Sunday 25 October 2009 Show No. 862
NIEUW/OPENER
Jakszyk, Jakko M. - Theme One
- Kevin Costners Golf Course
- Django's Lullaby
Van "Waves Sweep The Sand" (Eigen Beheer/Burning Shed, 2009)
Jakko's “The Bruised Romantic Glee Club” maakte drie jaar geleden heel
wat indruk, maar vreemd genoeg was de dubbel-CD al snel niet meer te
krijgen. Pas onlangs is de plaat weer te bestellen en bijna tegelijkertijd
verscheen “Waves Sweep The Sand”. Hierop heeft de van Level 42 en 21st
Century Schizoid Band bekende muzikant een brede selectie songs gezet, die
in eerste instantie bedoeld en in demofase opgenomen waren voor
eerstgenoemde project, maar die toentertijd niet verder uitgewerkt zijn.
Dat de composities echter voldoende kwaliteit hebben om op zichzelf
uitgebracht te worden, is bij beluistering al gauw duidelijk. Jakko
bespeelt bijna alles zelf en krijgt op een enkele track hulp van ondermeer
Gavin Harrison en Ian Wallace (op “Kevin Costners Golf Course”). Van
Der Graaf Generator-kenners zullen ongetwijfeld bekend zijn met “Theme
One”, een cover van Sir George Martin's tune voor de BBC Radio. Gary
Barnacle speelt de rol van Dave Jackson en omdat Guy Evans het nummer niet
buiten de VDGG-contouren wilde spelen zijn drumloops van Harrison
gebruikt. Overigens wordt al gauw duidelijk dat “The Bruised Romantic
Glee Club” in eerste instantie een instrumentale gitaarplaat zou worden;
menig track (bijvoorbeeld “Kevin Costners Golf Course”) bevat
prachtige gitaarsolo's.
Efterklang & The Danish National Chamber Orchestra - Caravan
Efterklang & The Danish National Chamber Orchestra - Illuminant
Afkomstig van Performing Parades (CD/DVD) (Rumraket, 2009)
Op dit album smelt de postrock
van het Deense Efterklang samen met het Deense Nationale
Kamerorkest in een gezamenlijke uitvoering van het album “Parades”.
Waar de songs over gaan is nooit
echt duidelijk, maar het is wel ontzettend vrolijk stemmende muziek. Op de
bijbehorende DVD is naast een documentaire over het totstandkomen van dit
concert natuurlijk ook het concert zelf te zien. En hoewel het soms een
beetje kunstzinnig is geregistreerd, komt het geheel erg sterk over en is
mooi om te zien hoe de band ook echt midden in het orkest staat en speelt.
En de wat malle aankleding geeft het geheel helemaal een surrealistisch,
sprookjes-achtige sfeer passend bij de muziek.
NIEUW
Mandalaband III - Karum Kanesh
Van "BC - Ancestors" (Legend Records, 2009)
Maarliefst 31 jaar moesten we wachten eer David Rohl een vervolg brouwde
op "Eye Of Wendor", de tweede plaat die hij met vele, vele
gasten onder de naam Mandalaband maakte, in 1978. Er doen zowaar
Mandalaband-alumni aan dit album mee: naast Rohl zelf zijn dat gitarist
Ashley Mulford (Sad Café), toetsenist Woolly Wolstenholme (Barclay James
Harvest, Maestoso) en drummer Kim Turner (Maestoso). Daarnaast zijn er
nieuwe medewerkenden, al is de lijst navenant korter dan die op de
voorganger. Opvallendste naam is Troy Donockley van Iona, wienst Keltische
pipes en whistles prominent in "Karum Kanesh" te horen zijn.
Pompeuze momenten met brede koorzang zijn er nog steeds, maar klinken
minder overweldigend dan op de voorganger: dit is toch duidelijk een
kleinere, onafhankelijke productie. Ook zijn er meer ambienteske passages,
waardoor wij moeten constateren dat het album als geheel minder spannend
en overtuigend is dan vooral "Eye Of Wendor". We hoeven trouwens
niet wéér zo lang te wachten, want opvolger/tegenhanger “AD –
Sangreal” zal volgend jaar al verschijnen en dan zal de groep ook gaan
optreden!
NIEUW
Transatlantic - On The Prowl
Van "The Whirlwind" (Inside Out, 2009)
Eindelijk, na "SMPTe" (2000) en "Bridge Across Forever"
(2002) is er dan een derde album van de symfosupergroep, bestaande uit
Neal Morse (ex-Spock's Beard), Roine Stolt (The Flower Kings), Pete
Trawavas (Marillion) en Mike Portnoy (Dream Theater). Het feit dat Morse
niet lang na "Bridge..." in de Here ging en besloot alleen nog
maar muziek te maken die dat uitdroeg, leek het definitieve einde van de
band te betekenen. Blijkbaar is Morse intussen wat minder zwaar in de leer
en maakt hij een min of meer seculier album (al zijn er wel Christelijke
verwijzingen in de teksten te vinden). En wat velen al verwachtten klopt:
de muzikale thema's zijn misschien ietsje anders, de aankleding ligt
rechtstreeks in het verlengde van de vorige twee albums: op-en-top prog,
met zoveel mogelijk traditionele grandeur. Heel voorspelbaar opgebouwd,
met om de zoveel minuten brede climax. "On The Prowl" is een van
de afwijkendste stukjes muziek: een aantal heerlijke licht-jazzy soli
(waaronder een op Fender Rhodes) over een constant aangehouden baspatroon,
uiteindelijk ontaardend in een vocaal stuk dat lichte "The Return Of
The Giant Hogweed"-reminiscenties heeft. Misschien was dat de
aanleiding het nummer op schijf twee te zetten, tussen covers van o.a.
"A Salty Dog" van Procol Harum en "Soul Sacrifice" van
Santana.
Kingdome Come - Crown of Moscow
Van het album “Perpetual” (Frontiers, 2004)
Kingdom Come is de groep van zanger Lenny Wolf, die werd opgericht in
1987, na het uiteenvallen van Wolf's rockproject Stone Fury. Het geluid
van Kingdom Come, zo dacht men, was afgeleid van Led Zeppelin, zo zeer
zelfs dat enkele luisteraars geloofden dat Kindom Come eigenlijk een Led
Zeppelin-reünie was. “Perpetual” uit 2004 laat een vernieuwend geluid
horen. Aan de ene kant herken je de oude stijl van Kingdom Come, waar
vooral de zangpartijen en het gitaarspel kenmerkend zijn door de oude
rockende groove. Aan de andere kant heeft deze plaat door gebruik van
obscure keyboardklanken veel moderne invloeden,
bijvoorbeeld uit industrial. Het is goed om te horen dat een oude
rockband in deze tijd zijn oude geluid behoudt en tegelijk toch flink
experimenteert. (met quotes van Willem Brant)
Tako - Price O Leni
van “U Vreci Za Spavanje” (Rock Symphony, 1980)
Tako is een van de weinige symfobands uit Voormalig Joegoslavië. Tako
wordt geformeerd in 1975, waarbij de muzikanten als doel hadden complexere
muziek te maken dan zij voorheen gewend waren. Door veel spelen weet de
band een goede live-reputatie te krijgen en ontstaat er een eigen sound
die tussen de ergens tussen symfo, spacerock en jazzrock ligt.
Vergelijkingen met bands als Camel en Pink Floyd worden snel gemaakt. In
zijn carrière brengt de band twee platen uit, na veel gezeur en geleur
bij de weinige platenlabels die het land rijk is. De platen hebben
ondanks, of misschien wel dankzij de wat gebrekkige productie zeker hun
charme. “Price I Leni” ('Verhalen over Lena') is afkomstig van het
tweede album.
CONCERTTIP / OPENER
TWEEDE UUR
Midge Ure - Passing Strangers
van “Midge Ure Live” (Hypertension, 2005)
Zowel Midge als zijn band Ultravox zijn volgend jaar live te bewonderen.
Midge speel op 20 januari solo in Zeche in Bochum en 26 april met Ultravox
in Paradiso, Amsterdam.
Van het album “Sparrows” (eigen beheer, 2009)
-Descendents Of The Fall
-Lies
-Endless Seasons
-Away From Here
EXTRA MUZIEK VOOR
BIJ HET INTERVIEW
Japan: Methods Of Dance
Van "Oil On Canvas" (Virgin, 1983)
The Barstool Philosophers geven aan liefhebber te zijn van o.a. de muziek
van Peter Gabriel en Japan. Verder luistert men graag naar o.a. Marillion,
Dave Matthews, Toto, maar ook het zwaardere werk in de vorm van Katatonia
en Devin Townsend.
SLOTNUMMER
Dennis Wilson - End Of The Show
Van “Pacific Ocean Blue” (Legacy, 1977/2008)
De begin jaren '80 verdronken Dennis Wilson gold als het enfent terrible
van The Beach Boys, de drankzuchtige losbol. Hij maakte één officieel
solo-album, dat jarenlang lastig te bemachtigen was. Vorig jaar verscheen
een fraaie CD-editie met ook materiaal van de beoogde opvolger “Bambu”.
Bij vlagen is Dennis' muziek een zwaar pompeuze aankleding, die evenwel
niet kitscherig aandoet.
Sunday 18 October 2009 Show No. 861
KLASSIEKER
E.L.O. - Prologue / Twilight
Afkomstig van “Time”
(Jet, 1981)
Op het verrassend sterke “Time” waren de van Electric Light Orchestra
bekende orkestklanken behoorlijk naar de achtergrond gedrukt ten faveure
van een hele batterij synthesizers.
Kansas - Howling At The Moon / Belexes
Van "There's Know Place Like Home" (Inside Out, 2009)
DVD-registratie van jubileumconcert n.a.v. het 35-jarige bestaan. De groep
wordt bijgestaan door het Washburn Symphony Orchestra. Ex-leden Kerry
Livgren en Steve Morse zijn de speciale gasten. De groep gaat voortvarend
van start met een deel uit "Magnum Opus" van het beste
Kansas-album "Leftoverture" uit 1976, vloeiend overgaand in
"Belexes" van het debuut van dik twee jaar eerder. De setlist
vertoont nogal wat overeenkomsten met "Always Never The Same"
uit 1998, ook met symfonie-orkest (ofwel: opnieuw een 'greatest hits' met
orkest). Verschil is dat dit een live-opname met live-orkest is en dat
voornoemd album een studio-album is waarbij de orkestpartijen los zijn
opgenomen.
NIEUW
Silhouette – Concert Hangover
Van het album “Moods” (Progress Records, 2009)
“Moods” is, na het album “A-Maze” van twee jaar geleden het tweede
album van de Utrechtse band Silhouette. “Moods” is een 78 minuten
durend conceptalbum en is een autobiografisch verhaal, geschreven door de
gitarist van de band, Brian De Graeve. Twaalf nummers progressieve muziek
met invloeden van Asia en Marillion maar ook raakvlakken met de
Nederlandse bands uit de jaren '80 en '90 als Taurus en November.
Silhouette zelf vindt de muziek voortbouwend op neo-progressieve muziek
uit de jaren '80, maar dan gemaakt met jaren '70 instrumentarium,
gecombineerd met een hedendaagse stijl van liedjes schrijven. Detail:
Gerrit Jan Bloemink is de bassist van Silhouette. Hij was tevens van 1994
tot 2002 de presentator van het radioprogramma Late Nite Symfo in
Nieuwegein, maar in 2002 werd de locale radio-omroep aldaar
opgeheven.Vanaf juli 2003 heeft hij zijn eigen radioprogramma Symfomania
bij verschillende
NIEUW
Bonamassa, Joe - Django/The Ballad of John Henry
Van "Live From The Royal Albert Hall" (Provogue, 2009)
Blues in Xymphonia? Waarom niet, als het met zo'n progressieve attitude
wordt gebracht als Joe Bonamassa. Niet alleen gooit hij er symfonische en
jazzrock-elementen tegenaan, ook het effectieve gebruik van twee drummers
heeft een uitwerking die eigenlijk meer bij een progressieve rockband
past. En dan opnemen in The Royal Albert Hall (geen relatie met de
hoofd-technicus), een droom die de nog steeds jonge Bonamassa in
vervulling ziet gaan, nadat hij op jonge leeftijd het afscheidsconcert van
Cream in deze zal op video zag en uitsprak dat hij daar ooit eens wilde
optreden. Ook leuk dat Eric Clapton dan nog even op je feestje komt
spelen. De dubbel-DVD bevat zowel eigen materiaal als diverse covers,
waaronder Sloe Gin van het illustere koppel Bob Ezrin en Michael Kamen.
Als je eens wilt horen hoe Snowy White had kunnen klinken (Bonamassa en
White spelen beiden een Les Paul Gold Top), is dit zeker een aanrader.
NIEUW
Rhys Marsh and the Autumn Ghost - In Dark, In Light
Van "Dulcima" (Termo Records, 2009)
De Noorse Brit wilde eigenlijk een rustig tweede album maken, dat zou
aansluiten op het sprookjesachtige "The Fragile State Of Inbetween".
Uiteindelijk werd "Dulcima" een relatief heftig album met
behoorlijke erupties. Denk nu niet aan metal: de heftige passages worden
vooral gecreëerd met zware Mellotron-souds en meer lekkers dat vooral
doet denken aan King Crimson in de "Red"-periode. Marsh' stem,
maar ook diens compositiestijl blijft uiteindelijk toch zeker herkenbaar.
En ook de muzikale hulp komt weer uit White Willow-contreien. De stukken
hebben een fraaie opbouw en zijn vaak, ja, overdonderend mooi. Trude
Eidtang zorgt meermalen voor een fraaie tweede stem. Bijzonder sterk album
waar je niet snel op uitgeluisterd raakt. De drie sterkste stukken klokken
alle rond de tien minuten. Dit is er zoëen.
Astley, Virginia (+David Sylvian): Some Small Hope
Van "Hope In A Darkened Heart" (WEA, 1986/Lost House, 2009)
Van het door Ryuichi Sakamoto geproduceerde en van keyboards voorziene
“Hope In A Darkened Heart” was lange tijd slechts een moeilijk
verkrijgbare Japanse CD-versie voorhanden. Nu is er weer een heruitgave,
wederom in Japan geproduceerd. De zang van Virginia Astley zal door haar
wat kinderlijke klank niet iedereen aanspreken. Toch heeft deze plaat een
cult-status onder de fans van David Sylvian, want hij zingt in het
openingsnummer “Some Small Hope”. Aangezien zijn eigen nieuwe plaat
“Manafon”, door het geïmproviseerde ambiente karakter niet erg
geschikt is
voor ons programma, doen we het met dit lieve liedje.
CONCERTTIP
Riverside - Out Of Myself
Van het dubbel-livealbum “Reality Dream” (Inside Out, 2008)
Dit nummer komt oorspronkelijk van het gelijktitelige debuut van de Poolse
groep. Riverside toert momenteel met het Britse Pineapple Thief en is
liefst 4 keer in ons land te zien, waaronder op 30 oktober in Hedon te
Zwolle.
LIVE-TIP
Iona - Trilogy
Van “Heaven's Bright Sun” (Forefront, 1997)
Binnenkort in de regio, namelijk op 23 oktober in Hedon in
Zwolle en 24 oktober in De Boerderij in Zoetermeer, maar nu nog
even van het eerste Iona-live-album “Heaven's Bright Sun” een
instrumentaal mini-epos, dat in originele vorm te vinden is op het debuut
uit 1990.
Pineapple Thief, The - Different World
Van het meest recente album “Tightly Unwound” (K-Scope, 2008)
JAZZROCK
Rypdal, Terje - Private Eyes
Van het album “If Mountains Could Sing” (ECM, 1995)
De Noorse gitarist Terje Rypdal is niet alleen actief als
jazz(rock)muzikant maar heeft ook de nodige klassieke stukken, al dan niet
met een solistische rol voor hemzelf, op z'n naam staan. Op het album
“If Mountains Could Sing” komen die twee werelden verrassend bij
elkaar doordat Rypdal niet alleen door bas en drums word begeleid, maar
ook door een trio strijkers. Dat levert dan ook bijzondere muziek op die,
niet zo verrassend eigenlijk, wel wat aan Isildurs Bane doet denken.
Sfinx - Dragon Shaped Storm
- The traveller through clouds
van “Zalmoxe” (Electrocord, 1978 / 1993)
Sfinx is een van de weinige progressieve rockbands uit Roemenië en genoot
in eigen land een
behoorlijke populariteit. De historie van de band gaat terug tot 1963 toen
gitarist Octav Zemlicka de band oprichtte. Zemlicka is ook de enige
constante factor in de band. Pas in 1972 bracht Sfinx een eerste single
uit, sterk beïnvloed door sixties-popmuziek. Na een aantal kleine
bezettingswisselingen volgt het eerste volledige album in 1975. Kort
hierop werd toetsenist Nicolae Enache aan de band toegevoegd, en begon men
aan het meest ambitieuze project: het conceptalbum Zalmoxe. Het is een
dubbel-album op basis van teksten van de hand van de Roemeense dichter
Alexandru Basarab. Politiek en censuur zouden er echter voor zorgen dat de
plaat pas 3 jaar na opname zou worden uitgebracht, als enkele LP. Het werd
in eigen land een groot succes. Er is dan ook lekker toetsen- en
gitaarspel te horen en de muziek heeft zeker zijn charmes. Sfinx bracht
nog één album meer uit en bleef tot in de jaren '80 actief, waarbij de
groepssound steeds aan heersende modes werd aangepast. In de jaren '90 zou
de groep in twee kampen uiteenvallen.
Balance: Soap Symphony
Van "Balance" (Resistance Music, 2000)
Weer een band met de naam Balance, dit keer een jazzrockgezelschap uit
Finland onder leiding van drummer Timo Vuoppola. Het bracht in 2000 een
live-demo uit van zo'n 20 minuten, waarop muziek staat die duidelijk in de
Holdsworth/Henderson stijl is gespeeld. Zeker de ballade “Soap Symphony”,
met Synth Axe-achtig keyboardspel had niet misstaan op een plaat van
Holdsworth uit de jaren '80. De demo zal niet makkelijk meer verkrijgbaar
zijn.
PREHISTORIE
Capability Brown - Sole Survivor
van “From Scratch” (Charisma, 1972)
Het debuutalbum van deze Britse band laat een erg Amerikaans geluid horen.
We hebben al eens wat gedraaid van het tweede, meer proggy album,
maar “From Scratch” mag er ook zijn. De samenzang is één van de
sterke punten van de band, maar instrumentaal staat de groep ook z'n
mannetje. Onlangs verscheen er een 3-CD-boxje, “Refugees: A Charisma
Records Anthology”. met een mooi overzicht van het Charisma label, en
hierop prijkt Capability Brown ook.
Sunday 11 October 2009 Show No. 860
OPENER/NIEUW
Fluttr Effect - The Chauffer
Man On Fire - Visions Of
Everything In Seven - Man On The Corner
Van "Undercover"
(10t Records, 2009)
“Undercover” is het resultaat van de vraag van 10t Records aan haar
artiestenstal om een nummer te coveren van een groep/muzikant die de
betreffende band/artiest zeer beïnvloed heeft. De cover moest echter in
de stijl worden uitgevoerd waarin de 10t-act momenteel speelt. Daarom
staan de uitvoeringen over het algemeen ver van het origineel (met als
uitzondering Genesis' “Man On The Corner” wellicht) en daar moet je
wel van houden. Belangrijker pluspunt kan zijn dat de acts niet alleen
voor de bekende progressieve grootheden hebben gekozen (King Crimson, Led
Zeppelin, Pink Floyd en Jethro Tull), maar ook aangeven geïnspireerd te
zijn door 80's-bands als Japan en Duran Duran, elektronica-specialisten
Kraftwerk, befaamde jazzrockers The Mahavishnu Orchestra en moderne
rockband A Perfect Circle. En als toegift wordt zowaar Kevin Gilberts
“The Best Laid Plans”, rockend gecoverd door Little Atlas-lid Steve
Katsikias.
NIEUW
Leap Day - Eyes Wide Open
Van "Awakening The Muse"
(Oskar, 2009)
Leap Day is een groep rond Flamborough Head-drummer Koen Roozen, met
ex-Flamborough Head-gitarist Eddie Mulder en (net als bij eveneens Friese
Egdon Heath vroeger) liefst twéé toetsenisten: Gert van Engelenburg en
Derk Evert Waalkens. Bassist Peter Stel en zanger Jos Harteveld
completeren de groep. De sound is energieker en ietwat steviger rockend
dan die van het wat meer folky Flamborough Head. In feite sluit dit aan
bij de Britse neo-prog-lichting en ook het eveneens Nederlandse Mangrove.
Prima songs, natuurlijk prachtig gitaarwerk van klassebak Mulder en een
uitstekende productie. De CD schopte het al tot Vette Krent in iO Pages
89/2009.
NIEUW
Foreigner - As
Long As I Live
Van "Can't Slow Down" (Atlantic/Rhino/Wallmart, 2009)
De nieuwe Foreigner is vooralsnog alleen te koop via Wallmart in een
speciale 3-schijfs-editie. Gelukkig wordt deze ook gewoon door een
Nederlandse distributeur geleverd voor een prima prijs (dankzij de lage
dollarkoers). Schijf één is het nieuwe album, opgenomen met de huidige
Foreigner-zanger Kelly Hansen, wiens stem vooral in de hogere register
zowaar Lou Gramm-achtig klinkt. Voor deze plaat geldt eigenlijk hetzelfde
als vorige week voor de nieuwe Bert Heerink: een lekker wegluisterend
AOR-album zonder verrassingen en zonder echt memorabele momenten. Maar wel
degelijk, als je de cliché's accepteert. CD2 bevat remixen van originele
Foreigner-hits (dus met Lou Gramm). Veel verschillen zijn er niet: het
klinkt allemaal net wat feller en sprankelender. De DVD is misschien nog
het leukst van dit al: een verslag van de Europese festivaltournee van
afgelopen zomer: 10 grote Foreigner-hits, opgenomen bij verschillende
concerten en gelardeerd met 'behind the scenes'-beelden. Ook Bospop komt
voorbij. De setlist is bijna identiek aan de DVD "Alive And Rockin'"
van twee jaar terug.
RERELEASE /
JAZZROCK
Stretch: Jack
Black
Van "Stretch" (Half Track Records, 1984/2009)
Eén van de projecten waarbij gitarist Glenn Alexander (op zijn soloplaat
“Rainbow's Revenge” vergeleken met Pat Meheny en Allan Holdsworth) was
Stretch, waarin verder Dave LaRue (bas) en Bill Elder (drums) zaten,
terwijl LaRue's collega bij Dixie Dregs, T Lavitz, gasttoetsenist was. Het
enige album verscheen in 1984, een tijd dat binnen de jazzrockwereld niet
meer beschikt werd over de hoge budgetten om flink uit te pakken. De
melodieuze jazzrock vertoonde lichte raakvlakken met genoemde Holdsworth
(met name in de taptechniek die op diens “Road Games” te horen was),
wat mede verklaard kan worden door het feit dat beide gitaristen in die
periode
VOORUITBLIK
Shadow Gallery -
Gold Dust
Voorproefje van het op 26 oktober te verschijnen album “Digital Ghost”
(Inside Out, 209)
Na het tragische overlijden van zanger Mike Baker, oktober vorig jaar,
verschijnt er nu ruim een jaar later een nieuw album van
Shadow Gallery. De nieuwe zanger heet Brian Ashland. Volgens
bandlid Gary Wehrkamp is de band er helemaal klaar voor om het nieuwe
album “Digital Ghost” met iedereen te delen. Het album is een
eerbetoon aan al onze fantastische fans en ook een herinnering aan onze
zanger en vriend Mike Baker. Toch is er ook nieuwe richting ingeslagen,
meer progressieve elementen zijn aan de muziek toegevoegd, maar de basis
blijft heavy rock met power.
NIEUW
Wakeman, Rick -
Defender Of The Faith
Van "The Six Wives Of Henry VIII - Live At Hampton Court Palace"
(Eagle, 2009)
Voor de toetsenist was het een droom die werkelijkheid werd: precies 500
jaar nadag Hendrik de Achtste de Britse troon besteeg mocht hij in mei van
dit jaar een live-uitvoering geven van zijn album over deze illustere
koning op diens paleis Hampton Court Palace. Wat 36 jaar geleden (toen het
album uitkwam) niet mocht kreeg hij nu voor elkaar! En omdat het zo'n
speciale gelegenheid was werd er extra groot uitgepakt. Rick wordt daarom
niet alleen bijgestaan door zijn English Rock Ensemble (met daarin o.a.
zoon Adam), maar ook door The Orchestra Europa en The English Chamber
Choir. En dan is daar acteur Brian Blessed met zijn enorme stem (bekend
als King Edward uit Blackadder), die alles aan elkaar praat. Het is de
eerste maal dat dit album in z'n geheel werd gespeeld - zelfs langer dan
de plaatversie, want daar paste het deel gewijd aan Henry, "Defender
Of The Faith", zelf niet meer bij op (de werktitel van het album was
niet voor niets 'Henry And His Six Wives"). Nu alsnog de premiere.
CONCERTTIP
Simple Minds –
Cry
Van het album “Cry” (Eagle, 2002)
De Simple Minds zijn de meest succesvolle Schotse popgroep aller tijden.
In de dertig jaar dat de band bestaat, heeft de groep van zanger Jim Kerr
meer dan twintig miljoen platen verkocht. Het laatste album, “Graffiti
Soul”, verscheen eerder dit jaar. Het nummer “Cry” uit 2002 is een
typisch Simple Minds nummer. De
Simple Minds komen op 26 november naar de Heineken Music Hall in
Amsterdam.
REMASTER/CONCERTTIP
Alquin - I Wish
I Could
- Convicts Of The Air
Van "Marks" en "The Mountain Queen" (Polydor,
1972/1973 / Esoteric Recordings, 2009)
Eindelijk zijn de eerste twee Alquin-platen afzonderlijk en in het geval
van “Marks” volledig op CD verschenen. De groep uit Delft nam begin
jaren '70 een uitzonderlijke positie in in het Nederlandse progressieve
wereldje, door niet voor een symfonische of meer jazz beïnvloede
invalshoek te kiezen (zoals bijvoorbeeld Earth & Fire en Focus,
respectievelijk Solution en Supersister), maar door ook (wereldse) folk en
lichte bluesrock te incorporeren. “Marks” was daardoor nog wat
instabiel, hoewel met name het epische “I Wish I Could” indruk wist te
maken. Op de “The Mountain Queen” viel alles goed op zijn plaats en
was meer sprake van een eenheid met “The Dance” en het titelnummer als
rode draad. Waarin beide albums alleen wat minder scoren zijn de
aarzelende
NIEUW/JAZZROCK/FUSION
Beckers, Chris
feat. Eric Vloeimans
Van "Seven Frames Of Mind" (Cris Crazz, 2009)
De Nederlandse fusiongitarist Chris Beckers wist op z'n elfde album een
internationale sterrencast bijeen te krijgen met Yellowjackets-bassist
Jimmy Haslip en superdrummer Simon Phillips als blikvangers. Beckers zelf
heeft een sound die scherp en warm tegelijk is, zoals hij ook in dit
"Nightwalker" met een solo laat horen. De andere solo is voor
toptrompettist Eric Vloeimans. Voor meer Vloeimans kunt u maandag 12
oktober uitgebreid terecht op de UT in Enschede, alwaar hij die dag 'artist
in residence' is op de JazzPodium Drienerlo Jazzdag. Zie
www.jpd.utwente.nl. 's Avonds treedt hij aan met zijn fusiongroep
Gatecrash.
CONCERTTIP
Parsons, Alan
Feat. Moya Brennan - The Call
Of The Wild
Van het album “The Time Machine” (CNR, 1999)
We draaien dit nummer niet zozeer om Parsons maar wel om zangeres Moya
Brennan (bekend van Clannad), want zij is één van de optredende
artiesten, aankomend weekend, op het Fantastyval,
dat de bezoeker welkom heet in het verbeeldingsrijk. Alles wat je
je maar wensen kunt op het gebied van betovering en verbeelding komt aan
bod op dit festival. Films, forums, fantasy-modeshows,
fantasy-Middeleeuwen, een fantasy-markt en nog veel meer.... Maar vooral
fantastische muziek!
Barclay James
Harvest - For No One
Afkomstig van de DVD “Legacy” (Esoteric Recordings, 2007)
Op de DVD “Legacy” is de Barclay James Harvest (BJH) te bewonderen in
de bezetting rond gitarist/ zanger John Lees en toetsenist Woolly
Wolstenholme die zich richt op het jaren 70 materiaal van BJH. We melden
dit maar even, want BJH is in twee kampen uiteengevallen en ook Les
Holroyd gebruikt de naam. Dit “For No One” was ook de set-opener
tijdens het recente mini-mini-mini-concert in Berlijn, alwaar de band op
een liefdadigheidsfestival tweeëneenhalve nummers speelde.
Ward, Paul -
Twelve Towers
Afkomstig van z'n album “For A Knave” (Surreal To Real, 1991).
Al jaren is dit album nagenoeg onmogelijk om nog te vinden op CD. De
muziek op dit album is klassieke elektronische muziek in eind jaren
'80-stijl, gemaakt in de schaduw van het jaren '80-werk van Tangerine
Dream, maar wel een zekere mate van klasse geproduceerd. Het nummer dat we
draaien is het slotnummer dat echter duidelijk is beinvloed door een
voormalig gitarist van Genesis. Wie raad op welk nummer dit erg lijkt,
gaat door voor de koelkast :-)
Sunday 04 October 2009 Show No. 859
OPENER
Nosound: Like The Elephant?
Van "Lightdark" (KScope/Snapper, 2008)
Eind oktober verschijnt "A Sense Of Loss", de derde CD van het
qua sound zwaar op Porcupine Tree leunende Italiaanse project rond
Giancarlo Erra. De veelal trage, lang uitgesponnen nummers, met de nodige
postrock en ambient uitstapjes, zal ongetwijfeld doorgetrokken worden op
de nieuwe schijf, die geleverd zal worden met een DVD-A, waarop de muziek
in 5.1-surround te horen is. Wij kiezen voor een heel andere kant van het
project, een stevige track, afkomstig van de bonus-CD Clouds van het
vorige album Lightdark.
NIEUW
Steve Morse Band- More To The Point
Van "Out Standing In Their Field" (Ear-Music/Edel 2009)
Niet verrassend, maar wel dús zeer herkenbaar en ook weer degelijk album
vol pakkende gitaar-instrumentals, met ook weer een country-getinte
instrumental - iets wat al in de vroegste Dixie Dregs-tijden te doen
gebruikelijk was. Dave LaRue levert de soms fraai melodieuze baslijnen, de
nooit te opvallende maar wel nuttige accenten leggende drummer heet Van
Romaine.
NIEUW/AOR
Bert Heerink - April
Van "Better Yet" (AOR Heaven, 2009)
De voormalige Vandenberg- en Kayak-zanger heeft voor een typisch AOR-label
(AOR Heaven, what's in a name?) en met een volbloed AOR-producer/gitarist
(Michael Voss) een op-en-top AOR-album gemaakt. En AOR is een genre met
rigide regels voor fans met een zeer duidelijk afgekaderde smaak. Dus
staan de melodieuze rocksongs zowel muzikaal als tekstueel stijf van de
cliché's, maar wie maalt daar om? Heerink is prima bij stem en Voss lijkt
in zijn gitaarsolo een minieme verwijzing naar Adje Vandenbergs spelstijl
te geven middels een typische Adje-lick.
Crack The Sky - Zoom
Van "All Access" (Aluminum Cat Recordings/Studio M Live, 2009)
Bijna tegelijk met het nu ook goed in Nederland verkrijgbare studioalbum
“The Sale” uit 2007, verschijnt “All Access”, de eerste officiële
DVD van de cultprogband Crack The Sky. De schijf bevat twee optredens uit
2008, die een goed overzicht geven van het ruim 35 jarige bestaan van de
band. De muziek van Crack The Sky is atypisch voor de prog, omdat niet de
toetsen, maar de
gitaren het groepsgeluid grotendeels bepalen. Momenteel speelt men met
maar liefst drie gitaristen, terwijl in enkele tracks een anonieme
muzikant nog akoestische snaargeluiden toevoegt. Toch zijn de keyboards
zeker duidelijk aanwezig, al is Glenn Workman in alles de tegenpool van
een Rick Wakeman. Het gekozen stuk, oorspronkelijk van “Ghost” uit
2002, toont de vele gezichten van de band: subtiel, hoekig, scherp,
Floydesk en vooral eigenwijs.
NIEUW
Colleen - Inside Out
- Strange
Van "Postcards From Atlantis" (AG Music, 2009)
Acht jaar na "Chameleon" komt de Hoornse
zangeres/songschrijfster/pianiste eindelijk met een opvolger. Opnieuw een
album vol afgewogen licht-progressieve sfeerpop, dat ze samen met
producer/drummer Gerrie Spaansen in elkaar knutselde, met hulp van een
bassist, gitarist en strijktrio. Haar songs zijn toegankelijke muzikale
schilderijtjes, waarbij het enige kritiekpuntje zou kunnen zijn dat
Colleens stem weliswaar mooi warm is, maar over de hele plaat niet erg
gevarieerd. Voorafgaand aan dit album verscheen de Nits-cover "Bauhaus
Chair" op single. Dit nummer, één van de fraaiste songs uit de
Nits-catalogus, zit haar als gegoten en had prima aangesloten bij haar
eigen songs, maar ze heeft ervoor gekozen dit weg te laten van het album.
Het is wel te vinden op
Youtube. In "Strange" schijnt vooral in het refrein een Kate
Bush-invloed door.
REMASTER
U.K. - Mental Medication
Van "U.K." (EG', 1978 / Globe Media Arts, 2009)
Nadat eerst Mark Powell zich had ontfermd over de remasters van de drie
UK-platen, stak Eddie Jobson een stokje voor de release ervan, met name
omdat de bonustracks zouden bestaan uit inferieure livetracks. De
toetsenman ging vervolgens zelf met de remastering aan de slag en die
verschenen eerst in Japan en vervolgens bij zijn eigen Globe Media-label.
Een vergelijk met de oorspronkelijke Virgin-release en een vroege Japanse
levert eigenlijk nauwelijks echte verschillen op, hoewel er op diverse
progforums anders over gedacht wordt (van zeer negatief tot zeer
positief). Hoewel de radio misschien niet het beste medium hiervoor is,
zeggen we toch: oordeel zelf. “Mental Medication” is een compositie
waarin de progressieve rock het meest flirt met jazz en jazzrock, niet in
de laatste plaats door de belangrijke rol van Allan Holdsworth.
RERELEASE
Et Cetera Apostrophe
Van "Et Cetera" (Unidisc, 1976)
Et Cetera was óók een groep uit Quebec die slechts één plaat
uitbracht, dit album uit 1976. Jammer, want het gebodene smaakt zeker naar
meer! Technisch zeer begaafde muzikanten die spannende composities maken
waarin duidelijk Gentle Giant doorklinkt, met een licht Canterbury-randje.
De meeste muzikanten bespelen meerdere instrumenten, naast een standaard
prog-instrumentarium ook diverse strijk-instrumenten, vibrafoon, Ondes
Martenot en meer lekkers. Verschil met Gentle Giant is dat zang een minder
belangrijk element is en dat de meeste vocalen worden verzorgd door een
vrouw. Wij zijn zeer content met deze late ontdekking!
CONCERTTIP
Damian Wilson – Naked
Van het album “Cosmas” (Verglas, 1997)
Progrockzanger Damian Wilson werd met name bekend als zanger van de bands
Threshold (waar hij momenteel weer deel van uit maakt), Landmarq en
Headspace. Daarnaast werkte hij samen met grootheden als Ayreon, Star One,
Rick Wakeman’s English Rock Ensemble en Gary Hughes. Ook speelde Damian
van 1998 tot 2000 de hoofdrol in de musical “Les Miserables”, wat veel
fans verraste. Damian is zeer succesvol in de wereld van de rock. Zijn
passievolle, krachtige en sterke stem zorgden ervoor dat hij maar liefst 7
keer als beste zanger werd gekozen tijdens de Classic Rock Society UK
Annual Awards. Zijn huidige tournee brengt hem op 9 oktober naar de
Boerderij in Zoetermeer en een dag later naar De Pul in Uden. Tijdens deze
tournee zal Damian nummers spelen met alle bands waar hij in heeft gezeten
of mee samen heeft gewerkt. Hij heeft een band samengesteld met o.a. Ruud
Jolie (Within Temptation), Kristoffer Gildenlöw (Pain of Salvation) en
Dirk Bruinenberg (Elegy, Adagio).
CONCERTTIP/NIEUWS
Archive - Controlling Crowds
Van "Controlling Crowds" (Warner Music France, 2009)
Zaterdag 24 oktober speelt deze vooral in Frankrijk en Duitsland populaire
Engelse band in de grote zaal van Tivoli, Utrecht, nadat in eerste
instantie de kleine zaal (de Helling) uitverkocht was. Rond die tijd zal
deel IV van het dit jaar verschenen album “Controlling Crowds” ook
beschikbaar zijn (er is al een clip te vinden op de site
www.lesinrocks.com zowel als aparte CD als als tweede schijf bij het oorspronkelijke
album (waarbij dan de bonusdisk vervalt).
CONCERTTIP
Marillion – Older than me
– Throw
me out
Van het album “Happinessis Is The Road Volume 2: The Hard Shoulder” (MVD
Audio, 2008)
Marillion doet de komende tijd een semi-akoestische
theatertournee, met maarliefst 6 concerten in ons land. De tournee is
“L=M” oftewel “Less Is More” gedoopt. En zo heet ook het
begeleidende
nieuwe album.
Voor de groep is het vooral een uitdaging omdat de heren instrumenten
bespelen die je niet direct zou associëren met Marillion.
De
meeste shows worden opgenomen en zijn daarna al snel als download
beschikbaar via
www.marillion.com. De data zijn:
05/10 Leiden, Leidse Schouwburg
07/10 Eindhoven - Muziekcentrum Frits Philips
08/10 Heerlen, Parkstad Theater
10/10 Groningen - Oosterpoort
11/10 Leeuwarden - Stadsschouwburg De Harmonie
12/10 Den Haag Het Paard
CONCERTTIP
Dream Theater – Wither
Van het meest recente album “Black Clouds And Silver Linings” (Roadrunner,
2009)
Voor het eerst brengen de progressieve metalveteranen van Dream
Theater hun 'Progressive Nation Tour' naar Europa. “Na al het plezier
van het opzetten van twee Progressive Nation tours in de VS wist ik dat
het nu tijd was om de zee over te steken en alle geweldige fans in staat
te stellen deze bands te zien in Europa", aldus Dream Theater-drummer
Mike Portnoy. Progressive Nation, een tour met en georganiseerd door Dream
Theater, is in Amerika al twee jaar een begrip.
Op 7 oktober in de Heineken Music Hall de Europese editie, met
speciale gasten Opeth, Bigelf en Unexpect.
NIEUW/RERELEASE
Earth & Fire Storm And Thunder
King Crimson Larks' Tongues In Aspic
Van de box "The Story Of Beat-Club Vol.3" (Studio Hamburg /
Radio Bremen, 2008)
Eind vorig jaar werden middels 3 kloeke 8-DVD-boxen alle complete
Beat-Club-afleveringen, 83 in totaal, op DVD uitgebracht. Het programma
werd tussen 1965 en 1972 uitgezonden en ging daarna naadloos over in
Musikladen. In het begin traden er indachtig de programmanaam echt
beatbands op, toen de muzikale ontwikkelingen verder gingen ook steeds
vaker progressieve rockbands, die live in de Beat-Club-studio in Bremen
speelden. Natuurlijk de grote Duitse experimentele krautrockbands als Can,
Kraftwerk en Et Cetera, maar ook de grote Engelse namen Yes, King Crimson,
Emerson, Lake & Palmer, Soft Machine en Caravan en uit Nederland o.a.
Golden Earring en Earth & Fire. King Crimson was er met de verse
"Larks' Tongues"-bezetting, dus nog mét Jamie Muir (in
berenvel!). Fascinerend om de groep deze klankschildering live te zien
spelen. Je ziet ook hoe Bruford (in tuinbroek!) geniet van Muirs fratsen!
Er staat een Mellotron voor Fripp klaar, maar die heeft 'ie hier niet
nodig. Ook Earth & Fire heeft er eentje, met open bovenkant nog wel,
wat er in de Mellotronsolo aan het eind van "Storm And Thunder"
zeer spannend uitziet. Earth & Fire was onderdeel van een analyseblok
over de toestand van Nederlandse muziek, met ook de bluesrockband Livin'
Blues en het popduo Mouth & MacNeal. Over contrasten gesproken...
Overigens is het album waar dit nummer vanaf komt, "Song Of The
Marching Children", zojuist geremasterd heruitgebracht door Esoteric
Records.
The Corrs - Silver Strand (instrumental)
Van het album “Borrowed Heaven” (Warner Bros, 2004)
The Corrs is een internationaal bekende Ierse familieband uit
Dundalk. The Corrs bestaat uit Jim Corr (gitaar) en zijn zussen Sharon
Corr (viool), Caroline Corr (drums) en Andrea Corr (zang en tin whistle).
Andrea beschrijft The Corrs als een band met een keltische pop-rockstijl.
Het zijn vooral de tin whistle, de viool, en in het bijzonder de stem van
Andrea die het Ierse geluid aan de muziek van The Corrs geven. Wanneer The
Corrs als band een nieuw album zullen uitbrengen is nog niet bekend. Wel
is bekend dat Sharon een solo-album gaat uitbrengen, maar ze heeft ook
gezegd dat er een comeback van de band aan zit te komen.
CONCERTTIP
Mostly Autumn - Further From
Home
Van het album “Heart Full Of Sky”(eigen beheer, 2007)
Zaterdag 19 december komt Mostly Autumn met een kerstshow naar
Hedon in Zwolle. De muziek van Mostly Autumn kan omschreven worden als
melodieuze rock met Keltische invloeden. De charismatische Bryan Josh en
de aantrekkelijke zangeres met de fluwelen stem, Heather Findlay, bepalen
het gezicht en geluid van de uit zeven muzikanten bestaande band. Mostly
Autumn laat zich vooral beïnvloeden door symfonische rockgroepen als
Genesis en Pink Floyd maar schuwt ook de meer main stream rock a-la
Fleedwood Mac niet. Bryan Josh is een groot bewonderaar van David Gilmour.
Josh' weergaloze gitaarspel is de een parel in de kroon van de band.