Sunday 31 July 2011 Show No. 953
NIEUW
Jon Anderson - Love Of The Life
- The Big Buddha Song
Van "Survival & Other Stories" (Opio / Gonzo Media Group, 2011)
Nu Jon Anderson zijn astma weer onder controle lijkt te hebben,
lijkt terugkeer naar Yes afgesneden, maar zeer actief is de man met de
engelenstem toch zeker. Eerder dit jaar verscheen een duo-album met
collega-Yes-alumnus Rick Wakeman ("The Living Tree") en nu alweer een
solo-album. Het is voortgekomen uit een bericht dat Anderson op internet
plaatste: 'musicians wanted, send me your music. Just one minute of it
will do.' Dat heeft een hoop inzendingen en dientengevolge veel inspiratie
opgeleverd. Anderson bewerkte de opgestuurde muziek-ideeën tot iets
bruikbaars en speelde daartoe vrijwel alles zelf in. Het resultaat is tóch
een typische Anderson-plaat die al met al een stuk spannender is dan het,
excuser le mot, nogal dreutelige "The Living Tree" met Wakeman. De
positivistische trekjes ontbreken niet en sommige songs zijn aan de
zweverige kant. Maar er zijn ook energiekere songs te horen, die zó op een
Yes-album hadden kunnen staan. Uiteraard hebben we voor díe nummers
gekozen vanavond. Zoals opener "New New World", een van de meer complex
opgebouwde songs, met zelfs een Steve Howe-achtige gitaarpartij. Het
vlotte "Love Of The Life" heeft een Tony Levin-achtige baspartij en had
goed op "Union" gepast. Zie
http://www.jonanderson.com/ . En een tip in iO Pages 102.
NIEUW
Liam Davison & Heather Findlay -Picture Postcard
Van "A Treasure Of Well-Set Jewels" (Wymer Records, 2011)
Dit is het eerste solo album van de Mostly Autumn-gitarist, met
de nodige invloeden van David Gilmour en Pink Floyd en natuurlijk Mostly
Autumn. Diverse muzikale gasten werken mee, zoals voormalig Mostly
Autumn-zangeres Heather Findlay en de van Mostly Autumn-offshoot Breathing
Space bekende Paul Teasdale. "Picture Postcard" is zo'n nummer met een
lome, meeslepende Pink Floyd-cadans, met bijpassende geweldige David
Gilmour-gitaarsoli, met van die prangende noten die je ruggegraat
kietelen. Pre is bovendien dat voormalig Mostly Autumn-zangeres hier in
duet gaat met Davison. Zie hier een promofilm:
http://www.youtube.com/watch?v=69EWulEqTGQ .
IN AFWACHTING VAN...
Echolyn - Misery, Not Memory
Van "The End Is Beautiful" (Velveteen Records, 2005)
Wachten duurt lang maar de heren van Echolyn hebben het tot een
kunst verheven, hoewel ER volgens de laatste berichten licht aan het eind
van de tunnel is. Als het goed is moet daar dan het nieuwe “Little Man” te
voorschijn komen, naar alle waarschijnlijkheid eind 2011. Zo lang moeten
we het doen met bijvoorbeeld dit fantastisch ritmisch gedreven “Misery,
Not Memory”.
NIEUW
The Feeling – Undeniable
van “Together We Were Made” (Island / Universal, 2011)
Dit is het derde album van deze vrolijke popband uit Groot
Brittannië. Op dit album maakt de band de keuze om iets meer te
experimenteren met dansbare ritmes. Voor een Brits theemerk werd zelfs een
cover opgenomen van “The Safety Dance” van Men Without Hats. Toch blijft
de band trouw aan haar geluid, waarbij het bijna-progrocknummer
“Undeniable” een van de buitenbeenjes is van de plaat. Het begint redelijk
onschuldig maar halverwege ontpopt het zich tot een zwaar stuk bombast,
zoals we dat ook wel van Muse kennen.
NIEUW
Credo - Cardinal Sin
Van "Against Reason" (Festival Music, 2011)
Toegegeven: erg origineel is het Britse Credo niet. De stijl
doet denken aan Arena, een band die óók al niet al te origineel genoemd
kan worden. Toch is dit derde album "Against Reason" op alle vlakken een
zeer ambachtelijk werk te noemen: sterk gespeeld, helder geproduceerd,
composities met genoeg afwisseling. In de teksten is veel werk gestoken.
Geen uitgekauwd fantasy-concept, maar een blik op actuele kwesties. Zoals
in het bijtende "Cardinal Sin". Met zo'n titel hoeven we niet uit te
leggen waar dit episch opgebouwde stuk van dik 12 minuten over handelt.
Zanger Mark Colton, gezegend met een prima, doch niet al te opvallende
stem, stijgt in dit nummer boven zichzelf uit. In de meest intense passage
('Hunger fuels the greed / loathing turns to lust') klinkt hij venijnig
als Geoff Mann in Twelfth Night-dagen. Ook het gitaarwerk van Tim Birrell
is het scherpst in dit onomstreden album-hoogtepunt. Verder is er veel
ruimte voor Mike Varty's sterkste toetsensoli: een grommende Hammondsolo
halverwege en een enerverende Moogsolo aan de staart, vlak voor het zéér
plotselinge einde (u bent gewaarschuwd!). Het album was trouwens een Vette
Krent in iO Pages 101. Zie
http://www.myspace.com/credogb .
TREIN GEMIST
Different Trains - In My House
Van "On The Right Track" (Giant Electric Pea, 1994)
In het voorjaar van 1994 kwam het IQ-label Giant Electric Pea
ineens met twee treinen voor de dag. Een grote grote en een andere. Beiden
dreigden na verloop van tijd in de vergetelheid te raken, maar Big Big
Train is intussen tóch een grootheid geworden. Van Different Trains is, na
een aantal voorprogramma's voor IQ te hebben gespeeld, niets meer
vernomen. Niet gek, want de band viel als gevolg van gekibbel al snel
uiteen. Nouja band: alles draait om Damon Shulman en als je het boekje van
de CD leest, was hij nogal overtuigd van eigen kunnen. Wat wil je ook als
je de zoon bent Phil Shulman en het neeftje van Derek en Ray? Ofwel: als
je Gentle Giant-bloed door d'aadren hebt stromen. Niet dat de muziek op
"On The Right Track" veel op Gentle Giant lijkt. Damon, die een
punk-verleden had (!), maakt een lastig te duiden mengeling van rock, pop,
funk, jazzpop en progrock. Ambitieus, maar op het muzikale vlak toch vrij
luchtig - tekstueel daarentegen juist vrij zwaar op de hand. Sinds
Different Trains startte Shulman 1001 andere muzikale projecten op en
probeerde in 1998 Different Trains te heroprichten. Zonder succes. Zie
http://www.gep.co.uk/differenttrains.html en
http://www.damonshulman.co.uk .
PROTO-PROG
The Gods – I Never Know
Van “Genesis” (EMI, 1968)
We draaiden de afgelopen weken al meer Uriah Heep en duiken vandaag in
de historie van de band. The Gods zijn achteraf te beschouwen als een
zogenaamde proto-progband en bestonden uit Ken Hensley, Lee Kerslake, John
Glascock en Joe Konas. Dus de helft van de eerste Uriah Heep-bezetting is
present en je hoort ook zeker al een voorbode van wat komen zou. The Gods
maken lekkere psych-muziek met ronkend orgel, Mellotron en
fuzzgitaar.
NIEUW
It Bites – This Is England
Van “It Happened One Night” (eigen beheer, 2011)
Dit pakket bevat twee DVD's en twee CD's. Op de eerste DVD én de twee
CD's een compleet recent concert en op de tweede DVD een 'making
of'-documentaire. Deze set is via de bandwebsite te bestellen (http://www.itbites.com
). Tijdens het optreden wordt zo goed als het hele laatste studio-album
“The Tall Ships” gespeeld. Vooralsnog is dat het enige album van de nieuwe
bezetting met de van o.a. Arena en Kino bekende John Mitchell in de plaats
van Francis Dunnery. Maar natuurlijk worden er ook een aantal klassiekers
vertolkt, inclusief het lange “Once Around The World”.
35-JARIG JUBILEUM
Kansas - Magnum Opus
Van "Leftoverture" (Epic / Sony, 1976)
Dit jaar is het 35 jaar geleden dat hét grote doorbraakalbum van de
Amerikaanse band Kansas uitkwam: “Leftoverture”. De band had eindelijk de
broodnodige hitsingle in de vorm van “Carry On Wayward Son” te pakken.
Maar Kansas verloochende haar progrock-afkomst niet en het album is dan
ook niet voor niets een mijlpaal in de Amerikaanse progrock-geschiedenis.
De afsluiter met de treffende titel “Magnum Opus” laat dat nog maar eens
duidelijk in al zijn facetten horen.
HERUITGAVE
Donovan - Guinevere
- Legend Of A Girl Child Linda
Van "Sunshine Superman" (EMI / Epic, 1966 / 2011)
September 1966 verscheen in Amerika het derde album van de
Britse singer/songwriter Donovan, IN hetzelfde jaar als dat The Beatles
“Revolver” uitbrachten. Maar de sessies voor Donovans album waren al in
1965 begonnen en hij heeft hen ook in die fase al het nodige laten horen.
Shawn Phillips, die sitar speelt op het album van Donovan, heeft via
Donovan ook George Harisson de eerste beginselen geleerd op dit Indiase
instrument. Er word wel geroepen dat met “Sunshine Superman” het
psychedelische pop/rocktijdperk daadwerkelijk begon. Maar het album heeft
ook duidelijk een invloed gehad op latere singer/songwriters door de
ongewone arrangementen van John Cameron. Het kan niet anders dan dat Nick
Drake dit album in gedachten had bij zijn debuut “Five Leaves Left” in
1968. Overigens, afgelopen juni heeft Donovan voor het eerst dit album in
zijn geheel live gespeeld, ondersteund door de eerder genoemde Shawn
Phillips, een orkest o.l.v. John Cameron en niemand minder dan Jimmy Page
die ook de nodige gitaarpartijen op het originele album had ingespeeld.
Hopelijk levert dat nog een mooie DVD op.
SCANDINAVIË
Retroheads – Tidal Wave
Van “Introspective” (Progrock Records, 2006)
We wachten nu alweer vijf jaar op een nieuw album van de Noorse groep
Retroheads. We moeten het nog steeds doen met “Introspective”. Zoals de
titel al doet vermoeden is dit een plaat vol hints naar oude prog.
Manfred Mann's Earth Band –
Father Night, Father Of Day
Van “Solar Fire” (Petbook, 1974)
Bob Dylans song in een bijna onherkenbaar nieuw arrangement. Met zang
van Mick Rogers, nog steeds lid van de Earth Band. En nog altijd zingt hij
bij ieder optreden dit lied. Toch wel bijzonder: De Britse Bob Dylan
(Donovan) en een Dylan-cover in één programma!
Sunday 24 July 2011 Show No. 952
Genesis – Like It Or Not
Van “Abacab” (Virgin, 1981)
Door Mike Rutherford
geschreven nummer op een album dat door Genesis-fans indertijd bepaald
niet enthousiast onthaald werd. Toch bevat het album wel degelijk
elementen van de symfonische Genesis-rocksound. Rutherford is momenteel
druk met zijn 'hobbyclub' Mike + The Mechanics, waar dit jaar het album
“The Road” van verscheen.
NIEUW
Karmakanic - There's Nothing Wrong With The World
- Bite The Grit
Van "In A Perfect World" (InsideOut, 2011)
Net als bij "Who's The Boss
Of This Factory" zijn de muzikale verschillen met The Flower Kings niet
heel groot. Zoals bekend mag worden verondersteld is Karmakanic namelijk
de band rond Flower Kings-bassist Jonas Reingold, die de afgelopen jaren
de wereld rondtourde met Agents Of Mercy, de huidige groep van Flower
Kings-opperhoofd Roine Stolt. Ook "In A Perfect World" bevat
toegankelijke, warme, goedmoedige symfonische rock, met af en toe
uitstapjes naar een wat AOR-achtiger geluid of een jazzrockexercitie. In
"There's Nothing Wrong" zit bijvoorbeeld een jazzrock-achtige toetsensolo
van Lalle Larson, over een hevige drumroffel van Marcus Liliequist.
Natuurlijk knort Reingold intussen lekker laag mee. "Bite The Grit" klinkt
als een stevige AOR-song, tot dat Larsson opnieuw het 'woord' neemt met
een uiterst smaakvolle solo, die invloeden verraadt van Patrick Moraz
t.t.v. Yes' "Relayer".
NIEUW
Nosound - Kites
Van "The Northern Religion Of Things" (K-Scope, 2011)
In 2010, toen Giancarlo Erra
ongeveer een jaar in Engeland woonde, kreeg hij de vraag of hij
Nosound-songs zou willen uitvoeren in een kleine Londense club. Erra, de
grote man achter de Nosound-platen, vond dit een interessant idee. Want
het was een behoorlijke uitdaging: hoe zou hij de bij tijd en wijle flink
gelaagde arrangementen in z'n eentje kunnen uitvoeren? Hij stelde zichzelf
namelijk de eis dat hij niet met vooropgenomen partijen zou gaan werken.
Dat vergde de nodige oefensessies in zijn thuisstudio. Nu, bijna een jaar
later, heeft Erra nog steeds een goed gevoel over het resultaat. Vandaar
dat hij zo'n opgenomen oefensessie nu op CD uitbrengt. Het materiaal is,
het kan bijna niet anders, wel een stuk ijler en ambientesker dan in de
oorspronkelijke versies. Je mist vooral ook de sjeu van de fraaie partijen
die diverse gastmusici aan de originelen toevoegden. Ook zelf houdt Erra
zich wat dat betreft in, waarschijnlijk omdat hij zich op zoveel dingen
tegelijk moet concentreren In "Kites" zit echter wel een fijne
toetsensolo. Het nummer staat in z'n oorspronkelijke versie op "Lightdark"
(2008).
IM MICK KARN
Mick Karn - Bestial
Cluster
Van "Bestial Cluster" (CMP Records, 19993)
De betreurde bassist van
Japan overleed afgelopen januari aan de gevolgen van kanker. Hij zou
vandaag, 24 juli, anders 53 jaar zijn geworden. In deze energieke,
swingende opener van zijn solo-album uit 1993 is zijn kenmerkende
spelstijl in optima forma te horen, naast dat van Japan-collega's Barbieri
en Jansen, plus de gitaarfratsen van David Torn. Het nummer stond ook op
het live-repertiore van Jansen, Barbieri & Karn en werd alszodanig nog
vertolkt bij een Twee Meter Sessie in 1997 (Met Steven Wilson in plaats
van David Torn en ook nog Theo Travis!). Zie daarvoor
http://www.youtube.com/watch?v=fKY0P-Ec75o . Ter gelegenheid van zijn
geboortedag kunt u op
http://mickkarn.net/ terecht voor een nieuw opgenomen versie van een
Dalis Car-nummer. Het is de voorbode van een later dit jaar te verschijnen
EP van de band die Karn met Bauhaus-voorman Peter Murphy vormde.
VERWACHT
Steven Wilson – Grace For Drowing-teaser
Van “Grace For Drowning” (K-Scope / Snapper, 2011)
Porcupine Tree-voorman Steven
Wilson is de laatste tijd bezig geweest met het schrijven van een
soloplaat. Het moet zijn meest ambitieuze project tot nu toe worden en een
nieuwe kant van hem laten zien. Steven heeft een teaser van zijn
nieuwe plaat op zijn site beschikbaar gemaakt om de fans een beetje lekker
te maken. Het 9 minuten durende stuk is zeker de moeite waard en bevat
inderdaad wel wat kleine veranderingen in stijl ten opzichte van eerder
werk (horen we daar jazz-rock intervalletjes?), maar is toch overduidelijk
Wilson. Het klinkt evenwel zeker veelbelovend. Eind september ligt “Grace
For Drowning” in de winkel.
Zie
http://www.gracefordrowning.com
.
HERUITGAVE
UFO – Martian Landscape
van “No Heavy Petting” (Chrysalis, 1976) en “The Chrysalis Years
1973-1979” (EMI, 2011)
Begonnen als spacerockband groede UFO al snel uit tot een van de meest
bejubelde heavy metalbands uit de UK. Vooral toen wunderkind Michael Schenker de band betrad. Wel was
de band regelmatig in het nieuws door het exorbitante gedrag (drank en
drugs en drank en drugs en nog meer drank) van de leden… Maar ze wisten
toch een aantal zeer hoogstaande platen te maken. Het debuut van Schenker,
“Phenomenon”, en de opvolger “Force It”, zijn duidelijk een opmaat voor
wat groters, en met het tweeluik “Lights Out” en “Obsession” brak de band
vervolgens dan ook door. Als kroon werd een van de beste heavy rock
live albums uitgebracht in de vorm van “Strangers In The Night”: een
must voor iedere rock fan. Er is nu een 5-CD-set te koop, waar alle albums
inclusief de live plaat in zitten. En ook nog eens een aantal bonus tracks
inclusief een bijna compleet concert uit 1974. En dat voor een zeer kleine
prijs!
IQ - Closer
Van "Frequency"
(Giant Electric Pea, 2009)
Slotnummers van IQ-albums
hebben vaak iets speciaals.
Neem de stukken “The Enemy
Smacks”, “Headlong”, “Common Ground”, “Nothing At All”, “Came Down”, “The
Narrow Margin”, “Guiding Light” en “Harvest Of Souls” maar eens in
gedachten. Het zijn vaak epics
of ze hebben een soort gedragen ondertoon. Het slotnummer “Closer” van het
meest recente album "Frequency" past in de laatste categorie.
LIVE-TIP
Yes – Hour of need (full length version)
Van “Fly From Here” (in deze
versie: Avalon Japan, 2011; Europa: Frontiers, 2011)
De nieuwe plaat van Yes
begint langzaam terrein te winnen onder de fans, en ondanks een
DRAMAtische tour in de VS wordt “FLy From Here” toch redelijk opgepikt. In
Japan is er natuurlijk weer een bijzondere uitgave te verkrijgen. Het
nummer “Hour Of Need” dat op de standaard-editie een kleine 3 minuten
telt, heeft hier een heus proggy instrumentaal einde met heerlijke solo
van Steve Howe. Die toch al zo op dreef is op de plaat. In het najaar is
de band in Nederland te bewonderen en wel in De Vereeniging in Nijmegen op
21 november.
NIEUW
Wetton, John - The Last Night Of My Life
- The Devil And The Opera House
Van "Raised In Captivity" (Frontiers, 2011)
Met Billy Sherwood als
co-componist en producer maakte Wetton een CD, die zoals zijn meeste
solo-albums een soort symfonische AOR laat horen. Heel bijzonder klinkt
het allemaal helaas niet. Wettons zang komt soms maar matig uit de verf
(vooral snelle zangmelodieën kosten hem duidelijk moeite), maar in de
meerstemmige koortjes klinkt hij als vanouds. Opvallend is wel de lijst
van gastspelers: zo zijn er gitaarsoli te horen van Mick Box (Uriah Heep),
Steve Morse (Dixie Dregs, Deep Purple), Steve Hackett en Alex Machacek.
Maar erg veel ruimte krijgen de gasten meestal niet, omdat de soli zijn
beperkt tot een handvol maten binnen de veelal bondige songstructuren.
Machacek speelt ietwat Holdsworthiaans in "The Last Night Of My Life", met
de langste solo van de plaat. En niet alleen dát zorgt voor een UK-link,
want zélfs Eddie Jobson is te gast. Hij speelt twee vioolsoli in "The
Devil And The Opera House", het meest symfonische nummer alhier. Vreemd is
dat niet alle meespelenden en -zingenden bij de credits staan genoemd. Zo
is Anneke van Giersbergen duidelijk te horen in "Mighty Rivers", een
nummer dat ze al vijf jaar geleden met filmcomponist Yoav Goren schreef
voor diens massale project Globus (http://www.globusmusic.com/).
NIEUW
Gösta Berlings Saga - 354
-
Gliese 58lg
Van "Glue Works" (Cuneiform Records, 2011)
Een paar weken geleden
draaiden we muziek van het debuutalbum uit 2006 van deze Zweedse band en
beloofden we al dat we binnenkort aandacht aan het nu verschenen “Glue
Works” zouden gaan schenken. Dit nieuwe album is niet zoals de voorgaande
twee albums verschenen bij het kleine label Transubstans, maar nu bij het
Amerikaanse Cuneiform Records, een label gespecialiseerd in wat moeilijker
toegankelijke progressieve muziek. Gösta Berlings Saga is op dit album ook
wel duidelijk doorgeëvolueerd. Nog steeds zijn er sporen van de eerdere
instrumentale mix van Canterbury-achtige klanken, prog en postrock. Maar
het is met name dat laatste element dat een flink groter aandeel heeft
gekregen. De muziek is daarbij ook venijniger geworden. Dit alles geholpen
door een bij vlagen wat excentrieke mix en productie van Anglagard-drummer
Mattias Olsson, met wiens uitgebreide arsenaal aan toetsen- en
opnameapparatuur dit album is vastgelegd. Bijzondere en bij vlagen
enerverende muziek.
NIEUW
Nicklas Barker -
Leo/Celestial Ghost/Night Ambience
Van "El Último Fin De Semana"
(Azafran Media, 2011)
Gitarist / toetsenist Nicklas
Barker kennen we als één van de 4 leden van het Zweedse Anekdoten. “El
Último Fin De Semana” is zijn eerste solo-uitgave. Het betreft een
soundtrack voor de gelijknamige Spaanse horrorfilm (de titel betekent 'ons
laatste weekend'). Afgezien van wat drums, viool en cello doet Barker hier
alles zelf maar er is geen gitaarwerk te horen, aangezien zijn
Mellotron-spel het album domineert. Zoals gewoonlijk bij filmmuziek is het
geheel nogal fragmentarisch, maar Barker heeft wel het wijze besluit
genomen om de korte stukken te mixen tot een nagenoeg continue suite. Meer
info is te vinden op de volgende sites:
http://www.imdb.com/title/tt1783714/
http://youtu.be/MaBHmpQEqxo
(trailer)
http://youtu.be/hVHEok92dQo
(video voor “Celestial Voyage”)
HERUITGAVE
Marillion – House
van “Marillion.com” (Intact, 1999 / Madfish, 2011)
De titel geeft het al aan:
“Marillion.com” was het album dat voor Marillion het internet-tijdperk
inluidde. Marillion werd echt een interactieve band. Na het matig
ontvangen “Radiation” was dit weer een behoorlijk stap in de goede
richting en de plaat bevat eigenlijk toch wel een aantal
Marillion-klassiekers zoals “Go!” en natuurlijk het epische “Interior
Lulu”. Als je echter in het Xymphonia Archief gaat zoeken, blijkt dat we
weinig van “Marillion.com” hebben laten horen. Daarom nu het lijzige
“House”: een echt Hogarth-nummer dat niet had misstaan op zijn H plaat.
Sunday 17 July 2011 Show No. 951
NIEUW
Seti feat. Damian
Wilson - Ellipse
Seti
- Uruqhart Castle
Van "Discoveries" (Mylodon Records, 2010)
Nummer 1 in de top 10 over
2010 volgens iO Pages-medewerker Peter Willemsen. "Seti is het soloproject
van Claudio Momberg, toetsenist van de Chileense progrockband Subterra.
Momberg vroeg enkele leden van Subterra om mee te spelen. Daarnaast
verzorgt Damian Wilson (Landmarq, Threshold, Ayreon) in één nummer de
vocalen. Opvallend is het gebruik van vijf verschillende gitaristen. Juist
deze variatie van enerzijds toetsen en gitaar en anderzijds de afwisseling
van verschillende gitaristen maakt dit album interessant. Daar komt bij
dat, i.t.t. het overgrote deel van de Zuid-Amerikaanse groepen, niet in
het Spaans maar in het Engels wordt gezongen. Wellicht zorgt de
samenwerking van Momberg met Clive Nolan in Caamora voor een fris
West-Europees geluid. In de twee lange nummers van het album is veel
ruimte vrijgemaakt voor melodieus gitaarspel en wervelend toetsenwerk.
Momberg horen we solo in het aan de beginperiode van Klaus Schulze
herinnerende, atmosferische "Underground"." (naar Hans Ravensbergen,
Progwereld) Website:
http://www.setimusic.cl/
NIEUW
Bolus -
Instructions
- Push To Exit
Van "Delayed Reaction" (eigen
beheer, 2010)
"Dit is het tweede album van
de groep uit de omgeving van Toronto, Canada, waarop de leden beïnvloed
blijken te zijn door Rush, Yes en Genesis uit de tweede helft van de jaren
'70, met vleugjes Dream Theater en Spock's Beard. Al direct bij de opener
"Those Who Saved Us" wordt duidelijk dat de heren aandacht besteden aan
goed doordachte composities met een kop en een staart. De toetsen,
voornamelijk piano, Hammond en Mellotron, hebben een vooral ondersteunde
taak. Het gitaarwerk is zeer sterk. Van het akoestische Genesis-geluid van
"Outside", compleet met fluit en de Steve Hackett-solo in "Push To Exit"
via de Alex Lifeson-solo in "White Window" tot het Metallica-geluid in
"Instructions", waarbij de zang van Nick Karch ergens tussen Peter
Nicholls en Stuart Nicholson uitkomt. Van begin tot eind boeiend. Juist de
variatie in het materiaal, van akoestisch tot metal, maakt dit een sterk
album, het beste wat ik hoorde in de eerste helft van 2011."
(Wilco Barg, iO Pages)
Officiële site:
http://bolusmusic.com/
NIEUW
Wolverine - Embrace
Van "Communication Lost" (Candlelight, 2011)
Wolverine is net als Ulver en
Anathema een Scandinavische groep met een verleden in harde metalsoorten,
die in de loop der tijd is uitgekomen op wat steeds vaker
'post-progressieve rock' wordt genoemd. Porcupine Tree lijkt bij al die
groepen een voorname inspiratiebron te zijn geweest. Bij Wolverine uit
zich dat in emotioneel geladen muziek met grote dynamische contrasten.
Melodieuze en atmosferische stukken en passages, waarin tegen metal
aanhangende gitaarpartijen kamerbreed binnenkomen, wisselen elkaar af.
Omdat men hier toch een eigen evenwicht in heeft gevonden is Wolverine
zeker geen copycat van eerder genoemde groepen (en andersom geldt
hetzelfde). Officiële site:
http://www.wolverine-overdose.com/
PROG-SINGER/SONGWRITER
Ed Harcourt – Lachrymosity
van “Lustre” (Piano Wolf, 2010)
“Lustre” is het vijfde album
van de Britse singer/songwriter Ed Harcourt. Tot nu toe heeft het grote
publiek nog weinig kennis gemaakt met Harcourt, terwijl de critici over
het algemeen een positief verhaal rondstrooide. Geïnspireerd door grote
namen als de Beach Boys, ELO en Tom Waits maakte hij met “Lustre” een rijk
geïnstrumenteerd album - waarop, jazeker, ook een Mellotron is te horen.
De special edition van “Lustre” is uitgevoerd als een mooi gebonden
boekje.
NIEUW
The Enid - The Tower
- The Mirror Of Love
Van "Arise And Shine Volume 2: Risen" (Operation Seraphim, 2011)
The Enid is bezig met een
serie albums onder de titel “Arise And Shine”, waarop de huidige band
nieuw gearrangeerde uitvoeringen van klassiek Enid materiaal in de studio
vastlegt. En dat levert mooi staaltjes op. Sommige wat meer getrouw aan
het origineel, een ander in toch net weer een afwijkend jasje. Hier twee
voorbeelden van nummers die in originele vorm op het debuut van The Enid,
“In The Region Of The Summer Stars”, zijn te vinden. De versie van “The
Tower” blijft behoorlijk bij het origineel, maar “The Mirror Of Love”
(voorheen “The Lovers”) is nu subtiel gearrangeerd voor piano en overige
toetsen. De band werkt intussen hard aan de opvolger van het laatste album
“Journey's End”, welke de titel “Invicta” gaat krijgen. The Enid zal in
oktober een groot symfonisch concert geven in Birmingham.
OPENER
Asia - Never In A Million Years
Van "Alpha" (Geffen, 1983)
Sommigen noemen de muziek van
Asia '0 dB muziek', omdat de poppy symfo-AOR dusdanig is gearrangeerd, dat
de dB-meter van je versterker constant in dezelfde stand blijft. Het
geluid is aldoor 'vol', als John Wetton niet zingt is er altijd wel de
gitaar van Steve Howe en vooral ook een breed toetsenbed van Geoff Downes
om de luisteraar voor stilte te behoeden. De laatste twee zijn overigens
te horen op het juist verschenen verse Yes-album “Fly From Here”.
NIEUW: PROG EXHIBITION
Trip, The – Caronte
Osanna – Theme One
van “Prog Exhibition 2010” (Immaginifica/Edel, 2011)
Afgelopen jaar was er in
Italië een groot prog festival in Ternu waar zo goed als alle grote
Italiaanse prog bands mochten optreden. Naast PFM en Banco waren ook
andere tijdgenoten als Osanna, The Trip en een deel van Le Orme te vinden.
Als gimmick mocht iedere band een gastmuzikant uitnodigen. En zo
deed voormalig King Crimson-violist David Cross mee met de Le Orme-leden,
evenals zijn ex-bandmaat John Wetton en gewezen Van Der Graaf
Generator-saxofonist David Jackson met Osanna. En ja, ook onze eigen Thijs
van Leer was van de partij, als gast bij
Raccomandata
Ricevuta Ritorno. De grootste trekker PFM had
natuurlijk de grootste troef in de persoon van Jethro Tull-voorman Ian
Anderson. Niet zo verbazend aangezien de heren in 1971 ook al eens hadden
samengewerkt. Nu is er een mooi boxje uitgebracht met zo goed als het hele
festival (alleen de Wetton-bijdrage mocht niet) dat 7 CD’s en 3 DVD’s
telt. We gaan luisteren naar een nummer van The Trip en naar Osanna dat
samen met David Jackson het van Jacksons oude band bekende “Theme One”
vertolkte. Komende weken meer van dit boxje.
PROG-SINGER/SONGWRITER
John Martyn - Outside In
John Martyn - Call
Me Crazy
Van “Inside Out” (Island Records, 1973) resp.
“Sunday's Child” (Island Records, 1975)
“Solid Air”, “Inside Out”,
“Sunday's Child”, “One World” en “Grace & Danger”: vijf albums, opgenomen
tussen 1973 en 1980 door de Britse singer/songwriter John Martyn, die
gezamenlijk op een schitterende manier laten hoe een singer/songwriter
progressief en vernieuwend kan zijn. Het album “Inside Out” uit 1973 is
John Martyn op z'n meest jazzy en vrijgevochten, opgenomen en uitgebracht
in hetzelfde jaar als zijn klassieker “Solid Air”. In 1975 volgde hij met
“Sunday's Child” dat op het eerste gehoor wat 'normaler' klinkt maar zich
langzamerhand openbaart als de brug tussen wat er aan voor af ging en wat
er nog zou komen. Wij verenigen hier twee tracks die een vrije,
inventieve, improviserende John Martyn laten horen in “Outside In” en in
“Call Me Crazy” een in eerste instantie 'normale' song laat wegglijden in
een zweverig kosmisch bad van akoestische gitaar, gehaald door lading
echo-effecten.
CONCERTTIP
The Lens – On Stephen’s Castle Down
Van “A Word In Your Eye” (Giant Electric Pea, 2001)
Alweer 10 jaar geleden
verscheen het eerste album iets dat in feite een pre-IQ project is. The
Lens is namelijk de band die Mike Holmes en Martin Orford bestierden
vóórdat ze IQ begonnen. Met “A Word In Your Eye” hebben ze jaren later
eindelijk oude Lens-nummers goed opgenomen en op CD uitgebracht. Dit jaat
viert IQ zijn 30-jarig bestaan, maar dan wel zonder Martin Orford, maar
wel weer met teruggekeerde oerbassist Tim Esau. Het jubileumfeest vindt
plaats op 22 en 23 oktober in de Zoetermeerse Boerderij en behelst o.a.
een complete uitvoering van “Subterranea”.
MONUMENT
Uriah Heep – Salisbury
van “Salisbury” (Bronze, 1971)
Alweer 40
jaar geleden bracht Uriah Heep haar tweede plaat uit. En gelijk had de
band ook haar grootste commerciële succes met de single “Lady In Black”,
waarvan wereldwijd meer dan 1 miljoen exemplaren werden verkocht. Als
contrast staat op de plaat ook het meest expirimentele en epische stuk dat
Uriah Heep ooit heeft geschreven, het titelnummer “Salisbury”. Met een
kleine 17 minuten is dit stuk de “Atom Heart Mother” van Uriah Heep. Een
22 koppig tellende kopersectie, orkest en veel orgel typeren het nummer.
Gitarist Mick Box herinnert zich nog goed het afgrijzen op de gezichten
van de orkestleden op het moment dat hij zijn wa-wa-solo inzette!
Sunday 10 July 2011 Show No. 950
AOR
Houston – Truth Slips
Van het album “Houston” (Rocket Records, 2010)
Debuutalbum van
het uit Zweden afkomstige Houston. Houston staat garant voor prima AOR en
de muziek doet denken aan Survivor, Boston, Foreigner and Journey. Maar
dan in het nu, want zoals de leden zelf zeggen: AOR is tijdloos. De eerste
single "Hold on" heeft veel air-play gekregen in Zweden en Finland.
Alle typische AOR-ingrediënten komen aan bod. Houston is voor de melodieuze rock
liefhebber een echte aanwinst.
NIEUW
Comedy of Errors - Carousel
Van “Disobey” (eigen beheer, 2011)
En zo was er
warempel een nieuwe plaat van het Schotse Comedy Of Errors, een band die
begin jaren tachtig erg actief was en in 1987 zelfs een SI-concert in
Paradiso mocht headlinen. Er was in die tijd een link met Pallas
die de debuut- EP van Comedy Of Errors had geproduceerd, en de band laat
bij tijd en wijle eenzelfde soort bombast horen. Het geluid is ook zeker
schatplichtig aan bands Als IQ, Pendragon en Arena. Dus de betere
neo-prog. “Disobey” is een plaat met oude en nieuwe stukken, zo is
eindelijk de complete “Student Price”-suite te beluisteren. Het lange
“Carousel” is een van de hoogtepunten, maar ook het instrumentale
“Prelude, Riff And Fuge” is zeer aangenaam, met heerlijk gitaarspel.
Frappant is dat zanger Joe Carny nog net zo klinkt als 23 jaar geleden.
Heerlijk dat Schotse accent. Al met al een verrassend plaatje.
NIEUW
Garsed, Brett: Enigma
Van "Dark Matter" (Eigen Beheer, 2011)
Acht jaar na zijn fraaie debuut Big Sky komt de Australische gitarist
Brett Garsed met een even sterke opvolger, Dark Matter. In de
tussenliggende jaren speelde hij onder meer bij Chris Buck,
de gelegenheidsformatie Uncle Moe's Space Range, Richard Hallebeek
Project, Mojo, Marc Norgaard, Planet X en Derek Sherinian, terwijl hij ook
een bijdrage leverde aan Alchemists II. Toch zal hij bij het grote publiek
vooral bekend zijn als gitarist van John Farnham. Garseds eigen muziek
blinkt vooral in jubelende gitaarpartijen, een gedreven ritmesectie en
flitsende Moog-achtige solo's. Meer informatie over Garsed is te vinden op
http://www.brettgarsed.com/ , waar onder
andere te lezen is dat luisteren naar de muziek van Allan Holdsworth een
bijzonder grote impact op hem had.
NIEUW
King Creosote & Jon Hopkins: John Taylor's Month Away
Van "Diamond Mine" (Domino Recording, 2011)
King Creosote is het alias voor de Schotse singer/songwriter Kenny
Anderson. Sinds 1995 heeft hij al 40 (!!) platen uitgebracht, terwijl hij
ook bijdroeg aan de cover-CD “Dream Brother - The Songs Of Tim And Jeff
Buckley” en wel het nummer “Grace”. “Diamond Mine” is een samenwerking met
elektronica-specialist Jon Hopkins, wat een prachtig resultaat heeft
opgeleverd. Zo nemen in het gekozen nummer de toetsen en tot een soort
koor gesamplede stem het over van de akoestische gitaar, wat een zelfde
effect teweeg brengt als bijvoorbeeld 10CC's “I'm Not In Love”. Bijzonder.
Meer informatie op:
http://en.wikipedia.org/wiki/King_Creosote
OUD (MAAR TOCH OOK WEER NIEUW)
Anima Morte
- Twilight Of The Dead
Van "Face The Sea Of Darkness" (Transubstans Records, 2007/2011)
Onlangs draaiden
we al wat van het nieuwe album “The Nightmare Becomes Reality” van de
Zweedse horrorprogformatie Anima Morte. Hun debuut album uit 2007 is
echter door Transubstans nu opnieuw uitgebracht met twee bonustracks. Maar
goed ook want wij hadden dat album toentertijd over het hoofd gezien en
dat is best jammer. Want we horen dat 4 jaar geleden de heren hun zaakjes
al aardig voor elkaar hadden. Sfeervolle prog met wat
hardrock/metal-tintjes is wat we horen met een grote rol voor een
uitgebreid toetsenarsenaal.
HERUITGAVE
Caravan - The Love In Your Eye
Van "The Show Of Our Lives - Live At The BBC 1968 – 1975" (Deram, 2007)
In 1972 verscheen
het album “Waterloo Lily“ van Caravan. Een album dat nu achteraf een
beetje een vreemde eend in de bijt is in het oeuvre van Caravan, door een
grotere jazzy inslag. Veel nummers van dat album zouden dan ook niet echt
beklijven door de jaren met uitzondering van het lange “The Love In Your
Eye”. Dat blijkt ook wel uit deze in 1974 voor John Peel's Radio Show
opgenomen live-in-de-studio uitvoering.
CONCERT-TIP
DeWolff – Diamonds
van “Orchards/Lupine” (REmusic Records, 2011)
DeWolff Dat zijn
toch die jonge mannen uit Limburg met dat Hammondorgel, die van die muziek
spelen uit de jaren ’70? Hun naam was vrij snel een grote naam geworden en
vele optredens, waaronder op grote festivals, zorgden ervoor dat vele fans
al snel naar deze formatie kwamen kijken. Opvallende toevoeging aan het
instrumentarium Hammondorgel/gitaar/drums is de Mellotron aankomend
vrijdag
15/07 Hengelo, Metropool
CONCERT-TIP
Within Temptation - Why Not Me (intro)
-
Sinéad
Van “The Unforgiven” (Sony Music, 2011)
Met hun nieuwe album “The Unforgiving” bedient Within Temptation een
groter publiek dan ooit tevoren. Dat de band na de eerste hitsingle
“Faster” nu het bijzondere “Sinéad” als opvolger uitbrengt, getuigt van
het feit dat de formatie nog steeds haar best doet de muren tussen
verschillende muziekgenres neer te halen. Het is een van de meest catchy
nummers die de band ooit schreef . Met de drie gloednieuwe remixen dreigt
“Sinéad” deze zomer ook de dansvloeren te gaan veroveren... De single
verschijnt aankomende week, de band is voor het eerst weer op de
Nederlandse podia te zien op 12 augustus in Ulft, tijdens een
spectaculaire twee uur durende show.
CONCERT-TIP
Sinéad O’Connor – Drink Before The War
Van “The Lion And The Cobra” (Chrysalis, 1987)
Sinead O’Connor!
Deze spraakmakende Ierse zangeres heeft een bewogen leven achter de rug en
is met een Grammy Award een van de grootste popsterren van de jaren ’90.
Met songs als “Troy” en natuurlijk “Nothing Compares 2U”! Met deze nummer
1-hit werd Sinead O’Connor in één klap een wereldster. Een groot aantal
nummers passen zeker in progranmma, zo ook “Drink Before The War”. Sinéad
O’Connor treedt op 15 augustus op in Paradiso, Amsterdam en op 16 augustus
in Openluchttheater Rivierenhof in Deurne.
NIEUWS/CONCERT-TIP
Wilson, Steven - Salvaging
Van "Insurgentes" (Headphone Dust, 2008)
Steven Wilson kwam deze week met het volgende nieuws: Wilson brengt
in september een nieuw solo album uit met de titel “Grace For Drowning”
in september. Tevens gaat hij ook voor het eerst in zijn carrière een
solotournee door Europa en Noord Amerika ondernemen. Met waarschijnlijk
In zijn band - Marco Minnemann op drums, Nick B.eggs op bas, Aziz Ibrahim
op guitar, Gary Husband op keyboards en Theo Travis op fluit en sax. En
natuurlijk Steven zelf als zanger, gitarist en keyboard-speler. Een prima
band met als grootste verrassingen wellicht Marco Minnemann en Gary
Husband. Wij doen het voorlopig nog met het eerste soloalbum van Wilson en
wel de track “Salvaging”, waarop hij wordt bijgestaan door Gavin Harrison,
Dirk Serries en The London Session Orchestra, waarvan de strijkers mede
gearrangeerd zijn door Dave Stewart
EEN VERGETEN RELEASE
Gösta Berlings Saga - Aniarasviten
Van "Tid Är Ljud" (2006, Transubstans Records)
Deze Zweedse band
is er ook één die op een of andere manier onder de Xymphonia radar is
geslipt. En dit is helemaal jammer omdat de band sinds dit debuut al zeker
één keer in Nederland heeft opgetreden. De band levert op het debuut een
instrumentale mix van Canterbury-achtige klanken, prog en ook een vleugje
postrock. Intussen weten we dat op het meest recente album “Glue Works”,
waar we binnenkort wat van zullen plannen, het element postrock nog wat
belangrijker is geworden. Maar op dit album is het met name door gitarist
Mathisas Danielsson's spel en de dominante elektrische piano van David
Lundberg dat we het idee krijgen dat we naar een verloren Soft Machine of
instrumentaal Caravan album zitten te luisteren.
Kip Winger -
Pages and Pages
van “From The Moon To The Sun” (Frontiers, 2008)
Solo plaat van
Winger-band leider Kip Winger. Zijn solo platen wijken behoorlijk af van
de hair metal die hij met Winger brengt. Ook deze plaat is redelijk
verrassend te noemen. Het is een heerlijke melodieuze popplaat, met een
nadruk op behoorlijk oosters aandoende melodieën. Het nummer wat wij gaan
draaien doet op een of andere manier ook denken aan de laatste CD van
David Gilmour.
PRE-HISTORIE
Black Widow - In Ancient days
van “Sacrifice” (CDS, 1970)
Eerste plaat van
Britse band die nogal wat stof op deed waaien in hun tijd. De plaattitel
“Sacrifice” zegt het al. Black Widow wordt ten onrechte vaak vergeleken
met Black Sabbath, maar diegenen die dat beweren hebben de muziek niet
gehoord, Black Widow is veel eclectischer en voornamelijk de blazers en
orkestraties geven de groep een unieke sound. De donkere teksten, veelal
over duivelgebroed en andere dingen die het daglicht niet kunnen
verdragen, worden vaak over vrolijke melodieën vertolkt. Zo wil de groep
nog wel eens van Burt Bacherach-achtige melodietjes naar Jethro
Tull-achtige folk overstappen. Dit maakt het wel een sinister geheel. Door
de vele kritiek die de band op de teksten kreeg, besloot men op het tweede
album de duivelse verwijzingen maar weg te laten, maar het kwaad was al
geschied, en commercieel succes was niet meer voor de band weg gelegd. Na
3 platen hield men het dan ook voor gezien.
AKTUEEL
Lunatic Soul – Near life experience
Van het album “Lunatic Soul” (K-Scope, 2008)
In een
interview met Progwereld-recensent Mario van Os heeft Mariusz Duda onthuld
dat er in het najaar een nieuw album van zijn soloproject Lunatic Soul
wordt uitgebracht. Het album, dat exclusief op het K-Scope Label
verschijnt, zal “Lunatic Soul Impressions” gaan heten en bevat alleen
instrumentale tracks. De sfeer die met dit album gecreëerd gaat worden
omschrijft Duda als 'The Sound of the Movies'. Het thema ‘near
life/near death’ of ‘life after death’ van de twee nu verschenen
albums, die vaak “The Black Album” en “The White Album” worden genoemd,
wordt voortgezet op dit nieuwe album en vormt tevens een afsluiting van
dit thema: ‘the closing of a circle’. Volgend jaar maakt Duda dan een
frisse start, zowel met Lunatic Soul als Riverside.
Sunday 3 July 2011 Show No. 949
NIEUW
Queensrÿche - The Lie
- Big Noize
Van "Dedicated To Chaos" (Roadrunner Records, 2011)
Queensrÿche anno 2011 klinkt
minder zwaar op de hand en compacter dan op "American Soldier", dat dan
ook een heel zwaar thema had. De muziek is ook minder 'metal' geworden en
soms zelf behoorlijk poppy te noemen. "Around The World" neigt naar U2,
andere nummers hebben haast funky ritmes. Soms klinkt de band wat te
geforceerd 'modern' - een kwaaltje dat dit decennium Queensrÿche wel vaker
te pakken had. Alleen al de gehanteerde spelling van songtitels als
"Luvnu" (i.p.v. "Loving You")... Of dit ook 'progressief' genoemd kan
worden? Daarvoor blijkt een te groot deel toch wel erg simpele songs te
behelzen. Met gebrek aan sfeer- of tempowisselingen. Natuurlijk zijn er
uitzonderingen. Zoals het slotnummer, waarin je haast de invloed van de
vertrokken Chris DeGarmo denkt te horen. Een gelaagde song met bijzondere
gitaar-akkoorden, fraaie drumritmiek en hier wél veel sfeer. "The Lie" is
zo'n typische compacte Queensrÿche-2011-song, maar wél met iets wat we
véél te weinig horen sinds het vertrek van DeGarmo: zo'n heerlijke
dubbelstemmige gitaar'solo'. Ook nog eens met lekker eigenwijze, sterk
percussieve Rockenfield-ritmiek eronder.
NIEUW
Yes – Fly From Here - Pt II - Sad Night At The Airfield
- Into The Storm
Van “We Can Fly” (Frontiers, 2011)
Het heeft even geduurd maar
de nieuwe Yes plaat is dan eindelijk uit. De band heeft momentum proberen
te creëren voor de opmars naar de nieuwe plaat, mede door de single “We
Can Fly” op het internet aan te bieden. We hebben dit catchy nummer een
paar weken geleden dan ook gedraaid en dat beloofde veel goeds. De vraag
blijft of het nieuwe team (de “Drama”-bezetting, maar dan met Trevor Horn
in de rol van producer en met de Canadees Benoit David als zanger) het
waar heeft kunnen maken. “We Can Fly” blijkt een fijn Yes album te zijn
geworden met redelijk wat hoogtepunten, maar ook wel een aantal missers.
Het magnum opus “We Can Fly”, dat in zes delen wordt gepresenteerd, is
zeer zeker een erg goed stukje muziek. Vooral deel 3, waarin Howe warempel
een zeer Gilmouriaanse slide-gitaarsolo speelt is zeer mooi. Het album
ligt zeker in het verlengde van “Drama”, maar heeft ook trekjes van
“Tormato” en “Going For The One”. De productie is lekker open en fris en
de invloed van Trevor Horn is duidelijk hoorbaar. Is het vernieuwend? Nee,
maar waarschijnlijk wel precies dat wat Yes nodig had om te overleven.
NIEUW
Iona - Clouds
– Let The Waters Flow
van "Another Realm" (Open Sky, 2011)
Het heeft even geduurd, 5
jaar om precies te zijn, voor er een nieuw album van Iona klaar lag. De
band was toe aan een herijking met als resultaat dat de band op zoek ging
naar haar oorspronkelijke inspiratiebron maar dan niet zo zeer muzikaal:
de christelijke boodschap is nadrukkelijker aanwezig dan ooit. Resultaat
daarvan was dat Troy Donockley en Iona uit elkaar gingen en we op dit
album te maken hebben met een nieuwe pipes-speler in de vorm van Martin
Nolan. Een ander resultaat is dat het heilig vuur binnen Iona duidelijk
wat meer is opgestookt. Minder ellenlange ambient-passages, meer bondige
songs, meer overtuigingswil en -kracht (zonder prekerige toestanden als
bij Neal Morse). En dat alles op twee dik 45 minuten lange CD's die
imponeren door hun eenheid. Het album bevat een fraai epic van 11
minuten, dat we vast binnenkort nog zullen laten horen. Wij kiezen
vanavond twee stukken die samen een uitgebalanceerd beeld van het album
geven.
NIEUW
Herd Of Instinct - Vibrissa
- Blood Sky
Van "Herd Of Instinct" (Firepool Records, 2011)
Bij ons weten zijn er geen
officiële opnames van Gavin Harrison met King Crimson en zijn deelname aan
het King Crimson ProjeKct “A Scarcity Of Miracles” van Jakszyk, Fripp en
Collins is ook geen goede indicatie van hoe dat geklonken zal hebben.
Wellicht biedt het debuut van Herd Of Instinct meer inzicht. De band wordt
gevormd door een drietal met een voorliefde voor Warr guitars, Touch
guitars, ebow, loops en fretloze gitaren, waarbij de bewondering voor King
Crimson zeker doorklinkt. Gastmuzikanten zoals Jerry Marotta, Pat
Mastelotto, Markus Reuter en Gayle Ellett (van Djam Karet) benadrukken
dat. Harrison doet dat zeker ook in de twee nummers waarop hij zijn
percussieve stempel drukt.
Website:
http://www.wix.com/herdofinstinct/herdofinstinct
LIVE-TIP
IQ - High Waters
Van het album “Subterranea” (Giant Electric Pea, 1997)
IQ treedt komend weekend op tijdens het Night Of The Progs Festival op
de Loreley, en wel op 9 juli. Daarnaast vindt komende oktober in de
Zoetermeerse Boerderij de Official IQ30 European Weekend Celebration
plaats. Daar zal IQ zal het album “Subterranea” op 1 van de 2 avonden
compleet ten gehore brengen. Dit IQ-feest vindt plaats op 22 en 23
oktober.
LIVE-TIP
Eloy - The Refuge
Van het album “Visionary” (ASR, 2009)
In 2009 verscheen er zowaar
een nieuw Eloy-album: “Visionary”, het eerste in 11 jaar tijd. Het heeft
de Eloy-koorts behoorlijk doen stijgen. Met steeds weer diezelfde vraag:
wanneer wordt er weer opgetreden? Nu gebeurt 't dus, op het Night Of The
Progs-festival op de Loreley, komend weekend, op 8 juli. Nu maar hopen dat
het concert professioneel gefilmd wordt, opdat er eindelijk een goede
live-DVD kan worden uitgebracht. Een tweede mogelijkheid om Eloy te zien
is op het Burg Herzberg Festival bij Fulda, grofweg tussen Frankfurt en
Leipzig, op 17 juli.
NIEUW EN LIVE-TIP
Dream Theater - On The Backs Of Angels
Van het in
september te verschijnen album "A Dramatic Turn Of Events" (Roadrunner,
2011)
Roadrunner Records en Dream Theater presenteerden deze week de première
van Dream Theaters nieuwe single “On The Backs Of Angels”.
Het nummer komt van het komende abum "A
Dramatic Turn Of Events", dat uitkomt in september van dit jaar. Het is
het eerste album met Mike Mangini als Dream Theater-drummer. Het is te
vinden op de Youtube website van Roadrunner Records:
http://www.youtube.com/watch?v=oasnbzEMV08 Dream Theater speelt op 9
juli op het Night Of The Progs Festival op de Loreley en een dag later, 10
juli, op het Bospop Festival in Weert.
NIEUW
Sky Architect - The Campfire Ghost' Song
Van "A Dying Man's Hymn" (Galileo Records, 2011)
"Sky Architect breekt in 2010
door met debuut “Excavations Of The Mind”, vol retro-prog van ongekende
klasse. “A Dying Man’s Hymn” klinkt vooral anders. Is het debuut nog een
hoekige diamant; de nieuweling is een prachtig ronde parel. De band klinkt
meer volwassen en dat past goed bij het concept: Sky Architect neemt je
mee in de gedachtewereld van een stervend iemand. De teksten gaan over
verlossing en het terugkeren van kwade geesten. Typisch is dat het album
lichter klinkt dan dat je op basis van het concept zou vermoeden. Ook een
portie warmte en melancholie is de muziek niet vreemd. Denk aan Beardfish
en The Flower Kings, maar ook aan bijvoorbeeld Focus, Echolyn en Gentle
Giant. De muziek schommelt regelmatig tussen bedaarde en roerige momenten:
de plaat bestaat uit drie suites die elk ook weer drie nummers bevatten.
Eigenlijk zijn het epics binnen epics. Het is maar goed dat voor de heren
ook eigenzinnigheid de normaalste zaak van hun leven is." (Dick vd Heijde,
Progwereld) Dit "The Campfire Ghost' Song" bevat weliswaar meerdere
verwijzingen naar Genesis (de syncopische accenten en ritmes van drummer
Christiaan Bruin alleen al! Denk: "Colony Of Slippery Men"), maar is
onweerstaanbaar, niet in de laatste plaats door de door merg en been
gaande lange gitaarsolo van Tom Luchies. Sky Architect treedt 8 juli op
tijdens het Night Of The Prog Festival op de Loreley.
NIEUW
Toshimi Project - Valley
Van "1st Gear" (ZiZo/Shiosai, 2011)
Toshimi is de voornaam van
Toshimi Nagai, de fretloze bassist bekend van onder meer de progressieve
jazzrockband ExhiVision en de supergroep W.I.N.S. Met ExhiVision-drummer
Kozy Hasagawa en rockgitarist Shibasaki Hiroshi speelde hij als Toshimi
Project een energieke jazzrockshow in de Silver Elephant in Tokyo, waarvan
70 minuten aan opnames onlangs verschenen op het alleen via de peperdure
Japanse import verkrijgbare 1st Gear. Mooie gitaarmelodieën, prominent
baswerk en heerlijk drumspel (inclusief een 10 minuten durende drumsolo in
slotnummer “Bitter Lemon”) vormen een lekker, minder gecompliceerd,
alternatief voor ExhiVision of Tribal Tech.
IN
MEMORIAM
DFA - Caleidoscopio
Afkomstig van "Duty Free Area" (1999, Mellow Records)
(Tevens te vinden op de
2-CD-set "Kaleidoscope" met daarop de eerste twee DFA-albums "Lavori In
Corso" en "Duty Free Area", uitgebracht door MoonJune Records)
Deze week bereikte ons het trieste bericht dat afgelopen zondag bij een
auto-ongeluk op een Italiaanse snelweg toetsenist Alberto Bonomi van de
Italiaanse progfusionband D.F.A. om het leven is gekomen. Hij is helaas
maar 48 jaar geworden maar laat onder de vlag van D.F.A. wel drie
fantastische studio-platen en één live-album na. Zijn spelstijl had zowel
invloeden uit de Canterbury hoek als jazzrock en Italiaanse progtrekjes
met daarnaast ook nog een licht spacey element. Dit alles valt bij uitstek
te horen in het schitterende “Caleidoscopio”.
Bron:
http://www.moonjune.com/news/alberto_bonomi_rip_6.27.11/
NIEUW
Uriah Heep - Only The Young
Afkomstig van "Sonic Origami" (1998, Eagle)
Laatste studio album van de
bezetting die de band het langst diende, dus met drummer Lee Kerslake.
Het zou 10 jaar duren voordat er een opvolger zou komen.