-
Aldwin Gerritsen
Top 2012:
1 Anathema - "Weather Systems"
2 Big Big Train - "English Electric Part One"
3 Pinneaple Thief, The - "All The wars"
4 Affector - "Harmageddon"
5 Antimatter - "Fear Of A Unique Identity"
6 Dewolff - "IV"
7 Mystery - "The World Is Not A Game"
8 Marillion - "Sounds That Can't Be Made"
9 Headspace - "I Am Anonymous"
10 Landmarq - "Entertaining Angels"
Over
Nr. 1
Anathema – "Weather Systems"
Ik vind de opbouw van de nummers geweldig; dit is helemaal mijn
ding.
De meeste songs beginnen rustig, meestal subtiel. Langzaam gaat
het
tempo omhoog en wordt de sfeer broeieriger. Ook wordt de muziek
harder
en werkt naar een climax. Dat is Anathema ten top.
- Over
Nr. 4
Affector – "Harmageddon"
Ik hou wel van het wat steviger werk, en dat zijn in deze tijd
vooral
Rush, Headspace en natuurlijk Affector. Affector is alweer een
trans-Atlantische progsamenwerking, met ditmaal een behoorlijke
nadruk
op progmetal. De grondleggers zijn de Duitse gitarist Daniel
Fries en
de Nederlandse drummer Collin Leijenaar (Dilemma, concertdrummer
van
Neal Morse). Beiden delen hun muzikale voorkeuren én hun
Christelijke
geloofsovertuiging. Omdat de afgelopen tijd de verhalen over het
naderende armageddon weer niet van de lucht zijn, construeerden
ze een
heus conceptalbum rond het in de Bijbel voorspelde einde der
tijden.
Teksten schreven ze niet zelf, die werden één op één uit de
Bijbel
(natuurlijk de Openbaring van Johannes, maar ook andere delen)
gehaald.
Voor de muzikale uitvoering wisten ze zanger Ted Leonard
(Enchant,
Spock's Beard, Thought Chamber) en bassist Mike LePond (Symphony
X) tot
hun band toe te voegen. Een toetsenist ontbreekt dus in de
line-up,
maar er fungeren liefst vier gasttoetsenisten, waaronder Jordan
Rudess
en de haast onvermijdelijke Neal Morse.
- Over
Nr. 5
Antimatter – "Fear Of A Unique Identity"
Mijn voorkeur dit jaar en ook vorig jaar is voor Anathema en
aanverwante bands. En daaronder valt ook Antimatter. “Fear Of A
Unique
Identity” is het vijfde album van de Engelse band Antimatter, de
band
rond zanger/gitarist Mick Moss. Eind jaren ‘90 stapte bassist
Duncan
Patterson uit de band Anathema en richtte samen met zanger en
gitarist
Mick Moss Antimatter op. Samen brachten ze drie studioalbums,
een live
plaat en een tribute uit. Bij de release van het album
“Planetary
Confinement” kondigde Patterson aan dat hij de band ging
verlaten en zo
werd Antimatter een eenmansformatie. Vervolgens werden er nog
twee
albums uitgebracht waar ook Anathema’s gitarist en zanger zijn
medewerking aan verleende. Veel van de nummers van het nieuwe
album
hadden zo op Anathema’s album kunnen staan: ietwat sombere
muziek,
aangevuld met de donkere stem van Moss.
- Over
Nr. 6
DeWolff – "IV"
Volgens mij de enige Plaat van Eigen Bodem uit de lijst. Ik
blijft
Dewolff een leuke band vinden, die blijft boeien. “IV” is het
derde
volwaardige album van nog immer piepjong trio; met debuut-EP
"DeWolff"
(2008) meegerekend inderdaad plaat nummer vier. Ook nu grijpt de
groep
weer zwaar terug op de psychedelische rock en 'proto-prog' van
rond
1970. De basis van Hammondorgel/elektrische gitaar/drums krijgt
nu wel
meer uitbreiding. Deden op "Orchards/Lupine" de bedwelmende
klanken van
de Mellotron al voorzichtig hun intrede, hier is het instrument
regelmatig te horen en wordt het ook effectief ingezet in een
pompeuze
climax. de 'epic'! Het tweede deel van het album wordt in beslag
genomen door een zevendelige compositie van zo'n 20 minuten (een
ouderwetse plaatkant dus). Het is een kaleidoscopisch stuk
waarin
ingetogen passages worden afgewisseld met duizelingwekkende
geluidstroggen vol Hammond-, Mellotron- en gitaargeweld.
- Over
Nr. 8
The Pineapple Thief – "All The Wars"
“All The Wars” van The Pineapple Thief staat op nummer 8 in mijn
lijstje. Toch is dít het album dat ik waarschijnlijk het meest
gedraaid
heb, het afgelopen jaar. Wel jammer dat zowel Anathema als The
Pineapple Thief afgelopen jaar in de buurt concerten hebben
gegeven,
die ik allebei door omstandigheden niet heb kunnen meemaken.
Door de
loop der jaren heeft The Pineapple Thief zich ontwikkeld tot een
van de
bekendere bands in het zogenaamde 'post prog'-genre. Op
voorganger
"Someone Here Is Missing" leek de groep een wat luchtiger, poppy
koers
te hebben gekozen. "All The Wars" komt daarvan terug en bevat
een
aantal stevige songs die inhaken op het latere werk van
Porcupine Tree.
Anderzijds is er ook meer ruimte voor sfeer en melancholie, meer
passend bij labelgenoten als No-Man.