Sunday 29 May 2011 Show No. 944
NIEUW
Journey – Edge Of The Moment
– Tantra
Van “Eclipse” (Frontiers, 2011)
Na 3 jaar is er weer een nieuwe Journey…. En wat voor een plaat!
“Eclipse” is het tweede album met Arnel Pineda en kan zich meten met de
klassiekers uit de jaren tachtig. Vanaf de opener “City Of Hope” wordt de
toon gezet. Steveige AOR met krachtige power chords, en snerende
solo’s, maar met de zang als lijdend voorwerp. Nadat Journey zijn
statement heeft gemaakt is er ruimte voor de ballads. Hier doet Arnels
stem Steve Perry vrijwel vergeten…. Hier is vooral is zijn power te horen,
luister maar naar “Tantra”. Maar de voornaamste kracht van het album is
dat de melodieën blijven hangen na één luisterbeurt. “Eclipse” zal zeker
ter boeke gaan als een van de beste Journey-platen. Hoewel de muziek
stevig verbonden is met de jaren '80 heeft het album toch een hedendaags
geluid. Het is zeker verstandig om de band te gaan zien tijdens een van
hun concerten in Duitsland, bijvoorbeeld op de 25ste juni op de
Loreley.
NIEUW
Hidden Orchestra: Antiphon
Van "Night Walks" (Tru Thoughts, 2010)
Het Schotse Hidden Orchestra wordt wel eens vergeleken met The
Cinematic Orchestra. Beide bands vermengen ambiente, symfonische, trippy
en jazzy klanken tot een intrigerend geheel. Op het debuut “Night Walks”
blijken de Schotten echter ook folk-elementen toe te voegen, zoals het
nummer “Antiphon” onderstreept. Zowel qua melodie als qua akoestische
instrumenten zijn deze elementen een mooie toevoeging. Website:
http://www.hiddenorchestra.com/
HERUITGAVE
Rush – Limelight
van “Moving Pictures” (Mercury, 1981/ 30th Anniversary Edition:
2011)
De plaat waar Rush de sprong naar de grote jongens heeft gemaakt is nu
opnieuw uitgebracht als 30th anniversary edition. Naast een nieuwe
remaster van de stereo versie is de plaat ook in surround te beluisteren.
Voor de HIFI freak is er een versie met Blue-Ray waar de DTS - HD master
audiomix op staat zodat volledig gebruik kan worden gemaakt van het
geluidspectrum. En we moeten bekennen: de plaat klinkt echt fantastisch en
verzuipt zeker niet in het gebruik van de effecten of andere trucjes. De
klank is natúúrlijk. We hebben nog betrekkelijk weinig gedraaid van deze
plaat dus dat halen we nu in met “Limelight”. Rush speelde afgelopen
vrijdag in Rotterdam waar deze plaat tevens integraal werd gespeeld.
NIEUW/COMBINATIE
StanX: Hello Kid
Clarke, Stanley: Schooldays
Van "Heritage" (Great Winds/Musea, 2010) en "Schooldays" (Epic, 1976)
StanX is een nieuwe Franse fusion-band die sterk op het basspel van Eric
Siger leunt. Het is dan ook niet vreemd om in het openingsnummer “Hello
Kid” van het tweede album “Heritage” een niet gecredite quote te horen van
één van de meesters van de bas in de jazzrock-fusion, Stanley Clarke, en
wel van het titelnummer van zijn vierde album “Schooldays”. Het overige
materiaal van Stanx heeft naast de invloed van Clarke ook die van
bijvoorbeeld Mark King (Level 42) en Marcus Miller. Aardige funky fusion,
ook te beluisteren op
http://www.stan-x.com/
Terje Rypdal - Dead Man's Tale
Afkomstig van "Bleak House" (Polydor Norway, 1968)
De Noorse gitarist is onlosmakelijk verbonden met het Duitse label
ECM. De ijzige klanken die hij uit zijn gitaar haalt en de vaak wat koele
maar sferische muziek die soms net zo veel raakvlakken heeft met jazz als
met rock zijn z'n handelsmerk. Maar, iedere artiest moet ergens beginnen
en Rypdal doet dat in 1968 op zijn album “Bleak House”. En de eerste track
is gelijk in een setting die nog al behoorlijk onverwacht is: een
orgeltrio (gitaar, orgel, drums) waar in Rypdal zich niet alleen als
gitarist en zanger manifesteert maar ook nog eens een fluitsolo uit zijn
mouw schud die past in de latere traditie van Ian Anderson en Thijs van
Leer.
NIEUWS
Jethro Tull: Aqualung
Van "The Pine Ian's Jig" (Genschman Records, 1993)
Steve Wilson liet onlangs het volgende bericht verspreiden:
Het is nu officieel, Wilson heeft een compleet nieuwe mix
van het Jethro Tull-album “Aqualung” gemaakt, die
zo dicht mogelijk bij het origineel uit 1971 blijft. Aan de
uitgave, die begin september gepland staat, zijn tevens
een aantal nooit eerder uitgebrachte nummers en een 5.1 mix aan toegevoegd.
Ter gelegenheid hiervan een live-opname van het titelnummer van
“Aqualung”, gespeeld in 1980.
LIVE-TIP
DeWolff – Evil And The Midnight Sun
Van het dit jaar verschenen album “Orchards/Lupine” (Remusic
Records, 2011)
DeWolff, dat zijn toch die jongemannen uit Limburg met dat
Hammondorgel, die van die muziek spelen uit de jaren ’70? Het trio is vrij
snel een grote naam geworden en vele optredens, waaronder op grote
festivals, zorgden ervoor dat vele fans al snel naar deze formatie kwamen
kijken. Opvallende toevoeging aan het instrumentarium
Hammondorgel/gitaar/drums is de Mellotron, die meteen in de eerste maten
van het album onheilspellend mag schitteren. Dewolff aankomend donderdag
op Dauwpop in Hellendoorn en 15 juli in Hengelo, Metropool.
LIVE-TIP
The Gathering – cd4 Probably Build In The Fifties
Van “How To Measure A Planet” (Century Media, 1999)
The Gathering speelt komende zondag in
Enschede, Atak. Dit nummer is afkomstig van “How To Measue A
Planet”, de dubbelaar waarop de band voor ging expirimenteren met een
ander, meer psychedelisch geluid. Ondanks dat de band al 5 jaar een nieuwe
zangeres, Silje Wergeland, heeft, zal de band toch altijd verbonden
blijven met voormalig zangeres Anneke van Giersbergen, die momenteel
redelijk succesvol is met haar Agua De Annique. Voor wie zondag niet kan:
de band staat op 6 augustus op het Geuzenpop festival in Enschede.
LIVE-TIP
John Wetton - Crime Of Passion
Van “Battle Lines” (Empire Records, 1994)
Wetton zit al zo’n 40 jaar in het vak. Op 1 juli zal hij bij
Frontiers Records, zijn 6e solo-album, getiteld “Raised In Captivity”,
uitbrengen. Op dit album veel gastoptredens van bekende
collega-muzikanten: o.a. Steve Hackett, Robert Fripp, Steve Morse en
Anneke Van Giersbergen. Wetton maakt ook deel uit van Asia en die groep
staat 11 juni in Het Paard van Troje in Den Haag.
Magic Pie - Headlines
Afkomstig van "The Suffering Joy" (Progress Records, 2011)
Nogmaals aandacht voor het nieuwe album “The Suffering Joy” van
deze Noorse progformatie. “The Suffering Joy” is de krachtigste plaat van
de band tot nu toe, waarop de potente mix van classic rock (soms bijna
metal) en prog met hints naar Spock's Beard en ook latere Kansas tot volle
wasdom is gekomen.
VAN EIGEN BODEM
Wings Of Steel – Surrounded
Van het debuutalbum “Homesick” (SI Music, 1992) van de groep uit Nijmegen
en omstreken.
Deze debuut-CD is zoals een debuut hoort te zijn, namelijk vol
gedreven wilskracht. Niet voor niets was de band indertijd een graag
geziene gast op de vaderlandse podia en bij de lokale radio. De band stond
o.a. in het voorprogramma van Saga en IQ. "Homesick" is dan ook meer dan
een vereeuwiging van tien van hun nummers. De CD doet dienst als ijkpunt
van de Nederlandse symfoscene op dat moment. We praten dan over groepen
als Egdon Heath, For Absent Friends en PTS. De band was overigens
beduidend minder heavy dan de naam doet vermoeden. Drie jaar na "Homesick"
verscheen de opvolger "Face The Truth" en helaas moest Wings Of Steel na
enkele maanden al de waarheid onder ogen zien. Het label (SI Music) ging
failliet en de band kwam in de kou te staan. Sindsdien heb we nooit meer
iets van de band of de mannen vernomen.
NOW FOR SOMETHING COMPLETLY
DIFFERENT…..
Shirley Bassey – After The Rain
Van “The Performance” (Universal, 2009)
Afgelopen week was er een documentaire over Shirley “I’ve got the
range” Bassey op de BBC en we hebben met bewondering gekeken naar wat deze
dame heeft neergezet! Vooral haar come-back plaat is erg indrukwekkend. Na
een jaren lange sabbatical is voor haar door verschillende
prominente muzikanten speciaal nieuwe muziek geschreven. O.a. K.T.
Tunstall, Manic Street Preachers, Rufus Wainwright, Gary Barlow (een numer
gabesserd op the 6th) maar ook Richard Hawley schreven een nummer. Zelf
heeft ze geen noot geschreven, maar met haar muzikale intuïtie drukt ze
toch een zeer groot stempel op de muziek. Het nummer van Hawley is erg
indrukwekkend en eigenlijk een folk song. In de documentaire is
bijvoorbeeld te zien dat ze voor het eerst zachte nummers inzingt. Da is
voor haar ook een verademing: een totaal andere wijze van zingen. Ze is
hier zelf dan ook, op zeventigjarige leeftijd, behoorlijk onder de indruk
van. Kippenvel!
WERELD VOL MUZIEK
Ciccada – Ciccada
Van het album “A Child In The Mirror” (Fading Records / Altrock, 2010)
Het in 2005 opgerichte Griekse kwartet Ciccada debuteert met “A
Child In The Mirror”. Om haar verfijnde arrangementen te kunnen uitvoeren
zijn enkele landgenoten aan de line-up toegevoegd, plus diverse leden van
het Italiaanse Yugen. De groep brengt een stilistische integratie van
elementen uit folk, jazz en klassieke muziek. Vroege King Crimson, de
meer jazzy vormen van Canterbury-style, Gentle Giant, alsmede een jongere
band als Änglagård – je hoort het allemaal terug, naast zowel Middeleeuwse
als vroeg 20ste eeuwse klassieke muziek.
Satellite – Afraid Of What We
Say
Van het meest recente Satellite-album “Nostalgia” (Metal Mind,
2009)
Van het
in 2009 verschenen album “Nostalgia” (Metal Mind Productions, 2009)
De muziek van Satellite is gebaseerd op de oorspronkelijke, pure
symfonische rock, met behoorlijke ruimte voor gitaarsolo's en langgerekte
keyboardpartijen.
Sunday 22 May 2011 Show No. 943
AKTUEEL
Eagles - The Greeks Don't Want No Freaks
Van “The Long Run” (Asylum, 1979)
De hele week ging het al over
Griekenland: wel of niet steunen, sponseren, helpen met geld, etc, etc.
Dus de tekst "The Greeks don't want no freaks" zal zeker voor veel
Grieken gelden, maar andere Europeanen vinden: "The Greeks are freaks" of
andersom "the freaks don't want no Greeks".
NIEUW
Neal Morse - Time Changer
- Jayda
Van "Testimony Two" (Inside Out, 2011)
Dit is het vervolg op het
album dat hij maakte vlak na zijn vertrek uit Spock's Beard. Was
"Testimony" een persoonlijke vertelling waarom hij indertijd die
onverwachte stap moest zetten en zijn leven in dienst van God moest
stellen, nu blikt hij nog eens terug op de afgelopen tijd. "Testimony"
ontstond midden in die woelige periode, nu kan hij het geheel meer duiden.
"Time Changer" gaat over zijn tijd in Spock's Beard en de Eric Burdon
Band. De stijl is op-en-top-Spock's Beard, met zelfs een muzikaal citaat
uit "The Water" én met Gentle Giant-koortjes als in "Thoughts". En wie kun
je daar beter voor vragen dan je oude Spock's Beard-maten? Violist Eric
Brenton voegt een Kansas-achtig trekje toe. Het nummer loopt naadloos over
in de ballad "Jayda", Neals dochterje dat met een hartafwijking geboren
werd. Neal gelooft dat God haar genezen heeft: de aanleiding tot z'n
beslissing zijn leven in dienst van Hem te stellen. Op de hele plaat wordt
trouwens de ritmesectie gevormd door Randy George (bas) en Mike Portnoy
(drums). George's spel is lekker prominent gemixt: rinkelend in "Time
Changer" en zoemend fretloos in "Jayda". CD2 staat los van het concept en
bevat de epic "Seeds Of Gold" met gastgitarist Steve Morse. Een andere
keer misschien....
NIEUW / JAZZROCK
Human Element - Speak With Your Eye
- Onno
Van "Human Element" (Abstract Logix, 2011)
De geest van Joe Zawinul en
dan met name zijn Syndicate leeft voort in de muziek van de
gelegenheidsformatie Human Element. Dit is niet zo vreemd met Scott Kinsey
op toetsen, die al vaak zijn liefde voor Zawinuls muziek omzette in zijn
eigen werk. Hij wordt bijgestaan door bassist Matthew Garrison,
percussionist /zanger Arto Tuncboyaciyan en drummer Gary Novak. Het
titelloze debuut van deze musici die met giganten als Allan Holdsworth,
Gary Husband en Scott Henderson hebben gewerkt bevat toetsengedomineerde
jazzrock met veel wereldmuziekinvloeden en heerlijk groovy baswerk.
Dat laatste zit vooral in Speak With Your Eye, terwijl Onno een mooi
opgebouwde ballade is. Mocht je nog niet genoeg aan deze nummers hebben
voor je oordeel, hier is een 9 minuten durende sampler:
http://soundcloud.com/abstractlogix/humanelement
NIEUW
Mindpark - Destroyer
Van "We Will Adapt" (Cavalier Recordings, 2011)
Alweer een ambitieus
klinkende jonge Nederlandse band. "Mindpark maakt verfijnde, eigenwijze,
gelaagde gitaarpop. Zelfs gegoochel met diverse maatsoorten neemt de
toegankelijkheid en wow-factor niet weg, mede dankzij de breekbare stem
van zanger/multi-instrumentalist/producer Ralph Timmermans. Naast het
schrijven van goede songs zoekt Mindpark compromisloos de uitersten op.
Van de desolate, post-apocalyptische verdoemenis in bijv. “Destroyer” tot
de neurotische, sinistere manie in “Must Be Chemical” en “Dead People”.
Het inventieve, jazzy drumspel is daarbij een belangrijke factor die zorgt
dat alles tot een geheel maakt. Mindpark zoekt muzikaal avontuur en raakt
de gevoelige snaar met zeldzame klasse." (Fileunder) Fileunder hoort
vooral Radiohead en dEUS als invloeden. We willen daar toch zeker ook
Porcupine Tree (rond 1997) aan toevoegen.
NIEUW
The Tangent – The Minds Eye
van “Going Off On Two” (Eigen
beheer, 2011)
Met “Going Off On Two”, de
tweede Tangent-DVD, presenteert Andy Tillison een geheel nieuwe line-up,
en dit keer een totaal Britse. Naast Tillison is saxofonist/fluitist Theo
Travis de enige veteraan. De nieuwe aanwas bestaat uit bassist Jonathan
Barret, drummer Tony Latham en gitarist Luke Machin. Er is voor gekozen om
in een gecontroleerde setting de
DVD op te nemen. Dus in een
studio met een handje vol toeschouwers. Hierdoor heb je wel het gevoel
bovenop de band te zitten, in een sfeer die doet denken aan The Old Grey
Whistle Test TV-shows. Het is mooi gefilmd, hoewel het er soms ook een
beetje oefenruimte-achtig uitziet Muzikaal staat het als een huis en de
nieuwe line-up doet niet onder voor eerdere. Luke Machin is een
begenadigd gitarist, wiens stijl af en toe doet denken aan die van Andy
Latimer. Op 24 mei is de band te bewonderen in Zoetermeer.
NIEUW
Gingerpig - March Of The Gingerpig
Van "The Ways Of
The Gingerpig" (Suburban, 2011)
En nóg een Nederlandse groep.
Ditmaal de nieuwe band van Boudewijn Bakker, de krullenbos getooide
gitarist van Gorefest. Bij Gingerpig zingt hij ook - en nog heel aardig
ook: vaak klinkt hij een beetje Chris Cornell-achtig. Met Gingerpig maakt
hij geen deathmetal, maar een heel 'vintage' klinkende mengeling van
seventiesprog en seventieshardrock, afgemaakt met mespuntjes stonerrock.
Denk Beardfish, denk Black Mountain, denk Motorpsycho. En denk ook
35007/Loose. Met dielaatste groep deelt Gingerpig de producer: Pieter
Kloos, ofwel Piedah. Hij zorgt voor een tegelijk droog en warm én 'in your
face' 'vintage'-geluid. Gekozen is overigens een instrumental, die klinkt
als een mengeling van Spock's Beard en Motorpsycho.
IT’S A BEAUTIFUL PURPLE
It’s A Beautiful Day / Deep Purple – Bombay Calling / Child in Time
Van resp. “It’s A Beautiful Day” (Columbia, 1969) en “In Rock” (Harvest,
1970)
Een van 's werelds meest
legendarische nummers blijkt een … bijna-cover! Jawel, “Child In Time” van
Deep Purple is losjes geïnspireerd op een nummer van de east coast
hippieband It’s A Beautiful Day, rond Linda en David LaFlame. Het betreft
het nummer “Bombay Calling” dat op de eerste plaat staat. De gelijkenis
van het thema is overduidelijk en Deep Purple heeft ook zeer tongue in
cheek een van zijn live-DVD’s “Bombay Calling” genoemd.
Dit is wat Ian Gillan over
dit nummer zei in een interview: “there used to be this song “Bombay
Calling” by a band called It's A Beautiful Day. It was fresh and original,
when Jon was one day playing it on his keyboard. it sounded good, and we
thought we'd play around with it, change it a bit and do something new
keeping that as a base. But then, I had never heard the original. So we
created this song using the cold war as the theme.”
Aangezien It’s A Beautiful day een hippieband was, werd het Deep Purple
niet moeilijk gemaakt en “leenden” gewoon een thema uit Deep Purple’s
“Wring That Neck” terug als basis voor een It's A Beatiful Day-nummer.
Deep Purple speelt overigens op 2 December met orkest in het Arnhemse
GelreDome, Jon Lord is op 25 november te bewonderen in Uden, de Nieuwe Pul
met zijn Blues Project.
OPENER/VAN EIGEN
BODEM
B Band, The: Judgement Day
Van "Immortal Emotion" (Ecovata, 1996)
Onlangs kondigden we ten
onrechte Dilemma aan als een christelijke band. Waarschijnlijk kwam dat
door de aanwezigheid van drummer Collin Leijenaar en de gastmuzikant Robin
Z op toetsen die in de tijd dat Imbroccata uitkwam in The B Band speelden,
die haar muziek uitbracht op Ecovata, een label gespecialiseerd in gospel
en aanverwante muziek. Voor zover we hebben kunnen nagaan is Immortal
Emotion het enige album van de band. Het bevat lekker gespeelde, energieke
rock met een progressief tintje. De anti-oorlogssong “Judgement Day”
bestaat overigens uit drie delen: “The Threshold”, “When Will It Stop?” en
“History Repeating”. De plaat wordt op diverse plaatsen op internet nog
wel te koop aangeboden.
LIVE-TIP
Anathema - Lost Control
Van “Alternative 4” (Peaceville, 1998)
De band die ooit begon als
death/doom en gothicband (denk Paradise Lost en My Dying Bride), maakte
zo’n 15 jaar geleden een draai naar post-progressive rock. Deze zomer
brengt de formatie rond de drie broers Vincent (zang, gitaar), Daniel
(gitaar) en Jamie (bas) Cavanagh een bezoek aan Atak. Een must-see voor
liefhebbers van sfeervolle, spannende, avontuurlijke, fantasierijke en
hypnotiserende muziek. Anathema is dus op 8 juli in Atak te Enschede. We
draaien een nummer van het vierde album van de groep, uit de tijd dat de
stilistische draai pas gemaakt was.
LIVETIP
UKZ: Houston
Van "Radiation" (Globe Media Arts, 2009)
Deze week kondigde De
Boerderij aan dat Eddie Jobson op 19 augustus in De Boerderij zal
optreden. De vooral van Zappa, UK, Roxy Music, Jethro Tull en Curved Air
bekende toetsenman en violist is, nadat hij jarenlang vooral met
filmmuziek bezig was, de laatste tijd weer actief met bands als UKZ, The
U-Z Project en UK-Reunion. In De Boerderij zal hij optreden met Marco
Minnemann, Alex Machacek en Marc Bonilla. De eerste twee waren ook te
horen op de EP die UKZ twee jaar geleden uitbracht, waarvan we nu de
ballade Houston hebben geselecteerd.
LIVE-TIP
Uriah Heep - Kiss of Freedom
Van "Into The Wild" (Frontiers, 2011)
De Britse hardrockers of
eigenlijk het licht-progressieve hardrockgeluid van Uriah Heep gaan
inmiddels al langer dan veertig jaar mee, maar weten nog altijd hoe je een
overweldigende rockshow neerzet. Klassiekers als “Easy Livin'”, “Gypsy
Queen” en “Lady In Black” hebben nooit de tijdsgeest hoeven vrezen. “Into
The Wild” is het nieuwste, onlangs verschenen album en ligt in het
verlengde van de de voorgangers "Sonic Origami" (1998) en "Wake The
Sleeper" (2008). Deep Purple is door de combinatie van machtig rollende
Hammondorgelsounds en scherpe, maar melodieuze gitaarsoli nooit ver weg.
Op 29 mei, aanstaande zondag dus, in Hedon te Zwolle.
Galleon –
Wallflower
Van "In The Wake Of
The Moon" (Aerodynamic Records, 2010)
De Zweedse groep levert al
jaren volle, warme übersymfonische rock. Ook dit op het laatste randje van
2010 verschenen album staat er vol mee. Je wordt meegenomen op een tapijt
van gelaagde 'vintage' synthesizer-akkoorden en -soli, meestal over een
ritmepatroon in fijne oneven maatsoort. Natuurlijk is Genesis al snel een
referentie, daar kunnen we moeilijk onderuit.. Een fijne plaat is het,
ondanks de misschien wat vlakke zang, wel weer geworden.
MONUMENT
Alarcen, Jean-Pierre - Tableau No. 1 : Part 3
Afkomstig van "Tableau No. 1"
(1979, Scoppuzzle, reissue: Musea)
Na eerder in de jaren '70
deel te hebben uitgemaakt van de band Sandrose, brengt gitarist/toetsenist
Jean-Pierre Alarcen in 1979 zijn tweede solo-album uit, “Tableau No. 1”
Het geheel is een uiterst geslaagde mengeling van jazzrock en symfonische
klanken gevat in een grote symfonische structuur zoals we die in die tijd
ook horen bij de Britse band The Enid, hoewel het behoorlijk
onwaarschijnlijk is dat Alarcen van deze band had gehoord in die tijd.
Zweverige Solina-strings domineren het totaalgeluid waarbij Alarcens
gitaar voor de solo-stem zorgt in de muziek. Muziek om helemaal in op te
gaan.
Sunday 15 May 2011 Show No. 942
LIVE-TIP
Foreigner - Double Vision (remix)
Van het album “Can't Slow Down” (Atlantic, 2009)
Deze versie van “Double
Vision” is afkomstig van de speciale 3-schijfs-editie van eerste
Foreigner-album in 14 jaar tijd. Schijf één is het nieuwe album, opgenomen
met de huidige Foreigner-zanger Kelly Hansen, wiens stem vooral in de
hogere register zowaar Lou Gramm-achtig klinkt. Het blijkt een lekker
wegluisterend AOR-album. CD2 bevat remixen van originele Foreigner-hits
(dus met Lou Gramm). Foreigner maakt deel uit van de Rock the Nation tour
door Europa.
NIEUW
Grails CD4 Deep Politics 5:37
Van "Deep Politics" (Temporary Residence, 2011)
"Dit is geen postrock maar
een wonderlijk, louter instrumentaal mengsel. Grails boeit van begin tot
eind en verwijst hier vooral naar Italiaanse filmscores uit de jaren '70
(Bruno Nicolai), gevat in een prachtige, heldere productie." (Wim Boluijt,
Heaven) "Opvallend is dat Grails nu soms ronduit catchy en toegankelijk
klinkt. Er wordt ook veel inspiratie gehaald uit de muziek van Pink Floyd
(periode tussen "Meddle" en "Animals"), zoals in “I Led Three Lives”
waarvan de hoofdriff zonder problemen op Animals had kunnen staan en het
eindstuk haast weggelopen lijkt uit “Echoes”. Zelfs invloeden die velen
als kitsch zouden afdoen worden zonder gène gebruikt, zo in 't korte
sfeervolle “Daughters Of Bilitis” waarin we flirts met zwoele
seventies-pornogroove horen opduiken. Ook opvallend is hoe lieflijke en
dreigende sferen erg vaak aan elkaar gekoppeld worden zonder dat het ooit
gaat wringen of echt weird wordt." (Goddeau)
NIEUW
Helmerson, Anders: Yodas Dance - CD3 - 9:38
Van "Triple Ripple" (Musea, 2010)
Triple Ripple is pas de derde
plaat van de van oorsprong uit Zweden afkomstige toetsenman Anders
Helmerson. Zijn debuut “End Of Illusion” verscheen begin jaren 80, maar
was opgenomen in een tijd dat nog veel met de zogenaamde antieke toetsen
werd gewerkt. Op “Triple Ripple” horen we echter slechts moderne
synthesizers over een jazzrockbasis, gevormd door één van de meest
besproken drummers van de laatste tijd, Marco Minnemann, en veelgevraagd
bassist Bryan Beller. Anders dan een vergelijkbaar iemand als Derek
Sherinian imiteert Helmerson geen gitaren
met zijn toetseninstrumenten, zodat de sound meer te vergelijken is met
een instrumentale UK of het solowerk van Jordan Rudess.
Info: http://www.endofillusion.com/
IM -
JOHN WALKER (1943-2011)
Walker Brothers CD3-20 No Regrets 5:40
Van het album "No Regrets" (CBS, 1975)
Zaterdag 7 mei stierf John
Walker (1943-2011), medeoprichter en gitarist van de Amerikaanse groep The
Walker Brothers, aan leverkanker. De Californische 'Walkers' werden
in 1965 immens succesvol in Groot-Brittannië met hun gedragen, orkestrale
ballads met karakteristieke zangharmoniën. "Make It Easy On Yourself"
(1965) en "The Sun Ain't Gonna Shine Anymore" (1966) werden nummer één in
Engeland; laatstgenoemde lied haalde ook in Nederland de toptien. De drie
bandleden waren geen broers en heetten geen Walker. Scott Engel en Gary
Leeds namen in 1964 de achternaam aan die zanger en gitarist John Maus
voor zichzelf had verzonnen: als John Walker, met valse geboortedatum, kon
hij overal optreden, al was hij nog geen 21. John was aanvankelijk
frontman en muzikale spil, maar al snel werd Scott leadzanger, ook van de
twee grootste hits. Het leidde tot spanningen en in 1968 volgde de breuk.
Een kortstondige reünie leverde de hit op die in Nederland hun grootste
is: "No Regrets" (in 1976), net als de andere hits overigens geen
Walker-composities, al staan op de albums ook liedjes van Scott en John.
(bron: De Volkskrant) "No Regrets" is een heerlijk melancholiek en
gedragen stukje orkpop, met een stevige gitaarsolo aan het eind. Die solo
is echter niet van de hand van John, maar van Ritchie Hitchcock. John
speelt allen akoestische gitaar op het album.
IM - 15 jaar - KEVIN
GILBERT
NRG CD1-10 Mephisto's Tarantella (version 1) 7:18
Van "No Reasons Given" (1984)
Sheryl Crow CD14 Sad Sad World 4:05
Van "Sheryl Crow" (A&M, 1996)
Kevin Gilbert / Toy Matinee CD8 Blank Page 2:24
Van “Bolts” (estate of Kevin Gilbert, 2009)
Aanstaande dinsdag, 17 mei,
is het 15 jaar geleden dat Kevin Gilbert op 29-jarige leeftijd stierf.
Helaas is hij bij leven nooit zo bekend geworden als hij had verdiend.
Misschien was hij zanger van Genesis geworden, we weten het niet. Zou de
Collins-loze Genesis dan succesvoller zijn geweest? Misschien zou het
mislukken ervan hem nog gefrusteerder hebben gemaakt dan hij al was.
Bijvoorbeeld om het feit dat zijn ex-vriendin Sheryl Crow in de spotlights
kwam middels de met een stel muzikale vrienden ondernomen "Tuesday Night
Music Club"-sessies. En hij en z'n vrienden nauwelijks. Althans, dat mag
blijken uit o.a. het bijtende "Leaving Miss Broadway". Crow antwoordde hem
vrij snel na zijn dood in "Sad Sad World" van haar tweede album, uit het
jaar van Gilberts heengaan. Ze heeft spijt van bepaalde dingen ja, en ze
vindt de wereld een stuk slechter af zonder Kevin, maar ze zegt ook dat
Kevin liegt over wat zij haar zou hebben aangedaan. Een eerbetoon en een
verdediging tegelijk, dit nummer. Dat Kevin al op 18-jarige leeftijd
übergetalenteerd was blijkt wel uit "Mephisto's Tarantella" van z'n eerste
band NRG. Een dans met de duivel. Dat moet wel slecht aflopen. Zelf nam
hij op 't eind van z'n leven grote risico's met zijn leven. Hij pleegde
dan wel geen zelfmoord, het spelletje wat hij speelde was dodelijk: Kevins
eigen dans met de duivel.... Al wat er rest is een "Blank Page". Misschien
wel een van de kortste songs die hij ooit maakte, maar ook een van de
meest indringende.
JAZZROCK
Colosseum II – The Awakening cd2-2 11.43
Bonus track van “Strange New Flesh” (Bronze / Sanctuary, 1976/2005)
Debuutplaat van het derde
kindje van Jon Hiseman, oprichter en leider van de originele Colosseum en
Tempest. Na het uiteenvallen van Tempest richte Hiseman in 1975 met Gary
Moore (toen ex-Thin Lizzy) de band Ghosts op. Al snel werden toetsenist
Don Airey (ex-Cozy Powell) en bassist Neal Murray (ex-Gilgamesh)
toegevoegd en als laatste zanger Mike Starrs – voorwaar een
onwaarschijnlijke combinatie. Toch werkte men, onder de harde hand van
Hiseman, goed samen. Er werd een jaar vruchtbaar geschaafd aan materiaal.
Geïnspireerd door de Amerikaanse jazzrockschool van Mahavishnu Orchestra
en Weather Report ontstonden er lange suites aangevuld met Mike’s bluesy
zang. Vooral Gary kon zijn spel ontwikkelen onder de Colosseum
II-vleugels. Een platendeal kwam er pas nadat de naam was veranderd in
Colosseum II. Het debuut “Strange New Flesh” is een goede afspiegeling
geworden van het kunnen van de band hoewel men wel een echte live act
was. De expanded editie voegt veel extra’s toe waaronder een
aantal demo’s van onuitgebrachte nummers en een BBC live concert, bijna
allemaal juweeltjes. Helaas bleef het succes uit, maar onder licht
gewijzigde samenstelling (zonder zanger Mike Starrs) maakte men nog twee
albums. Daarna kwamen diverse ex-leden elkaar tegen in hardere bands als
Gary Moore Band, Whitesnake, Rainbow, Black Sabbath en Ozzy Osbourne.
LIVE-TIP
Manfred Mann's Earth Band - Pleasure And Pain
Van “Soft Vengeance” (Grapevine,
1996)
Fraai gearrangeerde
melodieuze songs met symfo-inslag. Met de zang van zowel Chris Thompson
als Noel McCalla. Ook M.M.E.B. speelt op het Rock The Nations Festival, op
24 juni in Sankt Goarshausen.
HERUITGAVE
801 - East Of Asteroid - CD2 3 - 4:46
- Diamond Head - CD1 9 - 6:18
Van "801 Live" (EG, 1976 / Expression Records, 2009)
De laatste jaren is Phil
Manzanera druk bezig zijn werk met 801 opnieuw uit te brengen. Begin dit
jaar verscheen een nieuwe remaster van het debuut “Diamond Head”, waarop
hij zich liet begeleiden door onder andere Robert Wyatt, John Wetton, Eno,
Eddie Jobson, Paul Thompson en Andy Mackay. Het live-album 801 Live werd
in 2009 al heruitgebracht in een zogenaamde Collectors Edition, waarbij
een extra schijf is toegevoegd met de opnames van repetities voor dat
optreden. Live speelde niet Roxy collega Thompson op drums maar de toen
nog maar 19 jaar jonge Simon Phillips, die zich op “East Of Asteroid”
bijvoorbeeld heerlijk kon uitleven. Info:
http://expressionrecords.com/blog/
Wishing Tree, The - Seventh Sign
Van "Ostara" (Intact,
2009)
“Ostara” is het tweede album
van Wishing Tree. Twaalf-en-een-half jaar na "Carnival Of Souls" bestaat
Wishing Tree nog steeds uit Marillion-gitarist Steve Rothery, zangeres
Hannah Stobart en voormalig Enchant-drummer Paul Craddick. Het album
klinkt meteen vertrouwd en bevat weer een welluidende kruising van
melodieuze folkrock en compacte symfo.
OBSCUUUUUUUUUUR
Hawk – Dark Side Of The Moon cd4 2.56
van “Africa She Too Can Cry” (Charisma/Fresh, 1972)
Hawk is in Zuid Afrika een
legende aangezien het een van de eerste bands was die nog ten tijde van de
apartheid met een gemengde bezetting speelde. Wat soms gevaarlijke
situaties opleverde. Het doel was om Europese rock met Afrikaanse muziek
te integreren, en ondertussen stiekem een boodschap over te brengen,
getuige de lange suite “African Day Suite”. Met behulp van een gladde
manager werd de band al snel populair en kreeg het aanbod om naar Londen
te verkassen en voor Charisma een plaat te maken. De bandleden werden als
helden ontvangen en in de Marquee gaf men drie uitverkochte optredens op
rij. Ook speelde de band op het Reading Festival en andere grote
evenementen. Een trip naar het vaste land was ook een groot succes en in
België had men zowaar een hit. Hawk werd zelfs gevraagd om voor België uit
te komen op het Eurovisie Songfestival waar een negende plaats werd
behaald. Commercieel succes bleef verder 0echter uit, waardoor de groep zo
goed als op water en brood moest leven, aangezien de bandmanager eigenaar
was van alle apparatuur en op een dag zelfs Scotland Yard inschakelde om
de instrumenten en PA in beslag te laten nemen. Gedesillusioneerd keerden
de ledenhuiswaards. Gelukkig is “Africa She Too Can Cry” nu op CD
verschenen en kunnen we genieten van het unieke geluid van de band.
IN HET NIEUWS
Porcupine Tree – The Moon Touches Your Shoulder cd1-3 5.40
Van “The Sky Moves Sideways” (Delerium, 1995)
Is dit album uit 1995 toch
stiekem de mooiste Porcupine Tree? Op 14 oktober viert de aan Porcupine
Tree en No-Man gelieerde distributeur Burning Shed overigens zijn 10-jarig
bestaan met een concert in Leaminton Spa (vlakbij Birmingham), waar No-Man
ook zal spelen en een speciale set zal doen.
VAN DUITSE
BODEM:
Hoelderlin - Circus - cd 3 - 10:09
Afkomstig van "Clowns & Clouds" (1976, Intercord / Spiegelei)
Met het
derde album “Clowns & Clouds” brak deze band uit het Duitse Wuppertal
eindelijk door in Duitsland. Net als bij collega-band Grobschnitt had daar
niet alleen de muziek een aandeel in maar ook de sfeervolle optredens.
Zwakke schakel bij Hoelderlin was altijd de zang, maar het stoort eerlijk
gezegd ook niet echt, omdat de band op het vocale vlak duidelijk kiest
voor een verhalende, danwel cabareteske benadering.
VAN DUITSE BODEM
Sylvan - Fearless - cd 5 - 9:11
Afkomstig van "X-Rayed" (2004, Point Music)
Op de opvolger van dit “X-Rayed”, “Posthumous Silence”, zit in het
dramatische hoogtepunt van het album, tijdens de song “The Last Embrace”,
een passage die uit dit “Fearless” komt. Een sterke song van een album
waarmee de band Sylvan echt volwassen werd.
Sunday 08 May 2011 Show No. 941
NIEUW
Ulver - February MMX
-
England
Van "Wars Of The Roses" (K-Scope, 2011)
Het Noorse Ulver heeft met
bands als Anathema en The Gathering gemeen dat het begon als een zware
metalband, om uiteindelijk uit te komen bij een sfeerrijke en
toegankelijker vorm van moderne prog. Ulver maakte nog weer net een andere
reis dan de andere twee genoemden, met bochten langs weirde gothica. "Wars
Of The Roses" is het debuut voor K-Scope en of de band een contract
gekregen heeft op basis van demo's die K-Scope beviel of dat Ulver na het
sluiten van de deal vond dat men muzikaal behoorde aan te sluiten: op
meerdere momenten hoor je verwantschappen met andere K-Scope-acts. Zoals
te horen is in de gekozen nummers, waarbij de ene wat energieker is en de
ander meer op sfeer gericht. Het lange slotnummer met bezwerende gesproken
woordpassages is een eigenwijze eend in de bijt.
NIEUW
Battesini: Flying Dutchman
Van "Scored Fractals" (Rock Symphony/Musea, 2010)
Battesini is een rondom
gitarist/toetsenman Saulo Battesini geformeerde Braziliaanse superformatie
met leden van bekende formaties als Bacamarte, Kaizen en Aether. Battesini
zelf speelde daarbij voorheen ook nog bij ondermeer Quaterna Requiem en
het genoemde Kaizen. Het instrumentale Scored Fractals bevat volbloedige
progressieve rock, waarin vleugjes jazzrock in de stijl van Happy The Man
en klassieke muziek vermengd zijn. Weldadige toetsenpartijen, slepende en
stevige gitaarsolo's en mooi opgebouwde composities zijn het resultaat.
Informatie is verder te vinden op
http://www.reverbnation.com/saulobattesini en zijn myspacesite.
NIEUW
Memories Of Machines - Warm Winter
- Schoolyard Ghosts
Van "Warm Winter" (Music Theories Recordings / Mascot, 2011)
Over de K-Scope sound
gesproken... No-Man is zo'n beetje de oerband op dat label. Memories Of
Machines is een project van No-Man-zanger Tim Bowness met Nosound-mainman
Giancarlo Erra dat vijf jaar in de steigers stond. Nu is Nosound min of
meer ontstaan uit No-Man adoratie en eigenlijk klinkt dit album wel zo'n
beetje als je verwacht. Op een interessant blog (http://timbowness.wordpress.com/album-writings/memories-of-machines-warm-winter/)
over dit album noemt Tim Bowness het een mix van art rock, ambient,
klassieke kamermuziek en droompop. Ook stipt hij aan dat er, meer dan bij
de moederbands, een link naar seventiesprog te horen is en dan met name
Pink Floyd. In het titelnummer blijkt dat al uit de intense gitaarsolo,
die zowaar van de hand van Erra is. Zowaar, want er doen nogal wat
prominente gastgitaristen mee: Steve Wilson, Jim Matheos (Fates Warning,
OSI), Robert Fripp en, heel opvallend gezien zijn reputatie op het
instrument, Peter Hammill. De titel van het tweede nummer klinkt bekend.
Dat klopt, het is de titel van de laatste No-Man. Bowness schreef het stuk
eigenlijk voor die plaat, maar Steve Wilson vond de zangmelodie niet mooi.
Andersom gebruikte No-Man wel de Bowness/Erra-compositie "Beautiful Songs
You Should Know", die zodoende in 'cover versie' eerder het licht zag als
het origineel. Ook in "Schoolyard Ghosts" zit een vet seventiesprogelement
middels een wervelende Moog-solo van Stephen Bennett (een regular op
Bowness-gerelateerd werk, waaronder No-Man).
NIEUW
Anima Mundi - Time To Understand
Afkomstig van "The Way" (2010,
Musea)
Symfonische rock uit Cuba
klinkt bijna als een contradictio in terminis, maar Anima Mundi bewijst
wel degelijk dat het kan. Verwacht echter geen lekker Buena Vista Social
Club-sausje over de muziek want daarvoor kleurt deze band toch wel netjes
binnen de lijntjes. Desondanks levert het een album op dat zich met gerust
hart kan meten met stijlgenoot Mystery en het meest recente album van die
Canadese band, “One Among The Living”. Anima Mundi heeft iets minder de
neiging om melodieuze rock in zijn sound te stoppen en neigt wat meer naar
de fleurige sound van Yes en The Flower Kings. En de band komt zowaar ook
nog eens naar Nederland en speelt op 18 juni in Helmond samen met het
Belgische Mind Games en het Nederlandse Sky Architect.
AKTUEEL
Stream Of Passion - Open Your Eyes
Van “Embrace The Storm” (InsideOut, 2005)
Van Stream of Passion
verschijnt volgende maand een nieuw album, het derde, dat “Darker Days”
gaat heten en verschijnt bij Napalm Records. Stream Of Passion is begonnen
als een internationaal project van Arjen 'Ayreon' Lucassen, dat
stilistisch vergelijkbaar is met Evanescence: een catchy mengsel van pop,
gothic en popmetal. De gloedvolle vocalen worden verzorgd de talentvolle
Mexicaanse zangeres Marcela Bovio. Na het vertrek van Lucassen heeft Bovio
de touwtjes in handen.
OPENER
Hayward, Justin – Night Flight
Van “Night Flight” (Decca, 1980)
Dit solo-album van de Moody
Blues-frontman was een rechtstreeks gevolg van diens medewerking aan Jeff
Wayne's “War Of The Worlds”. Wayne produceerde dit album en schreef ook
mee aan diverse songs, waaronder dit titelnummer. Het album was trouwens
geen groot succes, wat samenhing met het feit dat het niet in goede aarde
viel bij Moody Blues-fans. Het bevatte nauwelijks raakvlakken met symfo en
was pop- en zelfs disco-geörienteerd.
LIVE-TIP
Rush - High Water
Van het album “Hold Your Fire” (Anthem / Mercury, 1987)
Het eerste album van Rush stamt al uit 1974, maar met pensioen willen
de heren nog lang niet! In 2007 was Rush onder de noemer “Snakes &
Arrows” voor het laatst in Nederland te zien, met een show die een lust
was voor het oog door het gebruik van gigantische videoschermen, lasers en
lichtshow. Ditmaal neemt het Canadese prog rocktrio haar Time Machine Tour
2011 mee naar Ahoy Rotterdam. Tijdens de show zal het absolute topalbum
“Moving Pictures” uit 1981 integraal worden gespeeld. Ook zullen
natuurlijk nummers van het nieuw uit te komen album “Clockwork Angels”
voorbij komen. Dit gaat allemaal gebeuren op 27 mei in de Rotterdamse
Ahoy.
NIEUW
Gunn, Trey (with The Farlanders): Maslenitsa
Van "I'll Tell What I Saw" (7d Media, 2011)
Op zijn tweede
compilatiealbum heeft Trey Gunn naast een selectie uit zijn solowerk en
albums met The Trey Gunn Band dit keer ook talrijke nummers verzameld van
platen waaraan hij zijn medewerking verleende. Denk nu niet aan King
Crimson, de band waarmee hij als Chapman Stick- en Warr Guitar-speler
doorbrak, maar aan zijn andere bands KTU, TU en Quodia, en formaties als
de Russische vernieuwende folkband The Farlanders (inclusief songs van
soloprojecten van Inna Zhelennaya en Sergey Klevensky) en de Italiaanse
progband N.y.X. Tenslotte staan er stukken op van artiesten als Matte
Henderson, Matt Chamberlain, Saro Cosentino en Alonso Arreola. Wat al deze
songs met elkaar verbindt is uiteraard de typerende sounds die Gunn uit
zijn instrumenten haalt. Overigens had hij nog wel een derde of vierde
schijf kunnen vullen met samenwerkingen met California Guitar Trio,
C.C.A., Eddie Jobsons U-Z Project, King Crimson, Gordian Knot, Alice,
Percy Howard, Sean Malone, Meridiem, Happy Rhodes, Sunday All Over The
World, Sylvian/Fripp en UKZ. Info:
http://treygunn.bandcamp.com/album/ill-tell-what-i-saw
OBSCUUR
Quicksand - Sunlight Brings Shadows
van “Home Is Where I Belong” (Dawn, 1973)
Wederom een obscure
ontdekking. Quicksand is een band afkomstig uit Wales en heeft helaas maar
één plaat op haar naam staan. Het bijzondere is dat de band weliswaar in
het progplaatje past, maar toch ook uit andere vaatjes tapt. Zo zijn er
vocale passages die geënt zijn op CSN&Y en ook klinkt er folk en psych
door in de composities met de gitaar als dominerende factor. Het gematigde
gebruik van toetsen sluit hier op aan. Liefhebbers van bands als Fantasy
zullen deze plaat zeker waarderen. Er zijn een aantal moeilijk
verkrijgbare CD-edities, waaronder een japanse mini-sleeve, maar ook en
aantal bootlegs met inferieure geluidskwaliteit. Dus let op als je de
plaat wilt aanschaffen.
IN HET NIEUWS
Trevor Rabin - Hold
On To Me
Afkomstig van "Can't Look Away"
(1989, Elektra/Asylum)
22 Jaar na zijn laatste
solo-album gaat Trevor Rabin in het najaar een nieuw, instrumentaal
solo-album uitbrengen. Met uitzondering van de drums, o.a. gespeeld door
Vinnie Colaiuta, Louis Molino en Rabins zoon Ryan, speelt Rabin alle
instrumenten op het album dat zal gaan verschijnen via Voiceprint Gonzo.
Wij doen het nu nog maar even met dit mooie staaltje melodieuze rock waar
mee Rabin bewees dat hij z'n collega's in Yes feitelijk helemaal niet
nodig had om zijn ding te
doen.
JEUGDSENTIMENT
Deyss – The Crazy Life of mister Tale
Van “Vision In The Dark” (Private, 1987)
Het Zwitserse Deyss was
halverwege de jaren '80 een van de eerste niet-Britse bands die met voor
de tijd een mooi product kwam. Het tweede album uit 1987 was nog wel een
dubbel-LP, zij het met drie kanten! En met een zanger die zich Jester
noemt was Deyss in het Marillion-kamp natuurlijk gelijk een hit. Zeker, de
muziek van Deyss is behoorlijk beïnvloed door Genesis en Marillion, met
hier en daar een leentje-buur-passage, maar dat doet niet af van de charme
van de plaat. Na deze plaat verdween de band spoorloos, hoewel zowel de
toetsenist en gitarist actief in de muziek bleven en in Zwitserland een
studio hebben waar ze o.a. een van de Zwitserse songfestivalinzendingen
hebben begeleid. Vorig jaar werd een nieuwe plaat aangekondigd, alsmede
een archiefboxset. Het is trouwens al zeker 17 jaar geleden dat we bij
Xymphonia wat van deze band hebben gedraaid!
LIVE-TIP
Marillion - Neverland
Van “Marbles” (Intact, 2004 / Madfish, 2011)
Aldwin vindt “Neverland” het
mooiste nummer van de band. Na de akoestische uitstap “Less is More”
(2009) is Marillion dit najaar weer volledig elektrisch op tournee. De
groep doet in Nederland 3 shows, waarvan één in het WTC Expo te
Leeuwarden, op woensdag 30 november.
Sunday 01 May 2011 Show No. 940
OPENER
Vivid Circus - Enter The Circus
Van "Vivid Circus" (eigen beheer
promo, 2011)
Vivid Circus is een
progmetalband met z'n wortels in Enschede, alwaar de groep op de
Popacademie ontstond. De leden delen een passie voor klassieke hardrock
van groepen als Deep Purple en moderne progmetal à la Dream Theater.
Daarnaast heeft men het talent voor het schrijven van ambachtelijke songs
en natuurlijk de technische begaafdheid dit op hoog niveau te kunnen
uitvoeren. Nu is de toetsenist van Vivid Circus, de van Stream Of Passion
bekende Jeffrey Revet, ook opgeleid als producer. En goed ook, want hij
weet de EP strak en vol, maar tegelijk ook helder en transparant te laten
klinken. Met deze schijf van zo'n 25 minuten gaan de heren de boer op. We
hebben er alle vertrouwen in dat men zo toegang vind in het progressieve
metalwereldje. Want hoewel de heren eigenlijk muzikaal geen nieuw verhaal
vertellen weet men wel een knappe symbiose te brengen van klassieke
hardrock en progressieve metal. Dit is een boeiende instrumental die zo op
Dream Theaters "Awake" had gepast. Website: http://www.vividcircus.com/
NIEUW
Le Orme - L'alba di Eurasia
- La via della seta
Van “La Via Della Seta” (Ice, 2011)
Een tijdje geleden werd de
prog wereld opgeschrikt door het berricht dat zanger/bassist Aldo
Tagliapietra Le Orme had verlaten om zich te richten op "andere muzikale
bezigheden". Dit betekende dat drummer Michi Dei Rossi als enig orgineel
lid de band mocht voorzetten samen met toetsenist Michele Bon (al bijna
20 jaar op z'n post) en nieuwe bassist Fabio Treni. Een nieuwe zanger werd
al snel gevonden in de persoon van Metamorfosi-zanger Jimmy Spitaleri, de
zanger met het lange witte haar. Le Orme begon weer live te spelen en
werkte langzaam aan een nieuwe plaat. Muzikaal is er niet zo veel
veranderd ten opzichte van de voorganger, hoewel de nadruk misschien iets
meer op de bombast ligt. Ook niet zo verwonderlijk aangezien Jimmy een
meer aanwezige zanger is met een meer operateske manier van zingen. Ook
zien we de terugkeer van de elektrische gitaar. “La Via Della Seta” is
absoluut een Le Orme-waardige plaat geworden. En om het geheel nog
spannender te maken is Aldo met zijn oude Le Orme maatje en origineel
toetsenist Tony Paglucia een tweede Le Orme begonnen, en mischien nog wel
authentieker aangezien oud-gitarist Tolo Morton ook al is toegetreden tot
deze band die vooralsnog onder de naam Tagliapietra Pagliuca Marton
opereert (de band heeft onlangs nog gespeeld op een progfestival in Italië
met David Cross, waar John Wetton met Banco speelde!!). Wachten is nu op
plaatwerk van dat kamp.
NIEUW
Mike + The
Mechanics - Walking On Water
Van "The Road" (Sony Music, 2011)
Er zijn alweer 7 jaar
verstreken sinds "Rewired". Dat was indertijd de eerste M+M-plaat zonder
de helaas te jong gestorven Paul Young. Nu is ook Paul Carrack afgehaakt,
waarschijnlijk omdat hij het te druk heeft met z'n solo-carrière.
Vervangers zijn gevonden in de personen van Andrew Roachford (ooit
redelijk succesvol met z'n soulpopgroep Roachford) en de veel jongere Tim
Howar (die als zanger en danser vooral furore maakte in musicals). Vooral
Roachford is een gouden keus. Zijn gloedvolle soulstem met een schraapje
lijkt op die van Noel McCalla. Dus als Pete Cox toch niet bevalt bij
Manfred Mann's Earth Band, dan weet die groep wie te bellen...;-). Het
album klink zeker bevlogener dan het routineuze "Rewired", maar de unieke
combinatie van soulpop met symfopop van de eerste drie albums wordt niet
geëvenaard. Daar is het gebodene alhier toch te weinig doordacht voor, wat
al blijkt uit de vele nummers die eindigen met een fade-out. Tim
Howar is blijkbaar pas op het laatste moment aangehaakt. Hij is maar in
drie nummers te horen. Een derde zanger, de Zuid-Afrikaan Arno Carstens,
zingt er ook drie. Carstens had blijkbaar uiteindelijk toch andere
prioriteiten.
NIEUW
Discipline - Homegrown
Van "Live Days"
(Strung Out / Cyclops, 2010)
Vette Krent in iO Pages:
"Discipline is eigenlijk de ideale combi van Genesis en Van Der Graaf
Generator: de melodie van de eerste, de donkerte en de drive van de
tweede. Daarbij is Parmenter een zanger met een geweldige voordracht en
met veel gevoel voor drama en emotie. Op deze dubbelaar vinden we nummers
van de enige twee studio-albums, plus een flink aantal nummers dat die
studioplaten nooit gehaald heeft. En ook die overstijgen met gemak wat een
gemiddelde symfogroep op zijn studioplaten zet. Luister maar naar
"Homegrown" (wat een prachtige zanglijn!)." (Jurriaan Hage) Wij kiezen
voor dit niet eerder gedraaide en niet eerder op een studio-album
verschenen nummer.
NIEUW/JAZZROCK
Taylor, Chris: Odd Hours
Van "Nocturnal" (Abstract Logix, 2011)
Voor wie zit te wachten op
een nieuwe jazzrockrelease van Scott Henderson en zijn Tribal Tech, kan
wellicht zijn/haar heil zoeken bij het debuut van Chris Taylor. Net als
Henderson zoekt Taylor het regelmatig in de syncopische, door Joe Zawinul
en Weather Report beïnvloede thema's en soli. Dit wordt nog versterkt door
de aanwezigheid van Tribal Tech-toetsenman en groot bewonderaar van
Zawinul, Scott Kinsey, terwijl ook Tribal Tech-drummer Kirk Covington in
het gekozen nummer te horen is. Smaakvolle, rijk gearrangeerde jazzrock
met naast lekkere solo's ook veel effecten, ondersteunende toetsen en
melodieus saxwerk.
Info:
http://soundcloud.com/abstractlogix/christaylor-nocturnal-sampler
NIEUW / VAN
EIGEN BODEM
Flamborough Head - Rixt
Fan't Oerd
Afkomsting van "PROG NL" (2011, Progwereld)
Nogmaals aandacht voor het
album dat de jubilerende Nederlandstalige progressieve rocksite
Progwereld.org heeft georganiseerd: PROG NL. Ditmaal in de vorm een song
gezongen in het Fries natuurlijk gebracht door DE Friese prgband bij
uitstek: Flamborough Head. De song vertelt het verhaal van de Amelandse
sage omtrent de heks van het Oerd:
http://www.ameland.nl/index.php?mediumid=1&pagid=49&simaction=content&stukid=1216
VAN EIGEN BODEM
Alquin - The Mission
Van het meest recente album “Sailors And Sinners” (Universal, 2009)
Alquin laat zich minder het
progstempel opdrukken dan bijv. Kayak of Focus en haalt z'n invloeden ook
uit rock en soul. “ Sailors And Sinners” ligt in het verlengde van
voorganger "Blue Planet": een nummer dat de seventies-albums in de schaduw
zet hebben we op zowel "Blue Planet" als "Sailors And Sinners" niet echt
gehoord, maar er gaat wel passie vanuit - zeker ook uit het tekstuele
gedeelte En de combinatie van ronkende Hammond met sax en gitaar en
daaroverheen een soulvolle strot blijft gewoon van goud!
IN HET NIEUWS
Iluvatar – Your
Darkest Hour
van Children, Kinesis 1995
Vers van de pers: Vandaag
hoorden we dat zanger Glenn McLaughlin Iluvatar heeft verlaten, terwijl de
band hard aan het werk is aan hun vierde studio album. Iluvatar is
opgericht in 1992 en viert volgend jaar zijn 20 jarig jubileum, maar was
sinds “A Story Two Days Wide…” uit 1999 niet erg productief. De laatste
jaren was er echter weer leven in de band en werd er actief gewerkt aan
een nieuw album. De plaat die bijna af is zal nog wel de vocalen van Glenn
bevatten. Wat er daarna gaat gebeuren is nog niet zeker, maar de band gaat
zeker door.
CONCERT-TIP
Pink Floyd - Hey You + A Great Day For Freedom
Van “P.U.L.S.E. Live” (EMI, 1995)
Op zaterdag 3 september 2011
viert Pink Floyd Project zijn 5-jarig jubileum met een uitdagende
liveshow. In sporthal De Twine in Grouw (Friesland) wordt Pink Floyd’s
"P.U.L.S.E." opgevoerd.
In 2007 gaf Pink Floyd Project zijn eerste concert in stadschouwburg De
Harmonie in Leeuwarden. Het zou een eenmalig optreden worden, maar door
het grote succes van de eerst uitvoering werd het project verlengd. Dit
had tot gevolg dat de 14-koppige Friese tributeband, tot nu toe, al zijn
concerten heeft uitverkocht. Pink Floyd fans kunnen 3 september hun hart
weer ophalen; dan speelt Pink Floyd Project het live album "P.U.L.S.E.",
het laatste Pink Floyd album dat in 1994 tijdens de “Division
Bell”-wereldtournee werd opgenomen. Deze twee uur durende unieke show
herbergt zowel het legendarische oudere als het laatste werk van Pink
Floyd. (Bron: Pink Floyd Project)
HERUITGAVE
Kaamos - Barokki
- Suit-Case
Van "Deeds And Talks" (M&T Production, 1977/Rocket Records, 2010)
Niet te verwarren met de
Zweedse deathmetalband met dezelfde naam, was Kaamos een Finse symfonische
rockgroep, die in wisselende bezetting bestond tussen 1973 en 1980. Het
enige album “Deeds And Talks” verscheen in 1977. Men speelde destijds
naast eigen materiaal ook werk van onder meer Yes, Gentle Giant, Jethro
Tull, Zapp en Utopia, waarbij met name de eerste drie bands terug te horen
zijn in de eigen composities. Daarnaast zijn er overeenkomsten te
ontdekken met het eveneens Finse Wigwam. In het over het algemeen
vriendelijke, melodieuze geluid valt vooral het Moog- en Hammondspel op
plus het frisse gitaarwerk dat een bluesrockachtergrond verraadt. Aardig
detail is dat de toenmalige toetsenman, Kyösti Laihi in 1988 de zanger was
van The Boulevard, dat het Finse Eurovisie Songfestival won en daardoor
dat jaar meedeed aan het hoofdtoernooi, alwaar hij als 20ste eindigde.
WEIRD
BUT WONDERFUL
Godley & Creme - Get Well Soon
van "Freeze Frame" (1979,
Polydor)
“Freeze Frame” is het tweede
album dat de heren Godley & Creme maakten na hun vertrek uit 10CC. De
voorganger “Consequences” is misschien wel het meest weirde album ooit
verschenen: het was deels een hoorspel, deels een audio-advertentie voor
het gitaarapparaat Gizmotron. “Freeze Frame” was een stuk conventioneler
maar dan ook maar net. “An Englishman In New York” werd een hit maar het
album bevat ook het bizarre “I Pity Inanimate Objects”. De song “Get Well
Soon” bevindt zich ergens halverwege tussen die twee... en is ook nog eens
een song waar in een radiostation figureert (Radio Luxembourg).
VAN EIGEN BODEM
Last Detail, The -
The Wrong Century
van “The Wrong Century” (SI Music, 1991)
Dit EP'tje behoorde tot de
eerste worp van drie uitgaven op het net opgerichte SI Music-label,
gelieerd aan het toenmalige magazine Sym Info. De EP werd ten doop
gehouden in Paradiso, Pasen 1991 en bleek achteraf het laatste levensteken
van deze Nederlandse band rond de gebroeders Stoker. The Last Detail
maakt op Saga geënte symfo met een Nederlands jasje. Toetsenist Jullian
Driessen en zanger Ruud Stoker zouden later opduiken in Timelock, ook al
een groep uit de SI-stal.
NOORMANNEN COVEREN YES
Opium Cartel, The - Clear Days
Meer dan een jaar geleden nam
de Noorse formatie The Opium Cartel een song van Yes op voor een te
verschijnen Yes tribute-album op Mellow Records. Opium Cartels Jacob Holm
Lupo vond het wel wat lang duren en heeft de song nu maar op Youtube
gezet:
http://youtu.be/a0-ASLNx4ng . Het origineel is afkomstig van het album
“Time And A Word” uit 1970. Hier is het origineel: http://youtu.be/bFpA4qevb-8
.
Kino - Holding
On
Van
“Picture”, (InsideOut, 2005)
De
enige release van deze "supergroep" met Peter Trewavas, John Mitchell,
John Beck en Chris Maitland. “Picture” is niet voor niets een plaat waar
al een jaar voorafgaand aan de uiteindelijke release naar uitgekeken werd,
want Kino is niet zomaar een bandje. Het Engelse antwoord op Transatlantic
bestaat uit vier topmuzikanten van vooraanstaande progbands (en dan
vergeten we voor het gemak maar even dat John Beck de laatste tijd vooral
met Smokie-zanger Chris Norman toerde): Arena, Marillion, The Urbane,
Transatlantic, Porcupine Tree en It Bites. De plaat werd in de tijd
gemengd ontvangen en zeker ondergewaardeerd.