Band | Titel | Item |
Ph.D. | A Land Of Your Own | Nieuw |
Ph.D. | Drivetime | Nieuw |
Ph.D. | Precious Cargo | Nieuw |
Van het derde album van dit duo/trio, getiteld “Three” (Voiceprint, 2009) Nadat eind vorig jaar eindelijk het debuut uit 1981 eindelijk op CD verscheen (de tweede laat nog even op zich wachten) werd ook de release van een nieuwe Ph.D. aangekondigd. De openingstonen van “A Land Of Your Own” doet vermoeden dat de heren Tony Hymas (toetsen, programmering, productie) en Jim Diamond (vocalen) op dezelfde voet verder gaan als op het debuut, zeker omdat ook drummer Simon Phillips hierop te horen is, maar na dat bombastische begin begint een stuk subtielere muziek, die eigenlijk de rest van de plaat doorzet. Het feit dat Phillips maar op drie tracks te horen is (toevallig de tracks die wij draaien vanavond) is wat dat betreft een indicatie. “Three” bevat dan ook veel ingetogen liefdesliedjes met melodieën die zich snel in je hersenen branden. Op twee nummers is gitarist Jeff Lee Johnson present, terwijl het slotnummer gereserveerd is voor een cover: “What Becomes Of The Broken Hearted”, inderdaad de de grote sixties-Motown-hits van Jimmy Ruffin, die ook al eens door andere prog-artiesten, namelijk Dave Stewart en The Zombies, is gecoverd. | ||
Vezina, Claire | Naufrage | Nieuw |
Vezina, Claire | Dans Ton Monde Cyber | Nieuw |
Van “Cyber Neptune”, Unicorn Digital, 2008) Vierde album van deze Canadese progressieve singer-songwriter. “Cyber Neptune” is een lekker plaatje waar sfeer bepalend is. Muzikaal vormen de toetsen het bepalende element, met o.a gebruik van Fender Rhodes en uitstapjes naar electronica en prog. Claire's stem doet me soms denken aan ons eigen Margriet Eshuis. | ||
IQ | Failsafe | |
Van “Subterranea” (GEP, 1997) Omdat binnenkort het nieuwe album “Frequency” verschijnt (waarschijnlijk in april), maar weer 's een oudje van de Britse neo-proggroep, van hun meesterwerk “Subterranea”. “Frequency” werd opgenomen met de nieuwe drummer Andy Edwards en nog versere toetsenist Mark Westworth. Echter: Edwards gaat niet mee op tournee. Zijn vervanger is...... Paul Cook! Zijn voorganger dus. | ||
Leine | River | Nieuw |
Leine | Shimmer | Nieuw |
Van "Truth To Be Told" (Singing Saw Records / PIAS, 2008) Zoals al in de 'best of 2008'-uitzending beloofd aandacht voor deze Nederlandse progressieve vrouwelijke singer/songwriter, die reminiscenties oproept aan My Brightest Diamond en Clare & The Reasons. Maar ook aan iemand als Fay Lovski. Net als Clare maakt ze prachtige hemelse neurie-koortjes, bijv. in "Shimmer", net als Fay bespeelt ze een scala aan instrumenten. Zingende zaag speelt is net als bij Fay wel te horen op haar plaat, maar dan bespeeld door Henrik Holm. | ||
UK | Alaska | |
Van UK (EG Records, 1978) Gisteravond was het eerste concert van de nieuwe band van Eddie Jobson, UKZ, met o.a. Warr Guitar-bespeler Trey Gunn en drummer Marco Minnemann. Op de setlist naast nieuwe UKZ-nummers ook veel UK-stukken en zelfs King Crimson's “Lark's Tongues In Aspic Part 2”, met gastmusici Tony Levin en Pat Mastelotto. Vandaar nog maar eens een stukje van het debuut van UK, waarvan ook de opener werd gespeeld. De eerste EP van UKZ is nu zo ongeveer uit en zal binnenkort in dit programma te horen zijn. | ||
Band | Titel | Item |
Talisma | Introssimo | |
Van "Quelque Part" (Unicorn Digital, 2008) Derde album van het oorspronkelijk als trio opererende Canadese Talisma bevat opnames met in totaal 7 verschillende musici, gemaakt tussen 1996 en 2007. Het grootste deel van het album is instrumentaal, zo ook deze opener. De gitarist is duidelijk beïnvloed door het meest sferisch-symfonische werk van Steve Hackett, waar extreem prominent, jazzrock-achtig basspel tegenover staat. |
||
Metamorfosi | Solita A Mercurio | |
Metamorfosi | Cielo Di Mercurio | |
Van "Paradiso" (Progressivamente, 2004) 31 Jaar na "Inferno" (hel) kwam de Italiaanse band tóch nog met een vervolg, de hemel dus, en natuurlijk gebaseerd op La Divina Commedia van Dante Alighieri. In de tussentijd heeft de groep niets uitgebracht. "Paradiso" staat te boek als klassieker der Italiaanse prog. Wat kan de band nu nog? Nou, de band doet weinig onder voor wat PFM en Le Orme anno nu laten horen. Overigens is de bezetting niet origineel: Alleen zanger Jimmy Spitaleri en toetsenist Enrico Oliveri zijn nog over. Maar dat zijn wel de meest geluidsbepalende leden: de dik aangezette zang van Spitaleri, vol overgave, is op-en-top Italiaans en een aangename mengeling van 'vintage' en moderne keyboards vormen het leeuwendeel van de begeleiding. | ||
Wilson, Brian | Smile Part 2 | |
Van de deluxe dubbel-DVD-set “Smile” (Rhino, 2004) In 2004 voltooide Brian Wilson uiteindelijk het album “Smile” waar hij 37 jaar eerder aan was begonnen te werken als opvolger van het Beach Boys album Pet Sounds. De schitterende documentaire “Beautiful Dreamer: Brian Wilson & The Story Of Smile” vertelt het fantastische verhaal achter dit album en hoe het er uiteindelijk toch gekomen is. Deze uitvoering van het tweede deel van “Smile,” bestaande uit de songs “Wonderful”, “Song For Children”, “Child Is Father Of The Man” en “Surf's Up” mag dan misschien wel niet strikt symfonische pop zijn maar de vocale harmonieen zijn van een bijna duizelingwekkende schoonheid. | ||
Cannata | Space Oddity | Nieuw |
Cannata | On The Turning Away | Nieuw |
Van "My Back Pages: Volume 1" (Oxford Circus, 2009) Jeff Cannata duikt op deze CD in zijn roots en heeft een stel nummers gecoverd die hem hebben geïnspireerd om muzikant te worden. Op de stukken van o.a. Jethro Tull, Jefferson Airplane, King Crimson en Pink Floyd (het enige nummer dat buiten de scoop van eind jaren 60-begin jaren 70 ligt) heeft de multi-instrumentalist, samen met enkele bandleden van Cannata, Arc Angel en Jasper Wrath, gepoogd zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke sfeer te blijven, inclusief het gebruik van dezelfde instrumenten. Dat is hem prima gelukt, zeker ook omdat hij over een Mellotron beschikt. Toch klinkt “My Back Pages” niet als een alternatieve Arrow Classic Rock, aangezien er wel degelijk gebruik is gemaakt van de hedendaagse technologie, wat voor een dynamische sound heeft gezorgd. Verkrijgbaar via www.cdbaby.com . | ||
Yasmine | Eerst Nemen We Manhattan | |
Van "Vandaag (Het Morgen Van Gisteren)" (V2, 2005) De Belgische TV-persoonlijkheid Yasmine (echte naam: Hilde Rens) maakte al in 2005 dit Leonard Cohen-coveralbum. Hoewel: coveralbum? Dan doe je haar en haar tekstschrijvers en muzikanten tekort: het zijn vrije adaptaties van Cohen-stukken waar Cohen echter trots op kan zijn. De nieuwe teksten zijn ongeforceerd en van de hand van o.a. Rick de Leeuw, Thé Lau en vooral de Belgische veteraan-singer/songwriter Kris de Bruyne. De reden dat dit gepland staat is echter de muziek. Want in het arrangement (door diverse Belgische musici) van deze bewerking van "First We Take Manhattan" gebeurt erg veel: Een mysterieuze piano, angstaanjagend laag Portishead-achtig gitaarwerk en een geheimzinnig borrelend Hammondorgel maken de sfeer 'spooky' tot en met. Maar daartegenover staan ook warme contrabasplonken, een dronken makend glijdende pedal steel en hemelse Mellotron(-achtige) strings. Buitengewoon fascinerend! Het hele album is goed gedaan, maar dit nummer is buitenklasse! | ||
Spaced Out | Octavium | Nieuw |
Spaced Out | Nemesis | Nieuw |
Van "Evolution" (Unicorn Digital, 2008) Na bijdragen van Claire Vezina en Talisma sluiten we deze Xymphonia gepast af met nog een bijdrage uit Canada, de nieuwste Spaced Out. “Evolution” is het vijfde studio-album van deze powerjazzrockband. Net als bij Talisma staat het virtuoze basspel centraal. bandleider Antoine Fafard heeft zijn instrument dit keer een nog catchier sound gegeven, door met zijn pluk- en hamertechniek een stevige funkinjectie toe te voegen. Hierdoor is de CD toegankelijker geworden dan de voorgaande producten, zonder de typische kenmerken van de band (progmetal-gitaarriffs, complexe composities, drukke arrangementen) geweld aan te doen. In Nemesis speelt de in de fusionwereld hoog aangeschreven gastmuzikant Alex Argento één van zijn flitsende keyboardsolo's. |
Sunday 18 Januari 2009 Show No. 823
Band | Titel | Item |
ExhiVision | Lilith | Nieuw |
ExhiVision | Nevermore | Nieuw |
Van
"Overexposure" (Cosmic Balance, 2007) Een paar weken geleden draaiden we een nummer van de live-CD “Beyond The Earthbound” van het Japanse ExhiVision, met de belofte snel wat van de wat moeilijker verkrijgbare tweede studioplaat te draaien. Bij deze dus. Dit is symfonische jazzrock in optima forma. Lekker volle toetsenpartijen, die soms wel wat van Genesis ten tijde van “Seconds Out” hebben, een constant glijdende fretloze bas en zowel virtuoze als melodieuze toetsen- en gitaarsolo's over een dynamische drumlaag. |
||
Weeks, Greg | You won't be the same ever again | Nieuw |
Weeks, Greg | Borderline | Nieuw |
Van "The
Hive" (Wichita Recordings, 2008) Na enkele platen met het neofolktrio Espers, een band die een behoorlijke cult-following kreeg, komt Greg Weeks weer met een soloplaat, als ik het wel heb zijn vierde. Weeks zou je kunnen omschrijven als een hedendaagse Nick Drake die bij de eerste King Crimson-bezetting op de Mellotron mag klooien. Op “The Hive” is dit instrument zeer nadrukkelijk te horen, op een vaak erg rudimentaire wijze (dus zeker niet alleen maar om volle, symfonische tapijtjes aan te brengen). Opvallend is zeker ook de onherkenbare cover van Madonna's “Borderline”. Volgens het CD-boekje was “The Hive” zelfs gemixt met behulp van het mengpaneel dat het origineel produceerde. |
||
Ghost Circus | Losing time | Nieuw |
Ghost Circus | Through the light | Nieuw |
Van "Across
The Line" (Progrock Records, 2008) Ghost Circus is een duo, bestaande uit de Nederlandse drummer Ronald Wahle en de Amerikaanse multi-instrumentalist/zanger Chris Brown. Na "Cycles" (2006) is dit het gezamelijke project, dat via internetcontacten tot stand kwam. Net als bijv. latere Porcupine Tree combineert de band kosmische synth-sferen met stevige, tegen progmetal aanhangende passages. Ghost Circus heeft de neiging om het geluidsbeeld té vol te smeren, maar daarmee past men wel in een modetrend, want Frost* doet dat niet anders. Ghost Circus heeft zeker potentie, maar ook minpuntjes: de electronisch klinkende drums, de wat anoniem klinkende zang en de soms wat te lang in één thema hangende stukken. |
||
Simon Apple | Weight of the world | |
van “River To The Sea” (Trunk Records, 2004) |
||
Genesis | Fading lights | |
Van “The Way We Walk - The Longs” (Virgin, 1993) |
||
Band | Titel | Item |
Boston | Peace of mind | |
Van
het album “Boston” (Epic, 1976) |
||
For Absent Friends | Wonder | Live-tip |
Van
het recentste album “Square One” (Musea, 2006) |
||
Marillion | The bell in the sea | Live-tip |
van
“Friends” (Racket Records, 2007) |
||
It Bites | Yellow Christian | Live-tip |
Van "Once
Around The World" (Virgin, 1988) Ondanks alle positieve reacties op het nieuwe It Bites, is de échte It Bites toch de oude bezetting met Francis Dunnery. Vooral “Once Around The World” is nog steeds een topper. De CD werd ruim 20 jaren geleden alweer door Steve Hillage van Gong geproduceerd en is beduidend symfonischer dan het soms wat schreeuwerige “Eat Me At St. Louis”. Oh ja, de nieuwe bezetting treedt natuurlijk in april/mei samen met Saga drie keer in Nederland op. |
||
King's X | False Alarm | Live-tip |
Van
het album “Manic Moonlight” (Metal Blade, 2001) |
||
Anthony & the Johnsons | Everglade | Nieuw |
Van "The
Crying Light" (Rough Trade, 2009) Na het grote succes van "I Am A Bird Now" werd er door velen reikhalzend uitgezien naar een opvolger, die een kleine drie jaar op zich liet wachten. Het is weer een uiterst delicaat kamerpopalbum met veel klassiek aandoende arrangementen (in het geval van dit nummer een compleet orkest). De bijzondere, castraat-achtige stem zal sommigen in de gordijnen jagen, waar anderen er mee weglopen. "Wie zich niet emotioneel durft open te stellen, kan beter niet aan Antony beginnen", schrijft OOR's Tom Engelshoven. Over dit conceptalbum over de teloorgang van onze planeet schrijft hij verder: "Een mooiere elegie had Moeder Aarde niet kunnen verdienen." |
||
Styx | These are the times | |
Van het album “Cyclorama” (Sanctuary, 2003) |
||
Phideaux | Thank you for the evil / a Wasteland of memories | |
Van
"Doomsday Afternoon" (Bloodfish, 2007) In Aflevering 784 draaiden we "Micro Softdeathstar" (in ons archief per abuis zonder 'soft' gespeld). Dat was de eerste kennismaking met deze band rond toetsenist Phideaux Xavier. Toch is dit al het zesde (!) album van de groep waarvan ik me niet kan heugen er eerder dan een jaar geleden van gehoord te hebben. Misschien heeft het te maken met het feit dat z'n muziek prachtig klinkt, maar niet bepaald origineel is te noemen. Dit nummer is niet het enige op "Doomsday Afternoon" dat sterk doet denken aan de sound van Eloy omstreeks "Colours" (sommige toetsenloopjes lijken, in combinatie met de sounds, zelfs gekopieerd!). Phideaux kan op dit conceptalbum ('An Eco Terror Tale') bogen op de medewerking met een flinke pool aan musici en zangers, waaronder (ook op dit nummer) Matthew Parmenter en (in een ander nummer) Martin Orford. "Thank You" loopt naadloos over in het korte "Wasteland", met een prachtig klassiek arrangement met strijkers en koperblazers. |
Sunday 11 Januari 2009 Show No. 822
Band | Titel | Item |
Chris G e.a | From this day forward | Nieuw |
Chris G e.a | Peasant under class | Nieuw |
Van
"Reflections - An Act Of Glass: The Music Of Andrew Gorczyca"
(eigen beheer, 2008) |
||
Winwood, Steve | Hold on | remaster |
Winwood, Steve | Let me make something in your life | remaster |
Van "Steve Winwood" (Island Records, 1977/2008) |
||
Camel | Ice | |
Afkomstig van het live-album “Never Let Go” (Camel Productions,
1993) en misschien wel de |
||
Björk | Frosti / Aurora | |
Afkomstig van haar album “Vespertine” (1 Little Indian, 2001),
een album met een opvallend |
||
Horizont | Snowballs | |
Afkomstig van het album “Summer In Town” (Boheme,1985) van de Russische (!!) band Horizont, die een soort van fusie van klassieke muziek en rock probeerde te creëren en daarbij met name ook de 20ste eeuwse klassieke muziek liet doorklinken. Dit overigens niet in dit stuk dat ook het oudste is op het album. | ||
Hackett, Steve | a Dark night in Toydown | Live-tip |
Van het album “Wild Orchids” (Inside Out, 2006)
|
||
Band | Titel | Item |
Quidam | But strong together | Live-tip |
Van het meest recente album “Alone Together” (Rock Servis, 2007) |
||
Queen | Don't try so hard | |
Van
het album “Innuendo” (Parlophone, 1991) |
||
Jobson, Eddie/Zinc | Color code | |
Jobson, Eddie/Zinc | Listen to reason | |
Van "The Green Album" (Capitol, 1983/One Way Records, 1992) |
||
Magenta | Lemminkainen's Lament | |
van “Kalevala, A Finnish Progressive Rock Epic” (Musea
2002/2008) |
||
No Two | My heart is in the game | |
Van "No Two" (A&M, 1989) |
||
P.F.M | Traveler | |
Van
"Jetlag" (RCA, 1977) |
||
Polite force | They shoot indians | |
Van
"Canterbury Knights" (Voiceprint, 1996) |
||
Split Enz | Stranger than fiction / Time For A change | |
van
“Second Thoughts” (Mushroom, 1977/2006) |
||
Satriani, Joe | Come on baby | |
Van zijn laatstverschenen album “Professor Satchafunkilus And The Musterion Of Rock” (Epic, 2008) |
Sunday 04 Januari 2009 Show No. 821
Band | Titel | Item |
It Bites | Lights | 2 |
Keuze van Chris: “Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dit album of het nieuwe album van Frost* mijn album van het jaar vind maar één ding is wel duidelijk: met "The Tall Ships" heeft de nieuwe It Bites een verschrikkelijk aanstekelijk album gemaakt. Is het symfo danwel prog? Ik vind van wel en het is denk ik het beste neo-prog album van de 21ste eeuw :-). | ||
Genesis | Fountain of Salmacis | 0 |
Keuze van Maurice: “DE release van afgelopen jaar voor mij is wel de Genesis-box “1970-1975”. Zeer smaakvol regemixt door Nick Davis, en vooral de 5.1 mixen zijn een lust voor het oor. Het is logisch dat we veel aandacht hebben besteed aan deze box. Om van de 5 Gabriel-periode-albums een keuze te maken is al erg moeilijk, maar een van de hoogtepuntjes voor mij is dit ”The Fountain Of Salmacis” van “Nursery Cryme” uit 1971. | ||
Beck, Jeff | The pump | 0 |
Van "Jeff Beck In Japan" (Tetra Pot Films, 2008), keuze van René: “Waarschijnlijk niet een helemaal legale DVD van een optreden van Jeff Beck uit 1999 met op gitaar en MIDI-gitaar Jennifer Batten, op bas Randy Hope en op drums Steve Alexander, min of meer de bezetting op “Who Else!” uit datzelfde jaar. Die plaat bevatte nagenoeg allemaal Tony Hymas-composities en die komen ook tijdens dit concert veelvuldig voor. Dit nummer is ook door hem geschreven, samen met Simon Phillips voor Becks “There And Back”. Zoals al aangekondigd komt er binnenkort een officiële DVD van Jeff Beck van een recenter optreden. | ||
Thieves Kitchen | The water road | 8 |
Van "The Water Road" (eigen beheer, 2008), keuze van Chris en Herman. Herman: “Prachtig opgebouwd nummer met een schitterend thema, dat o.a. gespeeld wordt hobo. Hoe vaak hoor je dat nu in prog? Afkomstig van een schitterende, muzikaal rijke CD met ook veel subtiele mellotronklanken in ingenieuze composities die toch ook heel vloeiend klinken.” | ||
Pendragon | Comatose (view from the shore) | |
Keuze van Aldwin: “Ondanks dat enkel collega-xymphoniasten dit album “Pure”maar matigjes vonden vind ik echter het tegendeel. OK, niets nieuws en het is wat steviger, ja, maar toch duidelijk Pendragon.” Overigens: Pendragon bestaat dit jaar 30 jaar. | ||
Emerson, Keith Band feat. Marc Bonilla | Miles Away pt. 3 | |
Van “Keith Emerson Band feat. Marc Bonilla, een keuze van Chris: “Ook al hebben we dit een paar weken ook al gedraaid maar HET comeback-album van het jaar mag wat mij betreft niet ontbreken. | ||
Days Between Stations | How to seduce a ghost | |
Van "Days Between Stations" (Bright Orange Records, 2008), keuze van René: “Days Between Stations maakt op een moderne wijze authentieke progressieve muziek, waarin – ondanks dat de leden er voordien nooit van gehoord hadden – Pink Floyds sfeerrijke ideeënrijkdom prachtig samengaat met hedendaagse invalshoeken.” | ||
My Brightest Diamond | From the top of the world | |
Van "A Thousand Shark's Teeth" (Asthmatic Kitty, 2008), keuze van Herman: “Progressieve damespop: er wordt veel moois gemaakt in deze categorie de laatste tijd. We noemen Joan As Police Woman, Clare & The Reasons, Tovah, uit Nederland Ma Rain en Leine (binnenkort in dit programma) en uit de kringen rond Sufjan Stevens deze Shara Worden. Bijzondere liedjes, die allemaal wel iets eigenzinnigs hebben en prachtig zijn geproduceerd en geïnstrumenteerd. Ook live staat ze haar, euh, mannetje, zoals we zagen tijdens een double bill-concert met genoemde Clare & the Reasons.” | ||
Band | Titel | Item |
Sigur Ros | Ara Batur | 2 |
Keuze van Maurice: “Voor het eerst heeft Sigur Ros een album opgenomen dat niet alleen in hun eigen studio is opgenomen, Samen met producer Flood is de IJslandse band o.a. naar New York getogen, maar ook is een van de hoogtepunten in één live-take opgenomen in de Londense Abbey Road-studio, met een arsenaal aan koorknaapjes en orkest. Er is voor de liefhebbers een zeer mooi gebonden foto-boek uitgebracht bij dit “Med Sud I Eyrum Vid Spilum Endalaust” (IJslands voor: ‘Met een zoem in de oren spelen wij eindeloos door’). | ||
Journey | Turn down the world tonight | 0 |
Keuze van Aldwin: “Voor mij is “Revelation” het album van 2008 met een geweldige zanger (Arnel Pineda, een echte Steve Perry-kloon) en typische Journey-nummers. | ||
Frost* | Wonderland | 0 |
Keuze van Chris: “Met het tweede album “Experiments In Mass Appeal” slaat de band zoals aangekondigd een andere weg in dat op het debuut “Milliontown” uit 2006. Korter, bondiger, heftiger, rockender maar nog steeds vol met knappe wendingen en dat alles in een adembenemend productioneel jasje. |
||
Herring, Jimmy | Only when its light | 8 |
Van "Lifeboat" (Abstract Logix, 2008), keuze van René: “Fraai, melodieus jazzrock-album van gitarist Jimmy Herring, die hiermee debuteerde als solo-artiest, na platen gemaakt te hebben met o.a. Project Z, Widespread Panic en Aquarium Rescue Unit. Opvallend aan dit nummer is het prominente fluitspel van Kofi Burbridge. | ||
Brighteye Brison | The harvest - end session | |
Van "Believers & Deceivers" (Progress Records 2008), keuze van Herman: “Opnieuw brengen de jonge Zweden een album vol sferen waarin je je heerlijk kunt onderdompelen. Prachtige harmonieuze samenzang, weelderige keyboardsferen (van majestueus (kerk)orgel tot van die "Ripples"-achtige toetsennevels) en men neemt de tijd: dit album bevat vier nummers, waaronder eentje van meer dan een halfuur. Dit is de slotsectie van zo'n epic, dat bestaat uit eindeloze variaties op één themaatje: dan weer close harmony gezongen, dan weer terugkerend in een warme gitaarsolo, und so weiter.” | ||
Marillion | Asylum Satellite # | |
Keuze van Maurice: “Een dubbel studio-album: jawel dat is wat Marillion de fans heeft voorgeschoteld. “Happiness Is The Road” is een tweeluik dat aan de ene kant een introvert vloeiend album bevat en aan de andere kant een disc met losse nummers. uitgebreide discussies waren te lezen op het Marillion-internetforum. Aan de ene kant fans die weg liepen mét het album, aan de andere kant fans die weg liepen dóór het album... Het concert dat de band in Zwolle gaf was zeker interessant te noemen. De tijd zal leren of “Happiness...” een briljantje is of een kiezelsteen. Neemt niet weg dat men in maart de band kan bewonderen op het 2de Marillion-weekeinde in Port Zélande, waar naast een complete uitvoering van “Season's End” ook een EPIC-avond en een muzikaal feest rond Steve Hogarths 20-jarige Marillion-jubileum zal plaatsvinden. | ||
Ayreon | Beneath the waves | |
Keuze
van Aldwin: “Begin dit jaar verscheen het 8ste studio-album
“01011001” van Ayreon. |
||
Tovah | Come to me | |
Van "Escapologist" (LoLa Longe Label, 2008), keuze van René: “Weer een debuut, dit keer van de Engelse zangeres Tovah, die met o.a. touch-gitarist Markus Reuter (tevens producer), drummer Pat Mastelotto en enkele Isildurs Bane-leden een soort poppy, 'Kate Bush meets King Crimson' maakte. | ||
Band | Titel | Item |
Sylvan | Pane of thruth | 2 |
Keuze van Maurice: “Eén van mijn favoriete platen is “Posthumous Silence” van de uit Hamburg afkomstige band Sylvan. En natuurlijk moest deze plaat ook een keer live op DVD worden vanstgelegd. “Posthumous Silence - The Show” is een zeer smaakvolle DVD geworden en een goede aanvulling op de studioversie. | ||
No- Man | All sweet things | 0 |
Van
het album “Schoolyard Ghosts”, een keuze van Aldwin en René. |
||
Van Der Graaf Generator | Only in a whisper | 0 |
Van "Trisector" (Virgin, 2008), keuze van Herman: “Natuurlijk kan in mijn overzicht deze échte comeback-CD van de illustere groep rond Peter Hammill niet ontbreken. Zonder David Jackson, maar met extra veel orgel en fantastisch drumwerk van Hugh Banton resp. Guy Evans.” | ||
Anathema | a Natural disaster | 8 |
Kezue van Aldwin: “”Hindsight” is een semi-akoestisch album met vooral heropgenomen Anathema-klassiekers, op zeer ingetogen wijze gebracht. | ||
Kayak | Medley | |
Keuze van Chris: “In de categorie DVD zijn dit jaar ook een aantal best goede uitgekomen (David Gilmour - “Live In Gdansk” en natuurlijk Le Orme @ NEARfest) maar uiteindelijk vind ik dit misschien wel de meest aangename: de verbazingwekkend mooi samengestelde “The Anniversary Box 1973 – 2008” van Kayak. Binnen deze box zijn eerst 2 CD's samengesteld door de fans (opvallende keuzes die duidelijk de meer symfonische kant laten zien van Kayak) gevolgd door het hele concert van Kayak in Paradiso op 2 CD's, gevolgd door het hele concert op DVD. Met name het concert is meer dan het geld waard. Dit is nou precies hoe een concert moet worden vastgelegd. En ik durf gerust te stellen dat de huidige line-up van Kayak de beste is ooit.” |
||
Letcher, Chris | Sketch | |
Van "Frieze" (Sheer/2 Feet, 2008), keuze van René: “Door het muziekmagazine Heaven ietwat misleidend vergeleken met Patrick Watson is Letchers debuut een fraai staaltje progressieve singer/songwriterschap. Letcher komt oorspronkelijk uit Zuid Afrika, waar hij in de band Urban Creep zat, terwijl hij verder een naam heeft opgebouwd als filmmuziek-componist, iets wat zeker ook in zijn songs doorsijpelt. Dromerige, soms door violen getoonzette passages wisselen meer intelligente popfragmenten en vreemde, progressief klinkende instrumentale interrupties af. | ||
Big Big Train | Perfect symmetry | |
Van "The Difference Machine" (eigen beheer, 2007, maar bij ons pas doorgesijpeld in 2008), keuze van Chris en Herman. Herman: “Net als het album van Thieves' Kitchen is dit vijfde Big Big Train-album extreem gevarieerd en toch een vloeiend geheel. De titel is goed gekozen, want meer veranderingen binnen een compositie dan op dit album zijn nauwelijks voor te stellen. Een orgie aan tempowisselingen en sferen, met plaats voor alle klassieke symfo-geluiden. En toch klinkt het niet als los zand; het is gewoon buitengewoon boeiend. Ook met dank aan gastmusici als Nick D'Virgilio en Dave Meros, ofwel de ritmesectie van Spock's Beard, Marillion-bassist Pete Trawavas, een saxofonist en een strijkje. |