-
Christian Bekhuis
Top 2013:
1. Big Big Train - "English Electric : Full Power" (2013,
English Electric)
Geschiedvervalsing? Hoe kom je er bij? Vorig jaar was “English
Electric Part One” mijn overduidelijke nr. 1 en het zag er naar
uit dat Part Two dat ook zou worden. Maar, toen uiteindelijk het
totaalpakket Full Power verscheen, waarop de tracks in een
andere en betere volgorde staan én er bovendien nog wat extra
songs zijn toegevoegd, was het voor mij duidelijk. Dit
'Gesammtkunstwerk' van muziek, teksten en artwork moet boven aan
de lijst staan. Briljant.
2. Wilson, Steven - "The Raven That Refused To Sing (And Other
Stories)"(2013, Kscope)
Hier hoeven niet veel woorden aan worden vuil gemaakt. Dit album
zal overal opduiken in jaarlijsten en dat is ook wel terecht.
Een schitterende collectie spookverhalen op muziek gezet door
Steven Wilson, ondersteund door topmuzikanten!!
3. Lifesigns - "Lifesigns" (2013, Esoteric Antenna)
Voor zover ik kan nagaan is dit mijn meest gedraaide album van
het afgelopen jaar. Sterke melodieuze symfo die gedragen word
door brede toetsentapijten, sterke vocalen en uitmuntend baswerk
van de hand van Nick Beggs, die ook bij Steven Wilson te horen
valt. Hij draagt hier overigens ook bij aan de vocale
harmonieëen waardoor Lifesigns een heerlijke Yes-achtige vibe
heeft. Muziek om bij in hogere sferen te raken!! Op deze plek
had overigens ook, zeker door een zekere gelijke spirituele
Yes-achtige sfeer, het album “Prophecy” van Solstice kunnen
staan.
4. Harper, Roy - "Man & Myth" (2013, Bella Union)
Het is een beetje raar om te spreken van een 'nieuwe ontdekking'
als het gaat om een man die al 71 jaar is en al sinds de jaren
60 af en aan actief. Hij was iemand waarvan ik had gehoord maar
echt veel muziek had ik nog niet van hem gehoord. Maar het
bericht dat er dit jaar een nieuw album zou verschijnen en dat
hij daar op o.a. Samenwerkte met Jonathan Wilson maakte dat ik
me in zijn werk ging verdiepen. Het concert op 27 oktober jl. in
Bristol (UK) kon ik niet anders dan een revelatie noemen. Wat
een stem, wat een presence heeft deze man. En dan dus dit album.
Harper fileert ons en zichzelf zoals alleen hij dat kan.
Muzikaal krijgen we een vijftal kortere songs voorgeschoteld
waarvan er drie een akoestische bedding hebben en twee
behoorlijk rocken voor Harpers doen. En dan is er nog het
afsluitende 22 minuten durende epos “Heaven Is Here/The Exile”:
muzikaal een mengeling van alles wat we tot dan toe op dit album
hebben gehoord, gevat in een complexe, klassieke muziekstructuur
waarbij de strijkers een belangrijke rol spelen. Tekstueel is
Harper hier op zijn best, bijna van literair niveau wat mij
betreft. En muzikaal krijgt het hele album uiteindelijk aan het
slot zijn ontlading. Een heel bijzondere muzikale trip. We
kiezen voor het meest rockende stuk van het album met een
opvallende glansrol op gitaar van niemand minder dan Pete
Townshend. Overigens, in plaats van dit album had ik ook met
gemak Jonathan Wilsons “Fanfare” kunnen plaatsen maar het is
uiteindelijk dit album dat het net ietsje beter bij mij doet.
5. Ward, Lucy - "Single Flame" (2013, Navigator Records)
Met “Single Flame” neemt de Britse zangeres met verve afstand
van de traditionele Britse folkscene en levert een eigenzinnig
album af dat de traditie gebruikt als springplank om er
vervolgens haar eigen draai aan te geven. Wat mij betreft is dit
samen met Roy Harpers album het hoogtepunt op
singer-songwritergebied dit jaar. Ook hier was het een kwestie
van keuzes maken, waarbij de albums “Shameless Winter” van Daisy
Chapman of “Metanoia” van Daniel Versteegh met gemak ook op deze
plek hadden kunnen staan.
6. Cosmograf - "The Man Left In Space" (2013, Cosmograf)
Het beste conceptalbum van het jaar wat mij betreft. Robin
Armstrong, de man die schuil gaat achter de naam Cosmograf,
vraagt zich op dit album af wat de ongebreidelde race naar
prestaties en succes ons uiteindelijk eigenlijk kost. Hij
gebruikt als metafoor een ruimtemissie, opgezet om de wereld te
redden, met als uitkomst dat dit het leven van de astronaut in
kwestie kost. Fantastische stevige neoprog waarbij concept,
verhaal, tekst en muziek nagenoeg perfect in evenwicht zijn. In
plaats van deze had ik met gemak een ander album kunnen kiezen
en wel “Le Sacre Du Travail” van The Tangent. Qua concept en
muziek zeker net zo sterk.
7. Giltrap, Gordon & Wakeman, Oliver - "Ravens &
Lullabies" (2013, Esoteric Antenna)
Oude rot gaat samenwerking aan met jongere, maar wel erg
ervaren, muzikant waarbij de combi uiteindelijk beide naar een
hoger plan weet te trekken. Dat is feitelijk wat “Ravens &
Lullabies” met zijn gespierde maar toch vriendelijke neoprog en
semi-akoestische duo stukken ons biedt. Het is met name die
bijna perfecte afwisseling tussen deze twee verschillende
invalshoeken die dit album tot zo'n bevredigende luisterervaring
maakt voor mij. En ook hier had ik had wel een alternatief voor
in de vorm van “North”, het nieuwe album van John Lees' Barclay
James Harvest, dat ik beduidend beter vind dan de berichten die
er over de ronde doen. Maar goed, ik ben eigenlijk ook wel
gewoon een grote BJH-fan!! :-)
8. Opium Cartel, The - "Ardor" (2013, Termo Records)
Het niveau van de muziek op proggebied uit Scandinavië komt is
al jaren van een bijna opzienbarend niveau en een jaaroverzicht
zonder een act uit die regio is niet compleet te noemen. Jacob
Holm-Lupo's deels op jarentachtigmuziek geïnspireerde project
The Opium Cartel verdient die eer zeker. Artrock meets syntpop
meets progrock met een productie die om door een ringetje is te
halen. Belangrijke factor op dit album is
drummer/klankbeeldhouwer Mattias Olsson, wiens eigen album
Necroplex, als de helft van het duo Necromonkey, overigens ook
met gemak als alternatief voor deze plek op mijn lijst had
kunnen dienen.
9. Leirvik, Silje - "Endless Serenade" (2013, Autumnsongs
Records)
Sommige stemmen weten je gewoon met hun eerste toon al te raken.
De Noorse zangeres Silje Leirvik heeft die kwaliteit. Daar waar
ze op haar eerste album nog grotendeels binnen de lijntjes bleef
om zich als het ware op de kaart zetten, is het muzikale
klankenpalet op opvolger “Endless Serenade” beduidend anders.
Onder invloed van neem ik aan producer Rhys Marsh is het album
doordrenkt van de 'vintage' klanken: van orgels naar Mellotrons,
van pedal steelgitaar naar diepe synthesizer baslijnen.
Bijzonder album!! Producer Rhys Marsh had overigens ook zelf
haast wel in de lijst kunnen staan met zijn eigen cover EP of de
live-CD met zijn eigen Autumn Ghost Trio. Leirviks plek in mijn
lijst is dan ook net zo goed een eerbetoon aan de man die, door
zijn eigen albums en zijn bijdragen aan het album van The Opium
Cartel, een constante waarde was dit jaar.
10. Chris - "Days Of Summer Gone" (2013, Progress Records)
Christiaan Bruin is al een paar jaar een muzikale belofte te
noemen en we kunnen stellen dat hij die belofte dit jaar voor
het eerst echt heeft ingelost. Met Sky Architect levert hij een
sterk album, als mede-producer was hij betrokken bij het debuut
van Mayra Orchestra. Maar de hoogste ogen gooide hij
uiteindelijk toch met zijn eigen album “Days Of Summer Gone”.
Een schitterende album dat doordrenkt is met de sfeer van een
aangename herfstavond en overduidelijk beinvloed is door de
akoestische klanken en sferen binnen de Scandinavische prog van
bijv. Anglagard en White Willow.