• Sunday 29 Oktober 2017 Show No. 1273

    ALWEER TIEN JAAR OUD
    Quidam - But Strong Together
    Van het album “Alone Together” (Rock Serwis, 2007)

    Met de Poolse groep Quidam leek het gedaan toen zangeres Emilia Derkowska er de brui aan gaf. De eerste plaat met nieuwe zanger Bartek Kossowicz, "SurREvival" leek die voorgevoelens te bevestigen: de band was onherkenbaar geworden, men probeerde een stuk steviger te klinken, maar de zang was juist soms onvast te noemen. Hoe verrassend is dan ineens "Alone Together": de werkelijk schitterende hoes met ook nog 's zeer zorgvuldige typografie in het boekwerkje past bij het gevoel dat deze zeer dynamisch en helder geproduceerde plaat geeft: dit is zeer professioneel en helemaal 'af'. Het feit dat de songtitels samen een zin vormen geeft al aan dat er een concept achter schuil gaat. De vocalen zijn erg aangenaam, bij bijzonder sterk (maar ook afwisselend) gitaarwerk, op het scherp van de snede, in symfonische rock die de invloeden die we door de loop der tijd bij Quidam hoorden (van Genesis en Camel tot Pink Floyd en Porcupine Tree) overtuigend verenigt. Een van dé symfo-topplaten van 2007. Het duurde vervolgens 5 jaar eer de opvolger “Saiko” verscheen, die iets minder indruk maakte. We zijn nu opnieuw vijf jaar verder. Over een opvolger nog geen nieuws, maar in april publiceerde de band op Facebook de opmerking 'To be continued...'. Dus we moeten gewoon nog even geduld hebben.
    Website: http://www.quidam.pl/index_en.html .

    NIEUW (JAZZROCK)
    Schmidt, MSM - Vista
    Afkomstig van "Life" (Laika Records, 2017)

    In het dagelijks leven doet Michael Schmidt iets in verzekeringen. Als hobby is hij zich gaan verdiepen in zijn liefde voor jazzrock/fusion. Eerst leerde hij zichzelf drummen, maar stapte al gauw over op keyboards waardoor hij beter in staat was composities te schrijven. In 2003 debuteerde hij als MSM Schmidt met "Arrivals", waarop hij direct al medewerking kreeg van internationale topmusici als Mitchel Forman, Scott Kinsey en Brandon Fields. Deze trend zette zich door op zijn volgende vier albums die tussen 2007 en 2015 verschenen. En ook op het onlangs uitgebrachte "Life" is de lijst met muzikanten imposant. Maar liefst 26 gerenommeerde muzikanten zijn naast Schmidt zelf te horen op de tien gemiddeld zeven minuten durende composities. We noemen er een paar: Virgil Donati, Jerry Goodman, Oz Noy, Steve Tavaglione en Dave Weckl. Speciale aandacht is er voor de nummers "Trance" en "Vista", waarop wellicht de laatst vastgelegde noten van Allan Holdsworth te horen zijn. Ondanks de veelheid aan medewerkers klinkt "Life" heel consistent, vooral omdat Schmidt lekker in het gehoor liggende stukken schrijft, waarin Weather Report, Tribal Tech en Return To Forever in een modern jasje zijn gestoken waarin bijzonder effectief gebruik is gemaakt van prachtige sequencerpatronen en syncopische ritmes tot kunst zijn verheven. We hebben gekozen voor het aan Holdsworth opgedragen "Vista", dat genoemd is naar de laatste woonplaats van de in april overleden gitarist.
    Website: http://www.msm-schmidt.com/ .

    NIEUW
    Wobbler - Fermented Hours
    Van "From Silence To Somewhere" (Karisma Recordings, 2017)

    Het Noorse Wobbler maakt al sinds 1999 symfonische rock in een zo puur mogelijke seventiesstijl, met gebruik van hét instrumentarium uit die tijd en met overduidelijke knipogen naar de toenmalige grootheden. Sindsdien verschenen drie albums (in 2005, 2009 en 2011) die een walhalla zijn voor de analoge keyboardsfreak, met dank aan de collectie van mede-oprichter Lars Fredrik Frøislie. Die was rond de tijd van het Wobbler-debuut "Hinterland" (2005) ook toegetreden tot White Willow met uiteindelijk tot gevolg dat White Willow-baas Jacob Holm-Lupo op zijn beurt als gitarist toetrad tot Wobbler. De albums van de band verschenen toen ook prompt op Holm-Lupo's Termo Records. Nu album nummer vier "From Silence To Somewhere" is verschenen, blijkt er het een en ander veranderd. Holm-Lupo is vervangen door Marius Halleland en met Holm-Lupo's vertrek is er ook een labelverandering: van Termo naar het van Airbag bekende Karisma Recordings. Na eerdere bezettingswijzigingen zijn nu alleen Frøislie en de ritmesectie nog over uit de begintijd. Muzikaal is de blik nog steeds fors op de seventies gericht. In het 21 minuten lange titelnummer horen we duidelijk Yes-invloeden, maar proeven we ook de sfeer en bijzondere dynamiek van de grote Italiaanse progbands. Dat is zeker ook het geval in "Fermented Hours", waarin zelfs een Italiaanse passage zit verwerkt. Het orgelintro lijkt dan weer een verwijzing naar een passage uit Van Der Graaf Generators "The Sleepwalkers" te zijn. Goed beschouwd bestrijkt Wobbler alle substijlen die seventiesprog zo uitdagend maakten, van progfolk tot symfonische hardrock. Een modern geluid biedt het album misschien niet, wel warmte, afwisseling en gelaagdheid.
    Websites: https://www.wobblerofficial.com
    en https://www.facebook.com/wobblerofficial/
    en https://wobbler.bandcamp.com/

    NIEUW
    Boden, Jon - Moths In The Gas Light
    - Fires Of Midnight
    Van "Afterglow" (Hudson Records, 2017)

    De economie is ingestort, de maatschappelijke instituties hebben het begeven, de mensen moeten zichzelf maar zien te redden. Dat was het kader waarbinnen het verhaal van het conceptalbum "Songs From The Floodplain" (2009) van de Britse folkartiest Jon Boden zich afspeelde. Een terugblik op een wereld die voor ons nu nog in de niet al te verre toekomst ligt. Om de Moody Blues te parafraseren: "Songs From Future Passed". We zijn 8 jaar verder en nu is er een vervolg: "Afterglow". Net als "Foodplain" speelt ook dit album zich af in die nabije toekomst maar de setting is verplaatst van het platteland naar de stad. We volgen het verhaal van twee geliefden die elkaar proberen terug te vinden in de chaos van een groot straatcarnaval, dat plaatst vind in een vervallen stad. Vreugdevuren, tumult en drukte... het lijkt dansen op een vulkaan. Voorganger "Songs From The Floodplain" was een echt solo-album: Jon Boden zong er niet alleen op, hij bespeelde ook alle instrumenten. "Afterglow" is echter beduidend rijker gearrangeerd: Boden wordt nu begeleid door een uitgebreide band met strijkers, blazers (let op de mooie hobo-partijen) en ook hier en daar zelfs de nodige elektrische gitaren. Boden zelf heeft een uitermate expressieve stem die je echt het album in zuigt hoewel we ons kunnen voorstellen dat niet iedereen zijn stem even prettig vindt. Met "Afterglow" heeft een Boden een fascinerend folkrockconceptalbum afgeleverd, dat iedere luisterbeurt meer te ontdekken biedt. Interessant is het feit dat dit album nu door Boden wordt gezien als deel twee van wat uiteindelijk een trilogie moet worden. Hopelijk hoeven we op deel drie niet opnieuw 8 jaar te wachten, want dit smaakt naar meer.
    Website: https://www.jonboden.com/ .

    NIEUW
    Kalaban - God Is An Avon Lady
    Afkomstig van "Edge Of Infinity" (eigen beheer, 2017)

    Een paar weken geleden draaiden we muziek van "Turn To Flame", een mini-CD die Randy Graves, het enige overgebleven oerlid van Kalaban in 2010 uitbracht. Er staan twee lange nummers op, die eind jaren negentig waren opgenomen. Kalaban werd bekend door de platen "Don’t Panic" (1992) en "Resistance Is Useless" (1993). Nu is het tijd voor "Edge Of Infinity" de nieuwe plaat van dit Amerikaanse gezelschap. Hierop wordt Graves (multi-instrumentalist, zang) begeleid door drummer Kyle Nish en gastbassist Brad Campbell. Vroeger stond Kalaban garant voor een eigenzinnige, grotendeels instrumentale mix van IQ-achtige neoprog en Amerikaanse progressieve rock. overeenkomstig Rush, Happy The Man en Kansas. Anno 2017 zijn alleen die Rush-invloeden nog bespeurbaar, vermengd met vleugjes Pink Floyd, oude Crack The Sky en Jimi Hendrix’ psychedelica. Ondanks diverse geweldige details, zoals de hobo in "God Is An Avon Lady", de dynamische, veelzijdige drumarrangementen en de titel van krachttoer "Opus Octopus", zijn de vier tussen de zeven en eenendertig(!) minuten durende composities echter moeilijk te doorgronden. Dit komt vooral door de onconventionele, complexe opbouw met lange zangfragmenten en gedeclameerde teksten. De bandleider heeft tevens dermate veel instrumentale vondsten en interessante conceptuele ideeën over maatschappelijke en persoonlijke kwesties verzameld, dat de nummers welhaast verdrinken in overvloed. Helaas heeft Graves’ zang te weinig charisma om een heel album te dragen en is het totaalgeluid en de mix, ondanks de goede geluidskwaliteit, ietwat onsamenhangend. Toch is dit een dappere comeback, die getuige het Olias Of Sunhillow-achtige "Dusky Loch", een kort vooruitblik op een mogelijk nieuw album, vertrouwen biedt voor de toekomst. Vanavond aandacht voor het al genoemde "God Is An Avon Lady".
    Website: http://www.kalaban.com/ .

    (OP)NIEUW
    Lifesigns - Voice In My Head
    Van het album "Cardington" (eigen beheer, 2017)

    Een maand geleden verscheen album nummer twee van het Britse Lifesigns, "Cardington", de opvolger van het naar de band vernoemde debuut uit 2013. Muzikaal is het nieuwe album het logische vervolg op die eersteling: gloedvolle, zeer melodieuze symfo die zich niet echt wat aantrekt van de heersende trends. Grootste verschil is dat er een paar kortere songs op het nieuwe album staan: naast drie tracks die zo rond de 10 à 11 minuten zweven, vinden we 4 tracks van tussen de 4 en 5 minuten. Dat geeft “Cardington” een mooie afwisseling en een vlot karakter, daar waar de voorganger wat meer uitwaaierde. “Voice In My Head” werd al live gespeeld tijdens de concerten die volgden op de release van het debuut, waarbij met name de puntige, korte solo's van Niko Tsonev opvielen. Intussen maakt de Bulgaars-Britse gitarist geen deel meer uit van Lifesigns, maar is hij nog wel hier en daar op “Cardington” te horen. Op “Voice In My Head” worden de genoemde korte solo's niet meer door hem gespeeld, maar door Focus-gitarist Menno Gootjes. Om precies te weten wie van de vier gitaristen wáár op het album is te horen is een 'guitar map' op de Lifesigns-site geplaatst. Van die vier is het overigens de van Iona bekende Dave Bainbridge die mee op tournee gaat (en die ook op de promotiefoto's rond de albumrelease is te zien. Een van de optredens is op het Progdreams Festival, op zondag 4 maart 2018. Oh, en Tsonev heeft zojuist het debuut van zijn project Moonparticle voltooid.
    Website: http://www.lifesigns.me
    Cardington guitar map: http://www.lifesigns.me/guitar-map/ .

    LIVE-TIP
    Saga - It Never Ends
    Van “10.000 Days” (InsideOut, 2007)

    The Final Chapter De Canadese band Saga is vooral bekend om korte, puntige melodieuze symforock met een heavy kantje. Geen 'epics' van meer dan 20 minuten bij deze heren, de gemiddelde song klokt niet boven de vijf minuten. Desondanks is er geen enkele twijfel over hun plaats binnen het genre. Nu, in het jaar van het 40-jarig bestaan van de band, is ook het afscheid aangekondigd. Het allerlaatste optreden is gepland tijdens de ‘Cruise To The Edge’ in februari 2018. Hoewel, allerlaatste: we betwijfelen of de Canadezen bekend zijn met Heintje Davids... Zolang de bandleden niet dood en begraven zijn, weet je het maar nooit. Voor het zover is doet de groep een uitgebreide afscheidstournee, met vooral veel optredens in Duitsland en Scandinavië, maar ook in Nederland. Afgelopen week was de groep al in Weert en Zoetermeer te aanschouwen en de foto's die o.a. op Progwereld zijn te vinden laten een fraaie podiumopbouw zien. De groep speelt twee sets: eerst een semi-akoestische set, waarbij het podium is aangekleed als bibliotheek, en na de pauze een 'full blown' set. De reacties van bezoekers zijn laaiend enthousiast en er is goed nieuws: komende zaterdag, 4 november, speelt Saga in de Metropool en dat optreden is nog niet uitverkocht! Wij draaien vanavond, Heintje Davids indachtig, van “10.000 Days” het nummer “It Never Ends”.
    Website band: http://sagaontour.moonfruit.com/
    Link naar Metropool: http://metropool.nl/nl/agenda/saga-final-chapter-tour-2017
    Concertrecensie Progwereld: http://www.progwereld.org/cms/concert/saga-22-oktober-cultuurpodium-de-boerderij-zoetermeer/ .

    ALBUM VAN DE MAAND/LIVE-TIP
    Sky Architect – Into Singularity
    Van "Nomad" (FREIA Music, 2017)

    “Nomad” is alweer het vierde album van de uit Rotterdam afkomstige band Sky Architect en hoewel initieel het idee was om een album te maken met compactere songs liep het toch weer anders. Afstand maakte het lastig om samen het album te schrijven en op te nemen. Maar nu is "Nomad" dam verschenen. Tijdens recente live-shows, waaronder eentje in de Hengelose Metropool, werden er al een aantal stukken van gespeeld. Het werd al snel duidelijk dat het complexere werk de band het beste ligt. "Nomad" is niet een album dat al gelijk bij de eerste luisterbeurten zijn geheimen prijs geeft, het heeft even nodig om echt in je brein te settelen. Maar als dat eenmaal is gebeurd, valt er veel te genieten. Zoals gezegd, Sky Architects sound is stevig zonder dat het overigens is dicht geplamuurd. De beide gitaristen Ton Luchies en Wabe Wieringa (de laatste tekent ook voor de productie van het album) vullen elkaar prima aan. De ritmesectie met bassist Guus van Mierlo en drummer Christiaan Bruin legt een solide basis, hoewel de productie wel een beetje het subtiele van hun spel, zoals dat live te horen is, eruit heeft gehaald. Toetsenist Rik van Honk kleurt de boel mooi in maar staat ook ritmisch zijn mannetje op een wijze zoals we dat van de vroege Gentle Giant-albums kennen. Deze week het kortste nummer van het album, waar de band overigens ook een animatie video voor heeft gemaakt. Overigens werd onlangs bekend dat Sky Architect op 24 november samen met The Aurora Project optreedt in De Pul in Uden.
    Website: http://skyarchitect.squarespace.com/

    NIEUW
    Sons Of Apollo - Labyrinth
    Van "Psychotic Symphony" (InsideOut, 2017)

    Sons Of Apollo is de zoveelste band waar voormalig Dream Theater-drummer Mike Portnoy zijn naam aan verbindt. Bijzonder is dat hij hier opnieuw samenwerkt met toetsenist Derek Sherinian, die indertijd al na één album bij Dream Theater mocht vertrekken omdat Portnoy en John Petrucci graag met Jordan Rudess verder wilden. Ook met bassist Billy Sheehan werkte de drummer eerder, namelijk in The Winery Dogs. Verder van de partij zijn voormalig Guns ‘n’ Roses-gitarist Ron ‘Bumblefoot’ Thal en zanger Jeff Scott Soto. Het zal niemand verbazen dat er raakvlakken met Dream Theater zijn te horen op het debuut "Psychotic Symphony". Zeker in de drie langere stukken is dat geval, al is het album als geheel minder complex opgebouwd dan een gemiddeld Dream Theater-album. Waren er op de Dream Theater-plaat met Sherinian, "Falling Into Infinity", bij vlagen Eddie Jobson-trekjes in diens spel te horen, nu horen we soms wat Keith Emerson-achtige geluiden en themaatjes. Luister maar naar "Labyrinth", dat trouwens ook wel wat wegheeft van "Falling To Infinity"-opener "New Millennium". Dat album kende ook enkele zeer melodieuze, pakkende en compacte momenten; op "Psychotic Symphony" is daarin voorzien middels het catchy "Alive", dat overigens wel een te gekke jazzrock-gitaarsolo van Thal laat horen. Ook heeft het album z'n heftige, zware kant: nummers en passages die overhellen naar de metalkant en die door het gruizige stemgeluid van Scott Soto alleen nog maar grimmiger klinken. Al met al kan gesteld dat zeker de liefhebbers van de steviger kant van Dream Theater hiermee een overtuigend klinkende plaat mee in huis halen.
    Websites: http://www.sonsofapollo.com/
    en http://www.insideoutmusic.com/artist.aspx?IdArtist=1958

    IN HET NIEUWS
    Foreigner – Blinded By Science
    Van het album “Head Games” (Atlantic, 1979)

    De originele bandleden van Foreigner traden tijdens de laatste twee shows van de 40th Anniversary tour voor het eerst in 37 jaar weer samen op. Volgens oprichter Mick Jones een mooie manier om de jubileumtour af te sluiten. Zanger Lou Gramm, drummer Dennis Elliott, toetsenist Al Greenwood, multi-instrumentalist Ian McDonald en bassist Rick Wills sloten zich in Michigan aan bij Mick Jones en de huidige leden van Foreigner om voor het eerst sinds 1980 in de complete originele samenstelling te spelen. Jones is het enige oorspronkelijke lid dat altijd bij de band is gebleven en haalde er in 2004 een aantal nieuwe muzikanten bij om de groep nieuw leven in te blazen. De reünie vond plaats tijdens de tweede set van het concert, waarvoor ze vijf songs van de eerste drie albums speelden: “Feels Like The First Time”, “Double Vision”, “Long Long Way From Home”, “Dirty White Boy” en “Blue Morning, Blue Day”. De huidige bandleden kwamen daarna weer terug op het podium om samen “I Want To Know What Love Is” en “Hot Blooded” uit te voeren. De optredens werden gefilmd voor een TV-special, DVD en plaat die in 2018 uitkomen. Daarvoor kwam Lou Gramm al eerder tevoorschijn om een akoestische versie van “Fool For You Anyway” te zingen. Foreigner toert nog tot 2018 door Canada, Mexico en een deel van Europa. (Bron: Lust For Life)
    Website: http://www.foreigneronline.com/ .

    NOG NOOIT GEDRAAID
    Viima – Sukellus
    Van “Kahden Kuun Sirpit” (eigen beheer, 2009)

    Een band die behoorlijk onder de radar is gebleven is het uit Finland afkomstige Viima. De eerste line-up opereerde aanvankelijk, sinds 1998, onder de naam Lost Spectacles. Naast het ontwikkelen van eigen repertoire werd ook een set Jethro Tull-covers ingestudeerd. Pas in 2006, toen de naam intussen veranderd was in Viima, kwam het eerste volwaardige studio-album “Ajatuksia Maailman Laidalta” uit. Het laat een mooie mengeling van klassieke symfonische prog met middeleeuws geïnspireerde folk horen. Na wat bezettingswisselingen volgde in 2009 het tweede album “Kahden Kuun Sirpit”. Hier slaat het geluid iets meer door naar klassieke prog. Vooral het heerlijk gilmoureske gitaar spel van Mikko Uusi-Oukari valt hier op. Na dit album leverde Viima nog wel bijdragen aan verschillende tribute-albums, gelieerd aan het magazine Collossos. Een studio-album laat echter op zich wachten; daar is in 2011 wel aan begonnen maar sinds toetsenist en oprichter Kimmo Lähteenmäki de band heeft verlaten is het op het platenfront stil gebleven. Wel treedt men nog sporadisch op.
    Websites:
    https://viima.bandcamp.com/merch
    http://www.viima.org/ .

    VAN EIGEN BODEM / LIVE-TIP
    Transister – Wash Your Hands Before You Touch Me
    Van “-Zig-Zag-” (CBS, 1979)

    Na Sweet d'Buster begon Robert Jan Stips de band Transister. De naam verwijst naar Stips' oude band Supersister, maar dan getransformeerd. Had Supersister duidelijk een tik gekregen van de Canterbury-muziek van o.a. Soft Machine, met een toefje Zappa; in Transister is de Zappa-invloed wel héél evident. Het meer dan negen minuten lange "Wash Your Hands Before You Touch Me" is zowel qua muziek als qua tekst, met typisch gezing-zegde coupletten, pure Zappa-pastiche. Maar wel erg goed gedaan. Ook de progressieve New Wave van die tijd, zoals die ook te horen is bij bijv. Gruppo Sportivo en de eigenzinniger niet-commerciële album-tracks van The Police laat hier z'n sporen achter. In Transister vinden we naast Stips o.a. violist/toetsenist Huba de Graaf en wijlen bassist Dick Schulte Nordholt. Die laatste speelde in die tijd ook bij het uit Alquin voortgekomen The Meteors (ook al mensen met een prog-achtergrond die New Wave gingen maken) en zou later bij o.a. De Raggende Manne te vinden zijn. Robert Jan Stips doet op 11 januari 2018 met zijn oude Sweet D'Buster-maat Bertus Borgers een dubbeloptreden in Stadstheater De Bond in Oldenzaal. Let wel: beiden spelen een solo-set, het is geen duo-optreden. Maar misschien zijn de heren te verleiden tot een gezamenlijke toegift met Sweet D'Buster-nummers, je weet maar nooit...
    Website: http://www.stips.net/ .
  •  

Sunday 22 Oktober 2017 Show No. 1272

HERUITGAVE
Inoue, Akira - Safari Ostinato
- Le Plongeur
- Adrien Blue
Afkomstig van "Splash" (Express, 1982 / USM Japan, 2017)

Volgende week verschijnt "Ostinato", de nieuwe CD van Akira Inoue, waarop John Giblin en David Rhodes te horen zijn. Deze en talloze andere westerse muzikanten kenmerken al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw het werk van deze Japanse toetsenman, zanger en componist. Dat was al te horen op de platen die we de laatste jaren af en toe onder de aandacht brachten, maar wordt nog eens bevestigd door de heruitgaven van zijn eerste vijf LP's op SHM-CD's. Zo zijn op zijn derde plaat, "Splash" uit 1982, naast diverse klasse instrumentalisten uit Japan, onder andere genoemde Giblin en Alan Murphy te horen, de gitarist die vooral bij Kate Bush, Level 42 en Go West bekendheid verkreeg. Inoue's muziek zou je kunnen samenvatten als "Nik Kershaw meets Ippu-Do", mede door de fraaie mengeling van synthi-pop, fusion en progressieve rockelementen in een vaak typische Japanse setting. Toch hoor je ook elementen van de muziek van Peter Gabriel, waarmee Inoue jaren later nog de dubbel-CD "Snow Flake" zou maken. Het vanavond gedraaide "Le Plongeur" is daar een goed voorbeeld van; een song als "Wallflower" komt al gauw in je gedachten. De twee andere tracks bevatten mooie solo's van Alan Murphy.
Website: http://www.akira-inoue.com .

NIEUW
Spencer The Rover - The Doorbell
- Grandma's House 1982
- The Sound
Van "The Late Album" (eigen beheer, 2017)

Zes jaar geleden leidde de recensiesite Fileunder ons naar het Belgische Spencer The Rover: achter deze naam gaat al sinds 2001 een band rond singer-songwriter Koen Renders schuil, die zo nu en dan nieuw materiaal uitbrengt. De recensie ging over het in 2010 verschenen "The Accident (And Other Love Stories)", waarvoor vergelijkingen met Kevin GIlbert uit de kast getrokken werden. Dat trok natuurlijk onze aandacht en de referentie bleek niet ten onrechte, leerden we al snel. Spencer The Rover maakt namelijk minutieus gearrangeerde en geproduceerde, ambachtelijke orkestrale pop, met ook nog eens bijzonder fraaie koortjes. Stilistisch nog wel eens verwant aan de Gilbert van songs als "Tea For One" - en dan lijkt Renders' stem ook nog eens op die van het jong overleden genie. In 2012 verscheen nog een single, maar daarna bleef het tot vorige maand stil, tot "The Late Album" verscheen. Opnieuw vinden we hier een verzameling vaak nostalgisch aandoende liedjes die vooral ook uitblinken in arrangeerpracht. Niet alleen is er een 24-koppig orkest (voor de gelegenheid The Late Chamber Players gedoopt) te horen, de vijfkoppige band vult dat hier en daar aan met bijzonder (non-)instrumentarium als geprepareerde zither en een Singer naaimachine. In de prachtige instrumental "Grandma's House 1982", die ingenieus overvloeit in het al even kleurrijk uitgewerkte "The Sound" is het muzikaal vernuft in volle glorie te horen. We moesten bij beluistering bij vlagen denken aan Bauers "Eyes Fully Open". In "The Doorbell" is nog het best te horen waar die Kevin Gilbert-vergelijking indertijd vandaan kwam. Maar Renders en co. laten vooral horen dat Spencer The Rover een heel eigen, inmiddels meteen herkenbare sound heeft ontwikkeld, die hier in 9 miniatuurtjes neergezet wordt. Miniatuurtjes inderdaad, want na 33 minuten is het alweer over. Hopelijk hoeven we niet opnieuw 6 jaar te wachten op een volgend album...
Website: https://spencertherover.be/ .

NIEUW
Overhaul - Blue Box
- Stone Intact
Van het album “Notes By An Unstable Muser” (Freia Records, 2017)

Overhaul is een vijfkoppige Nederlandse band die naar eigen zeggen 'alternative metal' maakt. In 2014 werd gedebuteerd met de in eigen beheer uitgebrachte EP “Daybreak”. Nu, 3 jaar later, is bij Freia Records het eerste volwaardige album verschenen, met de titel “Notes By An Unstable Muser”. Naar eigen zeggen zijn zijn Meshuggah en Leprous belangrijke invloeden geweest. Overhaul tracht agressie te combineren met romantiek en complexe ritmiek met melancholie. Het klinkt ambitieus, maar het blijkt dat de heren behoorlijk geslaagd zijn in hun missie. De muzikanten laten inderdaad muziek horen die flink heftig kan klinken, maar die wel vol breaks, ritmische wisselingen en ook rustpunten zit. Zanger Samuel de Vries draagt voor een belangrijk deel bij aan de romantische en melancholische aspecten van de muziek. Hij heeft namelijk een warme, cleane stem (geen gegil, geen gegrunt) die ook nog eens erg wendbaar is. Hij deed ons denken aan Paul Adrian Villarreal van Suncaged, een band die trouwens op eenzelfde manier stevige metal en complexiteit met breekbaardere elementen combineert. Zelf spreekt men dus van 'alternative metal', die metal mag met recht symfonisch en progressief worden genoemd.
Website: http://www.overhaul.band/

NIEUW
Fafard, Antoine - Mission Ganymede (Part One)
Afkomstig van "Proto Mundi" (Timeless Momentum, 2017)

Vorige week draaiden we muziek van de nieuwe CD van Simon Phillips, deze week is dezelfde drummer prominent te horen op de meest recente plaat van Antoine Fafard, "Proto Mundi". Deze voormalige bassist en bandleider van de Canadese heavy jazzrockformatie Spaced Out is inmiddels alweer toe aan zijn vierde soloplaat. Voor wie nog niets van zijn solowerk in huis heeft, is er een speciale editie van "Proto Mundi" dat een bonus-CD bevat getiteld "Doomsday Vault", waarop 11 tracks van zijn de voorgaande platen opnieuw gemixt zijn. Tevens zijn er vier voorheen ongebruikte nummers van Spaced Out toegevoegd, die grotendeels opnieuw zijn ingespeeld en voorzien van vioolspel van Jerry Goodman. Mocht je echter al het solowerk van deze virtuoos in huis willen hebben, dan bestaat er ook nog de compilatiebox "Pentalogy 2011-2017". Terug naar "Proto Mundi", waarop dus Simon Phillips een grote rol speelt en Jerry Goodman eveneens veelvuldig te horen is. Het toetsenwerk wordt verzorgd door Gary Husband, terwijl Fafard zelf dit keer de gitaarpartijen voor zijn rekening neemt. Er staan drie lange stukken op de plaat, die ieder bestaan uit meerdere delen. Nadat de muziek ingespeeld was, bedacht de componist dat het een goed idee was om er een SF-verhaal omheen te schrijven; dat verhaal is te vinden in het boekwerkje. Muzikaal staat het album weer als een huis, met sterke progressieve jazzrockmomenten vermengd met instrumentale progressieve rock. Er is dan ook voldoende ruimte voor ingetogen, deels akoestische passages. Dat is ook het geval in het voor vanavond geselecteerde stuk, het eerste deel van opener "Mission Ganymede". Ganymedes is overigens een van de manen van Jupiter, net als overigen iO.
Website: http://www.antoinefafard.com .

NIEUW
Cavanagh, Daniel – The Exorcist
Van het album “Monochrome” (Kscope, 2017)

Daniel Cavanagh kennen we natuurlijk als gitarist, zanger en songschrijver van Anathema. Met “Monochrome” levert hij zijn derde soloplaat af. Het is een intens werkje geworden dat je ongetwijfeld zal raken. De teksten zijn sterk en voelen persoonlijk aan en dit alles wordt versterkt door het prachtige artwork. Linkjes met het rustige werk van Anathema op albums als “A Natural Disaster”, “We’re Here Because We’re Here” en “Falling Deeper” zijn nooit ver weg. Het bewijst maar weer hoe groot zijn invloed binnen de band is. Sterkste troef is misschien wel het feit dat hij een flinke rol heeft toebedeeld aan Anneke van Giersbergen, met wie hij eerder al het duo-album “In Parallel” maakte. Het album opent met “The Exorsist”, een nummer dat Daniel live ook al eens liet horen. Het is meteen een van de mooiste nummers van het album. Hij begeleidt zichzelf op piano en ook de akoestische gitaar mengt zich in het geheel. Vocaal gezien legt hij zijn hele ziel en zaligheid erin en dat komt binnen! Een eenvoudig drumritme maakt de intensiteit alleen maar groter en zijn vocale uithalen zijn zo vol emotie, prachtig! Het album is er een om te koesteren. Het bevat zoveel schoonheid en intensiteit en het geheel voelt persoonlijk en intiem aan. Een schijf om te beleven onder de hoofdtelefoon. Intrigerende man, die Daniel Cavanagh. (naar Maarten Goossensen, Progwereld)
Website: http://www.kscopemusic.com/artists/daniel-cavanagh/ .

NIEUW / LIVE-TIP
Motorpsycho - The Tower
Van "The Tower" (Stickman Records, 2017)

De Noorse band Motorpsycho is al 28 jaar zeer productief. Spil is al die jaren het duo Bent Saether (gitaar, leadzang) en Hans Magnus Ryan (basgitaar, zang). De drumplek wisselde nog wel eens. In 2007 trad Kenneth Kapstad toe tot de band, waarmee diverse progressief getinte projecten werden ondernomen. Met Saether begon Kapstad de spin-off Spidergawd, dat zich op groovende psychedelische rock richtte. Spidergawd werd steeds populairder en Saether besloot al snel zich op Motorpsycho te richten. Niet veel later maakte ook Kapstad een keuze: juist voor Spidergawd. Motorpsycho moest dus op zoek naar een nieuwe drummer. Eerlijk gezegd waren we daar niet heel rouwig om, want hoe divers de albums van Motorpsycho ook zijn, met Kapstads almaar doordenderende drumgroove gingen live alle nummers op elkaar lijken. De vers van een jazzopleiding geplukte jonge Tomas Järmir werd eerder dit jaar als vervanger geïntroduceerd. Tegelijk kwam het nieuws dat het trio 'the desert' ging opzoeken. We waren 'bang' dat men terug zou vallen op de zuigende stonerrocksound uit de jaren negentig, maar het ging om studio's in de woestijn van het zuidwesten van de VS. Daar komt men vandaan met een dubbelaar die weer zeer gevarieerd is en soms doet denken aan de met southern rock geïnjecteerde albums van rond de eeuwwisseling en soms aan de proggy projecten die met organist Ståle Storløkken (nu niet betrokken) werden ondernomen. Het openende titelnummer, bij vlagen ook aardig heavy trouwens, is daar een voorbeeld van. Komende week geeft Motorpsycho drie concerten in den lande: 24 oktober in Paradiso Noord, Amsterdam, 27 oktober in 013, Tilburg en 28 oktober in Hedon, Zwolle.
Website: http://motorpsycho.no/ .

ALBUM VAN DE MAAND/LIVE-TIP
Sky Architect – Race To The Sun
Van "Nomad" (FREIA Music, 2017)

“Nomad” is alweer het vierde album van de uit Rotterdam afkomstige band Sky Architect en hoewel initieel het idee was om een album te maken met compactere songs liep het toch weer anders. Afstand maakte het lastig om samen het album te schrijven en op te nemen. Maar nu is "Nomad" dam verschenen. Tijdens recente live-shows, waaronder eentje in de Hengelose Metropool, werden er al een aantal stukken van gespeeld. Het werd al snel duidelijk dat het complexere werk de band het beste ligt. "Nomad" is niet een album dat al gelijk bij de eerste luisterbeurten zijn geheimen prijs geeft, het heeft even nodig om echt in je brein te settelen. Maar als dat eenmaal is gebeurd, valt er veel te genieten. Zoals gezegd, Sky Architects sound is stevig zonder dat het overigens is dicht geplamuurd. De beide gitaristen Ton Luchies en Wabe Wieringa (de laatste tekent ook voor de productie van het album) vullen elkaar prima aan. De ritmesectie met bassist Guus van Mierlo en drummer Christiaan Bruin legt een solide basis, hoewel de productie wel een beetje het subtiele van hun spel, zoals dat live te horen is, eruit heeft gehaald. Toetsenist Rik van Honk kleurt de boel mooi in maar staat ook ritmisch zijn mannetje op een wijze zoals we dat van de vroege Gentle Giant-albums kennen. Deze week het kortste nummer van het album, waar de band overigens ook een animatie video voor heeft gemaakt. Overigens werd onlangs bekend dat Sky Architect op 24 november samen met The Aurora Project optreedt in De Pul in Uden.
Website: http://skyarchitect.squarespace.com/
De genoemde animatievideo: https://www.youtube.com/watch?v=u_dTrUUtAQc

NIEUW
Fröberg, Hasse & Musical Companion - Chasing A Dream (live)
Van de DVD+2CD-set "No Place Like Home - The Concert" (GlassVille, 2017)

Hasse Fröberg kennen we natuurlijk als zanger en slaggitarist van The Flower Kings. Sinds 2010 heeft hij daarnaast zijn eigen band Hasse Fröberg & Musical Companion, die intussen drie studioalbums heeft uitgebracht, waarvan de derde "HFMC" het hoogtepunt is. Misschien iets rockender dan de moederband, maar de stuk voor stuk buitengewoon onderlegde muzikanten van die Musical Companion maken de van vele sterke melodieën voorziene en kien opgebouwde composities een waar luistergenot. Verguld waren we dan ook dat twee jaar geleden tijdens een dubbelconcert met Enchant in De Boerderij het ganse "HFMC"-album live werd vertolkt. Een halfjaar later werd in thuisstad Uppsala een langer concert gegeven, waar ook ruimte was voor meer materiaal van de eerste twee albums én twee nieuwe songs. "Valleys And Fields" is een kort, wat folky lied; "Chasing A Dream" moet onderdeel gaan worden van een nieuw meerdelig werk. Voordat we daar de studioversie van krijgen te horen, kunnen we nu de live-versie al bewonderen, want het genoemde concert werd opgenomen voor de DVD "No Place Like Home - The Concert", waarbij ook 2 CD's met het volledige concert worden geleverd. Een prima registratie van een gaaf concert. Eén klein kritiekpuntje: de meeste praatjes tussen de nummers zijn in het Zweeds. Hasse was even vergeten dat er een internationaal publiek naar gaat luisteren... Dat doen wij nu naar het genoemde gloednieuwe "Cashing A Dream".
Website: https://www.hfmcband.com/ .

IN MEMORIAM: PHIL MILLER
Hatfield And The North - Your Majesty Is Like A Cream Donut, Incorporating Oh What A Lonely Lifetime
Van "V, Compilation Sampler" (Virgin, 1975);
als extra track te vinden op de heruitgave van "Hatfield And The North" (Virgin, 1974 / Esoteric Recordings, 2009)

National Health - Dreams Wide Awake
Van "Of Queues And Cures" (Charly Records, 1978 / Esoteric Recordings, 2009)

Afgelopen woensdag overleed de Britse gitarist Phil Miller op 68 jarige leeftijd. Miller kennen we voornamelijk als DE gitarist binnen de Britse Canterbury scene, waarbinnen hij door de jaren heen deel uitmaakte van bands als Delivery, Matching Mole, Hatfield And The North, National Health en In Cahoots. Wat al deze bands met elkaar gemeen hebben is dat ze qua muziek opereren ergens tussen jazz en rock. Millers gitaarstijl en -sound valt ook perfect op die manier te beschrijven. Hij koos vaak voor een wat jazzy gitaargeluid, waarmee hij zich op een subtiele, vloeiende manier dóór en ín de complexe muziek wist te wurmen, maar trok alle aandacht helemaal naar zich toe zodra hij zijn fuzzy rockgitaargeluid tevoorschijn haalde. Als eerbetoon kiezen we voor twee muziekstukken van achtereenvolgens Hatfield And The North en van National Health. “Your Majesty Is Like A Cream Donut, Incorporating Oh What A Lonely Lifetime” van Hatfield And The North laat de twee gitaarkanten van Phil Miller horen, “Dreams Wide Awake” van het tweede National Health-album “Of Queues And Cures” is een compositie van de hand van de overledene.
Meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Phil_Miller
Necrologie in Prog Magazine: http://teamrock.com/

LIVE-TIP
Pendragon – Come Home Jack
Van “Men Who Climb Mountains” (Toff Records, 2014)

Pendragon is een grote naam in de wereld van de progressieve rock. Met het album “The Jewel” (1991) zet de band zich definitief op de kaart. De band bestaat naast oprichter Nick Barrett uit keyboard-player Clive Nolan (Arena, Shadowland, Caamora), drummer Jan Vincent Velazco en bassist Peter Gee. Hun album “Passion” werd in 2011 tijdens de Mega Daze gepresenteerd in De Boerderij in Zoetermeer. In 2014 verscheen het meest recente album van de band, “Men Who Climb Mountains”. Met deze plaat bewijst Pendragon na meer dan 30 jaar nog steeds tot de top van de progressieve rockwereld te behoren. (bron: De Boerderij, Zoetermeer, alwaar de groep op zaterdag 28 oktober optreedt, met Verity White in het voorprogramma. Het concert is overigens uitverkocht!
Website: http://www.pendragon.mu/ .
  •  
  • Sunday 15 Oktober 2017 Show No. 1271

    NIEUW
    Hackett Band, John - Wind Of Change
    Van ""We Are Not Alone" (Esoteric Antenna, 2017)

    Twee jaar na "Another Life" brengt Esoteric Antenna opnieuw een vers symfonisch rockalbum van John Hackett. Was de voorganger een productie van Nick Magnus (met wie John ooit in de band van broer Steve werkte), die een behoorlijk herkenbare stempel op de sound van die plaat drukte, voor "We Are Not Alone" heeft de fluitist zijn John Hackett Band bijeengeroepen. De plaat heeft een nogal 'live-in-de-studio'-karakter, waarbij niet gepoogd is iedere drumfill van Duncan Parsons of gitaarlick van Nick Fletcher superstrak op de band te krijgen of achteraf recht te trekken. Resultaat is een gemoedelijk klinkend album met toch wel een duidelijke seventiesvibe. Zo zijn er passages die herinneren aan vroege live-opnamen van Camel. Alleen de elektronische pedalen die Fletcher soms gebruikt in combinatie met zijn gitaar verraden een veel latere opnamedatum. Veel songs kennen vocalen, die vrijwel steeds door Hackett zelf worden verzorgd. Hij heeft een wat iele stem, die misschien niet iedereen zal waarderen, maar die ons niet stoort. Er zijn daardoor wel tracks waar de fluit een bijrol in speelt. Broer Steve is alleen even te gast als mondharmonicaspeler. Het album opent en sluit met de twee langste stukken, die ook meteen het fraaist uitgewerkt en meest aansprekend zijn, waarbij het instrumentale "Wind Of Change" een jazzrockachtig karakter heeft. Het studioalbum gaat vergezeld van een live-CD die opgenomen is tijdens een concert voor de Classic Rock Society. Tussen eigen materiaal prijkt op de setlist een bewerking van Piazzolla's "Libertango" .
    Websites:
    http://www.hacktrax.com/
    en https://www.facebook.com/JohnHackettBand/ .

    NIEUW
    White, Snowy & The White Flames - Where Will You Belong
    Van "Reunited" (eigen beheer, 2017)

    Anno 2017 laat de Britse gitarist Snowy White, na o.a. platen met zijn Blues Project en veel werk met Roger Waters, zich weer eens begeleiden door The White Flames - en dan ook nog door de verschillende bezettingen die de band heeft gehad. Zowel oudgedienden uit de tijd van "Bird Of Paradise" (bassist Kuma Harada, drummer Richard Bailey) als de deels Nederlandse bezetting (met naast toetsenist Max Middelton drummer Juan van Emmerloot en basgitarist Walter Latuperissa) zijn te horen. Ook op voorganger "Released" waren oudgedienden te horen, maar gezien de sterk wisselende geluidskwaliteit van de tracks op die plaat leken dat ons oudere archiefopnamen. Voor "Reunited" is men echt recent de studio ingegaan. Resultaat is het vertrouwde sophisticated rockgeluid dat we van albums als "White Flame" kennen. Soms instrumentaal, vaak met bedaarde zang van White zelf. Ook in de zangstukken is het wachten natuurlijk tot het moment dat White's gitaar op de voorgrond treedt, waarbij het bijna 12 minuten durende "Time To Start Living" een hoogtepunt vormt. Maar ook de sfeervolle slowblues "Where Will You Belong" zal zijn oude fans zeer welgevallen.
    Website: http://snowywhite.com/ .

    NIEUW
    Lunatic Soul – Crumbling Teeth And The Owl Eyes
    – Red Light Escape
    Van het album “Fractured” (Kscope, 2017)

    "Het belangrijkste thema op "Fractured" is het terugkomen in het leven na enkele persoonlijke tragedies. Daarin refereert Mairusz Duda, de mastermind achter Luncatic Soul en voorman/bassist van Riverside, aan eigen ervaringen, maar ook uit observaties van de wereld om hem heen. "Fractured" is de opvolger van "Walking On A Flashlight Beam" uit 2014 en toont wederom dat Mariusz Duda een zeer getalenteerd songwriter en instrumentalist is. Ligt het accent bij Riverside meer op de (zwaardere) progressieve rock, bij Lunatic Soul ligt de avant-garde- en ambientkant meer centraal. Het soloproject verschaft Mariusz meer creatieve vrijheden die hij binnen Riverside minder naar voren kan laten komen. Voor "Fractured" laat hij zich daarbij onder meer inspireren door Massive Attack en David Sylvian. Repeterende ritmes en melodieën lijken je in een soort van hypnose te brengen.” (Maurice van der Zalm, Rockportaal)
    Website: http://lunaticsoul.com/ .

    NIEUW
    RTFACT - (I Got) Money In My Pocket
    - Life Is Good
    Afkomstig van "Life Is Good" (AFL Music, 2017)

    RTFACT is een Russisch/Amerikaans project. Alle composities zijn geschreven door Yuri Volodarsky, terwijl de teksten afkomstig zijn van David Andrew Grout en in het geval van de titelsong van Maxim Volodarsky. Deze heren komen echter niet voor in de lijst musici die te horen zijn. Daarop treffen we wel een eclectisch gezelschap, zoals zangers Jeff Scott Soto, Nad Sylvan en Will Champlin, gitaristen Oz Noy en Jeff Kollman, saxofonist/fluitist Gary Meek en drummer Joel Taylor, naast onder andere enkele Russische toetsenmannen. De muziek is al net zo veelzijdig: van de van Spock's Beard bekende Gentle Giant-zangpartijen tot typische A.O.R.-melodieën en van Keith Emerson-achtige bombast, inclusief orkesten en koren, tot een Vaudeville-uitstapje. De vergelijking met het eveneens internationale Intelligent Music Project ligt voor de hand, maar RTFACT is een stuk excentrieker. Dat is goed te horen in de vanavond gedraaide nummers: het Toto-achtige "(I Got) Money In My Pocket" en het titelnummer, waarin de canonzang van Gentle Giant te bewonderen is.
    Websites:
    https://rtfact.bandcamp.com/
    https://www.facebook.com/RTfact-148298752404156/ .

    HERUITGAVE / VAN EIGEN BODEM
    Reekers, Edward - The Last Forest
    - Valley Of The Shadow Of Day
    Van "The Last Forest" (CNR, 1980 / Shaded Moon Entertainment, 2017)

    Edward Reekers, naast Hans Vermeulen bezitter van een van de gaafste stemmen van zijn generatie Nederlandse popmuzikanten - en daarbuiten, was nog geen twee jaar zanger van Kayak toen hij al de kans kreeg een solo-album op te nemen. Voor de productie werd uiteindelijk Stephen W. Tayler bereid gevonden, die als engineer gewerkt had met Kate Bush en Peter Gabriel. Hoewel hij in interviews liet weten 'Kayak niet te willen imiteren' valt hij wel terug op zijn bandmaten Johan Slager (die hier naast de gitaar- ook de baspartijen verzorgt) en drummer Max Werner (die hij als zanger nu juist had opgevolgd bij Kayak). Slagers herkenbare gitaargeluid zorgt al in de openingstonen van het album voor een onmiskenbare Kayak-referentie. En ook al is Kayak-componist Ton Scherpenzeel niet betrokken (Reekers speelt zelf toetsen!), waar je mee omgaat (en al jaren fan van was) word je mee besmet. Het album bevat clever vormgegeven symfonische poprocksongs, die zo op een album als "Starlight Dancer" hadden gepast. Een andere referentie, die nog versterkt wordt door de gebruikte synthesizertypes, is het een jaar eerder verschenen solodebuut "A Curious Feeling" van Genesis-toetsenist Tony Banks. Vooral de volle sound van "Valley Of The Shadow Of Day" en het titelnummer zijn zeer Banksiaans. Opmerkelijk is verder de betrokkenheid van Ab Tamboer en Gerard Koerts van Earth & Fire bij enkele strijkersarrangementen. Onder de 5 bonustracks van deze onlangs verschenen heruitgave vinden we een door Hans Vermeulen geproduceerde single (waar de Sandy Coast-zanger ook compositorisch aan bijdroeg).
    Website: http://www.shadedmoon.nl/ .

    30 JAAR
    Rush - Open Secrets
    Van "Hold Your Fire" (Mercury, 1987)

    “Hold Your Fire” wordt door velen niet als het meest favoriete Rush-album gezien en het is in de muzikale ontwikkeling van de band ook een beetje een eindstation gebleken. Vanaf “Signals” (1982) werden de synthesizers steeds belangrijker in het geluid van Rush en de gitaarklank werd minder heavy. De songs werden ook bondiger, puntiger met als eindresultaat dit uitermate aanstekelijke, energieke, catchy album.
    Website: https://www.rush.com

    NIEUW / LIVETIP
    Phillips, Simon - Nimbus
    Afkomstig van "Protocol IV" (Phantom Recordings/Universal Classics & Jazz, 2017)

    Met een bezetting die op bassist Ernest Tibbs na geheel ververst is ten opzicht van "Protocol III" uit 2015, levert Simon Phillips met "Protocol IV" wederom een pareltje af vol progressieve jazzrock. Vooralsnog lijkt de plaat alleen in Japan leverbaar te zijn als SHM-CD, maar daar zal ongetwijfeld rond zijn Europese tour, die hem op 27 november a.s. naar de Metropool in Hengelo brengt, verandering in zijn gekomen. Terwijl op de voorganger Phillips' bandleden compositorisch nog enkele bijdragen leverden, zijn de stukken op "Protocol IV" allemaal van de hand van de meesterdrummer. En dat is te horen, want ondanks dat nieuwkomers Greg Howe en Dennis Hamm geweldige dingen laten horen op gitaren respectievelijk toetsen is het duidelijk dat de slagwerker de touwtjes strak in handen heeft. Dat heeft ertoe geleid dat de op zich complexe stukken, die bol staan van sterke thema's, verrassende tempowisselingen en jubelende solo's, eigenlijk heel toegankelijk en vertrouwd overkomen. Wellicht komt dat mede door Phillips' signatuur, die prachtige, voor in de mix zittende tomtompartijen die overal opduiken. Opener "Nimbus" is met bijna negen minuten de langste track en bevat eigenlijk alle genoemde kenmerken die dit album zo sterk maken.
    Website: http://www.simon-phillips.com/ (vermeldt als releasedatum 26 oktober!)

    ALBUM VAN DE MAAND
    Sky Architect – Sandwalker
    Van "Nomad" (FREIA Music, 2017)

    “Nomad” is alweer het vierde album van de uit Rotterdam afkomstige band Sky Architect en hoewel initieel het idee was om een album te maken met compactere songs liep het toch weer anders. Afstand maakte het lastig om samen het album te schrijven en op te nemen. Maar nu is "Nomad" dam verschenen. Tijdens recente live-shows, waaronder eentje in de Hengelose Metropool, werden er al een aantal stukken van gespeeld. Het werd al snel duidelijk dat het complexere werk de band het beste ligt. "Nomad" is niet een album dat al gelijk bij de eerste luisterbeurten zijn geheimen prijs geeft, het heeft even nodig om echt in je brein te settelen. Maar als dat eenmaal is gebeurd, valt er veel te genieten. Zoals gezegd, Sky Architects sound is stevig zonder dat het overigens is dicht geplamuurd. De beide gitaristen Ton Luchies en Wabe Wieringa (de laatste tekent ook voor de productie van het album) vullen elkaar prima aan. De ritmesectie met bassist Guus van Mierlo en drummer Christiaan Bruin legt een solide basis, hoewel de productie wel een beetje het subtiele van hun spel, zoals dat live te horen is, eruit heeft gehaald. Toetsenist Rik van Honk kleurt de boel mooi in maar staat ook ritmisch zijn mannetje op een wijze zoals we dat van de vroege Gentle Giant-albums kennen – iets wat ook goed te horen is in de song "Sandwalker". “Nomad” is zeker een album dat met kop en schouders boven het maaiveld uitsteekt en hoge ogen gaat gooien in de jaarlijsten.
    Website: http://skyarchitect.squarespace.com/

    NIEUW
    Tangerine Dream – Tear Down The Grey Skies
    Van het album “Quantum Gate” (Kscope, 2017)

    "Uiterst belangrijke release in de portefeuille van deze Duitse elektronische muziekpioniers. Niet alleen is het de eerste volledige studioplaat sinds het overlijden, in 2015, van TD-oprichter Edgar Froese, het is ook de eerste release in de nieuwe richting, 'The Quantum Years', die Froese op wilde gaan met de groep. Het moest een bijgewerkte hedendaagse versie worden van de muziek die de groep eind jaren 70 en begin jaren 80 maakte: sterk sequencer-gedreven stukken, afgewisseld met ambient soundscapes en energiek upbeat-momenten. Mede omdat Froese muzikale schetsen had achtergelaten, werd het voor muzikaal leider Thorsten Quaeschning (synths) mogelijk om met Hoshiko Yamane (viool) en Ulrich Schnauss (synths) Froese’s visie te verwerkelijken. Daar zijn ze buitengewoon goed in geslaagd want "Quantum Gate" is zonder meer een van de beste TD-platen van de laatste twintig jaar en laat horen dat TD nog jaren relevant kan zijn voor de EM-scene." (Andre de Waal, Platomania)
    Website: http://www.tangerinedream-music.com/index.php

    HERFST
    Autumn Chorus - Three Jumps The Devil
    Van "The Village To The Vale" (Fading / Altrock, 2012)

    Meng de sfeervolle, licht dromerige klanken van de Amerikaanse band Fleet Foxes met het gevoel voor melodie van Britse folk en met de traag naar climaxen opbouwende postrock van Sigur Ros en je krijgt de muziek van de Britse band Autumn Chorus. Nadat muziek van de groep al een tijdje circuleerde als gevolg van beperkte eigenbeheeruitgaven, verscheen debuutalbum "The Village To The Vale" uiteindelijk in 2012. En toen werd het stil rond de band. De muziek bleef echter boeien en past helemaal bij de herfst die nu begonnen is. Een onderzoekje naar wat er van de band geworden is levert het verschrikkelijke nieuws op dat zanger/bandleider Robbie Wilson op 13 december 2016 is overleden aan de gevolgen van kanker, zijn toen drie maanden zwangere vrouw achterlatend. En daar worden wij dan stil van... Op de bandcamp-pagina van Autumn Chorus is een song te vinden die Wilson een maand voor zijn overlijden heeft afgerond, alsmede een song die zijn vrouw postuum heeft uitgebracht. Ze vond nog meer materiaal op zijn computer, dat ze verder wil (laten) ontwikkelen en op latere datum hoopt uit te brengen.
    Websites:
    https://www.facebook.com/autumnchorus/
    https://autumnchorus.bandcamp.com/.

    IN HET NIEUWS
    Southern Empire – How Long
    Van het album “Southern Empire” (Giant Electric Pea, 2016)

    Na het stoppen van Unitopia wilde bandleider Sean Timms niet stil blijven zitten en formeerde Southern Empire. Dat het Sean Timms gelukt is een aantal goede muzikanten op te trommelen staat buiten kijf. Op alle fronten leveren ze een uitstekende prestatie. Zanger Danny Lopresto valt het meest op. Hij heeft een enorm bereik en een mooie klankkleur. Bij vlagen trekt hij behoorlijk van leer. Dat maakt soms echt wel indruk, maar hij doet dat eigenlijk wel net iets te vaak. De muziek van dit vijftal is te omschrijven als toegankelijke en stevige progrock. De vergelijking met Karnivool en Dream Theater is nergens echt ver weg. Er wordt bij vlagen stevig gerockt, met soms van die fijne tegendraadse instrumentale passages. Op technisch gebied is het allemaal van hoog niveau, maar op het vlak van songschrijfcapaciteiten blijft de band wat achter. Het blijft niet echt hangen. Een nummer als “How Long” vormt een uitzondering: hier weet de band de aandacht goed vast te houden en het fluitspel is ronduit indrukwekkend. (naar Maarten Goossensen, Progwereld) Het is alweer een flinke tijd stil rond Southern Empire. Sean Timms dook wél weer op. Als medewerker aan de recente albums van Damanek en Karibow, bijvoorbeeld. Daarbij komt dat het URL van Southern Empire terugveranderd is naar dat van Unitopia. Zou er een reünie met Mark Trueack (Timms en Truack vormden toch de as van Unitopia) in de lucht hangen? In ieder geval verschijnt over drie weken een luxe heruitgave van het debuut van Unitopia uit 2005. Nu net als het werk van Southern Empire en Damanek bij IQ's label GEP en als tripel-CD met nieuw artwork van Ed Unitsky.
    Website: https://www.unitopiamusic.com/band .
  •  
  • Sunday 08 Oktober 2017 Show No. 1270

    NIEUW
    Roberto, Dante - All Change
    - Usea
    Van "The Circle" (eigen beheer, 2017)

    “The Circle” is de eerste 'solo'-plaat van de Italiaanse muziekleraar, componist en toetsenist Dante Roberto. fans van Keith Emerson (Emerson, Lake & Palmer) en Jordan Rudess (Dream Theater, Liquid Tension Experiment) zullen hiervan likkebaarden. Ondanks dat 's mans virtuositeit vaak geëtaleerd wordt is (vooral op de fragmenten waarop hij concertpiano speelt is dat aan zijn fijnzinnige aanslag af te horen) is dit niet alleen een album voor toetsenfreaks. U zag waarschijnlijk al dat 'solo' tussen aanhalingstekens stond en dat is niet voor niets, want we horen hier toch regelmatig echt een bánd spelen, met dank aan bassist Salvatore Amati, drummer Alessandro Napolitano en de gitaristen Luca Nappo, Salvatore Russo en Alex Milella. Een vaste luisteraar viel het op dat we wel erg vaak met vergelijkingen komen, maar dat is toch handig om muziek snel te duiden. In het driedelige openingsstuk "Dante Suite" horen we evidente knipogen naar het jarenzeventigwerk van Mike Oldfield, in "Usea" dat u straks hoort, laat gistarist Luca Nappo zich van zijn meest Joe Satriani-achtige kant horen voordat Roberto zelf zijn toetsenvirtuositeit toont. Eerst hoort u "All Change", dat na een bombastisch ELP-achtig toetsenbegin een jazzy en jazzrockende weg inslaat. Door die nooit tot citaten vervallende invloeden creatief te combineren, weet Roberto een kleurrijk en afwisselend album te creëren.
    Website: https://www.facebook.com/Falanto2017/ .

    NIEUW
    Everything Everything - New Deep
    - White Whale
    Afkomstig van "A Fever Dream" (RCA Victor/Sony, 2017)

    "A Fever Dream" is alweer het vierde album van Everything Everything sinds deze Britse groep in 2007 werd opgericht. Een opvallend kenmerk hierbij is dat deze CD's allemaal met dezelfde bandformatie, dus zonder enige personeelswisseling gemaakt zijn. De muzikanten schijnen voormalige musicologiestudenten te zijn, wat de diverse invalshoeken in de muziek verklaart. Die muziek wordt wel 'smartrock' genoemd, waarbij het belangrijkste element de hoge, ietwat opgefokt overkomende zang is. Het blijkt een goede benaming, want de over het algemeen compacte composities zitten slim in elkaar, waarbij catchy melodieën ondersteund worden door arrangementen die zowel binnen de prog als de techno goede sier zouden kunnen maken. Toch staan op alle platen ook meer ingetogen stukken, dus ook op "A Fever Dream", waaronder de vanavond gedraaide slotstukken "New Deep" en "White Whale".
    Websites:
    http://www.everything-everything.co.uk/
    https://nl-nl.facebook.com/EverythingEverythinguk/ .

    NIEUW
    Hampshire And Foat - Galaxies Like Grains Of Sand
    Van het album "Galaxies Like Grains Of Sand" (Athens Of The North, 2017)

    Hampshire And Foat: dat klinkt als een nieuwe Britse detective serie of een stand-up comedy duo. Warren Hampshire is gitarist van de Britse psychedelische indierockband The Bees, Greg Foat is een toetsenist die met name actief is in de Britse jazz-scene. Onlangs hebben we trouwens nog muziek laten horen van het album "Girl And Robot With Flowers" van The Greg Foat Group. Gezamenlijk hebben ze nu een album gemaakt dat qua sound misschien wel het best te omschrijven valt als ambient-jazz, met hier en daar een toefje Krautrock. De zacht glijdende strijkers doen ons een beetje denken aan Brian Eno's “Music For Airports”. De krautrock-trekjes en de psychedelische kant komen het meest naar voren op de openings- en tevens titeltrack van het album, “Galaxies Like Grains Of Sand”, bijna lounge-achtige variatie op Pink Floyds “Time”.
    Website: https://aotns.bandcamp.com/album/galaxies-like-grains-of-sand .

    NIEUW
    Gilmour, David – A Boat Lies Waiting (live)
    – Coming Back To Life (live)
    Van “Live At Pompeii” (Colombia, 2017)

    In 1972 verscheen de befaamde concertfilm “Live At Pompeii” van Pink Floyd. De opnames vonden plaats in het befaamde amfitheater in Rome en werden gefilmd in 1971. In 2016, 45 jaar na de opnamen, keerde Pink Floyd-gitarist David Gilmour terug naar ditzelfde theater voor 2 concerten. Deze week (wederom 45 jaar later, in dit geval na verschijning van de bioscoopfilm) verscheen de registratie van deze concerten. Naast een reguliere dubbel-CD is er ook een Blu-ray en dubbel-DVD verkrijgbaar, alsmede een fraai boxje met 2 Blu-rays en 2 CD's. David Gilmours “Live At Pompeii” is een audiovisueel spektakel met lasers, pyrotechniek, en een gigantisch scherm, waarop speciaal gemaakte filmpjes de nummers aanvullen, zoals we gewend zijn van de grootmeester van de stadionconcerten. Saillant detail is dat dit de eerste rockconcerten in dit antieke Romeinse amfitheater waren met publiek. Naast een aantal nummers van het toen net verschenen studio-album “Rattle That Lock” werd er natuurlijk uitgebreid teruggeblikt naar het verleden met veel klassieke Pink Floyd-nummers. Eén nummer overlapt met de Pink Floyd-film: “One Of These Days”. Overigens wel jammer dat de twee eerste studio-albums van Gilmour net als bij zijn vorige tournee compleet werden genegeerd. Afgelopen maand kom men al een deel van het concert bewonderen op het grote doek van de bios. Nu dus ook in je eigen huiskamer. We hebben een tweetal nummers uitgekozen. “A Boat Lies Waiting”, waarvan het origineel te vinden is op het recente “Rattle That Lock” en “Coming Back To Life”, origineel van het alweer 23 jaar oude Pink Floyd-album “The Division Bell”.
    Website: http://www.davidgilmour.com/ .

    IN HET NIEUWS
    Moody Blues, The - Evening: a) The Sunset b) Twilight Time
    Van het album "Days Of Future Passed" (Deram, 1967)

    Op 10 november is het precies 50 jaar geleden dat een zeer invloedrijk album is verschenen: “Days Of Future Passed” van The Moody Blues. Het is een van de eerste concept-albums en het is zeker het eerste album vol muziek die je met recht symfonische rock mag noemen. Bijna iedereen kent wel de grote hits “Tuesday Afternoon” en natuurlijk “Nights In White Satin”, maar wat het album zo bijzonder maakt is dat het echt één geheel is. Het vertelt het verhaal van de cyclus van één dag van ochtendgloren tot nacht, die je dan ook weer kunt beschouwen als de cyclus van het leven van begin tot eind. Om het jubileum te vieren verschijnt er in november een 2CD+1DVD set met op de eerste CD het album, op de tweede achttien bonustracks en op de DVD zowel een surround mix als een hoge resolutie-stereomix. Naar het zich laat aanzien is die laatste de originele stereomix en dat zou op zich wel bijzonder zijn, want die is al sinds de jaren 70 niet meer uitgebracht. De surround mix is overigens dezelfde die in 2006 op SACD is verschenen, maar aangezien die niet meer voor een fatsoenlijke prijs is te vinden, is het mooi dat deze nu ook weer beschikbaar komt. Maar er is nog meer nieuws: The Moody Blues zijn genomineerd om opgenomen te worden in de Rock And Roll Hall Of Fame en gezien de populariteit van de Britse band in de VS en het eerder genoemde jubileum lijkt het ons sterk dat de leden daar niet in worden opgenomen. Ook de generatiegenoten van The Zombies zijn overigens genomineerd.
    Website: http://www.moodybluestoday.com/ .

    IN MEMORIAM TOM PETTY
    Petty and The Heartbreakers, Tom – Good Enough
    Van “Mojo” (Reprise, 2010)

    Rockzanger Tom Petty is op 2 oktober op 66-jarige leeftijd in het UCLA ziekenhuis in Santa Monica overleden aan de gevolgen van een hartaanval. Petty was er zondagavond opgenomen, een kleine week nadat hij in de fameuze Hollywood Bowl in Los Angeles een Amerikaanse tournee ter ere van het veertigjarig jubileum van zijn trouwe begeleidingsband The Heartbreakers had afgesloten. Vooal in eigen land was Petty sinds het eind van de jaren zeventig een grootheid in de rockmuziek die hits had met The Heartbreakers. Niet alle albums die Petty uitbracht waren even sterk, maar “Full Moon Fever”, dat hij maakte met de Brit Jeff Lynne (van Electric Light Orchestra), was met liedjes als “Free Fallin'” en “I Won't Back Down” een artistiek en commercieel succes. Petty had Lynne tijdens een Britse tournee ontmoet en er bleek een klik. Lynne haalt Petty bij een samenwerkingsproject tussen Bob Dylan, George Harrison en Roy Orbison waarvoor hij de productie doet. Als The Traveling Wilburys scoort dit gezelschap beroemdheden in 1988 een grote hit met “Handle With Care”. (Bron: De Volkskrant) Uit 2010 stamt het album “Mojo”, het twaalfde album van Tom Petty and The Heartbreakers. Albumafsluiter “Good Enough” is een van de weinige nummers in het Heartbreaker-repertoire die prima in ons programma passen.
    Website: http://www.tompetty.com/

    LIVE-TIP
    Parsons Project, Alan - Snake Eyes (single edit)
    Afkomstig van "The Turn Of A Friendly Card" (Arista, 1980 / Legacy/Sony, 2015)

    Op vrijdag 17 november a.s. staat The Alan Parsons Live Project in het Rabotheater te Hengelo. Voor dit concert zijn de sta- en zitplaatsen inmiddels uitverkocht, waarbij de website van het theater belangstellenden verwijst naar het concert op 15 november in De Vereeniging te Nijmegen, waarvoor nog wel plaatsen beschikbaar zijn. Wij duiken de geschiedenis in met een singleversie van "Snake Eyes", oorspronkelijk afkomstig van "The Turn Of A Friendly Card" uit 1980, die te vinden is op de Deluxe 35th Anniversary Edition uit 2015.
    Website: http://alanparsonsmusic.com/

    ALBUM VAN DE MAAND
    Sky Architect – Dune
    Van "Nomad" (FREIA Music, 2017)

    “Nomad” is alweer het vierde album van de uit Rotterdam afkomstige band Sky Architect en hoewel initieel het idee was om een album te maken met compactere songs liep het toch weer anders. Afstand maakte het lastig om samen het album te schrijven en op te nemen. Maar nu is "Nomad" dam verschenen. Tijdens recente live-shows, waaronder eentje in de Hengelose Metropool, werden er al een aantal stukken van gespeeld. Het werd al snel duidelijk dat het complexere werk de band het beste ligt. "Nomad" is niet een album dat al gelijk bij de eerste luisterbeurten zijn geheimen prijs geeft, het heeft even nodig om echt in je brein te settelen. Maar als dat eenmaal is gebeurd, valt er veel te genieten. Zoals gezegd, Sky Architects sound is stevig zonder dat het overigens is dicht geplamuurd. De beide gitaristen Ton Luchies en Wabe Wieringa (de laatste tekent ook voor de productie van het album) vullen elkaar prima aan. De ritmesectie met bassist Guus van Mierlo en drummer Christiaan Bruin legt een solide basis, hoewel de productie wel een beetje het subtiele van hun spel, zoals dat live te horen is, eruit heeft gehaald. Toetsenist Rik van Honk kleurt de boel mooi in maar staat ook ritmisch zijn mannetje op een wijze zoals we dat van de vroege Gentle Giant-albums kennen getuige het album opener “Wasteland”. Naar mate het album vordert word je dieper meegezogen en heeft “Nomad” het effect dat ook de albums van bijvoorbeeld het Amerikaanse Astra heeft en is er zeker een verwantschap wat duidelijk hoorbaar is in het slotnummer “Into Singularity”. Hierin tekent Van Honk ook nog eens voor de bugelsolo aan het slot, waarmee dit nummer qua sfeer wel wat weg heeft van de muziek van de Zweedse band Anekdoten. “Nomad” is zeker een album dat met kop en schouders boven het maaiveld uitsteekt en hoge ogen gaat gooien in de jaarlijsten.
    Website: http://skyarchitect.squarespace.com/

    NIEUW
    Crosby, David - She's Got To Be Somewhere
    - Here It's Almost Sunset
    Van "Sky Trails" (BMG, 2017)

    De nu 76-jarige David Crosby mag dan de laatste jaren stennis geschopt hebben met zijn oude Crosby, Stills, Nash & Young-maten, tegelijkertijd is hij creatiever dan (misschien wel) ooit! In minder dan vier jaar tijd verschenen drie platen die alle drie tot hoogtepunten in zijn solocarrière gerekend mogen worden. Het mooie is dat ze onderling ook nog tamelijk verschillend zijn. Voorganger "Lifehouse" (2016) was, anders dan je misschien zou verwachten gezien de productie door Snarky Puppy-voorman Michael League, uiterst ingetogen. De eerste van de drie, "Croz" (2014), kende o.a. door de intensieve medewerking van James Raymond (Crosby's zoon) hier en daar wat parallellen met CPR. CPR staat dan ook voor Crosby, Pevar & Raymond. Het debuut van dat trio, uit 1998 alweer, markeert het begin van Crosby's artistieke wedergeboorte. Op "Sky Trails" klinkt de jazzpopgetinte sound van CPR nog een stuk meer dan op "Croz" door. Dat kan nauwelijks aan het feit liggen dat Jeff Pevar ook meedoet, want zijn rol is zeer beperkt hier. Wel is naast CPR-drummer Steve Distanislao een rij prominente cracks uit de studiomuzikantenscene aanwezig (o.a. gitarist Dean Parks, saxofonist en EWI-speler Steve Tavaglione), die de ook van CPR bekende aan Steely Dan verwante jazzpopsound prachtig neerzetten. Overigens is ook Snarky Puppy op één track te horen en leveren Becca Stevens en Jacob Collier, die Crosby via League leerde kennen, hun bijdragen. Opvallend is de aanwezigheid van een cover van Crosby's oude vriendin Joni Mitchell. Het van Mitchells meesterwerk "Hejira" afkomstige "Amelia", waarin de condenssporen uit de albumtitel ter sprake komen, krijgt een ingetogen bewerking die vrij trouw aan het origineel blijft. Qua intimiteit een van de momenten dat "Sky Trails" het dichtst in de buurt komt van "Lighthouse". Voor de rest valt er ook veel te genieten voor diegenen die de afgelopen weken de muziek van Album van de Maand september, "On Track" van Damanek, als traktatie hebben ervaren. In "She's Got To Be Somewhere" horen we Jacob Colliers typische harmoniezang, op "Here It's Almost Sunset" speelt Steve Tavaglione met zijn sopraansax een vergelijkbare rol als Branford Marsalis op de eerste Sting-soloplaten en, inderdaad, als Marek Arnold bij Damanek.
    Website: https://www.davidcrosby.com/

    NIEUW
    Focus – Song For Eva
    Van “The Focus Family Album” (eigen beheer, 2017)

    Deze dubbelaar bevat 20 nummers waarvan er 15 niet eerder zijn uitgebracht. Dit betreft originele nummers, outtakes van de "Focus X"-sessies, alsmede uit de sessies voor de nog te verschijnen opvolger daarvan. Een Focus-nummer wordt steeds afgewisseld met een solo-nummer van de leden van de huidige bezetting: naast oude getrouwen Thijs van Leer (orgel, fluit) en Pierre van der Linden (drums) zijn dat Menno Gootjes (gitaar) en Udo Pannekeet (basgitaar). Pierre van der Linden vormt met de Focus-leden zónder Van Leer tevens het trio Swung, waarvan ook twee stukken te horen zijn. De muziek van Swung stamt uit studiojams die het trio opnam op dagen dat Van Leer later in de studio arriveerde. Eén van de hoogtepunten van de dubbelaar is het machtige "Song For Eva", dat begint met een gedichtrecitatie van Van Leer om vervolgens ruimte te bieden aan prachtige gitaar-, fluit- en Hammondsoli. Het was te lang om nog op "Focus X" te passen. Opvallend is ook de blues "Fine Without You" met gastzang van de Michel van Dijk-achtig klinkende Jo de Roeck.
    Website: http://www.focustheband.com/ .

    HERUITGAVE
    Inoue, Akira - Kick-It-Out!
    - Christiania Boem
    Afkomstig van "Cryptogram" (Express, 1982 / USM Japan, 2017)

    In september vierde Akira Inoue zijn 64ste verjaardag in de vorm van twee concerten. Onder de musici die hem begeleidden en die tevens op zijn in oktober te verschijnen nieuwe CD te horen zullen zijn, bevonden zich John Giblin en David Rhodes. De medewerking van deze en talloze andere westerse muzikanten kenmerkt al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw het werk van deze Japanse toetsenman, zanger en componist. Dat was al te horen op de platen die we de laatste jaren af en toe onder de aandacht brachten, maar wordt nog eens bevestigd door de heruitgaven van zijn eerste vijf LP's op SHM-CD's. Zo zijn op zijn tweede plaat, "Cryptogram" uit 1982, naast diverse klasse-instrumentalisten uit Japan, onder andere genoemde Giblin, Stuart Elliot, Ian Bairnson en Jon Kelly te horen. Inoue's muziek zou je kunnen samenvatten als "Nik Kershaw meets Ippu-Do", mede door de fraaie mengeling van synthi-pop, fusion en progressieve rockelementen in een vaak typische Japanse setting. Toch hoor je ook elementen van de muziek van Peter Gabriel, waarmee Inoue jaren later nog de dubbel-CD "Snow Flake" zou maken. Wie weet draaien we binnenkort iets van zijn nieuwe CD, nu eerst aandacht voor twee stukken van "Cryptogram", het haast jazzrockachtige "Kick-It-Out!" en het ietwat met The Buggles vergelijkbare "Christiania Boem" (op CDJapan vertaald als "Kristiania Bohemians Edvard Munch No Sakebi".
    Website: http://www.akira-inoue.com/ .

    (OP)NIEUW / LIVE-TIP
    Chapman, Daisy - The Decalogue
    Van “Good Luck Songs” (Songs & Whispers, 2017)

    Vijf jaar geleden maakten we middels het album “Shameless Winter” voor het eerst kennis met de Britse singer-songwriter Daisy Chapman. Met haar krachtige stem, klassiek getint pianospel en boeiende begeleiding waarin strijkers domineren maakte ze gelijk indruk. Haar live-optredens verstevigden die indruk nog meer en konden we niet wachten tot ze met een nieuw album zou komen. "Good Luck Songs" is er dan nu eindelijk, anderhalf jaar nadat ze er een internetfondsenwervingscampagne voor had opgezet. Maar wie geduld heeft word beloond want Chapman heeft wederom een sterk album afgeleverd, op een bijna geruststellende wijze helemaal in lijn met haar vorige twee albums. Haar stem is nog steeds haar grootste kracht, gekoppeld aan sterke melodieën en boeiende arrangementen en teksten. Nadat we eerder al twee tracks lieten horen vinden we het hoog tijd om nog weer wat van dit album te draaien in de vorm van het intense “The Decalogue”. Op 23 november is Daisy Chapman weer eens in Osnabrück te aanschouwen, tijdens de Grolsch Songnight in de Lagerhalle aldaar.
    Website: http://www.daisychapman.com/ .

    LIVE-TIP
    Long Distance Calling – Ductus
    Van “The Flood Inside” (Superball Music, 2013)

    Het uit Münster afkomstige Long Distance Calling is van oorsprong een instrumentale postrock- of zo u wilt postprog-band, die debuteerde in 2007. Voor het vierde album "The Flood Inside" werd er een zanger ingelijfd, Marsen Fischer. Toch was niet meer dan één derde van het album vocaal, waaronder één stuk dat gezongen werd door externe kracht Petter Carlsen. Drie jaar later, in 2016 verscheen de opvolger "TRIPS". U gaat luisteren naar “Ductus”, een hoofdzakelijk instrumentaal nummer, met een spanningsopbouw volgens postrock-stramien. Het voldoet dan ook aan alle voorwaarden die het genre met zich meebrengt, waarmee de oudste volgers van de band vast ook tevreden gehouden zijn. Long Distance Calling is het vroorprogramma bij het concert van Fates Warning, op 18 januari in Turock te Essen.
    Website: http://www.longdistancecalling.de/ .
  •  
  • Sunday 01 Oktober 2017 Show No. 1269

    LIVE-TIP
    Anathema – Leaving it behind
    Van “The Optimist” (Kscope, 2017)

    "De laatste jaren geldt: als Anathema zich in een melodie vastbijt, wordt die niet of nauwelijks meer losgelaten. Dat is niet anders op dit elfde studioalbum, qua verhaal een vervolg op "A Fine Day To Exit" (2001). De muziek bevat elementen uit postrock en ambient, maar ook stukjes dance en electro. Producer is Tony Doogan (o.a. Mogwai en Belle And Sebastian). De klank is mooi en de uitvoering uitstekend, maar het zijn wel vaak composities die klein beginnen en groots eindigen. Daarbij hebben de lange uithalen van vocalisten Vincent Cavanagh en Lee Douglas een hoofdrol. Zingen kunnen ze, maar zeker Douglas' zang dreigt eenvormig te worden. De algemene sfeer, een knappe mix van nachtmerries en droomwerelden, is evengoed typisch voor het 'nieuwe Anathema' dat rond 2010 is opgestaan. Het bijna jazzy "Close Your Eyes" klinkt nog het meest fris, maar over de gehele linie valt de band net te veel in herhaling. Pareltjes blijven er zeker, zoals "Back To The Start"." (Patrick Lamberts, Lust For Life; 3 uit 5 sterren) We kunnen ons in ons oordeel aansluiten bij deze recensie. Wij hadden ook gehoopt op meer variatie. Je blijft nu teveel hangen in een dromerig scenario; meer dynamiek was welkom geweest. Maar het is wel het soort muziek dat tijd nodig heeft om 'in te dalen'. Misschien gebeurt dat nog. genieten Anathema treedt op 6 oktober op in 013 in Tilburg, samen met Alcest.
    Website: http://www.anathemamusic.com/ .

    Nieuw
    Kaipa - Like A Serpentine
    Van "Children Of The Sounds" (Inside Out Music, 2017)

    Kroonjuweel van de Maand in iO Pages 145: "Ook op het 13de album van deze Zweden (8ste sinds de reïncarnatie in 2002), in een new age-achtige 'sonic universe' droom je weg op schitterende composities. Noem het escapisme, maar wat dan nog? We durven de stelling aan dat er geen andere progband bestaat die zo'n groove aan z'n kont heeft hangen als de herboren Kaipa. Dit heeft voorop te maken met de hyperswingende ritmetandem Jones Reingold (bas) en de onvolprezen Morgan Ågren (drums). Zij vormen het fundament waar Per Nilsson met zijn watervlugge gitaarspel en Hans Lundin met zijn keyboards expressief op ronddansen. De muziek getuigt, naast de smetteloze en transparante productie, van zeer hoge professionaliteit, maar bezit tegelijk het nodige spelplezier. Het vurige zangduo Patrik Lundström (Ritual) en Aleena Gibson vormt de kers op de taart. De songs zijn toegankelijk en zeer melodieus. De vlotte riffs zijn weer op folk geënt, maar het jasje is overduidelijk prog te noemen. Kaipa jubelt weer." (Freek Wolff).
    https://www.kaipa.info/

    NIEUW
    Soften The Glare - Funky Lady
    Van "Making Faces" (eigen beheer, 2017)

    Enige weken geleden, toen we een nummer draaiden van "Tiny EP" van Tiny Boxes, kondigden we 'm al aan: een nieuwe CD met Gongzilla/Pierre Moerlen's Gong-gitarist Bon Lozaga. Met zijn nieuwe groep Soften The Glare, waarin verder bassist Ryan Marinie en drummer Hull zitten, heeft hij "Making Faces" opgenomen. De muziek die dit trio en enkele gastmusici maken valt in de categorie lekkere funky jazzrock met af en toe wat ingetogen momenten en muzikale grapjes. Mede door het knallende baswerk doen de elf stukken soms wat denken aan het solowerk van Antoine Fafard. Uiteraard speelt Lozaga met fraai gitaarwerk ook een hoofdrol, waarbij opvalt dat zijn sound, die ten tijde van zijn eerste soloplaten nogal op die van Allan Holdsworth leek, steeds persoonlijker is geworden. Binnenkort hopen we ook het eerste levensteken te ontvangen van Gong Expresso, het nieuwe project van Lozaga's ex-collega Hasford Rowe, maar nu eerst een track van "Making Faces".
    Website: https://nl-nl.facebook.com/softentheglare/ .

    UIT ONVERWACHTE HOEK
    Frankie Goes To Hollywood - Is Anybody Out There?
    Van "Liverpool" (1986, ZTT / Island)

    Frankie Goes To Hollywood's singles "Relax", "Two Tribes" en "The Power Of Love" sloegen in 1984 in als een bom. Het bijbehorende album "Welcome To The Pleasuredome" opende sterk met de 13 minuten durende titeltrack maar als geheel kakt het album toch behoorlijk in tijdens de tweede helft. Twee jaar later was het tijd voor album nr. 2 en FGTH wilde laten horen dat ze wel degelijk een band zijn en niet een studio-creatie. Het grote single-succes blijft uit met uitzondering van "Rage Hard" en het album als geheel slaat niet echt aan maar nu ruim 30 jaar later kunnen we concluderen dat het album als geheel een stuk beter is als het debuut. Soms stevig rockend maar gestoken in een sfeervolle productie van Horn-assistent Stephen Lipson. De afsluiter van het album, "Is Anybody Out There?", doet je niet alleen door die titel maar ook door het slepende karakter behoorlijk denken aan Pink Floyd. Vermoedelijk tekent producer Lipson hier voor het gitaarwerk maar het is met name zanger Holly Johnson die laat horen wat hij in zijn mars heeft.
    https://www.facebook.com/fgth.official/.

    VAN EIGEN BODEM / LIVE-TIP / NIEUW (VERLATE AANDACHT)
    Mecano Un-Ltd - Spurs Of Byron
    Van "Unlimited" (Out Of Print Records/Tonefloat, 2016)

    Mecano was een artistieke New Waveband, die opviel met eigenzinnige, meeslepende platen als "Autoportrait" uit 1982. Ondanks diverse muzikale uitstappen, zoals Flue en Polar Twins, en een indringende autobiografie, bleven Dirk Polak en Tejo Bolten de groepsnaam in leven houden en er verschenen dan ook nieuwe platen. In 2013 splitste Polak zich echter af en werd de bandnaam gewijzigd in Mecano Un-Ltd. en onder deze noemer verscheen vorig jaar een tweede plaat "Untitled". Hierop wordt Polak begeleid door Mick Ness en enkele gastmusici, waaronder Hans Dagelet. Het is wederom een melancholieke verzameling songs geworden, gestoken in een hoes die het oude mecano speelgoed in ere houdt. Polak heeft overigens jarenlang in Griekenland gewoond, terwijl hij ook een zwakte heeft voor het Midden Oosten. Wellicht dat hij daarom op 30 november in Tel Aviv zal optreden met Mecano Un-Ltd. Ook in eigen land is de band te bewonderen en wel op 6 oktober in Paradox te Tilburg, samen met zo'n andere roemruchte band uit de Nederlandse pophistorie Mekanik Kommando.
    Website: https://www.facebook.com/mecanounltd .

    ACTUEEL
    Kalaban - The Troubadour
    Van "Turn To Flame" (eigen beheer, 2010)

    Via het internationale forum Progressive Ears ontdekten we dat Kalaban een nieuwe CD heeft uitgebracht. Wellicht herinneren luisteraars deze band nog van haar twee platen op het Syn-Phonic-label, "Don't Panic" uit 1992 en "Resistance Is Useless" uit 1994. De Amerikanen hadden een sound die de beste elementen verzamelde uit de neoprog van IQ, de klassieke symfonische rock van Yes en de Amerikaanse progressieve rock van Kansas en Happy The Man. Tussen 1999 en 2013 leidde Kalaban een slapend bestaan, een periode die werd gevolgd door het nieuwe album "Edge Of Infinity". Hierop is echter alleen multi-instrumentalist Randy Graves nog te horen van de oorspronkelijke bezetting. Hij was ook verantwoordelijk voor de uitgave van "Turn To Flame" in 2010, een twee nummers bevattende mini-CD met opnames uit 1997 en 1998. "Overlook Park" is een interessante progsong, die ietwat te lijden heeft van de elektronische drums, maar het is vooral "The Troubadour" die de aandacht trekt. Dit komt vooral door de geraffineerde wijze waarop Mousorgsky's The Old Castle van zijn wereldberoemde Schilderijententoonstelling is verwerkt. Vooruitlopend op een track van de nieuwe Kalaban duiken we daarom nog even de jaren 90 in voor "The Troubadour".
    Website: http://www.kalaban.com/

    LIVE-TIP
    Archive - Stay Tribal
    Van "The False Foundation" (Dangervisit, 2016)

    Archive, opgericht door Darius Keller en Danny Griffiths, brengt in 1996 zijn debuutalbum "Londinium" uit. Met een mix van donkere triphop en (progressieve) rock is de band een autoriteit in het genre. Archive schuwt niet ook andere paden te bewandelen, zo worden uitstapjes gemaakt naar progressieve rock en zijn er klassieke arrangementen te horen in sommige nummers. Vooral het derde album "You All Look The Same To Me" is een hoogtepunt uit het Archive-oeuvre. De stem van toenmalige zanger Craig Walker gaat perfect op in een soort van donkere en psychedelische rock. Archive bewandelt een zeer gevarieerd en ambitieus carrièrepad. Ze creëren een eigen stijl en durven constant te veranderen. Ook nu is het weer tijd voor een nieuw hoofdstuk in het verhaal van de band die met diverse vocalisten werkt. Begin 2015 kwam het tiende studioalbum van de Britten uit, "Restriction", waarvan in hetzelfde jaar nog een remix-versie uitkwam, "Unrestricted". Indrukwekkend ook is "Restriction"-voorganger "Axiom", een zeven nummers tellend album welke als soundtrack dient voor de gelijknamige korte film. Voor liefhebbers van Massive Attack, Radiohead, Hooverphonic, UNKLE, Steven Wilson en Pink Floyd. (bron Paradiso Amsterdam)
    Archive 8 november, Paradiso,  Amsterdam.
    www.archiveofficial.uk/

    ALBUM VAN DE MAAND
    Sky Architect – Endless Roads
    Van "Nomad" (FREIA Music, 2017)

    “Nomad” is alweer het vierde album van de uit Rotterdam afkomstige band Sky Architect en hoewel initieel het idee was om een album te maken met compactere songs liep het toch weer anders. Afstand maakte het lastig om samen het album te schrijven en op te nemen. Maar nu is "Nomad" dam verschenen. Tijdens recente live-shows, waaronder eentje in de Hengelose Metropool, werden er al een aantal stukken van gespeeld. Het werd al snel duidelijk dat het complexere werk de band het beste ligt. "Nomad" is niet een album dat al gelijk bij de eerste luisterbeurten zijn geheimen prijs geeft, het heeft even nodig om echt in je brein te settelen. Maar als dat eenmaal is gebeurd, valt er veel te genieten. Zoals gezegd, Sky Architects sound is stevig zonder dat het overigens is dicht geplamuurd. De beide gitaristen Ton Luchies en Wabe Wieringa (de laatste tekent ook voor de productie van het album) vullen elkaar prima aan. De ritmesectie met bassist Guus van Mierlo en drummer Christiaan Bruin legt een solide basis, hoewel de productie wel een beetje het subtiele van hun spel, zoals dat live te horen is, eruit heeft gehaald. Toetsenist Rik van Honk kleurt de boel mooi in maar staat ook ritmisch zijn mannetje op een wijze zoals we dat van de vroege Gentle Giant-albums kennen getuige het album opener “Wasteland”. Naar mate het album vordert word je dieper meegezogen en heeft “Nomad” het effect dat ook de albums van bijvoorbeeld het Amerikaanse Astra heeft en is er zeker een verwantschap wat duidelijk hoorbaar is in het slotnummer “Into Singularity”. Hierin tekent Van Honk ook nog eens voor de bugelsolo aan het slot, waarmee dit nummer qua sfeer wel wat weg heeft van de muziek van de Zweedse band Anekdoten. “Nomad” is zeker een album dat met kop en schouders boven het maaiveld uitsteekt en hoge ogen gaat gooien in de jaarlijsten.
    Website: http://skyarchitect.squarespace.com/

    Nieuw
    Threshold – The Man Who Saw Through Time
    Van "Legends Of The Shires" (Nuclear Blast, 2017)

    "Het duo Richard West (toetsen) en Karl Groom (gitaar) besloot terug te keren naar de progressieve roots. Wellicht is dat ook de reden waarom zanger Damian Wilson werd ingeruild voor de iets minder fel klinkende Glynn Morgan, die ook te horen was op “Psychedelicatessen” (1994). Morgan, wiens stem behoorlijk op die van Wilson lijkt, zingt hier geweldig! “Legends Of The Shires” is een conceptalbum over een nieuwe natie die zijn weg moet vinden in de wereld (als metafoor voor een persoon die zijn weg moet vinden in het leven). Muzikaal gezien is dit dubbelalbum meteen een zevenmijlsspong voorruit! Uit alles blijkt dat West en Groom het componeerplezier terug hebben. 82 minuten sterke progmetal waarbij de sterke, elementen van vorige albums vermengd zijn met complexere diepgang en langer uitgesponnen instrumentale stukken. De toetsen krijgen veel ruimte en dat pakt goed uit. Dit zou zomaar eens het beste Threshold-album kunnen zijn: volwassen, ambitieus en opvallend diepgaand." (Maarten Goossensen, Progwereld).
    www.thresh.net/

    HOOGNODIG HERNIEUWDE AANDACHT
    Jonas Lindberg And The Other Side – Peace Of Mind
    Van “Pathfinder” (ModeMusic, 2016)

    Een plaat die eigenlijk het gehele Xymphonia-team eind afgelopen jaar verraste is het eerste volwaardige album van Jonas Lindberg & The Other Side. “Pathfinder” laat een fijne combinatie van prog en melodie horen die we wel meer gewend zijn van landgenoten als Karmakanic en Moon Safari. Je wordt op slag vrolijk als je het album op zet. Vanaf opener “Square One” heeft men je te pakken. De composities zitten vol sterke melodieën, en daarnaast wordt er nog eens ijzersterk gemusiceerd. Ook op het vocale vlak zit het goed: zanger Jonas Sundqvist heeft een sterke, krachtige stem. Het melodieuze vernuft van bands als Toto, maar ook Moon Safari wordt mooi gebalanceerd met de progressieve rock van bands als Spock's Beard en The Flower Kings. Het album behaald met recht een hoge positie in ons jaar overzicht van 2016. Daarom nodig tijd om weer eens wat van dit album te draaien.
    Website: http://www.lindbergmusic.com/ .

    DENKEND AAN HERMAN
    Big Big Train - London Plane Sequence
    Van "The Second Brightest Star" (2017, English Electric Recordings)

    En zo was er deze zomer ineens nog een nieuw album van de Britse band Big Big Train. Nadat in april "Grimspound" was verschenen was er dus in juni ineens "The Second Brightest Star". Het is de afsluiter van een reeks album dat begon in 2009 met "The Underfall Yard". Ieder album daar op volgend hield zich nog meer bezig qua onderwerp met Groot-Brittanië, haar geschiedenis en landschap. Allemaal schitterende albums die de band zodanig veel succes brachten dat ze in staat waren om eindelijk live op te treden. Dit weekend gaf de band haar tweede reeks van concerten in London, een evenement waar onze collega Herman Beunk ook bij aanwezig was en van genoten heeft. Op "The Second Brightest Star" staan naast 8 nieuwe tracks ook twee tracks die een afwijkende versie zijn van het origineel. "London Plane", een song geschreven van uit het perspectief van de Londonse plataanboom en hoe de tijd aan hem voorbij trekt, was origineel bedoeld om een veel langer stuk te worden met een instrumentale introductie. Dat intro kwam echter niet op tijd af voor het album "Folklore" maar uiteindelijk is dat intro er nu toch in de vorm van "Turner On The Thames" en speciaal voor dit album opgenomen en gekoppeld aan "London Plane". We hebben nog niet vernomen of het ook live is gespeeld maar het zou ons niet verbazen.
    http://www.bigbigtrain.com/.
  •