-
Sunday 24 Februari 2013 Show No. 1031
-
Sunday 17 Februari 2013 Show No. 1030
-
Sunday 10 Februari 2013 Show No. 1029
-
Sunday 03 Februari 2013 Show No. 1028
HERUITGAVE / OPENER
Anyone's Daughter - Der Plan (live)
Van "Live" (Corona, 1983 ; Tempus Fugit / SPV, 2013)
Rond de jaarwisseling verschenen er in Duitsland heruitgaves van de
Anyone's Daughter-albums "In Blau" (1982), "Neue Sterne" (1983) en
"Live" (1984). Volgende week verschijnen ze officieel in ons land. "In
Blau" is, mede door de fraaie "Tanz Und Tod"-suite nog wel een
fanfavoriet, "Neue Sterne" is omstreden. Zowel binnen de band zelf als
bij fans en critici. Het album stamt dan ook uit een tijd dat 'symfo'
een vies woord was. Aan de andere kant kregen Duitse rockers uit de
Neue Deutsche Welle zelfvertrouwen en succes in eigen taal. Net als in
Eloy leidde dat binnen de band tot verhitte discussies of hier op
ingehaakt moest worden of niet, die uiteindelijk tot het eind van de
band leidden. Het maakt "Neue Sterne" een onevenwichtig album, waar
echter zeker wel fijne, zij het korte songs op staan. Dat is een jaar
later ook te horen in de live-uitvoeringen op het dubbel-album "Live".
Dat album is nu voor het eerst in z'n geheel op dubbel-CD verschenen,
want voor de eerste CD-uitgave van Music Is Intellingence uit 1994 was
er nu juist in de al aangehaalde, sterk symfonische "Tanz Und
Tod"-suite gehakt. "Der Plan" is een pakkende song met een serieus
thema (over dat we zo afgestompt zijn dat de narigheid in de wereld die
we op TV zien ons niets meer interesseert en een eenling die dat van
zichzelf niet kan verdragen). Het combineert een vlotte eighties-sound
(pakkende melodie, duidelijk en gemakkelijk ritme) met een toch echt
vintage seventies Moog-synthesizersolo. Een grotere nadruk op de latere
periode maakt, dat de overlap met de archief-live-release "Requested
Document" (2003) beperkt is. Overigens is Anyone's Daughter in de jaren
'90 heropgericht, met nog steeds de originele toetsenist en gitarist in
de gelederen. Nu maakt men echter een mengsel van soul, pop en rock.
Website: http://www.anyonesdaughter.de/ .
NIEUW
Nolan, Clive - Prologue / Overture / Deception
Van "Alchemy" (Metal Mind Productions, 2013)
“Alchemy” is een musical, die zich afspeelt op een Victoriaanse set uit
1842, omgeven door een donkere en mysterieuze atmosfeer. Het geheel is
geschreven door Clive Nolan (Pendragon, Arena, Caamora). Hij is omgeven
door andere bekende namen in de prog-scene: Tracy Hitchings (Landmarq,
Strangers On A Train), Andy Sears (Twelfth Night), Paul Manzi (Arena),
Damian Wilson (Threshold), Paul Menel (ex-IQ), David Clifford (Red
Jasper) en Agnieszka Swita. De Caamore Company-muzikanten Clive Nolan
(toetsen), Mark Westwood (gitaar), Scott Higham (drums), Claudio
Momberg (toetsen) en Kylan Amos (basgitaar) zijn grotendeels
verantwoordelijk voor de instrumentale stukken. De eerder genoemde
gastmuzikanten zullen het geheel ook ondersteunen bij de
live-uitvoeringen. De eerste, in de vorm van een concert, was afgelopen
vrijdag in Polen, in het theater in Katowice waar al zoveel live-DVD's
zijn opgenomen. In september zullen er volledige theaterversies worden
opgevoerd in het Engelse Cheltenham. "Alchemy" is vooral een echte
musical met veel gezongen dialoog en weinig instrumentale gedeelten. Je
hoort de hand van Nolan duidelijk terug in de muziek - dat wel - met
melodieën en wendingen die ook van Arena of Shadowland hadden kunnen
zijn. Het klassieke instrumentarium dat we op "She" van Caamora
hoorden, vinden we hier niet.
Website: http://www.alchemythemusical.com/
NIEUW
3 Crows - Pathway
Van "3 Crows" (eigen beheer / CDBaby, 2012)
Achter 3 Crows gaan enkele gerenommeerde jazzmuzikanten schuil. Virgil
Donati, Brett Garsed en Chris Buck werkten al samen op Progasaurus, het
solodebuut van laatstgenoemde, waarop ook Allan Holdsworth te gast was.
Zij gingen een samenwerking aan met gitarist/sounddesigner Chris
Taylor, die in 2011 het atmosferische jazzrockalbum Nocturnal
uitbracht. In wisselende bezettingen waaraan tevens onder andere
toetsenman George Whitty en de onvermijdelijke Marco Minnemann
meespeelden, brengt deze gelegenheidsformatie compacte jazzrock, met
puntige solo's en het groovy, Stuart Hamm-achtige baswerk van Buck als
belangrijkste factoren. Een uitzondering is het gekozen nummer
“Pathway”, dat door de zangpartijen wel wat weg heeft van een Rush dat
zijn jazzrockgenen eindelijk de vrije loop laat. Website: http://chrisbuckmusic.com/
NIEUW
Wilson, Steven – The Holy Drinker
Van “The Raven That Refused To Sing” (Kscope, 2013)
Het nieuwe album van Steven Wilson is eindelijk verkrijgbaar. En zoals
gehoopt wordt de lijn van de voorganger voortgezet. Vergeet alle platen
die Wilson met Porcupine Tree heeft gemaakt na “Lightbulb Sun”, begin
weer bij “Grace For Drowning” en je zal merken dat het verloop veel
logischer klinkt! Het werk dat Wilson voor bands als King Crimson,
Jethro Tull en Caravan heeft gedaan, heeft zeker zijn sporen nagelaten,
maar “The Raven That Refused To Sing” is toch in de eerste plaats
Steven Wilson en bevat zes tracks, die allezes over bovennatuurlijke
verschijnselen handelen. Wilson heeft als engineer Alan Parsons in de
hand genomen, en een band om zich heen verzameld om van te smullen.
Drummer Marco Minneman, gitarist Guthrie Govan, bassist Nick Beggs, op
toetsen Adam Holzman en natuurlijk Theo Travis op verschillende
blaasinstrumenten. We worden dan ook getrakteerd op staaltjes
hoogstaand musiceren, maar ondanks de moeilijkheidsgraad klinkt de
muziek ongedwongen en ligt aldoor goed in het gehoor. Het album opent
met de zware prog van “Liminol” (ook al in live-uitvoering te vinden op
de DVD en Blu-Ray “Get All You Deserve”) dat lijkt te beginnen waar
Yes' “Relayer” ophoudt! Het magistraal epische titelnummer sluit het
album af. Voor de Hifi-freaks onder ons zijn er high-bitrate-versies in
zowel stereo- als 5.1-surroundformaat verkrijgbaar op Blu-Ray of DVD.
Voorzichtig willen we de conclusie wel trekken dat dit het beste is wat
Wilson heeft uitgebracht... tot nu toe dan.
Website: http://stevenwilsonhq.com/.
NIEUW
Living, The – Intro/Earthmusher
Van "The Jungle Is Dark But Full Of Diamonds" (Eigen Beheer, 2012)
Het Canadese The Living bracht eerder twee EP's uit en openbaarde eind
vorig jaar zijn volwaardige debuut "The Jungle Is Dark But Full Of
Diamonds". De sound van het gezelschap wordt beheerst door het
flexibele, musical-achtige stemgeluid van bandleider Mike Bell en een
strijktrio. Dat vertaalt zich in muziek die klinkt als een heftig
rockende Valensia, een spontane mix van Muse, Queen en Sparks, een
nieuwe versie van Darling Cruel of Kate Bush die de instrumentale
gedeeltes van haar song “Violin” tot epische proporties oprekt. Met de
van Dave Martone bekende bassist David Spidel als producer/bassist is
men verzekerd van een stevig rockend geluid, waarin de klassieke
inbreng van de strijkers en een akoestische piano, jazzy gitaarlicks en
overstuurde Fender Rhodes-fragmenten voor afwisselende, opzwepende
theatrale rock zorgen. Website: http://www.theliving.ca.
NIEUW
Godfrey, Robert John - Cogenhoe Gallivant
Van "The Art Of Melody: Romantic Piano Music Book 1" (Operation
Seraphim, 2013)
Al jaren kondigde The Enid-leider Robert John Godfrey een solo-piano
aan in klassiek-romantische stijl. Eigenlijk gaf hij in 2011 met het
grote The Enid-concert met The City of Birmingham Symphony Orchestra al
een schot voor de boeg. Nu is het er dan eindelijk van gekomen. Vaak
niet solo-piano trouwens, maar op de bekende The Enid-wijze kunstig
georkestreerd met up-to-date digitale technieken. Met overweldigend en
geslaagd resultaat. Is dit allemaal nieuw materiaal? Nee, want de al
bekende pianostukken, die ook met het orkest werden gespeeld staan er
weer op, zowel in nieuwe studio-versie als in de
live-met-orkest-versie. In de overige stukken herkennen we allerlei
bekende The Enid-thema's en motieven. Van het recente "Invicta", maar
ook bijvoorbeeld van "Something Wicked This Way Comes" (1983). Maar wel
vaak gerecombineerd en natuurlijk nu met een hoofdrol voor Godfrey's
weldadige en meeslepende pianospel. Opener "Cogenhoe Gallivant" is een
muzikaal portret van Elsa, de hond van The Enid-collega Max Read, aan
wie het opgedragen is. Elsa overleed, oud maar totaal onverwacht, nota
bene op de dag dat "Invicta" in première ging: 10 november 2012. Omdat
het echt als een klassiek romantisch werk is gearrangeerd en het
rock-element totaal ontbreekt is de volle lengte niet overeenkomstig de
aard van ons programma, maar het opwindende tweede deel willen we u
niet onthouden.
Website: http://robertjohngodfrey.org/ .
NIEUW
Unitopia – Easter
Van “Covered Mirror Vol. 1 - Smooth As Silk” (Musea, 2013)
Het Australische Unitopia heeft na drie studioalbums vol eigen
materiaal het op zich genomen om nu maar eens een aantal van de bands
favoriete klassiekers onder handen te nemen. Door de regel zijn
coveralbums vaak een leuke bijkomstigheid, die na een luisterbeurt de
kast niet meer uitkomen.
“Covered Mirror Vol. 1 - Smooth As Silk” is echter van een andere orde.
Naast een paar verrassende keuzes, weet Unitopia haar eigen spin op
veel van de composities te geven en naar de hand van zanger Mark
Trueack te zetten, die een wel heel lekker hees Gabriel-achtig
stemgeluid heeft. In het geval van Klaatu's “Calling Occupants Of
Interplanetary Craft” wordt het origineel zelfs overtroffen. Ook de
twee medleys van Genesis- en Yes-stukken zijn zeer inventief en voegen
wel degelijk iets toe aan de originele composities. En wat belangrijker
is: ze voelen niet aan als medleys! Een van de hoogtepunten van het
album is “Easter”, origineel van Marillion. Het nummer behoudt zijn
essentie, maar de band zet het helemaal naar zijn hand - en die gitaar
solo doet niet onder voor het origineel! Ook vinden we nummers van
Crowded House, Todd Rundgren, The Korgis en zelfs The Flower Kings.
Kortom, zie dit als een volwaardig album en niet zomaar een
tribute-album. Luister en geniet!
Website: http://www.unitopiamusic.com.
LIVE-TIP / AKTUEEL
Pineapple Thief, The – Build A World
Van “All The Wars” (Kscope, 2012)
Van het Britse The Pineapple Thief verschijnt over precies een maand
een nieuwe EP. De titeltrack “Build A World” komt van het laatste album
“All The Wars” uit 2012. Verder staan er drie splinternieuwe nummers op
deze EP en als uitsmijter nogmaals “Build A World” in een remix versie.
De band treedt 11, 13 en 14 maart aanstaande op in Nederland. Het is
jammer dat het concert van 11 maart in Paradiso gelijktijdig valt met
het optreden van Steven Wilson in de Melkweg.
Twee dagen later speelt de band in De Nieuwe Nor te Heerlen en de
Nederlandse concertreeks wordt op 14 maart in Vera te Groningen
afgesloten.LIVE-TIP
Jolly - Storytime
Van "The Audio Guide To Happiness: Disc one of two" (InsideOut, 2011)
Vorige week werd bekend dat de Amerikaanse groep Jolly het
voorprogramma verzorgt bij de Nederlandse concerten van Riverside. Dus
ook in De Metropool op 23 maart aanstaande. De band tourde vlak na het
verschijnen van het debuut "Forty Six Minutes, Twelve Seconds Of Music"
in 2009 ook al met de Polen en werd toen zelfs veel met die band
vergeleken. "The Audio Guide To Happiness" laat vooral een soort
strakke popmetal met behoorlijk wat stevige in-yer-face-riffs horen,
gekruist met de moderne prog van een groep als Frost*. "The Audio
Guide..." is een tweedelig werkstuk; deel twee verschijnt volgende
week. Wij doen het met een toegankelijk en melodieus rustpunt van deel
één. Overigens is er naast Jolly nóg een voorprogramma bij Riverside:
de eveneens Poolse progmetalband Dianoya.
Website: http://www.jollyband.com/ .
AKTUEEL EN LIVE TIP
Wilson, Ray – Things Don’t Stop
Van het album “Propaganda Man” (eigen beheer, 2009)
“Propaganda Man” is het zesde album van Stiltskin- en ex-Genesis-zanger
Ray Wilson. Wat direct opvalt is dat zijn stem sinds zijn tijd met
Genesis nauwelijks veranderd is. Ook zijn stijl van componeren is sinds
die tijd nauwelijks aangepast, alleen is zij wat ruwer geworden.
Tijdens het introductieconcert van de musical van Clive Nolan, waar u
zojuist wat van gehoord heeft, trad ook Ray Wilson op in het Poolse
Wyspianski Theater in Katowice. Zijn optreden is opgenomen ten behoeve
van een live-CD/DVD-set, die later in het jaar het levenslicht gaat
zien. Het jaar 2013 is speciaal voor Ray Wilson, omdat het twintig jaar
geleden is dat hij zijn eerste soloalbum “Swing Your Bag” met
Guaranteed Pure uitbracht. De show in Polen heeft als titel: “20 Years
And More” en is speciaal voor deze avond gearrangeerd. Tijdens deze
show speelt hij nummers van Genesis , maar vooral nummers van zijn
solo-albums. Ook om de hits met de band Stiltskin, zoals “Inside”, kan
hij natuurlijk niet heen. Verder speelde hij enkele stukken van zijn
aankomende album “Chasing Rainbows”. Wilson werd begeleid door een
strijkkwartet, aangevuld met piano, saxofoon, fluit, klarinet. (Bron:
Metalmind)
Website: http://www.raywilson.net/.
LIVE-TIP
Harvest – Stars (live in Barcelona)
Oorspronkelijk van “Chasing Time” (eigen beheer, 2012)
De Spaanse band Harvest, met de Nederlandse zangeres Monique van der
Kolk, heeft onlangs een live-versie van het nummer Stars van het
laatste album “Chasing Time” op Youtube gezet.
Deze track is gefilmd tijdens een optreden in Barcelona. In maart
speelt de band op het Marillion Weekend in Port Zélande.
Website: http://www.harvestband.com/.
IN MEMORIAM
Kevin Ayers - It Begins With A Blessing / Once I Awakened / But It Ends
With A Curse
Afkomstig van "The Confessions Of Dr. Dream And Other Stories"
(Harvest, 1974)
Kevin Ayers, mede-oprichter van Soft Machine en ook solo als
progressieve singer/songwriter succesvol, is afgelopen maandag 18
februari in zijn slaap is overleden op de leeftijd van 68 jaar. Hij
werd door velen als de belichaming van de Britse
jarenzestig-underground-muziekscene gezien. Zijn solocarrière bracht
hem met name in de jaren '70 de nodige albumsuccessen. Met name die
albums zijn voorbeelden van typisch Engelse, licht-excentrieke progpop.
Kort door de bocht: Ayers klinkt bij vlagen als Syd Barrett, maar dan
zonder mentale aftakeling. Misschien wel zijn meest opvallende album is
“The Confessions Of Dr. Dream And Other Stories” uit 1974, dat
gedomineerd word door de LP-kantlange titelsuite. Op dat album staat
ook een opvallende remake van de song “Why Are We Sleeping” van het
allereerste Soft Machine-album in de vorm van “It Begins With A
Blessing / Once I Awakened / But It Ends With A Curse”.
Weblink: http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts.
IN DE HERHALING
Oblivion Sun - Deckard
Van "The High Places" (Prophase Music, 2013)
Vorige maand verscheen "The High Places", het tweede album van Oblivion
Sun. De kern van ex-Happy The Man-leden Stan Whitaker en Frank Wyatt is
gebleven, maar de overige musici zijn nieuw. Grootste verschil is het
ontbreken van tweede toetsenman Bill Plummer. Wellicht klinkt het
nieuwe album daardoor meer gitaargeoriënteerd dan de eersteling. Wyatt
speelt daarbij meer op piano dan op allerlei synthesizers, wat ook
bijdraagt aan de nieuwe sound. "The High Places" bevat slechts vijf
songs, waarvan het titelnummer echter ruim 22 minuten in beslag neemt
en wel de nodige typische Happy The Man-kenmerken bevat. Het is dan ook
een bewerking van het stuk “Merlin Of The High Places”, een oud Happy
The Man-stuk, dat op de archiefplaat "Death's Crown" prijkt. We draaien
nu het openingsnummer “Deckard”. Onduidelijk is of dit slaat op de
hoofdfiguur van de SF-klassieker Blade Runner of op het karakter
Deckard Cain uit de Diablo-games. Website: http://www.oblivionsun.com/.
HERNIEUWDE AANDACHT
Lifesigns - Carousel
van "Lifesigns" (Esoteric Antenna, 2013)
Een paar weken geleden draaiden we al een track van dit album toen hij
net verscheen, maar dit sterke album verdient nog wel wat meer
aandacht. Lifesigns is een nieuwe symfonische rockgroep van mensen die
het klappen van de progzweep genoegzaam kennen:
toetsenist/zanger/componist John Young, bassist/zanger Nick Beggs en
drummer Martin Beedle. Deze samenwerking leverde een erg toegankelijke
en melodieuze vorm van symfonische neoprog op, zoals we die al kennen
sinds midden jaren '80. Echter, daar waar in die tijd de songs vaak
bondig waren, neemt Lifesigns wat meer de tijd: 5 songs in een
tijdsbestek van ruim 50 minuten. Songs met mooie wendingen,
atmosferische passages maar soms ook met een heerlijke 'wall of sound'.
Op dat soort momenten moeten we denken aan het eerste album van de
Amerikaanse band World Trade en ook wel een beetje aan “90125” van Yes,
met name door de rijke zang-arrangementen. Bassist Nick Beggs, u hoorde
hem vanavond al eerder bij Steven Wilson, is de troefkaart in het
geheel, want zijn spel is alomtegenwoordig. Beggs trekt voordeel uit
het feit dat elektrische gitaren bewust minder aanwezig zijn op dit
album. Luister maar eens naar het slotnummer van “Lifesigns”, waarbij
Nick Beggs tekent voor de 'gitaarsolo' aan het begin, gespeeld op zijn
Chapman Stick.
Website: http://www.cherryred.co.uk/.
WHAT EVER HAPPENED TO…
Nepenthe – Brethren (One Burning Question)
Van “Everything Was Beautiful And Nothing Hurt” (Sights and Sounds,
1997)
Het is opvallend dat er in de jaren '90 en '00 een overvloed aan bands
was die maar 1 of 2 albums uitbracht en daarna helaas in de
vergetelheid raakte. Een van deze bands is het uit New Jersey
afkomstige Nepenthe. De band was een kleine 5 jaar actief en maakte een
plaat onder de oude naam Ars Nova en een tweede meer interessant plaat
als Nepenthe. Een van de trekjes van de band was het lekker in het
gehoor liggende, catchy karakter. Onterecht word de band vergeleken met
tijdgenoten als Enchant of Cathedral maar Nepenthe heeft toch een
unieker geluid. Leuk detail is dat de zanger, Jason Rosenfeld, dezelfde
naam heeft als een van de eerste zangers van thrash metalband Anthrax.
Zou dit de zelfde Jason zijn? Kleine kans, want Anthrax komt van de
andere kant van het continent.. Van de leden is toetsenist Eddie
Konczal alleen nog actief en maakt instrumentale keyboardmuziek.
Website: http://www.myspace.com/nepentheband.
NIEUW
Zoltan - Black Iron Prison
"First Stage Zoltan" (Cineploit, 2012)
Zoltan is een Brits instrumentaal trio met o.a. Matt Thompson, één van
de oprichters van de avant-proggroep Guapo in de gelederen. De muziek
van het drietal laat een fascinatie horen voor jaren
'70-horrorsoundtracks van bijvoorbeeld Goblin en John Carpenter en
gebruikt daarvoor een wagonlading aan analoge keyboards uit zowel de
vroege (Mellotron, modulaire Moog en MiniMoog) als latere jaren '70. En
dat gecombineerd met lekker losjes gespeelde rockdrums en regelmatig en
lekker prominent in de mix zittende basgitaar. Die laatste aspecten
zorgen voor reminiscenties met Eloy (maar dan zonder zang). En sommige
passages hadden zonder die drums zo op Vangelis' "Spiral" gekund. Maar
die drums en die bas willen we niet kwijt, want juist deze combinatie,
en dan zeker in puur instrumentale vorm, hoor je niet zo vaak (meer) op
deze manier. Kosmisch, filmisch, bedwelmend en uiteindelijk
verslavend...
Websites: http://www.cineploit.com/?page_id=365 en
http://www.facebook.com/pages/Zoltan/263126013756002 en http://zoltanatloz.bandcamp.com/
NIEUW
Zenit – Awaken
Van “The Chandrasekhar Limit” (Galileo, 2013)
Zenit is een Italiaans/Zwitserse progband, geleid door Andy Thommen,
die we nog kennen van Clepsydra. “The Chandrasekhar Limit” is alweer
het derde album van de band, en als je dit vergelijkt met het debuut
uit 2001, dan hoor je dat men een behoorlijke groei heeft doorgemaakt.
Het album klinkt volwassen, vol en kan zich meten met de top releases
van afgelopen jaar. Zanger Lorenzo Sonognini heeft een karakteristieke
warme stem, vergelijkbaar met die van Big Big Train-zanger David
Longdon. En daar stopt de vergelijking niet. Muzikaal tapt men ook af
en toe uit eenzelfde vaatje, hoewel de Britten wel een lichte
voorsprong hebben genomen met hun laatste album. Een andere band die
ook in eenzelfde adem mag worden genoemd is het Canadese Mystery. Met
“The Chandrasekhar Limit” is Zenit een gedegen concurrent.
Website: http://www.fragile.net/.
NIEUW
Thieves' Kitchen - Of Spark And Spires
Van "One For Sorrow, Two For Joy" (eigen beheer, 2013)
De Brits-Zweedse groep Thieves' Kitchen verraste in 2008 met zijn
opvallend rijke en rijpe vierde album "The Water Road". Een album vol
uiterst doorwrochte composities en bijzonder kleurrijke arrangementen,
met daarin een opvallende rol voor houtblazers als de hobo. Vijf jaren
verstreken eer "One For Sorrow, Two for Joy" verscheen en er is in de
tussentijd dan ook het nodige gebeurd: zo is de ritmesectie vervangen
en maakt oprichter/drummer Mark Robotham geen deel meer uit van de
band. Hij heeft na tien jaar zijn oude band Grey Lady Down (ooit te
gast in de Xymphonia-studio) heropgericht. "One For Sorrow, Two for
Joy" klinkt dan ook anders dan zijn voorganger, maar ook weer niet. De
hobo is verdwenen, al zorgen trompet, cello en fluit opnieuw hier en
daar voor klassieke dan wel folky trekjes. De gitaar is nu een
tikkeltje prominenter en zorgt voor een krachtig tegenwicht. Maar qua
compositie is er eigenlijk nog het minst veranderd, want als je goed
luistert hoor je van diezelfde gedragen thema's, die een zorgvuldig
uitgedachte doorwerking krijgen. Niet ten onrechte haalt de band zelf
o.a. Canterbury prog als invloed aan in muziek, die naar eigen zeggen
Engels van smaak is, maar een Zweedse textuur heeft.
Website: http://thieveskitchen.wordpress.com/ .
HERNIEUWDE AANDACHT
Riversea - Halo
Afkomstig van "Out Of An Ancient World" (eigen beheer, 2012)
Je hebt soms van die albums die in eerste instantie aangenaam binnen
komen maar je niet gelijk overdonderen, om vervolgens zich heel
geniepig in je brein te nestelen en bij elke luisterbeurt meer indruk
gaat maken. Riverseas debuut “Out Of An Ancient World” is zo'n album.
Zo haalde het album in eerste instantie niet de Top 10 over 2012 van
redactielid Chris, maar als hij nu die lijst moest maken, dan had hij
er zeker in gestaan. “Halo” is één van de prijsnummers en voor wie
denkt 'wat komt me dat gitaarspel toch bekend voor': niemand minder dan
Bryan Josh van Mostly Autumn bespeelt hier de zes snaren.
Website: http://riversea-band.com/.
LIVE-TIP /
ALBUM VAN DE MAAND / VOORPROEFJE SPECIAL ´UIT POLEN´
Riverside – Celebrity Touch
Van “Shrine Of New Generation Slaves” (InsideOut, 2013)
Het Poolse band Riverside is opgericht in 2001 en van deze band
verscheen tot nu toe 5 studio albums. De muziek van de heren is een
mengeling van metal, symfonische en psychedelische rock en bestaat uit
vaan langdurige muziekstukken met keyboard en gitaar waarbij de bas
altijd prominent aanwezig is, met daarnaast op zijn tijd heavy-metal
riffs. Onlangs verscheen het vijfde studioalbum“Shrine Of New
Generation Slaves”, ofwel kortweg “SONGS”, het album van de maand
februari – en met recht. Het is Riversides meest toegankelijke, maar
ook avontuurlijke plaat geworden. Daarom nog maar een nummer. Riverside
komt in maart voor drie concerten naar Nederland, waaronder op 23 maart
naar de Hengelose Metropool. Het voorprogramma bij alle concerten wordt
verzorgd door de Amerikaanse band Jolly.Websites: http://www.riversideband.pl/en/ en http://metropool.nl/nl/agenda/riverside-0 .
NIEUW (VOOR ONS DAN)
Larsson's Weaveworld, Lalle - A Dream Of A Thousand Weaves
Afkomstig van "Nightscapes" (Reingold Records, 2012)
Met “Nightscapes” voltooit toetsenist Lalle Larsson (o.a. Karmakanic)
een trilogie albums onder de vlag Weaveworld. Muzikaal was op de eerste
twee albums een interessante mix van stevige progrock en jazzrock te
horen met een steeds grotere mate van nadruk op de composities. Deel 3,
“Nightscapes”, is daar het logische slot op waarbij met name in lange
“Nightscapes Suite” alle muzikale eindjes bij elkaar lijken te komen.
Ook dit album is opgenomen met dezelfde vaste kern
muzikanten die we ook op de eerste twee delen tegen kwamen met daarbij
o.a. Bassist Jonas Reingold en ook de Nederlandse gitarist Richard
Hallebeek. Het is duidelijk dat Larsson de muziek geschreven heeft met
deze muzikanten in gedachten, want hij heeft ze fantastisch materiaal
gegeven om mee te stralen.
Website: http://www.lallelarsson.com/.
NIEUW / AMBIENT
PROG
Cosmos Dream – Beyond Eris
Van “How To Reach Infinity” (Musea Parallele, 2013)
Cosmos Dream is een project van Charles Roman, de toetsenist van de
legendarische Franse prog band Pulsar. Met Pulsar maakte Charles al
sterk aan Pink Floyd geïnspireerde muziek en met zijn ambient-project
Cosmos Dream zet hij de lijn voort. “How to Reach Infinity” is al het
tweede album dat Roman onder deze noemer maakt; het vorige album is aan
ons voorbij is gegaan. Met “How To Reach Infinity” probeert hij de
voortgang van de menselijke samenleving te gieten in een muzikale vorm.
Het is een dubbelalbum, waarop een mooie mix van progressive rock
geïnspireerd door Pink Floyd, Porcupine Tree en Pulsar wordt vermengt
met ambient music in de stijl van Brian Eno, Jon Hopkins of Vangelis.
De aanleiding van deze plaat is een van “The Wall”-concerten van Roger
Waters die Roman bezocht. Onder de indruk van wat bij daar zag, besloot
hij zijn eigen kijk op de mensheid weer te geven.
Website: http://cosmos-dream.tumblr.com/.
SPECIAL
'UIT POLEN'
Quidam – Kinds Of Solitude At Night
Van het album “Alone Together” (Rock-Serwis, 2007)
Het debuutalbum van Quidam kwam uit in 1995 en er zouden er nog zes
albums volgen. Het meest recente verscheen vorig jaar. De eerste vier
albums waren met de zangeres Emila Derkowska, waarna zanger Bartek
Kossowicz vanaf 2005 de zangpartijen voor zijn rekening nam. Het album
“Alone Together”, uit 2007, is het eerste conceptalbum van de band.
Leuk detail is dat, wanneer je alle songtitels van het album achter
elkaar zet, er één lange zin ontstaat, die meteen het concept van het
album verraadt, dat nóg compacter in de titel zit : we zijn samen
alleen.
Website: http://www.quidam.pl/.
Kruk – Cold Wall
Van het album “It Will Not Come Back” (Metal Mind, 2011)
Kruk, ofwel 'kraai', is een Poolse band, ooit begonnen als coverband .
Invloeden komen vooral van klassieke hardrockbands zoals Deep Purple,
Led Zeppelin, Uriah Heep en Dio. In de in 2001 opgerichte band vinden
we een in Jon Lord-stijl spelende Hammond-organist. Er zit bij het
tweede studioalbum “It Will Not Come Back” een bonus-DVD, die is zeker
de moeite van het bekijken waard is om een goed beeld van de band te
krijgen. Onlangs verscheen het derde album “Be 3”. De muziek van Kruk
heeft een hoog classic rock-gehalte. “Cold Wall” is een mooie ballad.
Website: http://www.kruk.art.pl/.
Believe – The World Is Round Part 1 & 2
Van het album “World Is Round” (Metal Mind, 2010)
Believe is een Poolse band rondom ex-Collage-gitarist Mirek Gil. Van de
groep verschenen tot nu toe vier albums. Het meest recente album “World
Is Round” stamt uit 2010. Believes kracht schuilt in het vermogen
neoprog te combineren met pop, met een knipoog naar Collage en
Satellite. Daarin is ruimte voor orkestrale klanken, alsmede voor
viool, piano en orgel.
Website: http://www.believe.com.pl.
Collage –
Rozmowa '86 (Conversation ‘86)
Van “Changes” (Ars Mundi, 1995 / remaster: Metal Mind, 2003)
Collage’s eerste opnames dateren uit 1985 en van de groep verschenen
daarna een vijftal studioalbums. Karakteriserend voor de muziek van
Collage is een gitaargeluid dat zó uniek is dat je het vrijwel nergens
anders zal tegenkomen. Het is een warme ietwat klagerige klank met een
beetje een oosterse tint erin. Langzame stukken met mooi toetsenspel
worden afgewisseld met snelle passages met prachtig gitaarwerk. Aldus
mooi omschreven door Maarten Goossensen in zijn Progwereld-recensie van
het album “Moonshine”. “Changes” was in 1995 het laatste wapenfeit van
de groep. Het bestond uit opnames uit de periode 1985 tot en met 1992.
Dit album is in 2006 geremasterd; er werden nog 2 audio- en 2
videotracks aan het album toegevoegd. Het album bevat vooral
alternatieve versies van eerder verschenen materiaal. Zo is “Rozmowa”
oftewel “Conversation” een vroege versie van het slotnummer van
debuutalbum “Basnie”.
Website met informatie: http://www.progarchives.com/artist.asp?id=65.
NIEUW (VOOR ONS DAN)
Fröberg, Hasse Musical Companion - The Chosen Ones
Van “Powerplay” (Reingold Records, 2012)
We kennen Hasse Fröberg als de tweede gitarist en stem van The Flower
Kings, maar met zijn Musical Companion laat hij horen solo zeker zijn
mannetje te staan. Natuurlijk is het onoverkomelijk dat er Flower
King-trekjes te horen zijn in de muziek. Het tweede album van de groep,
“Powerplay”, heeft echter meer classic rock trekjes en is ook zeker
melodieuzer met meer AOR-trekjes. Er is echter ook een zekere liefde
voor Yes te bespeuren: het lange epic op “Powerplay” laat namelijk
invloeden van het Yes-album “Going For The One” horen. Hasse is
verantwoordelijk voor alle composities, maar dat neemt niet weg dat de
plaat bomvol heerlijke keyboardsolo's zit, verzorgd door Kjell
Haralsson. “The Chosen Ones”, dat u zojuist gehoord heeft, is een van
de langere stukken, met een heerlijk instrumentaal middendeel. Website: http://www.hassefroberg.com/.
NIEUW
Aurora Project, The - Newtopia
Van "Selling The Aggression" (Freia Music)
Het Katwijkse Aurora Project bestaat nu 13 jaar en debuteerde in 2005
met "Unspoken Words". "Selling The Aggression" is het derde album en is
een conceptalbum over hoe de wereldwijde samenleving is veranderd sinds
de oprichting van de band. Onderwerpen die voorbij komen zijn
massamedia, internet, olie en de invloed van die zaken op
oorlogsvoering, zoals de 'war against terror'. De progressieve rock van
Aurora Project is te omschrijven als gloedvolle neoprog, met
progmetaluitbarstingen. Stilistisch kom je dan in de buurt van bijv.
Subsignal en Gate6. Hét opvallende pluspunt van de groep is het volle,
heldere en emotievolle stemgeluid van Dennis Binnekade, die qua kleur
in de buurt komt van Damian Wilson (Threshold). Enige ietwat kazige
moment van het album is "Speeding Up Of Time", gebaseerd op de
doodgespeelde Hebreeuwse traditional "Hava Nagila". Slotnummer
"Newtopia" is een prachtig opgebouwd stuk, van bijna-stilte naar een
massieve, Wagneriaanse climax. Alle pluspunten van Aurora Project komen
hier samen. Website: http://www.theauroraproject.com/aurora/.
NIEUW
Cosmograf - The Man Left In Space
Afkomstig van "The Man Left In Space" (Eigen beheer, 2013)
Twee jaar na "When Age Has Done Its Duty" keert de Britse muzikant
Robin Armstrong terug met een nieuw album onder de naam Cosmograf. Ook
ditmaal wederom een conceptalbum dat aan de oppervlakte een science
fiction- en space-tintje heeft. Graaf je iets dieper dan blijkt dat
meer de
verpakking te zijn en gaat het uiteindelijk over hoe ons eeuwig streven
naar vooruitgang en succes ook zijn keerzijde kent. Armstrong heeft de
muziek nog verder uitgekristalliseerd richting een stevige en moderne
neoprogsound, die - misschien ook door het thema – bij vlagen ook
duidelijk is beïnvloed door Pink Floyd met Roger Waters aan het roer.
Dat geldt zeker ook voor de titeltrack, waarop drummer Nick D'Virgilio
is te horen en verder Armstrong de gehele instrumentale
invulling verzorgt, waarbij hij zijn 'inner Gilmour' tevoorschijn
tovert :-) Website: http://www.cosmograf.com/.
NIEUW (VOOR ONS
DAN)
Docker's Guild - Purple Orb - The Secret Of DNA (Part 2)
Van "The Mystic Technocracy - Season 1: The Age Of Ignorance" (Lion
Music, 2012)
Een van onze vaste luisteraars wees ons erop dat we afgelopen jaar een
interessante plaat hebben gemist: het juni vorig jaar verschenen "The
Mystic Technocracy Season 1: The Age Of Ignorance" van Docker's Guild.
Ditis een Aeryon-achtig project, met de in Italië residerende
toetsenist/componist Douglas R. Docker als centrale man. Ook deze
muzikant verzamelt een keur aan artiesten: o.a. de
alomvertegenwoordigde sessiebeesten Gregg Bissonette en Tony Franklin,
de van Asia bekende Guthrie Govan en John Payne en Göran Edman van
Karmakanic. Het is uiteraard een conceptalbum. Uitgangspunt is de
constatering dat we al duizenden jaren in naam van diverse goden elkaar
bevechten op deze wereld. Vaak zelfs in naam van dezelfde god. Dit is
het startpunt voor een SF-verhaal waar nog eens vier albums aan gewijd
zullen worden. Docker zegt zelf beïnvloed te zijn door alle grote
symfo-, symfometal- en A.O.R.-namen, maar noemt daarnaast ook David
Bowie en Duran Duran als inspiratiebronnen. Af en toe zijn er
electropop-getinte passages te horen, maar het merendeel van het album
laveert tussen de genoemde drie genres. In het stuk dat u nu gaat horen
horen we zanger Tony Mills, bekend van de A.O.R.-bands TNT en Shy. Website: http://www.lionmusic.com/cd/mystictechnocracy.htm .
NIEUW
Brasstronaut - Revelstoke Dam
Van "Mean Sun" (Tin Angel Records, 2012)
De bandnaam Brasstronaut slaat inderdaad op de aanwezigheid van
koperblazers in dit sextet uit Vancouver. Niet spetterend jazzy
gebruikt als bij Blood, Sweat & Tears of oude Chicago, maar meer
klassiek gespeeld. Soms slechts voor een kleine kleuring van
arrangementen, in andere songs is echt een klein orkestje te horen.
Daarnaast wordt er ook een beroep gedaan op warm klinkende synths. Of
een gitaar of banjo. In dit "Revelstoke Dam" menen we ook een klarinet
en fluiten waar te nemen. Al met al bevat het album doordacht
geconstrueerde progressieve kamerpop, die behoorlijk op zich zelf
staat. Website: http://brasstronaut.com/.
WERELD VAN MUZIEK
Ain Soph - Shadow Picture
Afkomstig
van "Five Evolved From Nine" (1993, Made In Japan Records)
Ain Soph is een schoolvoorbeeld van Japanse symfo die aan de ene kant
net iets te weinig eigen smoel heeft maar aan de andere vervolgens wel
weer zodanig goed is gespeeld dat je er niet anders dan met bewondering
naar kan luisteren. Zoals we bij veel Japanse bands zagen, begon de
band als een symfonische rockband maar in de loop van de jaren slopen
er meer er meer jazzrock-trekjes in de muziek. Website: http://ainsoph.jpn.org/index.html.
OPENER
Cye - The Spiral
Van "The Final Touch" (Moon Records, 1990)
Cye was een artrocktrio uit Zwitserland dat in 1990 debuteerde met het
frisse "The Final Touch". Die grotendeels instrumentale mini-CD bevatte
licht aan Steve Howe refererende gitaarsolo's, sprankelende keyboards
en een in die tijd gebruikelijke combinatie van akoestische drums en
elektronische percussie. Pas in 1994 verscheen opvolger "Tales". De
band heeft trouwens nogal wat naamswijzigingen doorgemaakt. Begonnen
als Siberia eind jaren 70/begin jaren 80 werd het vervolgens Syberia en
Cyberia om met CYE te eindigen. Hoewel eindigen, volgens de officiële
website zou men sinds 2010 bezig zijn met de reünieplaat "The Strange
Animal From The North", genoemd naar het boek van de Zweed Lars
Gustafsson. Overigens zijn de CD's van Cye nog te koop via het
oorspronkelijke label Moon Records. Websites: http://www.cye-music.ch/18464.html en http://www.moonrecords.ch/ .
LIVE-TIP
Fish – Miles De Bisos
Van het album “13th Star” (Chocolate Frog Record Company, 2008)
Derek William Dick, beter bekend als Fish, werd in 1981 bekend als de
zanger van de Britse groep Marillion. In 1988 verliet hij deze band om
een solocarrière op te pakken. De teksten van Fish hebben veelal een
maatschappijkritisch karakter. Zijn muziek, zijn live-performance, zijn
indrukwekkende gestalte, zijn aparte stem met Schotse tongval en zijn
gevoel voor drama maken dat hij tot op de dag van vandaag nog een
betekenisvolle rol speelt binnen de progressieve muziekwereld. In het
najaar verschijnt er een nieuw album van deze schot en gaat hij met
zijn band op tour. “13th Star” is het negende muziekalbum van de
Schotse zanger. Fish komt naar Nederland met zijn Moveable Feast Tour,
om zijn nog te verschijnen album “A Feast Of Consequences” te promoten.
Op 18 september is hij in het Amsterdamse Paradiso, een dag later in de
Groningse Oosterpoort, op 21 september in De Boerderij te Zoetermeer en
tenslotte op 22 september in Eindhoven, in de Effenaar. Website: http://fish-thecompany.com/ .
ALBUM VAN DE
MAAND / LIVE-TIP
Riverside - Feel Like Falling
Van “Shrine Of New Generation Slaves” (Inside Out, 2013)
“Shrine Of New Generation Slaves”, ofwel kortweg “SONGS”, is het album
van de maand februari – en met recht. Het is Riverside's meest
toegankelijke, maar ook avontuurlijke plaat geworden. En zelfs de
mensen die de band saai vonden tonen nu interesse. Daarom nog maar een
nummer. “Feel Like Feeling” is een hypnotiserend stuk, dat zelfs een
New Wave-trekje heeft. Op zaterdag 23 maart treedt Riverside op in de
Hengelose Metropool!
Websites: http://riversideband.pl/en/
en http://metropool.nl/nl/agenda/riverside-0.HERUITGAVE
Kilminster, Dave - Rain... (On Another Planet)
- Harkness
Van "Scarlet - The Director's Cut" (Eigen Beheer, 2007 / Cherry Red,
2012)
"Scarlet" was in 2007 het solodebuut van Dave Kilminster. Daarvoor had
de gitarist enkele duo-albums gemaakt met Fraser Thorneycroft-Smith,
maar had zijn faam toch vooral verworven als sessiemuzikant die bij
grootheden als John Wetton, Ken Hensley, Keith Emerson en Roger Waters
een prominente rol vervulde op CD's en tijdens live-optredens. Hij is
dan ook weer te bewonderen tijdens de komende “The Wall”-tour, alwaar
de nieuw gemasterde en gemixte versie van zijn debuut onder de titel
"Scarlet - The Director's Cut" te verkrijgen is. Overigens is ook de
hoes en de nummervolgorde van het origineel aangepast. Destijds werd de
muziek vergeleken met die van Jakko M. Jakszyk. Daar is qua zang en het
overvloedig aanwezige gitaarspel wel iets voor te zeggen, hoewel
Kilminster meer funk, rock en A.O.R. in zijn composities stopt en
tevens minder toetsenwerk toevoegt. We kiezen voor twee mooi in elkaar
overlopende, enigszins epische tracks, die de meeste progressieve
elementen herbergen. Website: http://www.davekilminster.com/
.IN DE COMBI
Santana – Song Of The Wind
Schön, Neal – Song Of The Wind Pt. 2
Van resp. “Caravanserai” (Columbia, 1972) en “The Calling” (Frontiers,
2012)
“Caravanserai” is het vierde studio-album van Santana uitgebracht in
oktober 1972. Het markeerde een belangrijk keerpunt in Carlos Santana's
carrière, want het
gebodene week sterk af van de muziek op de veelgeprezen eerste drie
albums v
an de band die zijn achternaam draagt. Een aantal leden werden voor de
opnamen vervangen en toetsenist/zanger Gregg Rolie kreeg bovendien
ruzie met Carlos Santana. Op een paar stukken van het album is daarom
in plaats v
an hem Tom Coster te horen. Het zou het laatste Santana-album blijken
te zijn met Gregg Rolie en Neal Schön. De twee zouden het jaar erop
Journey vormen. Afgelopen jaar nam Schön in slechts vier dagen tijd het
volledig instrumentale gitaaralbum “The Calling” op, met een
triobezetting waarin oud-Journey-drummer Steve Smith te vinden is. Het
is een gevarieerd album, met een aantal stevige rockers, maar ook
meeslepende ballads, zoals bijvoorbeeld “Song Of The Wind Part 2”, dat
een vervolg is op een stuk van “Caravanserai”. Wij draaien beide delen
achter elkaar. Websites: http://www.santana.com/ en http://www.schonmusic.com/ .
WHATEVER HAPPENED TO....
Dogma - Burn The Witch
Van “Twin Sunrise” (Progressive Rock, 2005)
Een tijdje was Brazilië, in het kielzog van het succes van de groep
Sagrado, een broedplaats van goede progressieve rock. Dogma was een van
deze bands, die twee zeer aangename platen uitbracht. “Twin Sunrise”
stamt uit 1995 en sindsdien bleef het lange tijd erg stil rond de band.
In 2005 was er opeens nieuws. Er was weer leven in de band geblazen en
er werd gewerkt aan nieuwe muziek. Er waren zelfs een aantal concerten
in 2009 en 2010, Het beloofde derde album laat
echter nog op zich wachten, als het er ooit komt. Er is een website,
maar daar is al een kleine 2 jaar geen nieuw bericht op gezet. Oh en
hoe klinkt Dogma? Deze instrumentale band haalt de mosterd bij
voorgangers als Steve Hackett, Sebastian Hardie en Camel. Luister maar
naar het mooie “Burn The Witch”, dat zeker een “Voyage of the
Acolyte”-gevoel heeft. Website: http://www.dogmaprog.com/.
IN DE HERHALING
Jadis – Learning Curve
Van "See Right Through You" (eigen beheer, 2012)
Dit achtste Jadis-studioalbum verschijnt liefst 6 jaar na het
voorlaatste album van de neoproggroep rond zanger/gitarist Gary
Chandler. De plaat klinkt fris, energiek, maar ook ademend. Chandlers
gitaar kan rauw rockend klinken, maar ook warm en melodieus. De
keyboards, deels ook door Chandler bespeeld en deels door Arman
Vardanyan, plamuren nooit onnodig dicht. Gary's stem kent zijn
beperkingen, maar is wel prettig om naar te luisteren en bovendien
genoeg, maar niet overdreven gevoelvol. Beslist een van de betere
Jadis-platen! Website: http://www.jadismusic.com/.
OPENER
Marillion – Under The Sun
Van het album “Radiation” (Raw Power/Madfish, 1998/2013)
Eind jaren '90 was Marillion heel even het spoor bijster, de pit was er
uit en de band moest zich herontdekken. Dat is de strekking die veel
fans van de band je zullen vertellen. Echter, de band bracht toen wel
een van de meest gewaagde albums uit: “Radiation”. Dit was in de
hoogtijdagen van Radiohead en aanverwanten en dat hoor je ook wel
terug. Zo zet “Under The Sun” direct de toon en horen we de band als
nooit tevoren. Over de productie was men echter nooit zo tevreden en
dat zal ook een van de redenen zijn dat het album redelijk werd
verguisd indertijd. Live heeft Marillion het materiaal van “Radiation”
nooit geschuwd en zo werden op de Marillion Weekenden altijd veel
tracks gespeeld met behoorlijk succes. Een nummer als “Three Minute
Boy” is zelfs een live-favoriet. Nu wil de band voor eens en voor
altijd rechtzetten dat “Radiation” een top-album is. Het gehele album
wordt integraal gespeeld op het komende Marillion Weekend, en komt er
na 15 jaar een spiksplinternieuwe mix van het album uit die volgens
ingewijden en verschil van dag en nacht maakt. Nu doen we het nog even
met het origineel, maar vanaf half maart is de nieuwe versie te koop.
De nieuwe editie wordt een dubbel-CD: CD2 bevat de originele mix. We
zijn benieuwd! Website: http://www.marillion.com.
NIEUW
La Maschera Di Cera - Ritratto Di Lei
- Viaggio Metafisico
Van "Le Porte Del Domani" (AMS, 2013)
)
La Maschera Di Cera is één van de vele artistieke uitingen van Fabio
Zuffanti, ook bekend van o.a. Hostsonaten en Finisterre. Ook de tevens
van Moongarden en zijn in ons programma veelvuldig bejubelde solo-album
"L'Huomo Trasparente" bekende Maurizio Di Tollo maakt deel uit van La
Maschera Di Cera, ofwel Het Masker Van Was. Op de tot nu toe verschenen
vier albums was een welluidend eerbetoon aan de Italoprog van de jaren
'70 te horen. Weelderige Mellotron-partijen en andere 'vintage'
keyboards, maar ook akoestische instrumenten als gitaar, fluit en
piano, plus een toefje typisch Italiaanse theatraliteit, zijn ook op
album nummer vijf weer veelvuldig te horen. Maar aan de hoes is voor de
kenner meteen al te zien dat er wat bijzonders aan de hand is: daarop
prijken namelijk de van Le Orme bekende figuren Felona en Sorona. Dit
"Le Porte Del Domani" blijkt niets minder dan een vervolg op dat album!
Dat doet men niet door Le Orme te imiteren. Om te beginnen heeft zanger
Alessandro Corvaglia een heel andere en ook lagere stem dan Aldo
Tagliapietra. Maar wel met een fantastisch klinkende 'vintage'
Italoprogplaat met zowel dromerige en pastorale passages als intense en
heftig rockende stukken. Vaak is die dynamiek binnen één compositie
gevat, zoals goed te horen is aan de stukken die u gaat beluisteren.
Het album is ook in Engelstalige vorm verschenen onder de titel "The
Gates Of Tomorrow". Website: http://www.zuffantiprojects.com/.
NIEUW
Potter, Jack – Quiet Conversations With Duke
Van “Celestial Adventures” (eigen beheer, 2013)
Wie is Jack Potter...? Jack is een Amerikaanse muzikant die al 40 jaar
als drummer actief is en sinds de jaren '90 muziek schrijft. Hij is
o.a. beïnvloed door Genesis, Renaissance, Kansas en Jean-Luc Ponty en
dat hoor je duidelijk terug in de muziek. Ondanks het feit dat Potter
al geruime tijd muziek speelt, levert hij met “Celestial Adventures”
pas zijn eerste plaat af. Hoewel grotendeels instrumentaal is er voor
gekozen om tussen de tracks door het verhaal te vertellen, het verhaal
van Duke (Waar hebben we dat eerder gehoord??). Potter kon het dan ook
niet laten om her en der verwijzingen naar zijn voorbeelden te
gebruiken. Vooral het nummer dat u zo gaat horen lijkt wel een
spelletje “Raad de plaat”. De plaat heeft zeker zo zijn charme, hoewel
de vertellingen wellicht net iets teveel van het goede zijn. Websites: http://powerofprog.com/profile/JackPotter?xg_source=profiles_memberList
en https://www.facebook.com/jack.potter.54 .
NIEUW/PROMO/JAZZROCK
Ligro - Future
Van "Dictionary 2" (Moonjune Records, 2012)
Naast simakDialog en Tohpati Bertiga is er nog meer jazzrock-activiteit
in Indonesië, zoals het trio Ligro, net als voornoemde acts uitgebracht
door Moonjune Records, laat horen. De muziek op "Dictionary 2" klinkt
losjes, heeft bij vlagen een behoorlijk jamsessie-achtig karakter en
vaak een stevig rockende energie. Jeff Beck en Mahavishnu Orchestra
zijn enkele van de invloeden die door het gitaar, bas en drums
beroerende drietal worden aangehaald. "Future" draait echter om een
thema dat ons vooral ook aan Dixie Dregs doet denken. Zowel de bassist
als de gitarist krijgen uitgebreide soloruimte vooraleer het nummer
toewerkt naar een crescendo climax. Websites: http://ligrotrio.com/ en http://www.moonjune.com/ .
WHAT EVER
HAPPENED TO…
Kvazar – Sometimes
Van “A Giants Lullaby” (Musea, 2005)
Soms zijn er van die platen die in je kast staan en eigenlijke te
weinig tevoorschijn komen, maar die het eigenlijk verdienen om vaker
gedraaid te worden. Zo ook het tweede album van de Noorse band Kvazar.
Vier jaar deed Kvazar over een opvolger voor het titelloze debuut, maar
de groei die de band dan heeft doorgemaakt is dan ook overduidelijk. Om
de band in een adem met landgenoten als Anekdoten, Wobbler of Landberk
te noemen is wat kort door de bocht. Kvazar tapt namelijk uit een
breder pallet. Zo vinden we ook passages wereldmuziek, jazz en zelfs
Gregoriaanse zang. Ook zijn er hints naar Krautrockbands à la
Grobschnitt hoorbaar. Oftewel: genoeg afwisseling. Helaas is na deze
tweede plaat weinig van de band vernomen. Jammer! Info op Progarchives: http://www.progarchives.com/artist.asp?id=872 .
HERUITGAVE
Mike + The Mechanics - Silent Running
Van "Mike + The Mechanics" (Atlantic, 1985 / Audio Fidelity, 2012)
Na de twee soloplaten "Smallcreep's Day" (1980) en "Acting Very
Strange" (1982) richtte Genesis-bassist/gitarist Michael Rutherford de
band Mike + The Mechanics op. De muziek die de heren maakten ligt
duidelijk in de pop/rockhoek, hoewel enige symfonische trekjes wel
degelijk te bespeuren zijn. Vooral het openingsnummer “Silent Running”
van het titelloze debuut zal menigeen op het verkeerde been hebben
gezet. De composities worden stijlvol gezongen door de Pauls Carrack en
Young, terwijl we een sterk vermoeden hebben dat de gitaarsolo in
genoemd nummer gespeeld werd door Alan Murphy. Eind vorig jaar
verscheen een heruitgave van de plaat en
wel op het ambitieuze Audio Fidelity, dat gespecialiseerd is in 24 KT
Gold discs. Websites: http://www.audiofidelity.net/content/mike-mechanics-mike-mechanics
en http://www.mike-and-the-mechanics.co.uk .
PROGRESSIEVE
SINGER/SONGWRITER
Teng, Vienna - Loves Turns 40
Afkomstig van "Live At World Cafe Live Philadelphia Jan. 21.2007" DVD
(Soltruma Music, 2007)
Te oordelen naar de berichten op haar Facebook-pagina ziet het er naar
uit dat de Amerikaanse Vienna Teng weer voorzichtig begonnen is met
werken aan een nieuw album, na een tijdje een pauze te hebben genomen
voor het volgen van een studie. Ze heeft overigens op muzikaal vlak
niet helemaal stil gezeten want in de tussentijd heeft ze gewerkt aan
een musical en gaf ze met enige regelmaat concerten in New York en via
StageIt online. En dat ze live een bijzondere artiest is blijkt ook uit
haar enige live-DVD uit 2007. Tijdens het optreden dat daarop te zien
is, wordt ze bijgestaan word door een uitgebreide band, met daarin o.a.
een tweetal strijkers. Ze presenteert een
mooie dwarsdoorsnede van het materiaal van haar eerste drie albums. We
kozen voor een song van haar toen laatste album “Dreaming Through The
Noise”. Website: http://viennateng.com .
HERUITGAVE
Alquin – Overture / The Least You Could Do Is Send Me Some Flowers
Van “The Marks Sessions – Expanded Edition” (Pseudonym Records, 2012)
In zes jaar tijd maakte de Delftse band Alquin vier goed ontvangen
albums. "Marks" (1972) vormde de veelbelovende start van een speurtocht
naar een compleet eigen stijl en identiteit. Vorig jaar werden
originele banden van de opnamesessies ontdekt. "The Marks Sessions"
biedt een ruim een uur durende rondreis door het ontstaan van die
plaat, met demoversies van songs als "I Wish I Could", "Oriental
Journey" en "Marc's Occasional Showers". Speciale bonus op deze
dubbel-CD is een registratie van het concert dat de eerste bezetting
van Alquin op 2 juli 1972 in het Circustheater in Scheveningen gaf. De
band moest toen "Marks" nog opnemen, wat kort daarna gebeurde. Toch nam
men zelfs al een muzikaal voorschot op de opvolger "The Mountain Queen"
met "Mr. Barnum Jr.'s Magificent And Fabulous City". De opnames zijn
subliem geremasterd. Het geheel gaat vergezeld van een informatief
boekje met achtergronden en zeldzame memorabilia. (bron: Pseudonym
Records) Websites: http://www.alquin.org/ en http://centertainment.nl.
HERUITGAVE
Tamarisk – Ascension
- M.O.J.O. (The Death Of An American Prayer)
Van "Frozen In Time" (Tamarisk Music, 2012)
Vorige week besteedden we aandacht aan een heruitgave van één van de
mede-vormgevers van de neo-progbeweging: IQ. In deze uitzending laten
we muziek van Tamarisk horen, een band die de beginjaren van de
beweging eveneens meemaakten, maar die na twee cassettes ophield te
bestaan. Die twee tapes, "Tamarisk" uit 1982 en "Lost Properties" uit
1983, zijn onlangs door enkele bandleden zelf geremasterd op cd gezet.
Het kwintet produceerde de meer rauwe variant van het genre, dat
doordrenkt is van de New Wave-invloeden. Daardoor klinkt het soms als
een kruising tussen Twelfth Night en The Chameleons. Compositorisch zat
het goed in elkaar en hoewel het geluidstechnisch niet super is, is het
toch leuk deze oervorm van de neo-progressieve rock eens te
beluisteren. Volgens onze eigen neo-progprofessor Maurice kwamen drie
van de leden van Tamarisk uit Chemical Alice, de band waarin ook Mark
Kelly van Marillion zat. Verder weet hij te melden dat toetsenman Steve
Leigh dezelfde Steve Leigh is die de keyboards bediende bij Quasar en
Landmarq. Kijk, dat wist Leo Blokhuis nou weer niet. Website: http://www.tamariskmusic.com.
HERUITGAVE
Kayak - Hope For A Life
Afkomstig van "See See The Sun" (EMI, 1973 / Esoteric Recordings, 2012)
Najaar 2012 verschenen bij het Britse Esoteric Recordings de eerste
drie albums van de Nederlandse groep Kayak als mooie heruitgave.
Daarmee werden de eerste drie albums voor het eerst in jaren weer goed
verkrijgbaar. De timing was ook nog eens goed omdat de band op dat
moment ook weer op pad ging onder de noemer Journey Through Time
waarbij men veel minder bekend werk voor het voetlicht liet treden,
zoals ook de song “Hope For A Life”, te vinden op het debuutalbum See
See The Sun. Op dat album hing de schaduw van Yes ten tijde van
“Fragile” nog behoorlijk over de band maar hoorden we ook al de eerste
aanzetten tot de typische Kayak-sound. Website: http://kayakonline.nl/.
SEVENTIES
Alice Cooper – Unfinished Sweet
Van “Billion Dollar Babies” (Warner Bros, 1973)
Als we het over theater hebben in de muziek was de band Alice Cooper
een van de grondleggers. We kennen allemaal wel zijn “Welcome To My
Nightmare”-show. Hoewel vaak weggezet als hardrock-icoon, is vooral het
oude werk van de band toch veel avontuurlijker. Een goed voorbeeld is
een van zijn best verkopende albums “Billion Dollar Babies”. Bekendste
nummers zijn natuurlijk het titelnummer en, vooral, “Elected”. Let wel:
deze catchy rockers worden op de plaat toch behoorlijk overschaduwd
door de drang naar het experiment. Het smaakvolle (nou ja...)
“Unfinished Sweet” is zo’n nummer. Het thema is een bezoekje aan de
tandarts, maar we horen toch hier en daar een aantal bekende
melodietjes die waarschijnlijk in de wachtkamer te horen waren. Voor
diegene met gevoelige (boor)oortjes raden we aan toch even goed naar
het middendeel te luisteren, en dan niet naar de Mellotron... ;)Website: http://www.alicecooper.com .
IN
HET NIEUWS
Cliffhanger - Six Minutes Closer To Death
Afkomstig van "Cold Steel" (SI Music, 1995)
Een paar weken geleden kwam het bericht dat bassist Gijs Koopman wegens
muzikale meningsverschillen uit Knight Area was gestapt. Saillant
detail is dat zijn plek intussen is ingenomen door iemand die, toen
Koopman nog deel uit maakte van Cliffhanger, als een groot
voorbeeld voor hem fungeerde: Peter Vink (Finch). Geruchten staken al
snel de kop op dat er misschien wel een Cliffhanger-reünie zit aan te
komen, maar toetsenist Dick Heijboer heeft intussen al aangegeven dat
dat er op korte termijn niet in zit. Wat we wel kunnen verwachten, is
een heruitgave, want Heijboer is begonnen met het remasteren van
Cliffhangers debuut “Cold Steel” en er wordt ook gewerkt aan nieuw
artwork. Goede reden om nog eens weer dit album uit 1995 te draaien. Website: http://www.cliffhanger.aud-io-port.nl/.
DE ROEPING
Schön, Neal – Song Of The Wind Part 2
Van het album "The Calling" (Frontiers, 2012)
Journey-gitarist Neal Schon nam in slechts vier dagen tijd dit volledig
instrumentale gitaaralbum op, met een triobezetting waarin
oud-Journey-drummer Steve Smith te vinden is. Het is een gevarieerd
album, met een aantal stevige rockers, maar ook meeslepende ballads,
zoals bijvoorbeeld “Song Of The Wind Part 2”. Jazzrocktoetsenist Jan
Hammer is te gast in twee nummers. Website: http://www.schonmusic.com/.
ALBUM VAN DE
MAAND FEBRUARI
Riverside – Deprived
Van het album “Shrine Of New Generation Slaves” (InsideOut, 2013)
De populaire Poolse progrockgroep Riverside heeft afgelopen maand zijn
vijfde studioalbum uitgebracht, getiteld “Shrine Of New Generation
Slaves”, wat je kunt afkorten tot “SONGS”.
Riverside heeft ook nu weer een mooi album afgeleverd, met pakkende
melodieën, heldere productie, doordachte arrangementen, indrukwekkend
instrumentaal machtsvertoon en intelligente teksten. Toch is de band om
origineel blijven klinken, afgeweken van de sound van eerder plaatwerk.
Dit door middel van een verzameling toegankelijke songs die wat meer
classic rock- en jazzrock- en (nog) minder metalinvloeden meer kennen
dan voorheen. Ook zijn de grunts verdwenen. Kans is aanwezig dat
daardoor een aantal fans afhaken maar zeker is dat er veel fans bij
zullen komen. Overigens bevatten de gelimiteerde dubbel-vinyl en
2CD-mediabook-edities van “Shrine Of New Generation Slaves” twee
bonustracks. Riverside zal op 23 maart aanstaande optreden in De
Metropool in Hengelo en de voorverkoop daarvoor is al begonnen. Websites: http://www.riversideband.pl/en/ en http://www.metropool.nl/.