Sunday 31 January 2010 Show No. 876
OPENER
Hughes - Turner Project - Stormbringer
van “Live In Tokyo” (MTM,
2002)
Opgenomen in Tokyo in 2001.
Twee ex-Deep Purple leden Glenn Hughes en Joe Lynn Turner hadden al twee
studio platen gemaakt met elkaar en besloten om ook maar eens wat live te
gaan doen. Natuurlijk met een grote dosis Purple-nummers in de set -
zo ook dit nummer. Wel verrassend is dat
Toshio Egawa ook van de partij is. Hij is de toetsenist van de
Japanse progressieve rockband Gerard.
NIEUWS:
Pain Of Salvation op songfestival?
Teneinde de nieuwe EP
"Linoleum" extra te promoten heeft de Zweedse band Pain of
Salvation besloten mee te doen aan de Zweedse voorronden van het Eurovisie
Songfestival. De eerste ronde wordt
6 februari live uitgezonden door de nationale Zweedse TV-zender SVT. Pain
of Salvation zal het nummer “Road Salt” brengen. Pain of
Salvation-frontman Daniel Gildenlöw licht toe: "Voor degene die niet
weet wat Melodifestivalen is, het is het grootse evenement uit de Zweedse
muziekindustrie. De helft van de Zweedse bevolking zit die avond
gekluisterd aan de televisie! En ja, daar wil ik graag bij zijn".
NIEUW
Música Urbana: Agost
Van de compilatie-dubbel-CD "Música Laietana - Zeleste" (Picap,
2009)
Over Canterbury gesproken:
Spanje kende in de nadagen van het Franco-regime een muziek-scene die
vergelijkbaar is met de Canterbury Scene. Onder invloed van de
progressieve dadendrang van The Beatles, heftige gitaarrock van Jimi
Hendrix, elektrische jazzrock en progressieve singer/songwriters werd de
traditionele muziek, vooral rondom Barcelona, dusdanig verrijkt dat een
eigen scene ontstond. Net als haar Britse equivalent waren diverse
bandwisselingen en gastoptredens schering en inslag. Toch bleef de
Catalaanse invloed net zo belangrijk. De dubbel-CD Música Urbana
verzamelt een aantal van die bands, die vooral in de club (en later
managementkantoor) Zeleste optraden. Bekendste groep was het ook in
Xymphonia gedraaide Iceberg, dat net als de keuze van vanavond, Música
Urbana, de nodige jazzrockinvloeden herbergde. Disc 2 bevat overigens een
aantal artiesten die meer de traditionele kant van de scene belichten.
NIEUW
PBII
- The Great Pacific Garbage Patch
-
Criticize The Critics
Van
"Plastic Soup" (eigen beheer)
PBII is de voortzetting van
Plackband, met drie leden van die band, aangevuld met een nieuwe bassist.
Naar eigen zeggen heeft een bezoek aan een concert van Frost* veel
losgemaakt bij de heren. Gelukkig is PBII geen kloon van die wat mij
betreft nogal overschatte herrieband: nog steeds is de liefde voor
seventiesprog, en dan met name voor het Genesis van de tweede helft van de
jaren '70, behoorlijk overheersend. Wel klinkt PBII veel professioneler en
strakker dan op bijv. "After The Battle". Zowel qua zang als qua
productie zijn de zaken nu prima voor elkaar. Vooral op gebied van de zang
is dat een verrassing, omdat er nu geen aparte vocalist meer is, een keuze
waar Plackband in de overgangstijd juist nogal onzeker over was. Men
speelt zichzelf trouwens heel slim in de kijker door aandacht te vragen
voor het probleem dat we met z'n alleen een zootje van onze zeeën en
oceanen maken: we maken er door de vele miniscule plasticresten een
'plastic soep' van. Niet het hele album gaat hierover trouwens, maar het
eerstgekozen nummer is met zijn lange lengte met samples en gesproken
passages wel het sleutelstuk van de plaat. Minister Cramer van milieuzaken
achtte het belang zo groot dat ze de CD opvrolijkt met een voorwoord. Dat
kunnen de heren toch mooi in hun zak steken. Als die maar niet van
plastic is dan.
NIEUW
101 South - From What You Know
Now
Van het album “No U-Turn” (AOR Heaven, 2010)
Toetsenist Roger Scott Craig
was ooit actief in Fortune, Met Larry Green zanger van de band,
NIEUW
Moraz, Patrick & Bill Bruford -
- Flags
Van
"In Tokyo" (Winterfold, 2009)
Live-registratie van het
concert dat Bill Bruford en Patrick Moraz in 1985 in de Japanse hoofdstad
gaven naar aanleiding van hun tweede duo-plaat Flags. Hierop speelde Moraz,
anders dan op hun vorige album, “Music For Piano And Drums”, meer op
elektrische keyboards waardoor, zoals beide gekozen nummers illustreren,
de muziek raakvlakken kent met die van David Sancious. Overigens waren zes
van de tien nummers al verkrijgbaar als bonustracks bij de heruitgaves van
genoemde platen van een paar jaar geleden.
NIEUW
Fish
- Zoe 25
-
Arc of Curve (nummers
van zijn laatste studioalbum 13th star)
Van
“In search Of The 13th Star - Live In The
DVD 1 bevat het concert dat
Fish en zijn band verzorgde op NEARrfest 2008, DVD 2 bevat een interview.
Mark Wilkinsons is opnieuw verantwoordelijk voor het artwork
Er is een goede reden dat het stil geweest is rond Fish de laatste tijd.
Fish wilde namelijk enkele onderzoeken afwachten bij de KNO arts. Het was
hem opgevallen dat zijn stem toch weer achteruit ging. De onderzoeken
hebben aan het licht gebracht, dat er littekenweefsel is gevormd op de
plek waar hij geholpen is aan zijn stembanden. Dit is echter niet heel
ernstig. Binnenkort zal het verwijderd worden en zijn stem zal er verder
geen gevolgen van ondervinden. Dit heeft wel tot het gevolg dat er
voorlopig geen optredens zullen zijn. Een akoestische tour die voor begin
volgend jaar op de planning stond gaat niet door. (bron The Web). De
geplande nummers komen allebei van het laatste studio-album “13th
Star” (2008). Overigens stond het optreden, evenals de tournee van dat
jaar, naast “13th Star” in het teken van “Clutching At
Straws” (1987), het laatste Marillion-album waar Fish aan meewerkte. Het
werd voor een groot deel live gespeeld, verdeeld over het optreden.
CANADA-OPENER
Walter Rossi - Strada Del Sol
Van "All The Best" (Unidisc, 2001)
Deze Canadese gitarist heeft
vooral een werkzaam leven als begeleider van diverse wereldsterren achter
de rug, maar maakte tussen 1968 en 1994 ook 7 albums, solo en met eigen
groepen. Daarop maakt hij gitaarrock die stilistisch alle kanten op gaat.
Hij laat zich nog het best vergelijken met collega's als Steve Miller en
Rick Derringer. Rossi kijkt daarbij niet op een effectpedaaltje meer of
minder. Deze
instrumental heeft wel iets Camel-achtigs.
LIVETIP/OPENER
Armatrading, Joan: Sometimes I Don't Wanna Go Home
Van "Square The Circle" (A&M Records, 1992)
Joan Armatrading komt in
maart voor vier concerten naar Nederland. Groningen, Zoetermeer, Amsterdam
en Eindhoven zijn de plaatsen waar je haar voor 55 Euro (exclusief
servicekosten en andere toeslagen) kunt bewonderen. Bij ons kun je haar
voor niets beluisteren en wel van een plaat, waarop vooral het fretloze
baswerk van Mick Karn en Armatradings eigen elektrische gitaarspel
opvallen. Voor alle tourdata zie:
http://www.joanarmatrading.com/index.asp?m=misc&n=tours&p=1
Pat Metheny - Spirit Of The Air
Van “Orchestrion” (Nonesuch,
2010)
Een paar weken geleden nog te
zien in het 8 uur journaal: Pat Metheny en zijn Orchestrion. Een
samenstelling van instrumenten (piano's, gitaren, perucssie) die allemaal
bespeeld worden op een mechanische manier waarbij Metheny deze in staat is
d.m.v. MIDI-techniek te programmeren
NIEUW
/ CONCERTTIP
Riverside - I Turned You Down
Van “Reality Dream” (eigen
beheer, 2010)
Dit is de eerste officiële
DVD van de Poolse band, als we de bonus-DVD “Live In Paradiso” bij
“Anno Domini High Definition” niet meetellen.
De opnames zijn gemaakt in de Toya Studios, in
de Poolse plaats Lotz, in augustus 2008. Naast dat we een prima
spelende band horen zijn er ook de
nodige extra's op de tweede DVD.
"An evening with
NIEUW
Fjieri - Breathing The Thin Air
Van “Endless” (Forward, 2010)
Op de valreep van het vorig
jaar schonken we al aandacht aan dit project rond toetsenist Stefano
Panunzi maar aangezien het album nu echt goed verkrijgbaar is geworden nog
maar weer wat aandacht aan dit schitterende album met op dit nummer o.a.
Tim Bowness en Richard Barbieri en Peter Chilvers maar ook een erg mooie
cello-solo van de hand van Laur Pierazzuoli.
IN
HET NIEUWS
Pallas - Midas Touch
van
“The Cross And The Crucible” (Inside Out, 2001)
Een behoorlijk verrassend
nieuwtje: na meer dan 25 jaar trouwe dienst is Alan Reed ontslagen als
zanger van Pallas. De band is zo sportief om op de bandsite, http://www.pallas.f2s.com/
, beide zijden van het verhaal op te nemen middels verklaringen van zowel
Reed als Pallas-bassist en enig oerlid Graeme Murray. Duidelijk is, dat
Reed natuurlijk erg kwaad is en het niet eens is met de visie de band. Die
vindt dat de vertoonde inzet van Reed bij de voorbereidingen tot een nieuw
album zó minimaal is dat ze niet anders konden dan hem met pijn in het
hart ontslaan. Reed bestrijdt dat en zegt dat hij 2010 nu juist als
Pallas-jaar had bestempeld in zijn agenda en er helemaal voor wou gaan.
Wat vooral niet handig lijkt is dat de muzikanten dicht bij elkaar wonen
en wekelijks repeteren terwijl Reed 500 mijl verderop woont en er maar af
en toe bij is...
Rechtstreekse link naar de verklaringen: http://www.pallas.f2s.com/page80/page80.html
IN
HET NIEUWS:
Tom McRae - The Boy with the Bubblegun
Van “Just Like Blood” (Arista, 2003)
Maart 2003: het was duidelijk
dat de VS en de UK een tweede oorlog tegen Irak zouden beginnen. Tom McRae
stond in de Melkweg ter promotie van zijn tweede album “Just Like Blood”
en spuwde die avond geregeld z'n gal over het optreden van zijn regering
en in het bijzonder Tony Blair. Hij droeg specifiek deze song op aan Tony
Blair... het venijn zit hem in de staart :-)
John
Martyn - She's A Lover
Van “And.” (Go Discs, 1996)
De jaren '90 zijn niet de
meest productieve jaren van singer/songwriter John Martyn, maar wel de
meest interessante in zijn carrière. Zo maakte hij platen voor het
indie-label Indipendient, waaronder een heus cover-album, dat naast
blues-klassiekers ook nummers van Dead Can Dance en Portishead bevat. Met
deze voorkennis is het album “And.” voor het label Go Discs niet zo
vreemd meer. Hij stoeit hier meer
met keyboards en trip-hop-achtige beats. Helaas is de plaat vrij moeilijk
te verkrijgen, aangezien het label niet meer bestaat en het vergt dan ook
zeker enig speurwerk om aan een exemplaar te komen. Naast Phil Collins,
die overduidelijk aanwezig is op een aantal nummers met zowel
achtergrondvocalen als drumwerk, is ook het heerlijke bas werk van John
Giblin te horen.
CANADA-SLUITER
Zon - Hollywood
Van "Astral Projector" (Escape Music, 1978/2003)
Zon was een Canadese AOR-band
die zo af en toe progressieve wegen bewandelde, wat tot een geluid leidt,
dat vooral doet denken aan werk van Styx uit dezelfde tijd. Dit
"Hollywood" is met het uitbundige toetsenwerk en flitsend
gitaarwerk het meest progressieve nummer van "Astral Projector"
en het een jaar jongere "Back Down To Earth", dat in 2003 door
Escape Music als dubbel-CD-pakket is heruitgegeven.
Sunday 24 January 2010 Show No. 875
OPENER
Far East Family Band - Timeless
Van "Nipponjin" (Phoenix Records, 1975)
Japanse kosmische progband, die vooral bekend is
omdat Kitaro er lid van was én omdat Klaus Schulze het produceerde. De
gelaagde, zwaar psychedelisch-zweverige synthesizersound heeft raakvlakken
met Todd Rundgren's Utopia (de eerste plaat) en Timo Laine's Symphonic
Slam. En denk niet dat uw speakers uit fase zijn: dit hóórt zo.:-)
NIEUW
Archive: Come On Get High
Van "Controlling Crowds Part IV" (Warner Music France, 2009)
Al
een paar keer genoemd in ons jaaroverzicht van 2009, maar nog niet
gedraaid: het vervolg op “Controlling Crowds Part I-III”, waarin de
Engelse band, ondanks enkele rake raps, meer ingetogen voor de dag komt.
Er zijn overigens live-albums te bestellen van het concert in België
(17-01-2010) en Frankrijk (23-01-2010, inderdaad, dat was gisteren):
https://www.concertlive.co.uk
NIEUW
Hostsonaten - Nightswan II
- As The Night Gives Birth To
The Morning
Van "Autumnsymphony - Part II Of SeasonCycle Suite" (AMS, 2009)
Dit is het tweede deel van een suite, die niet chronologisch wordt
uitgebracht. Het is een project van de drukke Italiaanse baas Fabio
Zuffanti, ook bekend van o.a. Finisterre en La Maschera Di Cera. Met
Hostsonaten maakt hij instrumentale kamerprog - een welluidende mengeling
van akoestisch en elektrisch. Er is plaats voor zowel keyboard- en el.
gitaarsoli als uitgebreide spots voor klassiek instrumentarium, zoals hier
trompet. Steeds ingetogen en sfeervol, maar nooit kabbelend.
RELEASENIEUWS
Panunzi, Stefano - Fades
Van "A Rose" (Emerald Recordings, 2010)
Van Burning Shed kregen we het bericht dat Stefano Panunzi's tweede
solo-CD “A Rose” begin februari verkrijgbaar zal zijn. Vandaar nog een
nummer van dit fraaie songgerichte album en wel een compositie met een
hoog No-Man-gehalte: No-Man-helft Tim Bowness schreef de teksten en draagt
ze op zijn typerende wijze voor en Theo Travis speelt een mooie
dwarsfluitpartij, waarover Panunzi een intrigerende tin-whistle achtige
synthsolo legt. Overigens wel aardig dat laatstgenoemde al een recensie op
zijn myspace-site heeft staan van “A Rose”: zie http://www.myspace.com/stefanopanunzi. Ander gerelateerd releasenieuws: “The Concrete Twin”, de
nieuwe soloplaat van Mick Karn, is uitgesteld tot begin maart. Pre-orders
zullen wel
eerder verzonden worden, terwijl de muziek al een tijdlang te downloaden
is op zijn site http://www.mickkarn.net .
Greylevel – Possessing Nothing
Van het album “Opus One” (Progrock Records, 2006)
Greylevel is een Canadese band uit Vancouver,
in 2001 opgericht door Derek Barber. De band was oorspronkelijk een solo
project van Barber, die de zang-, toetsen- en gitaarpartijen verzorgde.
Legde hij nog in z'n eentje de basis voor “Opus One”, intussen bestaat
de band uit 5 leden.
Alhoewel “Opus One” geen conceptalbum is, kent
de plaat een overkoepelend thema: verloren liefde .
De muziek is een samengaan van verschillende
muziekstromingen, wat een eigen, unieke sound oplevert. Momenteel werkt
Greylevel aan een nieuw album dat binnen enkele maanden zal verschijnen.
Joe
Satriani – Always With Me, Always With You
Van zijn tweede album “Surfing With The Alien” (Relativity, 1987;
rerelease op Epic/Sony)
Satriani wordt gezien als een van de grootste
gitaristen van eind 20ste en begin 21ste eeuw. Vooral door zijn techniek
en karakteristieke composities. Satriani begon op 14-jarige leeftijd met
gitaar spelen vanaf de dag dat Jimi Hendrix overleed. Na enkele jaren
besloot hij om gitaarles te gaan geven om brood op de plank te krijgen.
Steve Vai, Kirk Hammett (Metallica) en David Bryson (Counting Crows) zijn
enkele van zijn leerlingen. Na deel te hebben uitgemaakt van diverse
bandjes bracht hij in 1984 zijn eerste (korte) album uit, “Joe Satriani”.
Geheel gefinancierd uit eigen middelen en uitgebracht in eigen beheer
probeerde hij voet aan de grond te krijgen in de muziekindustrie. Deze
missie mislukte in eerste instantie, maar lukte toch, mede omdat de
inmiddels veel bekendere Steve Vai zijn oude leermeester veelvuldig in
interviews noemde. In 1986 kwam zijn eerste volwaardige album uit,
getiteld “Not Of This Earth”. Dit album werd goed ontvangen en
zou Joe de kans geven om te gaan toeren en contacten te leggen voor een
nieuw album. Met zijn tweede album “Surfing With The Alien” (1987),
bevestigde hij zijn naam als gitaargrootheid en kreeg hij lof uit alle
hoeken van de muziekindustrie.
CANTERBURY
GESCHIEDENIS
Egg - Germ Patrol
Van “The Civil Surface” (Virgin, 1974)
In 1974 verscheen er ineens het derde album van Egg,
“The Civil Surface”. En hoewel de band op dat moment eigenlijk al niet
meer bestond, greep men de kans met beide handen aan om nog een album te
kunnen maken. De opener van dit album, “Germ Patrol”, is feitelijk een
8 minuten lange weergave van de evolutie van het herkenbare Canterbury
prog-geluid: van het stoeien met
bandopnames naar het orgeltriogeluid van het eerste Egg-album naar de meer
complexe arrangementen met blazers in het slotdeel.
CONCERTTIP
The Watch - Damage Mode
Van het album “Vacuum” (Lizard, 2004)
The Watch is een Italiaanse vijftal uit
Milaan, ontstaan uit de groep The Night Watch. De band volgt stilistisch Genesis uit de beginperiode, dus met zanger
Peter Gabriel. Het meest opvallende van de band is de gelijkenis tussen de
stem van zanger Simone Rossetti en die van Peter Gabriel. The Watch maakt
ook gebruik van hetzelfde instrumentarium als Genesis toentertijd. De band
komt op 30 januari naar de Pul in Uden met een show met een hoog Genesis
gehalte: de zogenaamde 'Blu Show', met nummers van de Genesis-albums
“Foxtrot” en “Tresspass”.
CONCERTTIP
Peter Hammill -
Undone
Van zijn meest recente solo-album "Thin Air" (Fie! (= eigen
beheer), 2009)
Sinds Van Der Graaf Generator weer bestaat lijkt de
frontman van die band besloten te hebben zijn solo-albums ook echt
solo-albums te laten zijn. Net als "Singularity" (2006) maakte
hij dit album helemaal in z'n uppie. Niet dat we een naakte opname van een
zichzelf begeleidende zanger horen. Zoals vaak heeft hij diverse lagen
instrumenten en soms ook stemmen opgenomen. Toch houdt hij het ingetogen -
stekelige uitbarstingen als op "Singularity" ontbreken ditmaal,
de sfeer is meer naarbinnen gekeerd. Veel nummers zijn opvallend
welluidend. (Mogelijk) afscheid lijkt een terugkerend thema in de songs.
Thematiek die nog steeds uitgelokt is door zijn bijna fatale hartaanval?
Of denkt hij aan afscheid van zijn muzikale carrière? Of zijn het zo maar
denkspelletjes zoals hij ze zo graag maakt? Op vrijdag 29 januari treedt
hij, in z'n eentje, op in De Duif in Amsterdam.
NEO-PSYCHEDELICA
The Flaming Lips - They Punctured My Yolk
Van “Clouds Taste Metallic”
(Warner Brothers, 1995)
In 1995 verscheen het album
“Clouds Taste Metallic” van The Flaming Lips, het eerste album waar
de indie-gekte gekanaliseerd werd in sterke songs. Veel songs op
dit album hebben een soort van Pink Floyd-achtige sound (denk aan de
periode “Meddle”) gekruist met indie-pop. Dat de heren grote
Floyd-fans zijn, blijkt wel uit het feit dat ze onlangs hun eigen versie
hebben opgenomen van “Dark Side Of The Moon”, die overigens alleen nog
maar als download te krijgen is.
WERELD VOL MUZIEK
Cosmos - Eclipse Of The Sun
Van "Skygarden" (MAT Music, 2006)
Cosmos bestaat uit Zwitserse fans van Pink Floyd, die dit in ieder
nummer van dit album laten blijken. Maar goed: men kan prima spelen en
heeft het geheel ook fraai geproduceerd, dus het klinkt nog wel ergens
naar. Al is het intro van het album wel iets té letterlijk het eerste
deel van "Shine On You Crazy Diamond".
Buggles: Rainbow Warrior
Van "Adventures In Modern Recording" (Carrere Perfect, 1981 /
Flavour Of Sound, 1997)
Volgende
week gaat 'The Rainbow Warriors of Waiheke Island' in premiere, na 'Rainbow
Warrior' uit 1992 wederom een film over de aanslag op het Greenpeace-schip
met die naam. Mooie gelegenheid weer eens wat van de Buggles te draaien.
The Buggles-helft Trevor Horn legt op dit moment in zijn rol als producer
de laatste hand aan het komende album van Jeff Beck.
FINSE SYMFONISCHE JAZZROCK
Finnforest - Happea (Oxygen)
Van
“Finnforest” (Love Records, 1975)
In 1975 verscheen het
titelloze debuutalbum van deze Finse band. De mix van energieke jazzrock
en symfonische klanken doet door de bezetting (gitaar, toetsen en drums)
toch wel erg aan Camel en Focus denken, hoewel Finnforest natuurlijk een
tijdgenoot was.
64 Spoons - The Do's And Dont's Of Path Laying
- Tails In The Sky
Van: "Landing On A Rat Column" (Freshly Cut Records, 1992)
Het
getuigde van artistieke zelfmoord om als jonge muzikant aan het eind van
de jaren '70 muziek te maken die het midden hield tussen progressieve rock
in de Gentle Giant-stijl, jazzrock, pop en reggae. (The Legendary) 64
Spoons hadden echter lak aan wat wel en niet kon en bouwde met haar
eigenwijze mix een aardige cult-following op. De opnames die destijds
gemaakt werden, kwamen pas in 1992 op CD uit, maar dat hebben
waarschijnlijk weinigen iets van gemerkt. Toch opmerkelijk als je weet dat
niemand minden dan Jakko Jakszyk de gitarist en zanger was, Ted Emmett
(later bekend met Network, Loose Tubes, diverse andere New Wave-bands en
meer) de eigenwijze trompet en
de later zeer veel gevraagde Lyndon J Connah de drums bespeelde.
Sunday 17 January 2010 Show No. 874
HERNIEUWDE BELANGSTELLING
Camel: Summer Lightning
Van "Breathless" (Decca, 1978/Esoteric Recordings, 2009)
Wellicht niet het meest voor de hand liggende favoriete nummer van deze
laatste Camel-plaat met Peter Bardens. Vooral de tegen de disco en funk
aanliggende ritmes in de openingsminuten zal menig verstokte
symfo-liefhebber op stang jaren. Toch bevat deze steeds emotioneler
wordende song naar mijn mening één van de top 10 gitaarsolo's; Latimer
weet hier de emotie van “Ice” te combineren met een bepaalde
gedrevenheid die me meer dan 30 jaar na dato nog steeds kippenvel bezorgt.
NIEUW
The Tangent - The Canterbury Sequence Vol. 2: Ethanol Hat Nail
- Paroxetine 20 mg
Van “Down And Out In Paris And London” (InsideOut)
The Tangent bracht op de valreep van 2009 haar
vijfde studioalbum uit. En voor het eerst in haar
geschiedenis heeft de band een volledige Britse line-up. Gebleven zijn
naast Andy Tillison natuurlijk Theo Travis (fluit, saxen) en Guy Manning
(akoestische gitaren en zang) maar nieuw zijn Paul Burgess (bekend van
o.a. 10CC, drums) en Jonathan Barret (bas). De laatste was overigens ooit
de allereerste bassist van Parallel Or 90 Degrees. Muzikaal is er gelukkig
niet veel veranderd hoewel opvallend is dat Andy Tillison nu ook bijna
alle gitaarpartijen heeft verzorgd. Resultaat is dan ook minder solo's op
dat gebied maar nog steeds veel ruimte natuurlijk voor z'n toetsenwerk.
Het resultaat bevalt beter dan het voorgaande “Not As Good As The Book”.
NIEUW
TRI-Offensive - War Of Nerves
- Revelation In A Dream
Van "TRI-Offensive" (King Records, 2009)
TRI-Offensive is een trio gevormd rondom de 21 jarige gitaarvirtuoos Yuya
Komoguchi. Het is bijna onvoorstelbaar om te horen hoe goed hij bijna alle
jazzrockstijlen beheerst - Van Vai tot Holdsworth en van Steve Morse tot
Eric Johnson . Daarbij bevatten de composities, ondanks hun hoge
speltechnische niveau, voldoende melodie en afwisseling, zodat het debuut
niet alleen een showcase is. Daarvoor zijn ongetwijfeld de
'veteranen' Jiro Okada (bassist bij Prism) en drummer Keisuke Komori (van
Kenso) mede verantwoordelijk geweest. Ook de incidentele toevoeging van
prog en progmetal zou wel eens aan hen toegewezen kunnen worden.
IZZ - 23 Minutes Of Tragedy
-
Can't Feel The Earth Part III
Van "The Darkened Room" (Doone Records, 2009)
Op het randje van het oude jaar verschenen album van deze Amerikaanse
groep, die toegankelijke symfonische rock maakt, die prachtig gespeeld en
opgenomen is en constant een meeslepend karakter heeft. Ooit stuurde de
band ons een promo van het debuut "Silver Of A Sun" (1998) en
muzikaal is de band sindsdien niet zo veel veranderd. Het zit allemaal wat
meer doortimmerd in elkaar, zowel compositorisch als opnametechnisch.
"23 Minutes Of Tragedy" is het hoogtepunt van de plaat: een song
met een prachtige climax vol aan "Wind & Wuthering"
herinnerende toetsengrandeur. Van de drie delen "Can't Feel The Earth"
is het laatste, derde deel de apotheose, met opnieuw een prachtige breed
uitwaaierende climax.
OPENER
It Bites - Memory of Water
Van “The Tall Ships” (InsideOut, 2008)
Lekker catchy plaat van de doorstart-line-up van It
Bites, die wat overlap heeft met de bezetting van
Kino. Het huidige It Bites-geluid komt dan ook af en toe wel heel
dicht bij de laatste band in de buurt.
LIVE-TIP / VAN EIGEN (PROVINCIE-)BODEM
Oceana Company - The
warning Light Stays On
van “For The Boatman” (Space Jam / Suburban, 2008)
Het van het debuut Zwolse collectief Oceana Company
stamt alweer uit 2008 maar verdiend zeker hernieuwde aandacht. Net als het
Belgische Hypnos 69 liggen de roots in stoner rock, maar toch
overwegend duidelijk prog maken. Neem de zware openingsklanken van
Mellotron, die klinken als King Crimson dat een variatie op “Watcher Of
The Skies” ten gehore brengen. Het is logisch om een vergelijking met de
Zweedse school te trekken, denk hierbij aan Anekdoten, maar ook Landberk.
Ook word er zo af en toe nog wel naar de schoenen gekeken, begeleid door
zware gitaarriffs. De band is 6 februari live te bewonderen in Zwolle,
natuurlijk in Hedon, samen met nog 2 andere Nederlandse band. De entree is
gratis.
LIVE-TIP / NIEUW / IN HET NIEUWS
Breathing Space – Drowning
– Questioning Eyes
Van het album “Below The Radar”
(eigen beheer)
Verrassend is het nieuws dat
Heather Findlay stopt als zangeres bij Mostly Autumn.
Ze noemt in haar afscheidsbrief op de site van
Mostly Autumn de combinatie van de band met
het moederschap, maar verderop blijkt dat ze al met een aantal
andere projecten in de weer is, waaronder een binnen niet al te lange
termijn te verschijnen solo-album. Het is een full band project waarvan de
deelnemende muzikanten nog bekend worden gemaakt. Haar plaats word
ingenomen door Olivia Sparnenn, voorheen ook achtergrondzangeres bij de
band. Waarom? luister maar naar de twee geplande nummers van Breathing
Space, de groep waar Olivia de afgelopen jaren in zong.
In die groep zitten verder oud-Mostly Autumn
bandleden Ian Jennings en Liam Davidson. De muziek, een lyrische
mengeling van folky melodieën en Floydiaanse sferen, komt dan ook bekend
voor. Mostly Autumn treedt 17 april op in de Metropool,
Hengelo
NIEUW
The Unthanks - Living By The Water
Van "Here's The Tender Coming" (Rabble Rouser / Rough Trade,
2009)
"’t Is zo Brits als wat. En toch ook weer niet. Want
zoals meer neo-folkies kregen de zusjes Rachel en Becky Unthank ook een
flinke tik van de minimal componisten mee. Dat, gecombineerd met hun
gloedvol versmeltende stemmen en de zeer sophisticated begeleiding, maken
dit album tot iets bijzonders. Temeer omdat de meeste songs traditionals
zijn, die hier een totaal nieuwe gedaante aannemen." (Ariejan
Korteweg, Volkskrant; waardering: 5 uit 5 sterren) Voor mensen die Jim
Moray's debuut "Sweet England" te gek vonden, maar de zoetere,
elektronischer weg die hij daarna insloeg niet zo trekken, maar ook voor
mensen die houden van Sufjan Stevens en de schare artiesten uit zijn
gevolg is The Unthanks een betoverende tip.
Holi - Meera's Sigh
Van “Under The Monkey Puzzle Tree” (Resurgence, 1994)
Onlangs verscheen Shadowplay, het nieuwe boek van Mark Wilkinson, zowel in
een reguliere als in een super deluxe Black Box-uitvoering (zie http://www.the-masque.com/shadowplay/).
Het prachtig uitgevoerde boek laat in een paar hoofdstukken de
geschiedenis van deze hoezenmaker voor o.a. Marillion, Judas Priest en
Fish zien. Daarbij worden uiteraard vele van zijn hoezen en andere
ontwerpen (o.a. boeken en posters) getoond. Eén ervan is van de Japanse
zangeres Holi, die in 1994 met behulp van enkele ex-Japan (sic) leden het
album “Under The Monkey Puzzle Tree” uitbracht. Daarom, in het kader
van dit boek een nummer van dit album.
HERUITGAVE
Kandahar - Eyes Of Glass
Van "Long Live The Sliced Ham" (1974/2009, Sony Music
Belgium)
Nee, geen prog uit Afghanistan, Kandahar was een Belgische seventiesgroep.
Kandahar wordt nog wel 's vergeleken met Supersister, door de mix van
humor met lange instrumentale passages. Maar de muziek heeft niet zoveel
op met Canterbury en doet eerder denken aan Camel t.t.v. het debuut, of
vroege Eloy, t.t.v. "Colours". Met psychedelische trekjes en
inderdaad de nodige humor, die soms wel erg melig is, waarbij eerder de
referentie Dizzy Man's Band dan Supersister naar boven komt. Geen
meesterwerk derhalve, maar wel bij vlagen zeer genietbaar. Mooi dat Sony
België de twee Kandahar-albums voor een spotprijsje op de markt brengt.
Al is de goedkoopheid aan het 'boekje' (één velletje!) wel af te zien.
IN HET NIEUWS
Camel - A Boy's Life
van “A Nod And A Wink” (Camel Productions, 2002)
Alweer 8 jaar geleden is de laatste Camel plaat
verschenen. Het gaat gelukkig weer beter met Andy en er is zelfs sprake
van een aantal optredens. Zo is hij gevraagd om te spelen op het High
Voltage festival in juli alwaar ook ELP, Marillion, Pendragon Tangerine
Dream en vele andere bands zullen spelen. Dit heerlijk lijzige Camel
nummer is nog nooit gedraaid in ons programma.
Sunday 10 January 2010 Show No. 873
NIEUW
Ajalon – Nickles And Dimes, Marbles And Stones
Van het album “This Good Place” (Inside Out / Progrock Records, 2009)
Vorige week draaiden we al een
nummer van deze Amerikaanse uit Seattle afkomstige band.
De naam komt van Ajalon, een Bijbelse plaats in oud Palestina. “This
Good Place” is het derde album van de band, met als belangrijkste man
Randy George. Hij verzorgt de meeste bas-, gitaar- en keyboardpartijen én
hij componeert de meeste liedjes. Hij is tevens de bassist op de
solo-album van Neal Morse. De kracht van Ajalon ligt in het harmonieus
verloop van de nummers, in symfonische rock met een groot
toegankelijkheidsgehalte.
NIEUW
Magma - Ëmëhntëhtt Ré III
Van "Ëmëhntëhtt Ré" (Seventh Records, 2009)
Zeer knappe, technisch hoogstaande maar tegelijk pakkende muziek van deze
Franse band. Tip in iO Pages 91: "Magma ging in 1984 uiteen, maar
werd in 2004 heropgericht. Dit is sindsdien het tweede album, met
materiaal dat zijn basis in de jaren '70 heeft. Hoewel van de originele
bezetting alleen nog Christian en Stella Vander over zijn, sluit de sound
naadloos aan op die van destijds. Ook de eigen taal Kobaia staat nog
overeind, destijds ontwikkeld door Vander omdat die beter bij de klank en
expressie op de muziek aansloot. De muziekstroming die Magma deed onstaan
werd Zeuhl genoemd, Kobaia voor 'hemels'. De vocalen zijn vaak dubbel,
gezongen door zowel mannen als vrouwen met opera-achtige stemmen. Het feit
dat Vander drummer is, hoor je terug in de verzorgde en expressieve, doch
nooit opdringerige percussie. De sound is broeierig en zal door velen als
verontrustend en overweldigend worden ervaren - soms meer swingend, dan
meer experimenteel. Ervaring met opera's van P. Glass en J. Adams helpt
bij het verwerken van dit fraaie, even ex- als impressieve werkstuk."
(Roberto Lambooy)
NIEUW
Panunzi, Stefano - Where Is My Soul
- I Miss You
Van "A Rose" (Emerald Recordings, 2009)
Was Timelines, het in 2005 verschenen debuut van Stefano Panunzi, nog een
grotendeels instrumentale plaat, waarop ambient, jazzy atmosferen en de
muziekstijlen van No-Man en de projecten van alle ex-Japan-leden, af en
toe onderbroken werden door fraaie progressieve songs, voor “A Rose”
koos deze Italiaanse componist/toetsenman juist voor de SONG. Hiervoor
nodigde hij een aantal authentiek overkomende zangers uit, die hun eigen
teksten mochten zingen. Tim Bowness, Robby Aceto, SIRenée, Sandra O'Neall,
Giancarlo Erra (Nosound), Andrea Chimenti en Thomas Leer maken van de door
hun uitgevoerde songs prachtige progressieve songs, waarbij
opvallend vaak de ballade-vorm wordt gehanteerd. Uitzonderingen zijn de
nummers van vanavond, waarin Aceto respectievelijk Chimenti intense
stukken voordragen, met de nodige instrumentale kracht. Want ook
instrumentaal heeft Panunzi weer de nodige klasse muzikanten om zich
heen verzameld, zoals Mick Karn, Theo Travis, Mike Applebaum, Markus
Reuter en zijn Fjieri-collega Nicola Lori. Hoewel de plaat al via
internetshops te downloaden is, is het nog niet bekend wanneer en bij wie
(Burning Shed, CDBaby??) de fysieke editie verkrijgbaar zal zijn.
http://www.myspace.com/stefanopanunzi
Michael Gill - Arrakis
Van het album “Blues For Lazarus”(Progrock Records; releasedatum 9
februari 2010)
De uit de Amerikaanse San Francisco Bay Area
afkomstige pianist en componist Michael Gill was op zijn zevende al bezig
met het schrijven en het spelen van muziek. Komend uit wat al generaties
lang een muziekfamilie is werd het hem zogezegd met de paplepel ingegoten.
Na te zijn afgestudeerd aan de Universiteit van California specialiseerde
hij zich in toetseninstrumenten. Fan van progressieve muziek werd hij na
het zien van een optreden van Yes. Door de jaren heen speelde hij in
verschillende bands. Tevens schreef Gill muziek voor theater, TV-reclames
en documentaires. Ook produceerde hij een aantal muziekalbums. “Blues For Lazarus” is het debuut van Michael
Gill. Het album bestrijkt een breed genregebied: we horen zowel
akoestische, elektrische alsook synthesizergeoriënteerde nummers. Op het
album spelen een groot aantal gastmuzikanten uit California. De meeste
albums zijn muzikale interpretaties van fictie-verhalen van diverse
auteurs. Op het geplande nummer “Arrakis” is een gastrol weggelegd
voor de bekende drummer Dave Weckl.
Nancy Wilson - In Your Eyes
van “Live At McCabes” (Guitar Shop, 1999)
In 1999 gaf Nancy Wilson, gitarist en zangeres van
Heart, een "prive"-concertje in de locale gitaarwinkel. Omdat
het een zeer spontane en speciale gelegenheid was, besloot Wilson om de
opname hiervan uit te brengen. Naast een aantal nummers van Heart werden
er ook een aantal covers gespeeld waaronder dit nummer van Peter Gabriel.
Peter zal zelf volgende maand een eigen cover-album uitbrengen, “Scratch
My Back”, waarop klassieke popsongs in een radicaal ander arrangement
worden vertolkt met orkest.
The Church -
Macabre Tavern
van het album “Sometime Anywhere (special edition)” (Arista, 1994)
Dit album was de opvolger van “Priest = Aura”
uit 1992. Sinds dat album waren twee leden vertrokken, waardoor de van de
groep een kern van twee mede-oprichters, Steve Kilbey and Marty
Willson-Piper, overbleef.
NIEUW
Parallel or 90 Degrees - A Kick in the
Teeth
Van “A Can Of Worms” (Progrock Records, 2009)
Afgelopen jaar verscheen er een compilatie van
PO90 met het beste werk van de Britse band. Aangezien veel van de oude
platen niet meer te verkrijgen zijn voor velen een welkome aanvulling.
Naast het epische “Afterlifecycle Sequence” van 28 minuten zijn ook
een aantal niet eerder uitgebrachte stukken te beluisteren, waaronder het
dik 20 min durende “4 Egos One War”, dat later voor The Tangent is
gebruikt. Samen met twee andere stukken had dit een Parrallel Or 90
Degrees-album moeten worden. Van deze voorheen onuitgebrachte stukken
hoort u “A Kick In The Teeth”.
OPENER TWEEDE UUR
The Spent Poets - Why are you sleeping with
Mr. Brown
The Spent Poets is een obscuur bandje uit San
Fransisco, geformeerd in 1988. Net als zoveel bands begonnen de heren hun
neo-psychedelische muziek op te nemen in de slaapkamer. Dit kwam in
handen van wat "bekendere" producers met als gevolg dat
de band en plaat mochten opnemen voor Geffen. The Spent Poets laten, net
als Jellyfish, veel jaren '60-invloeden horen, zoals het latere werk van
The Beatles en Pink Floyd in de tijd van Syd Barrett, maar dan in een
jaren '90-jasje. Helaas was de muziek voor de gemiddelde popliefhebber net
iets te avontuurlijk en mocht de band niet een (al wel opgenomen) tweede
plaat uitbrengen en viel uit elkaar. Eén van de sleutelleden, Adam Gates,
bleef wel actief in de muziek en werkte o.a. samen met Les Claypool.
BUITENBEENTJE
Clapton, Eric: Let It Grow
Van "461 Ocean Boulevard" (Polydor, 1974/2004)
Eric Clapton is niet overmatig bekend als progressieve rocker, maar hij
heeft zeker zijn momenten. Zo speelde hij op Roger Waters' solodebuut, was
actief in oer-progbands als Cream en Blind Faith en werkte hij met Phil
Collins (....) en John Martyn. Het nummer “Let It Grow” kan, zeker
door het fraaie gebruik van de ARP synthesizer in het bijna klassiek
aandoende slot, ook als licht progressief nummer door het leven gaan. Het
is zonder meer het sterkste stuk op de million seller “461 Ocean
Boulevard”, waarvan diverse edities verkrijgbaar zijn, waaronder de
befaamde Deluxe Edition en de in 2004 verschenen SACD, waarop een
krachtige 5.1 surround mix staat.
NIEUW
Mastedon with John Elefante - One Day Down By The Lake (See You Real Soon)
Van "3" (Frontiers Records, 2009)
Tip in iO Pages 91: "Nadat zanger John Elephante en Kansas midden
jaren '80 uiteengingen, maakte Elefante o.a. twee albums met broer Dino in
de band Mastedon. Onder die naam maakt hij nu een van de beste AOR-platen
van 2009. John deed (net zo goed als in zijn jonge jaren) alle zang,
inclusief alle tweede stemmen en koortjes! De afsluitende cover van
Kansas' "Dust In The Wind" had niet gehoeven, maar de overige
tracks zijn buitengewoon smaakvol, gevarieerd en bevatten alle facetten
die goede AOR zo aardig maakt: sterk gecomponeerde songs, pakkende
refreinen, goede muzikanten en heerlijke toetsenpartijen. En niet te
vergeten tal van instrumentale tussenstukjes die de middenmoot torenhoog
ontstijgen. Soms lijkt de muziek wat op Kansas, dan weer op andere
AOR-kopstukken als Foreigner, Boston en Survivor. Absoluut hoogtepunt is
het lange "One Day Down By The Lake", m.m.v. Kerry Livgren.
Zowel de compositie als het gitaarwerk draagt ontegenzeglijk diens
stempel. John ga alsjeblieft door!" (Menno von Brucken Fock)
Inderdaad klinkt dit nummer meer Kansas dan Kansas. Sterker nog, er lijken
elementen uit Kansas-epics als "Song For America" één op één
gekopieerd.
IN HET NIEUWS
Kathryn Williams - Hollow
Van “Leave To Remain” (Caw Records, 2006)
Haar vorige album “Leave To Remain”
krijgt na vier jaar eindelijk een opvolger in de vorm van “The
Quickening”. Daar waar “Leave To Remain” een erg intiem, akoestisch,
vriendelijk karakter had zal “The Quickening” een beduidend donker
album worden. Het album is een co-productie van haar samen met Kate St.
John (bekend van The Dream Academy) en na haar vorige twee albums op eigen
label te hebben uitgebracht zal deze in februari verschijnen op One Little
Indian Records.
HET BESTE VAN 2009 –
APPENDIX
Mangrove - Voyager
Van “Beyond Reality” (eigen beheer)
“Beyond Reality” van de Nederlandse band Mangrove waren we
helemaal vergeten, vorige week, terwijl het toch wel één van de
hoogtepunten van het jaar was. Het is sowieso Mangrove's beste en meest
volwassen album. Dit is gewoon symfo van de bovenste plank.
WERELD VOL MUZIEK
Laborier, David: Drop That Gun
Van "Ye Ole Truckstop" (WPR Jazz, 2007)
“Ye Ole Truckstop” is de derde CD van de Luxemburgse gitarist David
Laborier en de eerste waarmee hij intensief werkt met een toetsenman. Dat
is direct te merken, want de composities hebben door het prominente
gebruik van de Fender rhodes en diverse synthesizers direct een meer
progressieve inslag. Het titelnummer zou wat dat betreft wel een over-the-top
Happy The Man kunnen zijn. Drop That Gun is een mini-epos, in de zin dat
er van alles gebeurt, van een slepend thema, tot lekkere gitaar- en
toetsensolo's. Zie http://www.labojazz.com
VAN EIGEN BODEM
Flamborough Head –
Spring
Van “Looking For John Maddock” (Cyclops, 2009)
Het afscheidsalbum van gitarist Eddie Mulder is voor een groot deel gevuld
met composities van hem. Alleen de afsluitende 'epic', het titelnummer, is
een compositie van toetsenist Edo Spanninga. Dielaatste zorgt weer voor
heerlijk spel met gebruik van 'vintage' geluiden, zij het wel gegenereerd
met moderne synthesizers. In de instrumental "Spring" zorgt hij
zo voor dromerige Floydiaanse sfeertekeningen onder Mulders warme
gitaarspel. Het album laat geen verrassingen horen: het gebodene ligt in
het verlengde van voorgangers "One For The Crow" en "Tales
Of Imperfection".
Sunday 03 January 2010 Show No. 872
Het
1e uur
Kayak –
Brothers In Rhyme
We beginnen deze uitzending met een tragisch dieptepunt: het overlijden
van Pim Koopman.
Pim Koopman, de drummer, componist en mede-oprichter van de Nederlandse
symfonische rockband Kayak, is maandag
24 november overleden. Kayak – “Letters from Utopia” (SMH)
is het nog dit jaar verschenen album van Kayak. Daarvan niet de opener
“Let The Record Show”, ook geschreven door Koopman, maar het gedragen “Brothers
In Rhyme”.
The Decemberists - The Hazards of Love 3 (Revenge!) / The Wanting
Comes in Waves (reprise)
Voorganger "The Crane Wife" dichtten we al de nodige progtrekjes
toe. De opvolger “The
Hazards Of Love” (Capitol/EMI) is een heus concept-album met een
doorlopend verhaal en in elkaar overvloeiende songs. Stilistisch is de
plaat heel bont: Southern rock, laat-Beatlesque rock, maar ook droge
seventies-hardrock, naast ingetogen folky kamerpop. De rootsy
progbenadering op een bed van Hammond-akkoorden doet wel wat denken aan de
Beardfish-benadering. De prelude, met ronkend Hammond-orgel, heeft ook wel
wat van Van Der Graaf Generator circa "Godbluff". Een van de
rollen op de plaat wordt met speels gemak prachtig gezongen door Shara
Worden, ofwel My Brightest Diamond, vorig jaar onderdeel van de 'Best of
2008'-uizending.
Harrison, Gavin
& 05Ric: Source
Van "Circles" (Squatter Madras)
Circles is een logische stap na “Drop” uit 2007 van het
samenwerkingsverband tussen de huidige drummer van Porcupine Tree, Gavin
Harrison en zanger en "extended range"-bassist 05Ric. De
heerlijke ritmische patronen van superstrak gespannen drums en
Stick-achtige basgeluiden vormen een ideale basis voor eigengereide
zangmelodieën en Holdsworth-achtige gitaarsolo's.
Sylvan – Force
Of Gravity
van “Force Of Gravity” (Progrock Records)
Na het tweeluik “Posthumous Silence” en “Presets” van alweer een
aantal jaren geleden is de langverwachte opvolger een feit. Tot de band is
inmiddels nieuwe gitarist Jan Petersen toegetreden. Het was de bedoeling
dat Sylvan met een fris nieuw geluid voor de dag zou komen. Wat blijkt nu?
“Force of Gravity” is een gedegen album is geworden, waarop in de
eerste twee redelijk heavy nummers bijna het progmetalpad betreden wordt.
Hierna is de balans tussen rustigere ballad-achtige stukken en het
steviger werk meer uitgebalanceerd en komen we een paar uitstekende
composities tegen. De uitsmijter is het bijna 15 minuten duurende “Vapor
Trails”, dat weer het vertrouwde Sylvan-geluid laat horen. Dus ondanks
het a-typische begin is er nog genoeg te smullen voor de fans.
Fimm, Sarah:
Only The Sum Of
Van "Red Yellow Sun" (Eigen Beheer/CD-Baby)
De progressieve singer-songwriter Sarah Fimm bracht dit jaar eerst het
mini-album “White Birds” uit, waarop ze haar deels trippy, sensuele
stijl van de eerste drie platen aangevuld had met een wat rockerige
atmosfeer. Dit heeft ze doorgetrokken op het volledige album “Red Yellow
Sun”, waarop Fimm in de prachtig gearrangeerde songs zich met name als
zangeres meer extravert etaleert. Ook op deze plaat enkele bekende gasten
zoals Tony Levin, Jerry Marotta en Peter Murphy (de zanger van Bauhaus en
Dalis Car).
Van "File This Dream" (Festival Music)
Seven Day Hunt is de nieuwe groep rond voormalig Egdon Heath-leden Jaap
Mulder (toetsen) en Aldo Adema (gitaar) met voormalig Antares-zanger Han
Uil, aangevuld met drummer Erik Koning. Egdon Heath-bassist Marcel Copini
speelt wel op de plaat (en sterk ook!! - zoemend en diep), maar maakt geen
deel uit van de kernbezetting. De vol en massief gearrangeerde neoprog
roept meteen Egdon Heath in herinnering. Vooral ook omdat Uils stem wel
wat doet denken aan Jens van der Stempel (de zanger op "The Killing
Silence") met een vleugje Maurits Kalsbeek. Gelukkig wordt er soms
gas teruggenomen of ontbreken de akkoordbegeleidingen even om de muziek
wat adem te geven. Een traditioneel-symfonischer doorontwikkeling van het
gebodene op "Nebula", die na een aantal maanden ongedraaid in de
kast te hebben gestaan aangenaam verrast.
Leap Day - What
Would You Do
Van "Awakening The Muse" (Oskar)
Leap Day is een groep rond Flamborough Head-drummer Koen Roozen, met
ex-Flamborough Head-gitarist Eddie Mulder en (net als bij eveneens Friese
Egdon Heath vroeger) liefst twéé toetsenisten: Gert van Engelenburg en
Derk Evert Waalkens. Bassist Peter Stel en zanger Jos Harteveld
completeren de groep. De sound is energieker en ietwat steviger rockend
dan die van het wat meer folky Flamborough Head. In feite sluit dit aan
bij de Britse neo-prog-lichting en ook het eveneens Nederlandse Mangrove.
Prima songs, natuurlijk prachtig gitaarwerk van klassebak Mulder en een
uitstekende productie.
Airbag - Colours
Van "Identity" (Karisma Records, 2009)
In het jaar dat Porcupine Tree met wederom een indrukwekkende plaat (en
vooral een indrukwekkende special edition) kwam, is het wellicht
wat vreemd om een band te nomineren die sterk aan deze band refereert.
Toch zal menigeen meer met het Deense Airbag weglopen, juist omdat ze - in
tegenstelling tot de laatste PT-albums - juist meer voor melancholieke
songs kiezen, die daardoor weer dicht tegen het latere Pink Floyd-werk
aanschuren. Dit jaar zal tijdens het iO Pages-festival blijken of deze
jonge band ook live indruk kan maken.
The
Gathering - No Bird Call
Bijna elke release sinds “Mandylion” heeft z'n plek gehad in ons
jaaroverzicht en ook “The West Pole” (Psychonaut Records)
verdient die plek. En ook dit is een band die zichzelf hervonden heeft na
het vertrek van een frontpersoon. Nieuwe zangeres Silje Wergeland heeft
overtuigend de plek van Anneke van Giersbergens overgenomen. Het album an
sich is voor The Gathering-begrippen wat conservatief maar hun
sfeervolle triprock is daar wel tegen bestand.
Het
2e uur
Ooit begon de groep als jamband: zo'n typisch Amerikaanse band die het
vooral van live-optredens moet hebben en dan vooral veel ruimte maakt voor
ellenlange soli. Op het album “Mantis” (Freeworld) is van die
achtergrond alleen de enorme technische vaardigheid van de muzikanten
blijven hangen. Die wordt nu gebruikt in progressieve rock in de breedste
zin van het woord: van langere stukken die neigen naar Spock's Beard tot
compacte progpop die meer neigt naar Kevin Gilbert, Dave Matthews of The
Beatles tot naar jazzrock neigende prog à la Brother Ape. En dat
gelardeerd met waanzinnige gitaarsoli en eigenlijk prachtig spel op ook
alle overige instrumenten, waarbij we zeker ook de drummer willen noemen.
Alle elementen zijn optimaal verenigd in het enerverende titelnummer.
Gilbert, Kevin:
Smash
Van "Welcome To Joytown - Thud Live At The Troubadour" (Gilbert
Properties Partnership)
De fans van de muziek van wijlen Kevin Gilbert hebben lang op al jaren
aangekondigd archiefmateriaal moeten wachten, maar in 2009 zagen maar
liefst drie releases het licht. Allereerst de singer-songwriter-albums
“Bolts” en “Nuts” en daarnaast de DVD/CD-set “Welcome To Joytown”,
met materiaal dat reeds in 1999 op CD was verschenen, maar waarvan nu
beeldmateriaal is toegevoegd, plus de nodige extra's. Hieronder vallen ook
de twee extra nummers “The Tears Of Audrey” (origineel van “Thud”)
en het als “Certifiable #1 Smash” op “The Shaming Of The True”
verschenen hilarische, wilde “Smash”.
Transatlantic - The Whirlwind ii- The wind blew them all away
En toen was er op eens een derde
Transatlantic, “The Whirlwind”. Stiekem (hoewel niet geheel
onopgemerkt) werkten de heren Morse, Portnoy, Trewavas en Stolt aan de
opvolger van het uit 2001 stammende “Bridge Across Forever”. En het
werd een heuze epic van 77 minuten. Het is wel niet vernieuwend,
maar luistert toch lekker weg. En er zit wederom een bonusschijfje bij,
met vier aanvullende nieuwe composities en vier covers.
Ajalon – Love
Is A Dream
Op de valreep, 31 december, kregen we
“This Good Place” (Progrock Records/SPV) binnen.
Het is het derde album van de band, met als belangrijkste man Randy
George. Hij verzorgt de meeste bas, gitaar en keyboards; tevens componeert
hij de meeste liedjes. Hij is tevens de bassist op de Neil
Morse-soloalbums. De kracht van Ajalon ligt in het harmonieus verloop van
de nummers, de muziek valt onder het genre toegankelijke symfonische rock.
Workman: Lyle:
Behemoth's Ball
Van "Harmonic Crusader" (Infrared Records, 2009)
Derde soloplaat van de vooral als sessiemuzikant en filmmuziekschrijver
bekende gitarist Lyle Workman. Op zijn eigen CD's creëert hij steeds een
fraai, instrumentaal gitaar-orkestraal geheel, met vele lagen instrumenten
en meeslepende melodieën. Daarbij weet hij ook de beste musici uit vooral
de jazzrock-scène bij elkaar te krijgen, zoals op deze plaat ondermeer
Vinnie Colaiuta, Jimmy Johnson, Simon Phillips, Patrick Warren, Jeff Babko,
Jimmy Earl en Gary Novak. Helaas voor Ilse De Lange zat er geen
gastrolletje voor haar in, ondanks dat Lyle intensief bij haar laatste
twee platen betrokken is geweest.
Op de valreep van 2009 verbaast Big Big Train met na "The Difference
Machine" opnieuw een ijzersterke plaat die je meteen inpakt: “The
Underfall Yard” (English Electric Recordings (= eigen beheer)). En
met ijzersterk spel van eenieder. Een even emotioneel geladen als
technisch hoogstaand symfoalbum - toegankelijk en gelaagd tegelijk. Een
deel van de sjeu komt van gasten als drummer Nick D'Virgilio (Spock's
Beard), gitaristen Francis Dunnery (It Bites) en Dave Gregory (XTC) en
toetsenist Jem Godfrey (Frost*). En niet in de laatste plaats nieuwe
zanger David Longdon, die nu met Andy Poole en Greg Spawton de Big Big
Trainkern vormt.
Steve Hackett - Emerald And Ash
Na een moeilijk tijd is Hackett
weer terug met een band-album, en wat voor één: “Out Of The Tunnels
Mouth” (eigen beheer). Deze
kan zich zeker meten met een klassieker als “Spectral Mornings”. Ook
de live-concerten naar aanleiding van dit album zijn een groot succes en
worden alom bejubeld door de Hackett- en Genesis-fanschare.
Satellite – Colour of the rain
Met bands als Riverside en Quidam
zit Polen goed in de lift qua symfonische rock. Satellite, opgericht in
2000, draagt ook nog steeds een steen bij met inmiddels het vierde album
“Nostalgia” (MMP). De onvermijdelijke invloeden van Genesis en
Marillion worden in hetzelfde compositorisch hoogstaande vat gegoten. Dit
materiaal moet iedere progfan aanspreken, vooral fans van Marillion,
Pendragon, Arena, Collage en andere grote neo-proggroepen. En als je de
digipak versie koopt, krijg je nog twee extra nummers.
3e
uur
Astra - Broken
Glass
Deze Amerikaanse band is verre van origineel te noemen met hun mix van
vroege Black Sabbath die een paar Mellotrons hebben overgenomen van King
Crimson en daar nog een paar Moog-synthesizers aan toe voegen. Dit nummer
zou je hun "I Talk To The Wind" kunnen noemen. Het is te vinden
op het debuut “The Weirding” (Rise Above)
Elbow - The Loneliness of a
Tower Crane Driver
OK,
je zou kunnen stellen dat dit eigenlijk niet thuis hoort in een
The Barstool Philosophers - Endless Seasons
Eindelijk kwam afgelopen jaar het
debuutalbum “Sparrows” (eigen beheer) van The Barstoolers uit
ons eigen Almelo gereed. Een lekkere sferische naar prog-metal neigende
plaat met af en toe een Queensrÿche-randje.
The Opium Cartel
– Three Sleepers
De Noor Jakob Holm-Lupo, gitarist en de belangrijkste songschrijver van
White Willow, is de grote man achter dit project. Hij schreef alle songs
(op een cover van Eno/Roedelius/Moebius na) en bespeelt divers
instrumentarium op “Night Blooms” (Termo Records). Hij vroeg
diverse vocalisten voor deze weelderig gearrangeerde symfo met
folk-injecties. Voor soli is er eigenlijk geen ruimte, voor verslavend
mooie zangmelodieën des te meer, zoals in het meest folky liedje van het
album, "Three Sleepers", prachtig helder gezongen door Sylvia
Skjellestad. Veel songs worden trouwens vertolkt door Rhys Marsh.
In 2008 het schitterende debuut van Rhys Marsh And The Autumn Ghost,
“The Fragile State Of Inbetween”, enigszins buiten de boot door een
ongelukkige releasedatum vlak voor de jaarwisseling. Maar de Noorse Brit
kwam na een maand of 10 al met een opvolger, die dat lot gelukkig niet
beschoren is. Hij wilde eigenlijk een rustig tweede album maken, dat zou
aansluiten op het sprookjesachtige "The Fragile State Of Inbetween".
Uiteindelijk werd "Dulcima" (Termo Records) een relatief
heftig album met behoorlijke erupties. Denk nu niet aan metal: de heftige
passages worden vooral gecreëerd met zware Mellotron-souds en meer
lekkers dat vooral doet denken aan King Crimson in de
"Red"-periode. Marsh' stem, maar ook diens compositiestijl
blijft uiteindelijk toch zeker herkenbaar. En ook de muzikale hulp komt
weer uit White Willow-contreien. De stukken hebben een fraaie opbouw en
zijn vaak, ja, overdonderend mooi. Trude Eidtang zorgt meermalen voor een
fraaie tweede stem. Bijzonder sterk album waar je niet snel op
uitgeluisterd raakt. De drie sterkste stukken kloppen alle rond de tien
minuten, zoals het gekozen “The Safety Of All You Know”. Rhys deed
overigens ook mee met het in deels dezelfde bezetting opgenomen, eveneens
sterke “Night Blooms” van Jacob Holm-Lupo's The Opium Cartel, dat u
net heeft gehoord.
Lalle
Larsson - Superbia
“Seven Deadly Pieces” (eigen beheer) is een 7-delig concertstuk voor
metalband, kamerorkest, piano, toetsen en slagwerk van de hand van
toetsenist Lalle Larsson. Het is al vaak geprobeerd om verschillende
muziekstijlen met elkaar te verweven maar zelden is een mix van klassiek,
metal, jazzrock en prog zo goed gelukt als op dit project. Of het zou
moeten zijn op zijn eigen album onder de naam
“Lalle Larsson's Weaveworld”, dat ook dit jaar verscheen. De opnamen
voor de DVD "Seven Deadly Pieces" stammen echter al uit 2002,
dus Larsson is ook weer niet zo hyperactief als het lijkt. “Lalle
Larsson's Weaveworld” is ook weer een voorbeeld is van interessante
muziek die op kleine Scandinavische labeltjes verschijnt. Want na twee
voorbeelden op Jakob Holmmm-Lupo's Termo Records is Larssons CD een van de
twee eerste uitgaven op het label van Flower Kings-bassist Jonas Reingold,
die dan ook de soms aan Jaco Pastorius herinnerende vloeiende baspartijen
speelt op dit album. De Nederlandse gitarist Richard Hallebeek is daar
overigens eveneens prominent op te horen.
IQ - Life
Support
Met “Frequency” (Inside Out/SPV) bewees deze Britse band dat
het verlies van twee
oerleden (toetsenist Martin Orford en drummer Paul Cook) niet het einde
hoeft betekenen voor hen. IQ doet wat het altijd al goed heeft gedaan op
dit album en dat is toegankelijke neo-symfo neerzetten die op precies de
goede momenten exact de climaxen bereikt die we daarvan verwachten. Zonder
Orford maakt IQ zijn meest complete album in tijden. Overigens: intussen
is Paul Cook op het oude nest teruggekeerd.
Archive - Collapse / Collide
Deze track is de opening van het album “Controlling Crowds Part IV”
(Virgin France), een van de twee Archive-releases van dit jaar. Het
Engelse Archive bracht afgelopen jaar niet alleen een bezoek aan Nederland
in de vorm van een drukbezocht Tivoli-concert, de band publiceerde tevens
het indrukwekkende tweeluik “Controlling Crowds” en “Controlling
Crowds Part IV”, dat ook als dubbel-CD verschenen is. Archive begon ooit
als triphop-band, maar ontwikkelde zich via triprock en moderne, enigszins
door Pink Floyd beïnvloede muziek tot een eigentijdse band, die zowel het
epische als een effectieve rap of technobeat niet schuwt. Het afsluitende
Part IV is overigens over het algemeen melancholieker dan de wat grimmiger
eerste drie delen.