• Sunday 27 December 2015 Show No. 1177

    NIEUW
    Zombies, The - Moving On
    - Chasing The Past
    - Beyond The Borderline
    Van "Still Got That Hunger" (Cherry Red Records, 2015)

    Rod Argent en Colin Blunstone van het al in 1961(!) opgerichte The Zombies hebben nog steeds honger naar goede muziek. Dat blijkt wel uit de energie die het nieuwe album "Still Got The Hunger" uitstraalt. Bijgestaan door de gebroeders Jim en Steve Rodford op bas en drums en Tom Toomey op gitaar heeft het duo tien lekkere liedjes opgenomen. Qua stijlen is het net zo'n potpourri als het hoesontwerp, waarin zelfs de hoes van het klassieke Zombies-album "Odessey And Oracle" is weergegeven. We horen afwisselend prachtige ballades, symfonische poprocksongs, New Orleans-blues en pure pop. Naast fraai toetsenwerk van Argent en natuurlijk die machtige stem van Blunstone is het vooral genieten van het gitaarspel van Toomey, die wel wat heeft van Santana, maar dan zonder Latin-tic. Mooie, vaak nostalgische trip.
    Website: www.thezombies.net .

    NIEUW
    Spock's Beard - Falling For Forever
    Van de 2CD/DVD-set "The First Twenty Years" (InsideOut, 2015)

    Dit jaar is het 20 jaar geleden dat "The Light" verscheen en de band die deze plaat afleverde, Spock's Beard een schok teweeg bracht in het symfonische rocklandschap van de jaren negentig. Natuurlijk is het logisch dat er dan een compilatie verschijnt, die materiaal bevat van alle twaalf studioplaten, maar dit "The First Twenty Years" is er wel één met een plus. Zo is er een DVD bijgevoegd, gemaakt door de uit de band van Spock's Beard-oprichter Neal Morse bekende Randy George. Die heet "Spock's Beard In The 90's - A Retrospective", maar stipt ook wel degelijk kort de latere ontwikkelingen aan. Het is een mengeling van recente interviewfragmenten, versneden met amateurvideomateriaal van opnamesessies en o.a. het Bospop Festival van 2000. Dat festival wordt overigens in 1998 gesitueerd in de documentaire en zo zitten er wel meer foutjes in, maar dat is spijkers op laag water zoeken. Vooral interessant is om de heren over de jaren vóór het debuut te horen. Morse blijkt het materiaal voor debuut "The Light" al in een week of twee tijd in 1992 geschreven te hebben. Min of meer als uitlaatklep naast de saaie popmuziek die hij met professionele coverbands speelde. Zijn broer, gitarist Alan, overtuigde hem een band te formeren om dit materiaal tot leven te brengen. Neal dacht dat ze dat nóóit voor elkaar zouden krijgen... De 140 minuten lange film bevat een groot deel van de set op Progfest LA 1997, helaas in dezelfde slecht gemixte kwaliteit als in welke dit al tijden op Youtube is te vinden. In het laatste stukje komen de latere frontmanwisselingen aan bod. Die gingen nooit gepaard met ruzie overigens, dus wat is er nu mooier dan om te proberen alle leden en ex-leden samen in één song te krijgen? Dat is gebeurd in het andere 'extraatje': een gloednieuwe 'epic', geschreven door Neal Morse in een stijl die erg doet denken aan "The Light", maar nu met drie afwisselende leadzangers (naast Morse dus ook Nick D'Virgilio en huidig zanger Ted Leonard) en twee drummers (naast huidig drummer Jimmy Keegan ook D'Virgilio). Al volgt de song een enigszins voorspelbaar stramien, het is 'very well executed' en daardoor een genot om naar te luisteren. De verzamelaar is een uitgebreide introductie voor wie de band wil leren kennen, maar eigenlijk dus ook onmisbaar voor wie alles verder al heeft.
    Website: http://www.spocksbeard.com/ .

    NIEUW
    Feder, Janet - Crows
    Van "This Close" (eigen beheer, 2015)

    Aristocrats-bassist Brian Beller tipte zijn fans in zijn laatste email-nieuwsbrief de nieuwe CD van Janet Feder. Wie echter denkt dat haar "This Close" iets te maken heeft met Bellers jazzrockachtergrond heeft het goed mis. Feder heeft al een aantal platen gemaakt en afgaande op deze nieuwe schijf kunnen we haar het beste omschrijven als een ambient-singer-songwriter, gespecialiseerd in het bespelen van geprepareerde gitaren. Met tien bevriende musici die in diverse tracks veelal akoestische instrumenten toevoegen creëert ze een beklemmende, soms zelfs spooky songs en geluidscollages. De spooky sfeer wordt nog versterkt als de muziek van deze 5.1 surround SACD op een daarvoor geschikte speler wordt afgespeeld. Heel bijzonder en derhalve een mooie tip van Beller!
    Website: http://janetfeder.com .

    POST-KERST / NIEUW
    McRae, Tom & The Standing Band – Christmas, 1943
    Van “Did I Sleep And Miss The Border” (Buzzard Tree Records, 2015)

    Tja, we hebben dit jaar ten onrechte nog helemaal geen aandacht besteed aan het zevende studio-album van Tom McRae. Na het overwegende akoestische “From The Low Lands”, kiest Tom met hulp van The Standing Band nu weer voor een voller geluid. Nog steeds weet Tom op pakkende wijze maatschappijkritische onderwerpen aan te snijden, maar ook is het een plaat die doorspekt is met melancholie, sentiment, boosheid en een scala aan andere emoties. Daardoor heb je bij het beluisteren van een album van McRae het gevoel dat je in zijn dagboek leest. Door de bandinkleuring leunen de nummers soms richting Americana en wordt er af en toe ook stevig van leer getrokken. Sommige van de mooiste nummers zijn echter toch de melancholische, getuige bijvoorbeeld “Christmas, 1943”, een lekker depressief post-kerstlied. Kortom: het album is toch zeker weer herkenbaar 'Tom McRae'.
    Website: http://www.tommcrae.com/ .

    HERUITGAVE
    Cairo - Then You Were Gone
    Van “Conflict And Dreams” (Magna Carta, 1998) en “Double Feature” (Magna Carta, 2015)

    Cairo is een progressieve rockband uit San Francisco, die inspiratie putte uit de muziek van de klassieke progressieve topgroepen ELP en Yes. Met name de technisch zeer goed onderlegdheid van de muzikanten, gekoppeld aan de sterke composities, bracht voor Caïro internationaal succes onder progliefhebbers. De band maakte tussen 1994 en 2001 drie albums. Op 25 november 2011 overleed op 52 jarige leeftijd Bret Douglas, zanger van Cairo. Hij overleed aan alvleesklierkanker. Onlangs werden de eerste twee albums van Cairo, het titelloze debuut uit 1994 en “Conflict And Dreams” uit 1998, als dubbel-CD heruitgebracht in de Double Feature-serie van Magna Carta.
    Website: http://www.magnacarta.net/cairo/ .

    LIVE-TIP
    Wende - Ask The Tree
    Van het album “Last Resistance” (Tathata Music / BMG, 2013)

    Kruisbestuiven is een werkwoord dat ook Amsterdam Sinfonietta steeds vaardiger vervoegt. Van de virtuoze vocalen van Bobby McFerrin tot de kaskrakende kabbelklanken van Einaudi, de grenzen van het begrip ‘klassiek’ werden en worden graag opgezocht en overschreden. Ook Wende kruisbestuift er wel eens op los; afgelopen seizoen nog met een bijzondere versie van de Winterreise. Ondertussen tourde ze met haar” Last Resistance”-programma door Nederland en maakte haar speelfilmdebuut in Zurich. Al eerder werd er in combinatie succesvol kruisbestoven en dit jaar vinden Amsterdam Sinfonietta en Wende elkaar opnieuw in een ‘Breder dan Klassiek’- programma. We kunnen rekenen op onverwachte covers, maar ook nieuwe nummers met gloednieuwe arrangementen in een theatrale setting. Strijkers en singer-songwriter zullen hun volle breedte etaleren. (bron : Wilminktheater). Wende en Amsterdam Sinfonietta zijn op donderdag 7 januari in het Wilminktheater te aanschouwen.
    Websites: http://wende.nu
    en http://sinfonietta.nl/ .

    NIEUW / LIVE-TIP
    IQ - Until The End (live)
    Afkomstig van "Live On The Road Of Bones" (eigen beheer, 2015)

    Twee weken geleden trad IQ op in de Zoetermeerse Boerderij, in het kader van wat nu definitief een traditie te noemen valt: de jaarlijkse IQ Christmas Bash. Tevens bood dit de gelegenheid om ”Live On The Road Of Bones" op te pikken. Dit is nummer 7 uit de Archive Collection van de band, een serie live- en andersoortige opnamen, die steeds in beperkte oplage worden uitgebracht. Zoals de titel al doet vermoeden betreft het in dit geval een complete concertopname uit de optredens rond het album “The Road Of Bones” in 2014. CD1 van dat album wordt integraal gespeeld, aangevuld met songs van “Dark Matter”, “Frequency”, “The Seventh House”, “Ever” en “The Wake”. Mocht u de Christmas Bash gemist hebben: IQ treedt op 30 januari op in de Zeche in Bochum. Wij kiezen van “Live On The Road Of Bones” voor een stuk van “The Road Of Bones” en geven het woord aan Peter Nicholls voor de aankondiging ......
    Website: http://www.iq-hq.co.uk/ .

    LIVE-TIP
    O.R.k. - Vuoto
    Van "Inflamed Rides" (Hard World, 2015)

    Op 17 februari 2016 treedt het internationale gezelschap van O.R.k. op in het Cultuurpodium De Boerderij te Zoetermeer. Deze band rondom zanger/toetsenman Lorenzo Esposito Fornasari en gitarist Carmelo Pipitone debuteerde dit jaar met de enigszins in het verlengde van King Crimson liggende "Inflamed Rides". Met name de zang kent overigens ook verwantschap met die van David Sylvian. Voor de ritmische basis zorgen de u wel bekende Pat Mastelotto en Colin Edwin en het zou zomaar kunnen dat deze tandem ook op het podium staat.
    Website: http://www.orkband.com/ .

    LIVE-TIP / IN HET NIEUWS
    Pendragon – Guardian Of My Soul
    Van “The Masquerade Overture” (Toff Records, 1996)

    Nog nooit gedraaid in Xymphonia, een van de lange stukken van “The Masquerade Overture”, volgens velen het laatste écht goede Pendragon-album. Het is komend jaar alweer 25 jaar oud en dat wordt gevierd door de band. Een drietal speciale concerten wordt gegeven, tijdens welke het gehele album zal worden gespeeld. Een van deze shows is in De Boerderij in Zoetermeer op 14 mei. Maar wees er snel bij want de kaarten gaan hard.
    Website: www.pendragon.mu/ .

    ALBUM VAN DE MAAND
    Vly - Time
    Afkomstig van "I / [Time]" (The Laser's Edge, 2015)

    De multinationale band Vly, met ex-leden van Crippled Black Phoenix en Änglagård en toetseniste Elisa Montaldo van de Italiaanse band Il Tempio delle Clessidre, is met debuutalbum "I / [Time]" Album van de Maand december. Als afsluiter van deze maand kiezen we voor wat in feite de titeltrack is, “Time”. Een song waarin alle elementen te horen zijn die samen de sound van Vly vormen: een mengeling van spacey, soms bijna shoegazer-achtige moderne prog met een retro-gevoel.
    Websites: http://www.vlymusic.com/
    en https://lasersedge.bandcamp.com/album/i-time .

    HERNIEUWDE AANDACHT
    RockTronix, The – Full Circle
    Van "Magnificent Obsession" (Blue Canoe Records, 2014)

    The RockTronix is een trio uit de Verenigde Staten, Het is goed te horen dat deze musici van wanten weten, aangezien de tien tracks klinken als een klok. Met uitzondering van het door de vocoder aan The Buggles en Daft Punk herinnerende "When I Become A Butterfly" is de muziek instrumentaal. De frisse rock wordt verrijkt met elementen uit de progressieve rock, funk, reggae en jazzrock.
    Websites: www.therocktronix.com
    en www.bluecanoerecords.com .

    LIVE-TIP
    RPWL – Turn Back The Clock
    Van “The RPWL Experience – Special Edition” (InsideOut, 2008)

    “The RPWL Experience” oogstte in 2008 al de nodige storm op internet. Oudere liefhebbers van de band, die de term prog definiëren als ‘alles dat te herleiden is tot Pink Floyd’, waren teleurgesteld. De band voelde echter fijntjes aan dat er na “World Through My Eyes” iets aan de formule gesleuteld moest worden, omdat proberen dat album te overtreffen snel krampachtige muziek zou opleveren. Krampachtig is “The RPWL Experience” dan ook allerminst. De vier heren vonden hun nieuwe koers in een wat simpelere, directere manier van schrijven en een lichtere toets. Ook de teksten zijn wat meer 'to the point'. (bron Progwereld) Zoals van vrijwel alle albums die via InsideOut worden uitgebracht verscheen ook van “The RPWL Experience” een gelimiteerde oplage met bonus-tracks. “Turn Back The Clock” is één van die twee extra songs op deze 'Special Edition'.
    Website: http://www.rpwl-wanted.de/cm/ .
  •  
  • Sunday 20 December 2015 Show No. 1176

    NIEUW
    Downes Braide Association - Suburban Ghosts Parts
    - Dreaming Of England
    Afkomstig van "Suburban Ghosts" (X2X Records / Cherry Red, 2015)

    In 2012 kwam onverwacht het album “Pictures Of You” uit van DBA. Toetsenist Geoff Downes (Asia, Yes) en songschrijver-voor-de-grote-popsterren-der-aarde Chris Braide zijn de mannen achter deze afkorting, die staat voor Downes Braide Association. Die volledige naam prijkt op de voorkant van het tweede album “Suburban Ghosts”, dat begin november verscheen. En net als op het debuut horen we een moderne versie van de klassieke Buggles-sound: progressieve synthpop. Het album is gevuld met melodieuze songs die zich al heel vlot in je bovenkamer nestelen, gevat in een warme, kamerbrede klank. Chris Braide revancheert zich hiermee voor de wat zwakkere broeder die hij eerder dit jaar afleverde als This Oceanic Feeling. In de song “Dreaming Of England” zijn bassist Lee Pomeroy en gitarist Dave Gregory (ex-XTC, nu in Tin Spirits en Big Big Train) te gast.
    Website: http://downesbraide.com/ .

    NIEUW
    East & Hongaars Radio Symfonie Orkest - Gyémántmadár (live)
    - Fényes Ösvény (Shining Path) (live)
    - The Party Is Over II (live)
    Van "Symphonic" (EPS, 2015)

    Als we het over progressieve rock uit het Hongarije van vóór de val van het IJzeren Gordijn hebben, zullen de gevorderde progliefhebbers waarschijnlijk twee namen kunnen oplepelen: Omega en... East. East is de meer verfijndere van de twee. Vooral de eerste twee albums "Játekok" (1981) en "Hüség" (1982) laten bijzonder sterk gecomponeerde en met een lichte jazzrock-touch uitgevoerde muziek horen, met vooral fraai spel van gitarist János Husek, bassist Péter Móczán en toetsenist Géza Pálvólgyi. Na het vierde viel de oorspronkelijke bezetting uiteen. Terwijl Husek zich ging toeleggen op jazz, formeerden Móczán en Pálvógyi een nieuwe East, die een wat commerciëlere, minder progressieve sound had. In 1995 hield men het voor gezien. Maar, zoals de vaste luisteraar misschien weet, werd er in 2012 een groots reünieconcert georganiseerd, tijdens welke beide hoofdbezettingen elkaar afwisselden. In 2013 verscheen hiervan een fraaie DVD. Dit smaakte naar meer en dat kwám er ook. Nog grootser zelfs: in 2014 werd vrijwel dezelfde set met dezelfde twee bezettingen herhaald, maar nu met het Hongaarse Radio Symfonie Orkest. Van dit concert werd zo'n 5 kwartier uitgezonden door de Hongaarse TV en die opname is nu op DVD verschenen, met daarbij gevoegd 2 CD's met daarop de complete set. In 2013 hebben we u live-nummers van "Hüség" laten horen, vanavond beginnen we met een nummer dat afkomstig is van debuut "Játekok", vervolgens gaan we naar de latere bezetting, met een nummer van "A Szerelem Sivataga" (1988), overlopend in een korte slot-instrumental van "Taking The Wheel" (1992).
    Website: http://eastzenekar.hu/ .

    NIEUW
    Coulson, Sam - Moonlight Sonata Blues
    - Recuerdos De La Alhambra
    Van "Electric Classical" (eigen beheer, 2015)

    De Engelse gitarist Sam Coulson werd door Paul Gilbert ontdekt, nadat hij vanaf 2007 zijn kunsten op Youtube had gepubliceerd. Zijn carrière kwam in een stroomversnelling toen hij in 2013 Steve Howe mocht vervangen bij Asia en met die band een jaar later "Gravitas" opname. Nu heeft hij met "Electric Classical" zijn solodebuut gemaakt. Het betreft een mini-album waarop hij, zoals de titel al suggereert, bekende klassieke stukken en composities die speciaal voor de klassieke gitaar zijn geschreven, zijn interpretaties op stukken van onder andere Beethoven, Bach en Gounod vertolkt. Zijn ingetogen benadering, met getokkelde begeleiding en mooi aanzwellende tonen, staat ver weg van de neo-klassieke metal van een Yngwie Malmsteen. Alleen in de Monscheinsonate laat hij even de teugels los en die heeft hij dan ook hertiteld als “Moonlight Sonata Blues”. Het door Tarrega gecomponeerde “Recuerdos De La Alhambra” zullen Mike Oldfield kenners wellicht kennen van diens soundtrack "The Killing Fields".
    Website: www.samcoulson.com/uk .

    ALBUM VAN DE MAAND
    Vly - Out Of The Maze
    Afkomstig van "I / [Time]" (The Laser's Edge, 2015)

    De multinationale band Vly, met ex-leden van Crippled Black Phoenix en Änglagård en toetseniste Elisa Montaldo van de Italiaanse band Il Tempio delle Clessidre, is met debuutalbum "I / [Time]" Album van de Maand december. Klassieke prog wordt vermengd met spacey, psychedelische klanken, wat resulteert in een heerlijk wegluisterend album. Elisa Montaldo zorgt voor het meer klassieke proggeluid binnen de band en zo is te bijvoorbeeld goed te horen in “Out Of The Maze”, met ronkende orgelklanken.
    Websites : http://www.vlymusic.com/
    en https://lasersedge.bandcamp.com/album/i-time .

    NIEUW
    GIZMO - The Innocence #2
    - If You Could Only See
    - Marlowe's Children
    Van "Marlowe's Children - Part 1 "The Innocence"" (Canterbury Records, 2015)

    Het Engelse Gizmo is al vanaf het debuut "Like Master Bates (We Did It On Our One)" uit 1979 een vreemde vogel geweest in de progressieve rockwereld. Akoestische gitaren waren belangrijker dan elektrische, terwijl men nadrukkelijk aansluiting zocht bij de Canterbury Scene, zonder dat men daar qua muziek echt bij hoorde. 'Lo-fi prog' zou een goede omschrijving zijn, hoewel men best wel eens stevig uit de hoek wil komen. Die tegenstelling is ook te horen op de nieuwe schijf "Marlowe's Children - Part 1 "The Innocence"", een conceptalbum over de fictieve muzikant Jack Simmonds, geboren in ... Canterbury. Geen perfect geproduceerde muziek, maar wellicht daardoor charmant, zoals de drie gekozen stukken laten horen.
    Website: www.gizmo.uk.com .

    NIEUW / LIVE-TIP
    Jackson, Joe - See No Evil
    - The Blue Time
    Van "Fast Forward" (EarMUSIC, 2015)

    Joe Jacksons carrière kent vele afslagen en kronkelingen. Begonnen als New Wave-poprocker die net als generatiegenoot Elvis Costello puntige slimme liedjes afleverde, hees hij zijn muziek op een veelgeroemd album als "Night And Day" (1982) al snel in een gevarieerder en progressief jasje. Om het vervolgens zijn publiek lastig te gaan maken met experimenten in swingjazz, soundtrackmuziek, Zappa-achtig modern-klassiek en recent de bigbandjazz van Duke Ellington. Recent besloot hij in vier verschillende steden steeds vier songs op te nemen met lokale muzikanten. Opvallend genoeg leidt dit, mede ingegeven door 's mans zangstem en even typerende pianospel, tot een coherent geheel, dat meer dan eens refereert aan het genoemde "Night And Day". Ook al is het eindresultaat nauwelijks als jazz te benoemen, hij werkte in de vier steden vooral met mensen met een jazz-achtergrond, zoals in Amsterdam bijvoorbeeld met drummer Stefan Kruger en trompettist Jan van Duikeren. Wij kiezen voor songs uit de New Yorkse en Berlijnse sessie. "See No Evil" is een cover van de New Yorkse progressieve New Wave-band Television; vooral van het superieure drumwerk van Brian Blade krijgt het nummer een onweerstaanbare energie. Bill Frisell speelt een heerlijk smerige solo zoals hij dat op eigen platen nog maar zelden laat horen. "The Blue Time" is een atmosferische song met een lading die doet denken aan Nits in de jaren 80 ("Nescio", "Two Skaters", dat werk) en bevat een fraaie bedaarde trompetsolo van Dima Bondarev. Joe Jackson doet in februari en maart 6 concerten in Nederland, o.a. op 21 februari in De Oosterpoort in Groningen en op 26 en 27 februari in Carré, Amsterdam.
    Website: http://joejackson.com/ .


    Unthanks, The - 2000 Miles
    Van "Archive Treasures (2005 - 2015)" (Rabble Rouser, 2015)

    Zoals de titel al doet vermoeden is "Archive Treasures" geen echt nieuw album van The Unthanks, maar een CD waarop rarities, exclusieve live-opnamen, demo's and outtakes zijn verzameld van de progressieve folkgroep rond de zusjes Rachel en Becky Unthank. Ook de kerst-single voor dit jaar staat erop: een cover van "2000 Miles" van The Pretenders. De CD is los te koop, maar maakt ook deel uit van de "Memory Box", die alleen bij de band zelf te koop was, met verder o.a. een DVD en allerlei hebbedingetjes. Die box is echter al in voornotering uitverkocht. The Unthanks treden op 3 april op in Roots aan de Zaan, in Zaandam.
    Website: http://www.the-unthanks.com/ .

    Bush, Kate – December Will Be Magic Again

    "December Will Be Magic Again" is een one-off single van de Engels singer-songwriter-pianiste Kate Bush. De single werd uitgebracht op november 1980 in Engeland. Behalve natuurlijk de zang begeleide ze zichzelf ook op de piano. Het nummer is nooit op een album van Kate Bush verschenen, met uitzondering van de box set “This Woman's Work”, maar het nummer is wel te vinden op verschillende kerstcompilaties.
    Website: http://www.katebush.com/ .

    Trans-Siberian Orchestra - The Lost Christmas Eve
    Van ”The Lost Christmas Eve” (Lava Records, 2004)

    “The Lost Christmas Eve” is het vierde studioalbum van Trans-Siberian Orchestra, dat uitkwam in oktober 2004. Het is het laatste album uit de kerstmistrilogie van dit door Savatage-producer/componist Paul O'Neill opgestarte project. Het boekje, dat bij het album is toegevoegd, bevat naast de gebruikelijke songteksten en credits ook een kerstverhaal. “The Lost Christmas Eve” is een symfonische rock opera over uiteenlopende desperate New Yorkse figuren, wier lot op kerstavond met elkaar verweven blijkt.
    Website: http://www.trans-siberian.com/ .

    Jethro Tull – Birthday Card At Christmas
    Van “The Jethro Tull Christmas Album” (eigen beheer, 2003)

    “The Jethro Tull Christmas Album” is een speciaal kerstalbum van de Britse progressieve rockband Jethro Tull, uitgebracht in 2003. Het album bestaat voor ongeveer de helft uit bestaande nummers van de band die voor deze gelegenheid heropgenomen zijn, en voor de helft uit nummers die speciaal voor dit album geschreven zijn. Ian Anderson over het nummer “Birthday Card At Christmas”: "Mijn dochter Gael viert, zoals miljoenen andere ongelukkigen, haar verjaardag op een haar na met Kerstmis. Overschaduwd door de Grote Gebeurtenis kunnen zulke verjaardagen mat en oppervlakkig zijn.”
    Bron Wikipedia Website: http://jethrotull.com/ .

    Ten Point Ten – Oh Come Oh Come Emmanuel
    Van het album “12 25” (ProgRock Records, 2005)

    Kerstmuziek, maar dan wel in de vorm van rasechte symfo, in een kerstjasje. Ten Point Ten (TPT) is een groep ervaren muzikanten die in kleine christelijke kring concerten geeft; de groep is niet bekend buiten Amerika. TPT bracht in 2000 een kerst-EP uit en vervolgens in 2003 een volledig kerstalbum, “12 25” (ofwel de datum van kerstmis). Op dit album is een mix van origineel en klassiek kerstmateriaal te vinden in de stijl van groepen als Yes, Genesis en Spock's Beard.
    Website: http://www.tenpointten.com/ .

    December People, The - We Three Kings Of Orient Are
    Van het album “Sounds Like Christmas” (Magna Carta, 2001)

    Robert Berry zat met Keith Emerson en Greg Lake kortstondig in de band Three en maakte later voor het Magna Carta-label diverse tribute-CD's, met medewerking van vele prominente symfo-artiesten. In 2001 maakte hij een kerst-CD met progbewerkingen van klassieke kerstliedjes, allen in de stijl van steeds een andere grote progressieve rockgroep (of aanverwanten). “We Three Kings Of Orient Are” horen we de zang van (toen nog) Kansas-zanger Steve Walsh.

    Lech, Beate S. & Skruk - Mitt Hjarte Alltid Vankar
    Van "Høgtidsrom" (Kirkelig Kulturversted, 2014)

    Beate S. Lech was jarenlang de frontvrouw van de Noorse formatie Beady Belle. Na zes albums vol soulvolle, deels door antieke toetseninstrumenten beheerste nu-jazz is de band dit jaar opgeheven, niet zonder een mooie verzamel-CD uit te brengen: "Songs From A Decade - The Best Of Beady Belle", bestaande uit drie CD's, inclusief uniek live-album. Lech blijft echter wel muziek maken, maar dan onder de naam Mrs. Beady Belle. Ze heeft overigens ook al twee soloplaten op haar naam, waarbij ze folkloristische songs een ingetogen jazzy jasje geeft. In het geval van "Høgtidsrom" betreft het een thematische plaat rondom kerst, waarbij ze het koor Skruk benaderde. Overbekende kerstklassiekers worden in een atmosferische stemming gezongen, terwijl eigen geschreven teksten over onder andere Josef een evergreen als “Greensleeves” als melodie krijgt. Het uitgekozen nummer is ook een tekst van Lech, die net als haar andere allemaal in het Noors worden gezongen. Website: www.beadybelle.com en https://www.facebook.com/Beate-S-Lech-288980517787523/ .

    Arkenstone, David – Angels In The Snow
    Onder andere te vinden op “Visions Of Christmas” (Green Hill, 2010) en diverse compilaties.

    David Arkenston is een Amerikaanse componist/muzikant. Zijn muziek is voornamelijk instrumentaal en wordt wel omschreven als 'soundtracks voor de verbeelding'. Ook heeft hij muziek geschreven voor TV-documentaires, bijvoorbeeld voor Discovery en History Channel en voor video games, bijvoorbeeld World of Warcraft. Hij heeft 3 Grammy nominaties ontvangen voor zijn werk. Arkenstone speelt een groot aantal muziekinstrumenten, waaronder bouzouki, mandoline, gitaar, basgitaar, harp, cello, fluit, keyboards, piano, Turkse saz, pennywhistle, melodica, panfluit, drums en percussie. Website: http://www.davidarkenstone.com/ .

    Amos, Tori – Our New Year
    Van het album “Midwinter Graces” (Universal, 2009)

    “Midwinter Graces” is het 11de studio album van singer-songwriter Tori Amos, uit november 2009. Het is een kerstalbum en opmerkelijk is, dat het haar terugkeer is naar een meer uitgekleed, klassiek geluid met weliswaar gebruik van verschillende synthesizers, maar ook snaarinstrumenten, klavecimbel en natuurlijk vooral Amos' eigen Bösendorfer piano. Website: http://www.toriamos.com/ .
  •  
  • Sunday 13 December 2015 Show No. 1175

    LIVE-TIP
    Sound Of Contact – Remote View
    Van: "Dimensionaut" (InsideOut, 2013)

    Sound Of Contact is de band van Simon Collins, zoon van Phil en net als pa drummer én zanger. Co-leider is Dave Kerzner, die zijn geld verdient met zijn gerenommeerde geluidenbank Sonic Reality en daarnaast speelde met onder andere Kevin Gilbert en Lo-Fi Resistance en die natuurlijk begin dit jaar zijn eerste solo-album “New World” afleverde. Dat album was ons Album van de Maand maart. Kerzner leerde Simon Collins kennen tijdens de repetities voor de laatste Genesis-tournee in 2006. Kerzner verzorgde namelijk Tony Banks' keyboardgeluiden. Het klikte meteen tussen Simon en Dave, ze bleken dezelfde muzikale helden te koesteren en dezelfde droom te hebben: een conceptalbum in de beste symfo-traditie, maar wel helemaal van deze tijd. Dat “Dimensionaut” verscheen in 2013 en was indertijd ook al Album van de Maand bij Xymphonia. Sound Of Contact werkt intussen aan een opvolger voor “Dimensionaut”. Maar voor die er is komt Dave Kerzner eerst nog naar het Progdreams Festival op 2 april.
    Website: http://www.soundofcontact.com/ .

    NIEUW
    RanestRane - Discovery One
    - Sonno Come Morte
    Afkomstig van "A Space Odyssey Part Two - H.A.L." (Ma.Ra.Cash Records, 2015)

    De Italiaanse band RanestRane heeft zich de afgelopen 2 jaar flink in de kijker weten te spelen. Optredens samen met de Steve Rothery Band, waar toetsenist Riccardo Romano deel van uitmaakt, optreden op het Marillion Weekend 2015 en het album “A Space Odyssey Part One – Monolith”. Nu op de valreep van het jaar komt RanestRane met deel twee van een trilogie, die gebaseerd is op de film “2001: A Space Odyssey” van Stanley Kubrick. RanestRane vertelt het verhaal van die film met zijn muziek en teksten op een uitstekend bondige wijze, waardoor voor diegene die de film nog nooit gezien heeft, nagenoeg tot leven komt
    (tip: lees de synopsis hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/2001:_A_Space_Odyssey#Synopsis_van_de_film )
    Muzikaal zet het de lijn van deel 1 voort, dus filmische muziek en melodieuze symfonische rock wisselen elkaar af. "A Space Odyssey Part Two - H.A.L." is echter nog meer één geheel: stukken lopen soms bijna naadloos in elkaar over. Maar ook is het mooi om te horen dat bepaalde thema's van deel 1 in een ander jasje terug te horen zijn. De beide delen achter elkaar luisteren is dan ook een ervaring die te vergelijken valt met bijvoorbeeld het symfonische epos “The Black Codex”. We draaien twee stukken waar bij in het laatste stuk “Sonno Come Morte” aan het slot een thema terugkomt dat we al kennen van het eerste deel “Monolith”, maar dan dit keer in mineur-setting.
    Website: http://www.ranestrane.net/ .

    NIEUW
    Barstool Philosophers, The - Fine Lines / My End Of The Island
    Van "Crossing Over" (eigen beheer, 2015)

    Het heeft even geduurd, maar daar is-ie dan: het tweede album van onze Almelose trots The Barstool Philosophers! We waren verheugd dat we u drie weken geleden al een nummer kunnen horen, maar nu hebben we een prachtig vormgegeven fysiek kleinood in handen. het is een plaat met een verhaal, dat de groep ook uitgebreid, met excuses voor de vertraging, in het boekje uit de doeken doet. Kort gezegd: de Barstoolers waren al een flink eind op dreef met een opvolger voor debuut "Sparrows" (2009) toen zanger Leon Brouwer het besluit nam te stoppen. In afwachting van het toetreden van een nieuwe vaste zanger besloot men de muziek voor te leggen aan een rij bevriende vocalisten. Indachtig het feit dat het een overgangsplaat ging worden werd de titel "Crossing Over" en werd de zangers en zangeres meegegeven met een tekst te komen die in dat concept past. Onder die zangers bleek ook de man te zitten die uiteindelijk de nieuwe vaste zanger is geworden: Peter van Asselt. Hij is te horen op drie nummers en gezien het feit dat hij ook een Almeloër is, kunnen we hem vast en zeker binnenkort met zijn bandmaten hier in de studio aan de tand voelen over de drie nummers die hij zingt. Vandaar vanavond, na de première met gastzanger Erik Masselink van Gate6, ruimte voor de Amerikaan Paul Adrian Villareal, oud-collega van toetsenist René Kroon in de progmetalband Sun Caged. De dubbelsong "Fine Lines / My End Of The Island" is een bijzonder compleet brok muziek geworden. Niet alleen is het schitterend, spannend en afwisselend gecomponeerd; alle muzikanten én de heerlijk vloeiend zingende Villareal vervullen er een glansrol in. Hoor die soepel groovende drums van Martin Kuipers, de soms heerlijk zoemende bas van Bas Hoebink en de prachtige soli die toetsenist René Kroon en gitarist Ivo Poelman aan dit stuk bijdragen.
    Website: http://thebarstoolphilosophers.com/nl/ .

    NIEUW
    Murdock, Mark - Tell It To The World
    - Future Scam
    Van "Era 2 - Eyes Down & Seacloud" (Gonzo Multimedia, 2015)

    Voordat drummer/toetsenman Mark Murdock toetrad tot Peter Banks Empire had hij zijn eigen band Seacloud. Daarmee maakte hij met jazzrock gelardeerde symfonische rock. In de jaren tachtig van de vorige eeuw vormde hij een nieuwe formatie, Eyes Down, waarmee hij een heel andere richting in sloeg, namelijk door drummachines gedomineerde synthipoprock met een hoofdrol voor het fretloze baswerk van Percy Jones van Brand X. Opnames van die laatste groep waren al als download beschikbaar, maar nu heeft Gonzo Multimedia archiefmateriaal van zowel Seacloud als Eyes Down verzameld op "Era 2 - Eyes Down & Seacloud". Hoewel de geluidskwaliteit niet altijd even sterk is, hebben we wel weer met een mooie schatkamer te maken. Naast Percy Jones treffen we bijvoorbeeld musici als Shankar, David Sancious en Tony "Thunder" Smith aan. Daarnaast bevat het Seacloud-materiaal het mede door Peter Bardens geschreven "Rent-A-Riff". Helaas is de uit 1975 stammende jam met Bardens niet opgenomen, maar wel een versie met andere musici.
    Websites: www.cymbalicencounters.com
    en www.gonzomultimedia.co.uk/product_details/15877 .

    NIEUW
    Mindgames - Requiem For A Dancing World
    Van "Paradox Of Choice" (eigen beheer, 2015)

    "Paradox Of Choice" is het vierde album van de Belgische neoproggroep Mindgames. We hebben er wel even op moeten wachten, want voorganger “MMX” verscheen al in 2010. Er is in die tijd wel wat gebeurd: Sandro Starita is de nieuwe gitarist. Neemt niet weg dat ondanks een paar vrij rockende gitaarsolo's de keyboards van Tom Truyers een geluidsbepalender rol in nemen. Vrijwel aldoor horen we volle keyboardtapijten als grond, waardoor de ietwat scherpe, kenmerkende stem van Bart Schram overigens met gemak doorheen kan prikken. Bijzonder origineel is de muziek van Mindgames niet: men bouwt voort op wat we de afgelopen albums van de groep hebben gehoord en je hoort duidelijk verwantschap met bands als Pendragon (periode "The World" en "The Window Of Life"), Final Conflict (t.t.v. "Stand Up") en Galleon. Neemt niet weg dat de groep een prima en verzorgd werkstuk heeft afgeleverd, dat veel neoprogliefhebbers zal bekoren.
    Website: http://www.mindgames.be/ .

    LIVE-TIP
    Sylvan – With The Eyes Of A Child
    Van “Home” (Soul Food / Gentle Art Of Music, 2015)

    Al vanaf 1999 weet Sylvan de luisteraar en progrock-liefhebber recht in het hart te raken met kwaliteitsalbums. Het zijn de intense emoties die het hem keer op keer doen. “Home”, het nieuwste album van deze uit Hamburg afkomstige band, is in februari uitgekomen. De indrukwekkende langspeler werd voor het eerst ten gehore gebracht tijdens een groots spektakel in hometown Hamburg. Gisteren speelden ze nog in de Pul in Uden, op 18 december kunt u ze aanschouwen in Zentrum Altenberg, Oberhausen.
    Website: http://www.sylvan.de/home/ .

    LIVE-TIP
    Wishbone Ash – Warrior (live)
    Van “Live Dates” (Decca, 1973)

    Wishbone Ash speelt op de komende tournee de volledige dubbele live-lp “Live Dates” uit 1973, een heuse 'trip down memory lane'! Wishbone Ash werd in 1969 opgericht. De toenmalige bandleden waren jonge mannen, beïnvloed door jazz en progressieve rock, die stonden te springen om hun muzikale bijdrage te leveren aan de rockgeschiedenis. Na een spontane jamsessie tijdens een soundcheck van Deep Purple kreeg Wishbone Ash zijn 'big break'. Hoogtepunten uit de bandcarrière was het album “Argus” uit 1972, dat miljoenen heeft opgebracht en wordt beschouwd als een van de beste classic rock albums aller tijden. “Pilgrimage” (1971) en “New England” (1976) doen daar weinig voor onder. De band wordt gezien als één van de pioniers in het gebruik van twin lead gitaren en heeft wereldwijde erkenning gekregen, mede dankzij vele goed ontvangen tournees. Overigens verscheen vorig jaar nog de prima studioplaat “Blue Horizon”. Wishbone Ash is op 9 januari in Uden in De Pul, 10 januari in het Zwolse Hedon, 21 januari in de Rosenhof in Osnabruck en 28 januari in Twist in het Heimathaus. En Twist ligt net over de grens bij Emmen.
    Website: http://wishboneash.com/ .

    LIVE-TIP
    Waters, Roger – It's A Miracle
    Van “Amused To Death” (Columbia, 1992/2015)

    Aanstaande zaterdag geeft Infloyd een concert in Naxt Stage. Het concert zal net als een jaar geleden in het teken staan van het album “Amused To Death” van Roger Waters. Het tweede album dat vertolkt wordt is echter ditmaal niet “The Dark Side Of The Moon”, maar “Wish You Were Here” van Pink Floyd. Een mooie combinatie. Het concert zal natuurlijk worden voorzien van de nodige visuals. Infloyd is de laatste jaren een van Nederlands meest gewaardeerde Pink Floyd-tribute bands geworden en doen eer aan het materiaal van de band en zijn leden. Het Roger Waters-album “Amused To Death” is een goede keuze, mede omdat dit album dit jaar een hernieuwde uitgave kreeg. Daarom een goede reden om weer eens een nummer van “Amused To Death” te draaien.
    Websites: http://rogerwaters.com
    en www.infloyd.nl/ .

    ALBUM VAN DE MAAND
    Vly - Headache
    Afkomstig van "I / [Time]" (The Laser's Edge, 2015)

    Multinationals bestaan niet alleen in het bedrijfsleven maar ook in de muziek, en dus ook in het progrockwereldje. Recente voorbeelden zijn bijv. Transatlantic en The Tangent, maar daar kunnen we nu ook Vly aan toevoegen. De Britse gitarist Karl Demata (ex Crippled Black Phoenix) verzamelde een groep muzikanten om zich heen uit Engeland, de VS, Italië en Zweden voor een nieuwe band. Het moest een mengeling worden van de meer atmosferische klanken van zijn oude 'werkgever' gekoppeld aan moderne progrock met een retrogevoel. Onder de overige leden vielen ons twee namen op: toetseniste Elisa Montaldo van de Italiaanse band Il Tempio Delle Clessidre en drummer/toetsenist Mattias Olsson, een vaste gast in ons programma binnen bands als Änglagård, White Willow en Necromonkey. Met zo'n ratjetoe aan mensen en invloeden zou je verwachten dat het album stilistisch alle kanten op vliegt, maar Demata is het gelukt om een mooi coherent album bij elkaar te schrijven, waarop de muzikanten allemaal hun sterke punten naar voren kunnen laten komen. Klassieke prog wordt vermengd met spacey, psychedelische klanken - een sound die nog eens extra word aangezet door de zang van Keith Gladysz, die perfect weet hoe hij zijn wat beperkte stem moet gebruiken binnen dit geheel. Gladysz zang doet ons trouwens wel wat denken aan de zang van Mercury Revs Jonathan Donahue. Vly's album "I / [Time]" is er eentje van het soort dat na een paar luisterbeurten heerlijk onder je huid gaat kruipen en je niet meer loslaat.
    Website: http://www.vlymusic.com/ ;
    het album is in zijn geheel hier te beluisteren: https://lasersedge.bandcamp.com/album/i-time .

    NIEUWS/RIP
    Hällkvist, Samuel - Cluck Old Hen
    Van "Variety Of Live" (Boogie Post Recordings, 2015)
    Isildurs Bane - Undars Mosse
    Van "Lost Eggs” (Svenska Unikum, 1994)

    Onlangs bracht Thomas Olsson, project manager van het Zweedse Isildurs Bane, in het nieuws dat de band volgend jaar haar 40-jarig bestaan gaat vieren met een nieuw album, een verzamelalbum en mogelijk een boek. In de huidige bezetting speelt Samuel Hällkvist gitaar en van hem draaiden we een tijdje terug werk van zijn plaat "Variety Of Live". Het afsluitende "Chuck Old Hen", een bewerking van een traditional, heeft wel wat van de subtiele folktrekjes die ook in de symfonische jazzrock van de band rondom Mats Johansson zit. We zijn dus benieuwd wat het nieuwe jaar gaat brengen. Helaas zal oud-gitarist en mede-oprichter Mats Nilsson de feestelijkheden niet meemaken. Op de Facebook-pagina van Isildurs Bane werd vorige week bekend gemaakt dat hij onlangs overleden is. Als nagedachtenis van hem draaien we een in 1982 opgenomen stuk dat in 1994 terecht kwam op de restjesplaat "Lost Eggs".
    Websites: www.facebook.com/ibexpo
    en http://samuelhallkvist.com/ .

    NIEUW
    Phantasma - Try
    - The Lotus And The Willow
    Van "The Deviant Hearts" (Napalm Records, 2015)

    "Phantasma is een samenwerking van Charlotte Wessels (Delain) met ex-Everon-voorman Oliver Philipps en Serenity-zanger Georg Neuhauser. Bassist Randy George (o.a. Neal Morse) en diverse gasten van naam dragen bij, zoals Tom Englund (Evergrey) en Chloe Lowry (Trans Siberian Orchestra). Voor de teksten is de gelijknamige debuutroman van Charlotte Wessels de bron. In een klein uur komt er een prima symfonische metalmusical voorbij. Diverse sentimentele rustpuntjes zorgen voor een goede balans. Het grootste zangaandeel heeft Charlotte die dat hier veel gevarieerder doet dan bij Delain. Neuhauser is een van de betere zangers; hij zorgt voor een verrijking van het album, maar ook Philipps draagt de nodige zang aan en hij is tevens verdienstelijk als gitarist en toetsenist. Natuurlijk zijn Delain en Everon herkenbaar in de muziek, maar ook het orkestrale van Epica en het bombastische van Xandria. Je hoort zelfs invloeden uit de West Side Story. Voor liefhebbers van melodieuze orkestrale metal." (Menno von Brucken Fock, iO Pages) Wij kiezen voor twee melodieuze duetten, met zeker in "The Lotus And The Willow" ook een hele fijne gitaarsolo.
    Websites: https://www.facebook.com/PhantasmaProject/
    en http://shop.napalmrecords.com/phantasma.html .

    Archive – Half Build Houses
    Van het album “Restriction” (Dangervisit, 2014)

    “Restriction” is het tiende album van het Londense collectief Archive. De band verraste ons eind jaren negentig en vele jaren erna met een combinatie van progrock en triphop, oftewel grootse aan Pink Floyd refererende muzikale elementen, gemengd met club beats. Helaas voor progliefhebbers slaat Archive op “Restriction” een andere weg in. De weg die nu bewandeld wordt, is er één van elektronische beats, dramatische zang en filmische effecten. Dit grijpt dus terug naar de triphop-afkomst van de band, waarbij de progressieve elementen zijn teruggebracht tot een minimum.
    Website: http://archiveofficial.com/ .

    VOORPROEFJE OP DE JAARLIJSTEN
    Anekdoten – Our Days Are Numbered
    Van Until The Ghosts Are Gone (Virtalevy, 2015)

    Begin van het jaar kwam voor het eerst in 8 jaar een nieuw album uit van Anekdoten. We hebben hier dit jaar onterecht niet zoveel aandacht aan besteed, want Anekdoten staat toch garant voor kwaliteit. Net als de voorganger is het geluid overduidelijk Anekdoten (met dus veel ruimte voor del Mellotron) en net als voorheen zwaar op de jaren zeventig geïnspireerd. Toch klinkt het niet oubollig, maar juist fris. We zullen zien of dit album en plekje weet te veroveren in de jaarlijsten.
    Website: http://www.anekdoten.se/ .
  •  
  • Sunday 6 December 2015 Show No. 1174

    NIEUW
    Songs Of The Exile (S.O.T.E) - Head The Call
    - Heirs Of The Earth
    Van "Chosen" (Musea, 2015)

    Songs Of The Exile mag ondertussen een veteraan in de Nederprogwereld worden genoemd, want de band, ook wel kortweg S.O.T.E. genoemd, debuteerde al in 1993. Het nu verschenen "Chosen" is het zesde album en is een ambitieuze rockopera, waarop de groep samenwerkt met gastvocalisten en waarvoor een klein symfonie-orkest en een koor naar de studio zijn gehaald. Het verhaal handelt over een aantal lieden dat problemen als overbevolking en vervuiling wil aanpakken. Dit ontaardt echter in corruptie en machtshonger. Heel realistisch dus. De diverse karakters worden niet alleen door bandleden neergezet, maar ook door Mark Smit van Knight Area en Sabine van der Loos van Ledz Go Purple. De kern van S.O.T.E. wordt gevormd door gitarist/toetsenist/zanger/componist Gerton Leijdekker en bassist/componist/tekstschrijver Peter H. Boer. Het duo is samen verantwoordelijk voor de productie en hoewel koor en orkest het geluidsbeeld soms flink vol smeren is het geheel veelal doorzichtig genoeg. Zodat bijvoorbeeld Boers prachtige, vaak fretloze basspel goed tot recht komt, waarbij hij niet kijkt op een fraai klinkende flageolet meer of minder. Bij de passages met koor moeten we al snel denken aan "Suite Sister Mary" van Queensrÿche's "Operation Mindcrime".
    Website: http://www.sote.nl/home/ .

    NIEUW
    Marsh, Rhys - One Step Inwards
    Van "The Black Sun Shining" (Autumnsongs, 2015)

    Vorige week konden we al een vrij exclusief voorproefje brengen op de songcyclus die de Noorse Brit Rhys Marsh als bij verrassing uitbracht. Een songcyclus, van zeven in elkaar overlopende stukken die eigenlijk als geheel beluisterd dienen. Marsh het werk in slechts vier dagen tijd in z'n eentje op. En dat is niet zomaar wat, want Marsh gebruikte volgens de hoestekst een kleine 20 instrumenten, uiteenlopend van Rhodes piano tot elektrische gitaar tot zither tot saxofoon tot drummachine. Vorige week lieten "Wondering Stars" horen, met een haast mysterieus triphopsfeertje. Een mysterieuze, wat donkere sfeer hangt over de hele cyclus. Wat wil je ook, indachtig de zwarte zon in de titel? Wij gaan door waar we vorige week gebleven waren, met een percussief stuk vol creepy galmende zware basnoten.
    Website: http://rhysmarsh.com/ .

    NIEUW
    Fritsch, Eloy - The Prophecy
    - Duet
    Van "Spiritual Energy" (Musea, 2015)

    Tip in iO Pages 132: "De Braziliaan Eloy Fritsch, voormalig universitair docent computermuziek, heeft al meer dan 10 soloalbums op zijn naam staan naast bijdragen aan de vermaarde groep Apocalypse. De muziek van deze klassiek geschoolde musicus is vaak orkestraal, uitstekend gearrangeerd en vrij bombastisch. Niet voor niets wordt hij geregeld vergeleken met de Griek Vangelis. "Spiritual Energy" bevat maar liefst 17 nummers, gecomponeerd voor film, TV en theater. Dit is een parel in Fritsch' oeuvre. Hij is een toonaangevend toetsenist en elektronisch muzikant van grote klasse!" (Menno von Brucken Fock) Het stuk "The Prophecy" combineert kolossale koorpartijen die refereren aan Carl Orffs "Carmina Burana" volle, gelaagde synthpartijen die doen denken aan de de sound van de Duitse band Eloy (!) begin jaren 80. In "Duet" klinkt hij in z'n eentje als de Rick Wakeman Band: Fritsch speelt snelle Rick Wakeman-achtige loopjes, in duet met zichzelf als 'gitarist', bedrieglijk echt gesimuleerd met een synthesizer, evenals de baspartijen. De lekker losjes ingespeelde drumbegeleiding is hier wel echt.
    Website: http://ong.portoweb.com.br/eloyfritsch_ing/default.php .

    NIEUW
    Carpe Diem – Tibetan Monument
    – Circonvolutions
    Van “Circonvolutions” (Musea, 2015)

    Het Franse Carpe Diem bracht in de jaren zeventig van de vorige eeuw twee albums uit met avontuurlijke muziek, die min of meer in het verlengde van de Canterbury Scene lagen. In 1978 en 1979 trad men veelvuldig live op en werkte aan een derde album, maar doordat EMI andere prioriteiten ging stellen verdwenen de opnames in de kast, waarna de band ophield te bestaan. De laatste bezetting met als leider Christian Truchi kwam echter dit jaar weer bij elkaar en bewerkte twee live nummers voor een nieuw album. Hieraan werden zes nieuwe tracks gekoppeld en samen vormen ze het fraaie comeback “Circonvolutions”. De huidige sound van de band is minder tijdloos en heeft zelfs een ietwat jaren negentigsound. De symfonische jazzrock heeft hierdoor een warm doch enigszins elektronische klank gekregen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Alambic of het solowerk van Kit Watkins. Toch weet deze originele aanpak zeker te overtuigen, ook omdat de melodieuze saxofoon-, fluit en klarinetpartijen, de fijne gitaarsolo’s en de invloeden van pop en chanson mooi geïntegreerd zijn.
    Website: http://www.original-musics-colors.com/ .

    (OP)NIEUW
    Leap Day - Phaeton
    Van "From The Days Of Deucalion - Chapter 2" (Oskar, 2015)

    Twee jaar na Chapter 1 is nu het tweede deel van het concepttweeluik "From The Days Of Deucalion" verschenen, gebaseerd op het boek "Worlds In Collision" van Immanuel Veilokovsky. Hij schetst in dat boek catastrofistische theorieën, die er op neer komen dat bepaalde tijdperken in de geschiedenis van de aarde abrupt worden afgesloten door rampen van kosmische aard. Aan het begin van dit tweede deel wordt al duidelijk wat wij als mens daar voor rol in hebben: 'all we've ever understood is nothing but a fart in a windstorm really'. Concept of geen concept, we denken hier het meest rijpe en complete Leap Day-album tot nu toe gehoord te hebben. De zang van Jos Harteveld, die live altijd al prima was, komt nu ook in de studio beter tot recht en we horen in een welluidende productie het volle toetsenspel van Gert van Engelenburg en Derk Evert Waalkens een aangenaam huwelijk aangaan met de warme gitaarpartijen van Eddie Mulder. Enkele weken geleden draaide we al prijsnummer "In The Shadow Of Death", vanavond "Phaeton" met onder andere een schitterende gitaarmelodie van Eddie Mulder, van het soort waarvan je dacht dat die allang bestond.
    Website: http://www.leapday.nl/ .

    LIVE-TIP
    Gilmour, David – Rattle That Lock (Extended Mix)
    Van “Rattle That Lock” (Columbia, 2015)

    Na de mooie Pink Floyd-special van vorige week en met de jaarlijstjes die begin volgende maand ons programma zullen vullen, is het een goed moment terug te komen op een van de hoogtepunten van het afgelopen jaar: het nieuwe album en het concert van David Gilmour. We hebben al in een vroeg stadium het titelnummer gedraaid, dat met nog geen vijf minuten en een relatief korte gitaarsolo niet direct een voltreffer genoemd kan worden. Je wilt als fan van die prachtige gitaarstijl dat die solo nog een hele tijd doorgaat. Welnu, de uitgebreide versie die op de DVD en Blu-Ray staat duurt anderhalve minuut langer en inderdaad wordt die volledige extra tijd gevuld met de verlenging van die solo. Wil je een nog langere versie horen dan kun je terecht bij de ruim acht minuten durende Youth Mix, maar die is meer op beats gebaseerd dan op Gilmours trademark. Overigens werd afgelopen week bekend dat David Gilmour in 2016 ook in Europa weer concerten gaat geven. Vier zijn er al in de verkoop gegaan en ongetwijfeld al uitverkocht: alle vier eind september in de Royal Albert Hall in Londen.
    Website: http://www.davidgilmour.com/rattlethatlock/ .

    NIEUW
    Trans-Siberian Orchestra - Prometheus
    - Who I Am
    Van "Letters From The Labyrinth" (Republic Records / Universal)

    Toen Savatage-producer Paul O'Neill Trans-Siberian Orchestra begon, was het zijn ambitieuze bedoeling om progressieve rock te maken die grensverleggend moest zijn. We zijn nu zo'n 20 jaar en 10 miljoen verkochte albums verder, dus op commercieel gebied is het megaproject sowieso al geslaagd. Maar Trans-Siberian Orchestra brengt niet zozeer albums, maar multi-dimensionale rockopera's die vooral in deze tijd van het jaar in de VS bijzonder veel publiek trekken. Pas de laatste jaren zijn de shows ook mondjesmaat hier te zien geweest. "Letters From The Labyrinth" is TSO's eerste volledige album sinds "Night Castle" uit 2009. Het concept handelt over een dialoog tussen de wijsheid van het verleden en de hoop voor de toekomst, uitgebeeld middels de correspondentie tussen een kind en een oude vriend van de opa van dat kind. Allerlei kwesties, zoals de val van de Berlijnse Muur, tot aan de schandalen rond bankiers van de laatste tijd komen aan de orde. De muziek is deels origineel gecomponeerd door O'Neill met Savatage-voorman Jon Oliva, deels gebaseerd op beroemde klassieke werken van o.a. Bach, Beethoven (in "Prometheus", dat u zo gaat horen), Borodin en Rimsky-Korsakov. Die wordt uitgevoerd door een ploeg van 20 muzikanten, waaronder diverse Savatage-leden en Artension-toetsenist Vitalij Kuprij. Onder de vocalisten vinden we Jeff Scott Soto en Symphony X-zanger Russell Allen. Het resultaat klinkt bij vlagen eerder musical-achtig dan als progressieve rock.
    Website: http://www.trans-siberian.com/ .

    ALBUM VAN DE MAAND
    Vly - Circles
    Afkomstig van "I / [Time]" (The Laser's Edge, 2015)

    Multinationals bestaan niet alleen in het bedrijfsleven maar ook in de muziek, en dus ook in het progrockwereldje. Recente voorbeelden zijn bijv. Transatlantic en The Tangent, maar daar kunnen we nu ook Vly aan toevoegen. De Britse gitarist Karl Demata (ex Crippled Black Phoenix) verzamelde een groep muzikanten om zich heen uit Engeland, de VS, Italië en Zweden voor een nieuwe band. Het moest een mengeling worden van de meer atmosferische klanken van zijn oude 'werkgever' gekoppeld aan moderne progrock met een retrogevoel. Onder de overige leden vielen ons twee namen op: toetseniste Elisa Montaldo van de Italiaanse band Il Tempio Delle Clessidre en drummer/toetsenist Mattias Olsson, een vaste gast in ons programma binnen bands als Änglagård, White Willow en Necromonkey. Met zo'n ratjetoe aan mensen en invloeden zou je verwachten dat het album stilistisch alle kanten op vliegt, maar Demata is het gelukt om een mooi coherent album bij elkaar te schrijven, waarop de muzikanten allemaal hun sterke punten naar voren kunnen laten komen. Klassieke prog wordt vermengd met spacey, psychedelische klanken - een sound die nog eens extra word aangezet door de zang van Keith Gladysz, die perfect weet hoe hij zijn wat beperkte stem moet gebruiken binnen dit geheel. Gladysz zang doet ons trouwens wel wat denken aan de zang van Mercury Revs Jonathan Donahue. Vly's album "I / [Time]" is er eentje van het soort dat na een paar luisterbeurten heerlijk onder je huid gaat kruipen en je niet meer loslaat.
    Website: http://www.vlymusic.com/ ;
    het album is in zijn geheel hier te beluisteren: https://lasersedge.bandcamp.com/album/i-time .

    NIEUW (JAZZROCK)
    Dharmawan, Dwiki – Arafura
    Van “So Far So Close” (Moonjune Records, 2015)

    En wederom heeft Leonardo Pavkovic van Moonjune Records een Indonesische muzikant de kans gegeven om buiten zijn landsgrenzen en dan vooral in het Westen gehoord te worden. Dit keer gaat het om toetsenvirtuoos Dwiki Dharmawan die al zo’n 30 jaar actief in de muziek is als soloartiest, met zijn band Krakatau en met het World Peace Orchestra. Voor zijn debuut op Moonjune Records schoven, zoals we bij dat label gewend zijn, weer enkele cracks uit de jazzrock aan. Jimmy Haslip en Chad Wackerman zijn de usual suspects, terwijl violist Jerry Goodman in het door ons gekozen “Arafura” een prominente gastrol heeft. Voor de gitaarpartijen werden twee label- en landgenoten uitgenodigd: Dewa Budjana en Tohpati. Het resultaat is een heerlijk ouderwetse, op keyboards gebouwde progressieve jazzrockplaat, met onder meer lekker Mini Moogspel. Alleen het improvisatie-achtige “Jembrana’s Fantasy” valt een beetje buiten deze scope.
    Websites: http://www.moonjune.com/
    en https://dwikidharmawan-moonjune.bandcamp.com/ .

    HERUITGAVE
    Airlord – Ladies Of The Night
    Van “Clockwork Revenge” (Infinity/Festival Records, 1977 / Paisley Press, 2015)

    Vorige week draaiden we nummers van de zoveelste heruitgave van “Garden Shed”, het debuut van England. Die klassieker kwam in 1977 uit, een van de laatste jaren van de klassieke symfonische rock. In datzelfde jaar bracht ook het oorspronkelijk uit Nieuw Zeeland afkomstige Airlord zijn debuut uit, getiteld “Clockwork Revenge”. Waarom er van dit album nooit een officiële CD-heruitgave is geweest is een raadsel. De muziek wordt weliswaar meer gedragen door de twee gitaristen dan door de toetsenman, maar verder eenzelfde uitstraling als het vroege werk van Marillion of de Gabriel-periode van Genesis. Met name de veelheid aan stemmetjes die Steve Mackenzie gebruikt bij zijn verhalende teksten zouden zo van Gabriel of Fish kunnen komen. De ploppende bas daarentegen klinkt het zelfde als op de eerste platen van Twelfth Night. Onlangs verscheen er bij Paisley Press een mooi opgepoetste CD-versie, maar net als Tachika, dat “Clockwork Revenge” ook al eens uitbracht, is dit waarschijnlijk een piraatlabel, zoals Second Harvest. Of de bandleden van het in 1978 ontbonden Airlord hier iets aan verdienen is dus de vraag. Maar als je desondanks een stukje proggeschiedenis wilt ontdekken is dit een mooie gelegenheid.
    Meer info: http://www.progarchives.com/album.asp?id=7997 .

    NIEUW
    Merchant, Natalie – I May Know The Word
    Van “Paradise Is There – The New Tigerlily Recordings” (Nonesuch Records, 2015)

    “Tigerlily” was de eerste plaat die Natalie Merchant maakte nadat ze de vooral in de Verenigde Staten populaire band 10.000 Maniacs had verlaten om een solocarrière te starten. Na 20 jaar wilde ze haar fans eren met een cd/dvd-set, die een opnieuw ingespeelde versie van het debuut en een documentaire met live-beelden en interviews zou bevatten. De nieuwe uitvoering kreeg als titel “Paradise Is There” en volgens de zangeres is het verschil met dat debuut vooral het zelfvertrouwen in haar stem dat ze in de loop der jaren heeft gekregen. De vaak met fraaie strijkkwartetarrangementen verrijkte songs bereiken een soort climax als gitarist Gabriel Gordon in het ruim zeven minuten durende “I May Know The Word” een gevoelige solo inzet.
    Website: http://www.nataliemerchant.com/ .

    NIEUW
    Phantasma - The Lotus And The Willow
    Van "The Deviant Hearts" (Napalm Records, 2015)

    "Phantasma is een samenwerking van Charlotte Wessels (Delain) met ex-Everon-voorman Oliver Philipps en Serenity-zanger Georg Neuhauser. Bassist Randy George (o.a. Neal Morse) en diverse gasten van naam dragen bij, zoals Tom Englund (Evergrey) en Chloe Lowry (Trans Siberian Orchestra). Voor de teksten is de gelijknamige debuutroman van Charlotte Wessels de bron. In een klein uur komt er een prima symfonische metalmusical voorbij. Diverse sentimentele rustpuntjes zorgen voor een goede balans. Het grootste zangaandeel heeft Charlotte die dat hier veel gevarieerder doet dan bij Delain. Neuhauser is een van de betere zangers; hij zorgt voor een verrijking van het album, maar ook Philipps draagt de nodige zang aan en hij is tevens verdienstelijk als gitarist en toetsenist. Natuurlijk zijn Delain en Everon herkenbaar in de muziek, maar ook het orkestrale van Epica en het bombastische van Xandria. Je hoort zelfs invloeden uit de West Side Story. Voor liefhebbers van melodieuze orkestrale metal." (Menno von Brucken Fock, iO Pages) Wij kiezen voor een melodieuze duet, met ook een hele fijne gitaarsolo: "The Lotus And The Willow".
    Websites: https://www.facebook.com/PhantasmaProject/
    en http://shop.napalmrecords.com/phantasma.html .
  •