water" (2015) nog uitgebracht via FREIA Music, de release van "Dysergy" werd in eigen beheer gehouden. De fondsen voor de realisatie waren middels een online campagne via Voor De Kunst geworven. "Dysergy" bevat wat meer extremen dan de voorgangers. Enkele songs pakken een tandje heavier uit dan we van deze vaderlandse groep gewend waren. Aan de andere kant zijn er ook stukken waarbinnen juist meer met sfeer en 'space' wordt geëxperimenteerd, alsmede met moderne elektronische toevoegingen. Dat de productie van Max Abel tot in de puntjes verzorgd is, maakt dat zowel die zwaarte als die ruimtelijkheid optimaal je (quarantaine-)huiskamer vult. De volle stem van Romy Ouwerkerk kan zowel sirene-achtig uithalen als warm en gevoelig klinken en is een attractie op zich. Wat wel opvalt is dat de van oorsprong Hengelose bassist Tim Wensink blijkbaar niet meer in de basisbezetting zit. Hij is nog wel prominent aanwezig in ongeveer de helft van de nummers. De overige baspartijen zijn door Max Abel ingespeeld. Het is het nog altijd jonge Golden Caves opnieuw gelukt een ontzettend fris en enthousiasmerend klinkend album neer te zetten waar iedere luisteraar een stoot energie van krijgt! Daarom verkiezen we "Dysergy" met veel plezier tot Album van de Maand april. Enne, die CD-presentatie komt er alsnog, op 26 juni in de Bibelot te Dordrecht. Op 11 september volgt dan nog een optreden in de Willem Twee in Den Bosch, met Scarlet Stories.
    Website: Golden Caves

    May

    M-Opus - “Origins” (eigen beheer, 2020)

    Phew, ga er maar even voor zitten! Het tweede album van M-Opus is maar liefst 135 minuten lang en is een heus science fiction-concept album. Verschillende karakters leiden je in de loop van dit “Origins” door een verhaal vol teleportatie, tijdreizen en meer van dien. Het album bevat maar liefst 28 nummers en sluit zelfs af met een 24 minuten durende epic. Maar laten we eerst M-Opus beter introduceren: deze Ierse band bestaat uit Jonathan Casey, Mark Grist en Colin Sullivan. Casey is de oprichter en ook degene die het concept bedacht. Casey is al lang actief in de muziek (hij was onder anderen lid van de David Cross Band) en wilde altijd al een progband formeren, maar niet zo maar een. M-Opus heeft een fictieve geschiedenis en de albums die men produceert zijn zogenaamd al veel eerder verschenen. Zo zou het debuutalbum “Tryptich” in 1975 zijn uitgebracht (maar in werkelijkheid 40 jaar later) en dit zojuist verschenen “Origins” in 1978. Snapt u het nog?! Terug naar de muziek: “Origins” bevat klassieke moderne prog die natuurlijk veel op heeft met het fictieve jaar van verschijning. Het album laat zich beluisteren als ware het een film en je moet het echt een aantal keer hebben gehoord om het een beetje te doorgronden. Het veelvuldig gebruik van dialoog geeft het gevoel van een rock-opera, maar is zeker niet storend en naarmate het album vordert leer je de karakters kennen. Er zijn muzikale raakvlakken met bands als IQ, The Flower Kings, Carptree en Spock’s Beard en natuurlijk Genesis. Er doen veel gasten mee om de verschillende karakters te vertolken. Daarnaast is bijvoorbeeld Anthony "Anto" Drennan (Mike & The Mechanics, Genesis, Clannad, The Corrs) met een heerlijke gitaarsolo te horen in “2048 Numbers”. Genoeg redenen om “Origins” te verkiezen tot Album van de Maand mei! Het volledige verhaal is overigens te downloaden van de bandwebsite.
    Websites: M-Opus
    Bandcamp

    June

    Crack The Sky - "Crackology" / "Living In Reverse" (Aluminum Cat Records, 2018/2020)

    In 2018 begon Crack The Sky een financieringsproject voor het nieuwe studioalbum "Living In Reverse". Elke participant kreeg als bonus downloads gepresenteerd van twaalf nieuw ingespeelde liedjes uit het Crack The Sky-repertoire. De uiteindelijke verzameling werd "Crackology" genoemd. De nadruk ligt op nummers van de eerste, derde en vierde plaat ("Crack The Sky", "Safety In Numbers" en "White Music") die ook live nog geregeld vertolkt worden, zoals waarneembaar op de DVD "All Access" uit 2009. Daarnaast is een mooie versie gemaakt van het Floydeske titelnummer van "From The Greenhouse" en zijn van de een na laatste studioplaat "The Beauty Of Nothing" uit 2015 "Rachel" en het orkestrale titelstuk toegevoegd. Van de overige elf langspelers (!) werden niets geselecteerd. Aangezien men nog grotendeels in de oeropstelling speelt is aan kwaliteit niet ingeboet. Daarnaast krijgt menige song de uitgerekte concertbehandeling met alternatieve solo’s en arrangementen. Onlangs werd "Crackology" heruitgebracht op CD en wel in combinatie met "Living In Reverse". Op laatstgenoemde plaat, waar we twee jaar geleden al eens aandacht hebben besteed, laat Crack The Sky zich weer eens van zijn poprockkant horen, waarbij de cynische en ironisch getinte teksten en eigenwijze instrumentatie voor de progressieve insteek zorgen. Bij de oorspronkelijke uitgave op Loud & Proud Records waren de teksten nog meegeleverd, deze ontbreken echter op deze meer low budget aandoende heruitgave. Toch is de dubbelaar een mooie gelegenheid deze cultband weer eens in de bliksemschicht te zetten. En hoewel we bij de keuze voor het Album van de Maand meestal voor echt nieuwe muziek gaan, wijken we dan ook graag een keer af van onze gewoontes.
    Websites:
    Bandcamp
    Crack The Sky
    Facebook