Januari
Lalu - Paint The Sky (Frontiers Music, 2022)

De Franse componist, producer en toetsenist Vivien Lalu moet haast wel prenataal behept zijn geraakt met het progressieve rockvirus. Hij is de zoon van Michel en Noëlle Lalu, beiden actief in de progressieve rockband Polène. Hij groeide dan ook op met het luisteren naar de muziek van zijn ouders en die van Yes, Genesis, Emerson, Lake & Palmer en anderen. Maar ook elektronische muziek en videogamemuziek uit de jaren tachtig inspireerden hem. Het was echter Dream Theaters doorbraakalbum “Images And Words” dat een echte schok teweeg bracht, verbaasd als hij was dat metal zo goed gecombineerd kon worden met het progressieve rockgeluid waar hij van hield. Met zijn eigen progmetalproject Lalu begon de destijds 26-jarige naamgever in 2004, met o.a. de Nederlandse gitarist Joop Wolters van Arabesque. Het debuut “Oniric Metal” verscheen een jaar later en werd vooral goed ontvangen door de metalpers. Pas 7 jaar later begon Lalu aan een opvolger. Dit in 2013 verschenen “Atomic Ark” bevat geen bijdragen van Wolters, maar superdrummer Virgil Donati is in iedere song te horen. Bovendien zijn er gastrollen voor Jens Johansson van Stratovarius en Jordan Rudess van Dream Theater. Opnieuw nam Lalu vervolgens de tijd om pas in 2019 te beginnen aan album nummer drie. De metalelementen zijn geminimaliseerd omdat Lalu deze keer trouw wilde blijven aan zijn progressieve rockroots. Voor de kernbezetting haalde hij Wolters terug en vroeg hij tevens zangkanon Damian Wilson. Die laatste schreef zijn eigen zanglijnen en teksten voor wat al begin 2022 als “Paint The Sky” verscheen bij het italiaanse Frontiers Music. Natuurlijk geeft Lalu ook ruim baan aan zijn eigen inventieve, gelaagde toetsenpartijen. Toch verzandt hij niet in egotripperij en geeft veel ruimte aan de overige rasmuzikanten die met duidelijk plezier samen dit technisch perfecte album afleverden. En naast genoemde basisbezetting vinden we daartussen gasten als opnieuw Johansson en Rudess, maar ook Simon Phillips, Steve Walsh en Gary Wehrkamp. Drie laatsgenoemden zijn overigens alleen in het titelnummer te horen. We hebben dit album vorig jaar grandioos over het hoofd gezien maar trappen 2023 af door de schade halen, want “Paint The Sky” is album van de maand januari!
Websites:
Facebook
Bandcamp
Frontiers Music
Februari
Freedom To Glide - The Chronicle Of Stolen Souls (Ruby Storm Records, 2022)

Vlak voor de afgelopen jaarwisseling verscheen het vierde album van Freedom To Glide; te laat om nog mee te kunnen dingen naar een plaatsje in de 'best of 2022'-lijstjes. Want laten we maar gelijk met de deur in huis vallen: daar had "The Chronicle Of Stolen Souls" absoluut in thuis gehoord. Het is een soort epiloog op de voorgaande drie albums die allemaal rondom het thema oorlog (en dan specifiek de grote oorlogen van de 20ste eeuw) waren opgebouwd en tussen 2013 en 2019 werden uitgebracht. In diezelfde periode gaf de Britse band zichzelf de opdracht om elk jaar in de week voor Kerstmis een nummer te schrijven, op te nemen en online te zetten, geïnspireerd op gebeurtenissen in exact dezelfde week 100 jaar terug in de tijd. En terwijl de spil achter Freedom To Glide, Andy Nixon en Pete Riley, voor 2022 het plan had om met compleet nieuw werk te komen, brak er in 2022 weer een oorlog uit in Europa. De twee zagen te veel parallelen in wat er zich nu afspeelde in en om Oekraïne en wat ze beschreven in hun songs. Hun originele planning kon op de schop, "The Chronicle Of Stolen Souls" moest nu wel afgemaakt worden. Gezien de oorsprong van het materiaal is het niet zo gek dat dit album rechtstreeks in het verlengde ligt van de eerste drie albums, maar wat ons opvalt is dat de songs een nog subtieler karakter hebben gekregen. De klankwereld van Pink Floyd is nog steeds een inspiratie maar Freedom To Glide benadert het bijna vanuit het perspectief van een singer-songwriter. Songs worden rustig opgebouwd, Pete Riley's toetsenwerk kleurt de muziek prachtig in, de ingetogen zang van Andy Nixon werkt meeslepend en het gitaarwerk van diezelfde Nixon bezorgt keer op keer de emotionele ontlading waar de songs om vragen.
Websites:
https://freedomtoglide.com/
https://freedomtoglide.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/FreedomToGlide
Maart
Solomon - It's All Downhill From Here (Meet Me There Music / Cloud9, 2023)

Voor ons kwam Solomon helemaal uit het niets, mensen in de regio Maastricht waren al wat langer bekend met de verrichtingen van dit vijftal dat in 2019 in de Limburgse hoofdstad werd opgericht. Wij waren één keer na het beluisteren van het debuutalbum “It's All Downhill From Here” om. Het raadselachtig beginnende openingsnumer “Beautiful Drifter” introduceert die prachtige diep goudbruine stembanden van Koen de Witte. Dat toetsenist Ido Ulmer ook een belangrijke rol speelt, wordt duidelijk als het nummer na dik twee minuten openklapt en tot een breed uitwaaierende ontlading komt. Gitarist Tim Haase zet dit nog extra aan met intens aangehouden gitaarnoten. Wát een opener en wát klinkt dit gaaf en - euhm, beetje lelijke term, we weten het – volwassen! Deze jonge band is het dan ook gelukt topkrachten te strikken om alles bijzonder fraai vast te leggen: tweevoudig grammy-genomineerde Britse producer en mixer Christopher Elms (o.a. Björk, Ben Howard en A Blaze of Feather) en masterengineer Tim Debney die met o.a. Thom Yorke, Mumford & Sons, Bastille en Keane werkte en de mastering verzorgde voor de Bond-tune van Billie Eilish. ...Zoals het streekgenoot Lesoir eerder al gelukt was om de geluidstechnicus van Muse te strikken. Solomon maakt misschien geen prog in de strikte zin, maar wel progressieve, gedragen, gelaagde poprock die liefhebbers van bijvoorbeeld Elbow zeer zeker aan zal spreken. “Beautiful Drifter” is bepaald niet de enige song met een slimme opbouw die naar een ontlading met symfonische grandeur toewerkt. Diverse midtempo songs hebben dat ook, maar ook het van een stuwend drumritme voorziene, zeer pakkende “Run (You've Got To)” heeft dat. Laten we niet hopen dat de albumtitel profetisch blijkt te zijn voor het carrièreverloop van deze band. Met deze kwaliteiten verwachten wij eerder het omgekeerde! We zijn benieuwd hoe de groep het op het podium doet. Naar verluidt was het optreden op Eurosonic/Noorderslag indrukwekkend. In mei doet de groep voor het eerst een headline-tour langs Nederlandse clubpodia, waarbij onder andere Luxor Live in Arnhem (9 mei) en Fluor in Amersfoort (20 mei) wordt aangedaan.
Websites:
https://www.solomonmusic.eu/
https://www.facebook.com/Solomonmusicofficial/