• Sunday 29 November 2015 Show No. 1173

    NIEUW
    Flying Colors – A Place In Your World (Mascot, 2015)
    Van “Flying Colors: Second Flight - Live At The Z7” (Mascot, 2015)

    Vanaf het debuut in 2012 is meteen duidelijk dat Flying Colors tot de buitencategorie supergroepen behoort. Wat wil je, met zwaargewichten Steve Morse (Deep Purple, Dixie Dregs), Mike Portnoy (Transatlantic, Winery Dogs, ex-Dream Theater), Neal Morse (Transatlantic, ex-Spock’s Beard), Dave LaRue (Dixie Dregs, Joe Satriani, Steve Vai) en nieuw talent Casey McPherson. Ook op deze liveregistratie gaan prog/pop/pock-virtuositeit en 'mainstream songwriting' hand in hand. Maar je krijgt hier niet zo maar knappe muziek om de oren; met deze 2CD+DVD zit je echt midden in het concert en je kan nog zelf je plek in de zaal kiezen ook. In 5.1 Surround is er namelijk een keuzemogelijkheid tussen het geluid van de eerste rij of dat van het soundboard. Een nieuwe technologie genaamd Phrase Analysis zorgt daarbij voor verbazingwekkende details in de HD 24-bit mix. En als dat nog niet genoeg is brengt de 4K Ultra_HD versie met IMAX Dark Energy-technologie de beelden levendiger dan ooit in huis. (bron: Mascot)
    Website: http://flyingcolorsmusic.com/ .

    NIEUW
    Marsh, Rhys - Wondering Stars (single edit)
    Van "The Black Sun Shining" (Autumnsongs, 2015)

    Als uit het niets kwam vorige week ineens de aankondiging dat onze Noors-Britse vriend Rhys Marsh op 1 december een nieuw album uitbrengt. Het is een 42 minuten lange song cycle getiteld "The Black Sun Shining". Wij zijn vereerd dat wij wereldwijd een van de drie radiostations zijn die alvast een van de zeven delen van die cyclus kan laten horen vóór de release. Het nummer klinkt meteen vertrouwd als Rhys Marsh, maar is tóch weer anders dan alles wat we eerder van hem hoorden.. Verwar de titel vooral niet met "Wandering Star" van Portishead, maar verdomd als het niet waar is: de eerste minuten (met ritmebox) en de eind-akkoorden (met reverb gitaar) hebben zowaar iets Bristol-triphop-achtigs. Daartussen zit een vrij heftige en ook creepy passage, die wel wat heeft van de Italiaanse soundtrackgroep Goblin, maar dan 'on speed'. Het maakt zéér benieuwd naar de hele cyclus, die dus op 1 december verschijnt en al te bestellen is via Burning Shed.
    Website: http://rhysmarsh.com/ .

    NIEUW
    Ward, Lucy – Creatures And Demos
    Van “I Think I Was A Bird” (Betty Beetroot Records, 2015)

    In 2013 eindigde het tweede studio-album, “Single Flame”, van de uit Derby afkomstige Lucy Ward warempel op de derde plaats van onze jaarlijst. Nu, 2 jaar later, is er een derde album, dat de lijn van “Single Flame” voortgezet, maar dat ook iets aardser is. De thematiek heeft veelal te maken met het stedelijke maar ook persoonlijke verhalen. Lucy wordt wederom bijgestaan door Stu Hanna als producer en muzikaal partner. En ondanks dat het album folk als uitvalbasis heeft, is het wederom een divers album met referenties aan psychedelica en lichte jazz en zelfs voorzien van groots gearrangeerde passages. Een van de kippenvelmomenten is zeker het nummer “Lion”: een huiveringwekkend waargebeurd verhaal over Robert Barker, een soldaat ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. We gaan luisteren naar het iets vrolijker “Creatures And Demons”, gebaseerd op het boek “North And South”.
    Website: www.lucywardsings.com .

    NIEUW
    Pyramaxx - Distance
    Afkomstig van "Distance" (Klangdesign, 2015)

    Het Duitse elektronischemuziekduo Pyramid Peak en de Duitse gitarist en elektronische muzikant Maxxess hebben in het verleden al vaak live met elkaar opgetreden onder de vlag Pyramid Peak feat. Maxxess. Dat beviel zo goed dat deze heren besloten om die samenwerking een nieuwe naam te geven en als Pyramaxx het album “Distance” op te nemen. Het resultaat is een sound die we het gemakkelijkst kunnen omschrijven als een moderne variant op de sound van Tangerine Dream ten tijde van het album “Force Majeure”. Melodieuze elektronische muziek met een opvallende rol voor de elektrische gitaar, waardoor het zeker ook een aanrader is voor onze luisteraars.
    Website: www.pyramaxx.de .

    NIEUW
    Soord, Bruce - A Thousand Daggers
    Van "Bruce Soord" (Kscope, 2015)

    Bruce Soord kennen we als de grote man van The Pineapple Thief, die daarnaast de laatste tijd ook steeds vaker opduikt in producerscredits, o.a. bij het tweede album van de Nederlandse groep A Liquid Landscape. En als 5.1 Surround-mixer werkte hij voor o.a. Anathema en Tim Bowness. Nu brengt hij, na eerder een duo-album te hebben afgeleverd met Jonas Renske van Katatonia, zijn eerste solo-album, simpelweg "Bruce Soord" getiteld. Waar de songs van The Pineapple Thief de laatste jaren meer en meer compact en catchy worden en in een bepaald eenduidig stijlsjabloon gegoten lijken, kiest hij op zijn solo-album voor meer losheid en rust in atmosferische songs, die door zijn vocalen toch altijd een geladenheid behouden. In zijn eigen studio speelde hij de songs grotendeels alleen in. Steven Wilson in z'n rustigste songs, maar ook Thom Yorke zonder elektronische spielerei schieten in gedachten.
    Website: http://brucesoord.com/ .

    NIEUW
    Enid, The – Ondine (live)
    Van “Live At HRH Prog 3 & Live And Unreleased” (Operation Seraphim, 2015)

    Ieder jaar verzorgt The Enid een cadeautje voor de leden van The Enidi, de fan-achterban van de band. Dit jaar is het optreden op het HRH Prog Festival gekozen, aangevuld met een tweede CD met niet eerder uitgebrachte live-opnamen stammend uit 2014 en 2015. The Enid legt momenteel de laatste hand aan het nieuwe album “Dust” dat we binnenkort mogen verwachten. We zullen hier zeker aandacht aan gaan besteden, voor nu een nummer dat opgenomen is in Bury in 2014, “Ondine”, dat we niet vaak op de setlist van de band tegenkomen. De studioversie stamt van het tweede The Enid-album “Aeri Faerie Nonsense” uit 1977.
    Website: http://www.theenid.co.uk/ .

    HERUITGAVE
    England - Fags, Booze & Lottery
    - Masters Of War
    Van "Garden Shed - Golden Edition" (Arista Records, 1977 / New Music-Green Tree, 2015)

    Hoeveel versies van een klassieker kun je aan? Tja, in het geval van Englands meesterwerk "Garden Shed" is het toch vaak de meerwaarde van de betreffende versie. De ene keer is het de goede remastering, de andere keer de première van het publiceren van de teksten èn de bijbehorende kunstwerken, die eigenlijk in een speciaal boekwerkje hadden moeten verschijnen toen de plaat in 1977 verscheen. Dit keer heeft Robert Webb in samenwerking met het Duitse label New Music - Green Tree een zogenaamde Golden Edition uitgebracht. De oorspronkelijke plaat is ietsjes bijgeschaafd, terwijl er een heuse bonusdisk is toegevoegd. Hierop staan nummers die al op diverse albums staan, zoals de live-CD, de soloplaat van Webb en op de Decameron-albums. Rode draad zijn de composities voor het nieuwe England-album “Box Of Circles” waaraan al minstens 15 jaar wordt gewerkt. Volgens de uitleg bij het nummer “Fags, Booze & Lottery”, die in het boekje is geprint is de oorzaak voor het oponthoud vooral gelegen in de diverse quotes die er gebruikt worden. In dit stuk hoor je onder andere King Crimson. Toch wel weer een mooie aanvulling.
    Website: https://www.facebook.com/England/ .

    HERNIEUWDE AANDACHT
    Minimum Vital – Saladin
    Van "Pavanes" (Vital Musique / Musea, 2015)

    Het al zo'n 30 jaar actieve Minimum Vital is een Franse progfolkband rond de meerdere instrumenten bespelende gebroeders Jean-Luc en Thierry Payssan, met naast de tweeling verder alleen nog bassist Eric Rebeyrol. De dubbel-CD "Pavanes" volgt de lijn van het tweeënhalf jaar oude DVD-album "Chapitre 3". De muziek is een combinatie van progressieve rock en folk met middeleeuwse muziek. Het gitaarspel van Jean-Luc heeft qua geluid veel weg van Mike Oldfield.
    Website: http://www.minimum-vital.fr/en/ .

    TWEEDE UUR:
    INTERVIEW MET WOUTER BESSELS N.A.V. HET VERSCHIJNEN VAN ZIJN BOEK “PINK FLOYD – DE SOM DER DELEN”

     
    Gebruikte muziek, gelinkt aan de 'delen' die in het interview aan de orde zullen komen:

    [Nick Mason]
    Pink Floyd - One Of These Days
    Afkomstig van "Meddle" (Harvest, 1971)

    [Roger Waters]
    Pink Floyd - Grantchester Meadows
    Afkomstig van "Ummagumma" (Harvest, 1969)

    [Richard Wright]
    Pink Floyd - The Great Gig In The Sky
    Afkomstig van "The Dark Side Of The Moon" (Harvest, 1973)

    [David Gilmour]
    Pink Floyd - Yet Another Movie
    Afkomstig van "A Momentary Lapse Of Reason" (EMI, 1987)

    aan het slot een bijzondere live-opname:

    Pink Floyd - Careful With That Axe Eugene (live)
    Deze live-opname is afkomstig uit het archief van Wouter Bessels en is gemaakt in Zurich, 9 december 1972. Het bijzondere aan deze versie van “Careful With That Axe Eugene” is dat Waters halverwege een monoloog lijkt te houden. 'Speak to me', roept hij regelmatig.
    Zie hier de volledige setlist van dit concert: http://www.setlist.fm/ .

    Wouter Bessels – “Pink Floyd – De Som Der Delen”: uit de serie Rockklassiekers van uitgeverij Verbum; ISBN 9789074274777.

    Websites: http://www.rockklassiekers.nl/
    en http://www.pinkfloyd.com/ .

  •  
  • Sunday 22 November 2015 Show No. 1172

    NIEUW
    Threshold – Turned To Dust
    Van de dubbelaar “European Journey” (Nuclear Blast, 2015)

    "Threshold stond samen met Dream Theater en Queensrÿche aan de basis van progmetal. Damian Wilson, zanger op het debuut uit 1993, keerde 2 albums geleden terug en nu ligt er dit "European Journey", waarvan 9 van de 14 nummers van die laatste twee albums komen zo ook het geplande nummer , waaronder de nodige toppers en de ruim 12 minuten durende epic "The Box" van "For The Journey" (2014). De twee nummers van "Dead Reckoning" (2007), waaronder het niet al te korte, wat melodramatische "Pilot In The Sky Of Dreams", en de drie nummers van resp. "Subsurvace" (2004), "Hypothetical" (2001) en "Extinct Instinct" (1997) completeren het geheel. Threshold is altijd sterk in melodieus, songmatig werk, met muzikanten die zich verre houden van gefreak en hun kwaliteiten in dienst van de songs stellen. Daaraan kunnen veel progmetalmusici nog een voorbeeld nemen. het zijn wel stevige stukken: de gitaren van Karl Groom en Pete Morton kunnen de stofzuiger flink aanzetten. Damian Wilson brengt daarbij de nodige beleving." (Jurriaan Hage, iO Pages)
    Website: www.thresh.net/ .

    NIEUW (PREMIÈRE)
    Barstool Philosophers, The - The Space In Between
    Afkomstig van "Crossing Over" (eigen beheer, 2015)

    Na hun debuutalbum “Sparrows” uit 2009 werd het al vrij snel opvallend stil rond de heren van de Almelose band The Barstool Philosophers. En toen uiteindelijk zanger Leon Brouwer vertrok, zag de band zelf ook even de toekomst somber in. Men had een compleet album opgenomen maar geen zang en tekst. Maar toen deed men iets interessants: men nodigde bevriende zangers en éen zangeres om op de songs te komen zingen. Eind dit jaar, zes jaar na “Sparrows”, komt dat album er eindelijk: “Crossing Over”. Het belooft een divers album te worden al was het maar door de diverse zangstemmen waaronder o.a. Michel Legrand (Cirrha Niva), Paul Adrian Villareal (Sun Caged) en Erik Masselink (Gate 6). En het nummer met deze zanger mogen wij exclusief in première laten gaan. De eerste gelimiteerde oplage van het album is nu voor te bestellen
    via: http://thebarstoolphilosophers.com/nl/pre-order-crossing-over-nl/ .

    NIEUW
    Mystery - A Song For You
    Van "Delusion Rain" (Unicorn Digital, 2015)

    Na drie jaar brengt de Canadese band Mystery ons nu een opvolger voor "The World Is A Game". In die jaren is er wel het nodige veranderd. Tot aan dat album was Mystery eerder een project dan een band, met Unicorn Digital-labelbaas Michel St. Père als centrale man. Na het verschijnen van "The World Is A Game" vormde zich een vaste bandbezetting en werd er regelmatig opgetreden. En zo zorgde bijvoorbeeld drummer Jean-Sebastien Goyette ervoor dat Nick D'Virgilio op het podium niet gemist werd. In diezelfde periode tourde zanger Benoit David uitgebreid met Yes - iets wat toch teveel vergde van zijn stem. Na de korte Europese tournee die is vastgelegd op "Tales From The Netherlands" (2014) trok hij zich terug uit de muziekwereld. En zo zat er al weer snel een gat in de nu juist stabiel geworden bezetting. Maar bij de officiële introductie van "Tales From The Netherlands", een jaar geleden, bleek met Jean Pageau een vocale topkracht te zijn verworven, die met gemak de partijen van dat live-album neerzette met een stem die qua geluid dicht in de buurt van Benoit zit. Het nieuwe album kon vol vertrouwen tegemoed worden gezien en dit "Delusion Rain" blijkt dan opnieuw een bijzonder fijne plaat: weldadig rijk klinkende symfonische rock met stuwend drum- en baswerk, warm gitaarspel, volle maar niet te wollige toetsenpartijen en emotioneel vertolkte teksten. Wat dacht je bijvoorbeeld van slotnummer "A Song For You", met tekstregels die helaas mar al te actueel zijn: 'The news I saw today brought tears in my eyes - the world's gone crazy...'.
    Website: www.therealmystery.com/ .

    NIEUW
    Ossicles - Darkroom
    - Goodnight Ghosts
    Van “Music For Wasteland” (Karisma Records, 2015)

    "De 23-jarige broers Sondre en Bastian Veland uit Noorwegen brachten als Ossicles eind 2012 het debuutalbum "Mantelpiece" uit (dat eerder in 2015 werd heruitgebracht door Karisma, HB). De band is genoemd naar de drie botjes in het middenoor, zonder welke je niet kunt horen De muziek op “Music For Wastelands” bestaat uit veertien songs, maar je ervaart het album alsof je naar een lange song luistert. Dat is knap gedaan door de twee nog jonge jongens. Liefhebbers van de muziek van bijvoorbeeld Steven Wilson zullen de muziek van Ossicles zeker weten te waarderen. Ingetogen zanglijnen, zweverige toetsen, gitaarakkoorden waarbij je kunt wegdromen, dat werk. Nergens vliegt de band uit de bocht; het is altijd gecontroleerd en doordacht. En toch zit er zeker (gelukkig) ook emotie in de muziek. “Exit Wound” is een beetje uptempo (het enige liedje waar wat vaart in zit) maar daar tegenover zijn “Pale Summer Nails” (hypergevoelig en jazzy), “The Red Heart” (akoestisch en breekbaar) relaxte luisterliedjes. Het gaat muzikaal helemaal de kant op van Storm Corrosion in “Goodnight Ghosts” (doorspekt met elektronica en saxofoon) en vooral in het zeer complexe en technisch weergaloos gespeelde “In The Stereo”. “Girl With The Glass Eye” klinkt als Steven Wilson meets David Sylvian terwijl de band in “Pandemonium” – 12 minuten schoon aan de haak – compositorisch tot grote hoogte stijgt. Een prachtplaat van een veelbelovende band. (bron Lords of Metal)
    Website: www.ossiclesband.wix.com/ossicles

    NIEUW
    Subsignal - And The Rain Will Wash It All Away
    Van "The Beacons Of Somewhere Sometime" (Golden Core / Zyx, 2015)

    Op het vierde album van de Duits-Nederlandse band Subsignal liggen de Rush-invloeden er minder dik op dan op eerdere albums. Het "Subdivisions"-motiefje hebben we ditmaal ook niet kunnen ontdekken in de muziek van deze ooit uit Sieges Even ontstane band. Maar het kan ook zijn dat dit nu zó subtiel verstopt is dat we het gewoon nog niet ontdekt hebben. Want ondanks het feit dat er nog steeds progmetalpassages, inclusief dubbele bassdrum, voorbij komen is er meer dan ooit plaats voor zachte passages en elementen uit verschillende muziekstijlen. Zo is er ditmaal plaats voor een liefst 23 minuten lang epic, met passages waarin piano en akoestische gitaar een hoofdrol spelen. "And The Rain Will Wash It All Away" lijkt halverwege helemaal stil te vallen voor een beatloze sfeerpassage waaruit een prachtige sopraansaxsolo opstijgt, die we eerder bij Sting in zijn beste tijd hadden verwacht.
    Website: www.subsignalband.com/ .

    ALBUM VAN DE MAAND
    Barock Project – Tired
    Van het album “Skyline” (Artalia, 2015)

    Met het Album het de Maand november hebben we een echt leuk album met veel variatie. Barock Project werd opgericht in 2004 door toetsenist en componist Luca Zabbini. Ondanks dat de muzikanten nog jonge gasten zijn is dit al hun vierde album.De wens van Barock Project is om de progressieve rockmuziek uit de jaren 70 te vernieuwen.Dit door de mooie en perfecte structuur van de klassieke muziek te combineren met een rock- en popstijl en een beetje jazzharmonie.
    Website: www.barockproject.net/ .

    TUSSENDOORTJE
    Paatos – Desire
    Van “V” (GlassVille, 2012)

    Het is momenteel erg stil rond Paatos. Het laatste bericht was dat de band afgelopen januari weer eens bijeen zou komen. Nu is een deel van de leden echter wel bezig onder de naam Petricore, een psychedelische band. Het laatste wapenfeit van Paatos zelf is echter het in 2012 uitgebrachte tussendoortje “V” met 4 “nieuwe” nummers en wat remakes. Het nieuwe werk smaakt echter naar meer en ziet de band een iets robuustere sound neer zetten. Laten we hopen dat “V” niet de bands zwanenzang blijkt.
    Website: www.paatos.com/ .

    NIEUW EN OUD
    Harrison, Gavin - Heart Attack In A Layby (feat. The Creator Has A Mastertape/Surfer)
    Porcupine Tree - Heartattack In A Layby
    Van resp.: "Cheating The Polygraph" (Kscope, 2015) en "In Absentia" (Lava, 2002)

    Toen drummer Gavin Harrison zich in 2002 bij Porcupine Tree voegde, leek het alsof zowel de muziek van deze slagwerker als die van de band rondom Steven Wilson veranderden. Harrison had naam gemaakt als een smaakvol trommelaar bij bands en artiesten als Renaissance, Dave Stewart, Sam Browne, Mick Karn en Level 42, terwijl hij tevens een fraai soloalbum maakte dat een interessante link legde tussen de band Japan en jazzrock. Bij Porcupine Tree leek het echter alsof hij vooral voor de inbreng van meer robuuste, tegen de progmetal aanleunende partijen was ingelijfd. In de jaren daarna werd dat beeld wat genuanceerder. Daarom was het niet verrassend dat hij bij King Crimson aanschoof, een band die dichter bij zijn stijl lijkt te passen. Na een aantal platen met bassist/zanger 05Ric is "Cheating The Polygraph" weer een soloalbum. Voor deze CD/DVD-A liet hij bassist Laurence Cottle arrangementen maken van zijn favoriete Porcupine Tree-nummers uit de tijd dat hij in die band zat. Die arrangementen zorgen ervoor dat die songs haast onherkenbaar zijn, vooral door de haast bigband-achtige benadering. Om dit te tonen laten we eerst één van Harrisons interpretaties horen, waaraan we het origineel hebben vastgeplakt. Overigens stopt Harrison soms meerdere songs in één arrangement.
    Website: www.gavharrison.com .

    NIEUW
    Lifesigns - Different
    Afkomstig van "Under The Bridge - Live In London" (eigen beheer, 2015)

    De Britse band Lifesigns was ten tijde van het debuut “Lifesigns” een studioproject van toetsenist John Young (o.a. ex-John Wetton), drummer Frosty Beedle (ex-Cutting Crew), bassist Nick Beggs (Steve Hackett, Steven Wilson) en geluidsman Steve Rispin. In 2014 maakte Lifesigns de overgang van studioproject naar liveband. In verband met zijn verplichtingen bij Steven Wilson kon Beggs er live niet bij zijn en werd zijn plek ingenomen door Jon Poole (ex-Cardiacs). Tevens werd Niko Tsonev binnengehaald als vaste gitarist. Deze Tsonev was live-gitarist in Steven Wilsons band tijdens diens eerste solo-tournees. Deze band ging vervolgens zoveel mogelijk optreden en niet zonder redelijk succes. Het was duidelijk dat de live-incarnatie iets extra's toevoegde aan de breed uitwaaierende symfonische rock met pop-invloeden. En dus besloot men om één speciaal optreden vast te leggen voor het nageslacht. Speciaal, omdat zowel het concert, de opname voor DVD en CD en de uiteindelijke release helemaal via crowdfunding gefinancierd werden. Bassist Jon Poole is zowel qua sound als qua energieke persoonlijkheid net zo aanwezig als Nick Beggs en Niko Tsonev voegt zijn eigen gitaarstijl toe aan zowel het oude Lifesigns-materiaal als aan de nieuwe nummers op dit live-album. Want ja, er staan maar liefst 5 nummers op dit album die niet op het debuut te vinden zijn. Een aantal ervan betreft Lifesigns-versies van solonummers van John Young, maar er zitten er ook een paar bij die echt nieuw zijn, zoals “Voice In My Head” en het door ons uitgekozen “Different”.
    Website: www.lifesigns.me/ .

    HERUITGAVE
    Jones, Percy - Scott McGill - Ritchie DeCarlo - Ears Are Not Bleeding
    Van "Debut" (download, 2007 / Uniblab Recordings, 2014)

    In 2010 verscheen een titelloos album van het trio Percy Jones, Scott McGill en Ritchie DeCarlo dat medewerking kreeg van Markus Reuter. Destijds leek het of het om een eenmalig project ging, maar vorig jaar bleek dat het drietal al eerder samen muziek had gemaakt, die in 2007 als download verkrijgbaar was. Afgelopen jaar werd deze als "Debut" bekende selectie op CD gezet, waarbij men zich voor het hoesontwerp liet inspireren door de serie Original Master Recording van het label Mobile Fidelity. De plaat uit 2010 liet al horen dat deze heren behoorlijk compromisloze jazzrock maken, waarbij nauwelijks raakvlakken te bespeuren zijn met Brand X en Finneus Gauge, de bands waarmee Jones en McGill ooit furore maakten. Overigens verscheen dit jaar "Third Transmission". Inderdaad, dit 'trio from hell' is zeker geen eenmalig project.
    Websites: www.percyjones.net/ ;
    www.kickstarter.com/projects/ ;
    www.jonesmd.bandcamp.com/ .

    ACTUEEL
    González, José - This Is How We Walk On The Moon
    Van "Master Mix: Red Hot + Arthur Russell" (Yep Records, 2014)

    1 december a.s. is het Wereld AIDS Dag. Normaal zouden we daar niet direct aandacht aan besteden in ons programma. Dit keer willen we dat wel doen door muziek van een artiest te draaien die vaker in Xymphonia langs komt en die heeft meegedaan aan tribute voor de aan AIDS gestorven muzikant Arthur Russell. Russell was een Amerikaanse cellist, componist en muzikant die met name in de alternatieve popwereld, bevolkt door onder andere Talking Heads en Rhys Chatham, zeer geliefd was. Hij bracht tijdens zijn leven slechts vier platen uit, maar gezien de grote hoeveelheid verzamel-albums die na zijn dood in 1992 uitkwamen, is duidelijk dat hij een grote indruk heeft achtergelaten. Op "Master Mix: Red Hot + Arthur Russell" hebben talloze musici songs van Russell gecoverd. Onder de uitvoerenden vinden we Sufjan Stevens, Liam Finn, Devendra Banhart, DM Smith, saxofonist Colin Stetson en José Gonzáles. Laatstgenoemde kennen we als eigenwijze singer-songwriter die Nick Drake-achtige muziek moeiteloos koppelt met moderne beats, terwijl hij met de progressieve popband Junip de nodige oude toetseninstrumenten gebruikt. Zijn bewerking van Russells "This Is How We Walk On The Moon", oorspronkelijk afkomstig van de compilatieplaat "Another Thought" uit 1994, is de opener van een indrukwekkend, twee schijfjes tellend eerbetoon.
    Website: www.yeproc.com/artists/master-mix-red-hot-arthur-russell .

    ALTEREGO / LIVE-TIP
    The Lens – Full Of Stars
    Van “Regeneration” (Giant Electric Pea, 2010)

    Alweer 5 jaar oud is “Regeneration”, de tweede plaat van The Lens, de band die er was vóór IQ. Tijdens de 20ste verjaardag van IQ werd het oude The Lens-materiaal afgestoft en aan CD toevertrouwd. Dit beviel schijnbaar zo goed dat Mike Holmes besloot een tweede album met muziek in de geest van The Lens te schrijven. Denk hierbij aan de meer uitgesponnen passages van het oude IQ, aangevuld met space rock. Het resultaat is een lekker instrumentaal album dat natuurlijk zeker liefhebbers van IQ aanspreekt. IQ speelt overigens op 12 december in Zoetermeer. Dat is een zogenaamd 'Christmas Bash'-optreden, waarbij de band altijd wel een verrassing in petto heeft.
    Website: www.iq-hq.co.uk/ .
  •  
  • Sunday 15 November 2015 Show No. 1171

    IN HET NIEUWS
    World Trade - The Revolution Song
    Afkomstig van "World Trade" (Polydor, 1989)

    Zou zanger/bassist Billy Sherwood in 1989 ooit hebben kunnen bedenken dat hij in 2015 toe zou treden als lid van Yes, om de plek in te nemen van de dit jaar overleden Chris Squire? Natuurlijk niet, maar de muzikale connectie is er onmiskenbaar als je het eerste World Trade-album beluistert, dat duidelijk sterk beïnvloed is door de sound van Yes ten tijde van “90125” en “Big Generator”. Ergens in die tijd is er ook een contact ontstaan tussen Sherwood en Squire, want Sherwood zou Yes bijstaan tijdens de “Talk”-tour en op het album (en de tour voor) “Open Your Eyes”. Het is echter wel jammer om te constateren dat Sherwood met al zijn projecten, albums en producties nooit meer het niveau heeft weten te bereiken van dat eerste World Trade-album. Vorige week verscheen van Billy Sherwood het album “Citizen” bij Frontiers Records, waar we u toen ook al een nummer van hebben laten horen.
    Website: http://www.billysherwoodhq.com/ .

    NIEUW
    Vly - Message In Water
    - Perfect Place
    Afkomstig van "I / [Time]" (The Laser's Edge, 2015)

    Multinationals bestaan niet alleen in het bedrijfsleven maar ook in de muziek, en dus ook in het progrockwereldje. Recente voorbeelden zijn bijv. Transatlantic en The Tangent, maar daar kunnen we nu ook Vly aan toevoegen. De Britse gitarist Karl Demata (ex Crippled Black Phoenix) verzamelde een groep muzikanten om zich heen uit Engeland, de VS, Italië en Zweden voor een nieuwe band. Het moest een mengeling worden van de meer atmosferische klanken van zijn oude 'werkgever' gekoppeld aan moderne progrock met een retrogevoel. Onder de overige leden vielen ons twee namen op: toetseniste Elisa Montaldo van de Italiaanse band Il Tempio Delle Clessidre en drummer/toetsenist Mattias Olsson, een vaste gast in ons programma binnen bands als Änglagård, White Willow en Necromonkey. Met zo'n ratjetoe aan mensen en invloeden zou je verwachten dat het album stilistisch alle kanten op vliegt, maar Demata is het gelukt om een mooi coherent album bij elkaar te schrijven, waarop de muzikanten allemaal hun sterke punten naar voren kunnen laten komen. Klassieke prog wordt vermengd met spacey, psychedelische klanken - een sound die nog eens extra word aangezet door de zang van Keith Gladysz, die perfect weet hoe hij zijn wat beperkte stem moet gebruiken binnen dit geheel. Gladysz zang doet ons trouwens wel wat denken aan de zang van Mercury Revs Jonathan Donahue. Vly's album "I / [Time]" is er eentje van het soort dat na een paar luisterbeurten heerlijk onder je huid gaat kruipen en je niet meer loslaat.
    Website: http://www.vlymusic.com/ .

    NIEUW
    Anathema – Anathema (live)
    Van “A Sort Of Homecoming” (Kscope, 2015)

    Op 7 maart van dit jaar vond in Liverpool een bijzonder concert van Anathema plaats. Als onderdeel van de ‘akoestische’ tour langs Engelse kathedralen, ter promotie van het meest recente album “Distant Satellites” (2014), traden de Engelse muzikanten op in de uitverkochte Anglican Cathedral. Van deze speciale show zijn opnamen gemaakt en daarbij zijn wederom regisseur Lasse Hoile en mixman Christer-André Cederberg betrokken, net als bij de DVD “Universal” (2013). De bijzondere setting zorgt voor een diepe akoestiek, waardoor de muziek ruimtelijk klinkt en emotioneel ver rijkt. De songs zijn gearrangeerd door Daniel ‘Danny’ Cavanagh en samen met zijn broer Vincent heeft hij gewerkt aan de partijen voor de strijkers. Tijdens de eerste vijf nummers staat het duo samen met zangeres Lee Douglas op het podium. Het is direct genieten met de alternatieve uitvoering van “The Lost Song Part 2”. Hierin valt de geweldige prestatie van de zangeres en de prima begeleiding middels alternatieve akkoorden op gitaar in positieve zin op. Vervolgens komen er extra mensen op het podium voor een klassieke uitvoering van het nummer “Anathema”. Naast drummer John Douglas en bassist Jamie Cavanagh zijn dat violiste Anne Phoebe en cellist David Wesling. “A Sort Of Homecoming” is voor de leden van Anathema thuiskomen in de stad waar alles meer dan een kwart eeuw geleden begon. Voor de fans is het honderd minuten genieten van emotionele muziek in een bijzonder fraaie setting met een prachtige lichtshow. “A Sort Of Homecoming” is leverbaar als DVD/dubbel-CD-combi, als Blu-Ray, als 3LP-set en als een deluxe 4 disc-set (met daarin een Blu-Ray, een DVD en twee CD's). (bron Metalfan.nl)
    Website: http://www.anathema.ws/ .

    NIEUW
    Waken Eyes – Cornerstone Away
    Van het album “Exodus” (Ulterium Records, 2015)

    Waken Eyes is een nieuwe naam in de melodieuze progmetal. Het lijkt eigenlijk meer een project van gitarist, toetsenist en componist Tom Frelek te zijn dan een band, want de drummer is Marco Minnemann, de bassist Michael Lepond (Symphony X) en de zanger Henrik Båth (Darkwater). Diens heldere stem bepaalt de sfeer van dit album, want hij fluistert, zingt donker, strak en overtuigend. Hij kan echter ook aardig uithalen, maar gelukkig zeer gedoseerd en verantwoord. Het gitaarspel van Frelek leunt op zijn grote voorbeelden onder wie Michael Romeo en Joe Satriani en componisten als Chopin en Stravinsky behoren eveneens tot zijn invloeden. Freleks demo’s gingen eerst naar Minnemann, vervolgens naar Lepond en als laatste naar Båth. De heren hebben niet bij elkaar in de studio gezeten, dus of het ooit tot een live-uitvoering zal komen van Exodus valt te betwijfelen. Wie Minnemann kent, weet dat hij een virtuoze drummer is en gelukkig gebruikt hij tal van vernuftige ‘fills’. Slechts zo nu en dan gebruikt hij de dubbele basdrums. Alle orkestraties dragen bij tot een compleet geluid en smeden het geheel tot een zeer prettige luisterervaring van bijna tachtig minuten. Variatie genoeg: alle soorten tempi en maten komen voorbij in diverse stijlen van progmetal tot ballads en van akoestisch tot neoklassiek. Het sluitstuk is de titeltrack van ruim negentien minuten, een heuse epic met rustige, melancholieke en wat steviger stukken. Over het geheel genomen en qua originaliteit is Exodus een klassealbum! (bron: Menno von Brucken Fock)
    Website: https://www.facebook.com/wakeneyes .

    NIEUW (met oud materiaal)
    Soft Machine – Bundles (live)
    - Land Of The Bag Snake (live)
    Van "Switzerland 1974" (Cuneiform Records, 2015)

    De opnames van het optreden van Soft Machine op 4 juli 1974 in Montreux zijn al enkele jaren te bekijken op Youtube. Er waren plannen dat de huidige manager van Allan Holdsworth de videobeelden op zijn Moonjune Records zou uitbrengen, maar hij zag er op het laatste moment van af. Nu heeft Cuneiform Records het initiatief genomen en onder de titel "Switzerland 1974" een CD/DVD-set uitgebracht. Op het moment dat de Softs aan het toeren waren, was men tevens in de studio bezig met de opnames van "Bundles", de eerste plaat met Holdsworth, die een meer jazzrock georiënteerd geluid introduceerde. De Engelsen waren geen podiumbeesten, dus de beelden moeten het echt hebben van de virtuositeit en experimenteerdrift. Mooi tijdsdocument.
    Website: http://www.noisette.nl/

    HERUITGAVE
    Stewart, Al – Roads To Moscow
    Van "Past, Present & Future" (CBS, 1973 / Esoteric Recordings, 2015)

    "Past, Present & Future" was Al Stewarts vijfde album. Voor de tweede keer werkte hij samen met producer John Anthony, die we kennen van onder andere Genesis, Van Der Graaf Generator en The Tubes. De Schotse singer-songwriter stapte op deze plaat langzaam af van introverte, min of meer autobiografische liedjes. Hij zocht zijn inspiratie meer in zijn fascinatie met geschiedenis. Zeven songs gaan over historische gebeurtenissen en personen die de 20ste eeuw kleurden. Daarnaast wijdde hij het bijna tien minuten durende slotnummer aan de 16de-eeuwse dokter en helderziende Nostradamus, een stuk dat we in het verleden al eens in een live-uitvoering hebben gedraaid. "Roads To Moscow" gaat over een Russische soldaat die de inval van Nazi-Duitsland meemaakt en de daarop volgende ommekeer in de Tweede Wereldoorlog. Thema's is deze compositie vergelijkbaar met “Red Army Blues” van The Waterboys. De heruitgave die Esoteric onlangs produceerde bevat drie bonustracks, terwijl de Engelse traditionele hoes gebruikt is en niet de futuristische Hipgnosis-cover die de Amerikaanse LP omhulde. In het bijgaande interview laat Stewart weten erg blij te zijn geweest met de Hipgnosis-hoes.
    Website: www.alstewart.com .

    ALBUM VAN DE MAAND NOVEMBER
    Barock Project – Spinning Away
    Van het album “Skyline” (Artalia, 2015)

    Met het Album van de Maand november hebben we een echt leuk album met veel variatie. Barock Project werd opgericht in 2004 door toetsenist en componist Luca Zabbini. Ondanks dat de muzikanten nog jonge gasten zijn is dit al hun vierde album. De wens van Barock Project is om de progressieve rockmuziek uit de jaren 70 te vernieuwen. Dit door de mooie en perfecte structuur van de klassieke muziek (voornamelijk barokmuziek) te combineren met een rock- en popstijl en een beetje jazzharmonie.
    Website: http://www.barockproject.net/.
    Bandcamp: http://barockproject.bandcamp.com/album/skyline.

    LIVE-TIP
    RanestRane feat. Steve Rothery – Cinderella Search
    Van “Monolith In Rome - A Space Odyssey Live” (Ma.Ra.Cash Records, 2015)

    Zo langzamerhand is RanestRane geen onbekende meer: naast dat de toetsenist deel uit maakt van de Steve Rothery band, is de Italiaanse groep ook zo goed als zijn vaste voorprogramma. Zo ook onlangs weer in de Pul in Uden. Op 6 december mogen de heren hun eerste headline show geven in ons land. Dit zal tevens de presentatie worden van hun nieuwe album “H.A.L.” het 2de deel in de Space Odyssey drieluik. Onlangs bracht de band een live CD/DVD, “Monolith in Rome - A Space Odyssey Live”, uit waar integraal “A Space Odyssey Part One – Monolith” is te bewonderen. Dit bijzondere concert had Steve Roterhy als speciale gast. Naast de solo’s die hij op het album speelt werd ook een Marillion-oudje uit de kast gehaald, “Cinderella Search”. Hier gaan we natuurlijk naar luisteren.
    Website: http://www.ranestrane.net/ .

    RANDEN VAN DE PROG – SINGER-SONGWRITER
    Grogan, Mike – Light Of The World
    Van “Make Me Strong” (Poacher Records, 2014)

    “Make Me Strong” is het tweede studio-album van de uit Portsmouth afkomstige Mike Grogan. Op dit album wordt hij bijgestaan door een aantal gerenommeerde folkartiesten. Naast Phil Beer en Miranda Sykes (beiden bekend van Show Of Hands) doen ook Phil Henry en Spencer Cozens (bekend van o.a. John Martyn) mee. Als Peter Gabriel een folkplaat zou maken kon dit wel eens het resultaat zijn. We horen maatschappijkritische teksten die worden gedragen door smaakvolle composities. Phil Henry is overigens met Hannah Martin live te bewonderen in onder anderen Den Bosch op 17 november.
    Website: http://www.mikegrogan.co.uk/ .

    HERUITGAVE
    Courtyard Music Group – The Seasons
    Van "Just Our Way Of Saying Hello" (eigen beheer, 1975/2015)

    De Courtyard Music Group was een groep jonge muzikanten in de leeftijd tussen 14 en 29. Vanuit een soort vrije, progressieve school kregen ze de mogelijkheid muziek op te nemen. Met deels zelfgemaakte instrumenten, een traditioneel folkinstrumentarium en enkele elektrische gitaren werden talloze sessies opgenomen, waaruit een plaat werd samengesteld die in 1975 in eigen beheer en in zeer gelimiteerde hoeveelheid werd uitgebracht. Veertig jaar later besloot het gezelschap weer bij elkaar te komen en daarna ontstond het idee om het album via crowdfunding opnieuw uit te brengen, zowel als LP, inclusief de oorspronkelijke tekstvellen, als CD. Het resultaat is een mooi verzorgde uitgave, waarbij de CD vergezeld gaat van diverse outtakes. De muziek is te omschrijven als bijna naïeve psychedelisch getinte folk, dat met "Jam & Gypsy Cream (The Magician)" zelfs een heus epos bevat.
    Website: www.pledgemusic.com/projects/courtyardmusicgroup-1974-rare-reissue
    en www.facebook.com/courtyardmusicgroup .

    VERGETEN JUWEELTJE
    Swindells, Steve – Messages From Heaven
    Van “Messages” (RCA, 1974 /Esoteric, 2013)

    Om eerlijk te bekennen hadden we nog nooit van deze goede man gehoord. Bij toeval hoorden we een nummer van zijn debuutalbum ”Messages” en at smaakte naar meer - ook gezien de bezetting. Begonnen in een college-band verhuisde Steve in 1974 naar London waar hij dit album mocht opnemen met een gerenommeerde cast aan muzikanten waaronder Morris Pert, Michael Giles, John Gustafson en Danny Thompson. Tevens werden de meer symfonische stukken voorzien van orkest. Een tweede album, “Swindells’ Swallows”, werd opgenomen, maar nooit uitgebracht. Na problemen met zijn manager trad hij toe tot de poprock-formatie Pilot. Na één album met Pilot belandde hij in de band de Hawklords, een Hawkwind afsplitsing waar hij vanaf 2009 ook weer actief mee is. In 1980 kwam er nog wel een tweede studio-album, maar na gebrek aan succes stopte hij een tijd met muziek en werd club- en party-promotor. Wel schreef hij nog muziek voor enkele solo-albums van Roger Daltrey. In de jaren negentig werd hij journalist om vanaf 2010 weer voorzichtig als muzikant bezig te zijn. Esoteric heeft een tijd geleden “Messages” gekoppeld aan het onuitgebrachte “Swindells’ Swallows”, een terechte re-issue. Zo horen we sporen van Duncan Browne, Alan Parsons Project en de eerste John Miles terug, maar toch vooral Steve Swindells.
    Website: http://shop.cherryred.co.uk/esoteric-exd.asp?id=1627 .

    IN HET NIEUWS
    Utopia - Overture: Mountaintop And Sunrise/Communion With The Sun
    Van "Ra" (Bearsville/Warner Bros, 1977 / Bearsville/Rhino, ?)

    "Ra" was de tweede studioplaat die Todd Rundgren met zijn band Utopia maakt. In die band had toetsenman Roger Powell een grote rol en het is op het door ons geselecteerde stuk, de ouverture, goed te horen dat dit vooral behoorlijk symfonische klanken tot gevolg had. Utopia stond in die tijd bekend om zijn groots opgezette live-shows met huizenhoge piramides en sfinxen als podiumattributen. De LP is diverse keren opnieuw uitgebracht, ook op CD uiteraard, maar om een of andere reden klinken zelfs de remasters behoorlijk dof. Jammer, aangezien de muziek zeer fris overkomt. Net verschenen is trouwens de dubbel-CD “Live At The Old Waldorf – San Francisco (1978)”. Deze set maakt deel uit van de Todd Rundgren Archive-serie van Cherry Red en dient niet verward met de eerder verschenen titel van Sanctuary met materiaal van een ander concert.
    Websites: http://www.tr-i.com/ (de site van Rundgren)
    en http://shop.cherryred.co.uk/shopexd.asp?id=5238 .

    EIGHTIES
    Tribute - Pioneers
    Afkomstig van "Live! The Melody The Beat The Heart" (FMS, 1986)

    De Zweedse groep Tribute is langzamerhand een beetje in vergetelheid geraakt, maar midden jaren 80 was de groep korte tijd redelijk populair, met name in Duitsland. Met een bijzondere mix van jazzrock en symfonische rock à la Mike Oldfield wist Tribute een divers publiek te bereiken. In 1986 verscheen het derde album "Live! The Melody The Beat The Heart", inderdaad een live-album. Dat was best snel in de bandcarrière, maar het mooie aan dit live-album is, is het feit dat er veel nummers worden gespeeld die op geen enkel studio-album staan. De band klinkt ook net ietsje minder gelikt dan op de perfect opgenomen studio-albums, waardoor de muziek nog meer tot leven komt. Het komt misschien ook door de aanwezigheid van drummer Pierre Moerlen op dit album, die daarvoor o.a. bij Gong maar ook bij Mike Oldfield had gespeeld. De track “Pioneers” laat bij uitstek die typische Tribute-sound laat horen.
    Meer informatie: http://www.progarchives.com/artist.asp?id=941 .
  •  
  • Sunday 08 November 2015 Show No. 1170

    NIEUW
    Sherwood, Billy – The Citizen
    Van het album “Citizen” (Frontiers, 2015)

    Met een vader als bigbandleider en een moeder als drummer is Billy Sherwood de muzikaliteit met de paplepel ingegoten. Als tiener werd hij midden jaren tachtig lid van de band Lodgic. Hierna, in 1990, vormde Sherwood de band World Trade. Het debuutalbum uit 1990 had een sterke gelijkenis met het werk van Yes. Het mag dan ook niet verbazingwekkend heten dat hij in contact kwam met deze band en specifiek met Chris Squire. Sherwood speelde een nummer mee op het album “Union” en vormde in 2000 samen met Squire de band Conspiracy, waarvan twee studioalbums verschenen. Sherwoods relatie met Yes bleef: hij speelde op een aantal albums en hij toerde als lid van de band. Nu is hij belast met de weinig benijdenswaardige taak van het vervangen van de legendarische Chris Squire als bassist voor Yes. Squire is immers onlangs overleden aan de gevolgen van leukemie. En nu is er ook nog een nieuw album onder eigen naam verschenen: ”Citizen”. Het is een conceptalbum over een verloren ziel, aldus Billy Sherwood. Elk nummer plaatst hem in een andere periode van de menselijke geschiedenis, waarbij hij de gebeurtenissen beschrijft die plaatsvinden rond hem en hoe hij erop reageert. Het album opent met het titelnummer, “The Citizen”, ofwel "de burger". Speciaal is de inbreng van Chris Squires karakteristieke basspel - zeker met de wetenschap dat dit de laatst opgenomen studioprestatie van Squire is gebleken. Vaststaat dat het album “Citizen” mede door de inbreng van veel gastmuzikanten (zie onderstaande lijst) een sterk album is geworden. Maar toch bovenal ook door Sherwoods kracht als gedreven songwriter en begaafd instrumentalist.

    Aan “Citzen” werkten mee:
    Natuurlijk Billy Sherwood (Yes, Circa) / drums, bass, guitar, keyboards, vocals
    plus...:
    - Rick Wakeman (Yes) / keyboards (5)
    - Jordan Rudess (Dream Theater) / keyboards (9)
    - Tony Kaye (Yes, Circa) / keyboards & Hammond Organ (1)
    - Geoff Downes (Yes, Asia, DBA) / keyboards (7)
    - Chris Squire (Yes, Squackett) / bass (1)
    - Steve Hackett (Genesis, Squackett) / guitar solo (2)
    - Jerry Goodman (The Mahavishnu Orchestra) / violin (6)
    - Steve Morse (Deep Purple, Dixie Dregs, Flying Colors) / guitar (4)
    - Patrick Moraz (Yes, The Moody Blues) / keyboards (8)
    - John Wesley (Porcupine Tree) / guitar (10)
    - Colin Moulding (XTC) / vocals (3)
    - Alan Parsons / vocals (6)
    - Jon Davison (Yes, Glass Hammer) / vocals (11)

    Website: http://www.billysherwoodhq.com/ .

    NIEUW
    Garvey, Guy - Juggernaut
    Van "Courting The Squall" (Fiction / Polydor, 2015)

    Guy Garvey is die vriendelijke lobbes met die prachtige melancholieke stem die Elbow aanvoert. "Courting The Squall" is zijn eerste solo-album, met songs die in de loop der jaren niet geschikt bleken voor gebruik binnen Elbow. Je verwacht dan misschien een dramatisch ander geluid. Man met een eenzame gitaar misschien? Zo pakt het niet uit. Vele songs klinken toch behoorlijk Elbow-achtig. Sommige zijn zelfs grootser gearrangeerd dan gemiddeld bij Elbow het geval is. Zo bevat opener "Angela's Eyes" een vrij lange, snerpende Moog-achtige synthsolo. Garvey maakte de plaat dan ook niet alleen. Ben Christophers en de van I Am Kloot bekende Pete Jobson zijn de voornaamste krachten. Meest afwijkend is het met Jolie Holland gezongen, nostalgisch jazzy "Electricity", dat ons deed denken aan "The Girl In The Yellow Dress" van de nieuwe David Gilmour. Garvey doet een korte tournee ter promotie van "Courting The Squall" en staat op 29 november in Paradiso, Amsterdam.
    Website: http://elbow.co.uk/guy-garveys/ .

    NIEUW
    Mörglbl - God Shaved The Queen
    - Big Ben Shaved The Queen
    Van "Tea Time For Pünks" (Free Electric Sound/The Laser's Edge, 2015)

    De Franse band Mörglbl combineert op zijn nieuwste CD "Tea Time For Pünks" de verbluffende progmetaljazzrock die we kennen van de voorgaande vijf albums met een heerlijke sneer naar de punkbeweging. Dit doet het trio zowel op muzikaal gebied als via het hoesontwerp en de songtitels. De roemruchte eerste plaat van de Sex Pistols wordt daarbij onder meer op de hak genomen. De titel van het eigen nummer "God Shaved The Queen" is daar een voorbeeld van. Toch wordt de muziek weer virtuoos en behoorlijk melodieus gebracht, waarbij miraculeuze breaks en tempowisselingen samen met een veelheid aan akoestische en elektrische gitaren met bijbehorende effectpedalen tevens voor een gevarieerde sound zorgen.
    Website: http://www.morglbl.com/en/

    NIEUW
    Leap Day - In The Shadow Of Death
    Van "From The Days Of Deucalion - Chapter 2" (Oskar, 2015)

    Twee jaar na Chapter 1 is nu het tweede deel van het concepttweeluik "From The Days Of Deucalion" verschenen, gebaseerd op het boek "Worlds In Collision" van Immanuel Veilokovsky. Hij schetst in dat boek catastrofistische theorieën, die er op neer komen dat bepaalde tijdperken in de geschiedenis van de aarde abrupt worden afgesloten door rampen van kosmische aard. Aan het begin van dit tweede deel wordt al duidelijk wat wij als mens daar voor rol in hebben: 'all we've ever understood is nothing but a fart in a windstorm really'. Concept of geen concept, we denken hier het meest rijpe en complete Leap Day-album tot nu toe gehoord te hebben. De zang van Jos Harteveld, die live altijd al prima was, komt nu ook in de studio beter tot recht en we horen in een welluidende productie het volle toetsenspel van Gert van Engelenburg en Derk Evert Waalkens een aangenaam huwelijk aangaan met de warme gitaarpartijen van Eddie Mulder.
    Website: http://www.leapday.nl/ .

    NIEUW
    This Oceanic Feeling - Season Of Light
    Afkomstig van "Universal Mind" (Cherry Red Records, 2015)

    This Oceanic Feeling is een nieuw project rond songschrijver/producer Chris Braide, die in het verleden al heeft meegewerkt aan het album van Producers en onderdeel is van Downes Braide Association, met Geoff Downes van Asia en Yes. Voor This Oceanic Feeling heeft Braide de hulp ingeroepen van de bekende Britse sessiemuzikanten Ash Soan (drums) en Lee Pomeroy (bas, gitaar). Die laatste kennen we o.a. van zijn bijdragen aan albums en concerten van Archive, Headspace, It Bites en de Steve Hackett Band. Daar waar het Producers en DBA album nog wel met een symfonische sausje zijn overgoten is “Universal Mind” toch duidelijk meer een pop-album met een sound die vaak nog het meest doet denken aan het eerste album van Keane, “Hopes And Fears”, door het vele gebruik van de klaterende elektrische piano. Het meest symfonisch pakt men uit in het langste nummer van het album, “Season Of Light”, waar in de verte nog echo's te horen zijn Yes ten tijde van “90125”.
    Websites: http://shop.cherryred.co.uk/shopexd.asp?id=5104
    en http://www.thisoceanicfeeling.com/ .

    NIEUW
    Spitzen - Neptune's Exile
    Van "Fingerprints" (eigen beheer, 2015)

    Spitzen is voluit Hans Spitzen, een conservatorium-geschoold multi-instrumentalist uit het Overijsselse Steenwijk. "Fingerprints" bevat geheel door hemzelf ingespeelde eigen composities, die zijn ontstaan in de periode 1989 tot recent. De muziek die hij maakt is onder neoprog in te delen, waarbij hij vooral bijzonder bekoorlijk speelt op elektrische gitaar, synthesizers en basgitaar. De elektronische drums en de wat vlakke zang verraden toch de eigen-beheer-status van het werk. We hebben het idee dat het productioneel meest uitgewerkte nummer aan het begin van het album is gezet. Misschien is dit "Neptune's Exile" het meest recente stuk van "Fingerprints"? Het nummer bevat passages die doen denken aan een band als Flamborough Head en ook vroege Marillion. "Fingerprints" is een album met de nodige fraaie passages, maar zo uitbundig enthousiast als Progwereld (http://www.progwereld.org/) kunnen we hier toch niet over worden. Om ons helemaal 'om' te krijgen moet er zeker op het gebied van de zang en de drums nog stappen worden gezet.
    Website: a href="http://www.hans-spitzen.com/">http://www.hans-spitzen.com/ .

    NIEUW
    Vanden Plas - Diabolica Comedia
    Van het album “Chronicles of the Immortals - Netherworld (Path 2)” (Frontiers Records, 2015)

    HeHet Duitse Vanden Plas wordt vaak als equivalent van Dream Theater gezien. “Chronicles Of The Immortals - Netherworld (Path 2)” is een vervolg op het vorig jaar februari verschenen Path 1. Het is het negende album van Vanden Plas sinds in 1996 het debuutalbum van de Duitse groep verscheen. Dat Vanden Plas al een tijd meegaat merk je meteen, want de groep brengt goedverzorgde progmetal. We horen prima songmateriaal en de muziek is melodieus, met voor de liefhebber mooie aanzwellende bombast. Vanden Plas-fans, maar eigenlijk iedere liefhebber van progmetal en wellicht ook die van melodieuze rock, zullen veel plezier beleven aan dit album. Gisteren speelde de band nog op een festival in België. Voor het eerstvolgende optreden moet je op 8 januari naar Aschaffenburg in Duitsland. Dit ligt in de buurt van Frankfurt.
    Website: http://www.vandenplas.de/ .

    NIEUW (OP HERHALING)
    Di Tollo, Maurizio - La Vita Buona
    - La Curva Dei Pitosfori
    Van "Memorie Di Uno Sparring Partner" (AMS Records, 2015) en "L'Uomo Trasparente" (AMS Records, 2012)

    Twee weken geleden lieten we u al kennismaken met "Memorie Di Uno Sparring Partner", het tweede album van Maurizio Di Tollo. Binnen de redactie merkten we dat deze nieuwe schijf wat meer tijd nodig heeft om zijn schoonheid te tonen als "L'Uomo Trasparante", het solodebuut uit 2012 van deze drummer/toetsenman die onder andere bij Finisterre,The Watch, Moongarden, Höstsonaten, Fabio Zuffanti en La Maschera Di Cera speelde. De kracht van zijn eersteling lag vooral in de combinatie van warme klanken uit analoge toetseninstrumenten, gevoelige gitaarsolo's en de melancholieke zang van Di Tollo. De sound op de nieuwe plaat is niet zo symfonisch als op de voorganger, terwijl de gitaren minder solistisch, maar meer rockende begeleidingen spelen. Toch ligt weer dat comfortabele melancholieke dekentje over de meeste composities, enigszins vergelijkbaar met de progressieve pop van Andrea Chimenti. In het nummer "La Vita Buona" zit trouwens in de atmosferische eindklanken een soort korte sample van het thema van "La Curva Dei Pitosfori", een van de nummers van het debuut. Mooie gelegenheid om die stukken aan elkaar te koppelen en tegelijkertijd wat meer aandacht aan "Memorie Di Uno Sparring Partner" te schenken.
    Website: www.facebook.com/MauriziodiTollo .

    ALBUM VAN DE MAAND NOVEMBER
    Barock Project – The Silence Of Our Wake
    Van het album “Skyline” (Artalia, 2015)

    Met het Album het de Maand november hebben we een echt leuk album met veel variatie. Barock Project werd opgericht in 2004 door toetsenist en componist Luca Zabbini. Ondanks dat de muzikanten nog jonge gasten zijn is dit al hun vierde album. De wens van Barock Project is om de progressieve rockmuziek uit de jaren 70 te vernieuwen. Dit door de mooie en perfecte structuur van de klassieke muziek (voornamelijk barokmuziek) te combineren met een rock- en popstijl en een beetje jazzharmonie. U gaat luisteren naar “The Silence Of Our Wake”, een nummer waarbinnen alles waar Barock Project voor staat samenkomt: sterke melodielijnen, traditionele prog, mooie zang... Kortom genieten van begin tot eind.
    Website: http://www.barockproject.net/.
    Bandcamp: http://barockproject.bandcamp.com/album/skyline.

    EERBETOON
    Franklin, Carl - False Profit
    Van "Been A While" (Couch Flight Music, 2013)

    CaCarl Franklin is een Amerikaanse muzikant die in zijn jeugd verliefd werd op de gitaar door het luisteren naar Leo Kottke en Jorma Kaukonen. Later hoorde hij onder andere Brian May, Don Felder, Joe Walsh en Peter Frampton, maar van groten belang was de kennismaking met de muziek van Larry Carlton, Steely Dan en John Scofield. Na een studie aan Berklee produceerde hij in 1999 een plaat met zijn broer Joy als de Franklin Brothers. "Been A While" is zijn verlate solodebuut, waarop met name de invloed van Steely Dan zich laat gelden. "False Profit" had bijvoorbeeld niet misstaan op "Royal Scam". Maar de plaat bevat ook relaxte jazzrock, waarvoor hij zelfs Scofield wist in te huren. Daarnaast horen we nog een aardige versie van "Drive My Car", met een Donald Fagen-tik en een psychedelische break, en covers van Alan Lomax en Louis Armstrong. Ontspannen eigen beheer productie, die ook nog eens werd opgenomen in zijn eigen Pwop-studio.
    Websites: www.carlfranklin.com
    en www.pwop.com (studiowebsite)

    CANADESE OBSCURITEIT
    Nightwinds - As The Crow Flies
    Van "Nightwinds" (opgenomen in 1979, voor het eerst uitgebracht in 1991 door The Laser's Edge)

    HeHet Canadese Nightwinds is één van die vele bands die pas in de jaren 90 uit de obscuriteit werd gehaald door dan net startende heruitgavelabels. In dit geval was het The Laser's Edge die schijnbaar goede connecties had in Canada want dat label had ook al het nodige uitgebracht rond de band Christmas, waar we een paar weken geleden weer eens aandacht aan schonken. Het enige album van Nightwinds was zelfs zo obscuur dat, hoewel het opgenomen was in 1979, het nooit tot een release was gekomen tot in 1991. En dat is wel raar als je bedenkt dat Klaatu's Dee Long en Terry Draper de producers van het album waren. Niet dat we symfonische pop à la Klaatu horen, want daar voor is Nightwinds te sterk beinvloed door Genesis' “Trick Of The Tail”.
    Meer info: http://www.progarchives.com/ .
  •  
  • Sunday 01 November 2015 Show No. 1169

    LIVE-TIP
    IQ – The Wake
    Van “The Wake” (Sahara, 1985 / Giant Electric Pea, 1994 / 25th Anniversary edition: 2010)

    Het loopt weer tegen het eind van het jaar en dan is het weer bijna tijd voor de jaarlijkse Christmas Bash van IQ. In het verleden moest je daarvoor richting London, de laatste jaren was de Boerderij in Zoetermeer ook uitverkoren voor dit feestje. Op 12 december zal dit wederom het geval zijn. Zoals gewoonlijk zal dit concert gepaard gaan met de nodige jolijt en 'serieuze' momenten en is het vaak de kans voor de band om obscuriteitjes uit de kast te trekken. Aangezien de band momenteel ook hard werkt aan en nieuw studio-album is de kans groot dat we een aantal nieuwe nummers voorgeschoteld krijgen. Voor wie één concert overigens niet voldoende is, de band speelt op 30 januari ook nog in de Zeche in Bochum.
    Website: http://www.iq-hq.co.uk/ .

    NIEUW
    Kirkland Snider, Sarah feat. Shara Worden - The Guest
    Kirkland Snider, Sarah feat. DM Stith & Shara Worden - The Girl
    Van "Unremembered" (New Amsterdam Records, 2015)

    Componiste Sarah Kirkland Snider trekt zich net als haar collega's op het New Amsterdam-label niets aan van genregrenzen. In 2010 belandde haar songcyclus "Penelope" in onze selectie beste platen van dat jaar. Het was dan ook een betoverend album. Voor haar nieuwe songcyclus "Unremembered" deed ze wederom een beroep op zangeres Shara Worden (My Brightest Diamond), die als altijd in zelfs de kortste zanglijn een onbenoembare spanning weet te leggen. Ze wordt nu afgewisseld door DM Stith (zelf een bijzondere singer-songwriter) en Padma Newsome, die beiden een meer aardse voordacht bezigen. Dat past bij de gedichten die Kirkland Snider heeft getoonzet, van de hand van Nathaniel Bellows, die tevens de fraaie meerlagige illustraties in het boekwerk verzorgde. Hij baseerde zijn 19de-eeuws-romantisch aandoende gedichten op herinneringen uit zijn jeugd op het platteland. Over meerlagig gesproken: de vocalen betreffen vaak een fijnmazig web van overgedubde partijen. Het nooit zwaar aangezet spelende kamerorkest Unremembered Orchestra speelt Kirkland Sniders fijnzinnige, opnieuw betoverende partijen.
    Websites: http://sarahkirklandsnider.com/
    en https://unremembered.squarespace.com/ .

    NIEUW
    Mercury Rev - Central Park East
    Van "The Light In You" (Bella Union, 2015)

    Zeven jaar na het laatste wapenfeit "Snowflake Midnight" ligt er met "The Light In You" eindelijk weer een nieuwe Mercury Rev in de winkels. De formatie, gegroepeerd rondom Jonathan Donahue en Grasshopper, heeft dit keer geen gebruik gemaakt van de diensten van geluidsmagiër/producer David Fridmann. Toch heeft de nieuwe plaat weer diezelfde dromerige sfeer die we van de band uit de Verenigde Staten kennen sinds de doorbraak met "Deserter's Songs" uit 1998. Daarvoor rekende de OOR-encyclopedie Mercury Rev nog tot de categorie "Gitaar USA". Door het gebruik van The Golden Ears String Ensemble en instrumenten met vreemde namen als Transistor Organ, Cabronita Guitars en Moon-glo Organs is de muziek in diverse recensies vergeleken met The Moody Blues, maar zijn er af en toe tevens Pet Shop Boys-trekjes waarneembaar. En als Grasshopper zijn klarinet bespeelt in orkestrale passages klinkt de band als een bombastische China Crisis. Een van de hoogtepunten tijdens deze melancholieke orkpoptrip is "Central Park East", overigens ook de enige track die de vierminutengrens overstijgt.
    Website: www.mercuryrev.com .

    NIEUW
    Gazpacho - Know Your Time
    - Choir Of Ancestors
    Van "Molok" (Kscope, 2015)

    Het Noorse Gazpacho maakt met "Molok" weer een album in de vorm waarin de groep het meest uitblinkt: "Molok" is een doorlopend stuk, waarbij eigenlijk geen sprake is van songs, maar van negen secties. Deze vorm wordt hier overigens bij lange na niet zo rigide toegepast als bij "Tick Tock", maar ook "Molok" komt regelmatig terug naar dezelfde 'pace'. Die is vrij relaxt en dromerig, maar er is ruimte voor allerlei uitstapjes en uitbarstingen. Zo is er een beetje Balkan-folk te horen, of pakt de met zijn bekende geëmotioneerd-klagerige stem zingende Jan-Henrik Ohme even flink uit. Bijzonder is de gastrol voor muziekarcheoloog Gjermund Kolltveit, die op een reconstructie speelt van het oertijdinstrument de agastone. Het sluit in Ohme's logica aan op het concept over de eeuwenlange, op vele vlakken aanwezige relatie tussen religies en moderne wetenschap. Twee van de meest forst openklappende gedeelten zijn "Know Your Time", met een voorname rol voor het percussieve spel van drummer Lars Erik Asp en het dynamische "Choir Of Ancestors".
    Website: http://gazpachoworld.com/ .

    NIEUW
    Moore, Vinnie - A Million Miles Gone
    Van "Aerial Visions" (Mind's Eye Music, 2015)

    Nadat hij in 1987 debuteerde met "Mind's Eye" heeft gitarist Vinnie Moore zich met zijn progressieve, neo-klassieke gitaarrock een ferme plek ingenomen in de rockscene. Naast geregeld verschijnende soloplaten maakte hij deel uit van de band van Alice Cooper, terwijl hij zich vanaf 2003 een vast plek in UFO heeft verworven. Daarnaast is zijn muziek op enkele tribute-albums te horen en richtte hij vorig jaar Red Zone Riders op. "Aerial Vision", dat op 23 oktober op zijn eigen Mind's Eye Music verscheen, is de opvolger van zijn soloplaat "To The Core", die alweer zes jaar geleden verscheen. Ondanks de hoge dosis aan virtuositeit en vingervlugheid is het een in zijn genre ontspannen album waarop Moore zich zeer op zijn gemak voelt. Zoals gedurende zijn gehele carrière combineert hij zijn techniek met de vaardigheid tot het schrijven van toegankelijke melodieën en smaakvolle arrangementen. Wat dat betreft bevat het bijna zeven minuten lange "A Million Miles Gone" alle elementen die dit nieuwe album kenmerken.
    Website: www.vinniemoore.com .

    CLASSIC MEETS PROG
    Ekseption - Piccadilly Sweet
    Van "Ekseption 00.04" (Mercury, 1971; heruitgave in Universals serie '3 Originals', 2004)

    Op het vierde album van de jazzy rock groep Ekseption rond toetsenist Rick van der Linden, realiseerde hij zijn grote ambitie door te werken met een echt orkest en dan ook nog wel het Royal Philharmonic Orchestra uit London. En hij maakte gelijk van de gelegenheid gebruik door één van zijn langste stukken tot dan toe, “Piccadilly Sweet”, op te nemen en het werd uiteindelijk de swingende afsluiter van dat album. Rick van der Linden noemt “Piccadilly Sweet” in het boekje van de CD-uitgave zelfs het Ekseption-stuk waar hij het meest trots op is.
    Website: http://www.ekseption.eu/ .

    LIVE-TIP
    Hangover Paradise - Coming Home
    Van "Mirrors" (AYL Records, 2013)

    Hangover Paradise bestaat uit 6 ervaren muzikanten die hun sporen in de Drentse muziekscene allang hebben verdiend. Zeker toetsenist Peter Zwerus is ook geen onbekende in het nationale muziekcircuit, zij het dat hij daar vooral als tekstschrijver bekendheid geniet. Zo werkte hij bijvoorbeeld met Ton Scherpenzeel samen voor Kinderen Voor Kinderen. Met producer Dick Kemper, de oud-bassist van Vandenberg, werd het album "Mirrors" in diens Doetinchemse studio opgenomen. Komende zaterdag, 7 november, is Hangover Paradise een van de bands op het Northern Prog Festival in de Uthof, in Siegerswoude. Het vlotte "Coming Home" kent een aantal emotionele uithalen van zanger Elias de Vries en zowel een fijne gitaar- als toetsensolo van Henk of Peter Zwerus, resp. Pieter Nanuru.
    Website: http://www.hangoverparadise.nl/ .

    NIEUW / LIVE-TIP
    Galahad – Guardian Angel (live)
    Van de 2CD/DVD-uitgave “Solidarity - Live In Konin” (Oskar / Avalon Records, 2015)

    "Ter promotie van de albums "Battle Scars" en "Beyond The Realms Of Euphoria" (beide 2012) speelde Galahad gedurende 2013 een selectief aantal shows in Groot-Brittannië, de rest van Europa en Centraal Amerika. Op 26 oktober van dat jaar speelde de band in het prachtige, moderne theater Oskard in Konin, Polen, wat is vastgelegd voor deze DVD/CD-set. De band was in topvorm met een setlist waarin slechts ruimte was voor 4 oudere nummers. "Beyond The Realms" komt op één nummer na in z'n geheel aan bod, van "Battle Scars" komen 3 stukken voorbij. Op "Singularity" en "Beyond The Barbed Wire" lopen als eerbetoon aan wijlen Neil Pepper zijn bas- en gitaarpartijen mee als backingtrack. Ondanks dat gemis heeft de groep er duidelijk veel zin in en geniet zichtbaar met volle teugen. Gastbassist Mark Spencer raast bij tijd en wijle als ADHD-clown over het podium. Aan het geheel zijn een fotogalerij en grappige banddocumentaire met interview toegevoegd. Galahad viert haar 30-jarig bestaan met verve." (Wilco Barg, iO Pages) De audio werd gemixt door oude getrouwe Karl Groom (bekend van Threshold) in de Thin Ice Studios in Surrey, de beelden zijn ge-edit door Oskar Productions in Polen.
    Website: http://galahadonline.com/ .

    ALBUM VAN DE MAAND NOVEMBER
    Barock Project – Roadkill
    Van het album “Skyline” (Artalia, 2015)

    Met het Album het de Maand november hebben we een echt leuk album met veel variatie. De wens van Barock Project is om de progressieve rockmuziek uit de jaren 70 te vernieuwen. Dit door de mooie en perfecte structuur van de klassieke muziek (voornamelijk barokmuziek) te combineren met een rock- en popstijl en een beetje jazzharmonie. Barock Project werd opgericht in 2004 door toetsenist en componist Luca Zabbini. Ondanks dat de muzikanten nog jonge gasten zijn is dit al hun vierde album. “Skyline” werd tot Vette Krent verkozen in iO Pages 130: "Smullen van begin tot eind. Toetsenist/oprichter Luca Zabbini bewijst met "Skyline" tot de allergrootsen van de huidige Italoprog te behoren. Het album opent meerstemmig a capella in de beste Moon Safari-traditie met "Gold", terwijl het verdere verloop van dit nummer zowel de traditionele Italiaanse progrock als een modernere benadering omvat. Wat direct opvalt, zijn de sterke individuele prestaties van deze goed geoliede machine. Het is magistraal hoe men het rockpatroon plots verlaat ten gunste van klassieke piano. Pompeus, maar toch speels illustreert het instrumentale "Overture" het vakmanschap van Zabbini (in dit geval met de nodige Keith Emerson-trekjes, HB) als componist en muzikant. Vittorio De Scalzi (New Trolls) zingt het krachtig opgebouwde titelnummer, dat een mix levert van pure Italiaanse symfo en het betere van Jethro Tull. Verspreid over het album vind je sterke melodielijnen. De CD sluit in Genesis/Steve Hackett-sfeer af met "The Longest Sigh"." (John Bollenberg)
    Website: http://www.barockproject.net/.
    Bandcamp: http://barockproject.bandcamp.com/album/skyline.

    NIEUW / HERUITGAVE
    Hackett, Steve - Seven Of Cups
    - Narnia
    - Tigermoth
    Van “Premonitions: The Charisma Recordings 1975 – 1983” (Universal/Virgin, 2015)

    Als er een artiest is die de afgelopen jaren veel van zich heeft laten horen, dan is dat Steve Hackett wel. Hoewel hij nog steeds in één adem wordt genoemd met dat progbandje uit de jaren zeventig (wat zeker ook zijn eigen schuld is), heeft de man een behoorlijk eigen repertoire opgebouwd bestaande uit meer dan 20 solo-albums. Daarnaast verwende hij zijn fans ook nog eens met de nodige (live-)archief releases. Zijn nieuwste album “Wolflight” kan zich meten met zijn beste albums en momenteel tourt hij nog steeds de wereld rond met een carrière-omspannende set. Als dat nog niet genoeg is verscheen afgelopen week “Premonitions: The Charisma Recordings 1975 – 1983”. Een luxe box met zo goed als het complete werk dat Hackett opnam in de tijd dat hij verbonden was aan het Charisma-label. Naast de 6 studio albums, verspreid over 4 CD's, vinden we hier een drietal complete concerten uit 1979 en 1981. Maar waar het de meeste lefhebbers om gaat zijn de surround mixen van de 4 eerste albums door Steven Wilson. Daarnaast heeft hij ook nieuwe stereomixen gemaakt van de albums “Please Don't Touch” en “Spectral Mornings”. Als dat nog niet genoeg is zijn er een aantal B-kantjes te vinden en een onuitgebracht nummer stammend uit de “Please Don't Touch”-periode. Het geheel is zeer mooi verpakt. De box heeft een hoes van Roger Dean (ook wel bekend van zijn Yes-hoezen) en een uitgebreid boekwerk met veel details over de opnames en de carrière van Steve met veel foto's van Armanda Gallo. Als aftrap beginnen we met een paar nummers van de nieuwe Steven Wilson-remixen en natuurlijk het onuitgebrachte nummer “Seven Of Cups”. Meer informatie over de box is te vinden op de site van Steve Hackett.
    Website: http://www.hackettsongs.com .

    Patterson, Tony & Brendan Eyre - A Picture In Time
    Afkomstig van "Northlands" (Esoteric Antenna, 2014)

    Het vorig jaar verschenen album “Northlands van Tony Pattreson & Brendan Eyre maakte behoorlijk indruk met zijn gevarieerde sound met een flinke orkestrale touch. Na het verschijnen van dit album hebben de heren overigens niet stil gezeten, want Brendan Eyre is weer verder gaan werken aan het tweede Riversea album met zanger Marc Atkinson en Tony Patterson zal in februari 2016 zijn solo album “Equations Of Meaning” uitbrengen. Van het album “Northlands” laten we de fraaie, atmosferische instrumental “A Picture In Time” horen.
    Website: http://www.northlands-music.co.uk/ .

    IN HET NIEUWS
    Japan - Gentlemen Take Polaroids (live)
    Van "Oil On Canvas" (Virgin, 1983)

    Hoewel de Britse groep Japan al meer dan dertig jaar ter ziele is, laten de bandleden nog geregeld van zich horen. Zo hebben we de laatste tijd verschillende platen de revue laten passeren waarop deze musici te horen zijn, terwijl er tevens nog steeds heruitgaven verschijnen zoals onlangs het uit 1995 stammende "Stone To Flesh" dat Kscope een tweede leven gunt inclusief een bonustrack met gastbijdrage van Steve Hogarth. Ook op andere gebieden is er nieuws te melden over Japan. Zo verscheen pasgeleden "Japan: A Foreign Place - The Biography (1974-1984)" van Anthony Reynolds, een via crowdfunding gefinancierd boek over de eerste tien gezamenlijke jaren van de muzikanten. Volgende maand zal het lijvige "Hypergraphia - The Writings Of David Sylvian 1980-2014) op de markt komen, een vervolg op zijn "Trophies". En tenslotte bracht Steve Jansen een fotoboek uit, getiteld "Through A Quiet Window", dat hoofdzakelijk bestaat uit foto's van zijn toenmalige bandleden en bevriende musici van Yellow Magic Orchestra en Ippu-Do. Bij zo'n boek is het oorspronkelijke titelnummer van het vierde Japan-album "Gentlemen Take Polaroids" natuurlijk een inkopper. Wij doen het echter met de live-uitvoering van "Oil On Canvas".
    Websites:
    Japan-biografie: www.kickstarter.com/projects/
    en www.anthonyreynolds.net
    Hypergraphia: http://www.samadhisound.com/
    Through A Quiet Window: http://www.stevejansen.com/ .
  •