Sunday 27 March 2011 Show No. 935
HERUITGAVE
Vitamin Z - Circus Ring
- Casablanca
Van "Rites Of Passage" (Mercury/Geffen, 1985/Renaissance Records, 2009)
De Britse band Vitamin Z
bracht in de jaren 80 twee platen uit en toerde onder andere met Tears For
Fears. Het duo Geoff Barradale (zang) en Nick Lockwood (bas) maakte
intelligente progressieve synthipop en wist voor haar debuut Peter
Gabriels gitarist David Rhodes aan zich te binden. Andere grote namen op
“Rites Of Passage” zijn producer Ross Collum, drummer Jerry Marotta,
violist Simon House en arrangeur Ann Dudley (van Art Of Noise). Het album
werd in 2009 voor het eerst op CD uitgebracht, waarbij de nummervolgorde
door elkaar werd gegooid, terwijl er maar liefst 6
bonustracks werden toegevoegd. De tweede plaat “Sharp Stone Rain” klonk
iets aardser, hoewel ook het scherpe randje ontbrak. Barradale zou
overigens nog als zanger/songschrijver opduiken op “Gaudi” van The Alan
Parsons Project. Fan-website:
http://pages.interlog.com/~dolphind/vitz.html
NIEUW
Introitus - Dreamscape
Van "Elements" (Progress Records, 2011)
Vorige week draaiden we nog
muziek van het eigen-beheer-debuut "Fantasy" van de Zweedse groep
Introitus en konden toen dit "Elements" al aankondigen. Vanaf 21 maart lag
de CD namelijk in de winkels. Introitus is een Zweedse band, rondom
toetsenman Mats Bender en zijn zingende vrouw Anna Jobs Bender, en heeft
niets te maken met de gelijknamige blackmetalgroep. De echtelingen zijn
bepaald geen muzikale groentjes en Mats is al zo'n 30 jaar muzikaal bezig
met het schrijven en uitvoeren van symfonische rock. Ook op "Elements"
zijn passages te vinden die al lang geleden zijn gecomponeerd. De rest van
de groep is een generatie jonger - er zitten ook twee Bender-kinderen in
de line-up. "Elements" klinkt over het algemeen wat steviger dan
"Fantasy", dat door ons nog met Flamborough Head werd vergeleken. De
langere stukken springen er duidelijk uit, omdat er dan ruimte is voor
fraaie toetsen- en gitaarsoli, alsmede duetten en duels tussen die twee.
In het geval van de epische afsluiter "Soulprint" (meer dan 17 minuten) en
het gekozen "Dreamscape" is er ook sprake van vele sfeer- en
tempowisselingen. Zo bevat "Dreamscape" ook daadwerkelijk een dromerig
ambientesk tussenstuk, naast de mooiste toetsensolo van het album en een
naar progmetal neigend slot.
www.introitis.se
NIEUW
Leap Day - Road To Yourself
CD7 Skylge's Lair 6:24
Van "Skylge's Lair" (Oskar, 2011)
"Skylge's Lair" is, na
"Awakening The Muse", het tweede album van de Nederlandse symfogroep, die
in 2007 gevormd werd door Flamborough Head-drummer Koen Roozen en
toetsenist Derk-Evert Waalkens. Eddie Mulder, die net gestopt was bij
Flamborough Head, werd bereid gevonden tot Leap Day toe te treden. De
muziek is in vergelijking met Flamborough Head meer geïnspireerd op de
neo-prog van de jaren '80 en heeft in plaats van folk-elementen wat meer
een rock bite. Het mooiste is toch weer het altijd fraai melodieuze
gitaarspel van Eddie Mulder, als het even kan ondersteund met lekker vuige
Hammondorgelvegen van Gert van Engelenburg. Het titelnummer is een
instrumental met veel sfeer- en tempowisselingen, met lekker
Moog(-achtige) synthesizersoli. Let op, de titel slaat niet op een
leugenaar, maar een hol, vaak gebruikt in het geval van een schuil- of
opbergplaats van piraten of jutters. Wat dan weer klopt met Skylge, want
dat is Terschelling in het Terschellings.
www.leapday.nl
NIEUW
Blackfield - Rising Of The Tide
CD10 Zigota 5:04
Van "Welcome To My DNA" (K-Scope, 2011)
Derde album van de band rond
de Israëlische popster Aviv Geffen en Porcupine Tree- en No-Man-brein
Steven Wilson. Geffen laat zich bij Blackfield van z'n meer progressieve
kant zien, in vergelijking met diens poppier reguliere outings; voor
Wilson is Blackfield juist een meer compacte, poppy uitlaatklep naast z'n
andere meer progressieve projecten en bands. Opvallend is dat vrijwel alle
songs ditmaal van de hand van Geffen zijn. Toch is er qua composities geen
wezenlijk verschil met de twee eerder albums. Opnieuw denken we aan
Porcupine Tree-light, zoals die band klonk ten tijde van "Stupid
Dream" (1999). Qua arrangementen zoekt men het meer en meer in orkestrale
begeleidingen, waarvoor de arrangementen ook al vrijwel steeds door Geffen
werden aangeleverd. Voor de productie van één track werd Trevor Horn
benaderd. Vooral in
"Rising Of The Tide" het London Session Orchestra dominant aanwezig.
'Symfonische pop' zou dan ook
een goede typering zijn, waarbij aangetekend dient dat in de staart ook
nog heftig symfonisch geróckt wordt, in "Zigota", inclusief pompeuze
postlude. http://www.blackfield.org
COVER
Pearl Jam – Love Reign O'er Me
Van de film "Reign Over Me" (2007) en als download-single uitgebracht.
Het orgineel is uiteraard
van The Who en is één van de vele hoogtepunten van “Quadrophenia”. Pearl
Jam blijft overigens akelig dicht bij het origineel. Info over de film en
soundtrack op
http://en.wikipedia.org/wiki/Reign_Over_Me
LIVE-TIP
Pallas - Falling Down
Van het album “XXV” (Mascot Music, 2011)
“XXV” oftewel '25' is het
vervolg op Pallas’ magnum opus “The Sentinel”, en stond eigenlijk in 2009
al in de planning (25 jaar na Sentinel) maar allerlei randgebeurtenissen,
niet in de laatste plaats het onvrijwillige vertek van zangerAlan Reed,
heeft een en ander vertraagd. Natuurlijk is de vraag of “XXV” zich kan
meten met de symfonische bombast van “The Sentinel”. Bombast is er zeker
wel en zo keren er ook wel wat thema's van de plaat terug, maar “XXV” laat
ook zeker een stevig geluid horen en is Pallas in full gear en neigt hier
en daar naar het geluid van Ayreon. Wel is het overduidelijk Pallas door
het gitaarspel, toetsen arsenaal en zware bassen. Nieuwe zanger Paul
Mackie is ook zeker een aanwinst en heeft het beste van beide voorgangers.
Pallas gaat in april op tournee: op 14 april is de band in Zeche Carl te
Essen, op 15 april is de groep één van de acts tijdens het iO Pages
Festival, op de eerste dag, met Dilemma en Yogi Lang (van RPWL).
LIVE-TIP
Pure Reason Revolution - AVO
Van het album “Amor Vincit
Omnia” (ofwel ”liefde overwint alles”) (Century Media, 2009)
Op 1 april 2011 zal
Cultureel Centrum “de Mortel” in Ittervoort in het teken staan van
vernieuwende, moderne progressieve rock tijdens alweer de vijfde editie
van Rock Ittervoort. De Britse bands The Pineapple Thief en Pure Reason
Revolution zullen samen met het Amerikaanse Sun Domingo hiervoor garant
staan. Bands die niet bang zijn om veel vernieuwende elementen, zoals
elektronische ritmes en alternatieve invloeden aan hun muziek toe te
voegen. Het Britse Pure Reason Revolution speelt progressieve rock met
elementen uit grunge en drum n' bass. Bij Pure Reason Revolution spelen
keyboards en computers een belangrijke rol, maar bovenal is het een
volwaardige band waarbij ook aan de vocalen zeer veel aandacht wordt
besteed. Het geluid van de band doet denken aan de progressieve rock van
Pink Floyd, Yes en Gentle Giant gecombineerd met scheurende synths à la
Soulwax en samenzang zoals je die kent van The Beach Boys.
Aldus de organisatie van
Rock Ittervoort.
LIVE-TIP
Pineapple Thief – All What I Need To Know
Van het album “What We Have Sown” (Cyclops, 2007)
The Pineapple Thief is het
geesteskind van zanger/gitarist Bruce Soord. In het verleden werd The
Pineapple Thief nog vergeleken met groepen als Riverside, Porcupine Tree
en Radiohead. Eind 2007 tekende de band bij het befaamde label Kscope (van
Porcupine Tree). Een paar maanden later werd het bejubelde album "Tightly
Unwound" uitgebracht en hiermee zette de band zich op de kaart bij veel
progliefhebbers. In 2010 heeft men het imago nog verder uitgebreid met het
eveneens zeer succesvolle album “Someone Here Is Missing”. Ook Pinepple
Thief treedt op 1 april op in CC De Mortel te Ittervoort tijdens het
mini-festival Rock Ittervoort.
HERUITGAVE/LIVE-TIP
Soft Machine - The Nodder
- The Spraunce
Van "Alive & Well - Recorded In Paris" (Harvest, 1978/Esoteric Recordings,
2010)
Alive & Well vormde in 1978
een niet al te best ontvangen slotakkoord van de Canterbury-legende Soft
Machine. De live in Parijs opgenomen, maar met veel overdubs uitgebrachte
plaat bevat ongeveer een half uur aan nieuwe muziek en eindigde met een
curiositeit: het vol drumcomputers, sequencers en synthesizers zittende
discoachtige “Soft Space”. Toch was dat half uur beslist de moeite waard
doordat het in het verlengde van voorgangers “Bundles” en “Softs” lag,
terwijl nieuwkomer Rick Sanders met zijn vioolspel de sound nog meer naar
de jazzrock van
bijvoorbeeld Mahavishnu Orchestra leidde. Enige jaren geleden werden nooit
gebruikte opnames uit dezelfde sessies gevonden en die zijn nu als CD2 op
de heruitgave van “Alive & Well” verschenen. “The Spraunce”, een
compositie van Sanders en Peter Lemer, is één van de twee songs die hier
hun première beleven. Diezelfde Sanders richtte later met Soft
Machine-collega John Etheridge de jazzfolkrockband 2nd Vision op en trad
onder andere tot Fairport Convention toe. Etheridge is op zijn beurt,
samen met oudgediende John Marshall, Roy Babbington en Theo Travis als
Soft
Machine Legacy op 19 mei te gast in De Boerderij te Zoetermeer.
HERUITGAVE
Traffic - Every Mother's Son (Alternate Mix)
- John Barleycorn Must Die
Van "John Barleycorn Must Die" (Island, 1970/2011)
Na twee platen vol unieke
psychedelische pop valt Traffic in 1969 al uit elkaar. Er volgen onder
meer een restjesplaat en Steve Winwood sluit zich aan bij de supergroep
Blind Faith. Daarna werkt hij aan een soloplaat die “Mad Shadows” moet
gaan heten. Tijdens het opnemen nodigt hij toch weer zijn Traffic-partners
Jim Capaldi en Chris Wood uit en in 1970 wordt het album “John Barleycorn
Must Die” onder de naam Traffic uitgebracht. Het is de bestverkochte plaat
van de Engelse groep die onlangs een definitive edition
remaster-behandeling kreeg, waarbij het fraai opgepoetste origineel
gezelschap kreeg van een extra schijf met alternatieve versies en een
liveoptreden uit 1970. Traffic maakte een vreemd soort progressieve
muziek, waarin naast psychedelica, rhythm & blues en wereldmuziek, vooral
jazz en folk smaakmakers waren, terwijl
het klassieke element juist ontbrak. Raakvlakken zijn er met bands
waardoor de leden beïnvloed werden of die door hen geïnspireerd werden:
Late Beatles, The Band, Van Der Graaf Generator en vroege Solution
(Capaldi zou in de jaren '80 meespelen bij deze Groningse band!).
LIVE-TIP
Pendragon – Indigo
Van het album “Pure” (Madfish (= eigen beheer), 2008)
In het
weekend van 2 en 3 april zal de Boerderij te Zoetermeer het domein zijn
van de Engelse band Pendragon. In het kader van het Europese Megadaze
event zal onder andere het nieuwe album “Passion” centraal staan. Maar
er is meer! Voor de ticketprijs krijg je twee verschillende concerten, de
nieuwe CD (de special edition met DVD), een exclusief shirt, een
meet and greet met de band en je kan je zangtalenten tonen bij de
freakshow op zondagmiddag. De winnaar mag in de avond het podium met
Pendragon bestijgen. Officieel ligt “Passion” trouwens pas op 11 april in
de winkel.
Sunday 20 March 2011 Show No. 934
NIEUW
Paatos - No More Rollercoaster
- Smärtan
Van "Breathing" (GlassVille Records, 2011)
Trip-prog, zo is de muziek
van het Zweedse Paatos al eens genoemd. Zelf houdt men het op 'cinematic
rock'. Paatos heeft nu een contract met het Nederlandse GlassVille
Records, het eigen label van progmanager Rob Palmen. Een van de eerste
platen op dat label is dit "Breathing", het vierde Paatos-studio-album dat
ondanks een behoorlijke pauze meteen vertrouwd klinkt. Veel sferische en
dromerige, inderdaad filmisch aandoende songs, die inderdaad elementen uit
progressieve rock en Portishead-achtige triphop weet te verenigen. Maar er
zijn ook energiekere rockers te horen, in oneven maatsoorten, die maken
dat je tussen de psychedelische trips niet bijkomt, maar ook nog duizelig
wordt gemaakt. Van beiden hebben we een voorbeeld. De titels zetten je
daarbij op het verkeerde been "No More Rollercoaster" klinkt wel degelijk
alsof je in een achtbaan zit (en heeft ook nog een virtuoze gitaarsolo in
huis), "Smärtan" ('pijn') klinkt juist heel vredig en dromerig, met een
majestueus, ja Floydiaans eindstuk.
NIEUW / COVER
Unthanks, The - Starless
Van "Last" (Rabble Rouser / Rough Trade, 2011)
Het kamerfolkgezelschap rond de zoetgevooisde gezusters Rachel en
Becky Unthanks covert op zijn zojuist verschenen album het King
Crimson-nummer, dat vast hoge ogen zou gooien als we een redactionele
verkiezing 'mooiste lied ooit' zouden houden. Degene die verantwoordelijk
is voor deze keuze is pianist Adrian McNally, tevens verantwoordelijk voor
de strijkarrangementen. Volgens hem is King Crimson, met Robert Wyatt, een
van de weinige prog-acts uit de seventies die nog immer credibility heeft
buiten het prog-wereldje.
Zijn eigen verhouding met
King Crimson beschrijft hij in het Engels te mooi om te vertalen: 'for me,
they got it wrong as often as they got it right but if you're going to
push boundaries, you're going to get it wrong some of the time, which is
precisely why I admired them so much! I love the bits I don't like as much
as those I do!' Als arrangeur
was het vooral een delicate opdracht om de vette, testosteron-geladen
basriff die Wetton tegen het eind in het origineel speelt om te zetten in
een gracieus vrouwelijk strijkje.
NIEUW
Archive - Words Of Signs
- Londinium
Van "Live In Athens" (The Organisation, 2011)
Na enkele korte DVD's die
als extraatjes bij reguliere CD's werden gevoegd, vond Archive het tijd
worden voor een officiële live-registratie op beeld. Daartoe werden de
fans opgeroepen geld in te zamelen, waarbij ook allerlei collectors items
verkocht werden. Als locatie was heel toepasselijk een oud amfitheater in
Griekenland gevonden, maar door slechte weersomstandigheden moest op het
laatste moment worden uitgeweken naar een concertzaal. “Live In Athens”
bevat ruim 2 uur meeslepende muziek, waarbij de band alles uit de kast
haalt. Klassiek, techno, postrock, prog, rap, noem maar op, alles wordt
binnen vaak langgerekte songs verwerkt. De gekozen tracks komen van
respectievelijk “Controlling Crowds” en het debuut “Londinium”. Zeker in
laatstgenoemde song bewijst Archive dat rap wel degelijk past binnen de
progressieve rock. Website:
http://www.archiveofficial.com
NIEUW
Snowy White & The White Flames - Towards Higher Ground
Van "Realistic" (Soul Food, 2011)
De Britse gitarist is erg
actief de laatste tijd. Niet alleen is hij regelmatig op tournee met Roger
Waters (zoals op dit moment met "The Wall"), ook heeft hij maar liefst
twéé actieve bands: zijn bluesband met Enschedese inbreng van Ruud Weber
(ex ENorm) en zijn oude vertrouwde White Flames, nog immer met de
Nederlandse ritmesectie Walter Latupeirissa (bas) en Juan van Emmerloot
(drums), sinds 2005 aangevuld met toetsenist Max Middleton (ex-Jeff Beck
Group). Afgelopen herfst verscheen er nog een album van die bluesgroep, nu
alweer eentje van The White Flames. In "Towards Higher Ground" zit
vlijmscherp gitaarwerk met extreem hoge noten, vergelijkbaar met Pink
Floyds "Marooned". De percussieve, latin-getinte drums refereren meer aan
Santana.
HERUITGAVE
Bond, Grahame - Love Is The Law
- Walk Onto Me
Van "Love Is The Law" (Mercury Records, 1968) en "Mighty Grahame Bond"
(Mercury Records, 1969) (Beiden heruitgebracht door Cherry Red/Esoteric
Recordings, 2011)
Nadat zijn invloedrijke band
The Graham Bond Organisation uit elkaar viel, "vluchtte" de vooral door
zijn Hammondorgelspel en gebruik van de Leslie Box bekend geworden Graham
Bond naar de V.S. Daar nam hij onder de naam Grahame Bond twee soloplaten
op, Love Is The Law, dat hij bijna in zijn eentje inspeelde, en Mighty
Grahame Bond, met diverse L.A. sessiespelers. De muziek is een
voortvloeisel uit zijn werk met de Organisation: blues(rock), rhythm &
blues, gospel en een vleugjes jazz en oerprog. Dat laatste is vooral goed
te horen op de twee gekozen nummers, waarin hij zijn orgel laat
samenvloeien met klassiek getinte Mellotron-klanken, iets wat in die tijd
alleen bij The Moody Blues veelvuldig te horen was. Na deze periode keerde
Bond weer terug naar Engeland, probeerde met o.a. Pete Brown en Ginger
Baker's Airforce zijn carrière op te beuren, maar kwam, mogelijk door
druggebruik en depressie, in 1974 te overlijden. Zie verder de niet geheel
actuele website
http://www.grahambond.net
UIT ZWEDEN (I)
Introitus - Genesis
Van “Fantasy” (Bender, 2007)
Vorig besteedden we al
aandacht aan het debuutalbum “Fantasy” van deze Zweedse familie-band dat
overigens al in 2007 was verschenen. Een album gevuld met prettig in het
gehoor klinkende neoprog met referenties naar Pink Floyd, Magenta en ook
wel Flamborough Head. Nu binnenkort hun tweede album “Elements” zal
verschijnen, eens te meer reden om weer eens van dat debuut te draaien in
de vorm van het instrumentale openingsnummer.
(OP)NIEUW
Elbow - High Ideals
Van "Build A Rocket Boys!"
(Fiction / Polydor, 2011)
"Build A Rocket Boys!" is de
opvolger van het grote doorbraakalbum van de Britse band, het
veelbejubelde en -bekroonde "The Seldom Seen Kid" (2008). Tsja, en hoe
volg je zo'n plaat nu op? De Volkskrant vergelijkt "Build A Rocket Boys!"
met "Kid A" van Radiohead, de plaat ná "OK Computer". . Denk niet dat
"Build A Rocket Boys!" zo experimenteel is als "Kid A", maar men mijdt Het
Grote Gebaar en neemt zo nadrukkelijk afstand van de Coldplays van deze
wereld. Volgens De Volkskrant blijft de magie ook uit, maar die ingehouden
spanning, die ontlading die nét niet helemaal wordt doorgezet, heeft ook
iets broeierigs, dat wel degelijk beklijft.
OPENER
Deep Purple – Perfect Strangers
Van “Perfect Strangers” (Polydor, 1984)
Deep Purple gaat weer op
tournee. Nu is de groep dat heel vaak, maar dit keer gaat men op pad met
orkest! Tijdens deze tour zal de band ook in Gelsenkirchen spelen. Er is
nog geen Nederlands concert bekend. Een van de nummers die nog steeds op
de live set staat is het uit 1984 stammende “Perfect Strangers”, eerste
resultaat van de toenmalige reünie van de klassieke bezetting. Perfect
voor een orkestbewerking.
LIVE-TIP
Marillion – Waiting To Happen
Van “Holidays In Eden” (EMI, 1991)
It Gaet Oan..
Oftewel het derde Marillion
weekend in Port Zélande, Centerparks zal volgende week in volle gang zijn.
Drie dagen lang is
het love, peace and truth incorporated…
(oh nee, andere band)… De eerste dag zal
de avond in het teken staan van “Holidays In Eden” uit 1991, indertijd de
tweede plaat met Steve Hogarth als zanger. Het geluid van de band was toen
al aan het veranderen en er staan een paar popjuweeltjes op de plaat.
“Waiting to Happen” is er een van. Salliant detail is dat dit nummer eerst
deel uitmaakte van de “This Town”-trilogie, maar in eerste instantie werd
gedropt en niet op het album zou komen. Gelukkig kwam men tot bezinning…
Momenteel is nog niet bekend wat Marillion de andere twee dagen zal doen,
maar was 1981 niet het jaar dat een zekere schotse zangen bij de band
kwam...? En is dat niet toevallig precies 30 jaar geleden?
LIVE-TIP
Adrian Snell – Roads To Zion
Van “Song Of An Exile” (Word, 1988)
Adrian Snell is een grote
naam in de reli-hoek, maar ook buiten deze kringen redelijk bekend. Hij is
al vanaf begin jaren zeventig bezig en maakt lekker in het gehoor
liggende, licht symfonische muziek. Hij weet voor zijn platen telkens
redelijk bekende muzikanten te strikken; zo speelde op zijn oudere platen
mensen als John G. Perry, Kevin Peek en BJ Cole mee. Maar ook Simon
Phillips (op zijn meest bekende plaat “The Passion”, met het Royal
Philharmonic Orchestra) en Ian Mosley (op “The Virgin”, ook met orkest).
Op zijn latere platen zijn o.a. leden van Iona (nog voor het onstaan van
de band) te vinden en zo doen op “Roads To Zion” o.a. Dave Bainbridge en
Dave Fitzgerald mee, naast bijvoorbeeld Camel- en 10CC-drummer Paul
Burgess. Iedere plaat van Adrian bevatte wel een instrumentaaltje en deze
zijn verzameld op de CD “Poems”. Iona zal in april in Nederland te
bewonderen zijn.
NIEUW /
LIVE-TIP
Magnum – Spin Like
A Wheel
Van het album “The Visitation” (Steamhammer/SPV, 2011)
Bands met een rijkere
historie dan het Engelse Magnum zijn niet makkelijk vindbaar. In 1978
bracht de band zijn debuut “Kingdom Of Madness” uit, volgens velen nog
steeds een van Magnums beste albums. Talloze albums en live-registraties
volgden, tot ook Magnum er het bijltje bij neergooide, eind jaren '90. Al
in 2001 volgde een heroprichting, nadat de waardering voor classic rock
terugkwam bij het grote publiek. De band ging weer op tournee en speelde
op elk festival van enige naam, daarbij toch grotendeels terend op het
succes van het oudere werk zoals het eveneens hoog gewaardeerde “Wings Of
Heaven” uit 1988. Gitarist/componist Tony Clarkin heeft de smaak nu echter
weer helemaal te pakken, blijkens het nieuwe album, het fris en bevlogen
klinkende “The Visitation’. Met zijn typische, licht bluesachtige stijl
van spelen geeft hij de songs een meerwaarde. Maar natuurlijk is het ook
de lichthese, soms melodramatische stem van Bob Catley die zo eigen is aan
het geluid van deze veteranen. Er is wat meer orkestratie te vinden op
‘The Visitation’ en niemand minder dan Jimmy Lea – in de jaren zeventig
bekend als violist/bassist van Slade – is verantwoordelijk voor deze
symfonische arrangementen. Het album is ook verschenen in speciale editie
met bonus-DVD. Daarop vind je maar liefst vijftig minuten extra en dus is
het aanbevolen om op zoek te gaan naar deze gelimiteerde uitgave. Magnu
treedt de komende tijd op in Bochum, op 23 maart in Matrix en op 1 april
in Rosenhof te Osnabrück.
UIT ZWEDEN (II):
Atlas - Pa Gata
Afkomstig van "Bla Vardag" (1979, Bellatrix / reissue: 1995, APM)
De Zweedse band Atlas heeft
maar één album uitgebracht, “Bla Vardag” uit 1979, maar heeft daar mee wel
een mooi laat jaren '70 pareltje afgeleverd dat een soort van
instrumentale mengelmoes van Genesis, Camel en toegankelijke Canterbury
muziek presenteert. Een CD-uitgave van dit album met nog wat bonustracks
verscheen in 1995, met één song die speciaal voor deze heruitgave werd
opgenomen. Maar wij gaan voor het langste stuk van het album :-).
PRE-HISTORIE
Fever Tree – Day Tripper / We Can Work It Out
van “Fever Tree” (Uni, 1968)
Amerikaanse
psychedelische band afkomstig uit Houston, Texas.
In 1968 bracht de groep zijn debuutplaat
uit, die het underground-hitje “San Fransisco Girls” bevatte, waardoor men
mee kon liften op de Bay Area-hype. De plaat werd geproduceerd door het
producersduo dat ook verantwoordelijk was voor Love’s “Forever Changes” en
dat met Phil Spector en Marvin Gaye heeft gewerkt. Fever Tree maakte nog
drie goed ontvangen platen. Naast een aantal geslaagde eigen nummers bevat
de plaat ook een zeer intereesante interpretatie van deze twee
Beatles-songs.
UIT ZWEDEN (III)
Pain Of Salvation – Reconciliation
– Song For The Innocent
Van het album “The Perfect Element I” (InsideOut, 2000)
Dit derde studio-album van
de Zweedse band is een ambitieuze plaat met een intelligent concept en hij
staat vol wervelende, complexe symfometal. Het knappe is dat het album
tegelijk ook zo intens en meeslepend is: tekst en muziek sluiten op elkaar
aan, daarnaast is er plaats voor prachtige gitaarsoli.
Sunday 13 March 2011 Show No. 933
RE-ISSUE
The Icicle Works – Windfall
Van “The Small price of a bicycle” (Beggars Banquet, 1985/2011)
Het tweede album van deze
Britse band rond zanger en songschrijver Ian McNabb is nu net als het
debuut eindelijk opnieuw uitgegeven. Eindelijk, aangezien de CD al jaren
moeilijk te verkrijgen is. De nieuwe uitgave telt liefst drie schijven.
CD2 bevat de gebruikelijke B-kantjes, de derde schijf bevat live-opnamen.
The Icicle Works kwamen net als tijdgenoot Echo & The Bunnymen uit
Liverpool. Maar waar laatstnoemde groep doomerige new wave maakte, had The
Icicle Works een bombastischer, volle rocksound, die lonkte naar stadions
waar de groep echter nooit in zou spelen. Op 21 maart ligt deze set in de
winkel.
NIEUW
Van Der Graaf Generator - Mr. Sands
- 5533
Van "A Grounding In Numbers" (Esoteric Recordings, 2011)
Derde album sinds de
heroprichting van de groep in 2005 en het tweede album van de
trio-bezetting Peter Hammill / Hugh Banton / Guy Evans. Was het vorige nog
een uitgave van het grote Virgin/EMI, nu heeft men onderkomen gevonden bij
Esoteric Recordings van Mark Powell. Dielaatste was betrokken bij de
heruitgave en remastering van een groot deel van de back catalogue
van Hammill en Van Der Graaf. Voor het eerst sinds de betrokkenheid van
John Anthony bij de eerste platen heeft men de supervisie over de eindmix
uitbesteed. Aan niemand minder dan de van o.a. Genesis en The Police
bekende Hugh Padgham. De plaat klinkt dan ook als een klok. Wat opvalt is
de grote hoeveelheid korte nummers, waarbij aangetekend moet worden dat
hier ook enkele interludes bij zitten, waardoor veel songs zo goed als aan
elkaar gelinkt zijn. Zo wordt het duidelijk één geheel, met een voelbare
spanningsboog. Na enkele nummers die aanvoelen als solo-werk komt de
vertrouwde Van Der Graaf-sound met oneven maatsoorten, een grommend orgel,
een evenzeer grommende Hammill en zogenaamde 'Vanderblows' (op het
maniakale af herhaalde instrumentale motieven in de meest onmogelijke
maatsoorten) om de hoek kijken. Maar wellicht mede dankzij Padgham in een
frisse sonische jas.
http://peterhammill.com/phx/content/grounding-in-numbers
NIEUW
Chimenti, Andrea - Feroce E Inerme
- Sangue
Van "Tempesta Di Fiori" (Santeria, 2010)
De muziek van de Italiaanse
progressieve popartiest Andrea Chimenti kwam onder onze belangstelling
doordat David Sylvian en Steve Jansen aan zijn platen participeerden.
Chimenti is in zijn solowerk zeker beïnvloed door Sylvian, wat de vaak
ambiente sferen van zijn muziek verklaart. Zijn nieuwste schijf heeft die
sferen iets minder, maar bevat toch wel weer fraai gearrangeerde
popliedjes, zoals ook deze twee fraaie ballades laat horen. In het eerste
stuk overheersen de gelaagde, ijle gitaarpartijen, terwijl in Sangue een
melancholieke saxofoonsolo van Nicola Alesini zit. Met laatstgenoemde is
het cirkeltje weer rond, want hij was één van de architecten van het Marco
Polo-project, waaraan ook David Sylvian deelnam. Website:
http://www.andreachimenti.com
NIEUW
Tea Club, The - He Is Like A Spider
Van "Rabbit" (eigen beheer, 2010)
Net als het vorige week
gedraaide Amplifier is Tea Club een band die niet zomaar genre-matig te
duiden is. We zagen de groep staan op nummer 2 in het 2010-lijstje van iO
Pages-recensent Marlon Robert, die Anathema op 1 en Spock's Beard op 3
heeft staan. Van het geluid van beide genoemde bands horen we aspecten
terug in de sound van deze Amerikaanse band. Melancholieke, 'moody' zang,
die toch verkwikkend melodieus is over muziek die majestueus en breeduit
klinkt, maar niet heel heavy en zeker niet te pompeus is. Virtuoos
uitgevoerd, zonder krachtpatserij. Vooral de drummer munt uit in talrijke
lenig neergelegde ritmische accentjes. De productie van deze eigen
beheer-release is helder en dynamisch, wat ook moet bij deze volle muziek,
die soms ook haast 'shoegaze'-achtige trekjes heeft (denk bijv. aan
Mew), die anders al snel dichtgesmeerd had geklonken.
Zie
http://www.theteaclub.net
NIEUW (PROMO)
Savoldelli, Boris - Biocosmopolitan (feat. Jimmy Haslip)
- Lovecity
Van "Biocosmopolitan" (Moonjune Records, 2011)
De italiaan Boris Savoldelli
is een vocalist die zijn stem écht als instrument gebruikt, zoals iemand
als Bobby McFerrin. Net als McFerrin maakt hij een groot deel van de
arrangementen met zijn stem, inclusief ritmetracks. Als grote invloed
noemt Savoldelli echter een van de goeroes der jazz-zang, Mark Murphy, van
wie hij blijkbaar les heeft gehad. Savoldelli doet echter veel meer dan
alleen jazz zingen. Vandaar blijkbaar ook dat een grenzenslechtend label
als Moonjune Records interesse in de man heeft. Zo klinkt "Lovecity" in
onze oren als een a capella-uitvoering van een Scorpions-song - mede omdat
Savoldelli's stem hier heel erg als die van Klaus Meine klinkt. In
"Biocosmopolitan" gaat hij een zeer welluidende samenwerking aan met
basvirtuoos Jimmy Haslip. Zijn meanderende, zoemende en ploppende baswerk
vervlecht zich prachtig met Savoldelli's knappe zangpartijen. Misschien
geen symfo, maar wel een in dit geval jazzrock-achtige stijlsymbiose die
ook progliefhebbers zou kunnen aanspreken. Zie
http://www.borisinger.eu
MUZIEK VAN EIGEN
BODEM MAAR DAN DOOR EEN ZWEED:
Pontus Akesson - Gaia
Afkomstig van http://www.youtube.com/watch?v=n8ln0f2VyeQ
Pontus Akesson is een naam die niet zo gauw een belletje zal doen
rinkelen maar we kennen hem als de gitarist van het Zweedse Moon Safari,
waarvoor hij ook de nodige vocale werkzaamheden
verricht. Zijn broer Simon Akesson is toetsenist bij deze band en tekent
ook voor alle vocale arrangementen. Maar op Youtube ontdekten we een
filmpje dat duidelijk maakt dat ook Pontus veel meer in zijn mars heeft,
waarvan de door hem volledig zelf gearrangeerde en ingespeelde
versie van Valensia's Gaia het beste bewijs is.
Overigens, er is ook nog een zus die vocaal zeker net zo getalenteerd is
getuige, deze video waarin ze met z'n drieen zo'n beetje een heel orkest
vocaal imiteren:
http://www.youtube.com/watch?v=FesWff4rZdo
IN
MEMORIAM
Maryson - Master Magician
- A Sea Of Tears (Esled's Elegy)
Van "On Goes The Quest (Master Magician II" (WMMS, 1998) en "Master
Magician I" (WMMS, 1996)
In aflevering
229 van 1 juni 1997 was Wim Stolk in Xymphonia te gast. We interviewden
hem naar aanleiding van zijn zesdelige fantasyboekenreeks
"Meestermagiër", waarvan toen net deel II was uitgekomen, en uiteraard
zijn muzikale bewerkingen hiervan. Beide kunstprojecten voerde hij uit
onder de naam Maryson. Ten tijde van het interview was alleen van het
eerste boek “Sperling” een CD verschenen, waarop de rondom de toetsenman
Stolk gevormde formatie aangename, goedverzorgde neoprog speelde. Een jaar
later kwam er ook een tweede album uit, gebaseerd op boek 2, “Emaendor”,
waarop als belangrijke gast Thijs van Leer te horen was. De laatste jaren
was Stolk bezig een band te vormen om ook een derde CD op te nemen. Met
het overlijden van Wim Stolk op 10 maart j.l., die nog veel meer
fantasyboeken en -reeksen schreef, is het twijfelachtig geworden of dit
nog zal worden gerealiseerd.
OPENER
Moray, Jim: Cold Stone
Van "In Modern History" (NIAG - wat staat voor Niblick Is A Giraffe -
Records, 2010)
Na maanden weer eens een
nummer van het laatste album van Jim Moray, een fraai staaltje melodieuze
folkrock met medewerking onder andere van Clive Deamer, een drummer die
onder andere bij Jeff Beck, Beth Gibbons & Rustin Man, Goldfrapp, Tom
McRae en Portishead speelde. Website:
http://www.jimmoray.co.uk
LIVE-TIP
Kayak – Forever Is A Loneley Thought
van “See See The Sun” (EMI, 1973)
Kayak gaat weer touren eind
van het jaar, en er komt ook een nieuwe plaat. De eerste data zijn al
bekend. Zou de band ook weer naar Almelo komen? Kayak speelde hier in zijn
carrière 5 keer. In 2008, in 1976, 1977 en 2 keer in 1974. Wij gaan nóg
verder terug, naar het debuut uit 1973.
WERELD VOL MUZIEK
Eloy Fritsch - Andromeda
Afkomstig van "Past And Future Sounds" (2006, Musea)
Eloy Fritsch heeft een naam
die je meteen aan Duitse symfo doet denken. Fritsch is echter een
Braziliaan en maakt deel uit van de progformatie Apocalypse. Daarnaast is
hij al jaren solo
actief. Dat solowerk bestaat uit lekkere symfonische elektronische muziek,
die zowel doet denken aan Eloy als ook wel deels aan de Griekse grootheid
Vangelis.
Zie
http://www.youtube.com/watch?v=Tz10ESBfaQs (high definition versie)
IN HET NIEUWS
Marathon - Patterns Of A Landscape
Van “The First Run” (eigen beheer, 1994)
Er zijn twee redenen waarom
we dit stuk, een van de mooiste symfo-composities ooit in Nederland
gemaakt, vanavond draaien:
1) Natuurlijk de megabeving en opvolgende tsunami in Japan. Het nummer van Marathon is dan wel geïnspireerd door de watersnoodramp van 1953, maar de tekst, met regels als 'How can it be? Mother nature destroys her land' zou evengoed op deze ramp. Ongelooflijk wat de natuur te weeg kan brengen.
2) Op Progwereld.org lazen we een berichtje van ENorm: "Omdat wij als band (ENorm) zijn gestart met een nieuw project om onze Marathon-songs weer live te gaan spelen - gecombineerd met nummers van onze helden uit die tijd zoals Rush, Saga, Marillion, Pink FLoyd en Genesis - zijn we aan het rondkijken waar we overal informatie vinden over Marathon. Verbazingwekkend hoeveel prachtige reacties op onze muziek te vinden zijn! Wij willen rond september dit jaar een concert organiseren waar we nummers van "The First Run" en "Norm" weer live gaan brengen."
SIX DEGREES OF
KEVIN BACON
World Trade: Life-Time
Mr. Mister: Lifetime
Van "World Trade" (Polydor, 1989) en "Pull" (Little Dume Recordings, 2010
- opgenomen 1989/90)
Men zegt wel eens dat
iedereen op de wereld maar zes handdrukken van elkaar verwijderd is, of in
ieder geval van Kevin Bacon. We doen het nog iets korter, wat in de
muziekindustrie niet zelden voorkomt: Mr. Mister -> Trevor Rabin -> Yes ->
Billy Sherwood -> World Trade.
Geen idee of de heren in 1989 elkaars “Life-Time” / “Lifetime” gehoord
hebben, maar nu onlangs de versie van Mr. Mister, na iets wat al
behoorlijk op een "lifetime" begon te lijken, eindelijk verschenen is op
de CD “Pull” kunnen we wel constateren dat de koortjes en tekstflarden
verdacht veel op elkaar lijken.
NIEUW / UIT
ONVERWACHTE HOEK:
Schiller - Always You
Afkomstig van "Lichtblick" (Sleeping Room/Universal, 2010)
Onder de naam Schiller maakt
de Duitse toetsenist/producer Christopher Von Deylen al een aantal jaren
mooie, verzorgde en vooral ook sfeervolle ambient-pop albums met hier en
daar lichte vleugjes dance en wereldmuziek waar op hij ook nog eens
samenwerkt met grote namen zoals Mike Oldfield, Klaus Schulze, Moya
Brennan en recentelijk Midge Ure. Een concept dat hem in zijn thuisland
geen windeieren legt en hem in staat stelt om grote tournees door
Duitsland te doen langs zalen van Ahoy- en Heineken Music Hall-kaliber.
Om in die zalen beter zijn muziek beter tot zijn recht te laten komen,
schuwt hij het grote gebaar af en toe niet, geholpen door een band
bestaande uit twee drummers, gitarist, bassist en een extra toetsenist
plus de nodige gastvocalisten. Het hoogtepunt van de DVD “Lichtblick”, die
een weergave is van een concert van z'n laatste “Atemlos 2010”- tournee,
is de breed uitwaaierende bewerking van “Always You”, gezongen door de
Frans-Indonesische zangeres Anggun. Aan het slot zijn Floydiaanse sferen
zijn niet ver weg, zowel visueel als ook zeker muzikaal.
SEVENTIES
Wally – The Mood I’m in
van “Valley Garden” (Atlantic, 1975)
Tweede album en tevens
laatste van deze Britse band, die vooral door Old Grey Whistle Test-
presentator Bob Harris werd gepromoot. Niet heel gek: hij produceerde
“Valley Garden”. Het eerste Wally-album werd overigens door Rick Wakeman
ge-co-produceerd. Een van de sterke punten van de band is veelvuldig
gebruik van pedal steel en viool, hierdoor heeft de muziek ook een zekere
west-coast sound. Nadat de band uiteenviel kwam toetsenist Nick
Glennie-Smit in aanmerking om Rick te vervangen in Yes, maar werd
uiteindelijk een veelgevraagd sessiemuzikant. In 2008 was er een
reünie-concert, waar een opname van op DVD is uitgebracht. Ook in 2010
kwam de band weer bijeen, wat leidde tot een dubbel-CD. Dit jaar zal de
band een tweetal concerten geven.
Sunday 6 March 2011 Show No. 932
NIEUW/OPENER
Chimenti, Andrea: Il Cielo Che Si Avvicina
Van "Tempesta Di Fiori" (Santeria, 2010)
De muziek van de Italiaanse
progressieve popartiest Andrea Chimenti kwam onder onze belangstelling
doordat David Sylvian en Steve Jansen aan zijn platen participeerden.
Chimenti is in zijn solowerk zeker beïnvloed door Sylvian, wat de vaak
ambiente sferen van zijn muziek verklaart. Zijn nieuwste schijf heeft die
sferen iets minder, maar bevat toch wel weer fraai gearrangeerde
popliedjes, waarvan nu vast een voorproefje.
Website:http://www.andreachimenti.com/
NIEUW
Elbow - The Birds
Van "Build A Rocket Boys!"
(Fiction / Polydor, 2011)
"Build A Rocket Boys!" is de
opvolger van het grote doorbraakalbum van de Britse band, het
veelbejubelde en -bekroonde "The Seldom Seen Kid" (2008). Tsja, en hoe
volg je zo'n plaat nu op? De Volkskrant vergelijkt "Build A Rocket Boys!"
met "Kid A" van Radiohead, de plaat ná "OK Computer". Het was de
gemakkelijke weg geweest om met een echt stadionrock-album te komen, maar
zowel Radiohead als Elbow kozen niet voor die weg. Denk niet dat "Build A
Rocket Boys!" zo experimenteel is als "Kid A", maar men mijdt Het Grote
Gebaar en neemt zo nadrukkelijk afstand van de Coldplays van deze wereld.
Volgens De Volkskrant blijft de magie ook uit, maar die ingehouden
spanning, die ontlading die nét niet helemaal wordt doorgezet, heeft ook
iets broeierigs, dat wel degelijk beklijft. Luister maar naar de toch
behoorlijk magische, lange opener "The Birds", die opbouwt naar een door
zinderende Mellontron-achtige stringgeluiden gedragen muzikaal plateau,
zonder helemaal voluit te gaan.
NIEUW/PROMO
Marbin - Burning Match
- Old Silhouette
Van "Breaking The Cycle" (Moonjune Records, 2011)
Saxofonist Danny Markovitch
en gitarist Dani Rabin vormen Marbin en hebben met “Breaking The Cycle”
hun tweede cd geproduceerd. Daarop worden de Israëlieten begeleid door het
van Pat Metheny bekende ritmekoppel Paul Wertico en Steve Rodby. Het
muzikale pallet van Marbin is rijk: fusion, bluesrock, licht progressief,
pop en folk behoren tot de stijlen die allen op melodieuze wijze gebracht
worden. Het saxofoonspel roept daarbij herinneringen op aan Jan Garbarek,
terwijl de gitaarklanken regelmatig Terje Rypdal in gedachte brengen.
Kortom: één van de meest toegankelijke albums uit de Moonjune stal tot nu
toe.
Website: http://marbinmusic.com
NIEUW
Amplifier - White Horse At Sea / Utopian Daydream
Van "The Octopus" (eigen beheer,
2011)
Het Britse trio Amplifier
heeft zich in vrij korte tijd en geheel op eigen kracht een eigen plaats
verworven in het moderne progressieve rock-wereldje met muziek die tegen
zowel stonerrock, progressieve rock en metal, psychedelica en postrock
aanschuurt. Soms overheerst het ene aspect, dan het andere. Sfeer met een
hoofdletter 'S' is er in ruime mate op deze dubbelaar, vooral in de meest
onheilspellende muzikale vorm. Het gekozen nummer is nogal Porcupine
Tree-achtig, zowel qua sfeer als melodie. Al klinkt de zoemende fuzzbas
beduidend anders dan die van Colin Edwin. Hypnotiserend en intrigerend. En
ondanks het feit dat deze fikse muzikale hap te veelomvattend is om 1-2-3
te doorgronden toch zeker niet ontoegankelijk.
NIEUW /
SINGER-SONGWRITER
Moddi - Rubbles
- Magpie Eggs
Van “Floriography” (Propeller, 2001)
Moddi is de Noorse
singer-songwriter Pål Moddi Knutsen die met een zijn eerste volledige
album “Floriography” een mooi kunstwerkje heeft afgeleverd onder
productionele leiding van de IJslander Valgeir Sigurðsson, die eerder
heeft gewerkt met o.a. Björk, Mum en Nico Muhly. Grappig detail, met dank
aan Wikipedia, is het feit dat Moddi een soort van subsidie heeft gekregen
de Noorse band A-Ha bedoeld om jonge Noorse artiesten te helpen met een
internationale carrière. We nemen het u trouwens niet kwalijk als u in
eerste instantie denkt een een zangeres te horen, met een wat hese donkere
stem. Maar Moddi is dus een man.
HERUITGAVE
Machiavel - The Fifth Season
Van het album “Mechanical Moonbeams” (1978 / Esoteric Recordings, 2010)
Klassieker-tip in iO Pages
98/2010: "Wat een prettige actie van het Engelse label Esoteric Recordings
om oud werk, geremasterd met bonustracks uit te brengen van de even
legendarische als veelgeprezen Belgische progrockformatie Machiavel.
"Mechanical Moonbeams" (1978) is de mooiste van de band, met sterk
uitgewerkte composities en inventieve arrangementen. Yes en Genesis zijn
de belangrijkste invloeden, maar wat de groep een eigen gezicht geeft,
zijn de karakteristieke Engelse zang, het aangename getokkel op
akoestische gitaren, het zeer verfijnde toetsenspel en het gevarieerde
electrische gitaarspel. Adembenemende Mellotron-koren, flitens
Mini-Moogspel, stuwende gitaren: variatie is troef. Wat een uniek geluid!
Een klassieker." (Erik Neuteboom, iO Pages)
NIEUW / OPENER
Vivid Circus - Erase Your Name
Van "Vivid Circus" (eigen beheer
promo, 2011)
Soms gebeurt er vanalles vlak
onder je neus zonder dat je het in de gaten hebt en moet je er door een
blad, dat meer dan 100 kilometer verderop gemaakt wordt, op worden
geattendeerd. In iO Pages 99 besprak Bert Treep de titelloze demo van de
progmetalband Vivid Circus, die nota bene in Enschede ontstaan is, op de
Popacademie. Sommige leden komen hier ook uit de buurt. De leden delen een
passie voor klassieke hardrock van groepen als Deep Purple en moderne
progmetal à la Dream Theater. Daarnaast heeft men het talent voor het
schrijven van ambachtelijke songs en natuurlijk de technische begaafdheid
dit op hoog niveau te kunnen uitvoeren. Nu is de toetsenist van Vivid
Circus, de van Stream Of Passion bekende Jeffrey Revet, ook opgeleid als
producer. En goed ook, want hij weet de EP strak en vol, maar tegelijk ook
helder en transparant te laten klinken. Met deze schijf van zo'n 25
minuten gaan de heren de boer op. We hebben er alle vertrouwen in dat men
zo toegang vind in het progressieve metalwereldje. Want hoewel de heren
eigenlijk muzikaal geen nieuw verhaal vertellen weet men wel een knappe
symbiose te brengen van klassieke hardrock en progressieve metal.
Website: http://www.vividcircus.com/
LIVE-TIP
Steve Lukather - Darkness In My World
Van het album “All's Well That Ends Well” (Mascot, 2010)
Steve Lukather gaat een
Europese tour doen en geeft maar twee shows in Nederland. En één daarvan
is in Poppodium Atak te Enschede! En wel op 15 maart.(de andere 16 maart
Boerderij Zoetermeer). Gitaarvirtuoos Steve Lukather werd bij het grote
publiek bekend met de legendarische popformatie Toto. Met hitsingles als
“Rosanna”, “Africa” en “Pamela” groeide Toto snel tot een gigantische
hoogte. In 2008 besloot de band uit elkaar te gaan nadat Steve uit de band
stapte.
Als solo-artiest is Steve al sinds 1989 erg succesvol en werkte hij samen
met de grootheden zoals Eric Clapton, Larry Carlton en Elton John. Zijn
studiowerk met andere artiesten is zeer uiteenlopend, van rap tot rock en
metal tot jazz. Kortom, een veelzijdig artiest. Zijn nieuwe plaat “All’s
Well That Ends Well” staat tijdens de Europese Tour centraal en we
verwachten dus veel nummers van dit nieuwe album.
WERELD VOL
MUZIEK
Wappa Gappa - To Soldiers
van “Gappa” (Musea/Inter Music, 2004)
Een van de betere Japanse
bands was Wappa Gappa. De band is in 1992 ontstaan en heeft 3 albums
uitgebracht. Na hett album “Gappa” uit 2004 is het al lange tijd stil rond
de band, dus we gaan er van uit dat de groep niet meer bestaat. Muzikaal
weet de band een interessante mix van symfo en jazzrock te brengen en
wordt daardoor al snel vergeleken met landgenoten Pageant en Kenso.
Hoogtepunt van dit nummer is de heerlijke gitaarsolo halverwege.
Flower Kings, The - Church Of Your Heart
Van “Stardust We Are” (Foxtrot Records, 1997)
Het jaar 1997 en The Flower
Kings laten hun eerste dubbel-CD op het progpubliek los: “Stardust We
Are”. En in feite is dit ook wel de definitieve samenballing van alles
waar The Flower Kings muzikaal voor staan.
ZO VADER ZO ....
Parker, Alex - Another Bleeding Heart
- Waterside
Van "The Life Of David Gale" (Decca Records, 2003)
Het zal inmiddels wel
duidelijk zijn dat er sprake is van een tweede generatie rockmusici,
waaronder ook veel kinderen van artiesten als Bill Bruford, John Lennon,
Rick Wakeman, Peter Gabriel etc. Alex Parker is niet de zoon van een
muzikant, maar wel van iemand die muziek erg belangrijk vindt: regisseur
Alan Parker, bekend van onder meer de verfilming van Pink Floyds “The
Wall”. Voor zijn film “The Life Of David Gale” vroeg hij zijn zonen Alex
en Jake de muziek te schrijven. Eerstgenoemde maakt enigszins met Robbie
Robertsons solodebuut vergelijkbare progressieve pop/rock. Vooral het
heerlijke baswerk van Steve Pearce en de slide-guitar van Clem Clempson
vallen hierbij op. Jake schrijft meer orkestrale stukken in het verlengde
van Craig Armstrong. De broeierige soundtrack wordt verder verlevendigd
door een enkele original en een opera-stuk.
PRE-HISTORIE
Yes - Heart Of The Sunrise
van “Yessongs” (Atlantic, 1973)
Oorspronkelijk staat dit
nummer op “Fragile” (1971), (het was het allereerste nummer dat met Rick
Wakeman werd gecomponeerd en opgenomen) maar deze versie is van
“Yessongs”, met live-uitvoeringen van alle essentiële nummers van “The Yes
Album”, “Fragile” en “Close To The Edge” toch wel de meest complete
Yes-plaat ooit. Hij is opgenomen tijdens de hoogtijdagen van de band Het
af en toe groezelige geluid hoort er gewoon bij.