• Sunday 27 Januari 2013 Show No. 1027

  • NIEUW
     Paul Menel - She’s Up On The Chair Again
    - Little Gorgeous Fool
    Van het album “Into Insignificance I Will Pale” (The Merch Desk, 2012)

    Zanger Paul Menel is het meest bekend geworden als frontman van de Britse progrockformatie IQ, hij zat in deze band van 1986 tot 1989. Paul is te horen op de albums “Nomzamo” en “Are You Sitting Comfortably?”, waar hij ook de teksten voor schreef en gedeelten van de muziek. Van hem is nu een nieuw album verschenen. De muziek die Paul Menel maakt valt onder de noemer progpop te scharen en als je het ergens mee wilt vergelijken komt de muziek van Mike + The Mechanics het dichtste bij. Velen zullen verwachten of hopen dat Menels solowerk raakvlakken heeft met het werk van IQ. De IQ-fan zal met die insteek van een koude kermis thuiskomen. De voor vanavond gekozen nummers “She’s Up On The Chair Again” en “Little Gorgeous Fool” zijn wel de meest progressieve van de totaal 17 nummers die op het album staan.
    Website: http://www.paulmenel.com/.

    NIEUW
    Oblivion Sun - March Of The Mushroom Men
    - Dead Sea Squirrels
    Van "The High Places" (Prophase Music, 2013)

    Ruim vijf jaar na het titelloze debuut is nu "The High Places" verschenen, het tweede album van Oblivion Sun. De kern van ex-Happy The Man-leden Stan Whitaker en Frank Wyatt is gebleven, maar de overige musici zijn nieuw. Grootste verschil is het ontbreken van tweede toetsenman Bill Plummer. Wellicht klinkt het nieuwe album daardoor meer gitaargeoriënteerd dan de eersteling. Wyatt speelt daarbij meer op piano dan op allerlei synthesizers, wat ook bijdraagt aan de nieuwe sound. "The High Places" bevat slechts vijf songs, waarvan het titelnummer echter ruim 22 minuten in beslag neemt. Het is een bewerking van het stuk “Merlin Of The High Places”, een oud Happy The Man-stuk, dat op de archiefplaat "Death's Crown" prijkt. Verder kennen we de korte ballade "Everything" al van het Whitaker/Wyatt-project "Pedal Gian Animals". Al met al slaan de gitarist/zanger en toetsenman/blazer, samen met bassist David Hughes en drummer Bill Brasso, een nieuwe weg in. Dit wordt zeker onderstreept door de stukken die we voor u hebben uitgekozen.
    Website: http://www.oblivionsun.com/.

    NIEUW (VOOR ONS DAN)
    XII Alfonso - The Bump Of Reverence
    - Mysterious Illness
    Van "Charles Darwin" (eigen beheer, 2012)

    Douzième Alfonso is een al 25 jaar bestaande Franse progressieve muziekgroep rond de gebroeders Claerhout. De band is vernoemd naar de 19de eeuwse Spaanse koning Alfonso de Twaalfde. We zeggen nadrukkelijk niet progressieve róckgroep, want het element 'rock' is lang niet altijd aanwezig in de breed geörienteerde, vaak instrumentale muziek. In dit geval, een uiterst ambitieus en zeer uitgebreid conceptalbum over het leven en werk van Charles Darwin, heeft men muzikale invloeden laten dicteren door de loop van het concept. En zo zijn er soms volksmuziekinvloeden te horen en worden op dit tripel-album diverse instrumenten uit Madagascar aangewend. Een en ander wordt in een prachtig verzorgd kleurenboekwerk uitgebreid toegelicht. Het kan niet anders of dit is het meest veelomvattende werkstuk dat de groep bij de hand heeft gehad. Daar zijn ook vele gasten voor aangewend, zoals gitarist Tim Renwick (o.a. Al Stewart, Pink Floyd) en saxofonist Raphael Ravenscroft (o.a. Gerry Rafferty). Lang niet alle composities van dit meer dan drie uur durende werkstuk zijn even spannend, waardoor het een behoorlijk straffe zit is, maar er zijn zeker enerverende passages. Zoals "The Bump Of Reverence", met mooie synthpartijen van Mickey Simmonds (o.a. Fish, Camel), soulvol saxofoonspel van John Helliwell (Supertramp) en virtuoos gitaarwerk van Francis Dunnery (ex-It Bites). Helliwell is ook te horen in "Mysterious Illness", dat echter vooral opvalt door de karakteristieke synth-solo van 'onze eigen' Ton Scherpenzeel (Kayak, Camel).
    Website: http://www.xii-alfonso.com.

    NIEUW
    Lifesigns - At The End Of The World
    Van "Lifesigns" (Esoteric Antenna, 2013)

    Lifesigns is een nieuwe symfonische rockgroep van mensen die het klappen van de progzweep genoegzaam kennen: John Young, Nick Beggs en Frosty Beedle. Young is een klassiek opgeleid toetsenist en componist, die bovendien een prima zanger is. Hij is bekend geworden door zijn werk met o.a. The Strawbs, Asia, Fish en Greenslade. Nick Beggs is een naam die we de laatste maanden vaak voorbij horen komen, door zijn werk met Steven Wilson en Kompendium. Natuurlijk kennen we 'm ook van Kajagoogoo en Iona. Frosty Beedle zal de meesten minder zeggen, maar hij was drummer van Cutting Crew, bekend van de hit "I Just Died In Your Arms Tonight". Verder wordt de geluidstechnicus, Steve Rispin, als bandlid opgevoerd. De heren maken een hedendaagse variant op neo-prog, met een toegankelijke frisse sound, pakkende melodieën en een volle sound, maar zeker niet dichtgesmeerd. De soli van Young en het opvallende basspel van Beggs zorgen voor wat eigenheid. Er zijn overigens gastbijdragen door Steve Hackett, Thijs van Leer en Jakko Jakszyk. Volgens ons zijn ze geen van drieën in dit nummer te horen.
    Website: http://www.cherryred.co.uk/esoteric-exd.asp?id=3965.

    NIEUW (VOOR ONS DAN)
    North Atlantic Oscillation - Mirador
    Van “Fog Electric” (Kscope, 2012)

    Het tweede album van het Schotse North Atlantic Oscillation doet zijn naam eer aan. “Fog Electric” is namelijk de titel en de composities zijn daadwerkelijk gehuld in een dikke sluier van soundscapes en koortjes. En dat terwijl de eerste plaat toch meer nadruk legde op gitaar en drums. North Atlantic Oscillation blijkt een echte Kscope-band, die zijn verwantschap aan collega-muzikanten Oceansize, The Pineapple Thief en ook Porcupine Tree zeker eer aan doet. Maar het zijn karakteristieken die doen denken aan het latere Radiohead, Mogwai en zelfs The Flaming Lips die de toon zetten. Vul dit aan met de koortjes à la The Beach Boys en af en toe een prog-uitstapje en het plaatje is compleet.
    Website: http://www.fogelectric.co.uk.

    COVER / IN MEMORIAM
    Tom Brislin - Kindness
    Van Soundcloud.

    Het leven kan af en toe vreemde, maar ook nare toevalligheden voor ons in petto hebben. Neem dit bijvoorbeeld... Om zijn nieuwe album te financieren had Tom Brislin een Bandcamp fund gestart. Een van de aspecten die daarmee gemoeid waren, was het opnemen van een cover. De gelukkige winnaar koos voor het nummer “Kindness” van Renaissance, een band waar Brislin niet zo lang geleden toetsenist van was. Net toen Tom wilde beginnen aan de opnames voor dit nummer kwam het bericht van het overlijden van Michael Dunford, de gitarist van Renaissance. Dit gaf het nummer een hele andere lading en je kan die emotie in de opname horen. Een bloedmooie versie die het origineel evenaart.
    Website: http://www.tombrislin.com.

    LIVE-TIP
    IOEarth – Cinta Indah
    Van het album “Moments” (2012)

    Deze Britse groep pint zich niet vast op één stijl, want in de muziek zitten erg veel invloeden verweven: pop, jazz, ambient, dance en pure symfo. Echt progressief dus. Volgens Paul Rijkens van iO Pages lijkt zangeres Claire Malin met haar lange witte haren een beetje op een sneeuwkoningin uit een fantasy-film. Haar uitdossing past goed bij de soms wat mysterieuze inslag van de band. Dat het een eigen beheerproduct betreft is vooral aan de wat blikkerige drumsound te horen. Een klein smetje op een verder prima vol geproduceerd album. IOEarth treedt op 13 april op in De Boerderij in Zoetermeer, op één avond met de Heather Findlay Band en Panic Room.
    Website: http://www.ioearth.com/.

    LIVE-TIP
    Locanda Delle Fate – Crescendo
    Van “The Missing Fireflies” (Fading Records, 2012)

    Al eerder draaide we een nummer van deze 'restjesplaat' van de legendarische Italiaanse groep Locanda Delle Fate, met nooit eerder uitgebrachte studio-opnamen uit de periode vlak na het debuut “Forse Le Lucciole Non Si Amano Più” (1977). Nu hebben we zelfs de kans om de band live aan het werk te zien. We moeten daarvoor wel naar België, waar op 27 en 28 april het Prog Resiste Festival zal plaatsvinden in Soignies. Daarom een mooie gelegenheid om de band nogmaals onder de aandacht te brengen.
    Website: http://www.locandadellefate.com/.

    HERUITGAVE / MONUMENT / LIVE-TIP
    IQ - The Last Human Gateway Afkomstig
    van "Tales From The Lush Attic - 2013 Remix - 30th Anniversary Edition" (origineel: 1983, heruitgave: GEP, 2013)

    Dertig jaar geleden verscheen het officiële debuutalbum van de Britse band IQ. Het originele album moest in 1983 in precies één dag gemixt worden – domweg omdat de band niet meer tijd kon betalen. Het afgelopen jaar heeft gitarist Mike Holmes de tijd genomen om dit album zijn definitieve versie te geven, door de muziek compleet te remixen (met gebruik van de modernste computertechnieken) en te masteren. Het resultaat is een verschil van dag en nacht tussen deze nieuwe versie en het origineel zonder dat het ook maar enig afbreuk heeft gedaan aan de energie en vitaliteit van de uitvoeringen. Daarnaast zijn er de nodige bonustracks toegevoegd aan het album en zit er een DVD bij met daar op sterke live-uitvoeringen van nagenoeg alle songs van het album, zoals deze werden gespeeld tijdens het eerste IQ-weekend in Zoetermeer in oktober 2011. Dit alles ondergebracht in een schitterende digibook verpakking maakt dit tot een must-have voor de IQ fans.
    Website: http://www.iq-hq.co.uk/.

    HERUITGAVE
    Ange – Les Longes Nuits d’Isaac
    Van het album “Tome VI” (Musea 1977 / 2012))

    “Tome VI”, oftewel 'deel zes', een live-verslag (2 LP's op 1 CD) van de 1977-tournee van de Franse groep is ook echt het zesde album van Ange, na 5 sinds 1972 verschenen studio-albums. Op de setlist zijn de twee bekendste albums "Au-Delà Du Délire" (1974) (het stuk dat u zo gaat horen komt ook van dit derde album van de band) en "Par Les fils De Mandrin" (1976) het sterkst vertegenwoordigd. De groep rond Christian Decamps blinkt uit in warmbloedige symfo met sterk doorvoelde vocalen (in het Frans) en meeslepend gitaarwerk. “Tome VI” was een tijd lang lastig te vinden op CD, maar is nu heruitgebracht in een kartonnen klaphoesje op CD-formaat. In het boekje staat een biografie, maar die is wel in het Frans. Officiële fanclub-site: http://www.ange-updlm.com/.

    HERUITGAVE
    Jethro Tull - Thick As A Brick (last episodes)
    Van "Thick As A Brick" (Chrysalis, 1972 / 2012)

    Vorig jaar verscheen van Ian Anderson's Jethro Tull “TAAB2” ofwel “Thick As A Brick” deel 2. Het vervolg op de legendarische plaat uit 1972 werd positief ontvangen. Daarom is het mooi dat onlangs van het origineel een mooi opgepoetste versie uitkwam, waarbij "local engineering whiz" (citaat uit de speciale editie van St. Cleve Chronicle) Steven Wilson voor onder meer een fraaie 5.1 surround mix zorgde. De conceptplaat verhaalt over de fictieve jonge schrijver Gerald Bostock, die gediskwalificeerd is bij een schrijfwedstrijd. Qua vormgeving stond de genoemde fictieve krant centraal. De nieuwe versie bevat zelfs een kleurensupplement, waarin veel aandacht voor de band. Mooi verzorgd pakket derhalve.
    Website: http://www.j-tull.com/.
  •  
  • Sunday 20 Januari 2013 Show No. 1026

    2012 NIEUW
    Tweaker - I Don't Care Anymore
    Van "Call The Time Eternity" (Metropolis Records, 2012)

    In 2001 en 2004 besteedden we regelmatig aandacht aan de muziek van Tweaker. Tweaker is het alter ego voor Chris Vrenna, ooit programmeur/drummer bij Nine Inch Nails en producer en remixer van acts als Marilyn Manson en U2. Zijn Tweaker-platen bevatten intrigerende songs, zowel breekbaar als confronterend, met veel techno, elektronica, samples en ambient. De liedjes werden daarbij ingezongen door onder andere Will Oldham (alias Bonnie Prince Billy) en David Sylvian. "Call The Time Eternity" is wat zwaarder, terwijl er ook minder gasten te verwelkomen zijn. Nagenoeg alles is ingespeeld en gezongen door hemzelf en programmeur/gitarist Jesse Hall. Hoewel de muziek dus wellicht iets minder geschikt is voor Xymphonia, willen we jullie één nummer niet onthouden en wel de Phil Collins-cover “I Don't Care Anymore”, oorspronkelijk van "Hello, I Must Be Going". Het is interessant hoe Vrenna details van de sound van drumcollega Collins heeft verwerkt.
    Website: http://tweaker.net/
    Het origineel, in een filmpje waarin we met de hand bediende baspedalen zien staat op
    Youtube: http://www.youtube.com/.

    NIEUW
    Riverside - Escalator Shrine
    Van het album “Shrine Of New Generation Slaves” (InsideOut, 2013)

    De populaire Poolse progrockgroep Riverside heeft zojuist zijn vijfde studioalbum uitgebracht, getiteld “Shrine Of New Generation Slaves”, wat je kunt afkorten tot “SONGS”. Riverside heeft ook nu weer een mooi album afgeleverd, met pakkende melodieën, heldere productie, doordachte arrangementen, indrukwekkend instrumentaal machtsvertoon en intelligente teksten. “Escalator Shrine” is het langste nummer, bijna dertien minuten lang. Hierin komen alle facetten die we van Riverside kennen aan bod: prachtige tempowisselingen, mooi keyboardwerk en melodieuze, Floydiaans aandoende sferen, met een heel mooi eind. Riverside heeft het wederom voor elkaar gekregen om origineel te klinken, met een verzameling toegankelijke songs die wat meer classic rock- en jazzrock- en (nog) minder metalinvloeden kennen dan voorheen. Overigens bevatten de gelimiteerde dubbel-vinyl en 2CD-mediabook-edities van “Shrine Of New Generation Slaves” twee bonustracks. Riverside zal op 23 maart aanstaande optreden in De Metropool in Hengelo en de voorverkoop daarvoor is al begonnen.
    Websites: http://riversideband.pl/en/ en http://metropool.nl/.

    NIEUW
    Lickerish, Francis - The Man Who Sold Magic
    Van "Far And Forgot - From The Lost Lands" (eigen beheer, 2012)

    Francis Lickerish is een van de oprichters van The Enid en leent zijn zeer herkenbare gitaarspelstijl aan de The Enid-albums tot aan 1980. Hij kwam onder The Enid-fans weer in de picture door zijn bijdrage aan het grootse The Enid-concert in Birmingham in 2010, waar hij meespeelde in een prachtige versie van het klassieke, mede door hem gecomponeerde "Fand". Dit concert is op DVD uitgebracht. Aansluitend nam Lickerish zelfs met zijn nieuwe groep Secret Green het album "To Wake The King" op in The Enids The Lodge-studio. Dit vlak voor de jaarwisseling verschenen "Far And Forgot - From The Lost Lands" valt te beschouwen als opvolger van "To Wake The King", maar verschijnt onder Lickerish' eigen naam. Nu is het inderdaad zo dat niet alle Secret Green-leden aan het album meewerken, maar wel bijvoorbeeld Secret Green-zangeres/fluitiste Hilary Palmer. Daarnaast is oud-The Enid-bassist Terry Pack betrokken, alsmede enkele muzikanten met een klassieke achtergrond. Dat het album een heel 'klassieke' sound heeft komt echter vooral door de symfonische orkestraties door Lickerish zelf, die daar net als The Enid heel smaakvol, synthetisch-elektronische wegen voor aanwendt. Hij behaalt hierin minstens het niveau wat de groep rond zijn oud-bandcollega Robert John Godfrey bereikt. En dan is er zijn goddelijke gitaarspel, waaraan toch duidelijk te horen is waar Jason Ducker de mosterd vandaan heeft. Vooral de inbreng van de Maggy Reilly-achtig zingende Hilary Palmer geeft een folk-invloed die we bij de 'moederband' niet horen. De instrumentale stukken klinken als 'vintage-The Enid', zeker ook omdat Lickerish hier en daar echt een muzikaal The Enid-motiefje gebruikt. "The Man Who Sold Magic" is zo'n instrumentaal stuk.
    Websites: http://www.secretgreen.co.uk/ en http://farandforgot.blogspot.co.uk/.

    NIEUW
    Morse, Tim - Found It
    Van "Faithscience" (Amethyst Edge Productions, 2012)

    Voor zover wij weten is de Californiër Tim Morse familie van Steve nog de Spock's Beard-broers. Op diens "Faithscience" zijn er wel muzikale trekken hoorbaar van Kansas (waar Steve ooit in speelde), mede door de medewerking van violist Dave Ragsdale. en Spock's Beard is zelfs de referentie die het meest te binnen schiet, door de overeenkomstige krachtige manier waarop typische seventies-symfokarakteristieken fris in het heden zijn geplaatst. Tim is toetsenist bij een Yes-tributegroep en laat dan ook horen uiterst vaardig met keyboards overweg te kunnen. In "Found It" is dat o.a. te horen aan het vingervlug en soepel gespeelde intro en aan de weldadig-pompeuze synth- en orgelgolven die ons overspoelen. Qua productionele waarden blijft dit eigen beheer-werk wel wat achter bij de sleutelnamen in het genre. Vooral de vocalen staan er wat iel op. Maar compositorisch en speltechnisch talent laat zich daardoor natuurlijk niet maskeren. John Bollenberg beloonde het album in iO Pages 112 dan ook met een Vette Krent.
    Website: http://www.timmorse.com/.

    NIEUW
    Frames – Don’t Stay Here
    Van “In Via” (SPV, 2012)

    Een van de albums die vorig jaar te laat tot ons kwamen om de Top 2012 te halen, is de tweede plaat van de instrumentale Duitse band Frames. Was eersteling “Mosaik” al een interessante plaat - op “In Via” wordt de lat iets hoger gelegd. De stijl is wel iets aangepast en is meer richting shoegaze geschoven, zij het met een prog tic. Maar het feit dat de band de piano als één van de leidende instrumenten gebruikt tussen het gitaargeweld, zorgt ervoor dat de muziek ademt. Eindresultaat is een goede mix van filmische, meer uitgesponnen stukken en het hardere werk. Uit de postrock-hoek zijn bands als Mogwai en Oceansize, maar ook Sigur Ros zeker een invloed. Porcupine Tree kunnen we tevens opnemen in dit rijtje en er staan riffs op de plaatwaar Black Sabbath trots op zou zijn.
    Website: http://www.framesmusic.com.

    ALBUM VAN DE MAAND
    Hallebeek, Richard - Think Of Something
    Van "RHPII: Pain In The Jazz" (Richie Rich Music, 2013)

    Richard Hallebeek laat op het tweede RHP-album horen dat hij tot één van meest boeiende jazzrock-gitaristen en -componisten behoort. "Pain In The Jazz" is van zodanig hoge kwaliteit dat het van ons dan ook het label 'Album van de maand' verdiende. Het gekozen nummer “Think Of Something” is een mooie rustige jazzrock-ballad waarbij de eerste gitaarsolo op het conto van Andy Timmons staat en vervolgens Richard Hallebeek zelf in de slotsolo voor het voetlicht treedt. De CD is uitgebracht op het eigen label van Hallebeek, Richie Rich Music, en te bestellen op zijn website.
    Website: http://www.richardhallebeek.com/.

    IN HET NIEUWS
    Camel – Manic
    Van “The Single Factor” (Decca/Esoteric, 1982/2009)

    Na de positieve berichten over Andy Latimers gezondheid komt onze kameel weer langzaam op gang. Af en toe duiken er berichtjes op en op de website van Camel valt te lezen dat we dit jaar het een en ander kunnen verwachten. Er wordt zelfs gesproken over live-optredens onder de noemer 'retirement sucks tour'! Maar als je twee jaar geleefd hebt met de gedachte dat het einde nabij kan zijn, kom je daar als een ander mens uit. Dus hoe de toekomst van Camel gaat uitpakken, daar valt nog weinig concreets over te zeggen. We houden de berichtgeving voor u in de gaten. Voor nu een nummer van een plaat die onder de fans niet al te populair is, maar toch enkele juweeltjes heeft: “The Single Factor”. Naast live-favoriet “Sasquatch”vinden we hier ook het opzwepende “Manic”. Website: http://www.camelproductions.com/.

    LIVE-TIP / PRIJSVRAAG
    Karnataka – Moment In Time
    Van “The Gathering Light” (eigen beheer, 2010)

    Karnataka komt komende week naar Nederland. Voor het eerst in 10 jaar is de Britse groep op de Nederlandse podia te bewonderen. Op vrijdag 25 januari brengt de "Forbidden Dreams Tour" de groep naar De Pul in Uden; een dag later, op zaterdag 26 januari, naar De Boerderij in Zoetermeer. Om dit te vieren, hebben wij een prijsvraag, waarbij de schitterende nieuwe DVD "New Light" is te winnen! U hoeft alleen maar deze simpele vraag te beantwoorden.... . Wij gaan terug naar het meest recente studio-album, “The Gathering Light”, volgens ons het beste album tot nu toe van Karnataka. We horen hierop een folk-beïnvloede symfostijl, die vergelijkingen oproept met Mostly Autumn, Breathing Space en, vooral, Iona. Naast een heus strijkkwartet is voormalig Iona-lid Troy Donockley op “The Gathering Light” te gast. Op de DVD “New Light” hoort u live-uitvoeringen van diverse stukken van dat album.
    Website: http://www.karnataka.org.uk/.

    NIEUW
    Lukather, Steve – Judgement Day
    Van het album “Transition” (Mascot Records, 2012)

    Steve Lukather zal natuurlijk voor eeuwig bekend blijven als de gitarist van Toto. Maar daarnaast stond hij ook garant voor een flink potje gitaarwerk op “Thriller” van wijlen Michael Jackson, ging hij op pad met het collectief G3 en ook met ex-Beatle Ringo Starr staat hij zijn muzikale mannetje. Om dan nog maar te zwijgen over de talloze bijdragen bij de albums van artiesten van diverse pluimage die hij leverde en zeker niet te vergeten: zijn solo-werk. Steve Lukather heeft er een vijftal moeilijke jaren opzitten en daarom koos hij voor de albumtitel ‘Transition’, de overgang van droevige, donkere dagen naar vrolijker momenten. 'Mijn huwelijk liep op de klippen, mijn moeder is gestorven, vrienden van mij werden zwaar ziek en stierven ook, het waren echt miserabele jaren.', vertelde hij Carl Coppieters van Rocktribune. De nummers bevatten de nodige afwisseling: we horen vleugjes jazz, flarden pop en natuurlijk stevige stukken melodieuze rock. Op 26 maart treedt Lukather op in het Amsterdamse Paradiso, op 27 maart in de Mezz in Breda. Met Toto komt hij vervolgens op 8 juni in de Ziggodome in Amsterdam. Wij draaien een van de meest progressief getinte en tevens het langste nummer van “Transition”: de opener “Judgement Day”.
    Website: http://www.stevelukather.net/.

    HERUITGAVE
    Solution – Jam (Live)
    Van "Mythology" (Pseudonym Records, 2013 - hoewel vorig jaar al verkrijgbaar)

    Nadat Esoteric Recordings vorig jaar van Solution het titelloze debuut uit 1971 en "Divergence" uit 1972 uitbracht, komt Pseudonym met een boxje met dezelfde albums, aangevuld met "Cordon Bleu" (1975) en "Fully Interlocking" (1977). Tevens zijn nog enkele singles toegevoegd en zes live tracks, opgenomen in 1971. Live klonk de oorspronkelijk Groningse band direct al behoorlijk professioneel, zoals het gekozen "Jam" al laat horen. Denk hierbij niet aan een geïmproviseerde sessie; de heren speelden duidelijk een gecomponeerd stuk. De samenstellers van de drie CD's hebben duidelijk moeite gedaan om het vele materiaal zo logisch mogelijk te rangschikken, maar ontkwamen er uiteraard niet aan twee van de vier albums te moeten verdelen over twee schijfjes. De liner notes zijn een geactualiseerde versie van het verhaaltje van Wouter Bessels voor de Esoteric-uitgaven. Het boxje komt overigens uit in de serie "Mythology", waarin ook een overzichtsbox van Finch is verschenen.
    Websites: http://www.centertainment.nl/ en http://www.solutionmusic.nl/.

    IN MEMORIAM NIC POTTER

    Van Der Graaf - Last Frame
    Van "The Quiet Zone / The Pleasure Dome" (Charisma, 1977)

    Nic Potter, bijgenaamd Mozart en bassist van Van Der Graaf Generator, Van Der Graaf en Peter Hammill's K Group, is afgelopen woensdagavond overleden. Hij is maar 61 jaar geworden. Een hele fijne bassist, met een zeer opvallend eigen geluid, is ons ontvallen. Zijn 'finest moment' als bassist is wellicht zijn bijdrage aan "The Quiet Zone / The Pleasure Dome" van Van Der Graaf. Hij maakte in de jaren '80 en '90 ook soloplaten, waarop hij voornamelijk synthesizers bespeelt. Al die platen zijn in 2009 door Voiceprint Records heruitgebracht. Hij werkte hierop samen met o.a. de gitaristen Snowy White en Duncan Browne. Potter was ook verantwoordelijk voor de uitgave van het postume Duncan Browne-album “Songs Of Love And War” (1995). Wij luisteren naar zijn niet te missen spel in Van Der Graafs "Last Frame". Website: http://en.wikipedia.org/wiki/Nic_Potter . Bericht op de site van Progressive Rock
    Magazine, met link naar interviewfilmpje: http://www.progrockmag.com/news/.

    IN MEMORIAM NAGISA ÔSHIMA

    Sakamoto, Ryuichi & David Sylvian: Forbidden Colours
    Van "Merry Christmas, Mr. Lawrence" (Warner Music, 1983)

    Onlangs overleed de Japanse regisseur Nagisa Ôshima. Naast enkele controversiële films was hij tevens verantwoordelijk voor "Furyo", beter bekend onder de naam "Merry Christmas, Mr. Lawrence", gebaseerd op het boek "The Seed And The Sower" van Sir Laurens Van Der Post. De hoofdrollen werden gespeeld door David Bowie (daar is 'ie weer) en Ryuichi Sakamoto. Laatstgenoemde maakte tevens de fraaie soundtrack. Niet in de film, maar wel op de plaat, staat het door David Sylvian gezongen "Forbidden Colours", dat daarna nog diverse andere versies zou krijgen van zowel Sakamoto als Sylvian. Wij draaien als In Memoriam echter de oorspronkelijke versie.
    Websites: http://www.imdb.com/ en http://www.sitesakamoto.com/.

    HERNIEUWDE AANDACHT
    District 97 - The Perfect Young Man
    Van "Trouble With Machines" (Laser's Edge, 2012)

    District 97's debuut “Hybrid Child” was een opvallende aangelegenheid met aan de ene kant heel springerige, drukke tegen progmetal aanleunende songs en aan de andere kant een lang muzikaal hoorspel in de vorm van het titelstuk. De opvolger is een duidelijk meer uitgebalanceerd geheel, hoewel de muziek ook een stukje steviger is geworden. De composities ademen gelukkig wel wat meer en het is nog steeds zangeres Leslie Hunt die hoge ogen gooit met haar krachtige maar heldere stem. En het getuigt van humor om John Wetton te vragen om een zanggastrol te vervullen in de song “The Perfect Young Man”, een jongeman die uiteindelijk helemaal niet zo perfect blijkt te zijn maar tot gruweldaden in staat blijkt te zijn.
    Website: http://www.district97.net/.
  • Sunday 013 Januari 2013 Show No. 1025

  • 2012 REVISITED
    Gate 6 - Father Son
    Afkomstig van "God Machines" (eigen beheer, 2012)

    'Kandidaat voor het een hoge plek op de jaarlijst' riepen we augustus vorig jaar optimistisch. Wisten we veel dat er hierna nog zoveel goede albums zouden uitkomen... Maar dat neemt niet weg dat “God Machines” nog steeds een verschrikkelijk goed album is en nog wel wat extra aandacht verdient. 'Meer Marathon dan Marathon ooit is geweest' zeiden we ook. IJzersterke, stevige progrock, pakkende composities en een productionele klank om U tegen te zeggen. En dat nog wel van Twentsche bodem. Hopelijk in 2013 op de podia te zien!
    Website: http://www.gate6.nl/.

    NIEUW
    Ten – The gates of Jerusalem
    - Arabian Knights.
    Van het album “Heresy And Creed” (Frontiers, 2012)

    “Heresy en Creed” is het tiende album van de Engelse band Ten, de band van zanger tekstschrijver Gary Hughes. De muziek dieTen maakt, valt onder de noemer traditionele hardrock, maar dan met symfonische trekjes; stevige AOR dus en het is dan eigenlijk ook wel logisch dat hun album verschijn bij het Italiaanse Frontiers records. De korte instrumentele opener “Gates Of Jerusalem” is een mooie opwarmer en loopt dan ook naadloos over in “Arabian Knights”: een herkenbaar Ten-nummer met spetterend gitaarwerk van Dan Mitchell, wiens stijl doet denken aan Yngwie Malmsteen. De song zet de trend voor de rest van het album: stuwende rock met veel ruimte voor soli, afgewisseld met enkele ballads. Kortom: genieten voor de AOR-liefhebbers onder ons.
    Website: http://www.tenofficial.com/.

    NIEUW
    Philhelmon - Warchild
    - Ulumka'an (Birds Of Heaven)
    Van "Enjoy It While It Lasts" (eigen beheer, 2012)

    Philhelmon is de tweede voornaam van Henk Bol, vorig jaar 60 geworden, maar bepaald geen groentje in de muziek: meer dan 40 jaar geleden zat hij al in een progressieve rockband met toetsenist Cleem Determeijer, die later met Finch en Ayreon bekendheid zou krijgen. Determeijer werkt ook mee aan "Enjoy It While It Lasts", een eigen-beheer-product dat voor Bol een realisatie van een langgekoesterde droom is. De meeste muzikanten vond Bol via V-band, een website waarop gelijkgestemde muzikanten ideeën uitwisselen. De Amerikaanse zanger Ky Fifer is daarvan de belangrijkste, daar hij ook meeschreef aan veel songs. Aan sommige aspecten kun je horen dat dit geen dure professionele studioproductie is, maar ga maar eens tegen Pink Floyd opboksen als je, zoals in de stukken die u zo gaat horen, duidelijk een Floydiaanse sfeer wilt neerzetten. Dat lukt overigens behoorlijk overtuigend. Er is van diverse gitaristen fraai spel te horen op "Enjoy It While It Lasts", met name in dit "Warchild" (van Michael Samson, die speelde met o.a. Chris Hinze en Jasper van 't Hof) en de instrumental "Ulumka'an (Birds Of Heaven)" (van Dennis de Bruijn). En natuurlijk het toetsenwerk van Determeijer en Bol zelf. Veel songs zijn trouwens eerder te omschrijven als 'symfopop' dan als 'progressieve rock'. Het album scoort een Vette Krent in iO Pages 112.
    Website: http://hbol12.wix.com/enjoy ; interview Progwereld met Henk Bol: http://www.progwereld.org/cms/elke-dag-genieten-voordat-het-te-laat-is-interview-philhelmon/.

    NIEUW (JAZZROCK)
    Hallebeek, Richard - People
    Van "RHPII: Pain In The Jazz" (Richie Rich Music, 2013)

    Negen jaar na RHP (Richard Hallebeek Project), waarop Brett Garsed en Shawn Lane de belangrijkste gastmusici waren, komt gitarist Richard Hallebeek met opvolger "RHPII: Pain In The Jazz". Hierop zijn grotendeels de enigszins symfonisch opgebouwde composities van het debuut ingeruild voor meer pure jazzrockstukken, maar dan wel geheel gecomponeerd. Hallebeek heeft voor de meeste songs een andere grootmeester op de gitaar uitgenodigd, zoals Alex Machacek, Guthrie Govan, Kiko Loureiro, Andy Timmons en Greg Howe, plus jazzrockgrootheid trompettist Randy Brecker. De solo's van deze heren zijn dus geen jams, maar uitwerkingen van speciaal voor hen geschreven materiaal. En met de vaste band, gevormd door bassist Frans Vollink, drummer Sebastiaan Cornelissen en toetsenist Lalle Larsson in topvorm, is dit een fraai jazzrockalbum geworden, waarop virtuoos, doch melodieus snarenspel en pakkende thema's de hoofdingrediënten vormen. Toch bevat de CD ook genoeg ingetogen momenten, zoals het gekozen “People”, waarvan één van de thema's enigszins naar het oude Dixie Dregs neigen. Het is overigens samen met het akoestische slotakkoord “New World” het enige nummer zonder gasten. De CD is uitgebracht op het eigen label van Hallebeek, Richie Rich Music en te bestellen op zijn website.
    Website: http://www.richardhallebeek.com/.

    NIEUW
    DBA - Sunday News Suite
    Afkomstig van "Pictures Of You" (X2X Records / eigen beheer, 2012)

    DBA is het samenwerkingsverband van zanger/songschrijver Chris Braide en toetsenist Geoff Downes: the Downes Braide Association. De twee heren leerden elkaar kennen tijdens de sessies voor het album van Producers (het project rond Trevor Horn) waar Braide zowel op zong als ook meeschreef aan de nummers en waar op Downes de nodige toetsenpartijen speelde. Het klikte zodanig tussen hen dat de beide heren in Los Angeles aan de slag gingen met als resultaat het album “Pictures Of You”. En daarop horen we lekker zwevende, pakkende synthpop in de stijl van de beide Buggles-albums. De opener van het album, “Sunday News Suite”, is het meest symfonisch getinte stuk op “Pictures Of You”.
    Website: http://www.downesbraide.com/.

    IN HET NIEUWS
    David Bowie - Where Are We Now?
    Afkomstig van "The Next Day" (ISO/Columbia, 2013)

    Afgelopen dinsdag was daar ineens als een donderslag bij heldere hemel, en op zijn 66ste verjaardag, nieuw werk van David Bowie. De single “Where Are We Now?” is de voorloper voor het nieuwe album “The Next Day” dat in maart zal verschijnen en laat een melancholische, breekbare Bowie horen die terugkijkt en -grijpt op zijn jaren in Berlijn.
    Website: http://www.davidbowie.com.

    LIVE-TIP
    Rush – The Anarchist
    Van het album “Clockwork Angels” (Anthem 2012)

    Het Canadese trio Rush behoort tot de grootheden uit de muziekgeschiedenis. De mannen draaien al mee sinds 1968 en brachten met “Clockwork Angels” afgelopen jaar hun twintigste studioplaat uit (het cover-album “Feedback” meegerekend). Voor het eerst in de Rush-geschiedenis heeft het gehele album een conceptuele samenhang. Naast de rustpunten biedt Rush echter ook ouderwets progvuurwerk in de vorm van het mysterieuze “The Anarchist”. Een uitgebreid interview met basgitarist Geddy Lee van Rush is te beluisteren via het Engelse classic rock station Planet Rock, waarin hij behalve over de recent verschenen “2112 Deluxe Edition” ook praat over de toetreding tot de Rock And Roll Hall Of Fame. En hij vertelt over de aankomende tour. Tijdens de shows zal “The Anarchist” één van de hoogtepunten zijn. Die tournee brengt Rush op 2 juni naar het Ziggo Dome.
    Website: http://www.rush.com/.

    LIVE-TIP
    Flamborough Head - Spring
    Van het album “Looking For John Maddock” (Cyclops, 2009)

    Flamborough Head is een Friese band die vernoemd is naar een kaap in de Noordzee in het oosten van Engeland. De verwachting is dat Flamborough Head in 2013 een nieuw album uitbrengt. Ook de aan Flamborough Head gelieerde bands Trion en Leap Day zijn dat trouwens van plan. Voor het zover is zal Flamborough Head eerst het voorprogramma verzorgen van Karnataka, op 26 januari 2013 in De Boerderij te Zoetermeer.
    Website: http://www.flamboroughhead.nl/. 

    NIEUW / LIVE-TIP
    Kotebel - Vivo Scherzando
    Van “Concerto For Piano And Electric Ensemble” (Musea, 2012)

    Het Spaanse Kotebel draait al een tijdje mee en presenteert met “Concerto For Piano And Electric Ensemble” zijn zesde studioplaat. Kotebel volgt de traditie van bands als Camel en The Enid door meer de nadruk op het instrumentale te leggen. Met deze nieuwste langspeler is een poging ondernomen om de scheidslijnen tussen klassiek en rock te doen verdwijnen. Het resultaat is zeer aangenaam en kan worden vergeleken met een band als After Crying middels een mix van symfonische rock, avant-garde en jazz fusion. De band zal op de Prog Résiste Convention spelen op 27 en 28 april in het Waalse Soignies.
    Websites: http://www.kotebel.com / http://www.facebook.com/Progresiste.

    NIEUW
    Pitts/Minnemann Project, The - Aggresive Repeat Offender / Reflecting Indecision / I Over U / Farewells Are Saddish
    Van "2L82B Normal" (inderdaad, uitspreken als Too Late To Be Normal) (MALS, 2012)

    Jimmy Pitts is de zoveelste muzikant die de uitdaging aanging om muziek te schrijven over de lange drumcompositie “Normalizer II” van Marco Minnemann. Pitts is een multi-instrumentalist die weliswaar een achtergrond heeft van onder meer metal en gothicrock toont zich hier een virtuoos progressief (jazz)rocktoetsenist, enigszins vergelijkbaar met Eddie Jobson en Keith Emerson. Veel Moog-achtige solo's en mooi gelaagde synthesizerakkoorden zijn het resultaat. Pitts heeft echter ook de nodige gitaristen uitgenodigd, zodat een technisch hoogstaand, maar ook veeleisend werkstuk is ontstaan, dat ietwat lijkt op Zappa's Synclavieralbum “Jazz From Hell”. We draaien de laatste fragmenten ervan. Gegadigden voor een volgend project kunnen zich melden op http://www.normalizer2.com .
    Website: http://www.jimmypittsmusic.com/.

    NIEUW
    Tagliapietra, Aldo - Silenzi
    - Tra Il Bene E Il MalE
    Van "Nella Pietra E Nel Vento" (Self, 2012)

    Een paar jaar geleden verliet zanger/bassist Aldo Tagliapietra de roemruchte Italiaanse groep Le Orme. Hij was het laatste originele lid, die in 1966 betrokken was bij de oprichting. Hij werd al snel opgevolgd door Metamorfosi-zanger Jimmy Spitaleri. Eind 2011 was Le Orme al klaar met een album: "La Via Della Seta". Bijna een jaar duurde het eer Tagliapietra weer van zich liet horen. Althans op plaat, want op de Italiaanse podia was hij al te bewonderen met de jonge, uiterst getalenteerde musici van the Former Life als begeleiders. The Former Life is onder Xymphonia-luisteraars maar al te bekend, want vorige week kwam het debuut van die groep nog op een mooie zesde plaats voorbij in de 2012-eindlijst. De heren zijn gelukkig ook te horen op "Nella Pietra E Nel Vento" ('in steen en in de wind') te horen. Het album bevat compacte songs, die overigens wel degelijk volgens symfo-beginselen zijn gearrangeerd. En soms is er plaats voor een wat langere solo. Zoals een hele fijne Minimoogsolo voor Aligi Pasqualetto (overigens geen Former Life-lid) in "Silenzi" ('stilte') en een Gilmouriaanse gitaarsoli van Matteo Ballarin in "Tra Il Bene E Il Male" ('tussen het goede en het kwade'). Maar centraal staat die nog immer ongelooflijk jongensachtige tenor van de volgende maand 68 wordende Tagliapietra, die overal prachtig gevoelig doorheen priemt. Het album is gestoken in een uiterst herkenbare Paul Whitehead-hoes (kan zo naast "Nursery Cryme" aan de muur).
    Website: http://www.aldotagliapietra.it/site/.

    NIEUW
    My Brother The Wind – Torbjorn Abelli
    Van I wash My Soul In The Stream Of Iternity, Transubstance, 2012

    Het psychedelische collectief My Brother The Wind was in eerste instantie bedoeld als een eenmalig project. Het gevolg van een aantal gelijkgestemde muzikanten die een avondje gingen jammen en wel zien waar het schip zou stranden. De muzikanten in kwestie zijn Nicklas Barker (van Anekdoten), Mathias Danielsson (Makajodama, Gösta Berlings Saga), Ronny Eriksson (Magnolia) en Tomas Eriksson. Dit resulteerde in een eerste plaat die in twee uur is opgenomen. Deze eerste kennismaking smaakte naar meer en nu is er een opvolger waar warempel liefst vier uur de tijd voor is genomen. De plaat bevat wederom lange uitgesponnen psychedelische jams met een heuse krautrock-tic, waar liefhebbers van vroege Pink Floyd, Hawkwind, Popul Vuh en zelfs Anekdoten en Astra de vingers bij zullen aflikken.
    Website: http://www.myspace.com/mybrotherthewind.
     
  • Het Beste van 2012

    Sunday 06 Januari 2013 Show No. 1024


    De Xymphonia 2012-eindlijst
    Samengesteld uit de persoonlijke lijstjes van de redactieleden

    Nr 1

    Big Big Train – The First Rebreather
    Van “English Electric Part One” (eigen beheer / GEP)

    Herman: Big Big Train-voorman Gregory Spawton had met "The Difference Machine" en "The Underfall Yard" een bijzonder hoog niveau bereikt in lange enerverende composities. Heel vernieuwend is het misschien niet, maar elementen uit het gouden progverleden zijn op een frisse en zeer slimme manier tot iets nieuws geboetseerd en worden gespeeld door een wisselende club topmuzikanten. "English Electric Part One" doet nauwelijks voor z'n voorgangers onder, alleen worden er nu soms wat flauwe (veelal Britse, maar ook Griekse in "Judas Unrepentant") volksdansmelodietjes aangewend en daar ben ik nogal allergisch voor. Een blik op de credits leert dat in die gevallen zanger David Longdon verantwoordelijk is voor de muziek. In het verleden is vaak genoeg aangetoond dat teveel banddemocratie niet werkt. Dus Greg, laat David zich in het vervolg concentreren op één supercompositie, want hij kán het wel ("A Boy In Darkness"!). Maar laat ik niet overdrijven, want ook die nummers bevatten veel fraais (mooie overgangen, interessante teksten, fraaie soli). Van de muzikale bijdragen moeten vooral die van XTC-gitarist Dave Gregory (nu in de vaste basis van Big Big Train) genoemd. Hij zorgt meermalen letterlijk voor kippenvel (daarbij geholpen door de prachtige compositorische wendingen die Spawton erbij heeft bedacht. Luister alleen maar 's naar wat er vanaf 5 minuten in het schitterende instrumentale tussenstuk van "Winchester From St. Giles" gebeurt!.
    Chris: Geen enkel album uit 2012 heb ik zo veel gedraaid en raakt me zo diep als dit eerste deel uit wat een tweeluik zal worden in 2013. Dit is een muzikale dis die volledig uitgebalanceerd is en waar van de ingrediënten zijn uitgekozen om het maximale muzikale effect te sorteren. Seventies-prog met licht-pastorale en folky trekjes, die hoewel erg vertrouwd nergens echt belegen klinkt, maar juist uiterst fris over komt. En daarbij komt nog de schitterende opnamekwaliteit. Het openingsnummer van het album is symfo in optima forma met een gastrol voor Tangent-toetsenist Andy Tillison en een kippenvelgitaarmoment van Dave Gregory.
    Website: http://www.bigbigtrain.com/.

    Nr 2

    Enid, The – Villain Of Science
    Van “Invicta” (Operation Seraphim)

    Herman: The Enid deed me vroeger nooit superveel. Blijkbaar was er een concert voor nodig om dat te veranderen. Ook weer niet zó gek in mijn geval: er zijn genoeg bands waar ik pas echt goed in gedoken ben nádat ik ze live had gezien. Bij weinig bands is het zo lonend om keer op keer op keer te blijven en blijven luisteren als bij The Enid. Dit komt door de uit klassieke muziek geleende manier van thematische doorwerking, die op deze schaal en dit niveau binnen wat we maar popmuziek zullen noemen ongekend is. Nu ben ik toevallig ook groot liefhebber van klassieke muziek en die liefde kan ik ook kwijt bij The Enid en ook weer bij "Invicta". Nog bij vrijwel iedere beluistering ontdek ik nog weer een verstopt motiefje dat me nog niet eerder opgevallen was. Maar niet alleen zijn de composities heel doorwrocht, ook de uitvoering en de productie zijn van hoog niveau. Ik ben wel nog steeds van mening dat "Execution Mob" niet goed op het album past (sorry Max...).
    Chris: Over dit album is al veel door ons gesproken en dus hou ik het kort: zo'n eigenzinnig en compromisloos album als “Invicta” verdient het om in een jaarlijst te staan. De band lijkt in eerste instantie radicaal te breken met nagenoeg alles wat The Enid hiervoor gedaan heeft, door de introductie van zanger Joe Payne. Dat gaat ook deels ten koste van het aandeel lyrische gitaarpartijen zoals we die zo veel hoorden in het verleden. Maar met iedere luisterbeurt word wel duidelijker dat de muziek op een of andere manier toch wel typisch 'The Enid' is gebleven. Het is anders maar ook nog steeds wel erg lekker en intrigerend.
    Maurice: Een plaat waar we de luisteraar de laatste maanden behoorlijk mee hebben lastig gevallen is “Invicta” van The Enid. En terecht want met “Invicta” heeft de band zijn meest complete album afgeleverd en weet men de hoogtijdagen van de beginjaren van de band te evenaren. Voor Xymphonia stond het jaar zeker ook in het teken van The Enid, Natuurlijk speelde de band op ons 1000ste uitzendingsfeestje. Maar ook waren er nog twee albums die het daglicht zagen: de live-registratie van de show die de band in Birmingham gaf in 2011 én het derde deel van de “Arise & Shine”-cyclus. Op dat “Shining” werd Joe Payne geïntroduceerd als leadzanger. De nieuwe incarnatie van The Enid is er namelijk een met eindelijk een echte frontman. We mochten afgelopen jaar al genieten van Joe Payne tijdens de live-shows, waaronder een fantastisch concert in Hof 88. Met “Invicta” gaat de band nog een stap verder en verrast zelfs de die hard fan base. Tevens maakt The Enid de cirkel rond naar de visie die Robert John Godfrey ooit bij de formatie ervan had. Vanaf de zeer verrassende opener, het door Joe met falsetstem gezongen “One & The Many”, is het kippenvel. Zijn zang sluit naadloos aan bij de orkestrale muziek en draagt de composities. Ook zijn de gelaagde koorpartijen weer prominent aanwezig, Max Read is hier een waar meester in. Een aantal van de hoogtepunten: het instrumentale melancholische “Heaven’s Gate”, met een van de mooiste gitaarpartijen ooit; Jason Ducker laat de gitaar zingen als Maria Callas. En “Witch Hunt” waarin het percussieduo Nic Willes en Dave Storey goed op dreef is. Als onderbreking van de majestueuze sfeer vinden we “Execution Mob”: een kort vreemd nummer met wel een zeer lekker basgroove, waar op goed volume je hele huis van gaat trillen. En niet te vergeten de onvergetelijke zanglijn in “Villain Of Science”. En er valt nog veel te ontdekken, zelfs na verschillende luisterbeurten. Wederom is er een nieuw tijdperk voor The Enid aangebroken! We luisteren naar “Villain Of Science”.
    Website: http://www.theenid.co.uk/.

    Nr 3

    Marillion - Power
    Afkomstig van "Sounds That Can't Be Made" (Intact, 2012)

    Chris: Na het licht teleurstellende voorgaande album hield ik een afwachtende houding aan met betrekking tot het nieuwe album van Marillion. Het recente concert in Enschede, ondanks de stemproblemen van Steve Hogarth, zorgde er echter voor dat kwartje uiteindelijk viel. En dat kwam dan niet zo zeer door het zware “Gaza” maar door o.a. de mooie slottrack “The Sky Above The Rain” en met name ook door het krachtige “Power”. De heren zijn nog niet vergeten hoe ze goede muzikale ideeën in pakkende songs moeten gieten - precies datgene dat een beetje miste op de albums sinds het meesterwerk “Marbles”.
    Maurice: “Sounds That Can't Be Made” is een album dat overduidelijk op de lijn voortgaatt die Marillion in de laatste jaren heeft ingezet. Maar waar het vorige album “Happiness Is The Road” (2008) af en toe wat te veel voortkabbelde, weet “Sounds That Can't Be Made” de draad weer op te pakken die sinds “Marbles” was blijven liggen. Ook horen we zelfs wat trekjes van “Brave” (1994) terug. Zelfs na 30 jaar dienst weet de band nog te vernieuwen en het spannend te maken. Gitarist Steve Rothery en toetsenist Mark Kelly experimenteren weer lekker met geluiden. Het nummer dat het meest de discussie opzweept is “Gaza”: naast de lengte van 17 minuten is het onderwerp - het leven op de Gazastrook, gezien door de ogen van een Palestijns meisje - nogal controversieel. Het is misschien niet een van Marillions beste epics, maar er worden zeker nieuwe dingen gedaan en de vertellende vorm zorgt ervoor dat je wel direct in het nummer gezogen wordt. Voor de rest levert zanger/tekstschrijver Steve Hogarth wat weer de nodige liefdesliedjes waarvan Invisible Ink een goed voorbeeld kortom “Sounds That Can't Be Made” is wederom een sterk album geworden.
    Website: http://www.marillion.com

    Nr 4

    Mystery - Superstar
    Van The World Is A Game (Unicorn Records)

    Twee jaar na het veelgeroemde "One Among The Living" is de Canadese groep rond Unicorn-labelbaas Michel St.-Père terug met zijn zevende album. "The World Is A Game" markeert ook de nuchtere landing op aarde voor Benoit David, die een aantal jaren Yes-zanger mocht zijn, maar intussen is heengezonden. Werk bij Cirque Du Soleil maakte van Canada de nieuwe standplaats van ex-Spock's Beard-drummer Nick D'Virgilio, die de hele plaat voldrumt. Opvallend is dat veel songs op "The World Is A Game" zijn opgebouwd rond een traditionele rock-riff. Die zijn ingebed in de meteen herkenbare rijke en gelaagde Mystery-synthesizermist, doch geven D'Virgilio wel de mogelijkheid om flink uit te pakken in imposante drum fills. In de 19 minuten lange epic "Another Day" zit bijvoorbeeld een passage rond een riff die zowel refereert aan Jethro Tulls "Locomotive Breath" als Black Sabbaths "War Pigs". Meest overdonderende voorbeeld van met pompeuze synth-kathedralen omringde rock riffs is te horen in het titelnummer, dat overigens ook de gouden stembanden van Benoit David laat schitteren. Hier klinkt hij gewoon als zichzelf en niet krampachtig als Jon Anderson - en het is goed zo!
    Herman: Muzikaal wellicht een stuk simpeler dan de nummers één en twee, maar Michel St. Père bewijst dat je ook prachtige symfonische rockkathedralen kunt bouwen als je als basiscomponent een ouderwetse rockgitaarriff neemt. En net als bij Big Big Train levert Nick D'Virgilio de knappe ritmische basis. Al drie albums op rij produceert St. Père, mede dankzij de bezielde zang van Benoit David, muziek waar aldoor een warme goed vanaf komt.
    Website: http://www.unicorndigital.com/mystery/news.html.

    Nr 5

    Anathema – Untouchable Part 1
    Van “Weather Systems” (Kscope)

    Aldwin: Anathema's “Weather Systems” is de nummer 1 van Aldwin. Hij vindt de opbouw van de nummers geweldig; het is helemaal zijn ding. De meeste songs beginnen rustig, meestal subtiel. Langzaam gaat het tempo omhoog en wordt de sfeer broeieriger. Ook wordt de muziek harder en werkt naar een climax. Dat is Anathema ten top. En ook goed te horen in “Untouchable Part 1”.
    Maurice: Een band die ik eigenlijk nooit zo kom waarderen is Anathema, Dit kwam voornamelijk door een oersaai concert dat ik in het verleden mocht bijwonen. Gelukkig hebben we Xymphonia en wat ik daar van het laatste album hoorde beviel me wel en besloot de band live ta gaan zien. En wat een geweldige transformatie bleek Anathema te hebben ondergaan! Nu stond er een band die meet veel overtuiging voornamelijk de laatste 2 albums ten gehore bracht. De opvolger van het breed gewaardeerde "We're Here Because We're Here" (2010) is wederom een album dat om zowel sfeer als emotie draait. Voor sfeer zorgen de warme strijkersarrangementen van Dave Stewart (ex-Hatfield & The North), die ook al betrokken was bij "Falling Deeper", het album met nieuwe arrangementen van vroege Anathema-nummers dat vorig jaar verscheen. Daarnaast is er nog meer akoestisch instrumentarium, zoals prominent in "The Gathering Of Clouds" een akoestische gitaar en piano. Voor de emotie zorgt de geladen zang van Vincent Cavanagh, die nu soms bijgestaan wordt door zangeres Lee Douglas, zoals in het intieme "The Gathering Of Clouds". Muzikaal brein Daniel Cavanagh (broer van Vincent) speelt een van zijn mooiste en meest intense gitaarsoli in het prachtig opgebouwde "The Beginning And The End". Vrolijk is het allemaal niet: zowel muziek als teksten zijn veelal in mineurstemming. Maar als dat in zulke schone muziek wordt gegoten wordt zwelgen bijzonder heerlijk.
    Website: http://www.anathema.ws/.

    Nr 6

    Former Life - Electric Stillness
    Van: “Electric Stillness” (eigen beheer)

    Herman: Prachtige, subtiele fusie van Pink Floyd-achtige en Japan-achtige sferen, fraai gemusiceerd en geproduceerd door twee nog heel jonge uiterst muzikale Italianen. Overigens begeleiden zij ook ex-Le Orme-zanger Aldo Tagliapietra, zowel live als op het onlangs verschenen "Nella Pietra A Nel Vento", dat ik te laat hoorde om überhaupt in deze lijst meegenomen te kunnen worden.
    René: Former Life is een Italiaanse band, gevormd door zanger/toetsenman Andrea De Nardi en zanger/gitarist Matteo Ballarin en sinds kort aangevuld met een drummer en bassist. De twee twintigers ondernemen samen nog veel meer muzikale activiteiten, bijvoorbeeld in de Pink Floyd-cover band Pink Size en als begeleiders van voormalig Le Orme-bassist/zanger Aldo Tagliapietra. De Nardi en Ballarin hebben een gedegen muzikale opleiding en dat valt te horen aan "Electric Stillness", want het is een plaat die aan alle kanten klopt. Intrigerende composities, schitterend spel en ook nog een fraaie gedetallieerde productie. Dat album verscheen in eerste beperkte editie in 2011, maar werd in 2012 écht uitgebracht, met nog een extra nummer ook: het uiterst filmische "Fragments Of The Jewel".
    Website: http://www.theformerlife.com/.

    Nr 7

    Kompendium - Lost Afkomstig
    van "Beneath The Waves" (7Stones Records, 2012)

    Chris: Rob Reed (Magena & Cyan) kan ambitie niet worden ontzegd als je roept dat je met het project Kompendium de tijden van het echte luisteren naar albums weer terug wil brengen. De ingrediënten daar voor: concept-album, symfonische rock die niet te complex is maar wel supermelodieus, sublieme opnamekwaliteit, de nodige gastmuzikanten, mooi artwork en dito verpakking. Met Kompendium scoort Reed op al deze vlakken wat Chris betreft een dikke voldoende met muziek die bij vlagen echt kippenvel weet op te wekken. Steve Balsamo is als zanger in zijn element op dit album dat het ook niet verkeerd zou doen als rocktheaterstuk zoals we dat kennen van bijvoorbeeld onze eigen Kayak.
    René: Kompendium is een project van Rob Reed, bekend van progressieve rockbands als Magenta, Cyan en Fyreworks. “Beneath The Waves” is een prestigieuze symfonische folkrockopera, die gezien moet worden als Reeds levenswerk. Het hoesontwerp is geheel in de traditie van de oude dubbel-LP's van conceptplaten, terwijl het album ook geleverd wordt als DVD-A met een overdonderende 5.1 surround mix. Onder andere Steve Hackett, Gavin Harrison, Francis Dunnery, Nick Beggs, Mel Collins, Jakko, Troy Donockley, Nick Barrett en John Mitchell zijn bij de productie betrokken. Ook The London Session Orchestra, The English Chamber Choir en enkele klassieke solozangers zijn te bewonderen. Het melodramatische verhaal over een zeeman die zijn overleden vrouw en kind niet kan loslaten wordt vol passie gebracht, met een overdaad aan fraaie folkloristische thema's en melodieuze gitaarsolo's.
    Website: http://www.kompendium-web.com/ .

    Nr 8

    GRICE - Highly Strung
    Van: “Propeller” (Hungersleep Records)

    Herman: Jaaa, dit glijdt heerlijk naarbinnen! Dat duidt meestal op 'gemakkelijke' muziek, maar "Propeller" is juist uiterst gelaagd. Wat gebeurt er constant veel in die arrangementen! Stilistisch haast niet in een term te vangen, want met trekjes van jazzpop, progressieve pop en artrock wordt dat lastig. De door sommigen niet complimenteus als 'leefkuilmuziek' beschreven minitieus gearrangeerde jaren '80-muziek van Roxy Music/Bryan Ferry, Japan/David Sylvian, Sade en Black is vast van invloed geweest. Maar mét emotie, mét genoeg 'bite' (zeker in "Highly Strung") en minder geschikt voor de achtergrond dan aangehaalde referenties.
    René: "Propeller" is het debuut van Jim Peters jr. alias GRICE en is tevens het eerste album dat op Hungersleep Records verscheen. GRICE maakt muziek die tussen het singer/songwriter-genre en progressieve rock valt en wordt op de site van het label (http://www.hungersleeprecords.com) als art rock omschreven. Parallellen met bijvoorbeeld het oude solowerk van David Sylvian zijn aan te wijzen, al is “Propeller” wat directer. De multi-instrumentalist heeft een indrukwekkend aantal musici als zijn begeleiders, waaronder BJ Cole, Luca Calabrese, Markus Reuter, 05Ric, Raphael Ravenscroft en Steve Bingham, terwijl producer Lee Fletcher (die afgelopen jaar zelf fraai debuteerde met "Faith In Worthless Things") ook de nodige instrumenten bespeelt. Overigens heeft GRICE ook een nieuwe versie opgenomen van het “Love Theme” van de soundtrack van de film Blade Runner, met medewerking van de ook op het origineel van Vangelis te horen saxofonist Ravenscroft.
    Website: http://www.gricemusic.co.uk/.

    Nr 9

    Choir Of Young Believers: Sedated
    Van "Rhine Gold" (Ghostly International, 2012)

    René: "Rhine Gold" was vorig jaar de opvolger van "This Is For The White In Your Eyes", het debuut van het Deense Choir Of Young Believers uit 2008, dat omschreven werd als een mengeling van de intieme muziek van The White Birche, de melancholieke pop van Saybia en de vocale en orkestrale ideeën van Efterklang. Op "Rhine Gold" is het collectief rondom Jannis Noya Makrigiannis enorm gegroeid. De nummers variëren van ingetogen symfonische pracht tot ingenieuze synthipop in de stijl van het oude Tears For Fears en van psychedelische, Krautrockachtige geluidsexperimenten à la vroege Pink Floyd en The Beatles tot introverte folkprog. Daarbij is de productie van om te watertanden; vooral de bassen en drums zorgen constant voor verwondering door allerlei effecten.
    Websites: http://ghostly.com/artists/choir-of-young-believers en http://www.myspace.com/choirofyoungbelievers.

    Nr 10

    Di Tollo, Maurizio - La Curva Dei Pitosfori
    Van "L'Uomo Trasparente" (AMS/BTF.IT, 2012)

    René: “L'Uomo Trasparante”, 'de doorzichtige man', is het solo-debuut van drummer/toetsenman Maurizio Di Tollo. Di Tollo speelde bij onder andere Moongarden, Finisterre, La Maschera Di Cera en Hostsonaten. Het idee was om een vintage progplaat te maken die toch modern klinkt. En daarin is hij behoorlijk goed geslaagd. Het toetsenspel wordt gedomineerd door piano en Moog, aangevuld met heerlijk gitaarspel en lijzige zang. Naast het ingetogen drumwerk en warme toetsenspel van Di Tollo is vooral het gitaarspel van gitariste Laura Marsano van het Italiaanse Quasar een lust voor het oor, terwijl ook La Maschere Di Cera-collega Andrea Monetti op fluit mooie dingen laat horen. Het conceptalbum “L'Uomo Trasparente”, waarin thema's en fragmenten subtiel herhaald worden, is overigens deels gebaseerd op het gelijknamige gedicht dat in het titelnummer wordt voorgelezen door de schrijfster ervan: Ksenja Laginja.
    Website: http://mauditollo.com/.

    Nr 11

    Pineapple Thief , The - Last Man Standing
    Van "All The Wars" (Kscope, 2012)

    Aldwin: “All The Wars” van The Pineapple Thief staat op nummer 8 in mijn lijstje. Toch is dít het album dat ik waarschijnlijk het meest gedraaid heb, het afgelopen jaar. Door de loop der jaren heeft The Pineapple Thief zich ontwikkeld tot een van de bekendere bands in het zogenaamde 'post prog'-genre. Op voorganger "Someone Here Is Missing" leek de groep een wat luchtiger, poppy koers te hebben gekozen. "All The Wars" komt daarvan terug en bevat een aantal stevige songs die inhaken op het latere werk van Porcupine Tree. Anderzijds is er ook meer ruimte voor sfeer en melancholie, meer passend bij labelgenoten als No-Man.
    Website: http://www.pineapplethief.com/tpt/.

    Nr 12 (gedeelde plek voor 4 albums)

    Storm Corrosion - Hag
    Afkomstig van "Storm Corrosion" (Roadrunner Records, 2012)

    Chris: De verrassing van het jaar. Een verschrikkelijk geniepig album dat helemaal niks met je doet als je het aan zet op de achtergrond, maar zijn ware aard pas echt laat blijken als je er voor gaat zitten. Donkere, sfeervolle muziek die schatplichtig is aan zowel Talk Talk, de donkere acidfolk uit de jaren '70 als ook aan het Zweedse Landberk. Steven Wilson en Mikael Akerfeldt hebben een album afgeleverd dat gelukkig niet een mix van Porcupine Tree + Opeth is, maar 180 graden tegengesteld is.
    Maurice: De stukken zijn het best te omschrijven als sfeerbeelden. Soms horen we licht gitaargetokkel, met daarbij de breekbare stem van Wilson, dan weer aanzwellende keyboard-akkoorden. Het maakt dit een melancholieke en zelfs minimalistische plaat, die uitermate geschikt is voor de late avond.
    Website: http://stormcorrosion.com/.

    Motorpsycho & Ståle Storløkken - Sharks / Mutiny
    Van The Death Defying Unicorn (Psychobabble / Stickman)

    Herman: De jongens van het Noorse Motorpsycho zijn bewonderenswaardig onvoorspelbaar in al hun grillen. Dit jaar maakten ze een verhalende conceptdubbelaar met niet alleen de toetsenist van Elephant 9, maar ook nog met een klassiek ensemble en een jazzorkest. En het is wat je noemt een 'blast'. Bij vlagen enorm krachtig en noisy, dan weer symfonisch, maar ook met meer psychedelisch werkende raadselachtig ingetogen passages. De muzikale hoofdthema's worden slim steeds weer aangewend. Het mooie was: men ging met dit materiaal op tournee! Zonder alle extra muzikanten, maar wél met Ståle Storløkken, die schuil ging achter een ouderwetse symfotoetsenopstelling mét o.a. echte Mellotron en Mini-Moog! Het hele 100 minuten durende stuk werd met geweldige impact als één geheel zonder pauze gespeeld voor een verwonderd aan de grond genageld publiek.
    Website: http://motorpsycho.fix.no/.

    Affector – New Jerusalem
    Van "Harmageddon" (InsideOut, 2012)

    Aldwin: Ik hou wel van het wat steviger werk, en dat zijn in deze tijd vooral Rush, Headspace en natuurlijk Affector. Affector is alweer een trans-Atlantische progsamenwerking, met ditmaal een behoorlijke nadruk op progmetal. De grondleggers zijn de Duitse gitarist Daniel Fries en de Nederlandse drummer Collin Leijenaar (Dilemma, concertdrummer van Neal Morse). Beiden delen hun muzikale voorkeuren én hun Christelijke geloofsovertuiging. Omdat de afgelopen tijd de verhalen over het naderende armageddon weer niet van de lucht zijn, construeerden ze een heus conceptalbum rond het in de Bijbel voorspelde einde der tijden. Teksten schreven ze niet zelf, die werden één op één uit de Bijbel (natuurlijk de Openbaring van Johannes, maar ook andere delen) gehaald. Voor de muzikale uitvoering wisten ze zanger Ted Leonard (Enchant, Spock's Beard, Thought Chamber) en bassist Mike LePond (Symphony X) tot hun band toe te voegen. Een toetsenist ontbreekt dus in de line-up, maar er fungeren liefst vier gasttoetsenisten, waaronder Jordan Rudess en de haast onvermijdelijke Neal Morse
    Website: http://www.affector.net .

    Änglagård - Sorgmantel
    Van: Viljans Öga (eigen beheer)

    Herman: Ook in old school prog kun je je nog onderscheiden. Als je maar goede composities hebt, uitstekende muzikanten en spannende ideeën op het gebied van arrangeren en dynamiekgebruik. Het na een flinke pauze met horten en stoten weer actieve Änglagård bewijst het. Twaalf minuten is lang, maar "Sorgmantel" is toch heus het kortste nummer van "Viljans Öga" en hoor eens wat er allemaal gebeurt! Dromerig fluitspel, een bij vlagen denderende ritmesectie en een Mellotron die beide uitersten weet te versterken.
    Chris: Naast het feit dat toetsenist Thomas Johnson al eerder zijn stoel beschikbaar had gesteld wegens tijdgebrek is gebleken dat deze muziek niet zonder de nodige frictie binnen de band tot stand is gekomen, aangezien drummer Mattias Olsson de band eind 2012 heeft verlaten wegens muzikale meningsverschillen. Die plekken zijn intussen al weer ingevuld in de vorm van de toetsenist en drummer van de Zweedse band Brighteye Brison.
    Maurice: Tja, de band zou dus eigenlijk spelen op het Summers End in Lydney, dus opgewonden werden kaarten besteld, reis geboekt en hotel besproken. En toen... besloot de band niet te gaan, want er waren weer troubles in de gelederen. Dus Maurice negeerde deze plaat uit frustratie bijna het gehele jaar. Maar nu de jaarlijsten moeten worden gemaakt kan hij er niet onderuit toe te geven dat het toch wel een juweeltje geworden is en dat hij toch wl in het lijstje van dit jaar hoort, maar dan wel een punt aftrek;) Dus net geen top 10! Gelukkig zal de band (wel in een gewijzigde bezetting) weer gaan optreden op o.a. het Prog Resiste Festival.
    Website: http://www.anglagard.net/.

    Nr 16 (gedeelde plek door 2 albums)

    McRae, Tom - Nothing On The Dry Land
    Afkomstig van "From The Lowlands" (Buzzard Tree Records, 2012)

    Chris: Ik denk dat elk album van Tom McRae wel zo'n beetje in mijn jaarlijst heeft gestaan en ook deze mag niet ontbreken. McRae bracht eindelijk deel 2 van het tweede deel van “The Alphabet Of Hurricanes” zelf uit nadat geen enkel label er heil in zag. Onder de naam “From The Lowlands” is dit McRae's meest 'kale' album tot nu toe. Alles draait om de melodie, de tekst en zijn stem en de muzikale aankleding is heel klein gehouden zonder overigens dat het iets van die typische McRae klank en kracht heeft ingeboet.
    Website: http://www.tommcrae.com/.

    Antimatter – Fear Of A Unique Identity
    Van het album “Fear Of A Unique Identity” (Prophecy, 2012)

    Aldwin: Mijn voorkeur dit jaar en ook vorig jaar is voor Anathema en aanverwante bands. En daaronder valt ook Antimatter. “Fear Of A Unique Identity” is het vijfde album van de Engelse band Antimatter, de band rond zanger/gitarist Mick Moss. Eind jaren ‘90 stapte bassist Duncan Patterson uit de band Anathema en richtte samen met zanger en gitarist Mick Moss Antimatter op. Samen brachten ze drie studioalbums, een live plaat en een tribute uit. Bij de release van het album “Planetary Confinement” kondigde Patterson aan dat hij de band ging verlaten en zo werd Antimatter een eenmansformatie. Vervolgens werden er nog twee albums uitgebracht waar ook Anathema’s gitarist en zanger zijn medewerking aan verleende. Veel van de nummers van het nieuwe album hadden zo op Anathema’s album kunnen staan: ietwat sombere muziek, aangevuld met de donkere stem van Moss.
    Website: http://www.antimatteronline.com/.

    Nr. 18 (gedeelde plek voor vier albums)

    DeWolff – A Mind Slip Part VII: Vicious Times
    Van "IV" (REMusic, 2012)

    Aldwin: Volgens mij de enige Plaat van Eigen Bodem uit de lijst. Ik blijft Dewolff een leuke band vinden, die blijft boeien. “IV” is het derde volwaardige album van nog immer piepjong trio; met debuut-EP "DeWolff" (2008) meegerekend inderdaad plaat nummer vier. Ook nu grijpt de groep weer zwaar terug op de psychedelische rock en 'proto-prog' van rond 1970. De basis van Hammondorgel/elektrische gitaar/drums krijgt nu wel meer uitbreiding. Deden op "Orchards/Lupine" de bedwelmende klanken van de Mellotron al voorzichtig hun intrede, hier is het instrument regelmatig te horen en wordt het ook effectief ingezet in een pompeuze climax. de 'epic'! Het tweede deel van het album wordt in beslag genomen door een zevendelige compositie van zo'n 20 minuten (een ouderwetse plaatkant dus). Het is een kaleidoscopisch stuk waarin ingetogen passages worden afgewisseld met duizelingwekkende geluidstroggen vol Hammond-, Mellotron- en gitaargeweld.. Wij draaien een deel van dit "A Mind Slip”: Part VII - Vicious Times”.
    Website: http://www.dewolff.nu/.

    Marsh, Rhys and the Autumn Ghost - Further From The Truth
    Van “The Blue Hour” (Termo Records)

    Herman: Grenzen tussen muzieksoorten vervagen (als die er al ooit waren) in wat hier samengevoegd is tot een soort symfonische kamer-singer/songwriterpop. Vooral de veelgebruikte houtblazers (hobo, klarinet, fagot) zorgen met de melancholieke vocalen een bijzondere herfstkleur aan de muziek. De muzikanten zijn o.a. afkomstig uit Jaga Jazzist, White Willow en Wobbler. Zowel het gedragen klassieke (eerste helft) als springerige jazzritmiek (tweede helft) komen samen in het gekozen nummer dat zo de uitersten van groep en album goed laat horen.
    Website: http://rhysmarsh.com/.

    Tom Brislin - I Hold A Candle
    Van “Hurry Up Smell The Roses” (Eigen Beheer, 2012)

    Maurice: Zo stiekem aan het eind van het jaar liet ik deze plaat regelmatig de revue laten passeren en het venijnige is, dat je behoorlijk in de muziek word gezogen. Het melancholische geluid dat toch wel een klein Keane-ticje heeft, maar dan gedragener, raakt een gevoelige snaar. Maar Tom Brislin is dan ook een door de wol geverfde artiest die met veel grootheden heeft mogen optreden.
    Website: http://tombrislin.com/.

    Dalis Car - Sound Cloud
    Van "InGladAloneness" (51 Records/MK Productions, 2012))

    René: In 1984 vormden Peter Murphy (Bauhaus) en Mick Karn (Japan) Dalis Car, waarmee ze “The Waking Hour” uitbrachten. In 2010, nadat bekend was geworden dat Karn ongeneeslijk ziek was, kwamen de musici weer bij elkaar om het mini-album “InGladAloneness” op te nemen. Groot verschil met de eerste plaat is dat er op deze CD veel meer een band te horen. Zo zijn Steve Jansen, Theo Travis en Jakko nadrukkelijk aanwezig. Toch is dit natuurlijk vooral een eerbetoon aan de op 4 januari 2011 overleden Karn. Zijn zeer herkenbare basspel en melancholieke basklarinet staan centraal in het geluidsbeeld van de vijf songs. Hiervan zijn twee geheel nieuw, terwijl “Artemis Rise” een bewerking is van het nummer “Artemis” van het debuut, “Subhanallah” een traditional is en het toepasselijke “If You Go Away” inderdaad van Jacques Brel afkomstig is.
    Websites: http://www.mickkarn.net en http://www.51records.com.

    Nr 22 (gedeelde plek voor drie albums)

    Producers - Freeway
    Afkomstig van "Made In Basing Street" (The LAST Label, 2012)

    Chris: Na bijna 6 jaar kwam dan eindelijk in 2012 het album van de vriendenclub rondom producer Trevor Horn uit. Samen met Lol Creme (ex-10CC), Steve Lipson en drummer Ash Soan en geholpen door zanger/songschrijver Chris Braide maar ook ex Buggles en nu weer Yes-toetsenist Geoff Downes leverde dat een progressief popalbum waar in we duidelijk The Buggles maar ook wel 10CC in terug horen. Sterke songs, mooie arrangementen en vlekkeloos opgenomen zonder dat het steriel word.
    Website: http://www.producersmusic.co.uk/.

    I and Thou – Go Or Go Ahead
    Van: “Speak” (eigen beheer, 2012)

    Maurice: I and Thou is de nieuwe band van Jason Hart. Voor wie nog niet weet wie Jason is, we kennen hem als toetsenist van o.a. Renaissance, Rufus Wainwright en ook van een verdienstelijke singer/songwriter-plaat die hij onder eigen naam uitbracht. In 2007 speelde Hart zelfs op het eerste Marillion Weekend in Port Zélande. In zijn band I And Thou verzamelt Jason een aantal muzikale vrienden on zich heen, waaronder twee leden van de band IZZ en Matt Johnson, ook uit de band van Rufus Wainwright en bovendien ex-begeleider van Jeff Buckley. Steve Hogarth zingt ook een stukje mee, en nog wel op een song van Rufus Wainwright! Maar de essentie van de plaat zijn vier epische, lange stukken die voornamelijk rust uitstralen. Natuurlijk ligt de voorliefde voor Genesis, Yes en Renaissance ingebed in de muziek, maar Jason weet heel mooi een popsensibiliteit in de composities te verweven. Daardoor wordt voornamelijk ook de pastorale en meer romantische kant van een band als Genesis benadrukt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het intro van “Firth Of Fifth”.
    Website: http://i-and-thou.com/.

    Argos – Paper Ship Dreams
    Van "Cruel Symmetry" (Progressive Promotion Records, 2012)

    René: “Cruel Symmetry”, het ruim twintig minuten durende titelnummer van het derde album van Argos, bevat volgens ons precies de juiste ingrediënten om de volle lengte te boeien, ingrediënten die ook in de kortere songs terugkomen. De Duitse formatie rond Thomas Klarmann en Robert Gozon liet op het titelloze debuut uit 2009 en “Circles” uit 2010 op eigentijdse wijze zijn liefde voor de Canterbury Scene, Gentle Giant en Van Der Graaf Generator horen. Deze voorliefde wordt ondersteund door het feit dat hun stemmen beurtelings op Richard Sinclair, Peter Hammill en Pye Hastings lijken. Toch doen de heren dit op een steeds subtielere manier, waarbij ze geholpen worden door het vernieuwende gitaarspel van Enrico Florczak, die met een aparte aanslag en een veelzijdig pallet regelmatig de show steelt. Instrumentaal zit het sowieso wel snor met onder andere fraaie Galleon-achtige Moog-solo's, gedragen Mellotron-akkoorden, funky elektrische piano's en heerlijk glijdend baswerk in de stijl van John Giblin.
    Website: https://www.facebook.com/pages/ARGOS/7061742082.
  •