• Sunday 31 Juli 2022 Show No. 1516

    NIEUW
    Journey – Together We Run
    – Beautiful As You Are
    Van het album “Freedom” (Frontiers, 2022)

    Afgelopen maanden hebben we al kunnen luisteren naar de singles “You Got The Best Of Me”, “Let It Rain” en “Don’t Give Up On Us”. Op 8 juli was het dan zover: de release van het nieuwe Journey-album “Freedom”, opnieuw via het Italiaanse label Frontiers. De jaren tachtig herleven met dit nieuwe album. Want hoewel van de originele bandline-up alleen gitarist Neal Schon nog over is, herken je de klassieke Journey-sound uit duizenden. Zelfs zanger Arnel Pineda komt behoorlijk in de buurt van het karakteristieke stemgeluid van Steve Perry, die frontman was ten tijde van de grootste commerciële successen van de Amerikaanse groep. Opvallend is, dat na het ontslag van Steve Smith opnieuw een drummer is aangezocht met een jazzrockverleden: niemand minder dan Narada Michael Walden. Ondertussen heeft hij zijn stokken overgedragen aan de teruggekeerde Dean Castronovo, van wie op het album alleen achtergrondzang is te horen. “Freedom” is een ruim 75 minuten durende reis, bestaand uit 15 nummers met afwisselend traditionele AOR-melodieën in Journey-stijl, een aantal uitstekende ballads en songs die meer de focus leggen op het gitaarwerk van Neal Schon. We gaan luisteren naar “Together We Run”, het openingsnummer van het album. Het begint met piano en zang, waarna gitaar en drumritmes het nummer aandrijven. “Beautiful As You Are” is de albumafsluiter, die begint met de rauwe, maar mooie zang van Pineda, begeleid door akoestische gitaar en een orkestrale invulling. Dit gaat over in Schons gitaarriffs en de drukke drumpartijen van Walden, die de regie van het 7 minuten durende nummer overnemen en samen werken naar een hoogtepunt. De slotnoten zijn daarna voor Pineda.
    Websites:
    https://journeymusic.com/
    https://www.facebook.com/journey
    .

    NIEUW
    Aragon – The Calm Before The Storm (Rocking Horse Act III)
    Van “Rocking Horse Act III” (eigen beheer internet release, 2022)

    Vier jaar geleden verraste Aragon, een oude bekende van 'down under', ons met warempel nieuwe muziek: het tweede deel in de “Rocking Horse”-quadrilogie. Eerst even een kleine geschiedenisles... Onder de progliefhebbers, vooral die van de 'SI-generatie', is het debuutalbum “Don’t Bring The Rain” toch een vergeten klassieker. De karakteristieke neo-prog die de Australische band in de beginjaren liet horen, ligt muzikaal gezien dicht bij het oude Marillion en Genesis. Na dit album werkte de band een tijd aan de opvolger, het conceptalbum “Mouse” dat in 1995 door SI Music werd uitgebracht. Overigens verscheen het vijfde deel van dat concept, “The Meeting”, al drie jaar eerder. Ook de restjesplaat “Rocking Horse And Other Stories From The Past” moest de tijd overbruggen tussen de twee studio albums. Gelukkig maar, want het epische, donkere “Rocking Horse” mag gezien worden als een van dé iconische Aragon-nummers. Na “Mouse” volgden nog 2 albums, waarop de koers meer naar compacter songmatig materiaal gezet werd en het gemis van een echte drummer toch hoorbaar is. Het bleef na “The Angel’s Tear” uit 2004 uiteindelijk lang stil rond de band. Tot Aragon zich een aantal jaar geleden actief roerde op Facebook, Twitter en Bandcamp en er zelfs nieuwe muziek werd gedeeld. Het verhaal rondom “The Rocking Horse” dat ooit in 1986 al werd begonnen kreeg een vervolg. Nu, 4 jaar verder in de tijd, is deel 3 verschenen, dat toch wel redelijk afwijkt van de eerste delen. De nieuwe muziek blijkt een stuk ingetogener. Natuurlijk is de vertellende zang van Les Dougan, ondersteund door het gedragen toetsenwerk van Tom Bershing en voornamelijk akoestische gitaar werk van John Poloyannis, nog steeds herkenbaar. Na een dreigend, voor een flink deel elektronisch middenstuk, steekt nog even een standaard neoprogstuk inclusief solo’s de kop op. Dit is een mooie opmaat naar het laatste deel.
    Website:
    https://nl-nl.facebook.com/aragonmusic/
    https://aragon3.bandcamp.com/track/the-calm-before-the-storm
    .

    NIEUW / VOORPROEFJE
    Wired Ways – When The Doors Are Closed
    – Another Sad Man
    Van het album “Wired Ways” (Waterfall Records, 9 september 2022)

    Het is altijd mooi als je weer een nieuwe band tegenkomt die je verrast en waar je vervolgens warm voor gaat lopen. In dit geval letterlijk, want de ontdekking vond plaats bij een temperatuur van 34 graden op de derde dag van het Night Of The Prog-festival, afgelopen zondag. We hebben het dan over Wired Ways. Het optreden in het indrukwekkende Loreley Amphitheater was ook nog eens de vuurdoop voor de huidige samenstelling van deze Duitse band. Wired Ways is een collectief van muzikanten dat op het gelijknamige debuutalbum een grote verscheidenheid aan muziekstromingen laat samenkomen: prog, rock, synthipop, jazzpop, indierock en wereldmuziek. De bandnaam Wired Ways is dan ook zeer toepasselijk. Op de bandcamp-site van Wired Ways is te zien dat er meer dan 40 muzikanten bijdragen aan het op 9 september te verschijnen debuutalbum meewerken. Op de Loreley werd zo goed als het complete naar de band vernoemde werkstuk gespeeld. Als verrassing bleek het album exclusief voor de bezoekers van het Night Of The Prog Festival al te koop, zo'n anderhalve maand voor de officiële releasedatum.We hebben vanavond gekozen voor de nummers “When The Doors Are Closed” en “Another Sad Man”. Natuurlijk de meest proggy en tevens langstklokkende nummers van het album.
    Website:
    https://wiredways.net/
    https://www.facebook.com/wiredwaysnet
    https://wiredways.bandcamp.com/releases
    .

    NIEUW
    Bubblemath – Decrypted
    Van het album “Turf Ascension” (Cuneiform Records, 2022)

    “Turf Ascension” is het derde album van Bubblemath. Zat er tussen het eerste album “Such Fine Particles Of The Universe” (2002) en “Edit Peptide” (2017) nog 15 jaar, nu heeft men minder dan de helft van die tijd nodig gehad voor een werkstuk dat evenwel buitengewoon ingenieuze muziek bevat. De groep uit Minnesota omschreef de eigen muziek op het debuut nog als 'avant prog-pop jazzcore'. “Turf Ascension” is echter een stuk toegankelijker en daarmee beter te verhapstukken voor de 'argeloze' progressieve rockliefhebber. We horen een combinatie van Canterbury- en King Crimson-invloeden, gekruid met Happy The Man-achtige intrigerende figuren, melodieën en harmonieën, gespeeld op gitaren, keyboards, bas en drums. Het openingsnummer is een veellagige 'epic' waarin alle aspecten van de muzikale lading van “Turf Ascension” in aan de orde komen. Dan volgen drie stukken van ieder rond de tien minuten die per nummer een fractie heftiger zijn, overigens zonder dat de term 'jazzcore' nog opgeld doet. “Decrypted” biedt wat dat betreft de gulden muzikale middenweg. Een mooi voorbeeld van wat Bubblemath een album biedt: sterk opgebouwde compositie en uitstekende instrumentbeheersing, gecombineerd met een doorleefde uitvoering waardoor je ook echt geraakt wordt.
    Websites:
    https://www.bubblemath.com/
    https://www.facebook.com/bubblemath
    .

    ALBUM VAN DE MAAND
    Fixx, The - Suspended In Make Believe
    Van het album "Every Five Seconds" (BFD Records / The Orchard, 2022)

    Tien jaar na het voorlaatste studioalbum "Beautiful Friction" verscheen begin juni van The Fixx eindelijk opvolger "Every Five Seconds". Deze Engelse band werd begin jaren 80 - vooral in de V.S. - bekend met het debuut "Shuttered Room" en vooral de opvolger "Reach The Beach", die beiden in de hoogtijdagen van de synthipop-New Wave-periode vielen. De door Rupert Hine perfect geproduceerde platen bevatten spannende songs, vol prominent toetsen- en inventief gitaarwerk. Op "Beautiful Friction" was de synthetische sound ingeruild voor een meer rockend geluid, op het nieuwe album zijn, wellicht mede onder invloed van producer Stephen W. Tayler (Hine's vaste partner achter de knoppen), de keyboards van Rupert Greenall weer prominent aanwezig met zowel herkenbare als nieuwe sounds. Uiteraard blijft met name de ritmegitaar van Jamie West-Oram een handelsmerk van The Fixx, waarbij hij groovend ondersteund wordt door de grommende bassen van Dan K. Brown en Adam Woods' steeds robuuster wordende drumpartijen. Zanger Cy Curnin tenslotte is nog net zo goed bij stem als veertig jaar geleden, terwijl de teksten weer even cryptisch zijn als voorheen. Het huidige bandgeluid is te omschrijven als een mengeling van compacte, broeierige progressieve rock, mysterieuze ballades en catchy synthrock. Vanavond draaien we het nogal van de rest van de songs afwijkende “Suspended In Make Believe”: een gedragen nummer met haast Mellotron-achtige synth-ondergrond.
    Websites:
    https://www.thefixx.com/
    https://www.facebook.com/thefixx
    .

    (OP)NIEUW
    Mad Fellaz – Jokepot
    Van "Road To Planet Cyrcus" (eigen beheer, 2022)

    Toen Mad Fellaz' derde album “III” verscheen in 2019 was dat onze eerste kennismaking met dit Italiaanse gezelschap. We bombardeerden het gelijk tot Album van de Maand in mei 2019, mede omdat we vonden dat veel meer mensen deze muziek moesten leren kennen. De band stond met beide benen in de rijke proggeschiedenis met referenties aan King Crimson, Gentle Giant en natuurlijk Italiaanse grootheden zoals Banco en PFM. Begin februari verscheen album nr. 4, “Road To Planet Cyrcus” waarop de muzikale koers een tikje gewijzigd blijkt. Mad Fellaz is nog steeds een progrockband maar de muziek is een stuk toegankelijker geworden en de onderhuidse invloed van bijvoorbeeld jazzrock, fusion, funk en zwarte muziek komt op dit album meer aan de oppervlakte: de band is nadrukkelijk gaan swingen en heeft meer 'groove'. Dat is heel even wennen, maar na een paar keer luisteren merk je toch dat deze Italianen dit wonderwel goed hebben ingepast in hun muziek. Dit stel fantastische muzikanten is uitermate goed op elkaar ingespeeld en heeft ook nog eens boeiende songs geschreven, wat "Road To Planet Cyrcus" tot een uiterst verfrissende luisterervaring maakt. Helaas ging een optreden op 8 april in het ParkVilla Theater in Alphen aan den Rijn niet door, waarschijnlijk wegens matige kaartverkoop. Valt de nieuwe koers bij progliefhebbers niet in goede aarde? De roller coaster aan muzikale invalshoeken die een nummer als “Jokepot” laat horen moet de avontuurlijke muziekliefhebber toch kunnen bekoren dunkt ons. Het slotdeel van “Jokepot” deed ons trouwens even aan Giraffe denken (vooral aan “Because Of You”).
    Websites:
    https://www.madfellaz.com/
    https://madfellaz.bandcamp.com/album/road-to-planet-cyrcus
    https://www.facebook.com/MADFELLAZ/ .

    VOORPROEFJE
    Cosmograf – British Made
    Van het nog te verschijnen album “Heroic Materials” (Gravity Dream, 9 september 2022)

    Op 9 september aanstaande verschijnt het nieuwe Cosmograf-album “Heroic Materials”. Volgens de man achter Cosmograf, Robin Armstrong, is het een conceptalbum over veranderingen door de loop van de tijd en vooral over de weigering die veranderingen te accepteren. Hij creëerde hiervoor als hoofdpersoon een 99-jarige voormalige Spitfire-piloot. De wereld is compleet veranderd sinds hij zijn land verdedigde in de lucht. Hij herkent de wereld niet meer terug, maar begrijpt aan de andere kant wel dat de mensheid móet veranderen in de toekomst. Zoals gebruikelijk bespeelt Armstrong zelf weer de meeste instrumenten, waarbij de prachtig opgenomen drumpartijen weer zijn overgelaten aan Kyle Fenton. Wel is er een gastrol voor voormalig Big Big Train-toetsenist Danny Manners, die de pianopartijen in het driedelige titelnummer speelt. Armstrong speelde zelf enige tijd naast Manners in de live-bezetting van Big Big Train. Het album is nu al te bestellen, waarbij je kunt kiezen uit een standaard-CD-editie, een 'deluxe media book'-editie, vinyl en digitale download. Er is nu al een track vrijgegeven: “British Made”: een nostalgische blik terug op de tijd van Brits design en ambacht, waar de de klassieke Jaguar die als 'hoesafbeelding' bij de download wordt meegestuurd model voor staat. Enerzijds verlang je terug naar die tijd dat er nog niet gekeken werd naar de uitstoot die ermee gepaard gaat, anderzijds is er het besef dat het onontkoombaar is dat het tijdperk van dergelijke auto's eindig is, aldus Armstrong. Het nummer past qua stijl beter in de lijn van de vroegste Cosmograf-platen (met de nodige Pink Floyd-invloeden) dan bij het recenste werk. Armstrong zingt het nummer vol gevoel en geeft zichzelf ruimte voor een vurige, door merg en been gaande gitaarsolo. Een nummer dat erg benieuwd maakt naar de rest van “Heroic Materials”.
    Websites:
    https://www.cosmograf.com/
    https://cosmograf.bandcamp.com/
    https://www.facebook.com/cosmograf
    .

    RECENTE ONTDEKKING
    PTF – Time Lapse
    Van “What Is Constant” (Musea Parallele, 2015)

    Pas onlangs ontdekten we het instrumentale kwartet PTF, hoewel al snel bleek dat deze Japanse groep rond violist Keisuke Takashima en toetsenist Takeya Kito al vier albums heeft gemaakt. De ontdekking kwam aan de hand van een nieuwsbrief van het Amerikaanse verzendhuis Wayside Music, waarin het in 2021 uitgebrachte “Genesis Of The Stars” werd geroemd. Dat vierde en dus meest recente album is alleen in eigen beheer in Japan uitgebracht; het is mooi om te weten dat de eerste twee werkstukken, uit 2013 en 2015, een Franse uitgave kennen via Musea Parallele. Datzelfde Musea bracht een decennium eerder enkele albums op de Europese markt van het eveneens Japanse KBB en dan hebben we een goed vergelijkbare groep in de peiling. Ook KBB maakt instrumentale progressieve rock, gekruid met jazzrockelementen, met viool (naast toetsen) als belangrijkste lead-instrument. Wellicht bemachtigen we “Genesis Of The Stars” nog, maar nu hebben we het tweede album “What Is Constant” uit 2015 te pakken gekregen, waarvan u de opener “Time Lapse” hoort.
    Websites:
    https://www.ptfweb.com/
    https://www.facebook.com/ptf-158658200896526 .

    VOORPROEFJE OP HERUITGAVE
    Pink Floyd – Dogs (2018 Remix)
    Van het album “Animals (2018 Remix)” (EMI, 1977 / 7 oktober 2022)

    “Animals” is het tiende studio-album van Pink Floyd, uitgebracht in januari 1977. Een conceptalbum, waarop een vernietigende kritiek gegeven wordt op de sociaal-politieke omstandigheden van de late jaren ‘70 in Groot-Brittannië. Tevens is er een duidelijke verandering in de muzikale stijl ten opzichte van eerder werk van de groep. De hoes van het album, dat een varken laat zien, zwevend tussen twee schoorstenen van de Battersea Power Station in Londen, werd bedacht door bassist en tekstschrijver Roger Waters en gefotografeerd door Hipgnosis. Op 17 september zal eindelijk de lang verwachte remix die al in 2018 door James Guthrie is gemaakt verschijnen. Deze vertraging heeft natuurlijk alles te maken met het gebakkelei tussen Waters en Gilmour maar daar is genoeg over te lezen op internet. Gelukkig is nu al een eerste nummer vrijgegeven: het op LP grotendeels kant één vullende “Dogs”. Het past prima in het Orwelliaanse albumconcept, waarbinnen het menselijk gedrag met verschillende dieren wordt vergeleken. "Dogs" concentreert zich op de agressieve, meedogenloos competitieve wereld van het bedrijfsleven. Wat gelijk op valt in de nieuwe mix is dat deze vooral het spel van Wright en Mason meer recht doet. De toetsen zijn prominenter aanwezig. Daardoor is het soms wollige geluid van de originele mix nu vervangen voor een meer sprankelende klank, die dichter bij “Wish You Were Here” ligt. De kritieken zijn to nu toe dan ook zeer lovend. Deze keer komt er geen editie vol met extra’s (geen Immersion Box) maar bevatten alle uitgaves alleen het studio album. Wel komt er naast de CD- en LP-editie met de nieuwe stereomix een Blu-ray met surround mix én een 'hardback book'-versie met zowel de CD, LP als Blu-ray.
    Websites:
    https://www.pinkfloyd.com/
    https://www.facebook.com/pinkfloyd
    Dit nummer op YouTube: https://youtu.be/jX5x9wzMN4s.

    45 JAAR / LIVE-TIP
    Uriah Heep – Illusion
    Van het album “Innocent Victim” (Bronze / Warner Bros, 1977)

    “Innocent Victim” is het 11de studio-album van de Engelse band Uriah Heep. Het werd uitgebracht in november 1977 door Bronze Records in Europa en Warner Bros. in de VS. Hoewel het in de VS en Groot Brittannië niet in de hitlijsten kwam, werden er alleen al in Duitsland meer dan 100.000 exemplaren van verkocht. De ogen van drummer Lee Kerslake werden gebruikt voor de ogen van de slang die afgebeeld staat op de hoes. De band bestond destijds uit: gitarist Mick Box, toetsenist/gitarist/zanger Ken Hensley, bassist Trevor Bolder en drummer Lee Kerslake, aangevuld met zanger John Lawton, bekend van Lucifer's Friend en de Les Humphries Singers. Het was Lawtons eerste album bij Uriah Heep. Hij volgde zanger van het eerste uur David Byron op, die werd ontslagen omdat hij zich in de ogen van de andere bandleden onmogelijk had gemaakt. Lawton overleed onverwachts een jaar geleden, op 29 juni 2021, op 74-jarige leeftijd. Uriah Heep viert dit jaar met enig corona-uitstel alsnog het 50-jarige jubileum met de 'Uriah – 50 – Heep Tour', die de groep naar zalen door heel Europa brengt. Op 12 september is de groep te aanschouwen in de Lichtburg in Essen en 13 oktober in TivoliVredenburg in Utrecht.
    Websites:
    http://www.uriah-heep.com
    https://www.facebook.com/uriahheepofficial .

    HET DEBUUT / 20 JAAR / IN HET NIEUWS
    Paatos – Téa
    Van “Timeloss” (Stockholm Records, 2002)

    In 2002 verscheen het debuutalbum “Timeloss” van Paatos. De uit Stockholm afkomstige band bleek twee ex-Landberk-leden in de gelederen te hebben: gitarist Reine Fiske en bassist Stefan Dimle. De line-up werd gecompleteerd door drummer Ricard "Huxflux" Nettermalm, toetsenist Johan Wallen en zangeres Petronella Nettermalm. Door het karakteristieke gitaar werk van Fiske en het gedragen toetsenspel van Wallen heeft de muziek zeker raakvlakken met Landberk, maar ook met de dromerige kant van klassieke Britse prog, zoals die begin jaren zeventig bijvoorbeeld door de band Spring werd gemaakt. De karakteristieke zang van Petronella Nettermalm refereert bij vlagen dan weer aan die van Beth Gibbons van Portishead. Het album trok de aandacht van Steven Wilson, die Paatos uitnodigde als voorprogramma en vervolgens tevens het tweede album “Kallocain” mixt. Fiske is dan al vervangen door Peter Nylander. Er volgden nog 3 studio-albums waarna een pauze ingelast werd. Maar er is nieuws te melden, want momenteel wordt er gewerkt aan een nieuw album! We gaan 20 jaar terug in de tjd en luisteren naar “Téa”.
    Websites: https://www.facebook.com/Paatos.of.Sweden
    .
  • Sunday 24 Juli 2022 Show No. 1515

    ORKEST-SPECIAL

    De laatste jaren kunnen we steeds vaker genieten van de combinatie band of artiest met orkest. De moderne techniek maakt het nu ook wat gemakkelijker om dit tot uitvoering te brengen en goed te registreren. Het gebruikt van een orkest in de progrock is niet zo vreemd: we hebben het immers vaak over symfónische rock. In het verleden was het inhuren van een orkest toch voorbehouden aan de wat grotere bands die financiële backing van een platenlabel hadden. De orkestraties dienden vaak als intro voor een nummer, of anders als extra begeleiding naast het rockinstrumentarium. Bands als The Moody Blues, Barclay James Harvest of Renaissance werkten vaak op deze wijze. Het toeren met een orkest of met strijkers is momenteel een hot item; in het verleden was dit vaak nog een hele onderneming. Zo ging ELP bijna failliet door het toeren met orkest in 1977 en nam Rick Wakeman zelfs een 2de hypotheek op zijn huis om de opname van “Journey To The Centre Of The Earth” te kunnen financieren.

    We hebben een kleine suite samengesteld met een aantal bands uit het verleden die geroemd zijn om het gebruik van orkest. Je kan dan natuurlijk niet om een aantal bands of albums heen. Zoals het eerdergenoemde The Moody Blues met de klassieker “Days Of Future Passed” waar we onder andere “Nights In White Satin” op terugvinden. Maar ook “Galadriel” van Barclay James Harvest of “Carpet Of The Sun” van Renaissance mogen niet ontbreken. Camel heeft natuurlijk het album “The Snow Goose” met het London Symphony Orchestra, maar ook het korte “Survival” op het album “I Can See Your House From Here” is voorzien van een orkestarrangement. Ook The Alan Parsons Project kan natuurlijk niet ontbreken in deze special. Componist/arrangeur/dirigent Andrew Powell werkte aan vele Project-albums mee. Zo is “In The Lap Of The Gods” een van de hoogtepunten van het album “Pyramid”. Bij Jethro Tull was David (later Dee) Palmer verantwoordelijk voor de orkestraties, zo ook die voor het album “War Child” uit 1973. Zijn collega Martyn Ford tekent voor de orkestratie voor het album “For Girls Who Grow Plump In The Night” van Caravan. Zo hebben we een mooi lijstje samengesteld voor de komende twee uur..

    Uur 1:

    Camel – Survival
    Van “I Can See Your House Frome Here” (Decca, 1979)

    Moody Blues, The with The London Festival Orchestra – The Morning: Another Morning
    Van “Days Of Future Passed” (Deram, 1967)

    Parsons Project, The Alan – In The Lap Of The Gods
    Van “Pyramid” (Arista, 1978)

    Renaissance – Carpet Of The Sun
    Van “Ashes Are Burning” (Sovereign, 1973)

    Barclay James Harvest – Galadriel
    Van “Once Again” (Harvest, 1971)

    Pavlov's Dog – Valkerie
    Van “At The Sound Of The Bell” (CBS, 1976)

    Pink Floyd – The Gunner’s Dream
    Van “The Final Cut” (Harvest / EMI, 1983)

    Caravan – Backwards / A Hunting We Shall Go (Reprise)
    Van “For Girls Who Grow Plump In The Night” (Deram, 1973)

    Cirkus – Title Track
    Van “One” (RCB (Projects) Ltd., 1973)

    Supertramp – A Soapbox Opera
    Van “Crisis? What Crisis?” (A&M, 1975)

    Mandalaband – Like The Wind
    Van “The Eye Of Wendor: Prophecies” (Chrysalis, 1978)

    Gabriel, Peter - Down The Dolce Vita
    Van “Peter Gabriel (1)” (Charisma, 1977)

    Phillips, Anthony – Collections
    Van “The Geese & The Ghost” (Hit & Run Music, 1977)

    Camel – Survival
    Van “I Can See Your House Frome Here” (Decca,1979)

    Uur 2:

    Yes – No Opportunity Necessary, No Experience Needed
    Van “Time And A Word” (Atlantic, 1970)

    Emerson, Lake & Palmer – Tank
    Van “Works Volume 1” (Atlantic, 1977)

    Eloy – Awakening
    Van “Dawn” (Harvest / EMI Electrola, 1976)

    Kansas – Musicatto
    Van “Power” (MCA, 1986)

    Rush – Marathon
    Van “Power Windows” (Anthem / Mercury, 1985)

    Jethro Tull – War Child
    Van “War Child” (Chrysalis, 1974)

    Twelfth Night - The Craft
    Van “Twelfth Night” (Virgin, 1986)

    Isildurs Bane – The Sea
    Van “Sea Reflections” (Eigen Beheer, 1986)

    Devil Doll – Dies Irae – Part 1 & 2
    Van “Dies Irae” (Hurdy Gurdy Records, 1996)

    Ekseption & Royal Philharmonic Orchestra - Piccadilly Sweet
    Van “Ekseption 00.04” (Philips, 1971)

    Asia – Rock And Roll Dream
    Van “Astra (Geffen, 1985)

  • Sunday 17 Juli 2022 Show No. 1514

    NIEUW
    Parsons, Alan – Fare Thee Well
    Halos
    Van “From The New World” (Frontiers, 2022)

    De Alan Parsons-releases buitelen de laatste tijd haast over elkaar in. Recent twee live-registraties (eentje mét en eentje zónder symfonie-orkest) en nu is twee jaar na “The Secret” alweer een nieuw studio-album een feit. Dat terwijl er daarvoor een gat van 15 jaar tussen twee platen met nieuw origineel materiaal zat. Op “From The New World” fungeren de leden van zijn vaste live-band, maar ook diverse gasten, waaronder vooral gitarist Joe Bonamassa en Ambrosia-zanger David Pack opvallen. Die laatste omdat hij een lange historie met Parsons heeft: in de tijd dat deze Ambrosia-albums produceerde, was Pack een van de stemmen op het The Alan Parsons Project-debuut “Tales And Imagination – Edgar Allan Poe”. Styx-zanger Tommy Shaw hoorden we al in de eerder vrijgegeven single “Uroboros”. Wij kiezen voor songs die gezongen en medegeschreven zijn door vaste bandleden. Todd Cooper verzorgt de zang- en saxpartijen in “Fare Thee Well”. De opening ervan heeft trekjes van het “Eye In The Sky”-intro “Sirius”. De tekst is opgebouwd uit titels van Alan Parsons Project-stukken. Ook het door PJ Olsson, Parsons-bandlid met de meeste dienstjaren, gezongen “Halos” had zo een nummer uit de Project-tijd kunnen zijn. Dat basmotief en de manier waarop je dat bij de inval van de overige instrumenten op het verkeerde been zet kennen we ook van bijv. “The Voice” van “I Robot”. De albumtitel verwijst naar de Negende symfonie van Dvořák, op wiens muziek de slotsong “Goin' Home” is gebaseerd. Daarna volgt nog wel de bonustrack “Be My Baby”, inderdaad een cover van de Ronettes-hit. We kunnen de vakmatige bewondering van Parsons voor Phil Spector, die het producersschap een invloedrijke nieuwe invulling gaf, begrijpen. Die invloed is zeer letterlijk te horen in een song als “Don't Answer Me” (die castagnettes!), maar deze song past totaal niet bij de rest van het album. Overigens moest Parsons wegens een rugoperatie een tournee uitstellen, waardoor ook de recente concerten in Carré geen doorgang konden vinden. Een nieuwe datum wordt nog aangekondigd.
    Websites:
    https://alanparsons.com/
    https://www.facebook.com/alanparsons
    .

    NIEUW / LIVE-TIP
    Archive - Surrounded By Ghosts
    - Mr. Daisy
    - We Are The Same
    - Alive
    Van "Call To Arms & Angels" (Dangervisit / PIAS, 2022)

    Zes jaar na "The False Foundation" verscheen er onlangs eindelijk weer nieuw werk van Archive in de vorm van de dubbel-CD "Call To Arms & Angels". En gezegd moet worden dat de Engelse band zich op dit thematische album voor de zoveelste keer opnieuw heeft uitgevonden. Beïnvloed door een steeds verontrustender en vreemder wordende wereld, die de laatste jaren gedomineerd werd door Trumps Amerika, een pandemie en alt-rightbewegingen, brengen de musici op dit twaalfde studioalbum een uit zeventien in elkaar overlopende composities bestaande duistere rocksymfonie. Opvallend zijn de vele intieme, door diverse piano's ondersteunde songs, diverse composities waarin de gitaren ontbreken en de prachtige meerstemmige passages. Het voor Archive typerende gebruik van repeterende motieven is daarbij een stuk naar de achtergrond verschoven, hoewel er uiteraard nog de nodige door heftige elektronica en grommende gitaren gedomineerde momenten te noteren zijn. De formatie bevat momenteel vijf elkaar afwisselende vocalisten. De musici zijn voornamelijk de oude bekenden, met uitzondering van contrabassist Matt Round, een veelgevraagd sessiemuzikant. "Call To Arms & Angels" is overigens ook te verkrijgen als tripel-CD, met op de extra schijf de elektronische soundtrack van de documentaire "Super 8", die Archive pas geleden uitbracht. Van de dubbelaar draaien we vier korte songs, die de contrasten op het album goed weergeven.

    Archive begint in oktober aan een Europese tour, die de band op 9 oktober in de Muziekgieterij in Maastricht brengt, waarna op 18 oktober in Dortmund de FZW wordt aangedaan, 19 oktober E-Werk in Keulen en op 21 oktober een concert in de Rondazaal van TivoliVredenburg in Utrecht volgt.
    Website:
    https://www.facebook.com/ArchiveOfficial/
    https://archive.tmstor.es/
    .

    HET DEBUUT
    Neuschwanstein – Intruders And The Punishment
    Van het album “Battlement” (Racket Records, 1979 / Musea, 1992)

    In 1971 richtten toetsenist Thomas Neuroth en fluitist/toetsenist Klaus Mayer Neuschwanstein op. Hun muzikale voorbeelden waren Rick Wakeman (diens soloalbums), King Crimson en het Peter Gabriel-tijdperk van Genesis. Met name de albums “The Six Wives Of Henry VIII” en “Journey To The Centre Of The Earth” van Wakeman (epische stukken) maakten diepe indruk op ze. Na diverse personeelswisselingen kreeg de band in 1974 een vastere vorm, met naast Neuroth en Mayer gitarist Udo Redlich, drummer Volker Klein en basgitarist Uli Lampert. Neuroth en Mayer leverden een suite van 40 minuten aan, die ze baseerden op “Alice's Adventures In Wonderland” van Lewis Carroll. De live-uitvoeringen werden uiteraard vergezeld door diverse verkleedpartijen, zoals dat ook het geval was bij Peter Gabriel in diens Genesis-periode. Het stuk werd echter tot voor kort nooit uitgebracht. Wel verscheen in 1979 eindelijk het eerste album, met wat kortere stukken: “Battlement”. Het bleek vooral erg schatplichtig aan Genesis ten tijde van “Wind & Wuthering”: heerlijk uitgesponnen symfonische rock. Dit debuut werd onverwacht een succes: middenin de tijd van New Wave en punkmuziek wist Neuschwanstein zich hiermee als een van de weinige progbands staande te houden.. Na “Battlement” werd het echter helaas stil rond deze Duitsers, tot er in 2016 opeens een nieuw album verscheen, zij het dat alleen Thomas Neuroth nog over was van de oorspronkelijke bezetting. Ook het vroege werkstuk “Alice In Wonderland” was inmiddels in 2009 eindelijk op CD uitgebracht. We gaan terug naar het debuutalbum “Battlement”, met het nummer “Intruders And The Punishment”.
    Website:
    http://www.progarchives.com/artist.asp?id=261
    .

    IN MEMORIAM BARBARA THOMPSON / LIVE-TIP
    Manfred Mann's Earth Band (feat. Barbara Thompson) – Singing The Dolphin Through
    Van “The Roaring Silence” (Bronze, 1976)

    Op 9 juli jongstleden overleed Barbara Thompson, 18 dagen voordat ze haar 78ste verjaardag bereikt zou hebben. Thompson was klassiek geschoold en schreef zowel jazz- als klassieke composities. Ze leidde diverse eigen bands, waarvan fusiongroep Barbara Thompson's Paraphernalia wellicht de bekendste is. Bij het progressieve rockpubliek zal ze vooral herinnerd worden door haar bijdragen aan albums van o.a. Colosseum, Keef Hartley Band en Manfred Mann's Earth Band. Colosseum was de band die haar man Jon Hiseman leidde tot diens dood in 2018. Hiseman en Thompson waren op dat moment 51 jaar getrouwd geweest. Op vroege albums van Colosseum was ze nog gastspeler, naast de vaste bandsaxofonist Dick Heckstall-Smith. Na diens dood in 2004 werd ze vast bandlid, totdat de ziekte van Parkinson haar het spelen onmogelijk maakte. Aan die slopende ziekte is ze, in combinatie met hartproblemen, nu bezweken, zo schrijft haar dochter op de officiële Barbara Thompson-website. Als eerbetoon kiezen wij voor het melancholieke “Singing The Dolphin Through” van Manfred Mann's Earth Band. Het is even wachten op Thompsons bijdrage; we hebben er dan onder andere al de nodige indringende gitaarpartijen van Dave Flett opzitten, alsmede een relatief ingetogen Moog-solo van de bandleider tussen de hartbrekende zangbijdragen van Chris Thompson. ...Maar de laatste pakweg 100 seconden zijn voor diens achternaamgenoot, die consonant inzet, maar in het verloop van haar solo haar vrije jazzspirit steeds meer de ruimte geeft. Het origineel werd trouwens geschreven door voormalig The Incredible String Band-voorman Mike Heron en is te vinden op diens “Mike Heron's Reputation” uit 1975. Manfred Mann's Earth Band tourt nog steeds, vooral veel in Duitsland en is voor ons relatief dicht in de buurt te aanschouwen in de Stadthalle in Ahlen op 2 september. Overigens is Colosseum ook uitgebreid in Duitsland te aanschouwen, onder andere op het Night Of The Prog-festival op 24 juli aanstaande.
    Websites:
    https://barbara-thompson.co.uk/
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100029146073393
    https://www.clemclempson.com/colosseum-tour-dates-2022-2/
    en
    https://www.manfredmann.co.uk/
    https://www.facebook.com/manfredmannearthband
    .

    NIEUW
    DTS Overdrive - Ostomachion Part II - The Institute
    Van “Ostomachion” (eigen beheer, 2022)

    “Ostomachion” is al het vierde album dat DTS Overdrive binnen twee jaar uitbrengt. DTS Overdrive is een duo, bestaande uit Paul "Dinenthal" Taylor (gitaar, bas, drums, synths) en Neil Taylor (akoestische en elektrische gitaren, synths). De albumhoes geeft gelijk een hint waar we de invloeden moeten zoeken. Het duo maakt uitsluitend gebruik van analoge instrumenten uit de jaren 70 en 80 en put inspiratie uit muziek van Tangerine Dream, maar ook zeker Pink Floyd, Vangelis, Jean Michel Jarre en Rick Wakeman. Op “Ostomachion” wordt naast de vele synths en sequencers ook flink ruimte gegeven aan gitaren. Afgelopen week is er alweer een nieuw album van DTS Overdrive verschenen, genaamd “Charybdis”. De band heeft zich hiervoor laten beïnvloeden door de soundtrack van de Netflix-serie “Stranger Things” en daarmee ook door het soundtrackwerk van Tangeringe Dream. We gaan echter terug naar januari van dit jaar, toen “Ostomachion” verscheen, met “Ostomachion Part II - The Institute”
    Websites:
    https://www.facebook.com/DTSOverdrive
    https://dtsoverdrive.bandcamp.com/album/ostomachion .

    ALBUM VAN DE MAAND
    Fixx, The - Spell
    - Lonely As A Lighthouse
    Van het album "Every Five Seconds" (BFD Records / The Orchard, 2022)

    Tien jaar na het voorlaatste studioalbum "Beautiful Friction" verscheen begin juni van The Fixx eindelijk opvolger "Every Five Seconds". Deze Engelse band werd begin jaren 80 - vooral in de V.S. - bekend met het debuut "Shuttered Room" en vooral de opvolger "Reach The Beach", die beiden in de hoogtijdagen van de synthipop-New Wave-periode vielen. De door Rupert Hine perfect geproduceerde platen bevatten spannende songs, vol prominent toetsen- en inventief gitaarwerk. Op "Beautiful Friction" was de synthetische sound ingeruild voor een meer rockend geluid, op het nieuwe album zijn, wellicht mede onder invloed van producer Stephen W. Tayler (Hine's vaste partner achter de knoppen), de keyboards van Rupert Greenall weer prominent aanwezig met zowel herkenbare als nieuwe sounds. Uiteraard blijft met name de ritmegitaar van Jamie West-Oram een handelsmerk van The Fixx, waarbij hij groovend ondersteund wordt door de grommende bassen van Dan K. Brown en Adam Woods' steeds robuuster wordende drumpartijen. Zanger Cy Curnin tenslotte is nog net zo goed bij stem als veertig jaar geleden, terwijl de teksten weer even cryptisch zijn als voorheen. Het huidige bandgeluid is te omschrijven als een mengeling van compacte, broeierige progressieve rock, mysterieuze ballades en catchy synthrock. Vanavond draaien we twee uitersten, allereerst de synthrock van "Spell", gevolgd door de orkestrale ballade "Lonely As A Lighthouse".
    Websites:
    https://www.thefixx.com/
    https://www.facebook.com/thefixx
    .

    VOORPROEFJE
    De Angelis, Marco – Here And Now
    Van “One. Ten. A Thousand Lives.” (eigen beheer, december 2022)

    Vijf jaar na “Next Station” verschijnt in december van dit jaar eindelijk een nieuw album van de Italiaanse multi-instrumentalist Marco De Angelis. Het album zal “One. Ten. A Thousand Lives.” gaan heten. Het idee achter die titel is dat ons 'ik'-zijn een verzameling van vele ervaringen is. Al die ervaringen laten hun sporen na op ons, zonder dat er een is die over de anderen overheerst. Hoewel De Angelis zelf verantwoordelijk is voor alle gitaarpartijen en ook de nodige keyboard- en andere electronische bijdragen verzorgt, zullen er diverse gasten zijn. Medewerkenden aan de voorganger keren terug, want opnieuw is Cristiano Micalizzi verantwoordelijk voor de drumpartijen, al zal ook Simon Phillips deze keer bijdragen leveren. Ook zangers Robbie Wyckoff en Goran Edman zijn weer te horen. De Angelis laat weten dat deze lijst de komende maanden nog wel zal worden uitgebreid. Hij heeft alvast de openingstrack vrijgegeven: “Here And Now”, met zang van Wyckoff, aangevuld met achtergrondpartijen door Chevon Corlew en Isaac Coleman. Aan het in- en outro hoor je De Angelis' bewondering voor Pink Floyd en nog meer Roger Waters solo terug. We moesten een beetje denken aan de opening van diens “Amused To Death”, “The Ballad Of Bill Hubbard”, met het fantastische gitaarwerk van Jeff Beck, waarmee “Amused To Death” opent. Ook het gevoelige gitaarspel van De Angelis is bepaald niet misselijk te noemen. Mede door de warme zang van Wyckoff is het een song die je meesleept en die benieuwd maakt naar het complete “One. Ten. A Thousand Lives.”.
    Websites:
    https://www.marcodeangelis.com/
    https://marcodeangelis.bandcamp.com/track/here-and-now
    https://www.facebook.com/marcodeangelisdotcom
    .

    LIVE-TIP: NIGHT OF THE PROG FESTIVAL

    Aankomend weekend, op 22, 23 & 24 juli, vindt het (uitgestelde) Night Of The Prog festival plaats. De locatie is wederom de prachtge Freilichtbühne op de Loreley bij Sankt Goarshausen. Dit jaar is de 15de edititie, met maar liefst 19 bands, verdeeld over drie dagen. Wij willen u vanavond een drietal relatief onbekende bands laten horen.

    Soulsplitter – Glass Bridge
    Van het album “Connection” (eigen beheer / Neu Start Kultur, 2022)

    Op de eerste dag, vrijdag 22 juli treedt als openingsact Soulsplitter aan. Dit Duitse muziek- en kunstcollectief is opgericht in 2016 en drie jaar later verscheen de debuutplaat "Salutogenesis". De muziek is naar eigen zeggen geïnspireerd door de progressieve rock uit de jaren zeventig, maar ook door moderne metalgeluiden, jazzharmonieën en de ingewikkelde klassieke composities van de late romantiek. Je hoort referenties aan hedendaagse namen als Dream Theater, Steven Wilson en Opeth, maar ook aan Pink Floyd, Emerson, Lake & Palmer en Queen. Wij gaan luisteren naar “Glass Bridge”, een nummer van het dit jaar verschenen tweede album “Connection”.

    Overige optredende bands op de vrijdag zijn: Blank Manuskript, Smalltape, The Pineapple Thief, Pure Reason Revolution en Renaissance.
    Websites:
    https://soulsplitter.bandcamp.com/track/glass-bridge
    https://www.soulsplitter.com/
    https://www.facebook.com/soulsplitter.prog.


    Fughu – What If
    Van “Lost Connection” (eigen beheer, 2020)

    Op de tweede dag, zaterdag 23 juli is Fughu de tweede band die het Loreley-podium betreedt. Fughu is een progressieve metalband, afkomstig uit Buenos Aires, Argentinië. De band werd opgericht in 1998, maar het duurde tot 2009 voordat debuutalbum “Absence” verscheen. Vervolgens werd gewerkt aan de ambitieuze dubbelaar “Human”, die in 2013 als box verscheen, maar de beide delen “The Facts” en “The Tales” zijn ook los verkrijgbaar. Overigens werkte Damian Wilson als gastzanger mee. Het meest recente werkstuk “Connection” dateert uit 2020, daarop onder andere “What If”, een van de meer melodieuze nummers op het album. Op YouTube is een videoclip te vinden voor dit nummer, die blijkbaar door een fan is gemaakt, maar waar Fughu zelf ook enthousiast over is.
    Websites:
    https://fughu.com/
    https://www.facebook.com/fughu
    Dit nummer op YouTube: https://youtu.be/AEelvDK74TQ.

    Overige optredende bands op zaterdag zijn: Sentryturn, Traumhaus, Jadis, Lazuli en Steve Hackett. De voormalige Genesis-gitarist zal met zijn groep het volledige live-album "Seconds Out" van zijn oude groep ten gehore brengen, aangevuld met solomateriaal.


    Infringement – Disorder
    Van “Alienism” (Crime Records, 2019)

    Op de derde dag, zondag 24 juli is Infringement de openingsact. De muziek die de Noorse band speelt is te omschrijven als neo-progressieve en symfonische rock, waarbij geflirt wordt met verschillende andere genres. Er zijn raakvlakken met groovy stukken met funky ritmes, op andere momenten vormen de jaren 70 een duidelijke inspiratiebron. Resultaat is een mix van melodieuze en symfonische rock met onverwachte wendingen en progressieve maatwisselingen. We gaan luisteren naar “Disorder”, van het tweede Infringement-album, “Alienism” uit 2019. Het is een conceptalbum over de psychische gesteldheid van patiënten in een psychiatrische instelling. Via de dagboeken van iemand die zich 'de commissaris der waanzin' noemt, betreden we de wereld van 'The Alienist'. Een album om volgens de band mee aan de realiteit te ontsnappen en troost te zoeken binnen de verbeelding van onze geest. Van dit album het nummer “Disorder”.

    Verdere optredende bands op zondag zijn Voyager IV, Wired Ways, Barock Project, Colosseum, RPWL en P.F.M. Websites:
    https://www.facebook.com/infringementband
    https://infringement.bandcamp.com/.

    LIVE-TIP
    TransAtlantic - Duel With The Devil (Special Edit)
    Van “Bridge Across Forever” (InsideOut Music, 2001)

    Het is alweer 21 jaar geleden dat de superformatie TransAtlantic voor de eerste keer 013 in Tilburg aandeed. Het publiek werd tijdens dit inmiddels als legendarisch te boek staande concert op een bijna 3 uur durende show getrakteerd en weigerde om na de laatste officiële toegift te vertrekken. Dus kwam de band bestaande uit Neal Morse, Mike Portnoy, Roine Stolt en Pete Trewavas terug voor een niet geplande en ook nooit samen gespeelde cover van “Shine On You Crazy Diamond”, wat resulteerde in een zeer speciaal moment in de carrière van de muzikanten en voor de aanwezigen. TransAtlantic debuteerde in 2000 met het album “SMPTe” en bracht afgelopen jaar “The Absolute Universe” uit. Op 24 en 25 juli is het kwartet wederom live te aanschouwen, in respectievelijk Keulen en Tilburg. Het belooft wederom een spectaculaire show te worden met om Portnoy the quoten ‘nothing but F***ing epics'. Natuurlijk zal het vorig jaar verschenen “The Absolute Universe” centraal staaan. Tijdens de Amerikaanse shows eerder dit jaar werd dit album in z'n geheel gespeeld, als ware het één lang nummer. Vervolgd werd er met lange medleys rond “The Wirlwind” en het debuut “SMPTe”. De shows duren dan ook ruim 3 uur.
    Websites: http://www.transatlanticweb.com/
    .
  • Sunday 10 Juli 2022 Show No. 1513

    (OP)NIEUW / AOR
    Houston – A Lifetime In A Moment
    Van het album “Houston IV” (Frontiers Records, 2021)

    De Zweedse band Houston debuteerde in 2010 met een naar de band genoemd album. Vorig jaar verscheen het vierde studio-album, simpelweg getiteld “Houston IV” . De muziek van Houston is te omschrijven als AOR en het beste te vergelijken met bands als Foreigner, Toto, Survivor en Boston. Het kwintet gebruikt naast de nodige elektrische gitaren net als genoemde bands veelvuldig keyboards. Er wordt uitgeblonken in zeer goede, toegankelijke melodieën en pakkende refreinen. Houstons muziek is echter geen kopie of heeft dan ook geen 'verouderd' gevoel. Het album is gevuld met die melodieuze en pakkende energie waar de fans van het genre van houden. Dat de band in zee is gegaan met het Italiaanse label Frontiers is geen verrassing te noemen. We gaan luisteren naar "A Lifetime In A Moment", waarin de omschreven kwaliteiten goed naar voren komen.
    Websites:
    https://www.facebook.com/Houstonsweden/
    https://www.frontiers.shop/new-releases/1245/houston-iv-cd-jewelcase .
    .

    NIEUW
    Birth – For Yesterday
    Van “Born” (eigen beheer, 15 juli 2022)

    Wij bij Xymphonia waren dik een decennium geleden erg te spreken over de psychedelische progrock van Astra, maar helaas viel die Californische groep na twee platen al uit elkaar. Gitarist Brian Ellis vonden we daarna terug in Psycomagia, waarvan in 2013 één album verscheen. In 2017 vonden Ellis en zijn oude Astra-maat, toetsenist Conor Riley, het tijd om samen nieuwe muziek te creëren en een band werd geformeerd onder de naam Birth. De rimtesectie van Psycomagia, bassist Trevor Mast en drummer Paul Marrone maakten de bezetting compleet. Eerste wapenfeit van Birth was een drie-tracks demo die in 2021 verscheen. We lieten u er destijds al een nummer van horen en toonden daarmee aan dat Birth duidelijk klinkt als een doorstart van Astra. Dat blijkt des te meer uit het debuutalbum “Born”, dat op 15 juli zal verschijnen. Net als Astra verwerkt Birth invloeden van progressieve rock uit de vroege jaren 70, met name die van Yes, King Crimson en Van Der Graaf Generator. Zware riffs en dreigende Mellotron-akkoorden vliegen je om de oren. Dit alles afgewisseld met dromerige passages en psychedelische zang. Het doel van Birth is wel om het verleden en het heden muzikaal door elkaar heen te laten lopen. Ontsnappen aan de huidige realiteit en vat krijgen op de beproevingen van het alledaagse leven vormen daarbij de centrale thema's. En dat in 42 minuten muziek. Inmiddels heeft Marrone de band alweer verlaten, hoewel hij wel op “Born” is te horen. We gaan luisteren naar “For Yesterday”.
    Website:
    https://birthprog.bandcamp.com/album/born
    https://www.facebook.com/Birth.prog
    .

    NIEUW (verlaat)
    Timelock – Forgotten Words
    Van de EP “...Stay Awake...” (FREIA Music, 2021)

    “We gaan terug in de tijd. Naar de tijd van SI Music. SI Music? Ja, het legendarische Nederlandse platenlabel dat bestond van 1990 tot 1997. Via dit label werden onder het kenmerk ‘simply’ 73 albums uitgebracht die nog altijd collectors' items zijn onder symfomanen. Symfomanen? Ja, dat zijn de vijftigers, zestigers en zeventigers onder ons die al decennia liefhebber zijn van symfonische rock. Symfonische rock? Ja, een genre wat nu gelabeld wordt als (neo) progressieve rock. Ben je daar nog? In die tijd, in 1992 om precies te zijn, bracht het Haagse Timelock zijn debuutalbum “Louise Brooks” uit op SI Music. Onder nummer Simply 20. Het album werd goed ontvangen en de band werd een mooie toekomst voorspeld. Twee jaar later verscheen “The Dawn” (Simply 65), waarna het stil werd rond de band van toetsenist Julian Driessen en zanger Ruud Stoker. Na acht jaar, we noteren 2002, beleefde Timelock de eerste revival en werd het album “Circle Of Deception” uitgebracht. Na een pauze van zes jaar volgde het album “Buildings“, waarna het wederom stil werd. Na dertien jaar, we noteren 2021, zochten de bandleden elkaar weer op om met een nieuw album hun tweede revival luister bij te zetten. Als opwarmer voor dat nieuwe album dient de hier besproken ep “Stay Awake”, met daarop vier gloednieuwe nummers. Fans van het eerste uur, maar ook diegenen die toen – ongewis van de toekomst – nog in korte broek buiten speelden, worden met deze EP niet teleurgesteld. Met “Forgotten Words”, het laatste nummer van de EP, laat de band een geluid horen dat na veel jaren rijping en wat nieuwe ingrediënten perfect op smaak is gekomen. Orkestraal toetsenwerk en donkere gitaarriffs etaleren een nieuwe kant van Timelock. De bezwerende zang van Stoker zuigt je als het ware het nummer in. De sfeer kantelt naar dreigend. Halverwege zit een intermezzo met slepend gitaarspel en waagt men zich met gast Nick van Oorschot aan ‘grunts’ en ‘screams’. Amper bekomen vormt een toetsensolo de brug naar het thema, waarna kalm pianospel je naar het eind begeleidt. Al met al is dit een buitengewoon knappe compositie.” (Hans Ravensbergen, Progwereld) Met de EP in die in juni vorig jaar verscheen, kreeg Timelock nieuwe energie. Deze energiestoot resulteerde in de release van het album “Sygn Yn”, dat in januari dit jaar verscheen bij FREIA Music, een album met 6 nieuwe nummers, waaronder een epic van 19 minuten en een langere versie van het titelstuk van de EP. Wij kiezen vanavond echter voor het genoemde “Forgotten Words”.
    Website:
    https://timelockband.bandcamp.com/
    https://www.facebook.com/Timelockband
    .

    HERUITGAVE
    Fripp, Robert - North Star
    - Water Music I
    - Here Comes The Flood
    Van "Exposure" (EG Records, 1979 / DGM/Panegyric, 2022)

    Toen Robert Fripp in 1974 King Crimson ontbond wilde hij zich helemaal terugtrekken uit de muziekindustrie. Wat hij daarmee bedoelde was dat hij zich niet meer wilde binden aan platenmaatschappijen. Hij was in de daaropvolgende jaren namelijk zeer actief met onder meer medewerking aan platen van Peter Gabriel, Daryl Hall, Blondie en The Roches. Tevens werkte hij aan zijn eerste soloplaat, die als "Exposure" in 1979 werd uitgebracht. Hierop is in diverse stukken al een glimp te horen van hoe het King Crimson van "Discipline" zou gaan klinken. Aan deze LP werkten onder anderen Phil Collins, Peter Gabriel, Peter Hammill, Tony Levin, Brian Eno en Jerry Marotta mee. De basis van veel songs werd echter door Fripp zelf gelegd door middel van de zogenaamde Frippertronics. Onlangs verscheen een maar liefst 32 schijven tellende boxset van "Exposure", waarbij Steven Wilson als mixer betrokken was. De box bevat talloze studio- en live-opnames op CD, DVD en Blu Ray en CD's met uitgebreide aandacht voor de genoemde Frippertronics. Tevens zijn er diverse surroundmixen toegevoegd. Uiteraard is het meeste materiaal voorheen niet gepubliceerd. Mocht je dit allemaal wat te veel van het goede vinden, dan is er ook een handzame CD/DVD-combinatie te koop. Op de CD staat Wilson 2021 mix, aangevuld met zes alternatieve versies. De DVD bevat de surroundmix, de 2005 mix en het nooit uitgebrachte album “Last Of The Great New York Heartthrobs" uit 1978. Dit was de oorspronkelijke versie van "Exposure", waarop Daryl Hall alle nummers zong. Van de nieuwe mix draaien we "North Star" (dat sterke overeenkomsten vertoont met "Matte Kudasai" van "Discipline") en het in elkaar overlopende "Water Music I" en "Here Comes The Flood". Dat laatste nummer is uiteraard een bewerking van het gelijknamige nummer van Peter Gabriels solodebuut.
    Websites:
    https://www.dgmlive.com/robert-fripp/exposure
    https://www.facebook.com/kingcrimsonofficial/
    .

    WERELD VOL MUZIEK
    Aisles – The Poet Part I – Dusk
    Van “Hawaii” (Presagio Records, 2016)

    Eind 2016 verscheen het album “Hawaii” van Aisles. “Hawaii” is alweer het vierde werkstuk van deze uit Chili afkomstige band en een heus conceptdubbelalbum. In iets meer dan 80 minuten wordt een post-apocalyptisch verhaal verteld. Muzikaal gezien wordt de lijn van de voorgangers voortgezet: moderne neo-prog met hier en daar een stevig randje. Maar Aisles is ook niet vies van andere invloeden, zoals fusion en spacerock. Gezien het concept zou je verwantschap met Ayreon verwachten, stilistisch gaat “Hawaii” toch meer te kant uit van Sound Of Contact. Ook is het een verstandige keuze geweest het album op te delen in twee schijfjes, waarbij de eerste toch de voorkeur geniet. Sinds het verschijnen van “Hawaii” is er wel het een en ander gebeurd: in september 2020 introduceerde de band de nieuwe zanger Israel Jil en met hem werken de Chilenen momenteel aan hun vijfde studioalbum. Ondertussen zijn daar al 3 nummers van vrijgegeven. Vanavond gaan we echter terug naar 2016 en gaan we luisteren naar de opener van “Hawaii”, het eerste deel van een tweeluik: ''The Poet Part I – Dusk”.
    Websites:
    http://www.aislesproject.com
    https://www.facebook.com/Aislesproject
    .

    NIEUW
    Grombira – Mad Mullahs
    Van “Lunar Dunes” (Tonzonen Records, 2022)

    Het Duitse Grombira balanceert op de rand van wat we normaliter bij Xymphonia draaien. Net als de twee voorgangers brengt het zojuist verschenen derde album “Lunar Dunes” ons psychedeliche spacerock, die gedomineerd wordt door oosterse ritmes. Tijdens diverse sessies nam het kwartet de afgelopen twee jaar vele improvisaties op, waaruit de stukken van “Lunar Dunes” zijn samengesteld. Er wordt veel gebruik gemaakt van niet-alledaagse, veelal oosterse instrumenten. De muziek op “Lunar Dunes” doet denken aan een oosterse versie van Minimum Vital met invloeden van Ozric Tentacles en ook wel het oude Porcupine Tree ten tijde van “Voyage 34”. Het album begint met twee lange stukken van rond de 15 minuten. De 3 afsluiters, ongeveer de helft in lengte, klinken iets meer gefocust. Het nummer dat we draaien is een bonustrack bij de CD- en digitale download-edities en niet te vinden op het vinyl-versie.
    Websites:
    http://grombira.de
    https://grombira.bandcamp.com/
    https://www.facebook.com/Grombira .

    LIVE-TIP
    Babys, The – White Lightning
    Van het album “Head First” (Chrysalis, 1978)

    Op 17 september zal voormalig The Babys-zanger John Waite de Hengelose vestiging van de Metropool aandoen. De website van de concertzaal omschrijft het als volgt: “John Waite viert zijn 40-jarige solocarrière met een uitgebreide tour waarbij hij, begeleid door een voltallige live-band, al zijn grootste hits komt spelen naast persoonlijke favorieten uit zijn uitgebreide catalogus. Dat betekent dat er ook een groot aantal nummers van Bad English op de setlist zullen staan, want dat is die andere band waarmee hij enorme successen boekte. Een avond dus met een artiest met een geweldige stem en hits die de tand des tijds moeiteloos hebben doorstaan.” Wij gaan terug naar het jaar 1978, toen het derde album van The Babys verscheen. Op dit “Head First” vinden we o..a. het proggy nummer “White Lightning”. De toetsenpartijen werden ingepeeld door John Sinclair, die niet alleen bij The Babys speelde, maar later ook voor o.a. The Cult. Hij is waarschijnlijk echter het best bekend door zijn tijd in Uriah Heep en zijn werk als begeleider van Ozzy Osbourne. Hij is ook te vinden op de credits van de film This Is Spinal Tap, als arrangeur van de toetsenpartijen.
    Websites:
    http://www.johnwaiteworldwide.com/
    https://www.facebook.com/johnwaiteworldwide
    .

    ALBUM VAN DE MAAND
    Fixx, The - Cold
    Van het album "Every Five Seconds" (BFD Records / The Orchard, 2022)

    Tien jaar na het voorlaatste studioalbum "Beautiful Friction" verscheen begin juni van The Fixx eindelijk opvolger "Every Five Seconds". Deze Engelse band werd begin jaren 80 - vooral in de V.S. - bekend met het debuut "Shuttered Room" en vooral de opvolger "Reach The Beach", die beiden in de hoogtijdagen van de synthipop-New Wave-periode vielen. De door Rupert Hine perfect geproduceerde platen bevatten spannende songs, vol prominent toetsen- en inventief gitaarwerk. Op "Beautiful Friction" was de synthetische sound ingeruild voor een meer rockend geluid, op het nieuwe album zijn, wellicht mede onder invloed van producer Stephen W. Tayler (Hine's vaste partner achter de knoppen), de keyboards van Rupert Greenall weer prominent aanwezig met zowel herkenbare als nieuwe sounds. Uiteraard blijft met name de ritmegitaar van Jamie West-Oram een handelsmerk van The Fixx, waarbij hij groovend ondersteund wordt door de grommende bassen van Dan K. Brown en Adam Woods' steeds robuuster wordende drumpartijen. Zanger Cy Curnin tenslotte is nog net zo goed bij stem als veertig jaar geleden, terwijl de teksten weer even cryptisch zijn als voorheen. Het huidige bandgeluid is te omschrijven als een mengeling van compacte, broeierige progressieve rock, mysterieuze ballades en catchy synthrock. Vandaag aandacht voor "Cold", met 6:26 het langste nummer van "Every Five Seconds".
    Websites:
    https://www.thefixx.com/
    https://www.facebook.com/thefixx
    .

    Gowan, Lawrence – Little Face
    Van “...But You Can Call Me Larry” (Anthem / Colombia, 1993)

    Het uit 1993 stammende album “...But You Can Call Me Larry” is het vijfde album van Lawrence Gowan en het eerste album dat de Canadees onder zijn volledige naam uitbracht. Net als op de 3 voorgangers waren Tony Levin en Jerry Marotta weer van de partij als vaste ritmesectie. De laatste tekende ook voor de productie. Het album was in eigen land nog wel succesvol, maar haalde niet het succes van de voorgangers die kortweg onder de naam Gowan verschenen waren. Na dit album volgde in 1995 de studioplaat “The Good Catches Up”, waarop Gowan met een nieuwe bezetting werkte. Daarna trad hij toe tot Styx als opvolger van Dennis DeYoung en kwam zijn solocarrière op een laag pitje te staan. Wij gaan terug naar 1993 met muziek van “...But You Can Call Me Larry”, waar naast Marotta en Levin ook Robert Fripp aan bijdroeg. Op de afsluiter “Little Face” hoor je overduidelijk zijn Frippertronics.
    Websites:
    https://gowan.bombplates.com/
    https://www.facebook.com/Gowanstrangeanimal .

    HET DEBUUT
    Ted Glen Extended – Wake
    Van “Ted Glen Extended” (Stromstans, 2012)

    Afgelopen jaar brak het Noorse MEER door met het geweldige tweede album “Playing House”. Het begon allemaal in 2008 als een familieaangelegenheid, toen Johanne Margrethe en Knut Kippersund Nesdal onder de noemer Ted Glen Extended muziek gingen maken. Al snel kwamen Eivind Strømstad (gitaar, zang), Mats Lillehaug (drums) en Morten Strypet (contrabas) het duo versterken. De eerste EP uit 2012 liet al duidelijk horen welke richting het duo op wilde, met een mix van orkestrale pop, klassieke muziek en progressieve rock. De blauwdruk voor het latere geluid van MEER werd hiermee al gelegd. Dat we pas 10 jaar na dato deze EP onder uw aandacht brengen, is eigenlijk een schande. We proberen de schade te herstellen met de dromerige afsluiter van de EP. In dit “Wake” mengen de zangstemmen van broer en zus Kippersund Nesdal op fraaie wijze. Het nummer bouwt naar een groots einde, waar we nu eens niet een gitaarsolo voorgeschoteld krijgen, maar lekker saxofoonspel. De EP is nu in gelimiteerde vorm via Bandcamp te verkrijgen. Wees er wel snel bij, want er zijn er niet veel meer beschikbaar. Daarnaast is ook is het eerste MEER-album hier nu verkrijgbaar. Overigens is op YouTube een 30 minuut durend optreden te aanschouwen van Ted Glen Extended. Momenteel wordt er hard gewerkt aan aan nieuw materiaal voor een derde MEER-album. We houden u uiteraard op de hoogte.
    Websites:
    https://www.facebook.com/MEERmusikk
    Oude Facebook pagina: https://www.facebook.com/TedGlenExtended
    https://meer.bandcamp.com/album/ted-glen-extended-ep
    Genoemde concert op YouTube: https://youtu.be/3LnEYeYT7A0 .

    (OP)NIEUW
    Vienna Circle - Golden Sunset Roulette
    - Sunset Revolver
    Van "Secrets Of The Rising Sun" (eigen beheer, 2021)

    Van het derde album van Vienna Circle, "Secrets Of The Rising Sun" uit 2021, draaiden we al twee keer een nummer: in mei vorig jaar de 10 minuten lange opener "Golden Sunset Roulette" en begin dit jaar tijdens de presentatie van onze jaarlijsten over 2021 het sterk op Camels "Ice" lijkende "Canyons". Als het goed is zal - enigszins verlaat - in het volgende week te verschijnen nieuwe nummer van iO Pages eindelijk een recensie van de plaat verschijnen. Goede gelegenheid om deze fraaie CD nogmaals onder de aandacht te brengen. We draaien eerst nogmaals het genoemde openingsnummer. Dat doen we omdat het stuk in de vorm van "Sunset Revolver" een soort "reprise" kent en het leek ons mooi die twee nummers achter elkaar te laten horen.

    Vienna Circle werd overigens in 2007 opgericht door de Britse broers Paul en Jack Davis. In 2008 brachten ze het debuutalbum “White Clouds” uit, een conceptalbum dat zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog. Opvolger “Silhouette Moon” kwam uit in 2013. 30 april vorig jaar was eindelijk het derde album een feit. In die tussentijd is er wel wat veranderd, want Jack Davis heeft in goed overleg 'de band' verlaten. Broer Paul neemt op dit album alle instrumenten voor zijn rekening, behalve de drumpartijen, die Alex Micklewright invult. Daarnaast is Pauls vrouw Gemma Davis in twee nummers als zangeres te horen. “Secrets Of The Rising Sun” is meer gitaargeoriënteerd dan de twee voorgaande albums. Paul Davis geeft in een kort interview voor de website van LouderSound/Prog aan dat hij werd geïnspireerd door Amerikaanse folkrock, waar hij een echt zomers gevoel bij kreeg. Hoewel het nog steeds in de eerste plaats een progalbum is, waarin invloeden te ontwaren zijn van Pink Floyd, Camel en Dream Theater, is er een lichte Californische invloed in de muziek geslopen, waardoor het album een vrij uniek geluid laat horen, aldus Paul.
    Websites: https://viennacircle.bandcamp.com/album/secrets-of-the-rising-sun
    https://www.facebook.com/viennacircleband
    .

    IN MEMORIAM MANNY CHARLTON
    Nazareth – Please Don't Judas Me
    Van het album “Hair Of The Dog” (Vertigo, 1975)

    Manny Charlton, een van de oprichters van de Schotse hardrockband Nazareth, is op 80-jarige leeftijd overleden. De dood van de gitarist werd bevestigd door zijn kleinzoon Jamie Charlton, die een foto van hem met Manny op sociale media deelde, met het onderschrift “RIP Opa”. Charlton is beroemd om de gitaarriffs die Nazareth in de jaren 70 naar het sterrendom katapulteerde. Hij speelde op, produceerde en schreef de meeste hits, waaronder “Broken Down Angel”, “Bad Bad Boy”, “Hair Of The Dog” en talloze anderen, om nog maar te zwijgen van het produceren van de prototype rockballad “Love Hurts”, wat een top-10 hit was over de hele wereld in 1975. In Noorwegen bleef de single zelfs een ongekende 60 weken in de hitlijst. Charlton bracht verschillende hoogwaardige albums uit sinds hij Nazareth in 1990 verliet, waaronder “Hellacious” uit 2014, met een all-star line-up van classic rocklegendes, waaronder Tim Bogert (Vanilla Fudge, Cactus), drummer Walfredo Reyes Jr. (Santana, Traffic, Steve Winwood, Lindsey Buckingham), Vivian Campbell (Def Leppard), Robert Sarzo, Steven Adler (Guns N’ Roses) en een getalenteerde zanger uit New York, Robyn DeLarenzo. In 1986 werd Charlton ingeschakeld om Guns N’ Roses’ debuutalbum “Appetite For Destruction” te produceren. Dat liep indertijd toch anders, maar deze zogenaamde 'GN’R Sound City-demo’s' uit 1986 belandden uiteindelijk op de deluxe heruitgave van “Appetite For Destruction” in 2018. Zoals Charlton tien jaar geleden aan Legendary Rock Interviews vertelde: “Axl’s [Rose] favoriete zanger is [Nazareth -frontman] Dan McCafferty. Hij zei tegen zijn label: ‘Get me the guy who produced “Hair Of The Dog” by Nazareth.’ En wat Axl wil, krijgt Axl. (bron: Arrow Rock)
    Websites: https://www.nazarethdirect.co.uk/website/
    https://www.facebook.com/nazarethofficial
    .
  • Sunday 3 Juli 2022 Show No. 1512

    NIEUW
    Galaxy – Look Into My Eyes
    – Runaway Man
    Van “Runaway Men” (Shaded Moon Entertainment, 2022)

    We kennen Bart Schwertmann vooral goed sinds 2017, toen hij geïntroduceerd werd als nieuwe Kayak-zanger. Maar de vijftiger heeft er al een lange carrière in allerlei rockbands opzitten, niet alleen als zanger, maar ook als bassist. Ooit won hij de Soundmixshow met een lied uit Jesus Christ Superstar, dat oorspronkelijk door Ian Gillan werd vertolkt. Dat feit geeft de reikwijdte van zijn stembanden al goed weer. Eén van zijn oude bands was Galaxy, waarmee hij in 1997 een compleet album opnam, dat echter op de plank belandde. Nu Schwertmann volop in de schijnwerpers staat, leek dit een goed moment om alsnog wat met deze opnamen te doen. En zo is nu “Runaway Men” 25 jaar na dato alsnog verschenen. En gelukkig maar, want het bevat kwalitatief hoogwaardige rocksongs ergens halverwege symfonische rock en A.O.R.: ze zitten vol memorabele (zang)melodieën als de beste A.O.R., gegoten in arrangementen met genoeg spannende wendingen en fraai keyboard- en gitaarwerk om de symfonische rockliefhebber mee te overtuigen. “Look Into My Eyes” heeft een aantal typische neoprogkenmerken, zoals het pakkende keyboard-riffje. Het nummer behandelt iets wat wel altijd actueel zal blijven: hoe oudere generaties vaak afgeven op 'de jongelui'. Daarna hoort u het gedragen bijna-titelnummer “Runaway Man”.
    Websites:
    https://www.facebook.com/RunawayMen
    .

    NIEUW / LIVE-TIP
    Porcupine Tree - Of The New Day
    – Herd Culling
    Van “Closure/Continuation” (Music For Nations / Sony Music, 2022)

    Velen onder de huidige progliefhebbers zullen als bij donderslag zijn geraakt door het nieuws dat er toch na jaren van ontkenning een nieuw album van Porcupine Tree aan zat te komen. Na tien studio-albums besloot Steven Wilson zich in 2009 te concentreren op zijn solocarrière. Dit mede door wat onvrede binnen de Porcupine Tree-gelederen. Toch werkte Wilson stiekem met Gavin Harrison en Richard Barbieri al vanaf 2012 aan nieuw werk voor een eventueel 11de album, waarbij de nummers veelal uit jams ontstonden en Wilson voornamelijk op bas componeerde. Colin Edwin, bassist vanaf het moment dat Porcupine Tree van Wilsons eenmansproject veranderde in een band, is dan ook geen lid meer. Hoewel het album op een andere manier tot stand is gekomen dan alle eerdere en voor het eerst ook een echte 'band effort' is, klinkt het afgelopen vrijdag verschenen eindresultaat toch duidelijk als Porcupine Tree. Wel is de heavy saus die over de latere albums was gegoten gelukkig voor een groot deel afwezig en wordt er zelfs af en toe teruggegrepen naar het geluid van klassiekers als “Lightbulb Sun” en “Stupid Dream”. Het ongeveer 48 minuut durende album behelst zeven nummers die deze keer geen concept vormen, maar los van elkaar staan. Dat het echter geen dagelijkse kost is, blijkt wel uit bijvoorbeeld “Of The New Day” waarin Harrison maar liefst 42 maatwisselingen weet door te voeren terwijl op het nummer “Walk The Plank” niet eens een gitaar voor komt. Voor veel fans zal het verschijnen van dit album zeker ‘closure’ brengen, met natuurlijk een stiekeme hoop op ‘continuation’. Uiteraard zijn er diverse edities op de markt gebracht, waaronder een Deluxe Editie met een extra CD en Blu-Ray. Op de CD staan drie extra tracks plus instrumentale versies van alle reguliere albumtracks. Op de Blu-ray prijken een 5.1- en Dolby Atmos-mix en een stereo high resolution-versie. Porcupine Tree is op 6 november live te aanschouwen in de König Pilsener Arena in Oberhausen en 7 november in de Ziggo Dome te Amsterdam. Randy McStine (gitaar/zang) en Nate Navarro (bas) mee om het trio te versterken. Helaas is de tijd van clubshows voorbij. Het ziet er overigens uit dat Wilson eindelijk zijn nummer 1-positie in de Britse charts te pakken heeft. We gaan luisteren naar twee nummers van het nieuwe album, “Herd Culling” en het eerdergenoemde “Of The New Day”.
    Websites:
    https://porcupinetree.com/
    https://www.facebook.com/PorcupineTreeOfficial
    .

    NIEUW
    Datadyr – Krystalldans
    Van “Woolgathering” (Is This Jazz? Records, 2022)

    Zoals eerder gemeld is het tot voor kort 'slechts' in progressieve rock en nauw verwante stijlen gespecialiseerde Karisma Records nu ook een jazzlabel begonnen: Is This Jazz? Records. Door die connectie met Karisma worden wij ook op de hoogte gebracht van de uitgaven van dat label. Natuurlijk valt jazz veelal buiten de scope van ons programma, maar er is ook nog zoiets als jazzrock, wat wel onze warme belangstelling geniet. Datadyr behoort met het onlangs gepresenteerde Soft Ffog tot de eerste 'signings' van Is This Jazz? Records en zoals uit het vorige maand uitgebrachte “Woolgathering” blijkt is dit in de eerste plaats een jazztrio. Maar in de muziek speelt de elektrische gitaar van Odd Erlend Mikkelsen (of gastmuzikant Mathias Marstrander) een belangrijke rol. Evenals collega's als Ben Monder, Reinier Baas en met name Bill Frisell benadert hij zijn spel al naar gelang de sfeer van het stuk op verschillende wijzen. Sommige van de stukken op “Woolgathering” zijn heftig, grotendeels geïmproviseerd tot stand gekomen, met bijvoorbeeld een flink uit zijn bol gaande gastsaxofonist Kjetil Møster. Andere stukken zijn meer gecomponeerd, met daarbij lyrisch gitaarspel dat ook de jazzrock- en wellicht zelfs de avontuurlijke progrockliefhebber kan bekoren. Een compositie in die laatste categorie is “Krystalldans”, wat wij toch zeker tot de hoogtepunten van “Woolgathering” rekenen. De volgende uitgave op Is It Jazz? Records wordt overigens de eersteling van Solstein, het nieuwe project van proggigant Jacob Holm-Lupo.
    Websites:
    https://www.facebook.com/Datadyrmusic
    https://datadyr.bandcamp.com/releases
    https://isitjazzrecords.no/artists/datadyr/
    .

    MINI-SPECIAL
    FAT (Fabulous Austrian Trio: Alex Machacek, Raphael Preuschl, Herbert
    Pirker) - Disco Suite
    Afkomstig van "#Awesome" (eigen beheer, 2018)
    - La Linea
    Afkomstig van "Living The Dream" (Abstract Logix, 2015)

    Het leek er vorig jaar even op dat de mogelijkheid zich zou aandienen dat Nederlandse jazzrockliefhebbers Alex Machacek zouden kunnen aanschouwen als vervanger van John Goodsall tijdens de Europese tour van Brand X. Die tour werd echter gecanceld. Toch is het typerend voor de carrière van de Oostenrijkse gitarist dat hij geregeld als stand-in wordt gevraag; de virtuoos kan nagenoeg alles spelen wat er van hem verlangd wordt. Goed voorbeeld is zijn rol bij de reünieconcerten van U.K., waar hij Allan Holdsworths partijen perfect interpreteerde. Toch laat zijn solowerk horen dat hij al die technieken van collega-gitaristen prima kan omzetten in een eigen stijl. Naast enkele platen onder eigen naam en met andere musici, heeft hij tot nu toe drie CD's uitgebracht met FAT, dat staat voor het Fabulous Austrian Trio, gevormd door Machacek, bassist Raphael Preuschl en drummer Herbert Pirker. Van de laatste twee albums, "Living The Dream" uit 2015 en "#Awesome" uit 2018 hebben we twee nummers geselecteerd die dat illustreren: allereerst het zowel komische als razend gecompliceerde "Disco Suite" van "#Awesome" (een vervolg op "Disco Hit" van "Living The Dream"), gevolgd door "La Linea" van laatstgenoemde plaat, wat ongetwijfeld een eerbetoon is aan de gelijknamige tekenfilmserie.
    Websites:
    https://alexmachacek.bandcamp.com/
    https://fabulousaustriantrio.bandcamp.com/
    https://www.facebook.com/alexmachacekmusic
    http://alexmachacek.com/
    (niet actueel).

    IN MEMORIAM: MAIKEL VAN DER MEER
    Ricocher - Live Your Life
    Van het album “Cathedral Of Emotions” (Red Sea Records, 2002)

    Ricocher-drummer Maikel van der Meer is op slechts 49-jarige leeftijd overleden. Hij was mede-oprichter van Ricocher en werkte ook mee aan het Millennium Trilogie Project van Ricocher-toetsenst John van Heugten. Ricocher komt voort uit de schoolband Frontline, die evolueerde in de coverband TRUSS. Na de beslissing om eigen materiaal in neoprogstijl te gaan schrijven werd voor de naam Ricocher gekozen. Het mini-album “Quest For The Heartland” (2000) leverde de groep meteen al de complimenten op van IQ-toetsenist Martin Orford, die het 'één van de beste progrock-CD's van de afgelopen jaren' noemde. Het was niet de enige overzeese waardering voor de Nederlanders, want in 2001werd de band bekroond als Best New Band door The Classic Rock Society. Het eerste volledige album "Cathedral of Emotions" verscheen het jaar daarop. Erik Neuteboom prijst op Progarchives de volwassen melodieuze composities, het Clive Nolan-getinte toetsenspel en de mooie gevoelige gitaarsolo's met echo's van Nick Barrett en Steve Rothery. In 2004 verscheen het derde tevens laatste album ''Chains'' bij Progrock Records. Twee jaar later viel de band uit elkaar. Ter nagedachtenis aan Maikel van der Meer gaan wij luisteren naar het nummer ''Live Your Life'' van “Cathedral Of Emotions”.
    Websites:
    https://www.facebook.com/Ricocher-1527093370848257/
    Meer informatie: http://www.progarchives.com/artist.asp?id=384
    .

    NIEUW
    Night Flight Orchestra, The – How Long
    – Change
    Van het album “Aeromantic II” (Nuclear Blast, 2021)

    The Night Flight Orchestra werd opgericht in 2007 en heeft al 6 albums op zak, plus 2 nominaties voor de Zweedse Grammy's. Na talloze liveshows en lof van zowel fans als media heeft de Zweedse groep de kunst van het odes brengen aan de muziek van de jaren 80 steeds verder verfijnd. The Night Flight Orchestra bestaat uit zanger Björn Strid, gitaristen David Andersson en Sebastian Forslund, bassist Sharlee D'Angelo (tevens bekend van Arch Enemy), drummer Jonas Källsbäck en achtergrondzangeressen Anna-Mia Bonde en Anna Brygård (The Airline Annas) en daar is nu aan toegevoegd toetsenist John Lönnmayr, die in 2020 ook al te gast was op het album “Aeromantic”. Het in september 2021 verschenen nieuwe album “Aeromatic II” voelt echt als een logische opvolger van zijn voorganger “Aeromatic”, dat in december 2020 ons Album van de Maand was. “Aeromantic” was net uit toen de Covid 19-pandemie toesloeg. De Europese tournee was juist een week onderweg, maar moest dus afgebroken worden. Bijna iedereen van de band en crew werd ziek na thuiskomst. Na een tijdje werd de draad weer opgepakt. De beste remedie bleek om gewoon weer de studio in te gaan. Uiteindelijk waren de daaropvolgende anderhalf jaar bijzonder creatief en de bandleden zijn zeer tevreden met de nummers die daaruit voort zijn gekomen. Ze klinken, mede door de nieuwe synthesizers en elektronica die zijn aangewend bovendien beter dan ooit tevoren.
    Websites:
    https://thenightflightorchestra.com/
    https://www.facebook.com/thenightflightorchestraofficial
    .

    NIEUW / ALBUM VAN DE MAAND
    Fixx, The - A Life Survived
    - Woman Of Flesh And Blood
    Van het album "Every Five Seconds" (BFD Records / The Orchard, 2022)

    Tien jaar na het voorlaatste studioalbum "Beautiful Friction" verscheen begin juni van The Fixx eindelijk opvolger "Every Five Seconds". Deze Engelse band werd begin jaren 80 - vooral in de V.S. - bekend met het debuut "Shuttered Room" en vooral de opvolger "Reach The Beach", die beiden in de hoogtijdagen van de synthipop-New Wave-periode vielen. De door Rupert Hine perfect geproduceerde platen bevatten spannende songs, vol prominent toetsen- en inventief gitaarwerk. Op "Beautiful Friction" was de synthetische sound ingeruild voor een meer rockend geluid, op het nieuwe album zijn, wellicht mede onder invloed van producer Stephen W. Tayler (Hine's vaste partner achter de knoppen), de keyboards van Rupert Greenall weer prominent aanwezig met zowel herkenbare als nieuwe sounds. Uiteraard blijft met name de ritmegitaar van Jamie West-Oram een handelsmerk van The Fixx, waarbij hij groovend ondersteund wordt door de grommende bassen van Dan K. Brown en Adam Woods' steeds robuuster wordende drumpartijen. Zanger Cy Curnin tenslotte is nog net zo goed bij stem als veertig jaar geleden, terwijl de teksten weer even cryptisch zijn als voorheen. Het huidige bandgeluid is te omschrijven als een mengeling van compacte, broeierige progressieve rock, mysterieuze ballades en catchy synthrock, voldoende reden The Fixx eens een maand in de spotlights te plaatsen. De eerste nummers die we van dit nieuwe album laten horen zijn opener "A Life Survived" en het ingenieus opgebouwde "Woman Of Flesh And Blood".
    Websites:
    https://www.thefixx.com/
    https://www.facebook.com/thefixx
    .

    VOORPROEFJE / LIVE-TIP
    Dim Gray – Avalon | The Tide
    Van het nog te verschijnen album “Firmament” (English Electric Recordings, 2 september 2022)

    Zelden lukt het een band om een staande ovatie te krijgen tijdens een voorprogramma van Marillion. Het overgrote deel van de fanschare zit vaak niet te wachten op een onbekend bandje dat als opwarmer mag dienen. Zo verging het echter niet Dim Gray, die op één van de avonden van het Marillion Weekend in Stockholm het voorprogramma mocht verzorgen. De intense, dromerige progpop met het karakteristieke gitaarspel van Håkon Høiberg, die samen met toetsenist Oskar Holldorff ook de zang verzorgt, komt ook live goed uit de verf. Daarnaast zorgt de wat uitgebreidere podiumbezetting live voor net iets meer ballen. Maar voornamelijk de intense muzikaliteit van de Noorse band werd soms met open mond door het publiek bewonderd. De set bestond voornamelijk uit nummers van het debuutalbum “Flown”, waar we bij Xymphonia natuurlijk al veel aandacht aan hebben besteed. Maar ook werden er al wat nieuwe nummers ten gehore gebracht van het aankomende album “Firmament”, dat in september zal verschijnen. De band is dan tevens speciale gast tijdens de Europese tournee van Big Big Train. Holldorff heeft het druk op die avonden, want hij valt ook in voor Carly Bryant bij het hoofdprogramma. Er zijn al twee nummers van het album vrijgegeven, waaronder de nieuwe single “Avalon | The Tide”. Daar gaan we nu naar luisteren.
    Websites: https://dimgray.no/
    https://www.facebook.com/DimGrayMusic
    https://dimgraymusic.bandcamp.com/releases
    Dit nummer op YouTube: https://youtu.be/yrQ2ubX77so
    .

    NIEUW / PIANO IN PROG
    La Reine Seule - Un
    Van "Visages" (Kapitän Platte, 2022)

    Achter de naam La Reine Seule gaat de Brusselse pianiste Judith Hoorens schuil, die wij bij Xymphonia kennen als een van de leden van de Belgische filmische postrockformatie We Stood Like Kings. Zij heeft nu een solo-album gemaakt onder de titel “Visages” waarop ze in haar eentje aan de piano musiceert in een stijl die tegenwoordig neo-klassiek wordt genoemd. We horen op “Visages” invloeden uit diverse stijlen, met een soms bijna minimaal maar toch melodieus karakter. Niet gelijk muziek die je in ons programma zou verwachten, maar het album is boeiend genoeg om er op z'n minst middels één stuk aandacht aan te schenken. Als dit “Un” geheten stuk u bevalt, zal ook zeker de rest van het album in de smaak vallen. We gebruiken het vervolgens als een kapstok om twee progklassiekers te draaien waarin de piano een grote rol speelt...
    Website:
    https://www.lareineseule.com/
    https://www.facebook.com/lareineseulepiano
    https://lareineseule.bandcamp.com/releases
    .

    PIANO IN PROG
    Emerson, Lake & Palmer - The Three Fates
    Van "Emerson, Lake & Palmer" (Island, 1970)
    Locanda Delle Fate - A Volte Un Instante Quiete
    Van "Forse Le Lucciole Non Si Amano Più" (Polydor, 1977)

    Emerson, Lake & Palmer (ELP) kan gerust tot één van de allereerste supergroepen worden gerekend: Keith Emerson had al redelijk succes behaald met The Nice, Greg Lake kwam uit King Crimson en Carl Palmer drumde hiervoor bij The Crazy World Of Arthur Brown en Atomic Rooster. Het debuut laat een band horen die nog op zoek was naar een eigen geluid. ELP bewerkte klassieke composities, maar schreef ook eigen stukken en opereerde op het album afwisselend als orgel-powertrio en als stevig jazzy pianotrio. Maar de Moog-synthesizer, toch het instrument waar we Keith Emerson naast zijn orgel het meest mee zijn gaan associeren, horen we pas helemaal aan het slot van het album, in het slotdeel van hitsingle “Lucky Man”. In het driedelige “Three Fates” horen we Emerson achtereenvolgens solo op kerkorgel, solo op piano en tenslotte samen met de rest van band in wat bijna een progrocksamba lijkt te worden.

    Daar waar ELP één van de grondleggers van de progressieve rock kan worden genoemd, is Locanda Delle Fate één van de vele voorbeelden van redelijke onbekende bands die ontstonden op het hoogtepunt van de populariteit van het genre. Het albumdebuut van de Italiaanse band kwam in 1977 zelfs net iets te laat om nog echt groot succes te kunnen hebben. Binnen de Italiaanse progscene zijn er een flink aantal van dat soort bands te vinden maar Locanda Delle Fate is wat ons betreft wel één van de allermooiste voorbeelden daarvan. Het album valt te beluisteren als een muzikaal amalgaam van de meest gloedvolle Italiaanse prog uit die tijd. “A Volte Un Instante Quiete” is daar dan weer een perfect voorbeeld van. Door het prominente pianospel past deze albumopener uitstekend in onze minispecial.
    Websites:
    https://www.emersonlakepalmer.com/
    https://www.facebook.com/EmersonLakePalmer
    https://www.facebook.com/LocandaDelleFate
    https://www.youtube.com/user/locandareunion.

    VOORPROEFJE
    VLMV - The Navigator
    Van het nog te verschijnen album ''Sing With Abandon” (Erased Tapes, 19 augustus 2022)

    De in Londen gevestigde ambient post-rock outfit VLMV heeft afgelopen week de nieuwe single “The Navigator” uitgebracht. Gastvocalist op dit nummer is Anja Madhvani van Her Name Is Calla. “The Navigator” zal te vinden zijn op het aankomende album “Sing With Abandon”, dat op 19 augustus zal verschijnen, als opvolger van “Stranded, Not Lost” uit 2018. 'Dit album is gebaseerd op gevoelens van isolement en afgescheidenheid die de lockdown op ieder van ons had - zowel op persoonlijk als op menselijk niveau', zegt songwriter en producer Pete Lambrou. De pianopartij van “The Navigator” werd gespeeld op de vleugel die Adele in het verleden mee op tournee nam en die nu staat in de Old Chapel Studios in Chichester. De fagot- en cello-partijen die te horen zijn, werden opgenomen door loops te creëren uit opgenomen legato-noten, waardoor schier eindeloze drones ontstonden.
    Websites:
    https://www.facebook.com/vlmvband
    https://vlmv.bandcamp.com/
    Dit nummer op YouTube: https://youtu.be/1b7iJ1VgRUg.

    ZOMERS / IN HET NIEUWS
    Anyone’s Daughter – Sonne
    Van “In Blau” (Spiegelei, 1982 / Tempus Fugit, 2012)

    Het Duitse Anyone's Daughter had al twee Engelstalige albums afgeleverd toen de zogenaamde Neue Deutsche Welle opkwam, met bands die juist in de eigen taal zongen. Ook de naar een Deep Purple-nummer vernoemde groep besloot hier vervolgens toe. Dit resulteerde in het ijzersterke “In Blau”. Vooral door de fraaie "Tanz Und Tod"-suite is dit werkstuk nog steeds een fanfavoriet. Naast die suite blinkt “In Blau” ook uit in compacte melodieuze prognummers, met een zomers gevoel. Afgelopen week bood dan ook het optimale klimaat voor juist deze songs. Goede reden om het opzwepende “Sonne” weer eens uit de kast te halen. Overigens werd Anyone's Daughter in het jaar 2000 na 14 jaren inactiviteit heropgericht door twee originele leden (waarvan anno nu alleen de toetsenist nog in de line-up zit). Het was bepaald geen herhaling van zetten: in de nieuwe opzet werd soulzang gecombineerd met pop waarin lichte progtendenzen waren te bespeuren. Denk aan Mike + The Mechanics en het meer poppy werk van Manfred Mann's Earth Band. Toevallig werd juist afgelopen week een speciaal concert, dat midden in de corona-tijd in augustus 2020 werd gegeven, online gezet. Tussen het recente repertoire doken drie oude stukken op: “Sonnenzeichen – Feuerzeichen” (ook van “In Blau”!), “Der Plan” en “Moria”. Voor komende maand stonden er voor het eerst sinds dat evenement weer drie concerten op het program, die helaas afgelast zijn omdat nu een van de leden geveld is door... corona. In de astronomie staat die term trouwens voor de krans van licht rond de zon die te zien is tijdens een volledige zonsverduistering. Wij gaan luisteren naar het genoemde “Sonne”.
    Websites:
    http://www.anyonesdaughter.de/
    https://www.facebook.com/AnyonesDaughterMusic
    Het besproken concert op YouTube: https://youtu.be/KhwOY2zpJZ8.