Sunday 21 December 2008 Show No. 820
Band Titel Item
   
Kansas The light Kerst

Van het album van The December People: “Sounds Like Christmas”(Magna Carta, 2001)
Voor dit speciale kerstproject van Magna Carta schreef de groep rond zanger Steve Walsh speciaal een nummer

Chicago Plaid Nieuw
Van "Chicago XXXII - Stone Of Sisyphus" (Rhino, 2008)
In 1993 hadden de heren van deze breed bezette Amerikaanse band genoeg van de rockballads die men van de platenbaas steeds maar weer moest maken. Met producer Peter Wolf (niet die van de J. Geils Band, maar de virtuoze voormalige Frank Zappa-toetsenist) werd wat anders geprobeerd. Al jammend en al samen schrijvend (iets wat men ook al wat jaartjes niet meer zo had gedaan) ontstonden er veel meer up tempo songs. Stevige A.O.R.-rock die meer dan eens aan Toto doet denken, maar dan met ook plaats voor spannende blazers-arrangementen. Die blazers (vast lid van de band) hadden in die ballads ook weinig te doen gehad.... Songs met plaats voor originele harmonieën en ander experiment, zoals zelfs een stukje rap. Was de platenmaatschappij daar blij mee? Natuurlijk niet: die wilde het niet promoten. Dus nam Chicago de opnamen onder de arm en vertrok. Gek genoeg brachten ze toen de plaat alsnóg niet uit, maar de jazz-bigbandplaat "Night And Day". Na 15 jaar is 'ie er alsnog, deze atypische, meer rockende Chicagoplaat. "Plaid" begint met een fluit-achtig ritmepatroontje dat zo van "Peter Gabriel 4" had kunnen komen en heeft verderop de genoemde Toto-referenties.
Paintbox Air Nieuw
Paintbox Chameleon Nieuw
Van "Bright Gold And Red" (Wild Chance Music, 2008)
Paintbox is een trio dat gevormd wordt door Isildurs Bane-leden Lennea Olsson (zang, cello, bas) en Fredrik Johansson (gitaren, bas, toetsen, wijnglas, percussie, zang) samen met drummer Magnus Helgesson. Op enkele nummers worden ze bijgestaan door IB-collega's Mariette Hansson en Christof Jepsson. Je zou van dit Zweedse gezelschap dus complexe muziek in de Isildurs Bane-stijl verwachten, maar dat blijkt niet het geval. Paintbox maakt namelijk subtiel gearrangeerde luisterpop, waarbij ballades overheersen. In die zin is er alleen een vergelijking met de Isuldurs Bane-EP “Songs From The Observatory”, dat sterk leunde op de songs en stem van Hansson. Kortom, een aangenaam, kort plaatje met liedjes die zelden de vier-minuten-grens overschrijden.
Jopek & Co, Anna Maria Aya 1984 Nieuw
Van "Jo & Co - BMW Jazz Club Volume 1" (Eigen beheer/Universal, 2008)
Deze Poolse jazzpopzangeres werd bekend door haar samenwerkingen met Pat Metheny en Sting, maar staat ook solo haar mannetje. Hoewel solo? Naast haar 6-koppige eigen band zijn er drie prominente internationale gasten op dit album: zanger/bassist Richard Bona, zanger/percussionist Mino Cinelu (o.a. ex-Weather Report) en zanger/oud-speler Dhafer Yousef. Dielaatste is te horen in het zeer atmosferische "Aya 1984", met verder een glansrol voor gitarist Marek Napiórkowski, met spel dat wel wat doet denken aan dat van Eivind Aarset. Dit zijn live-opnamen die gemaakt zijn op Poolse (etno-)jazzfestivals en in de Poolse Blue Note Club.
Morse, Neal The conclusion Nieuw
Van "Sola Scriptura And Beyond" (Radiant/Metal Blade 2008)
Geweldig geproduceerde DVD, opgenomen in de Boerderij in Zoetermeer op het iO Pages-festival. Een dag eerder speelde z'n oude band Spock's Beard, alwaarvan ook een DVD is verschenen. Morse speelt z'n gehele 2007-album "Sola Scriptura" (over Martin Luther (1483-1546)) en lange medleys die eerder plaatwerk en zelfs Spock's Beard belichten. Ook Transatlantic-klassieker "We All Need Some Light" wordt gespeeld. Z'n begeleidingsband is grotendeels Nederlands en wordt geleid door iO-scribent/drummer Collin Leijenaar. Hij blinkt uit, evenals de Britse gitarist Paul Bielatowicz, die ook in de Carl Palmer Band speelt. Hij geeft in deze passage een meesterlijke shredsolo weg vol vingervlugge virtuositeit. Prachtig in beeld gebracht. En dat geldt voor het hele concert trouwens. Steeds de camera goed op solo's en flitsende, maar niet te vermoeiend snelle beeldwisselingen.
ExhiviVision Beyound the earth Nieuw
Van "Beyond The Earthbound" (Universal, 2008)
Na het titelloze debuut uit 2004 bracht de Japanse superformatie ExhiVision eind vorig jaar het moeilijk verkrijgbare “Overexposure” uit. Op 29 april van dit jaar speelden Hiroyuki Namba (Sense Of Wonder, gast bij Kenso), Akira Wada (Prism) Toshimi Nagai (Vienna, Gerard) en Kohji Hasegawa (sessiedrummer) in de beroemde Silver Elephant in Tokyo materiaal van beide platen en het resultaat is te horen op de SHM-CD “Beyond The Earthbound”. De virtuoze jazzrock, waarin opmerkelijk veel ruimte is voor het melodieuze aspect, wordt live iets robuuster gebracht, maar echt freaken wordt het nooit; de complexe composities blijven zodoende goed intact.
   
Band Titel Item
   
K2 Death zone / Whiteout Live-tip

Van “ K2 - Tales Of Triumph And Tragedy” (MCA, 1988)
Don Airey is een toetsenist die door vele hardrockbands is gevraagd als sessiemuzikant. Bij het grote publiek is hij recentelijk echter bekend geworden als bandlid van Deep Purple, waar hij sinds 2003 in zit. Airey’s carrière begon in 1972 toen hij toetrad tot Cozy Powell's Hammer. Na Cozy Powell maakte hij nog deel uit van de band van Gary Moore, Ritchie Blackmore’s Rainbow en Ozzy Osbourne. Hij werkte echter samen met zo’n beetje alle grote rockbands ter wereld, zoal Black Sabbath, Judas Priest en Whitesnake. Airey gaat touren n.a.v. zijn recent verschenen album “A Light In The Sky”. De bezetting is iets gewijzigd t.o.v. eerdere berichtgeving. Opvallend is de drummer: dat is namelijk de eminente Clive Bunker, ooit de eerste Jethro Tull-drummer, die later werkte met o.a. Jack Bruce en Manfred Mann's Earth Band. Airey's tournee brengt hem 22 januari naar De Boerderij in Zoetermeer en 25 januari naar de Udense Pul.

December People, The Twas the night before Christmas Kerst

Van het album “Sounds Like Christmas” (Magna Carta, 2001)
Nog een nummer van dit kerstalbum, ditmaal met Mike Baker van Shadow Gallery op zang. Baker overleed anderhalve maand geleden, 29 oktober om precies te zijn, op 45 jarige leeftijd aan een hartaanval.

Jethro Tull Last man at the party Kerst

Van “The Jethro Tull Christmas Album” (Eigen beheer, 2003)
Een speciaal kerstalbum van de Britse progressieve rockband Jethro Tull, uitgebracht in 2003. Het album bestaat voor ongeveer de helft uit bestaande nummers van de band die voor deze gelegenheid heropgenomen zijn, en voor de helft uit nummers die speciaal voor dit album geschreven zijn. Dit “Last Man At The Party”  is een speciaal voor dit album geschreven en opgenomen lied.

Cocteau Twins Frosty the snowman Kerst

Van de CD-single “Snow” (4AD, 1993) en “Lullabies To Violaine” (4AD, 2006)
Het Britse trio Coctea Twins bracht buiten de reguliere albums ook een flink aantal EP's uit. Deze verschenen uiteindelijk mooi verzameld in de 2 x2-CD set Lullabies To Violaine.

Sakamoto,Ryuichi,Sylvian Forbidden colours Kerst
Van "Cinemage" (Sony Classical, 1999)
Oorspronkelijk verschenen op de soundtrack voor de film “Merry Christmas, Mr. Lawrence” (hoewel niet in de film te horen) is “Forbidden Colours” een vocale bewerking van het thema van deze indringende oorlogsfilm. De versie van vanavond is een live-uitvoering met orkest en David Sylvian als gast. Tijdens het concert bracht de voormalige Yellow Magic Orchestra-toetsenspeler diverse andere soundtrackmateriaal, waaronder de thema's van “The Last Emperor”, “Little Buddha” en “Wuthering Heights”.
Camel  For today  

van “A Nod And A Wink” (Camel Productions, 2002)
Alweer 6 jaar oud is de laatste plaat die Andy Latimer met Camel maakte. Er is sprake dat er wederom een DVD uit staat te komen.

Big Big Train Boxgrove man  
Big Big Train Albion perifide  
Van “English Boy Wonders” (GEP 1997 / English Electric Records 2008)
In 1997 verscheen het tweede album “English Boy Wonders” van deze Britse band. Maar eigenlijk was het album niet af; het budget was op dus het moest maar zo. Maar echt tevreden was de band er nooit mee. Na het succes van het meest recente album “The Difference Machine” zag men de kans om het geheel eens echt af te maken. Nagenoeg alle gitaar, bas- en toetsenpartijen werden opnieuw opgenomen en er werden zelfs hele secties aan stukken toegevoegd. Maar ook de volgorde van de tracks werd omgegooid en zelfs nog een nieuw stuk toegevoegd. Het resultaat: een album dat duidelijk beter in balans is ondanks de bijzondere mengeling van pastorale symfo en melodieuze, ingetogen indie-pop. Het album is nu op het eigen label English Electric Records uitgebracht.

Sunday 14 December 2008 Show No. 819

Band Titel Item
   
Greaves, John Lullaby  

Van "Little Bottle Of Laundry"  (Blueprint, 1997)
Voormalig lid van de avant-popgroep Henry Cow, waaruit het Peter Blegvad kent, die ook meewerkt aan dit album.  Z'n stekelige progressieve popsongs zijn fantasievol ingevuld door voornamelijk Franse prog- en jazzmusici, maar ook Pip Pyle (1950-2006; o.a. ex-National Health) is te horen. Ster van de plaat is zonder meer gitarist François Ovide (1952-200), wiens spelbenadering misschien nog het best vergelijkbaar is met die van Adrian Belew.

Tovah Never escape Nieuw
Tovah Icons Nieuw

Van "Escapologist" (LOLA Lounge Label, 2008)
Volgens haar site http://www.tovah.de/english/tovah_bio.html begon de muzikale herinnering van Tovah (de artiestennaam van deze Engelse zangeres) eind jaren '70 met “Wuthering Heights” van Kate Bush. In de jaren negentig wierp dit haar vruchten af: ze componeerde nummers en voerde
onder ander haar lied “Angel” uit voor 200.000 mensen bij de Brandenburgse poort. Ze nam een unplugged album op (dat nooit werd uitgebracht), waardoor nu pas haar echte debuut verschijnt. De progressieve popmuziek op “Escapologist” is een combinatie van catchy melodieën en een progressieve instrumentatie. Producer en touch-gitarist Markus Reuter is voor dit laatste verantwoordelijk, bijgestaan door de vaak opvallend ingetogen spelende Pat Mastelotto, terwijl enkele andere muzikanten connecties hebben met Isildurs Bane (gitarist Christian Saggese en trompettist Luca Calabrese). Tovah is overigens ook afgestudeerd in design wat mede het prachtige hoesontwerp en de fraaie site verklaart.

Deus Ex Machina Il testamento dell'Uoma Saggio Nieuw
Deus Ex Machina Cor mio Nieuw

 Van "Imparis" (Cuneiform Records, 2008)
Imparis is voor Deus Ex Machina begrippen een toegankelijke plaat. Hoewel de gebruikelijke ingredienten hardrock, blues, klassieken jazz(rock) nog steeds de basis vormen is er meer ruimte voor introspectie en heeft Alberto Piras zijn gebruikelijke manikale zang grotendeels omgebogen naar beheerste melodielijnen en soms catchy refreinen. “Cor Mio” is zelfs balladig te nomen. Eigenlijk herbergt alleen het kwartier lange slotnummer “La Fine Del Mondo” het oude agressieve groepsgeluid en de bezeten zang. Belangrijkste solo-instrumenten naast de gitaar zijn Hammond orgel, elektrische piano, viool en een vaak als een VCS klinkende synthesizer. De CD bevat ook nog een live-nummer, terwijl er ook een DVD is toegevoegd, waarop een recent concert, oude live-opnames, tv-optredens en videoclips en een uitgebreid interview.

Random Hold Precarious timbers Rerelease

Van "The View From Here" (1980/Voiceprint 2001)
Random Hold was de new wave-band rond zanger/gitarist David Rhodes, die vooral bekend is als gitarist uit de band van Peter Gabriel. De productie van het album was in handen van Peter Hammill: z'n enige productieklus buiten eigen werk. Engineer was Neil Kernon, die later o.a. "Rage For Order" voor Queensryche zou produceren (er is dus een Hammill-Queensryche-link!;-)). De doomy keyboardsounds van David Ferguson doen denken aan die op "A Black Box" van Peter Hammill. Niet gek: Ferguson heeft daar een klein rolletje op. Vooral het akkoordenwerk van Rhodes is heel herkenbaar en vergelijkbaar met z'n bijdragen aan "Peter Gabriel 3". Op de tweede schijf staat een live-optreden: een voorprogramma voor Peter Gabriel, die speciaal het podium opkomt op de band aan te kondigen (iets wat hij later ook steeds is blijven doen).

Verheyen Band The, Carl Bells of april  

Van het album “Take One Step” (Provogue, 2006)
Op dit album, opvolger van “Six” (2002), wordt de gitarist bijgestaan door o.a. Drummer Chad Wackerman en Hammond-organist/pianist Jim Cox. Carl's gitaarsound lijkt in sommige nummers, zoals het geplande “Bells Of April”, wel een symfonie-orkest, omdat hij meerdere lagen over elkaar heeft opgenomen. Op andere live in de studio opgenomen momenten houdt hij het intiem, zonder overdubs.

Indigo Falls World's end  

Van "Indigo Falls" (Medium, 1997)
Atmosferisch nummer van Richard en Suzanne Barbieri, met fantastische fripperiaanse solo van Jakko M. Jakszyk. Drumprogrammering en -spel zijn van de hand van Steve Jansen, net als Richard Barbieri afkomstig uit Japan (en trouwens de broer van David Sylvian).

   
Band Titel Item
   
Spiraling Do you hear what I hear?  

Op veler verzoek nam Spiraling in 2006 hun bewerking van dit kerstliedje op waarbij men het vermengd heeft met een stukje uit een wel heel erg bekend rocknummer.  Ook te beluisteren op www.myspace.com/spiraling

Mostly Autumn Unoriginal sin Live-tip

Van het album “Glass Shadows” (eigen beheer, 2008)
Mostly Autumn de uit York afkomstige band heeft een grote schare fans in Nederland. Ieder jaar komt het gezelschap voor een uitverkochte Boerderij in Zoetermeer een fantastische kerstshow verzorgen. Het in juni uitgebrachte nieuwe album “Glass Shadows” zal zeker een nieuwe impuls geven aan de carriere van de groep. Het is een fenomenale terugkeer naar het meer layed back karakter van de eerste drie CD's. “Glass Shadows” kent prachtige composities en melodiën. Heather Findlay zingt beter dan ooit.  Natuurlijk zijn de solo's van Bryan gebleven, even als de folkinvloeden. Op 20 december is de band te zien in De Boerderij in Zoetermeer voor de genoemde XMAS party, en op 21 december in the spirit of 66 in Verviers.

It Bites This is England Live-tip

Van “The Tall Ships” (Inside Out, 2008)
Het langste nummer van het nieuwe album “The Tall Ships” en een sterke song die met name tekstueel aansluit op het lange stuk “Losers Day Parade” van het Kino album. Samen met de nieuwe Frost* is dit een van de grote verassingen van 2008. It Bites komt in 2009 voor drie concerten naar Nederland, o.a. Op 12 mei naar de Gigant in Apeldoorn.

Aarset, Eivind Still changing  

Van "Sonic Codex" (Jazzland, 2007)
Na een aantal behoorlijk abstracte platen, waarop Aarsets gitaar dusdanig was vervormd dat er nauwelijks traditionele gitaarklanken te bespeuren waren, keerde hij op “Sonic Codex” terug naar de pure toon van de zessnaar. Het gevolg is een behoorlijk robuuste plaat, waarop experimentele jazzrock, postrock en progressieve rock samenkomen. Het gekozen nummer is bijvoorbeeld een mengeling van Pink Floyd, postrock en Jaga Jazzist. Uiteraard zijn er ook weer voldoende electronics en dergelijke aanwezig die die typische Noorse jazzsound kenmerken.

Klaatu December dream  

van het album “Magentalane” (EMI, 1981)
Afkomstig van het laatste Klaatu-album “Magentalane” dat na het matige “Endangered Species” een terugkeer naar een wat meer klassiek Klaatu geluid betekende.

Aemen She  

Van het debuutalbum “The Day The Angels Cried” (That's Entertainment, 1997)
Het debuutalbum van deze Brabantse band was een heus conceptalbum dat verhaalt over een Schots stadje waar 12 kinderen om het leven kwamen. Oscar Holleman was de producer van dit goed ontvangen album, dat werd opgevolgd door “Fooly Dressed”, ook weer een afwisselend album met 14 typische AEMEN songs. Puur, intiem, maar ook bombastisch! Een schitterende productie vol vuur,emotie en hartstocht. Psychedelische jaren '60- en begin jaren '70-sounds (denk aan Pink Floyd, T.Rex), gemengd met moderne jaren '90-rock. Op 18 december 2004 gaf Aemen een afscheidsconcert met diverse gastmuzikanten in W2 in Den Bosch voor de naar Griekenland vertrekkende zanger Toine van der Meijden. Dat optreden is destijds opgenomen voor DVD.

Direction Dernièe issue  

Van "Est" (Unicorn Digital, 2008)
Slotnummer van het vierde album van deze Canadese band, dat onlangs verscheen bij Unicorn Digital en in oktober zijn Xymphonia-première beleefde. De groep maakt onmiskenbare neoprog, waarin vooral de weelderige keyboardpartijen opvallen. Men houdt veel van Genesis en Marillion, dat nét iets te vaak uitpakt in letterlijke citaten. In dit slotnummer ontwaarden we deze niet, al klinkt het nummer wel meteen heel vertrouwd. Het tussenstuk, met twaalfsnarige gitaartokkels en wollige mellotron-tapijten knipoogt overduidelijk naar mid-seventies-Genesis.

Sunday 7 December 2008 Show No. 818

Band Titel Item
   
Rush Circumstances Nieuw
Van "Snakes & Arrows Live" (Anthem/Eagle, 2008)
In april verscheen er al een dubbel-CD, nu is er ook een 3-DVD-set met op twee schijven opnamen die gemaakt zijn in de Rotterdamse Ahoy, 16 en 17 oktober 2007. Op DVD3 staan vier niet in Rotterdam gespeelde nummers. Er is flink wat aandacht voor het recente album "Snakes & Arrows", dat een terugkeer betekende naar de onder symfoliefhebbers zo geliefde sound van, laten we zeggen, medio "Power Windows". Onderhavig nummer komt echter van "Hemispheres" uit 1978, toen men in de eindfase verkeerde van een transformatie van een meer hardrockende naar een symfonischer stijl.
Overhead a Method…to the madness Nieuw
Van het album “And We're Not Here After All” (Musea, 2008)
Met zijn derde album “And We're Not Here After All” doet de Finse band Overhead een poging om door te breken in de topregionen van de progscene. Muzikaal zit die doorbraak niks in de weg want hun sfeervolle prog staat op een gelijk niveau als die van bands als Carptree of Sylvan. Niet dat ze daar muzikaal op lijken maar er is wel iets van verwantschap qua sfeer en gevoel die deze bands gemeen hebben. Opvallend is ook dat je nooit echt precies kunt zeggen dat Overhead sprekend op ergens op lijkt maar ook niet dat de band gezichtsloos is. Integendeel, de opvallende stem van Alex Keskitalo zorgt er wel voor dat je bij de les blijft samen met de heerlijke swingende ritmesectie, het soms felle maar ook melodieuze gitaarspel en het veelvuldig opduikende pianospel van toetsenist en producer Tarmo Simonen.
Genesis Back in NYC / Hairless heart/ Counting out time Nieuw
Genesis Anyway/Here comes..Anaesthesist Nieuw

Afkomstig van “Genesis 1970-1975” (Virgin, 2008) 
Jawel het laatste deel van ons feulleton rond de nieuwe Genesis box die de Peter Gabriel-jaren belicht. Ofwel de albums van “Tresspass” tot “The Lamb Lies Down On Broadway” geheel geremixt op zowel hybride SACD als DVD-A, met ook nog een videosectie op de DVD's vol uniek beeldmateriaal én een bonusdisc met rarities.
We zijn nu bij “The Lamb Lies Down On Broadway” aanbeland. Wederom een belangrijk punt in de carrière van de band. Na “Selling Egland By The Pound” en een lange tour was de populariteit van de band vergroot, tijd om er een tandje bij te doen. Peter Gabriel wist de band te overtuigen om hem een concept album te laten schrijven en halverwege 1974 dook de band de studio in om te gaan werken aan wat een dubbelalbum werd dat de gemoederen in het Genesis-kamp flink bezig hield. “The Lamb” bevat breed spectrum aan nummers, van zware symfo (“Fly On A Windshield”) tot compacte rock (“Back In NYC”). Een van de meest weirde stukken is “The Waiting Room”, dat is ontstaan uit een 25 minuten durende jam: een van de hoogtepunten van de 5.1 mix. De tour zou de meest spectaculaire worden uit de geschiedenis van de band and Gabriel wist het publiek te boeien door op zeer theatrale wijze de hoofdpersoon Rael uit te beelden. Vooral de “Slippermen” was een hoogtepunt. Deze remix klinkt dan ook geweldig en de DVD-A met de slide-show en live beelden op de achtergrond is zeer mooi gemaakt. Met recht een waardige afsluiter van de Gabriel-periode.

Sad Song Co, The Face down in the swimmingpool Nieuw
Sad Song Co, The The healing Nieuw
Van "Poignant Device" (Eigen Beheer, 2008)
Vorige week draaiden we nog materiaal van het solodebuut van voormalig  Unbelievable Truth-zanger Andy Yorke, dat geproduceerd was door zijn voormalige collega Nigel Powell. Deze week twee tracks van Powells tweede CD van zijn band The Sad Song Co. Daar waar Yorke's muziek vergeleken met Unbelievable Truth de meer ingetogen kant kiest, heeft Powell juist zijn voorliefde voor de progressieve rock verder uitgebreid. Hij noemt zijn muziek nu dan ook klinken als 'een bizarre botsing van Genesis, Marillion, Elvis Costello, Hugo Largo, Martin Grech, Porcupine Tree en R.E.M.', waarbij zijn stem ergens tussen Steve Hogarth en Geoff Mann geplaatst kan worden. De drumpartijen voor het album werden opgenomen in Marillions Racket Studio onder begeleiding van Radioheads technicus Graeme Stewart, terwijl Mark Kelly nog wat hulp aanbood bij het nummer Domestic Drama, met ruim 10 minuten het langste stuk. Het is opvallend te horen hoe Powell bijna in zijn eentje (alleen bassist Jason Moulster staat hem frequent bij) een eigenzinnige vorm van prog weet te spelen, waarin ook ruimte is voor de gebruikelijke toetsen- en gitaarsolo's.
Damian Wilson When I leave this land  

Afkomstig van de sampler die hij in eigen beheer uitbracht (2002)
Zanger Damian Wilson, onder andere bekend van Landmarq en Threshold, maakt z'n volledige solo-oeuvre gratis downloadbaar via zijn site
DamianWilsonMusic.com. Hij doet dat trouwens maar voor een korte tijd en er zal een mogelijkheid zijn via de site geld te doneren, waarmee Wilson toekomstige opnamen wil financieren. Wilson wil met dit initiatief proberen te bewerkstelligen dat zijn muziek meer gehoord wordt.

   
Band Titel Item
   
Riverside Cybernetic pillow Live-tip

Van het album “Rapid Eye Movement” (Inside Out, 2007)
Het Poolse Riverside en het Franse Lazuli treden op 10 december, aanstaande woensdag dus, op in  Paradiso te Amsterdam

Blue Oyster Cult I love the night Live-tip

Van het album “Spectres” (CBS, 1977)
Blue Öyster Cult is opgericht in 1967 en werd een van de bekendste en belangrijkste hardrockformaties uit midden jaren '70 en '80. Het debuutalbum verscheen begin jaren '70 maar de echte doorbraak kwam met het album “Agents Of Furtune” in 1976. In de jaren '90 waren er vele line-up wijzigingen. De band bleef er, ondanks de vele bezettingen, ondertussen lustig op los touren en veroverde een nieuwe generatie hardrock-liefhebbers toen Metallica een cover van de Blue Öyster Cult klassieker “Astronomy” uitbracht. Vorig jaar gaf de groep nog een uitmuntend optreden in de Boerderij in Zoetermeer en op 4 april 2009 keert de band daar terug.

IQ Already gone Live-tip

van “Archive Collection Volume 2/3” (IQ, 2008) 
Onlangs gaf IQ een aantal concerten (waaronder zelfs eentje zonder Peter Nicholls), tijdens welke een beperkt verkrijgbare tour-CD te koop was, met al een paar stukken van het komende album “Frequency” dat begin volgend jaar uit moet komen. Dit zal de eerste plaat worden met nieuwe leden Andy Edwards op drums en toetsenist Mark Westworth. Het titelstuk is veelbelovend en klassiek IQ. Het Nummer “Already Gone” werd in 2007 al live gespeeld en was toen nog niet echt overtuigend, het werd wel opgenomen, maar de band besloot het niet op het album te zetten. Deze studioversie is echter zeer smaakvol met een hele mooie gitaarsolo van enig oerlid Mike Holmes. Het andere stuk van het nieuwe album “One Fatal Mistake” grijpt qua sound zeker terug naar het oude IQ en heeft een onmiskenbaar van Genesis geleend (“Afterglow”!) einde.... Verder is de tour-CD aangevuld met wat live-opnamen, werkversies en andere rareties uit het archief. Binnenkort zijn ze ook verkrijgbaar via de IQ-web-site.  7 Maart 2009 speelt de groep in de Zoetermeerse Boerderij.

Wilkenfeld, Tal The river of life Nieuw
Van "Transformation" (Eigen beheer, 2007)
De jonge Australische bassiste (*1986) viel op met beestachtig spel bij Jeff Beck (zie bijv. de DVD van Eric Claptons Crossroads-festival 2007). Ondanks haar leeftijd speelde ze eerder al met fusionkanonnen als Chick Corea en Frank Gambale en was ze 'special guest' tijdens een tournee van The Allman Brothers Band. Dit is haar solodebuut, met fusion in een aan Mike Stern en John Scofield verwante stijl. Drummer is geweldenaar Keith Carlock, o.a. bekend van Steely Dan. Hij legt hier werkelijk weergaloze bases neer middels onnavolgbare drumpatronen. Gitarist Wayne Krantz speelde o.a. op Donald Fagens "Morph The Cat". Hij zorgt met wonderlijke nootbuigingen voor Scofield-reminiscenties. In het geplande nummer doet hij trouwens niet mee. Seamus Blake is een degelijke hardbop-saxofonist, die meerdere albums opnam voor het Criss Cross-label van Enschedeër Gerry Teekens. Ook pianist Geoffry Keezer is veelgevraagd in de mainstream hardbopwereld. Tal laat in deze technisch bijzonder hoogstaande muzikale omgeving horen wat ze waard is! Veel dus! Wordt een hele grote...
Dit meeslepend-melodieuze fusionstuk "River Of Life" heeft zo'n heerlijk al maar doorgaand carrousselthemaatje, zoals we dat zo goed kennen van bijv. Happy The Man. Wayne Krantz speelt in dit nummer trouwens niet mee.
Kayak When the seer looks away Nieuw
Kayak Freezing Nieuw
Van "Kayak 1973-2008 - The Anniversay Concert - Live In Paradiso" (SMH Recordings, 2008)
Dubbel-live-CD met 28 tracks, waarvan er 14 ook op de DVD staan. "When The Seer Looks Away" komt van "Merlin - Bard Of The Unseen" en bevat een fraaie wisselwerking tussen de vocalisten Edward Reekers en Cindy Oudshoorn. "Freezing" draaiden we ook al toen "Coming Up For Air" uitkwam. Een fantastische melodie die doet denken aan het Zweedse Carptree. En weer die goddelijke Oudshoorn. Wat opvalt is dat er voor een jubileumshow relatief veel aandacht is voor recent plaatwerk. Diverse oude hits zijn in een medley verwerkt, standaardstukken worden wel helemaal gespeeld. "Ruthless Queen" is de geëikte afsluiter, met een vocale achtergrondrol voor Syb van der Ploeg van De Kast. Zonder hem was de Kayak-reunie in 2000 misschien wel nooit tot stand gekomen. Er komt ook nog een speciale editie aan met twee extra door fans samengestelde CD's met Kayak-favorieten....die iedereen natuurlijk allang in huis heeft, maar goed...
Giltrap, Gordon Quest Prog hist
Giltrap, Gordon The deserter Prog hist
Van "Perilous Journey" (Electric Records, 1977 / La Cooka Ratcha-Voiceprint, 1999)
In aflevering 91 draaiden we deze nummers al eens eerder, toen ongetwijfeld van vinyl. Giltrap, die nog steeds actief is in de progressieve rock en onlangs onder andere met Rick Wakeman optrad, leverde met “Perilous Journey” een fraai staaltje instrumentale symfonische rock af, waarop een hoofdrol was weggelegd voor zijn akoestische gitaarspel. Door de krachtige ritmesectie bestaande uit drummer Simon Phillips en bassist John G Perry, het zwierige toetsenwerk van Rod Edwards en de volle orkestsound klinkt de plaat lekker robuust en mis je de elektrische zessnaar nauwelijks. Opvallend is dat een paar jaar later met bijna dezelfde bezetting en producer de flamencogitarist Juan Martìn ook een plaat opnam.
Emerson Band, Keith Miles away part 3/Finale  
Van “Keith Emerson Band feat. Marc Bonilla” (Edel, 2008)
Het slot van het lange werkstuk “The House Of Ocean Born Mary”, afkomstig van wat niet anders genoemd kan worden als het sterkste comeback-album van 2008. Gitarist/zanger/producer Marc Bonilla, die Emerson via Kevin Gilbert leerde kennen, speelt hierin een voorname rol.