De koude wintermaanden verdienen een toepasselijke plaat. Deze
maand waren er verschillende gegadigden voor de titel Album Van De
Maand; Xymphonia zou Xymphonia niet zijn als we toch voor de
minder voor de hand liggende optie gaan. Dus wederom geen volbloed
symfonische rock plaat, wel eentje die zeker wel progressief is.
In 2009 verscheen het eerste album "Night Blooms" van The Opium
Cartel. In dit project wilde gitarist/componist Jacob Holm-Lupo
(van White Willow) zijn meer songmatige popkant naar voren laten
komen. We hoorden sporen van de vroege progfolk van White Willow,
maar ook meer elektronica en artpop in de muziek, vermengd met
symfonische passages. Vier jaar later is er nu een opvolger onder
de titel "Ardor" en de muziek heeft een duidelijke ontwikkeling
doorgemaakt. De progfolk is nagenoeg weg, symfonische passages
zijn er nog steeds maar het is met name de elektronica en artpop
die nu de boventoon voert. Qua vocalisten keren Tim Bowness (van
No-Man), Stephen James Bennet (van Henry Fool) en Rhys Marsh
terug, maar het zijn de stemmen van Venke Knutson en Alexander
Stenerud die we het meest horen. Beide zijn hier in Nederland niet
bekend, maar hebben in Noorwegen al een reeks top 10-hits op hun
naam staan. De overige muzikanten, die we naast Holm-Lupo op het
album horen, zijn voor vaste Xymphonia-luisteraars bekende namen
als drummer/klankbeeldhouwer Mattias Olsson, toetsenist Lars
Fredrik Froisle (White Willow en Wobbler) en Ketil Vestrum
Einarsen (Jaga Jazzist). Het resultaat is een album dat
Holm-Lupo's eerbetoon is aan de klanken die hij in de jaren 80 op
de radio hoorde. Dus we horen veel typische warme jaren
80-synthgeluiden, vertaald naar 2013. De plaat sluit af met een
heuse epic, waar we de White Willow trekjes zeker kunnen
waarnemen.
Website: http://theopiumcartel.com/.
NIEUWS
Frost* - Heartstrings
- Hyperventilate
Afkomstig van "The Rockfield Files” (Cube Records, 2013)
Op de valreep van 2013 verrast het Britse progrockcombo Frost*
ons nog met een nieuwe release in de vorm van de DVD+CD-set “The
Rockfield Files”. Dit betreft een live-in-de-studio-opname,
waarbij de huidige bezetting van Frost* een zestal tracks
speelt, waaronder de nieuwe song “Heartstrings”, aangevuld met
een akoestische sessie die werd opgenomen bij gitarist/zanger
John Mitchell thuis. Ook is er een bij vlagen erg vrolijk
interview met Mitchell en bandleider/componist/ toetsenist Jem
Godfrey toegevoegd. De band word gecompleteerd door drummer
Craig Blundell en bassist Nathan King. Die laatste is inderdaad
de broer van Mark King van Level 42. Beide heren maken hun
debuut op geluidsdrager hoewel ze al een paar jaar binnen Frost*
opereren. Het geheel is een erg aangenaam pakket voor de
Frost*-liefhebbers, dat ook nog eens erg prettig geprijsd is.
Een mooi opwarmer, zo aan het eind van het jaar, voor het nieuwe
album dat medio 2014 zou moeten verschijnen.
Website: http://www.planetfrost.com/.
NIEUW
Lone - Old Man's Country Land
- Miles
Van “Lone” (eigen beheer, 2013)
"Bij dit project van zanger Michel van Dijk en gitarist
Ferdinand Bakker is weinig terug te horen van de progressieve
rock waarmee hun band Alquin ooit groot werd. De focus ligt
volledig op Amerika, zowel in muzikaal als tekstueel opzicht. In
het schermgebied tussen oude blues, country, rock en folk komt
het duo voor de dag met prachtige, indringende liedjes.
Knerpende gitaren, eenzame percussie, mysterieuze samples: het
is allemaal even sfeervol. De teksten laten zich lezen als een
mystieke tocht door Amerika, maar ze zijn tegelijkertijd heel
filosofisch en bij vlagen heel persoonlijk. Waar komen we
vandaan? Waar staan we nu? Het is heel bijzonder hoe deze twee
mannen met een immens verleden in de Nederlandse popmuziek zo
verrassend voor de dag kunnen komen. Vooral omdat het erg goed
wordt neergezet. Ferdinand Bakker laat opnieuw horen een
veelzijdige gitarist te zijn, Michel van Dijk klinkt meer
doorleefd dan ooit. De begeleiding is ingehouden en smaakvol."
(Robert Haagsma, Lust For Life; 4 uit 5 sterren)
Website: http://www.loneproject.nl/.
NIEUW
R-Evolution Band - Comfortably Numb
- The Show Must Go Latin
- In The Flesh?
- Run Like Bells
- Another Rock In The Wall
Van "The Dark Side Of The Wall 1979-2013" (Wide Production,
2013)
"The Dark Side Of The Wall 1979-2013" is de tweede cd van de
R-Evolution Band, een Italiaans gezelschap rondom zanger,
klarinettist en saxofonist Vittorio Sabelli. Daar waar met name
Pink Floyds "Dark Side Of The Moon" talloze vertolkingen heeft
in diverse genres, presteert Sabelli het om de klassieker "The
Wall" uit te voeren in al deze genres tegelijkertijd, aangevuld
met elke denkbare muziekstijl. Van deathmetal tot New Age, van
kerkmuziek tot drum 'n' bass en van progressieve rock tot
reggae, waarbij niet zelden meerdere stijlen tegelijkertijd
weerklinken. En ondanks enkele schrikmomenten, waarin
plotselinge growls en screaming opduiken, werk het concept wel.
Mede omdat de R-Evolution Band deze show ook live uitvoert, is
"The Dark Side Of The Wall" een originele interpretatie, waarbij
Sabelli zich zowel qua titels als qua composities enige
vrijheden heeft veroorloofd. Op de website van de groep is een
uitgebreide trailer te bekijken van de live-show.
Website: http://www.r-evolutionband.com/.
NIEUW
Tirill – Moria
Van “Um Himinjodur” (Fairy Music, 2013)
Het lijkt er wel op dat het hoge noorden de laatste tijd
behoorlijk dominant aanwezig is in Xymphonia. Mochten we de
laatste tijd al genieten van heerlijke muziek van Silje Leirvik,
The Opium Cartel en een heruitgave van White Willow, nu is is er
een nieuwe plaat van Tirill Mohn. Na haar debuut met White
Willow op “Ignus Fatuus” in 1995 zijn we de ex-White Willow
violiste en lid van de eerste bezetting van deze band een beetje
uit het oog verloren, maar ze was daadwerkelijk nog wel actief.
Dit is zelfs al haar derde solo-album. Bijgestaan door een scala
aan artiesten is het toch een zeer ingetogen folk-progplaat
geworden. Het werkstuk bevat voornamelijk lijzige, soms
sprookjesachtige klanken, waardoor je je in de Scandinavische
wouden waant. De plaat heeft hier en daar wel een uitspatting
maar is toch voornamelijk voor de rustige zondagmiddag bedoeld.
We gaan luisteren naar het relaxte “Moria”. Door de dreigende
Mellotron-klanken begint het als een folkversie van King
Crimsons “Starless”. Daarnaast horen we er ook elementen uit de
muziek van Paatos in terug en zijn er zeker sporen van de eerste
White Willow-plaat te horen.
Website: http://www.tirill.no/.
NIEUW
Apocalyptica + The MDR Symphony Orchestra – Stormy Wagner
Van “Wagner Reloaded – Live In Leipzig (BMG, 2013)
"'Was Richard Wagner een tijdgenoot geweest, dan was hij beslist
een metalhead', is de populaire opvatting die vast ten grondslag
moet liggen aan een hard rockend Wagneralbum. Het Finse
cellogezelschap Apocalyptica, heel groot geworden met gestreken
uitvoeringen van Metallicasongs, schreef twee handenvol losjes
op Wagners werk gebaseerde instrumentale stukken, die eerder dit
jaar in een muziektheaterspektakel werden uitgevoerd. Dit is dus
een livealbum, in superieure geluidskwaliteit, met nieuw werk
van het strijkkwartet en ondersteuning van het MDR Symphony
Orchestra. Apocalyptica doet waar het goed in is: vet riffende
heavy metal schrijven en met klassiek instrumentarium uitvoeren.
Soms lukt dat wonderwel, zoals in het fraaie stuk "Running
Love", waar cello-hardrock en romantisch gezwollen violen- en
koperwerk knap in elkaar worden gevlochten. Soms wordt het wat
erg kitsch. Maar wie dat omzeilt, kan best plezier beleven aan
deze brute aanranding van de Wagnernalatenschap." (Robert van
Gijssel, Volkskrant)
Website: http://www.apocalyptica.com/en/.
HERUITGAVE
Discipline - Peacemaker
Van "Chaos Out Of Order" (Strung Out Records 1987/1988/2013)
Discipline, de Amerikaanse band rond
zanger/multi-instrumentalist Matthew Parmenter, debuteerde niet
met "Push & Profit" in 1993, maar eigenlijk al 5 jaar
eerder. Toen was het eigenlijk nog een highschool band, die -
heel ambitieus - een verhalend concept-album in elkaar had
gesleuteld. Opgenomen onder bepaald niet-ideale omstandigheden
op 8-track en daarna haastig en onervaren zelf gemixt naar een
2-track mastertape. Bij gebrek aan budget voor een vinyl- of
CD-persing verscheen het album alleen op cassettebandje.
Vijfentwintig jaar laar vond Parmenter dat het toch maar 's van
een CD-release moest komen, wat nog de nodige problemen gaf
omdat het bronmateriaal intussen in slechte conditie was. De
resulterende CD "Chaos Out Of Order" klinkt om al die redenen
dus verre van perfect. Maar we horen wel talentvolle en
super-ambitieuze jonge muzikanten en een fraai verhalend
werkstuk, waar je al luisterend, ook al klinkt het brak, snel
ingezogen wordt - en dan doet die geluidskwaliteit er niet meer
zo toe. Bijzonderder is misschien nog wel de bonus: het tien
minuten lange "Peacemaker" dat nog een jaar ouder is dan het
album en zowaar een betere opnamekwaliteit kent. Het is een
'full blown' progressieve rockcompositie met meerdere stemmingen
en sferen, dat vooral de nodige Genesis-trekjes vertoont.
Volgens ons heeft het kwaliteit genoeg voor Xymphonia.
Website: http://www.strungoutrecords.com/.
LIVE-TIP
Nolan, Clive – Street Fight
Van "Alchemy" (Metal Mind Productions, 2013)
Clive Nolans musicals worden gekenmerkt door prachtige
progressieve rock-elementen. De cast bestaat uit bekende
muzikanten uit de progressieve rock wereld. Het verhaal van
“Alchemy” gaat over de mysteries en duistere wereld van de
alchemie, de wetenschap van het bovennatuurlijke. Clive Nolan,
natuurlijk ook bekend als toetsenist van o.a. Arena en
Pendragon, presenteert zijn musical “Alchemy” in de Boerderij!
En wel op zaterdag 8 februari.
Website: http://www.alchemythemusical.com/
AKTUEEL
China Crisis - Wishful Thinking
Van "Working With Fire And Steel: Possible Songs Volume Two"
(Virgin, 1984)
We kunnen er niet omheen: de Top 2000 is weer bezig. Dat
betekent ook dat er van Kerst tot Oud & Nieuw weer Top 2000
A Go Go op TV is: toch een van de leukste muziekprogramma's op
de Nederlandse TV. En ook voor de liefhebber van symfonisch en
progressief getinte rock en pop is er voldoende reden om te
kijken. Zo kregen we al mini-documentaires over Clannad en The
Blue Nile en brengen de getoonde clipjes je regelmatig op
luister-ideeën. Zo kwam donderdag "Wishful Thinking" voorbij van
het Britse China Crisis. Een band die nooit voor de gemakkelijke
weg koos. Neem alleen al het debuutalbum uit 1982 met de immense
titel "Difficult Shapes & Passive Rhythms - Some People
Think It's Fun To Entertain". Het album heeft een
'entertainment-kant', maar ook een 'moeilijke kant'. Later in de
jaren '80 werden er enkele albums geproduceerd door niemand
minder dan Steely Dan-helft Walter Becker. De kunstige,
doordachte progressieve pop vertoont dan ook wel wat invloeden
van de Amerikaanse voorganger. Eén van de opvallende kenmerken
in de muziek is het zoemende fretloze basgeluid dat bandlid
Gazza Johnson creëert. Het genoemde "Wishful Thinking" is het
bekendste nummer van China Crisis, met een fraaie symfonisch
aandoende synthetisch gecreëerde strijkersmelodie, maar ook echt
hobo-spel. Hoog tijd om het eens in z'n geheel in Xymphonia te
laten horen. Overigens bracht Cherry Red eerder dit jaar een
'expanded edition' uit van een van de bandalbums, het deels door
de genoemde Walter Becker geproduceerde "Diary Of A Hollow
Horse" uit 1989. Wellicht het begin van een verdiende
heruitgavenreeks?
Website: http://ww2.chinacrisis.co.uk/index.htm.
NIEUW
Marillion – Bridge / Living With The Big Lie
Van “Brave Live 2013” (Racket, 2013)
DE release van 2013 is geen album, maar een DVD danwel Blu-Ray!!
Het betreft een live-verslag van één van de hoogtepunten van
2013. Dat vond afgelopen maart plaats, want toen was er wederom
een Marillion Weekend in Port Zélande. De tweede avond was door
de band gereserveerd voor een integrale uitvoering van een van
de meest geliefde Marillion-albums: “Brave” uit 1994. Door de
wat grotere setting in vergelijking met eerdere
live-uitvoeringen, was het ook de uitgelezen kans eindelijk eens
een goede registratie van deze show te maken. De band trok dan
ook alle registers open en het was een emotionele avond. Vooral
het titelnummer waar Steve Rothery’s dochter Jennifer een
gastrol had veroorzaakte kippenvel. Opmerkelijk detail: Jennifer
Rothery is de baby die je hoort op de oorspronkelijke
studio-opname! In 2015 is er naar verwachting weer een Marillion
Weekend, wie weet welk album er dan zal worden gespeeld... Het
beroemdste en meest succesvolle album van de groep viert dan z'n
dertigjarige jubileum. Zou het??? Website:
www.marillion.com.
IN MEMORIAM
Haycock, Pete - The New York Stakes
Van "Guitar And Son" (I.R.S./No Speak, 1988)
De laatste maanden van 2013 overleden enkele musici die de
moderne rockgeschiedenis mede hebben vormgegeven. Zo overleed op
1 december de voormalige drummer van The Wild Flowers en
Caravan, Richard Coughlan. Op 21 december ging de Zweedse
fluitist Björn J:son Lindh heen, een muzikant die in de
progressieve wereld vooral bekend werd van zijn werk met
gitarist Janne Shaffer en Isildurs Bane, hoewel hij ook op een
recente Opeth-plaat te bewonderen was. In de jazzwereld stierf
op 10 december gitarist Jim Hall en 23 december Yusef Lateef. En
tenslotte overleed op 30 oktober Pete Haycock. Haycock maakte
furore als gitaarheld in de Climax Blues Band. In 1988 verscheen
van hem het solo-album "Guitar And Son", waarmee Miles A
Copeland de nieuwe serie No Speak op zijn I.R.S.-label opende.
In de 131ste aflevering van Xymphonia draaiden we reeds een
nummer van die CD, nu als eerbetoon aan hem en zijn recentelijk
overleden collega's besteden we nogmaals aandacht aan deze
delicate gitaarplaat.
Website: http://www.petehaycock.com/.
ALBUM VAN DE MAAND DECEMBER
Opium Cartel, The – Then Came The Last Days Of May
Van "Ardor" (Termo Records, 2013)
In 2009 verscheen het eerste album "Night Blooms" van The Opium
Cartel. In dit project wilde gitarist/componist Jacob Holm-Lupo
(van White Willow) zijn meer songmatige popkant naar voren laten
komen. We hoorden sporen van de vroege progfolk van White
Willow, maar ook meer elektronica en artpop in de muziek,
vermengd met symfonische passages. Nu is er een opvolger onder
de titel "Ardor" en de muziek heeft een duidelijke ontwikkeling
doorgemaakt. De progfolk is nagenoeg weg, symfonische passages
zijn er nog steeds, maar het is met name de elektronica en
artpop die de boventoon voert. Qua vocalisten keren Tim Bowness
(van No-Man), Stephen James Bennet (van Henry Fool) en Rhys
Marsh terug, maar het zijn de stemmen van Venke Knutson en
Alexander Stenerud die we het meest horen. Naast Holm-Lupo op
het album horen we als instrumentalisten onder andere zijn
drummer/klankbeeldhouwer Mattias Olsson, toetsenist Lars Fredrik
Froisle (White Willow en Wobbler) en Ketil Vestrum Einarsen
(Jaga Jazzist). Het resultaat is een eerbetoon aan de klanken
die Holm-Lupo in de jaren 80 op de radio hoorde. Dus we horen
veel typische warme jaren 80-synthgeluiden, vertaald naar 2013.
“Then Came The Last Days Of May” is een cover van Blue Öyster
Cult - het is een mooie versie, maar we missen wel de prachtige
gitaarsolo uit het origineel.
Website: http://theopiumcartel.com/.
(OP)NIEUW Kompendium - A Moment Of Clarity
Van "Beneath The Waves - Elements" (Tigermoth Records, 2013)
"Elements" is een dubbel-CD die beschouwd moet worden als een
soort aanvulling op het in 2012 verschenen "Beneath The Waves",
waarmee Rob Reed onder de naam Kompendium een fraai progressief
folkrockalbum uitbracht. "Elements" bevat afwijkende versies en
mixen plus een CD met het gehele album in instrumentale vorm.
Van die tweede CD draaien we dit keer een nummer, waarin door de
instrumentale setting de gitaarsolo van Neil Taylor en Mel
Collins' lyrische saxofoon mooi uit de verf komen. Overigens
zijn de koorpartijen wel grotendeels gehandhaafd, zodat het niet
een compleet instrumentale plaat is geworden.
Website: http://www.kompendium-web.com/.
NOG NIET EERDER IN XYMPHONIA
Nine Stones Close - Hospitalbubble
Van "St Lo" (eigen beheer, 2008)
De Britse gitarist Adrian Jones speelde in o.a. de groep Lie Big
toen hij levensgebedreigend gewond raakte bij een zwaar ongeluk.
Er volgde een periode waarin hij in vele ziekenhuizen in diverse
landen verbleef. Het was een periode waarin z'n leven definitief
veranderde en hij musiceerde z'n demonen van zich af in "St Lo".
Het is het eerste album dat onder de naam Nine Stones Close
verscheen, maar het was dus nog niet de band zoals we die nu
kennen: dit is puur Adrian Jones solo. Het is een 40 minuten
lange sfeertekening met hier en daar haast geprevelde donkere
vocalen, wat ziekenhuisgeluiden, maar vooral een hoofdrol voor
intens gitaarwerk dat meer dan eens aan David Gilmours spel doet
denken.
Website: http://www.ninestonesclose.com.
In de beginjaren van Xymphonia kwam deze obscure Duitse band nog
wel eens voorbij, maar da's toch zeker alweer een kleine 20 jaar
geleden. Daarom maar weer eens aandacht voor dit vergeten kleine
Duitse juweeltje. Epidaurus baseerde zijn geluid zeker op de
Engelse school van Genesis en Yes, maar naar mate de plaat
vordert, blijkt dat men ook de mosterd uit eigen land wist te
halen en erin slaagde de meer symfonische kanten van Tangerine
Dream te verweven in de composities. Goed voorbeeld is de
instrumentale albumafsluiter “Mitternachtstraum”. Het bleef voor
Epidaurus in de jaren zeventig bij één plaat en al snel verdween
de band in de obscuriteit... Totdat in 1992 een klein label
interesse vertoonde in een heruitgave. Dit resulteerde zelfs in
een herformatie van de band, die aan het werk ging met wat oude
nummers en dat aanvulde met nieuw werk. Dit haalde echter bij
lange na niet het niveau van het debuut en al snel wierpen de
leden de handdoek wederom in de ring.
Website: http://www.progarchives.com/album.asp?id=2813.
Er is al een tijdje sprake van dat de Zweedse band Landberk weer
bij elkaar zal komen, maar feitelijk blijft het voorlopig nog
bij geruchten. De band die we ooit konden beschouwen als de
muzikale opvolger van Landberk was Paatos. De combi van het
echtpaar Petronella Nettermalm en drummer Huxflux Nettermalm
plus toetsenist Johan Wallen en de ex-Landberk-leden Reine Fiske
(gitaar) en Stefan Dimle (bas) leverde muziek op die bijna
naadloos aansloot op het werk van Landberk maar daar ook wel
nieuwe dingen aan toevoegde. Het meest spannende Paatos-album
was gelijk het debuut, “Timeloss”, uit 2002. Er volgenden nog
wel een aantal albums maar de kracht en potentie van het debuut
kwam niet meer echt tot uitdrukking en het lijkt er een beetje
op dat de band langzaam als een nachtkaars aan het uitgegaan
is... Hoewel: de Facebook-pagina lijkt aan te geven dat Paatos
nog wel met enige regelmaat in het repetitiehok te vinden is.
Website: http://www.paatos.com/.
Sunday 22 December 2013 Show No. 1073
NIEUWS
Sand - Clay
- A Pill To Keep The 'Plane From Crashing + Don't Nod
Van "Sand" (Kscope, 2013)
Sand is het soloproject van North Atlantic
Oscillation-frontman/songschrijver Sam Healy. Het album van
Sand, dat ook "Sand" heet, is herkenbaar North Atlantic
Oscillation-gerelateerd. Psychedelica, progressieve New Wave,
shoegaze en bij vlagen best wel catchy pop komen hier samen. Ook
hier weer die falsetzang, die regelmatig in knap gearrangeerde
koortjes is gestapeld, al dan niet met een phaser-effect
eroverheen. Vaak heeft de muziek een bezwerende kwaliteit, wat
je als luisteraar haast onbewust naar de 'repeat'-knop doet
tasten. "A Pill To Keep The 'Plane From Crashing" werkt
bijvoorbeeld vanuit het bijna-niets naar een hypnotiserende
climax waarin ons ELO-achtig meerstemmig een soort
gemoedstoestandsenquete wordt afgenomen.
Website: http://www.sandtheband.com/.
NIEUW
Dunnery, Francis - Frankenstein Monster
- Blood Of My Fathers
Van "Frankenstein Monster - Stitched Back Together" (Eigen
Beheer, 2013)
Begin dit jaar kondigde Francis Dunnery zijn terugkeer naar de
elektrische gitaar aan. Velen dachten wellicht dat hij met een
progressief rockalbum zou komen aanzetten, maar het onlangs
uitgebrachte "Frankenstein Monster - Stiched Back Together" is
veel meer een eerbetoon aan zijn in 2008 overleden broer Barry
("Baz"). Laatstgenoemde speelde in de vroege jaren zeventig in
Necromandus, dat in 1973 het door Tony Iommi geproduceerde album
“Orexis Of Death” opnam, dat pas in 1999 postuum werd
uitgebracht. Necromandus maakte muziek die de geest van Black
Sabbath vermengde met de intelligentie van Yes. Dunnery heeft
voor zijn nieuwe album vooral materiaal van zijn broer gebruik,
aangevuld met een cover van "Blood Of My Fathers" van de band
Warm Dust (waarin Paul Carrack zat) en eigen werk. Dit heeft een
echte gitaarplaat opgeleverd, waarin toetsen een zeer bescheiden
rol spelen. Geen terugkeer naar de oude sound van It Bites
derhalve. Lekkere riffs worden afgewisseld door splijtende
solo's, terwijl Dunnery's zang doorleefd klinkt. Opname-engineer
was trouwens Brett Kull van Echolyn, die ook de CD-mastering
deed.
Website: http://www.francisdunnery.com/.
NIEUW
Il Tempio Delle Clessidre - Fino Alla Vetta
Van "AlieNatura" (Back Widow, 2013)
Een deel van de redactie heeft Il Tempio Delle Clessidre al
enkele maanden geleden live bezig gezien in het Belgische
Verviers, maar we hadden nog geen aandacht besteed aan deze
Italoprogband. "Meesterwerk!" roept John Bollenberg in iO Pages
118 over "AlieNatura" en onderstreept zijn recensie met een
Vette Krent-status. De groep bestaat uit 4 mannen en een vrouw.
Die laatste, toetseniste Elisa Montaldo, schijnt de band te
leiden. Nu is het inderdaad zo dat haar kleurrijke en
afwisselende toetsenspel een belangrijke smaakmaker is. Vooral
omdat ze zoveel klassieke warme geluiden gebruikt. Sinds het
naar de band genoemde debuut is er echter een nieuwigheidje:
zanger Francesco Ciapica. Hij heeft typisch zo'n stem die je
alleen in Italiaanse prog hoort: zowel rauw als wendbaar en met
flink veel volume. Zijn gevoel voor theater was niet alleen
duidelijk te merken in z'n podiumpresentatie, maar spat ook uit
de speakers. En daardoor is zijn zang typisch een geval van
'love it or hate it. In "Fino Alla Vetta" is de verhouding sfeer
en theatraliteit mooi in balans. Ander prijsstuk is het
vijfdelige 'epic' "Il Cacciatore". Niet zoals veel andere
stukken geschreven door Elisa Montaldo, maar van de hand van
bassist Fabio Gremo. Of "AlieNatura" een meesterwerk is? Een
knap gemaakt werkstuk met behoorlijk wat eigenzinnigheid is het
in ieder geval.
Website: http://www.iltempiodelleclessidre.com/.
EEN MOOIE BAK HERRIE :-)
Gathering, The - I Can See Four Miles
Afkomstig van "Disclosure" (Psychonaut Records, 2012)
Het album “Disclosure” uit 2012 is het tweede album van The
Gathering met 'nieuwe' zangeres Silje Wergeland. Het eerste
album “The West Pole” uit 2009 werd goed ontvangen, ook door
ons, maar was achter af bezien misschien iets te veel een album
dat zijn best deed om aan te sluiten bij eerdere albums. Vreemd
genoeg doet “Disclosure” dat ook maar is het resultaat een stuk
avontuurlijker te noemen. Opvallend zijn bijvoorbeeld de ruime
gastrollen voor strijkers en trompet. De band kiest ervoor om
een nummer weer de tijd te gunnen zich te ontvouwen, wat
resulteert in langere tracklengtes, op een enerverend plaatje
gevuld met typische The Gathering-triprock.
Website: http://gathering.nl/.
20 JAAR GELEDEN
Enchant - Nighttime Sky
Afkomstig van "A Blueprint Of The World" (Dream Circle
Records, 1993)
Het nog net op de valreep van dit jaar, dat we aandacht schenken
aan het 20-jarig jubileum van het debuutalbum van de Amerikaanse
band Enchant. Aan dit album hebben wij van Xymphonia meer dan
goede herinneringen, want Enchant was samen met Jadis te gast op
het befaamde Xymphonia festival in het Beeklustpark in de zomer
van 1994. Dat optreden en met name het een kort ervoor gegeven
concert in een broeierige Metropool kunnen we nu achteraf
bekeken wel beschouwen als het beste wat we van Enchant hebben
gehoord en gezien. Overigens werd het album mede-geproduceerd
door Marillion-gitarist Steve Rothery, die ook nog even
meespeelt in de song die u zo gaat horen. Overigens werkt
Enchant aan een nieuw album – en dat terwijl er aan de lopende
band albums verschijnen waar Ted Leonard zijn vocalen aan leent.
Niet in de laatste plaats aan die van Spock's Beard, waar hij
sinds enkele jaren zanger van is. We draaien de klok nu 20 jaar
terug en kijken omhoog naar de... “Nighttime Sky”.
Website: http://www.enchantband.com/.
KERST-SPECIAL
Prog World Orchestra, The – The Little Drummer Boy
Van “A Proggy Christmas” (Radiant Records, 2012)
Wat krijg je als je een aantal topsymfomuzikanten een
progkerstalbum laat maken? Het vorig jaar verschenen album “A
Proggy Christmas” van The Prog World Orchestra geeft het
antwoord. Brein achter dit kerst project is Neal Morse
(ex-Spock's Beard, Transatlantic) en aan het album werkten Mike
Portnoy (ex-Dream Theater, Transatlantic), Steve Hackett
(ex-Genesis), Roine Stolt (The Flower Kings, Transatlantic),
Steve Morse (Dixie Dregs, Deep Purple) en Pete Trewavas
(Marillion, Transatlantic) mee. Naast een kerstversie van de
Edgar Winter-klassieker “Frankenstein” zijn vooral
kersttraditionals onder handen genomen. Zoals “Little Drummer
Boy” en “Joy To The World”.
Website: http://www.radiantrecords.com.
Camel – Silent Night
Free MP3 download (2012)
Het jaar 2013 stond in het teken van de terugkeer van Camel. Net
voor het einde van 2012 gaf Andy zijn fans een klein cadeau in
de vorm van een kerstnummer, een gitaarbewerking van “Silent
Night”, ofwel “Stille Nacht”. Deze willen we je natuurlijk nu
niet onthouden. Camel zal volgend jaar wederom een aantal
concerten geven waaronder in Eindhoven en Amsterdam.
Website: http://www.camelproductions.com/.
Chris - High Spirits
Van “Snow Stories” (Freia Music, 2012)
Een van de meest productieve muzikanten in Nederland is
Christaan Bruin. We konden hem dit jaar al horen met zijn band
Sky Architect, Mayra Orchestra en zijn derde solo album. Vorig
jaar maakte hij een heuse kerst-CD. Nee, geen traditionele
kerstnummers in prog-bewerking, maar originele nummers, passend
in de traditie van kerst. Het nummer dat we hebben uitgekozen
betoont eer aan een andere Nederlandse grootheid, namelijk
Kayak.
Website: http://www.chrismusic.nl/.
Reasoning, The - It's Christmas (Sing Out Loud)
Van “It's Christmas (Sing Out Loud)” (web single, 2013)
Ook The Reasoning vond het nodig mee te doen aan het
kerstgebeuren en trakteert ons op een heuse kerstsingle, “It's
Christmas (Sing Out Loud)” met, eenmalig als gast, toetsenist
Rob Reed van Magenta. De band werk momenteel aan zijn vijfde
studio-album, dat in 2014 zal verschijnen.
Website: http://www.thereasoning.com/.
Marillion – The Carol of The Bells
Van “Proggin’ Round The Christmas Tree” (Racket Records, 2013)
Traditioneel krijgen de leden van de Marillion-fanclubs een
kerstcadeau van de band. Dit jaar ook weer, in de vorm van een
DVD. Aangezien Marillion door Prog Magazine de Lifetime Award
heeft gekregen, heeft de band gemeend dit te gaan vieren in
'full prog mode'. Een verkleedpartij resulteerde in een komische
fotosessie, en een prog-bewerking van “Carol Of The Bells”. Dit
bleek zo goed te werken dat het nummer in download-vorm als
kerstsingle te koop is via o.a iTunes en Amazon. De opbrengst
hiervan gaat overigens naar een goed doel. Men mist dan
natuurlijk wel de clip, maar die is op Youtube te bewonderen.
Website: http://www.marillion.com
.
Detektivbyrån - E18
- Live/Universe
Van "E18 Album" (Danarkia, 2007) en "Wermland" (Danarkia,
2008)
Voordat Martin Molin dit jaar doorbrak met zijn speelse
progressieve progfolkband Wintergatan speelde hij samen met Jon
Nils Emanuel Ekström en Anders Flanders in Detektivbyrån. Met
die formatie maakte hij twee platen, die vergelijkbaar zijn met
het d ebuut van Wintergatan. Dat betekent een overvloed aan
allerlei
s peeldozen, kleine percussie-instrumenten en een accordeon die
een combinatie aangaa n met Moogs, elektrische piano's en
traditioneel drumwerk. Wellicht dat het allemaal wat intiemer
is, wat de nummers me t name door de vele belletjes toch een
soort kerstgevoel geeft. Vandaar nu aandacht voor de twee CD's
van deze eigenzinnige Zweden. Op de website zijn overigens nog
beelden te zien van een DVD, maar die is nooit uitgebracht.
Website: http://www.detektivbyran.net/worldofdetektivbyran/Welcome.html.
Ten Point Ten – Oh Come Oh Come Emmanual
Van het album “12 25” (ProgRock Records, 2005)
Kerstmuziek, maar dan wel in de vorm van rasechte symfo, in een
kerstjasje. Ten Point Ten (TPT) is een groep ervaren muzikanten
die in kleine christelijke kring concerten geeft; de groep is
niet bekend buiten Amerika. TPT bracht in 2000 een kerst-EP uit
en vervolgens in 2003 een volledig kerstalbum, “12 25” (ofwel de
datum van Kerstmis). Op dit album is een mix van origineel en
klassiek kerstmateriaal te vinden in de stijl van groepen als
Yes, Genesis en Spock's Beard.
IN HET NIEUWS
Chris - Distances
Afkomstig van "Days Of Summer Gone" (Progress Records, 2013)
Christiaan Bruin kan met recht een muzikaal multi-talent worden
genoemd. Hij is drummer van de band Sky Architect, is sinds kort
toetsenist bij Nine Stones Close, is een van de mensen achter
het bijzondere rock-orkest The Mayra Orchestra en brengt ook nog
eens met de regelmaat van de klok onder naam Chris solo-albums
uit. Zijn laatste album “Days Of Summer Gone” verscheen enkele
maanden terug, bijna tegelijk verscheen de nieuwe Sky Architect
én vorige week hadden we aandacht voor de juist verschenen
bijzondere CD/DVD-set van The Mayra Orchestra. Alsof dat niet
genoeg is kondigt Christiaan voor 2014 een wel heel ambiteus
project aan: The Black Codex. Dat is een wekelijkse serie van
door hem geproduceerde muziek, die het hele jaar 2014 moet gaan
lopen! Iedere week zal hij aan abonnees van The Black Codex zo'n
8 minuten nieuwe muziek leveren via een mail-bestand. Daarnaast
levert hij daar beeld bij in de vorm van bijvoorbeeld schetsen
of filmpjes. Een abonnement kost 4 euro per maand.
Zie: http://www.theblackcodex.com/.
Als je hier nog wat meer achtergronden over wilt weten hebben we
hier een link naar een interessant intervieuw op Progpraat.com:
http://progpraat.com/ .
Terug naar "Days Of Summer Gone": dat album heeft een klank die
te associëren valt met bands als Änglagård en White Willow. Het
resultaat is dik 60 minuten lang genieten van mooie composities
en ingetogen zang met heel af en toe een wat meer energieke
uitbarsting. Wat ons betreft is dit zeker Chris' beste album tot
nu toe en een regelrechte aanrader.
Website: http://www.chrismusic.nl/.
SEVENTIES
Titanic – Dying Sun
Van “Eagle Rock” (CBS, 1973 / Repertoire, 2000)
Titanic was een Noorse rockgroep die eind jaren '60 werd
opgericht en de Britse zanger Roy Robinson als frontman had. De
muziek valt te duiden als wat vaak 'proto-prog' wordt genoemd:
enerzijds de power en blues-basis van de hardrock van die dagen,
met bijbehorende rauwe vocalen - anderzijds een flink been in de
opkomende progressieve rock, middels een flinke rol voor
Hammondorgel, waar de nodige klassiek-georiënteerde licks aan
onttrokken worden, en experimenten met minder voor de hand
liggende structuren en pompeuze arrangementen. In Noorwegen én
in West-Duitsland was Titanic kortstondig flink populair.
Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Titanic_(band).
Sunday 15 December 2013 Show No. 1072
NIEUWS
Giltrap, Gordon & Oliver Wakeman - Moneyfacturing
- Wherever There Was Beauty
- Anyone Can Fly
Afkomstig van "Ravens & Lullabies" (Esoteric Antenna,
2013)
De laatste weken hebben we al veel aandacht geschonken aan een
reeks heruitgaven van Gordon Giltrap-albums, maar vreemd genoeg
hadden we dat nog niet gedaan aan zijn nieuwe album. Samen met
Oliver Wakeman (inderdaad, de zoon van) bracht hij eerder dit
jaar het album “Ravens & Lullabies” uit. Een opmerkelijk
album, omdat Giltrap voor het eerst in jaren weer een
symfonische rock plaat heeft gemaakt. De titel “Ravens &
Lullabies” geeft daarbij ook mooi weer hoe de plaat in elkaar
steekt: de 'Ravens'-tracks zijn de vocale songs die bij vlagen
een gespierd neoprog karakter hebben, de 'Lullabies' zijn de
ingetogen kortere instrumentale stukken waarin Giltrap en
Wakeman voornamelijk als duo opereren. Dat geldt dus niet voor
de 'Ravens', want daarop worden de heren bijgestaan door onder
anderen Arena-zanger Paul Manzi en Threshold-drummer Johanne
James. De tevens van Threshold bekende Karl Groom tekent voor de
mix van het album. Ook maakt Oliver Mystery-zanger Benoit David
zijn vocale opwachting in één track. Wakeman en David kennen
elkaar natuurlijk van hun avontuur bij Yes, dat voor beiden
overigens alweer ten einde is. Zo op papier lijkt zo'n
geforceerde indeling van het album een rampscenario, maar het is
juist die afwisseling tussen de tracks, het mooie gitaarspel van
Giltrap en het warme, kamerbrede toetsengeluid van Oliver
Wakeman dat het album tot een succes maakt.
Websites: http://www.giltrap.co.uk/
en http://www.oliver-wakeman.co.uk/.
NIEUW
Hogarth, Steve + Richard Barbieri - Oil
- Arc Light
Van "Arc Light" (Poison Apple, 2013)
Als opvolger van het fraaie "Not The Weapon But The Hand" bracht
het duo Richard Barbieri-Steve Hogarth onlangs het 'kleine
broertje' "Arc Light" uit. De EP bevat vier nieuwe tracks en een
bewerking van de download-track "Intergalactic". Qua bezetting
is dit mini-album was soberder dan het debuut, met alleen
gitarist Aziz Ibrahim te gast op vier nummers en tabla-speler
Dabir Singh op één track. Toch levert dit een fraai geproduceerd
stuk muziek op, dat deels gevuld is met introverte,
ambient-getinte pop en deels met meer uptempo-werk, zoals de
twee gekozen nummers goed onderstrepen. Overigens was het duo
onlangs te gast bij het door Isildur's Bane georganiseerde IB
Expo-festival, met onder andere David Torn en GRICE.
Websites: www.stevehogarth.com
en www.richardbarbieri.net.
NIEUW
KBB - Vertical Divided Alone Man
Van "Age Of Pain" (Disk Union, 2013)
Na zes jaar wachten is er eindelijk een vierde studio-album
verschenen van de Japanse progressieve jazzrockgroep KBB.
Bijzonder is nog steeds de centrale rol van de viool van Akihisa
Tsuboy en het ontbreken van een gitarist in de bezetting. De
acht stukken van "Age Of Pain" vallen in drie categorieën te
verdelen. Ingetogen, haast melancholieke stukken waarin sfeer en
melodie voorop staat, zoals het titelnummer. Vrolijke stukken
met een aanstekelijk Amerikaans hoedown-gevoel, dat vast
afgekeken is bij Dixie Dregs, zoals bijv in "Termites Daydream".
En energieke stukken waarin de muzikanten op het scherpst van de
snede laten horen wat ze waard zijn. Zoals in "Vertical Divided
Alone Man". Tsuboys vioolspel blijft aldoor gloedvol, maar heeft
vooral hier een lekker gemeen kartelrandje. Hij gaat hier vol
het duel aan met toetsenist Toshimitsu Takahashi, over een
ritmische ondergrond waarin vooral het zoemende basgitaarspel
van Dani opvalt. Helaas is "Age Of Pain", in tegenstelling tot
de eerdere vier albums (de drie aangehaalde albums en een
live-plaat), niet in Europa uitgebracht. Hij is dus alleen via
Japanse import te verkrijgen. In eerste instantie was dat
loeiduur, inmiddels is het album voor een dikke 20 euro (3000
yen) te bemachtigen via de link die u op onze site vindt: http://www.cdjapan.co.jp/detailview.html?KEY=ARC-1162
.
Website: http://tsuboy.internet.ne.jp/kbb/.
NIEUW
Hooverphonic – Gravity
Van het album “Reflections” (Sony Music, 2013)
"Dit is de tweede studioplaat waarop leden van het eerste uur
Alex Callier en Raymond Geerts worden bijgestaan door zangeres
Noémie Wolfs. Wolfs neemt de vocalen dit keer overigens niet
alleen voor haar rekening, maar krijgt gezelschap van drie jonge
mannelijke vocalisten. "Reflection" laat hierdoor een wat ander
geluid horen dan we van Hooverphonic gewend zijn. Dit komt nog
nadrukkelijker naar voren in de instrumentatie, waarin de violen
een keer achterwege zijn gelaten en buitengewoon aanstekelijke
popklanken en verrassend rijke arrangementen domineren.
"Reflection" is hierdoor een opvallend lichtvoetige en vrolijke
popplaat geworden, die zeker in de meer uptempo momenten
nauwelijks raakvlakken heeft met het vertrouwde
Hooverphonic-geluid, dat overigens wel terugkeert wanneer de
band gas terug neemt. Gravity is zo’n nummer. (aldus Erwin
Zijleman in Platomania)
Website: http://www.hooverphonic.com/.
NIEUW
Church, Charlotte - Glitterbombed
Afkomstig van “TWO” (Alligator Wine Records, 2013)
Het voormalige kindsterretje Charlotte Church is alweer enige
tijd bezig met een opmerkelijke reeks EP's. Onlangs schonken we
al aandacht aan haar eerste EP. Ze maakt nu als onafhankelijk
artieste artpop op een veel kleinere schaal. In iets meer dan
een jaar tijd heeft ze nu 3 EPs op haar eigen label uitgebracht
met songs die zelf heeft geschreven, in haar eigen studio zijn
opgenomen met muzikanten die ze uit haar eigen omgeving bij
elkaar heeft gehaald. Het resultaat is bij vlagen verbijsterend
te noemen. De invloeden van Kate Bush, Imogen Heap en Florence +
The Machine zijn duidelijk, maar op geheel eigen wijze in haar
muziek gevat. Op de tweede EP, genaamd “TWO”, krijgen
synthesizers voor het eerst duidelijk meer ruimte waardoor een
breder geluid ontstaat. Opener “Glitterbombed”, dat opvalt door
het gebruik van elektrische viool, zou in een alternatief
muziekuniversum misschien zelfs wel een grote hit hebben kunnen
worden. Dat Charlotte Church overigens geen enkele moeite heeft
om hetgeen ze op plaat neerzet ook live te presenteren, bewijst
wel een in haar tot studio omgebouwde garage gemaakte
live-opname die op Youtube te vinden is.
Website: http://charlottechurchmusic.com/.
NIEUW
Mayra Orchestra - Change
- Freedom
Van “World Of Wonder” (eigen beheer, 2013)
Mayra Orchestra is een project dat is bedacht door Maartje
Dekker en samen met Christiaan Bruin is uitgewerkt. Ze noemt het
zelf een 'cinematic pop orchestra' en dat dekt de lading goed.
Afgelopen week was de albumpresentatie in Alphen aan den Rijn,
waar het orkest een sprookjesachtige wereld neerzette. Denk
hierbij aan een combinatie van Tori Amos, Björk en Sigur Rós,
met hier en daar een dosis symfonische rock. Drie jaar is er
gewerkt aan deze plaat en dat is te zien en te horen. De
mastering is gedaan in de Wisseloord Studio’s, door Darcy
Propper, die in het verleden al eens een Grammy Award met
dergelijk werk wist te winnen. Het album klinkt dan ook als een
klok. Ook de bijgaande DVD mag er zijn. Hier zie je wat het
orkest neer kan zetten en naast de muziek ook visueel de puntjes
op de 'i' weet te plaatsen. Vermeldenswaardig is het fraaie
pop-up-boekwerk, dat geheel met de hand is gemaakt. Kortom een
indrukwekkend project van Nederlandse bodem.
Website: http://www.mayraorchestra.com/.
HERNIEUWDE AANDACHT / A.O.R.
Little River Band – The Lost And The Lonely
Van het album “Cuts Like A Diamond” (Frontiers Records, 2013)
Na tien jaar verscheen er onlangs eindelijk weer een
studio-album van the Little River Band: “Cuts Like A Diamond”,
voor Frontiers Records. Van de oorspronkelijke bezetting van de
band is niets meer over. De veteraan in de band is nu
bassist/zanger Wayne Nelson, die in 1980 bij de groep kwam en
sinds 2000 de frontman is. Hij leidt een groep vol betrouwbare
professionals. Op het nieuwe album vinden we niet veel
ontwikkeling ten opzichte van de hits uit de vroege jaren ’80
(zoals “Take It Easy On Me” en “Man On Your Mind”). Dat betekent
niet dat “Cuts Like A Diamond” teleurstellend is: de band is met
zijn tijd mee gegaan en klinkt dan ook erg verfrissend.
Website: http://littleriverband.com/.
LIVE-TIP
Waite, John – Shadow Of Love
Van het album “Rough & Tumble” (Frontiers Records, 2011)
John Waite is vooral bekend als leadzanger van de band The
Babys. Bekende nummers van The Babys zijn onder andere “Isn’t It
Time” uit 1976 en “Everytime I Think Of You” en “Piece Of The
Action” uit 1979. In 1989 vormde hij met onder andere (toen)
ex-Journey-leden Neal Schon en Jonathan Cain Bad English. De
naam Bad English is afgeleid van een snookerterm. Bekend zijn de
nummers “Straight To Your Heart” maar vooral “Time Stood Still”.
Ook heeft hij solo twaalf albums gemaakt, waarvan van het
laatste, “Rough And Tumble”, in 2011 verscheen. Op dit album
staat het nummer “Shadow Of Love”, dat in Europa ook op single
werd uitgebracht. Afgelopen week werd bekend dat John Waite op
zaterdag 10 mei 2014 in de Hengelose Metropool zal optreden.
Websites: http://metropool.nl/agenda/john-waite
en http://www.johnwaitethesinger.com/.
ALBUM VAN DE MAAND DECEMBER
Opium Cartel, The – White Wolf
Van "Ardor" (Termo Records, 2013)
In 2009 verscheen het eerste album "Night Blooms" van The Opium
Cartel. In dit project wilde gitarist/componist Jacob Holm-Lupo
(van White Willow) zijn meer songmatige popkant naar voren laten
komen. We hoorden sporen van de vroege progfolk van White
Willow, maar ook meer elektronica en artpop in de muziek,
vermengd met symfonische passages. Nu is er een opvolger onder
de titel "Ardor" en de muziek heeft een duidelijke ontwikkeling
doorgemaakt. De progfolk is nagenoeg weg, symfonische passages
zijn er nog steeds, maar het is met name de elektronica en
artpop die de boventoon voert. Qua vocalisten keren Tim Bowness
(van No-Man), Stephen James Bennet (van Henry Fool) en Rhys
Marsh terug, maar het zijn de stemmen van Venke Knutson en
Alexander Stenerud die we het meest horen. Naast Holm-Lupo op
het album horen we als instrumentalisten onder andere zijn
drummer/klankbeeldhouwer Mattias Olsson, toetsenist Lars Fredrik
Froisle (White Willow en Wobbler) en Ketil Vestrum Einarsen
(Jaga Jazzist). Het resultaat is een eerbetoon aan de klanken
die Holm-Lupo in de jaren 80 op de radio hoorde. Dus we horen
veel typische warme jaren 80-synthgeluiden, vertaald naar 2013.
Vanavond hoort u “White Wolf”, een nummer dat gezongen wordt
door Alexander Stenerud.
Website: http://theopiumcartel.com/.
NIEUW
Irvine Band, The John – Here Comes The Twister
Van "Next Stop" (John Irvine Music, 2013)
'De progressieve rockplaat die Allan Holdsworth nooit maakte',
zo zou je “Next Stop”, de tweede CD van The John Irvine Band,
kunnen omschrijven. De al sinds de jaren 80 in de muziekwereld
actieve, doch pas in 2011 met “Wait & See” debuterende
Irvine geeft toe door de gitaarmagiër beïnvloed te zijn, maar
wijst tevens op talloze verschillen in speltechniek en
-benadering. Vooral het feit dat men de voorkeur geeft boven
instrumentale, symfonisch gearrangeerde rocknummers boven
complexe jazzrockstukken is een duidelijke aanwijzing voor dit
statement. Er is dan ook volop te genieten van lekker vol
toetsenwerk, zowel qua begeleiding als qua solo's. Dit maakt dit
album zeker ook geschikt voor liefhebbers van instrumentale prog
en niet alleen voor fans van gitaarmuziek in de stijl van Snowy
White, David Gilmour, Lyle Workman, Steve Topping en Brett
Garsed. Aardig detail is overigens dat de Schot Irvine in de
vorm van het nummer “Your Skyline” een eerbetoon heeft
gecomponeerd voor zijn landgenoot, wijlen John Martyn.
Website: http://thejohnirvineband.com/.
HERUITGAVE
Màelstrom - The Balloonist
Van "Màelstrom" (1973 / Black Moon Productions, 1997 / Black
Widow, 2013)
Màelstrom was een groep uit Florida, die op zijn enige album uit
1973 progressieve rock, jazzrock en psychedelica vermengde op
een wijze die overeenkomsten vertoont met wat in dezelfde tijd
in Canterbury gebeurde. De inmiddels overleden bandleider Robert
Owens speelde zowel gitaar, saxofoon en piano als Mellotron. Ook
medebandlid James Larner bespeelde meerdere instrumenten,
waaronder vibrafoon, marimba en fluit. Die rijke instrumentatie
geeft ook lichte Gentle Giant-trekjes hier en daar. Maar de
sferen kunnen uiteenlopen van Van Der Graaf Generator-heftig
(als Owens sax speelt) tot Pavlov's Dog-zweverig (als er
meerdere Mellotrons tegelijk zijn te horen). In 1997 werd het
album voor het eerst op CD uitgebracht, maar het was intussen al
jaren moeilijk vindbaar. Nu heeft Black Widow het heruitgegeven
in digipack-vorm, met dezelfde bonustracks als in 1997: twee
live-tracks uit 1980, toen de groep een gedeeltelijke reünie
hield op een festival in Indiana. Ten tijde van de eerste
CD-release hebben we twee nummers gedraaid - voor diegenen die
dat nog scherp voor de geest hebben: we kiezen nu een ander
stuk.;-)
Meer info: http://www.progarchives.com/artist.asp?id=1429.
DOWN-UNDER PROG
Sebastian Hardie - I Remember
Van "Blueprint" (eigen beheer, 2011)
We hebben maar één keer, om precies te zijn in februari vorig
jaar, aandacht besteed aan het comeback-album van het
Australische Sebastian Hardie. En "Blueprint" verdient beslist
een beter lot! “Blueprint” is het eerste album van de
Australische band Sebastian Hardie in bijna 36 jaar tijd! Vanaf
de eerste noten waan je je weer terug in de jaren zeventig, want
het vertrouwde Sebastian Hardie-geluid komt uit je speakers. We
hebben de herkenbare gitaar van Mario Millo, die nog het meest
aan Jan Akkerman doet denken. En de heerlijke orgel- en
Mellotron-sounds van Toivo Pilt plus natuurlijk de lekker lome
begeleiding op bas en drums door Alex en Peter Plavsic. Na de
reünie-shows die de band in 2003 deed als voorprogramma voor Yes
in Australië, was het plan ontstaan om een nieuwe plaat te gaan
maken. Door de geografische afstand tussen de leden bleek dit
logistiek echter moeilijk te organiseren. Dit weerhield de
bandleden er niet van gestaag te werken aan wat “Blueprint” zou
worden. Hoewel er dit keer geen episch stuk als “Four Moments”
of “Windchase” op staat, is het zeker een plaat om van te
smullen. Zo overtreft Millo zichzelf in "I Remember", met
gitaarspel op het scherpst van de snede.
Website: http://www.sebastianhardie.com.au/.
VOORLOPER OP KERST (meer volgende week)
Angel Snow – Holiday
Van “Eastside Manor Christmas Sessions” (Noisetrade, 2013)
December is nauwelijks begonnen of de kerstliederen vliegen je
al om je oren. Dit jaar is er echt geen ontkomen aan! Zelfs
gerenommeerde artiesten en labels doen er aan mee. We staan bij
Xymphonia natuurlijk ook bekend om onze (mini-)kerstspecials en
daarom nu al een kleine opmaat. Niet helemaal prog, maar meer in
het singer/songwriter-genre. Vooral in die scene is het
kerstlied namelijk goed vertegenwoordigd. Het Noisetrade-label
heeft een mooie verzamelaar samengesteld van live-sessies,
opgenomen door verschillende folk- en country-artiesten. Het
mooie is, dat deze compilatie gratis is te downloaden van de
Noisetrade-site. Het nummer van Angel Snow is zeker een van de
hoogtepunten met een onheilspellende gitaar-soundscape op de
achtergrond.
Websites: http://noisetrade.com/
en http://angelsnow.net.
Zes weken geleden gaven we nog aandacht aan DVD/CD-set Secret
Showcase - Live In Amsterdam" van Odyssice’s optreden bij RTV
Noord-Holland in 2006, waarbij de band een concert gaf in de
nieuwe studio van de omroep, in Amsterdam. Tegelijkertijd met
"Secret Showcase" is er ook een heruitgave, voor de tweede keer,
van "Moondrive". In 1996 was dat nog een EP met 4 stukken, in
2003 werd het al bijna een volwaardig album. Nu, uitgebreid met
demo's uit 1987 (indertijd uitgezonden door Veronica's Countdown
Café!) en live-opnamen uit 2001 (deels gemaakt tijdens het
Symphel-concert in Hellendoorn!) is het zelfs een dubbelaar! Uit
deze live-opnamen kiezen wij het nummer “Scream”.
Website: http://www.odyssice.com.
Sunday 08 December 2013 Show No. 1071
NIEUWS
Boston – Heaven On Earth
– Someone
Van “Life , Love And Hope” (Frontiers Records, 2013)
Met, sinds het debuut in 1976 verscheen, meer dan 31 miljoen
verkochte albums (wereldwijd), lijkt het haast onmogelijk dat er
iemand is die Boston níet kent. Wie kent er niet de bekende
songs “More Than A Feeling”, “Amanda”, “Peace Of Mind” en
“Smokin'”? Maar de zelfmoord van zanger Brad Delp in 2007
creëerde een enorme leegte voor de band Boston. Nu verschijnt er
voor het eerst sinds 11 jaar een nieuw album. Het is het zesde
Boston-album en het is getiteld ”Life, Love And Hope”. Op dit
album zijn nog 3 liedjes te horen met zang van de overleden Brad
Delp. Oprichter / producer Tom Scholz doet zijn best om zijn
gemis te compenseren met meerdere vervangende vocalisten en
natuurlijk zijn de meeste nummers in de bekende Boston-stijl met
gelaagde gitaarpartijen en arena-rockriffs .
Website: http://www.bandboston.com/.
NIEUW
Transatlantic – Shine
Van het komende album "Kaleidoscope" (InsideOut, 2014)
Transatlantic, de supergroep met in de band drummer Mike Portnoy
(ex-Dream Theater), Marillion-bassist Pete Trewavas,
toetsenist-zanger Neal Morse (ex-Spock’s Beard) en The Flower
Kings-zanger/gitarist Roine Stolt, lanceert voor het eerst in
zijn bestaan een officiële videoclip. Het is een promfilm bij
het nummer “Shine”, afkomstig van het nieuwe, vierde
Transatlantic-album met de titel “Kaleidoscope”. Het album zal
op 27 januari 2014 bij InsideOut Records verschijnen.
Transatlantic gaat ook weer op tournee en is op 13 en 14 maart
2014 in het Tilburgse 013 te aanschouwen.
Website: http://www.transatlanticweb.com/.
NIEUW
Griff, Zaine - Living In The Heart Of You
- Cry
Van "Child Who Wants The Moon" (ZG Music, 2012) en "The
Visitor" (ZG Music, 2013))
In 1979, vlak voor de woelige dagen van de zogenaamde New
Romantic-periode, reisde de New Zeelandse zanger/beeldend
kunstenaar Zaine Griff af naar Engeland, het episch centrum van
die beweging. Met de platen "Ashes And Diamonds" uit 1979 en
vooral "Figures" uit 1982 wist hij met zijn gestileerde,
symfonisch getinte synthipop een naam op te bouwen. Niet voor
niets vinden we op die albums namen als Tony Visconti, Hans
Zimmer, Kate Bush, Graham Preskett en Yukihiro Takahashi. In
2012 werden deze platen eindelijk op CD uitgebracht en
tegelijkertijd maakte Zaine Griff een herstart met het album
"Child Who Wants The Moon", dat dit jaar gevolgd werd door "The
Visitor". Tegenwoordig maakt Griff gestileerde pop in de stijl
van David Bowie en Bryan Ferry, waardoor vooral tijdens het
gitaarspel vleugjes Steely Dan gevlochten zijn. Van beide albums
draaien we een nummer, waarin vooral dat laatste aspect goed te
horen is.
Website: http://www.zainegriff.com/.
NIEUW
Kompendium – Beneath The Waves (extended)
Van "Beneath The Waves - Elements" (Tigermoth Productions,
2013)
Rob Reed, de grote man achter Magenta, gooide vorig jaar hoge
ogen met het symfonische folkrockproject Kompendium en het
conceptalbum "Beneath The Waves". Deze week maakte Reed bekend
dat er een dubbel-cd zal verschijnen met daarop alternatieve
versies, voorheen onuitgebrachte tracks en originele demo's plus
een bonus-disc waarop "Beneath The Waves" in zijn geheel
instrumentaal te beluisteren is. Van het titelnummer is
bovendien nog een uitgerekte alternatieve versie te bewonderen
op de eerste disc, die we nu naar gaan beluisteren. Bij “Mercy
Of The Sea” mis je verder wel het klassieke koor en Steve
Balsamo's heldere zang, maar de gitaarsolo van Francis Dunnery
komt daardoor wel extra goed uit de verf. Dunnery leverde
trouwens onlangs "Frankenstein Monster" af, zijn langverwachte
terugkeeralbum naar de progressieve rock. Daarover later beslist
meer.
Websites: http://www.kompendium-web.com/
en http://www.francisdunnery.com/.
NIEUW
Little River Band – Where Do I Run
Van het album “Cuts Like A Diamond” (Frontiers Records, 2013)
Naar tien jaar verscheen er onlangs eindelijk weer een
studio-album van the Little River Band: “Cuts Like A Diamond”
voor Frontiers Records. Van de oorspronkelijke bezetting van de
band is niets meer over. De veteraan in de band is nu bassist
/zanger Wayne Nelson , die in 1980 bij de groep kwam en sinds
2000 de frontman is. Hij leidt een groep vol betrouwbare
professionals. Op het nieuwe album vinden we niet veel
ontwikkeling ten opzichte van de hits uit de vroege jaren ’80
(zoals “Take It Easy On Me”) en “Man On Your Mind”). Dat
betekent niet dat “Cuts Like A Diamond” teleurstellend is: de
band is met zijn tijd mee gegaan en klinkt dan ook erg
verfrissend .
Website: http://littleriverband.com/.
IN DE HERHALING
Ayreon - Progressive Waves / The Gift / The Eleventh Dimension
/ Inertia / The Theory Of Everything Part 2
Van het album “The Theory Of Everything” (InsideOut, 2013)
“The Theory Of Everything” schopte het tot een Vette
Krent-notering in iO Pages 118: "Vijf jaar na "01011001", pakt
Arjen Lucassen weer uit met een dubbelalbum met vier epics van
ruim 20 minuten. De meester is er wonderwel in geslaagd weer met
een dijk van een bezetting te komen. We komen hier zangers tegen
die er niet om liegen: o.a. John Wetton (King Crimson, Asia,
UK), Cristine Scabbia (Lacuna Coil), Tommy Karevik (Seventh
Wonder, Kamelot) en JB (Grand Magus). Ook horen we kanonnen als
Keith Emerson, Rick Wakeman, Jordan Rudess, Steve Hackett en
Troy Donockley. Lucassen smelt klassieke muziek, volksmuziek,
metal en elektronische muziek schijnbaar moeiteloos samen tot
een bombastisch symfonisch geheel dat hij terecht als zijn meest
progressieve werk tot nu toe bestempelt. In een stevige, maar
ongelooflijk vloeiende stijl hoor je onder meer invloeden van
Yes, Tangerine Dream, Pink Floyd, Jeff Wayne en klassieke
componisten als Wagner. Een ultieme krachttoer van Lucassen."
aldus de Almelose prog-journalist Menno von Brucken Fock. Er
zijn meerdere formats van dit album leverbaar, al dan niet
vergezeld gaand van de instrumentale versies van de stukken en
een DVD met een 'making of'-documentaire en interviews. Het
dubbelalbum bevat vier zogenaamde 'phases'. Wij laten u vanavond
'Phase One' horen.
Website: http://arjenlucassen.com/.
OPENER
Waterboys, The - December
Van "The Waterboys" (Chicken Jazz/Island, 1983 / EMI, 2002)
Het toepasselijk voor deze maand gekozen "December" is het
openingsnummer van het titelloze debuut van The Waterboys uit
1983. Deze Schotse band werd vooral bekend om zijn pastorale
sound, de gedreven voordracht van zanger/gitarist/toetsenman
Mike Scott, de krachtige saxofoonpartijen van Anthony
Thistlethwaite en vanaf het tweede album de creatieve inbreng
van multi-instrumentalist Karl Wallinger. Het eerste album werd
overigens gelanceerd met de door Rupert Hine geproduceerde
single "A Girl Called Johnny". In 2002 verscheen er een mooi
opgetuigde heruitgave, waarop talloze bonustracks staan plus de
volledige uitvoeringen van songs die op de oorspronkelijke
LP-versie waren ingekort of zelfs weggelaten. The Waterboys zijn
overigens nog steeds actief.
Website: http://www.mikescottwaterboys.com/.
LIVE-TIP
Uriah Heep – Dreams
Van “Wonderworld” (Bronze, 1974 )
“Wonderworld” was het zevende studio-album van de Britse band
Uriah Heep, uit 1974. Het bevat soms boogiënde, even vaak
epische hardrock met rollende orgels van Ken Hensley tegenover
gedreven gitaarlicks van Mick Box en de volle stem van David
Byron. Het is de laatste plaat de de band maakte met bassist
Gary Thain, die overleed na een overdosis. Hij zou worden
opgevolgd door niemand minder dan John Wetton. Dinsdag 10
december speelt Uriah Heep in de Melkweg in Amsterdam en een dag
later in de Bosuil in Weert.
Website: http://www.uriah-heep.com/.
LIVETIP
Keats – Give It Up
Van "Keats" (EMI Records, 1984 / Renaissance Records, 1996)
Bij leven en welzijn zal volgend jaar op 2 oktober de dan
69-jarige Colin Blunstone optreden in de Metropool in Hengelo en
twee dagen later in Cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer. De
Britse zanger heeft in zijn carrière met zijn licht-hese stem
het geluid van groepen als Argent, The Zombies en The Alan
Parsons Project mede bepaald. Met leden van die laatste formatie
richtte hij in 1984 samen met de uit Camel gestapte Peter
Bardens het gelegenheidsproject Keats op. Het door Alan Parsons
geproduceerde titelloze debuut bevatte muziek die ergens tussen
progressieve pop in de stijl van Pilot en melodieuze A.O.R. in
lag. Zij die hoopten op een mix tussen Camel en TAPP kwamen
derhalve bedrogen uit, maar in de loop der tijd is het album wel
degelijk tot een mooi tijdsbeeld uitgegroeid. In 1996 bracht
Renaissance Records een heruitgave uit, waarop één bonustrack
plus een 26 minuten lang interview met producer Parsons en
gitarist Ian Bairnson.
Website: http://www.colinblunstone.co.uk/.
ALBUM VAN DE MAAND DECEMBER
Opium Cartel, The - Silence Instead
Van "Ardor" (Termo Records, 2013)
In 2009 verscheen het eerste album "Night Blooms" van The Opium
Cartel. In dit project wilde gitarist/componist Jacob Holm-Lupo
(van White Willow) zijn meer songmatige popkant naar voren laten
komen. We hoorden sporen van de vroege progfolk van White
Willow, maar ook meer elektronica en artpop in de muziek,
vermengd met symfonische passages. Nu is er een opvolger onder
de titel "Ardor" en de muziek heeft een duidelijke ontwikkeling
doorgemaakt. De progfolk is nagenoeg weg, symfonische passages
zijn er nog steeds, maar het is met name de elektronica en
artpop die de boventoon voert. Qua vocalisten keren Tim Bowness
(van No-Man), Stephen James Bennet (van Henry Fool) en Rhys
Marsh terug, maar het zijn de stemmen van Venke Knutson en
Alexander Stenerud die we het meest horen. Naast Holm-Lupo op
het album horen we als instrumentalisten onder andere zijn
drummer/klankbeeldhouwer Mattias Olsson, toetsenist Lars Fredrik
Froisle (White Willow en Wobbler) en Ketil Vestrum Einarsen
(Jaga Jazzist). Het resultaat is een eerbetoon aan de klanken
die Holm-Lupo in de jaren 80 op de radio hoorde. Dus we horen
veel typische warme jaren 80-synthgeluiden, vertaald naar 2013.
Vanavond aandacht voor het introverte "Silence Instead",
gezongen door Tim Bowness.
Website: http://theopiumcartel.com/.
BUITENBEENTJE
Walkabouts, The - Last Tears
Van "Trail Of Stars" (Glitterhouse Records, 1999)
In het nummer van The Opium Cartel zat een fluitmelodie die ons
sterk deed denken aan de Mellotron-fluit in "Last Tears". Deze
song staat op "Trail Of Stars", het in 1999 verschenen negende
album van de Amerikaanse rootsrockers The Walkabouts. Chris
Eckman, Carla Torgersen en Glenn Slater wisten de robuuste
bandsound vanaf dat moment steeds meer te injecteren met
symfonische, spacy en proggy elementen. Daartoe werden antieke
instrumenten als de genoemde Mellotron, Moogs en
ARP-synthesizers ingezet, naast moderne hulpmiddelen als samples
en loops. Wie “Trail Of Stars” als geheel beluistert, zal dan
ook beamen dat de plaat een welverdiend plekje kreeg in het
onlangs verschenen tijdschrift Prog Pages, een speciale editie
van iO Pages waarin aandacht werd besteed aan de buitenbeentjes
van de progressieve muziek.
Website: http://www.thewalkabouts.com/.
MONUMENT
Änglagård - Ur Vilande
Van: "Viljans Öga" (Änglagård Records, 2012)
18 jaar na het laatste album en 9 jaar na een eerste poging tot
een reünie terug te komen verscheen in 2012 “Viljars Öga”.
Änglagårds muziek borduurt nog steeds voort op het klankpalet
van de grootheden van de progressieve rock en brouwt daar zijn
eigenzinnige instrumentale mix van. Mix de heftige passages van
Yes, Van Der Graaf Generator en vooral King Crimson met de
pastorale klanken van Genesis en Schicke Führs Fröling en je
hebt misschien een idee welke kant op gaat. Opvallend is dat met
name het aandeel van fluitiste, en nu ook saxofoniste, Anna
Holmgren gegroeid is. Ook blijkt dat de composities een nog
grotere mate van verfijndheid hebben. Het resultaat is niet
altijd even gemakkelijk om gelijk in door te dringen, maar
uiteindelijk erg bevredigend. De plaat bevat slechts vier
tracks, allen langer dan 12 minuten. "Ur Vilande" is het
karakteristieke openingsnummer dat alle klassieke
Änglagård-elementen in zich draagt.
Website: http://www.anglagard.net/.
EINDNUMMER
Pallas – March On Atlantis
Van “The Sentinel” (Harvest, 1984 / Centaur Discs, 1992 /
InsideOut, 2004)
De Schotse formatie Pallas loopt al dertig jaar mee in de
muziekindustrie, zodat de leden onderhand een boek kunnen
schrijven over hun ervaringen met platenmaatschappijen. Kort
gezegd, op het moment zijn ze klaar met de labels en moet het
roer om. Zoals vele bands proberen ze via crowdfunding het
budget bij elkaar te vergaren voor het uitbrengen van het album
“Wearewhoweare”. Iedere fan kan mee participeren in het album
door zich in te schrijven op allerlei manieren die wij kennen
van crowdfunding. Je kunt bijvoorbeeld intekenen op
handgeschreven teksten, digitale download en special edition,
ook kun je als producer optreden of zelfs een nummer met de band
opnemen. Niks is te gek, lijkt het wel. Muzikanten moeten steeds
creatiever worden om fans aan zich te binden en zodoende geld te
vergaren voor het uitbrengen van een CD. Wilt u meer informatie
over deze crowdfund-actie: op onze site vindt u een weblink.
(bron: Progwereld) Genoeg toekomst, wij grijpen terug naar een
klassieker van de band: het album “The Sentinel” uit 1984.
Daarvan “March On Atlantis”.
Pallas Crowdfunding link: http://www.indiegogo.com/projects/pallas-wearewhoweare
.
Website band: http://www.pallasofficial.com/.
Sunday 01 December 2013 Show No. 1070
IN HET NIEUWS
Genesis - Man Of Our Times
Van "Duke" (Charisma, 1980 / Virgin, 2007)
Als alles waar is, zou Phil Collins de titel van het nog niet
eerder in Xymphonia gedraaide “Man Of Our Times” geheel
toekomen. Er zijn namelijk nieuwsberichten verschenen, waarin
Collins aangeeft, mede gestimuleerd door zijn kinderen, om zijn
werk weer op te pakken. En met dat werk zou mogelijk ook spelen
met Genesis bedoeld kunnen zijn.
Hier zijn wat impressies, ook te vinden op http://www.genesis-news.com/ : Genesis
forums, including the Italian based genesis-news.com have been
awash with excited chatter since drummer/singer Phil Collins
made some recent comments to press at a premiere of the musical
Tarzan in Stuttgart, Germany. In comments widely reported in the
German newspaper Bild, and also Hamburger Abendblatt, Collins
not only revealed he is considering a return to working as a
musician but also mentioned that he would even consider working
as a member of Genesis again! Collins was widely reported to
have retired from the music business following health problems
that prevented him from drumming back in 2011, although he was
forced in the wake of much online and media speculation to
announce on his own website that he was not retiring, but taking
time out to focus on family life. Now it appears that same
family have inspired in him the desire to create music again.
Back in August of this year, his eldest son Simon, singer and
drummer with Prog Award winners Sound Of Conactannounced of his
dad: “He’s great. He’s doing really well. He’s starting to write
again actually and spending more time with family, myself
included. I think he’s just enjoying taking a much needed, much
deserved break from the insanity of going on tour for years on
end. As much as that is his deepest passion as it is mine, it’s
important to sit back sometimes and actually enjoy what you’ve
achieved and spend some time with family. So that is what’s
happening in our camp.” Speaking earlier this week Phil
announced that his younger sons Nicholas and Matthew’s desire to
see their father working again had fired his recent interest,
stating he wouldn’t have been interested if his manager had
suggested the fact but he is more motivated by his sons’
interest. Bild went even further, quoting Collins as saying:
”I’m thinking about doing some shows again, even with Genesis.
Everything is possible. We could tour in Australia and South
America. We haven’t been there yet.” The full Bild article in
German can be seen here, while the Hamburger Abendblatt story,
also in German, can be seen here. There has been no word from
the Genesis camp on any potential future activity as yet.
Genesis celebrate the 40th Anniversary of their “Lamb Lies Down
On Broadway” album in November 2014.
Website: http://www.genesis-music.com/.
NIEUW
Pandora - Sempre Con Me
Van "Alibi Filosofico" (AMS Records, 2013)
"Alibi Filosofico" moet wel een van de meest ongrijpbare
Italoprogplaten zijn die er dit jaar verschenen. Pandora heeft
bepaald niet de gemakkelijkste weg gekozen bij het maken van een
opvolger voor het vaak geprezen "Sempre E Ovunque Oltre Il
Sogno". Het album heeft bijvoorbeeld vaak een duistere, gothic
rock-achtige klank en laat tussen de nummers raadselachtige
geluidseffecten en soundscapes horen. Ook voor wilde aan
freejazz rakende exercities (met hulp van ex-Van Der Graaf
Generator-saxofonist David Jackson) en uptempo metal-passages
draait men de hand niet om. Naast Jackson is ook Arjen Lucassen
te gast, met kleine bijdragen op gitaar en Mini-Moog. In de kern
hoor je ook wel degelijk typische Italoprog, met theatrale
vocalen en een seventies-geworteld gebruik van Hammond-orgel en
Mellotron-inkleuringen. Maar da's slechts het uitgangspunt, want
in bijv. "Sempre Con Me" horen we ook o.a. breekbare harptokkels
en even verderop aan progmetal refererende passages.
Website: http://www.pandoramusic.eu/.
NIEUW
Leirvik, Silje - Leah's Song
- Snø
Afkomstig van "Endless Serenade" (Autumnsongs / Burning Shed,
2013)
De Noorse Silje Leirvik werkt samen met producer Rhys Marsh, aan
wiens eigen albums we al vaak aandacht hebben geschonken. Silje
Leirvik behoort daarmee tot een constellatie van Scandinavische
artiesten die allemaal op een of andere manier met elkaar
verbonden zijn: White Willow, The Opium Cartel, Rhys Marsh And
The Autumn Ghost, Gosta Berlings Saga, Wobbler, Necromonkey,
Änglagård. Haar eerste plaat verscheen vorig jaar en was een
stemmig singer-songwriteralbum, gedomineerd door piano,
strijkers en soms wat kleine gitaaruitbarstingen. Als geheel
doet het ons daarom ook wel wat denken aan Daisy Chapman, een
feit dat in de hand gewerkt wordt door de klank van Leirviks
stem, denken we. Op album nummer twee kiezen Leirvik en Marsh
voor een duidelijk andere invulling qua klank van Leirviks
songs. Die zijn op zich niet zo gek veel veranderd qua stijl ten
opzichte van het debuut, maar het is die inkleuring die het
anders maakt: elektrische piano, hier en daar pedal steelguitar,
orgel, drums, wat flarden Mellotron en synthesizers en vernuftig
gebruik van tape delay. Het resultaat is een plaat die aanvoelt
als een hele warme douche na een lange koude dag.
Website: http://siljeleirvik.com/.
NIEUW
Knells, The - Fray
Van "The Knells" (New Amsterdam Records, 2013)
Het ensemble The Knells zegt van zichzelf dat het 'post rock,
neo-psychedelic chamber prog' maakt. De muziek van The Knells
past dan ook perfect in het straatje van het New Yorkse (!)
label New Amsterdam. Het label grossiert in vormen van wat je
wellicht het beste 'totaalmuziek' kunt noemen: de term die in de
jaren negentig al gebruikt werd om de toenmalige muziek van
Isildurs Bane te duiden. Delen modern-klassiek, moderne jazz en
'avant-rock' ontmoeten elkaar ook bij The Knells. Af en toe zijn
er stilistische parallellen met de muziek van labelgenoot
William Brittelle. Groot verschil zit 'm in de vocalen: bij The
Knells horen we meerstemmige klassieke dameszang, zoals wel eens
te horen is bij Philip Glass of Louis Andriessen. 'Acquired
taste' misschien, intrigerend op z'n minst. En de begeleiding is
hier niet synthetisch, maar komt van een strijkkwartet of
-kwintet, maar ook van o.a. een gitarist, die prachtige
jazzakkoorden speelt.
Website: http://theknells.com/.
HERUITGAVE
Bowness, Tim / Peter Chilvers - Criminal Caught In The Crime
Van "California, Norfolk" (Burning Shed, 2002/2013)
Het uit Samuel Smiles afkomstige duo Tim Bowness en Peter
Chilvers besloot in 2001 aan een nieuw project te gaan werken.
Dit viel min of meer samen met het mede door hen opgerichte
label Burning Shed. Op "California, Norfolk", dat een jaar later
zou verschijnen, combineert het tweetal
singer-songwritermateriaal met elektronische pop in de stijl van
The Blue Nile, Laurie Anderson en Brian Eno, terwijl ook de
loop-techniek van John Martyn, het werk van Peter Gabriel en de
minimalisten Steve Reich en Arvo Pärt in de muziek verankerd
was. Een soort Nick Drake geproduceerd door Brian Eno derhalve.
De in een oplage van 1000 stuks geproduceerde plaat, die lange
tijd niet meer verkrijgbaar was, is nu in een luxe editie
opnieuw uitgebracht. Het originele, geremasterde album gaat
vergezeld van een tweede schijf met outtakes, alternatieve
mixen, nooit uitgebracht materiaal en live-opnames. Het gekozen
nummer, “Criminal Caught In The Crime”, dook in 2011 op op de CD
van Slow Electric, maar wordt hier gepresenteerd in haar
oorspronkelijke setting. De compositie was ooit bedoeld voor een
tweede duo-plaat.
Websites: http://www.hotsdesign.co.uk/timbowness/
en http://www.peterchilvers.com/.
AKTUEEL
Iluvatar – Sojourns
Van “A Story Two Days Wide...” (Kinesis, 1999)
Het label 10T Records deelt met gepaste trots mee dat de
Amerikaanse progformatie Iluvatar een contract heeft getekend
voor het uitbrengen van het album "From The Silence". Maar er is
nog meer goed nieuws, want de CD’s "Iluvatar", "Children",
"Sideshow" en "A Story Two Days Wide..." worden allemaal
geremasterd door producer Jeff Hodges. Het wordt dus sparen de
komende tijd om al dit moois toe te voegen aan je
muziekcollectie. Iluvatar werd in 1992 opgericht en een jaar
later werd het debuut “Iluvatar’’aan het publiek gepresenteerd.
Na de laatste CD “A Story Two Days Wide’’ uit 1999 wordt het
akelig stil. Er worden nog wel enkele optredens gegevens, maar
na Nearfest 2000 leek het boek gesloten. Maar de band die zijn
naam ontleende aan de koning uit Tolkiens "In De Ban Van De
Ring", herrijst dit jaar in volle glorie om volgend jaar een
zegetocht door het wereldse progrijk te gaan maken met het
uitbrengen van het album “From The Silence’’. (Progwereld)
Website: http://iluvatarband.com/.
LIVE-TIP
Kayak – Journey Through Time
van “Phantom Of The Night” (Mercury, 1978)
Kayak bestaat 40 jaar! De jubileumtour ‘Journey Through Time’,
die vorig jaar reeds van start ging, wordt in 2013 voortgezet
met een grotendeels nieuwe show. Opnieuw zal er materiaal van
alle ooit verschenen albums worden gespeeld. Vanzelfsprekend
passeren de grote hits (“Ruthless Queen”, “Starlight Dancer”,
“Chance For A Lifetime”) en andere publiekslievelingen
(“Merlin”, “Before The Angels Fell”) de revue. Daarnaast zullen
minder bekende, zelden of nooit eerder gespeelde nummers aan bod
komen. De grote roerganger van Kayak is nog steeds
oprichter/toetsenist Ton Scherpenzeel. De band kent verder de
luxe van maar liefst drie leadvocalisten, te weten Cindy
Oudshoorn, Edward Reekers en Rob Vunderink (tevens gitarist).
Joost Vergoossen, die onlangs door de lezers van het vakblak
‘Gitarist’ werd verkozen tot de beste gitarist van de Benelux,
neemt op zijn instrument de meeste solo’s voor zijn rekening. De
ritmesectie van Kayak bestaat uit bassist Jan van Olffen en
drummer Hans Eijkenaar. Laatstgenoemde geldt als de meest
gevraagde slagwerker van ons land. Kayak is op 7 december in de
Hengelose Metropool te aanschouwen. Wij kiezen vanavond voor het
nummer waar de tournee z'n naam vandaan heeft. Zal het gespeeld
worden zaterdag??
Website: http://www.kayakonline.nl/.
IN HET NIEUWS / LIVE-TIP
Iona - Let Your Glory Fall
Afkomstig van "Another Realm" (Open Sky, 2011)
Deze week werd bekend dat de Brits/Ierse band Iona op 19 januari
a.s. in De Troubadour in Hardenberg zal spelen, dit ter promotie
van het binnenkort te verschijnen live-album “Edge Of The
World”, dat tijdens de tournee voor het laatste studio-album
“Another Realm” is opgenomen.
Website: http://www.iona.uk.com/.
ALBUM VAN DE MAAND DECEMBER
Opium Cartel, The – Mariner, Come In
Van “Ardor” (Termo Records, 2013)
De koude wintermaanden verdienen een toepasselijke plaat. Deze
maand waren er verschillende gegadigden voor de titel Album Van
De Maand; Xymphonia zou Xymphonia niet zijn als we toch voor de
minder voor de hand liggende optie gaan. Dus wederom geen
volbloed symfonische rock plaat, wel eentje die zeker wel
progressief is. In 2009 verscheen het eerste album "Night
Blooms" van The Opium Cartel. In dit project wilde
gitarist/componist Jacob Holm-Lupo (van White Willow) zijn meer
songmatige popkant naar voren laten komen. We hoorden sporen van
de vroege progfolk van White Willow, maar ook meer elektronica
en artpop in de muziek, vermengd met symfonische passages. Vier
jaar later is er nu een opvolger onder de titel "Ardor" en de
muziek heeft een duidelijke ontwikkeling doorgemaakt. De
progfolk is nagenoeg weg, symfonische passages zijn er nog
steeds maar het is met name de elektronica en artpop die nu de
boventoon voert. Qua vocalisten keren Tim Bowness (van No-Man),
Stephen James Bennet (van Henry Fool) en Rhys Marsh terug, maar
het zijn de stemmen van Venke Knutson en Alexander Stenerud die
we het meest horen. Beide zijn hier in Nederland niet bekend,
maar hebben in Noorwegen al een reeks top 10-hits op hun naam
staan. De overige muzikanten, die we naast Holm-Lupo op het
album horen, zijn voor vaste Xymphonia-luisteraars bekende namen
als drummer/klankbeeldhouwer Mattias Olsson, toetsenist Lars
Fredrik Froisle (White Willow en Wobbler) en Ketil Vestrum
Einarsen (Jaga Jazzist). Het resultaat is een album dat
Holm-Lupo's eerbetoon is aan de klanken die hij in de jaren 80
op de radio hoorde. Dus we horen veel typische warme jaren
80-synthgeluiden, vertaald naar 2013. De plaat sluit af met een
heuse epic, waar we de White Willow trekjes zeker kunnen
waarnemen.
Website: http://theopiumcartel.com/.
IM FZ - 20 JAAR
Zappa, Frank - A Watermelon In Easter Hay
Van "Joe's Garage - Acts I, II & III" (Zappa Records,
1979)
Woensdag aanstaande is het alweer 20 jaar geleden dat de
Amerikaanse componist/gitarist Frank Zappa overleed aan de
gevolgen van prostaatkanker, nét geen 53 jaar oud. Toen uw
dienstdoende presentator dit nieuws indertijd vernam, greep hij
naar de dubbelaar "Joe's Garage" uit 1979 om de weemoedige
gitaarsolo "A Watermelon In Easter Hay" op te zetten. En hij was
vast niet de enige. Het is niet alleen een briljant gespeelde
fraaie melodie, het is tevens een van de weinige stukken uit 's
mans oeuvre die diep doorvoeld en melancholiek aandoen. Daarmee
willen we niets te kort doen aan Zappa's kwaliteiten, maar hij
uitte zich nu eenmaal zelden op deze wijze. Ingenieus,
eclectisch, technisch volmaakt, gelaagd, humoristisch, ironisch,
uitdagend - allemaal termen die je op Zappa's output kunt
loslaten. In het geval van "A Watermelon In Easter Hay" nu ook
eens kippenvelverwekkend emotioneel. Een passend stuk op deze
dag.
Website: http://www.zappa.com.
Neo-Prog
Pendragon - The Pleasure Of Hope
Van “The Jewel” (Toff Records 1985 / Inside Out 2005)
Het is alweer een tijd geleden dat er iets van het album “The
Jewel” van Pendragon is gedraaid in Xymphonia. Bands als IQ en
Marillion komen wel vaker voorbij met oud werk, daarom is het
hoog tijd voor hernieuwde aandacht voor het debuut van deze
Britse band rond Nick Barrett. Het kan zijn dat ons de band de
laatste jaren minder aanspreekt door de verschuiving naar een
harder geluid, wat Pendragon ons inziens toch minder past.
Gelukkig hebben we de oudjes nog…
Website: http://www.pendragon.mu/.
HERUITGAVE – BJH IN DE JAREN 80 - Deel 1
Barclay James Harvest - Echoes And Shadows
Afkomstig van "Turn Of The Tide" (Polydor, 1981 / Esoteric
Recordings, 2013)
Over Barclay James Harvest wordt eigenlijk vrijwel overal
geschreven dat de band in de jaren '80 muzikaal niet meer echt
interessant was en er alleen nog maar commerciële pulp werd
uitgebracht. En dus word je als potentiële koper voorzichtig.
Maar het is soms toch beter om gewoon je eigen mening te vormen.
“Turn Of The Tide” is inderdaad heel andere koek dan nagenoeg
alle Barclay James Harvest-platen die eraan vooraf gingen. Er is
niet veel rock meer te vinden - “Highway Of Fools” is de enige
echte rocksong op het album - het is licht symfonische pop wat
we te horen krijgen, maar dan wel van het sfeervolle Alan
Parsons Project-soort. De toetsen domineren met een typisch
jaren '80-geluid, maar in de meest recente heruitgave op
Esoteric Recordings klinkt deze plaat toch wel aangenaam warm.
Het is dan ook niet zo vreemd dat vanaf deze periode de band
heel erg groot werd in de Duitstalige landen. Deels was dat
natuurlijk een kwestie van geluk, maar er zit iets aangenaam
vertrouwds in de sound dat toch ook bij de tijd was.
Website: http://www.barclayjamesharvest.com/.
AOR
Mecca - Ten Lifetimes
Van “Undeniable” (Frontiers, 2011)
“Undeniable” is het tweede album van de band Mecca, dat liefst 9
jaar na het titelloze debuutalbum verscheen. Maar dat wil niet
zeggen dat de getalenteerde zanger en songwriter Joe Vana in de
tussentijd niet bezig is geweest, want hij heeft “Undeniable”
zorgvuldig voorbereid. Het album bevat onmiskenbaare pure AOR in
jarentachtigstijl, melodieuze rock met een vleugje typische
Westcoast-sound en echo's van Toto en Survivor. De goede songs,
de prima muzikanten en de gave productie maken dit een
AOR-juweeltje. Terwijl de slimme liedjes en veelzijdige vocale
arrangementen van Vana centraal staan, is misschien het meest
opvallende het gitaarwerk door Vana's zoon Joey. (bron: Craig
Hartranft)
Website: http://www.frontiers.it/news/10506/.